Skip to main content

The Last Point


The Last Point


KUALA LUMPUR 27 Jan. - Pendirian Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempertahankan penggunaan kalimah Allah di kalangan bukan Islam membuktikan beliau sanggup berkompromi dalam soal agama demi kepentingan politik. Beberapa tokoh agama ketika dihubungi berpendapat, tindakan tersebut tidak sewajarnya berlaku kerana umat Islam tidak boleh berkompromi sekiranya timbul isu yang menggugat kesucian agama ini.

"Sikapnya itu menunjukkan beliau sanggup berkompromi kerana politik,'' kata bekas Pengerusi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Mohd. Nakhaie Ahmad.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tulisan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) menerusi artikel bertajuk "Orang Islam Tiada Monopoli dalam Penggunaan Kalimah Allah" di dalam The Wall Street Journal. Mohd. Nakhaie menjelaskan, penganut Islam sebenarnya bukan mahu memonopoli kalimah Allah tetapi ia memang hak eksklusif umat Islam.

"Mana boleh hendak disamakan Allah Maha Esa umat Islam dengan Allah dalam agama Kristian yang berkonsep triniti,'' katanya. Jelas beliau, dalam soal ini umat Islam daripada apa juga fahaman politik sepatutnya bersatu demi mempertahankan kesucian agama Islam.

Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Datuk Sheikh Abdul Halim Abd. Kadir berkata, pihaknya tetap mempertahankan kalimah Allah sebagai "hak eksklusif" umat Islam.

"Sehubungan itu, tiada siapa pun boleh mempertikaikan soal itu,'' katanya.

Jelas beliau, kenyataan Anwar yang menjurus kepada sokongan terhadap bukan Islam menggunakan kalimah Allah itu menunjukkan bahawa beliau mempunyai agenda politik.

"Jangan cuba samakan penyelesaian isu agama dengan isu politik kerana ia sangat berbeza dan akan menimbulkan kemarahan di kalangan umat Islam,'' katanya. Perkara yang sama turut disuarakan oleh bekas Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Datuk Dr. Ismail Ibrahim yang berkata, adalah sesuatu yang menyedihkan kerana ada pihak mempolitikkan kalimah Allah.

"Kalimah itu memang hak orang Islam dan ia tidak perlu dipertikaikan lagi kerana pendirian seperti ini mengeruhkan lagi keadaan,'' katanya. Jelas beliau, isu agama harus diselesaikan dengan cara tertutup dan sokongan secara terbuka seperti yang dilakukan oleh sesetengah pihak termasuk Anwar, boleh mengugat kesucian Islam.


Ulasan Saya : Sudah tiba masanya tindakan tegas diambil terhadap Anwar Ibrahim. Fitnah yang dibawanya selama ini sudah cukup untuk mengheretnya ke muka pengadilan. Malaysia sama-sekali tidak memerlukan manusia yang bernama Anwar Ibrahim. Kerajaan nampaknya masih masih bersikap lembut terhadap beliau, sedangkan pengaruh Anwar semakin berkurangan. Satu seri ceramahnya di Gombak baru-baru ini hanya dihadiri lebih kurang 200 orang sahaja, itu pun dalam kalangan kaum India dan Cina semata-mata. Yang jelas Anwar bukan berjuang untuk menegakkan kebenaran, sebaliknya mahu menegakkan cita-citanya sahaja. Hal ini semua orang tahu. Tetapi kita ikut juga hasutan syaitan - agar saling bermusuh dan berhasad dengki. Maka, yang hancur adalah negara dan rakyatnya. Anwar Ibrahim adalah fitnah kepada Malaysia - dan fitnah ini harus dihapus seberapa segera. Wallahualam.

Comments

kluangman said…
Kerajaan wajar 'berlembut' dengan Anwar kerana itu mempercepatkan dianya tidak relevan lagi khusus kepada orang Melayu.

Bergantung hidup kepada isu dan provokasi, Anwar akan terpinggir dengan sendirinya jika apa yang dibawanya berlawan dengan semangat Melayu.

Orang Melayu mendukung Anwar atas persepsi ia memperjuangkan rakyat, kaum asing mendukung Anwar atas keuntungan politik dan Anwar tersepit di antaranya dan sedar 'cakapnya sudah tidak laku' di hati orang Melayu.

Anwar hanya bebas beberapa detik sahaja lagi, ramai ramai kita hantarnya balik kampong..
azlishukri said…
kluangman - satu kenyataan yang saya sokong sepenuhnya.

Pilihan Pembaca

Sampai Bila Najib Mahu Berlembut?

Alangkah baik, sekiranya Datuk Seri Najib boleh berkata begini, "Ok Anwar Ibrahim, aku sanggup jadi saksi pembelaan kes kamu, tetapi dengan satu syarat! Kamu bersumpah dengan nama Allah terlebih dahulu bahawa kamu benar-benar tidak meliwat Saiful - sahut cabaran ini dahulu. Lepas itu baru kamu boleh dakwa aku "cool" atau pun tidak!". Pada hemat saya - kerajaan pimpinan Najib perlu agresif menyerang Pakatan Rakyat - jangan biarkan pelbagai isu dimanipulasi oleh mereka dengan sesuka hati. Para pemimpin UMNO jangan tidur - tolong buka mulut dan jawab tuduhan-tuduhan Anwar Ibrahim dan koncu-koncunya. Para pemimpin UMNO sangat lemah dan tidak bertenaga dalam menjawab isu-isu semasa. Najib dan Hishamuddin jangan lembik sangat - tolong keras sikit! Baca berita di bawah: TINDAKAN PERDANA MENTERI Datuk Seri Najib Razak dan isterinya yang mahu mengketepikan sepina yang mengkehendaki mereka menjadi saksi pembelaan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim dia

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bay

JCorp Mungkin Lumpuh!

Nampaknya mungkin satu lagi organisasi perniagaan Melayu akan lumpuh dan hancur di bawah pentadbiran yang tidak tahu erti perjuangan dan berjihad dalam perniagaan. Setelah berjaya menyingkirkan bekas CEO Johor Corporation (JCorp) Tan Sri Muhammad Ali Hashim daripada terus menerajui rangkaian perniagaan oraganisasi tersebut beberapa bulan yang lalu - kini pentadbiran baharu JCorp dikatakan sedang merancang untuk menjual sebuah anak syarikat JCorp yang paling bernilai - iaitu syarikat Kulim Bhd. Khabar angin ini sekiranya benar-benar terjadi - ia tidak hanya menjejaskan sumber pendapatan utama JCorp, bahkan lebih jauh daripada itu, JCorp juga akan kehilangan pegangan saham dalam QSR Brands Bhd dan KFC Holding Bhd yang terbukti telah membawa keuntungan besar kepada syarikat milik kerajaan Johor itu. Kekecewaan Ali Hashim ada asasnya - setelah bertungkus-lumus membangunkan JCorp selama 30 tahun dan berjaya melahirkan begitu ramai usahawan Melayu yang bernaung di bawahnya, kin