Tetamu Kehormat...

July 31, 2012

Syed Mokhtar al-Bukhary Taikun Zuhud yang Dibenci Oleh DAP

Kebencian para pemimpin DAP terhadap taikun muslim paling zuhud di Malaysia, Syed Mokhtar al-Bukhary tidak mampu dibendung lagi. Kebencian mereka yang meluap-luap terhadap batang tubuh usahawan Islam yang sangat banyak membuat kebajikan di negara ini, benar-benar telah sampai kemuncaknya. Tidak kira sesiapa pun, baik orang UMNO, PKR mahu pun PAS, kita semua tidak dapat menafikan hakikat bahawa Syed Mokhtar merupakan usahawan Islam contoh, yang hidup dalam kesederhanaan dan sangat suka bersedekah. Namun demikian, ramai yang tidak tahu bahawa manusia yang berhati mulia inilah, yang sangat dibenci oleh DAP. TIdak perlu rasanya kita mengulang kisah dan riwayat hidup Syed Mokhtar yang sangat terkenal sebagai hamba Allah yang dermawan, bukan sahaja di Malaysia, bahkan terhadap umat Islam yang berjiran dengan negara ini.

Syed Mokhtar dibenci bukan kerana beliau terbabit dengan skandal atau penyelewengan, tetapi beliau dibenci oleh DAP, kerana kezuhudan dan akhlaknya yang gemar mengembalikan semula kekayaan yang diperolehnya ke jalan Allah. Beliau dibenci kerana berjaya memecahkan monopoli perniagaan kaum Cina DAP, menguasai banyak syarikat strategi yang menguntungkan umat Islam dan terlalu suka membantu kaum muslimin. Percayalah, jatuhnya Syed Mokhtar al-Bukhary, bermakna jatuhlah juga usahawan-usahawan muslim lain yang bernaung di bawahnya..dan itulah yang sangat dihajati oleh DAP.
 
KUALA LUMPUR, 31 Julai — Kerajaan DAP Pulau Pinang hari ini menggesa kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memberikan jaminan untuk tidak menandatangani sebarang perjanjian dengan Seaport Terminal (Johor) sehingga lepas pilihan raya umum akan datang. Jelas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, tindakan itu bagi membolehkan rakyat Pulau Pinang menentukan sama ada mereka bersetuju atau tidak dengan rancangan penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang. Dipetik laporan The Malaysian Insider hari ini, kerajaan persekutuan dipercayai sedang melambatkan penjualan Pelabuhan Pulau Pinang kepada taikun logistik Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary sehingga selepas pilihan raya umum kerana khuatir wujudnya tentangan daripada rakyat terhadap perjanjian ini dan  akan menjejaskan undi kepada BN. 

“BN harus memberi jaminan bahawa mereka tidak akan menandatangani atau memuktamadkan apa-apa perjanjian dengan Seaport sehingga selesai pilihan raya umum yang akan datang. “Ini bagi membolehkan rakyat Pulau Pinang menentukan sama ada mereka bersetuju dengan penswastaan ini atau menolak pelanunan Pelabuhan Pulau Pinang kepada kroni BN,” jelas Lim, yang juga Setiausaha Agung DAP. Beliau juga turut menegaskan, kerajaan negeri Pulau Pinang menolak penswastaan PPP atas lima sebab; tiada tender terbuka, tiada penafian Menteri Kewangan atau Menteri Pengangkutan bahawa PPP bakal menjadi pelabuhan pengantar; tiada peruntukan untuk mendalamkan saluran pelabuhan, berjumlah RM353 juta; tiada rundingan awam dengan pihak berkepentingan; dan terakhir tiada kata putus bagaimana penswastaan ini akan memanfaatkan rakyat Pulau Pinang dan menjadikan PPP pelabuhan bertaraf antarabangsa.

“Ianya sebab kukuh untuk kami menolak dan antara isu utama yang akan ditentukan oleh rakyat Pulau Pinang dalam pilihan raya umum sama ada mereka menyokong penswastaan atau menolak pelanunan terhadap harta awam. “Antara sebab lain kerajaan tidak boleh menandatangani sebarang perjanjian dengan Seaport adalah kerana supaya kerajaan persekutuan PR yang baru tidak akan dibelenggui kesulitan undang-undang dalam usaha untuk membatalkan perjanjian tersebut,” jelas Lim dalam satu kenyataan hari ini. Ahli Parlimen Bagan itu juga turut menjelaskan, BN harus buktikan bahawa mereka mengutamakan kepentingan rakyat Pulau Pinang dengan membuat kerja korek sekarang, di mana RM353 juta kos untuk mengorek harus dibiayai oleh kerajaan persekutuan seperti yang dijanjikan dalam Rancangan Malaysia Ke-9 dan 10. “Dalam semangat demokrasi, biarlah rakyat Pulau Pinang menentukan dalam pilihan raya umum yang akan datang sama ada mereka menyokong atau menolak penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang kepada Seaport seperti yang dicadangkan BN,” tambahnya lagi.

Pakar Ekonomi Cadang PRU Ke-13 Tahun Ini

KUALA LUMPUR 27 Julai - Tahap ekonomi semasa Malaysia kini berada pada kedudukan yang cukup sesuai bagi kerajaan untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13). Justeru, penganalisis pasaran berpendapat pilihan raya umum wajar dilaksanakan dalam tempoh terdekat ini kerana khuatir ketidaktentuan ekonomi Eropah dan pergolakan di Asia Barat akan menjejaskan kestabilan ekonomi. Ketua Ekonomi Kumpulan RAM Holdings Bhd., Dr. Yeah Kim Leng berkata, kedudukan ekonomi memang menjadi antara faktor penting yang diambil kira dalam menentukan pilihan raya. Menurutnya, mengambil kira faktor itu, Malaysia memang dalam keadaan terbaik untuk mengadakan pilihan raya pada tahun ini berbanding tahun depan. 

Jelas Kim Leng, ketidaktentuan ekonomi Eropah dan masalah kemelesetan Amerika Syarikat dikhuatiri akan menjejaskan fundamental di rantau ini dan memberi risiko kepada Malaysia. "Kita khuatir lagi lama masa diambil untuk mengadakan pilihan raya, banyak kekangan dalam aspek ekonomi akan timbul. "Kalau ia benar-benar berlaku, maka kerajaan akan berhadapan dengan isu ekonomi pula," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Ketua Pengarah Institut Pengajian Strategik Antarabangsa, Datuk Dr. Mahani Zainal Abidin turut berpendapat kerajaan sewajarnya tidak menunggu sehingga tahun depan untuk mengadakan pilihan raya. Beliau berkata, persekitaran ekonomi yang mapan dan pasaran stabil di Malaysia wajar dijadikan sandaran. 

"Ketika kebanyakan negara mengalami kemelesetan dan ketidaktentuan dalam ekonomi, Malaysia masih stabil hasil transformasi besar-besaran Perdana Menteri. "Hasilnya ekonomi Malaysia mencatatkan pertumbuhan baik dan kestabilan ini merupakan tarikan kepada pelaburan asing. "Bagaimanapun, kemasukan pelaburan baru mungkin terjejas kerana bagi pihak mereka pula mahu melihat keputusan pilihan raya, memandangkan tempoh berakhir semakin hampir," ujarnya. 

Sementara itu, Ketua Ekonomi Kanan Bank Islam (M) Bhd., Azrul Azwa Ahmad Tajuddin pula berpendapat, ekonomi dan pasaran akan memberi reaksi lebih baik seandainya pilihan raya diadakan dalam tempoh terdekat berbanding ditangguhkan kepada tahun depan. Katanya, pandangan itu berdasarkan persekitaran dan ketidaktentuan ekonomi luaran dan dalaman. Menurut beliau, pelbagai spekulasi mengenai tarikh pilihan raya telah menyebabkan ekonomi dan pasaran tidak boleh bergerak pada landasan yang betul. Jelasnya, masalah itu dihadapi oleh syarikat-syarikat korporat kerana sukar untuk membuat keputusan dalam operasi dan hala tuju mereka. "Meskipun ekonomi negara sekarang dalam keadaan baik tetapi keputusan tidak boleh dilakukan kerana sukar untuk menjangkakan apa yang akan berlaku dalam tempoh jangka pendek dan sederhana. "Malah, ia juga menjejaskan aliran masuk pelaburan asing kerana mereka juga mahu satu kepastian dalam pelaburan yang dibuat. "Justeru, kebanyakan korporat memang menyambut baik seandainya pilihan raya diadakan lebih cepat," ujarnya.
 

Isu Norish : Milik Siapakah Fitnah Ini?

Ramai daripada kalangan pihak media mencari Norish Karman (NK) sejak penyebaran gambar kontroversi yang dikatakan menyerupai wajahnya. Namun, aktres kelahiran Singapura ini lebih selesa memilih berdiam diri. Kalau adapun reaksi daripadanya, hanya kenyataan pendek yang dikirim menerusi SMS kepada media. Ini sebenarnya tidak cukup dan sekali gus membuatkan ramai pihak tertanya-tanya kesahihan cerita sebenar. Bagaimanapun, kehadirannya sebagai artis undangan pada majlis berbuka puasa bersama anak yatim anjuran Bukit Jalil Golf & Country Resort, baru-baru ini digunakan sebaik mungkin untuk mencungkil cerita sebenar yang berlaku.

Biarpun pembantu peribadinya memaklumkan awal-awal lagi yang Norish enggan menjawab pertanyaan berbentuk peribadi, ia bukan alasan untuk Rap cuba mendapatkan pengakuan sebenar daripadanya. Namun seperti diduga, pelakon Sayang Salmah ini mengunci mulutnya daripada bercakap isu itu. “Saya tak nak jawab,” katanya yang terus memandang ke arah lain sebaik mendengar soalan diajukan.

Namun apabila Rap tidak berputus asa meminta jawapan, barulah Norish sudi membuka mulut memberikan komen. “Biarlah orang nak bercakap apapun. Umi Syarifah (ibu), pesan kita akan dapat bantuan Allah jika dianiaya. Dia juga nasihatkan saya supaya baca doa setiap kali selepas selesai solat untuk memohon pertolongan Allah. “Lagi orang cakap rezeki saya lagi banyak. Allah akan bagi rezeki kepada orang yang teraniaya. Peminat juga tak pandang serong terhadap saya biarpun isu ini kecoh diperkatakan. Mereka datang peluk saya apabila berjumpa saya.

“Saya hanya takut Allah dan tak takut dengan pandangan serong manusia. Apapun saya serahkan pada Allah untuk menilai. Zaman nabi dulu, ada juga yang kena masuk penjara, difitnah dan macam-macam lagi tapi akhirnya darjat mereka diangkat tinggi sebagai khalifah. “Inikan pula saya manusia kerdil. Ini adalah ujian daripada Allah untuk angkat darjat saya,” katanya yang turut membawa bersama anak-anak pada majlis itu.

Tambah NK lagi, disebabkan ‘reda’ dengan ujian yang diturunkan ini, dia mengambil pendekatan berhemah apabila tidak melatah sewenang-wenangnya terhadap pihak yang menyiarkan cerita ini. “Saya tak melatah dengan mana-mana media pun untuk marah. Cukuplah dia dikutuk Allah kerana buka keaiban orang. Siapa yang buka keaiban orang akan dianiaya Allah nanti. Saya serahkan segala-galanya pada Allah untuk menentukan,” katanya dengan nada agak serius.

Berbicara mengenai aktivitinya sepanjang Ramadan, NK berkata, dia kini sedang berlakon drama Seruling Cintamu bergandingan dengan Shahrizal Jaszle, Nur Fathia dan Wan Sharmila. “Telefilem ini arahan Khairul dan diterbitkan Primeworks Studios. Penggambarannya bermula sebelum puasa dan dijangka tamat pada minggu kedua Ramadan. Ini kali pertama saya kena jalani penggambaran pada bulan puasa dan memang saya kurang suka.

“Saya sebenarnya lebih suka luangkan masa di rumah dengan anak-anak. Di rumah saya boleh memasak, menjemput mereka dari sekolah, berbuka dan seterusnya bertarawih bersama-sama. “Saya juga ambil kesempatan sepanjang Ramadan dengan membabitkan diri dalam majlis amal seperti ini (berbuka puasa dengan anak yatim). Saya puas dapat menghiburkan mereka. Lagipun dah lama juga saya buat kerja amal,” katanya. Ibu kepada Muhammad Haqiem Armany, Muhammad Hardy Amieran dan Putri Hany Amanda ini juga gembira singlenya berjudul Terus Melangkah diterima peminat dan bercadang menghasilkan muzik video selepas ini.

Dia yang turut menyampaikan lagu berjudul Kasihku Selamanya dan Rahsia Hati pada majlis itu semakin aktif dengan karier terbarunya sebagai penceramah motivasi di institusi pengajian tinggi yang menekankan aspek pembentukan penampilan dan keyakinan diri. “Saya dah bergiat dalam bidang ini sejak tujuh tahun lalu, namun baru sekarang serius melakukannya. Sebelum ini saya enggan buka mulut bercerita tapi kali ini barulah saya hebohkannya kepada masyarakat.

“Kadangkala dalam buat sesuatu saya suka diamkan dulu sehinggalah bersedia untuk bercerita. Namun, saya memang suka kembangkan sayap dalam pelbagai bidang. “Apa yang saya buat ini dapat membantu ramai pihak terutama pelajar yang lemah dalam bahasa Inggeris, etika dan cara untuk menghadapi dunia realiti. Sambutan yang diberikan hebat sehingga mereka panggil saya sebagai guru. “Biasanya kelas akan dihadiri oleh 50 pelajar setiap kali diadakan. Ini adalah karier baru buat saya dan saya bercadang melakukannya secara serius sekarang.

“Saya gembira tengok perkembangan pelajar yang positif dan mendengar cakap,” katanya yang mendapat pujian ramai menerusi telefilem Maharku Untukmu yang disiarkan menerusi Cerekarama TV3, baru-baru ini. (Sumber baca di sini).

July 29, 2012

Pendedahan Terbaru Hassan Ali Rimaskan Kepimpinan Ulama PAS

Pendedahan terbaru Dr Hassan Ali diyakini bakal merimaskan lagi kepimpinan ulama PAS. Sebelum ini, pucuk pimpinan PAS kelihatan tidak senang duduk apabila Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Tantawi didapati berbohong berhubung kenyataannya yang mendakwa Karpal Singh seolah-olah sudah bersikap lembut dalam isu pelaksanaan hukum Hudud dan negara Islam.  Dan kali ini pula, Dr Hassan Ali mendedahkan niat PAS yang sebenarnya kemaruk untuk  berkuasa, walaupun terpaksa menggandaikan Islam.  

KUALA LUMPUR 28 Julai - Pas yang sanggup menukar matlamat perjuangan daripada menubuhkan sebuah negara Islam kepada negara berkebajikan didesak menyatakan pendirian mengenai tuntutan Persekutuan Kristian Malaysia yang mahu semua agama bebas disebar tanpa sebarang sekatan undang-undang. Ini kerana sebagai komponen dalam pakatan pembangkang, Pas perlu menjelaskan sama ada bersetuju melaksanakan tuntutan tersebut atau tidak memandangkan persekutuan berkenaan menyeru penganut Kristian memilih parti yang menawarkan kebebasan itu pada pilihan raya umum akan datang. 

Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (Jati) yang juga bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali berkata, Pas perlu menjawab tuntutan yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan itu kerana seruan sedemikian melibatkan kuasa memilih pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) nanti. "Saya ingin lontarkan persoalan apakah Persekutuan Kristian Malaysia menganggap Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara sekian lama tidak mampu memenuhi tuntutan mereka dan hanya pembangkang yang lebih bersedia untuk melaksanakan segala tuntutan berkenaan? "Apakah pakatan pembangkang juga bersetuju dengan tuntutan tersebut? 

Saya tidak mahu tanya DAP mahu pun Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana jawapan kedua-dua parti itu sudah dapat diduga. Sekiranya itu yang dipersetujui, saya mahu tanya Pas. Apakah parti itu setuju untuk melaksanakan tuntutan tersebut? "Tuntutan itu bukan sahaja bertentangan dengan semangat Perlembagaan tetapi boleh mencetus suasana huru-hara serta bakal menggugat keutuhan Islam sebagai agama Persekutuan dan ini perlu dijawab segera," katanya pada sidang akhbar di Kelab Sultan Sulaiman di sini hari ini. 

Pada 18 Julai lalu, Persekutuan Kristian Malaysia menyeru penganut agama itu memilih parti yang mampu menawarkan kebebasan agama merangkumi kebebasan menganut, mengamal, menyebar dan dibenar berkembang tanpa batasan undang-undang, penegahan atau larangan. Tuntutan itu bertentangan dengan Artikel 11 Perlembagaan Malaysia yang mengangkat Islam sebagai agama Persekutuan serta melarang agama selain Islam disebar kepada umat Islam, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai oleh penganutnya di negara ini.

July 26, 2012

Mukhriz Mahathir Bakal MB Kedah

KUALA LUMPUR 25 Julai - Barisan Nasional (BN) dilihat mempunyai peluang yang cerah untuk memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 termasuk menawan semula Selangor dan Kedah yang dikuasai pembangkang. Pengerusi Pusat Kajian Sosial, Pembangunan dan Persekitaran Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Fuad Mohd. Jali berkata, kesimpulan itu dibuat menerusi hasil kajian terhadap 1,400 responden di sekitar Kedah dan Selangor pada Mac dan April lalu. Menurut beliau, pengundi di Selangor lebih memihak kepada BN manakala sokongan pengundi di Kedah terbahagi sama rata antara BN dan pembangkang. ''Secara keseluruhannya, sebanyak 69.6 peratus responden menyatakan BN akan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 dengan 37.5 peratus yakin BN akan memperoleh majoriti dua pertiga dan 32.1 peratus berpandangan BN mendapat majoriti mudah.'' 

Di peringkat Parlimen pula, 57 peratus responden menyatakan akan memilih BN dan 54.1 peratus responden memilih BN di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN)," ujarnya. Beliau berkata demikian ketika membentangkan kajiannya dalam sesi bertajuk 'Prestasi dan Potensi BN di Empat Negeri: Siapa Jadi Pilihan?' pada Perbincangan Meja Bulat bertema 'PRU13: Malaysia Pilih Siapa?' anjuran Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara di sini hari ini. Selain Fuad, ahli-ahli panel sesi tersebut ialah bekas Rektor UIAM, Prof. Datuk Seri Dr. Syed Arabi Aidid dan Pengarah Koridor Utara UUM, Prof. Madya Dr. Rohana Yusof manakala Ketua Pengarang Berita The Star, T. Selvakumar bertindak sebagai moderator. Selain itu, tambah Fuad, kajian sama mendapati 76 peratus rakyat berpandangan imej Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah lebih baik berbanding Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. 

Kata beliau, secara purata 87.4 peratus daripada rakyat yang dikategorikan dalam kumpulan umur layak mengundi menyokong Najib dan Perdana Menteri juga mendapat sokongan daripada 75 peratus kaum Melayu, 69.6 peratus kaum Cina, 71 peratus kaum India, 85.5 peratus kaum Iban dan 84 peratus kaum bumiputera di Sarawak. ''Keyakinan yang tinggi terhadap kepimpinan Najib yang menerajui BN adalah berpunca daripada pelbagai transformasi bersifat populis dan praktikal yang berupaya menarik sokongan semua golongan. ''Antaranya pendekatan yang digunakan ialah media sosial seperti Facebook dan Twitter, konsep 1Malaysia, transformasi politik, petunjuk prestasi utama (KPI), Model Baru Ekonomi (MBE), Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Skim Rumah Pertamaku dan program pembangunan luar bandar," ujarnya. Dalam perkembangan lain, kata Fuad, kajian sama menunjukkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencatatkan prestasi tercorot dalam kalangan tokoh kepimpinan negeri. 

Sementara itu, Rohana ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Perbandingan Prestasi dan Potensi BN Vs Pas di Negeri Kedah' memberitahu, kira-kira 54 peratus rakyat Kedah menolak kepimpinan kerajaan negeri yang diterajui Pas. ''Ini dapat ditafsirkan menerusi pandangan mereka yang menyatakan kegagalan kerajaan Pas Kedah menunaikan janji-janji yang dibuat pada PIlihan Raya Umum Ke-12. Mereka juga berpandangan Pas kecundang dengan konsep negara berkebajikan yang dijajanya," ujarnya. Jelas beliau, kajian tersebut turut mendapati UMNO dan BN mempunyai kelebihan untuk merampas Kedah dari tangan Pas dan sekiranya senario itu berlaku, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Mahathir menjadi pilihan rakyat sebagai Menteri Besar.

July 23, 2012

Zunar Tak Puas Hati dengar Pakatan Rakyat?

KUALA LUMPUR, 23 Julai — Pakatan Rakyat (PR) harus menyediakan ruang bagi golongan artis yang menyertai mereka untuk berkarya kata Zulkiflee Anwar Haque. Menurut Zulkiflee — lebih dikenali dengan nama panggilan Zunar — lagi, seharusnya dengan adanya negeri-negeri yang dikuasai oleh PR seperti Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, masalah dana dan ruang tidak lagi timbul sepertimana yang dilaluinya ketika mula-mula menyertai perjuangan reformasi pada tahun 1998 — selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dari kabinet dan Umno. “Sepatutnya sekarang sudah tak ada masalah sebab PR dah ada empat negeri seperti Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan,” kata Zunar kepada The Malaysian Insider

“Masalah dana sudah tidak timbul, ruang untuk buat persembahan atau bekarya pun banyak, tak macam dulu waktu 1998.” Sebelum ini Zunar dalam temuramah bersama The Malaysian Insider membidas golongan artis arus perdana yang menyertai Pakatan Rakyat (PR) tetapi hanya berceramah dan tidak terus berkarya sebagai seniman dan budayawan. Menurut Zunar, PR perlu menyokong golongan artis yang menyertai mereka untuk bekarya.“PR kena sokong artis ni bekarya, ceramah kehulu-kehilir tak beri impak besar. “Kita ada Bob Lokman sebagai penulis lirik, Sham Kamikaze boleh buat lagu dan Aisyah pula boleh menyanyi. “Kan mantap tu? Rugi kita biarkan bakat artis ini terpendam dengan ceramah setiap malam,” kata Zunar lagi. Sewaktu mula-mula melukis kartun di Harakah — lidah rasmi kepada PAS, Zunar menghadapi pelbagai cabaran seperti menerima teguran dan ada pemimpin-pemimpin PAS yang menghalang beliau untuk terus berkarya. “Pada ketika itu belum pernah ada kartun dalam Harakah, saya yang mulakannya. 

“Ada yang kata pada saya ini (kartun) tak sesuai dengan surat khabar kita (PAS) kerana saya dikatakan menghina ciptaan Allah dan ini merupakah kalimah yang popular pada ketika itu. “Saya melukis kartun hidung besar Tun Dr. Mahathir, memanglah realitinya bukan begitu kerana saya lukis kartun dan bukan potret,” kata Zunar. Menurut bekas kartunis majalah Gila-Gila, News Straits Times dan Berita Harian itu lagi, kunci utama untuk golongan artis yang menyertai PR untuk terus berkarya adalah jangan biarkan minda dikongkong oleh parti politik. “Artis seharusnya tidak boleh dikongkong oleh mana-mana parti politik walaupun menjadi ahli kepada parti tersebut. 

“Cuma artis boleh bekerjasama dengan parti politik dalam isu-isu yang sehaluan “Kehadiran kita (artis) dalam perjuangan ini harus membuka satu dimensi yang lain, itu baru artis. “Kalau kita juga di pentas politik, apa dimensi atau kelainan yang kita bawa untuk membantu perjuangan ini?” kata kartunis yang dirampas karyanya oleh kerajaan dengan alasan menganggu ketenteraman awam. Akhir-akhir ini, PAS menerima kemasukkan artis-artis popular seperti Aisyah, Abby Abadi dan Hairie Othman. Sekutu mereka Umno turut disertai artis seperti Jamal Abdillah dan Amy Search.

July 22, 2012

Alhamdulillah...Akhirnya Baru Kita Faham Tentang Isu Air di Selangor...PKR Penipu Besar!


Video Mirip Anwar Ibrahim


Rosaknya Pemikiran Abby...Nauzubillah Minzalik


Ustaz Kazim Sindir Abby?


Berakhirnya Pembohongan : Karpal Singh Musnahkan Kredibiliti Ketua Pemuda PAS!


.


KUALA LUMPUR: DAP and its ally, Pas, appeared yet to reach an understanding on the possibility of implementing hudud if they ever come to power.

Yesterday, DAP chairman Karpal Singh expressed extreme displeasure upon learning that Pas Youth chief Nasrudin Hassan Tantawi had suggested that he had been willing to consider such laws for the country during a political debate. “I will never compromise,” said Karpal in a telephone interview with the New Straits Times. “I have always been very public and absolute on my stand to never have hudud implemented in the country... how then can he (Nasrudin) claim such a thing?” said the DAP stalwart, who is well known for his strong opposition to any attempt to introduce Islamic laws in this country. 

Hudud is a term used to describe the class of punishments for certain crimes such as theft, fornication and adultery, consumption of alcohol or other intoxicants and apostasy. “The decision not to have hudud is not only my strong decision but also the stand of the DAP as a whole.” Karpal said the issue was also not open to any form of "negotiations" in the form of discussions. "We need to keep the best interests of the people in mind. I will never ever budge or compromise on my stand... not on the idea to implement hudud, especially." Nasrudin had uttered the offending remark during a debate with Umno Working Committee Secretariat of Young Ulama chairman Fathul Bari Mat Jahaya. The debate on Thursday, titled "PRU13: Orang Muda Pilih Siapa", was organised by the tabloid, Sinar Harian. 

The excerpts of Nasrudin's remark from the debate read as follows: "I would like to ask my friend Fathul Bari to update me about Karpal Singh... he (Fathul) said Karpal Singh had said, "...over my dead body" when the idea to implement hudud came about 10 years ago... However, like Fathul said, it was 10 years ago. Now, after a recent Pakatan Rakyat convention in Penang, Karpal said after he had befriended Pas, the issue of hudud can be discussed again. This means that there is some sort of understanding (between Pas and DAP) about the law. I am not surprised if a non-Muslim does not accept hudud but it is shocking when Muslims detest it." 

The video clip of the debate can be viewed at MobTV.my, an Internet TV portal. The portal covers various issues, including business, politics, lifestyle, religion and entertainment. Nasrudin, in a text message to NST's query on whether he had made such a remark about Karpal's stand on hudud, said "Tak ada" (I did not). (Sumber : NST)

July 21, 2012

Segalanya Tinggal Memori

Tertarik dengan sebuah artikel daripada sahabat Pena Minang.

MEMORI : Dokumen Negara Islam.

Ketika dilancarkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada November 2003, ia dicanangkan sebagai “usaha serius menangani kegagalan akal manusia” berhubung pelbagai masalah dalam negara. Dokumen ini kononnya merangkumi semua aspek negara Islam berasaskan al-Quran dan Sunnah, yang disediakan tenaga pakar Pas.

Dokumen ini diterbitkan sebagai reaksi kepada cabaran bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan kritikan seorang wakil Pemuda Pas terhadap kepimpinan parti di muktamar ke-49. Selama puluhan tahun Pas menuduh kerajaan sebagai sekular, Perlembagaan Persekutuan sebagai jahiliah, mahkamah sebagai toghut dan Umno sebagai “kafir berikat” kerana hubungannya dengan parti MCA dan MIC dalam Perikatan-Barisan Nasional. Cerdik pandai Pas mengambil masa dua tahun setengah menyediakan dokumen 53 muka surat ini, atau purata sebulan untuk menyiapkan 1.8 muka surat.

Isu SYABAS : Tan Sri Rozali dan Dato' Ruslan Hampir Pasti Dipecat!




Kerajaan Selangor akan mengemukakan cadangan kepada lembaga pengarah Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) supaya memecat pengerusi eksekutif dan ketua pegawai eksekutifnya. Keputusan itu diambil ekoran kedua-dua pihak itu didakwa tidak hadir memberikan penjelasan kepada Jawatankuasa Pemantauan SYABAS yang dipengerusikan oleh setiausaha kerajaan negeri. "Dengan pemecatan ini, penjimatan kos operasi dari gaji pengerusi eksekutif SYABAS sahaja adalah berjumlah sekurang-kurangnya RM5.1 juta setahun," kata menteri besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Berikut kenyataan penuh Khalid:
Kerajaan Negeri Selangor telah menubuhkan Jawatankuasa Pemantauan SYABAS yang dipengerusikan oleh setiausaha kerajaan negeri Selangor lanjutan daripada kenyataan dan cadangan untuk membuat catuan air yang diumumkan oleh SYABAS.

Tujuan jawatankuasa ini untuk memantau secara harian keberkesanan, kecekapan perkhidmatan SYABAS dan kedudukan semasa pembekalan air kepada pengguna termasuk meninjau sendiri di tapak masalah kekurangan bekalan air yang dicanangkan oleh SYABAS.

Jawatankuasa ini akan mengkaji cadangan penambahbaikan dan pemulihan ke atas masalah bekalan air yang dihadapi. SYABAS telah diminta membentangkan dan melaporkan kepada Jawatan kuasa tersebut perkara-perkara berikut:

1. Pengeluaran air harian bagi setiap loji air dan paras empangan;
2. Permintaan air berdasarkan bil air (metered consumption) dari Januari 2012 hingga sekarang;
3. Unjuran permintaan air yang disediakan oleh SYABAS;
4. Maklumat mengenai paras kolam utama(balancing reservoir-terminal reservoir-service reservoir);
5. Kawasan yang mengalami masalah gangguan bekalan air ;
6. Maklumat terperinci mengenai rangkaian paip air utama termasuk kolam air hingga ke kawasan yang bermasalah termasuk NRW;
7. Punca-punca utama (micro) yang menyebabkan kawasan tersebut mengalami masalah air;
8. Cadangan penyelesaian yang dirancang oleh SYABAS ke atas masalah yang dibangkitkan; dan
9. Emergency response plan yang disediakan oleh pihak SYABAS.

Berdasarkan kepada hasil penelitian dan penyiasatan yang dibuat oleh jawatankuasa ini selama tiga hari, kerajaan negeri Selangor merumuskan bahawa:

1. Kerajaan Negeri Selangor akan mengemukakan cadangan kepada Lembaga Pengarah SYABAS supaya memecat pengerusi eksekutif dan ketua pegawai eksekutif SYABAS kerana tidak hadir memberikan penjelasan kepada jawatan kuasa tersebut. Dengan pemecatan ini, penjimatan kos operasi dari gaji pengerusi eksekutif SYABAS sahaja adalah berjumlah sekurang-kurangnya RM5.1 juta setahun.

2. Kerajaan negeri Selangor bersedia membelanjakan peruntukan bagi membina loji rawatan air baru untuk tujuan meningkat kapasiti pengeluaran air terawat dan dengan serta merta akan memanggil tender untuk Projek Mitigasi 2 yang berjumlah RM225 juta.

Langkah yang diambil kerajaan Negeri ini bagi melindungi kepentingan pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya yang terjejas kerana kegagalan SYABAS membekalkan air bersih seperti yang dipersetujui dalam perjanjian konsesi.

Kerajaan Selangor yakin kerajaan persekutuan tidak akan cuba menyulitkan usaha yang dirancangkan ini demi menjaga kepentingan dan kesejahteraan rakyat.

July 20, 2012

Filem Batman Terbaru Sarat dengan Mesej "Pembohongan Kuasa Rakyat"

Kepada sesiapa yang sudah menontot filem terbaru Batman berjudul The Dark Knight Rises - mungkin ada yang merugut dan mengeluh. Apa yang mereka harapkan tidak kesampaian. Filem Batmat pada kali ini tidak banyak aksi hebat yang diharapkan. Sebaliknya, ia mengandungi mesej politik yang berat dan sangat bertepatan dengan pergolakan dunia masa kini, khususnya politik di Timur Tengah. 

Filem ini dibungkus dengan sangat kemas melalui mesej penting bahawa dunia masa kini sedang dipengaruhi oleh politik hukum rimba yang dijaja dengan halus oleh para pendukungnya melalui pelbagai cara. The Dark Knight Rises bukanlah sebuah filem tentang Batman, tetapi ia merupakan filem tentang pembohongan "kuasa rakyat", mitos demokrasi tulen, kepalsuan pembebasan kuasa mahkamah, impian palsu para pejuang kebenaran, kejelekan kebebasan bersuara, retorik jahat "rakyat hakim negara", dongeng kezaliman pemerintah, kecacatan agenda "pembebasan rakyat daripada kejahatan pemerintah", kesialan revolusi menjatuhkan pemerintah, kebodohan taat membuta-tuli, penipuan agenda membasmi korupsi para pemimpin, dan kesesatan perang suci bagi menghancurkan saudara seagama. Mesej daripada filem Batman ini begitu ke hadapan, cuma para peminat Batman masih belum bersedia untuk menerima watak kesayangan mereka ini dimanipulasikan dengan sedemikian rupa. 

Filem Terbaru Shuhaimi Baba Dedah Lim Kit Siang Kencing Tiang Bendera Selangor?

Filem sejarah terbaru Tanda Putera arahan pengarah terkenal Datuk Shuhaimi Baba, yang antaranya merakamkan tragedi berdarah 13 Mei 1969 yang dijangka bakal mencetuskan kontroversi.

Pelbagai pihak tertanya-tanya sama ada filem itu memuatkan babak pemimpin popular DAP Lim Kit Siang yang didakwa kencing di tiang bendera Selangor di rumah menteri besar ketika itu Datuk Harun Idris.

NONEIni ekoran Facebook rasmi filem itu memuatkan gambar lama Lim dengan keterangan bertulis: '

"Lim Kit Siang telah kencing di bawah tiang bendera Selangor yang terpacak di rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Datuk Harun Idris.

"Ketika itu DAP berarak ke rumah Datuk Harun mendesak beliau meletakkan jawatan beberapa hari sebelum tragedi 13 Mei 1969 kerana DAP telah menang besar di dalam pilihan raya.''

Bagaimanapun, menurut seorang penggiat filem yang telah menonton tayangan pratontonnya kelmarin, babak tersebut tidak dimuatkan.

Malah, semakan Malaysiakini juga mendapati, gambar dalam laman sosial itu juga telah dikeluarkan daripada laman sosial rasminya. Ketika semakan kali terakhir dibuat tengah hari tadi, gambar itu masih ada.

NONELim sebelum ini pernah menjelaskan, semasa itu, beliau tidak berada di Kuala Lumpur. Menurutnya lagi, antara 11 hingga 13 Mei 1969, beliau berada di Melaka, Petaling Jaya dan Sabah.

Shuhaimi - pengarah terbaik tiga kali dalam festival filem Malaysia - bagaimanapun ketika dihubungi Malaysiakini hari ini enggan mengulas perkara itu.

''Saya malas nak jawab soalan sebab orang tak tengok lagi filem itu. Lebih baik tengok dulu. Saya harap awak dapat tengok filem ini," kata Shuhaimi.

Babak Anwar Ibrahim juga ada?
Malaysiakini juga berjaya mendapatkan skrip filem itu dan mendapati tiada babak sedemikian dimuatkan.

Berdasarkan Facebook rasmi filem ini juga, antara watak yang menarik ditonjolkan ialah watak Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu pemimpin pelajar.

Bagaimanapun, tidak pasti sama ada babak itu dimuatkan dalam filem itu. Tetapi, berdasarkan skrip, disebut terdapat babak "ketua pelajar" yang ditahan polis dekat pagar Universiti Malaya pada 1970.

Terdapat juga kain rentang yang digunakan dalam filem ini yang turut dipercayai boleh menimbulkan kontroversi seperti ''Melayu balik kampung'' dan ''darah dibalas dengan darah'' dalam bahasa Cina.
NONE
Tanda Putera memfokuskan tentang kepimpinan perdana menteri kedua Tun Razak Hussein dan timbalannya Tun Dr Ismail Abdul Rahman.

Filem yang menelan belanja sehingga RM4.8 juta ini sepatutnya ditayangkan pada 13 September ini. Bagaimanapun, penayangannya terpaksa ditangguhkan untuk suatu masa yang tidak pasti.

Menurut Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) penangguhan tayangan filem itu tiada kena mengena dengan bahang pilihan raya umum ke-13.

Filem yang dibiayai oleh Finas dan Perbadanan Kemajuan Multimedia (MDeC) itu menampilkan beberapa pelakon terkenal seperti Rusdi Ramli, Zizan Nin, Faezah Elai dan Linda Hashim.

Shuhaimi sebelum ini terkenal dengan filem-filem seperti Pontianak Harum Sundal Malam, 1957: Hati Malaya, Mimpi Moon dan Layar Lara. (Sumber Malaysiakini).

Keputusan Debat Nasrudin vs Fathul Bari : Jelas Ulama Muda Lebih Matang dan Berhujah Mantap


July 18, 2012

Nauzubillah Min Zalik..Demi Allah, kerana Ucapan Ini Kelak, PAS Bakal Menerima Balasan!


Alhamdulillah..Akhirnya Isu Royalti Minyak Kelantan Terjawab..

Oleh Joe Kamarn


Nah hangpa tengok macamana Husam belit rakyat Kelantan, rakyat Malaysia termasuklah Nik Aziz sendiri pasal isu minyak Kelantan. Itu pasal sembahyang hajat minta pecah perut, lain pulak yang pecah iaitu pecah tembelang rahsia Anwar dan penipuan2 PR. Itu pasal makin kurang ek solat hajat sekarang dari PAS  ... hehehe ...

2 sebab kenapa Kelantan tak layak dapat royalti minyak ;

1 1. Isu Jarak = Memang claim royalti out sebab terlebih jarak.
I   2. Isu Lokasi = Kawasan tersebut turut milik Thailand.

 
Masalah ini bukan sahaja pada jaraknya, tapi juga tentang lokasinya. Lokasi minyak yang Husam dok bising tu terletak di sempadan Thailand. Ia dipanggil Malaysia-Thailand Joint Authority(MTJA), kalau nak sangat royalti kena ada persetujuan Thailand le jugak.

 
Dalam Petroleum Act kita menyatakan, negeri boleh dapat royalti JIKA semuanya berada dalam perairan Malaysia. So adakah JDA ini dalam perairan Malaysia sepenuhnya??? Sebab bertindih dengan Thailand, sebab itu ia jadi MTJA, so maknanya Kelantan kena mintak dari MTJA la. Very straight forward. Lokasinya di sempadan yang turut diclaim oleh Thailand, so forfeit la royalti minyak untuk Kelantan sebab tidak seperti Petroleum Act yang menyatakan jika ia berada dalam perairan Malaysia. 


Inilah sebabnya kenapa, negeri2 lain seperti Sarawak, Sabah, Terengganu boleh dapat royalti tetapi Kelantan tak boleh dengan begitu saja. Sebab lokasinya adalah pertindihan dengan Thailand. Kelantan kena selesai dengan MTJA dulu, baru boleh sembang pasal royalti, maklumlah kerajaan BN bukan pemerintah di Thailand ... kah kah kah. Ini dia map lokasi untuk rujukan ;




Ini lokasi / koordinat asal paip yang Husam kelentong sampai ke Songkhla tu, paip tu mai dari mana? Mai dari MTJA, MTJA sapa punya? Kelantan punya?
Memang payah Kelantan nak dapat royalti. Kena settle dengan MTJA dulu.




 
Map ni cukup jelas memberitahu Kelantan tidak berhak mendapat royalti sepenuhnya, maklumlah Thailand pun ada hak sebab lokasinya, dan Thailand juga adalah pelabur jugak dalam pembangunan kawasan JDA ni. Clear cut dalam Petroleum Act 1974 di bawah tajuk Ownership, perkara 2, barisan 3 - Dalam perairan Malaysia sahaja!! So adakah JDA ini dalam perairan Malaysia sepenuhnya??? TIDAK!! Ia adalah milik usahasama MTJA!! So adakah Kelantan berhak? TIDAK!! Kelantan kena selesai dulu dengan MTJA baru boleh sembang pasal royalti.



 
Ok, aku gerenti Husam tak pernah tunjuk benda ni kepada rakyat Kelantan. Ini adalah keratan rentas (cross section) Geologi iaitu JDA di kawasan bertindih. Cuba tengok minyak yang bertakung area A-18 tu, tu bersambung terus dari Thailand. Thailand ada hak untuk claim yang cukup kuat ;




Nah ini dia, yang Husam cerita pasal share Petronas Carigali Hess - PC JDA Ltd tu sebenarnya adalah KONTRAKTOR! Bukannya apa pun, apa kena mengena dengan royalti minyak??? Tulah menipu lagi. solat Hajat mintak pecah perut, yang pecah rahsia PR. Padan muka.

 
Ini carta organisasi MTJA, Blok A 18 tu bawah sapa?? Bawah Pengurusan MTJA! Siapa kepala dia? Mr. NOPADON MANTAJIT dan Y.Bhg. Dato' NORIYAH BTE AHMAD. Adakah Petroleum Act 1974 termasuk dengan kawasan bertindih? 





 
Perjanjian MTJA ni dibentuk pada 1979. Zaman tu masih zaman BN, tapi apahal masa BN perintah Kelantan pun tak dapat? Sebab apa? Ku Li yang sign agreement Petroleum Act 1974, dan Ku Li jugak yang terlibat jugak dengan MTJA, So apasal dia tak fight masa tu? Apasal Husam tak lawan masa 1990, kenapa baru sekarang?? Cuba cerita sikit. Semua ni temberang jelah, bersyukurlah dapat duit wang Ihsan tu, ikutkan memang takde hak pun.


Sebenarnya isu ni straight forward, cuma PR belit je. Petroleum Act 1974 libatkan 2 parti iaitu Federal dan State. Tapi kalau bertindih dengan negara lain, parti2 yang terlibat jadi tak samalah dan Perjanjian Petroleum Act 1974 automatik obseletelah. Itu pasal saya kata PR ni pembelit. So perjanjian dia jadi lainlah. Kalau Kelantan serious nak royalti bukan kecoh dengan Petroleum Act 1974, tapi kena pergi settlelah dengan MTJA tu, cakap baik2 Insya Allah dapat, kalau maki hamun, nak tengok muka pun orang tak mau.

 
Royalti dengan kos operasi, mana lagi besar?? Semestinya kos operasi. Minimum kos operasi Petronas ni ada dalam 70% dari kos TOTAL penjualan minyak tu. Kalau Kelantan dapat ceduk 30% dari kos operasi Petronas dari sudut cukai tanah, cukai perniagaan, peluang pekerjaan, peluang perniagaan dengan Petronas kan lagi besar dari royalti tu yang belum tentu dapat?? Apa susah, bagi je Tok Bali tu kat Petronas, diorang pacak je tiang, masuklah duit tu. Tapi kat siapa kerajaan kelantan bagi??? Depa bagi kat penipu yang kata akan beri derma 4 billion pada kelantan, sekarang apa jadi?? Mana projek2 O&G yang dijanjikan?? Petronas depan mata je, offerla diaorang, tak payahlah nak maki hamun mcm org bodoh, macam tu ke niaga??


So kesimpulannya mudah, apa hak Kelantan? Apa Husam dok kelentong ni?? Sebenarnya Kelantan kena bijak, kalau dah tahu royalti tu takde can nak dapat, kaw timla secara professional dengan Petronas untuk beroperasi di Kelantan. Tak perlu royalti tu, royalti kalau nak banding dengan kos operasi, kos operasi jauh lebih tinggi, kalau Petronas labur kos operasinya di Kelantan lagi baik untuk rakyat Kelantan, direct je dengan peluang pekerjaan dan peniagaan, tak payah nak gaduh2. Kalau pemimpin PAS cakap mcm taik dok maki hamun macamana la nak tarik minat Petronas labur / bisnes di Kelantan.

July 13, 2012

Azhar Idrus Calon PRU?

Baru-baru ini dikhabarkan kepimpinan KEADILAN Pahang menyuarakan keinginan mahu meletakkan Ustaz Azhar Idrus bertanding di dalam PRU akan datang. Orang kuat KEADILAN Pahang ini sanggup menawarkan kerusi KEADILAN untuk ditandingi oleh Ustaz Azhar Idrus. Khabarnya, orang kuat KEADILAN Pahang ini amat meminati kuliah Ustaz Azhar Idrus. Terdapat respon yang bersetuju agar Ustaz Azhar bertanding di dalam PRU akan datang. Tetapi banyak juga yang tidak bersetuju kerana mereka mahukan agar Ustaz Azhar terus berdakwah seperti sekarang kerana peminat-peminat beliau bukan hanya di kalangan orang-orang PAS atau KEADILAN. Ustaz Azhar di dalam pendekatan dakwah beliau sekarang memberikan banyak kesan di dalam menguntungkan perjuangan PAS terutamanya. Boleh dikatakan golongan artis yang kini telah mula berubah dan condong kepada perjuangan Islam adalah hasil dakwah daripada Ustaz Azhar Idrus. (Baca di sini).

Lagi Skandal Talam - PR di Selangor Terdedah!

KUALA LUMPUR 11 Julai - Pendedahan terbaru berhubung tindakan kerajaan negeri Selangor membeli bekas lombong daripada Talam Corporation Bhd. (Talam) membuktikan kelemahan pentadbiran kerajaan negeri yang terus membazirkan wang rakyat. Presiden Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin berkata, pendedahan itu wajar demi membongkar ketidakupayaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di bawah pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam mengurus tadbir negeri itu. Menurutnya, Selangor merupakan negeri yang maju tetapi malangnya ia ditadbir pihak yang tidak mampu melaksanakan tugas dengan baik. "Pendedahan demi pendedahan membuktikan ada sesuatu yang tidak betul dengan cara mereka menguruskan negeri Selangor. 

"Pada masa empat tahun memerintah, kerosakan yang mereka lakukan lebih teruk daripada yang terjadi sewaktu pemerintahan pihak terdahulu," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau mengulas pendedahan Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong berhubung tindakan kerajaan negeri Selangor membeli empat plot tanah seluas 53.7 hektar di Danau Putra, Sepang, melibatkan transaksi berjumlah RM87.7 juta (RM15 sekaki). Menurut Tee Yong, masalah dalam transaksi tersebut ialah sebahagian besar empat plot tanah yang dibeli adalah bekas lombong yang mana kira-kira 80 peratus daripadanya berada di bawah air. Hamidzun berkata, penyelewengan dilakukan PKR tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana wang yang terlibat merupakan milik rakyat tetapi didagangkan tanpa meneliti keadaan dengan sebaiknya. "Rakyat negeri ini perlu buka mata dan tidak mendiamkan diri apabila kekayaan negeri dibazirkan akibat kelemahan pentadbirnya," jelasnya. Sementara itu, Presiden Kongres India Muslim Malaysia (Kimma), Datuk Syed Ibrahim Kader berkata, pendedahan itu sebagai bukti PKR hanya hebat berceramah tetapi apabila bekerja, mereka tidak mampu dan lemah. "Jika selama ini, mereka sering memperkatakan kesalahan dan kelemahan pihak lain, tetapi apabila memegang kuasa, kelemahan jelas jauh lebih teruk. "Sewaktu hebat mengkritik orang, mereka tidak sedar keburukan dan kelemahan sendiri," tambahnya.

July 12, 2012

Zunar Dibidas!


SHAH ALAM 10 Julai - Tokoh-tokoh kartunis veteran negara menasihatkan para seniman dan kartunis tidak mencampuradukkan perjuangan politik dalam karya kerana dibimbangi memberi mesej negatif kepada pembaca. Jaafar Taib yang juga salah seorang pelopor majalah Gila-Gila berkata, kartun sepatutnya dijadikan wadah ilmu bukannya digunakan untuk mengutuk pemimpin. “Kartunis sepatutnya berkarya untuk menyampaikan perkara-perkara yang positif. 

Bila ia digunakan kepada perkara negatif seperti menghina kerajaan dan pemimpin, ia ditakuti akan mengelirukan pemikiran pembaca terutamanya kanak-kanak," katanya. Beliau berkata demikian pada majlis makan malam bersama penerima Anugerah Khas Penggiat Kartun dan Penganjur Program Pameran Kartun dan Animasi 1Malaysia di sini malam tadi. Majlis anjuran Konsortium Cartoonist At Work dan Kelab Putera 1Malaysia itu memberikan anugerah kepada 10 tokoh kartunis antaranya Datuk Dr. Mohd. Nor Khalid (Datuk Lat); Hassan Abd. Muthalib; Zainal Buang Hussin; Kamn Ismail; Prof. Dr. Muliyadi Mahamood; Tan Sri Lim Kok Wing; Reggie Lee; Margaret Chelatora dan Abdul Jamil Ahmad. 

Jaafar mengulas kelantangan kartunis Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Ulhaque dalam penghasilan karya yang mengutuk kerajaan serta tindakannya menolak anugerah yang disampaikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Program Pameran Kartun dan Animasi 1Malaysia di Pasar Seni, Kuala Lumpur, 24 Jun lalu. Sementara itu, pencetus revolusi kartun, Mior Sariman Mior Hassan atau lebih popular dengan nama Mishar berkata, golongan kartunis tidak sewajarnya mencemarkan industri tersebut dengan penghasilan karya yang menyinggung orang lain meskipun mereka bebas memilih parti politik masing-masing. “Saya faham perjuangan politik Zunar, namun menggunakan kartun sebagai platform menyinggung hati orang lain terutamanya pemimpin adalah tidak elok. "Lebih baik hasilkan karya yang boleh menjadi pemangkin kepada kemajuan negara," katanya. - UTUSAN

July 6, 2012

Skandal Talam Corp Jauh Lebih Dahsyat daripada Skandal Fidlot..

Nampaknya skandal Talam Corp semakin terlondeh. Nilai skandal kewangan Talam Corp yang mencecah 1 billion adalah 4 kali ganda lebih besar saiznya daripada skandal lembu Fidlot Shahrizat. Cuba bayangkan, baru sebuah negeri DAP berkuasa, skandal penyelewengannya sudah mencecah 1 billion, apakah yang akan terjadi sekiranya satu Malaysia dikuasai oleh Pakatan Rakyat?  Hal ini belum dicampur lagi dengan skandal di Pulau Pinang. Hebat tu..Talam 1 billion vs Fidlot 250 juta mana lebih dahsyat?

KUALA LUMPUR 5 Julai - Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong hari ini muncul dengan pendedahan baru melibatkan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor dan Talam Corporation Berhad tanpa gentar dengan ancaman saman oleh kerajaan negeri. Pada sidang akhbar di Wisma MCA, di sini, beliau tampil mendedahkan bukti baru tindakan kerajaan PKR Selangor yang didakwa membeli tanah pajakan milik Talam Corporation Bhd. (Talam) yang dipengerusikan oleh Tan Sri Chan Ah Chye dengan harga RM42 juta lebih mahal daripada nilai pasaran. 

Dakwanya, tanah seluas 2,263 ekar (916 hektar) di Bestari Jaya adalah antara aset milik Talam yang dibeli kerajaan negeri dengan harga RM80,000 seekar atau nilai keseluruhan RM181 juta ketika pelan 'menyelamat' syarikat itu yang berhutang RM392 juta dengan beberapa anak syarikat milik kerajaan negeri dibuat. Sedangkan jelas beliau, mengikut laporan penilaian oleh Mitra Valuers and Property Consultants Sdn. Bhd. kepada Talam bertarikh 11 Oktober 2010, harga pasaran tanah berkenaan hanya RM139 juta atau RM60,000 seekar dan ia beserta syarat iaitu mesti bebas daripada sebarang bebanan (komplikasi). "Persoalan yang saya hendak tanya kerajaan PKR Selangor adalah bagaimana Talam berjaya menjual tanah itu dengan harga RM42 juta lebih tinggi daripada harga pasaran memandangkan tanah itu tidak bebas daripada bebanan selain masih digadai kepada institusi kewangan? Apakah Talam mempunyai skil perundingan yang bagus? "Apakah kerajaan PKR Selangor tidak faham senario sebenar? Tidak kompeten atau memang tidak kisah untuk memperalat duit rakyat? Saya bingung memikirkan perkara ini kerana tanah berkenaan tidak bebas bebanan, seluas 405 hektar tanah itu mempunyai komplikasi," dakwanya. 

Kelmarin, Tee Yong dalam pendedahannya mendakwa kerajaan PKR Selangor terbabit dalam penyelewengan bernilai RM1 bilion yang dikatakan berselindung di sebalik pelan 'menyelamat' Talam, yang dibebani hutang sebanyak RM392 juta dengan beberapa anak syarikat milik kerajaan negeri, dua tahun lalu. Mengulas mengenai komplikasi tanah, Tee Yong mendakwa, 438 ekar (175 hektar) daripada tanah tersebut berada di bawah air dan memerlukan antara RM50 juta dan RM100 juta tambahan untuk kerja-kerja menimbus serta 575 ekar (230 hektar) lagi dinyatakan sebagai kawasan simpanan hutan yang tidak banyak nilai komersialnya. Tee Yong juga membidas kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang akan mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak-pihak yang membuat dakwaan mengenai penyelewengan bernilai RM1 bilion itu. Beliau mempersoalkan kenapa Abdul Khalid memilih jalan mahkamah berbanding tampil menjelaskan segala pendedahan tersebut kerana politik bukan seperti mengurus firma perniagaan dan selaku Menteri Besar, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ijok itu perlu tampil menjelaskan hal sebenar kepada rakyat.

"Beliau sekarang mentadbir negeri dan bukan firma, sepatutnya beliau harus berani untuk tampil berdepan dengan rakyat bagi menjawab semua pendedahan ini, bukannya berselindung di sebalik mahkamah. Tetapi itu mungkin cara dia dan biarlah kalau itu yang dipilih, tetapi saya akan tetap dedahkan segala penyelewengan ini," katanya Kata Tee Yong, beliau akan membuat laporan tentang skandal berkenaan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas Talam memberi maklum balas.

Video Uncle Seekers Ditahan Polis


Uncle Seekers Positif Dadah Morfin

JOHOR BAHRU 6 Julai - Ujian air kencing yang dijalankan polis terhadap pengendali laman blog www.uncleseekers.blogspot.com, Syed Abdullah Syed Hussein mendapati beliau positif dadah jenis morfin. Jabatan Siasatan Jenayah Johor dalam kenyataan hari ini, berkata ujian air kencing itu dijalankan terhadap Syed Abdullah pada pukul 1.25 petang tadi, di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Nusajaya. "Laporan polis telah dibuat dan kes disiasat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik IPD Nusajaya di bawah Seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952," kata kenyataan itu. Dua hari lepas, Polis Johor menahan Syed Abdullah yang didakwa mengeluarkan kenyataan yang didakwa menfitnah Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menerusi laman blognya. Penangkapan beliau yang turut dikenali dengan gelaran ’Uncleseekers’ bersama seorang wanita, Siti Nadhirah Mohd Zain pada pukul 9.45 malam di Plaza Tol Senawang, Seremban dilakukan anggota polis IPD Nusajaya. - BERNAMA

July 5, 2012

Berdoalah kepada Allah..Kamu Semua Dizalimi. Semoga Allah Menghancurkan Kerajaan DAP Pulau Pinang..

BALIK PULAU 4 Julai - Pemilik tanah di Kampung Genting di sini yang diarah berpindah oleh kerajaan DAP Pulau Pinang bagi memberi laluan kepada projek pembinaan sebuah universiti awam berikrar akan terus mempertahankan tanah warisan masing-masing. Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Kampung Persekutuan Kampung Genting, Rosman Long berkata, kebanyakan penduduk yang mendapat surat daripada kerajaan negeri pada 29 Jun lalu tidak mempunyai kediaman lain jika terpaksa menyerahkan tanah mereka. 

“Saya faham kerajaan negeri berhak mengambil tanah ini melalui undang-undang iaitu Akta Kanun Tanah 1960 tetapi bagaimana dengan nasib penduduk kampung. “Lagipun sudah banyak kolej swasta dan pusat pengajian tinggi di sini, mengapa mahu buat di tempat ini lagi? Ini sahaja tanah yang kami ada," katanya hari ini. Beliau ditemui selepas mengetuai perhimpunan aman oleh kira-kira 50 pemilik tanah terbabit di hadapan Masjid Jamek Kampung Genting bagi membantah pembinaan universiti berkenaan. Demonstrasi itu juga agak beremosi apabila ada dalam kalangan mereka menghamburkan kemarahan terhadap kerajaan negeri yang didakwa cuba ‘menghilangkan’ kampung yang telah wujud lebih 50 tahun dahulu. 

Difahamkan sebanyak 12 lot tanah milik orang Melayu dan Cina serta lima lot tanah kepunyaan syarikat swasta dengan keluasan keseluruhan kira-kira 64.2 hektar terlibat dengan projek untuk membina universiti awam antarabangsa iaitu Asian Women Leadership University (AWLU). Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong, Muhammad Farid Saad. Rosman memberitahu, meskipun bantahan serupa pernah dibuat dua tahun lalu di hadapan bangunan Dewan Undangan Negeri, namun kerajaan negeri tidak memberikan sebarang reaksi mengenainya. Katanya, penduduk kampung juga telah bertemu Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Othman, namun rayuan mereka langsung tidak diberi perhatian. 

Sementara itu, seorang pemilik tanah, Hamdan Jaafar, 45, menjelaskan, mereka terpaksa keluar dari bahagian pulau jika diarahkan berpindah kerana tidak mampu membeli rumah di situ. “Saya tidak mampu hendak tinggal di Balik Pulau lagi selepas tanah diambil kerana harga rumah di sini sangat mahal iaitu mencecah RM800,000. Mana hendak cari duit sebanyak itu? “Apabila saya maklumkan kepada ibu yang sudah berusia lebih 70 tahun, dia memang sedih dan menasihatkan saya supaya tidak tertipu," ujarnya. Katanya, dia berharap Ketua Menteri, Lim Guan Eng tidak memperbodohkan penduduk kampung lagi. Seorang pesara guru, Aishah Budin, 75, berkata, selagi terdaya dia akan mempertahankan tanah itu daripada diambil kerajaan negeri.

 “Saya tinggal di sini sejak kecil lagi dan ibu bapa membesarkan saya hasil daripada tanah pertanian ini. “Saya membantah keras pembinaan universiti itu yang menyebabkan penduduk kampung terpaksa berpindah," katanya yang memiliki kira-kira 2 hektar tanah. Seorang lagi penduduk, Koay Chew Weng, 77, berkata, dia juga berat hati untuk menerima tawaran itu kerana sudah lama menetap di situ. “Saya tidak setuju tetapi kalau terpaksa juga saya harus mengalah, namun berharap mereka membayar pampasan sewajarnya," jelasnya.

July 4, 2012

Alhamdulillah...Anwar Akhirnya Faham...

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim membayangkan, beliau mungkin bersara daripada politik sekiranya Pakatan Rakyat tidak berjaya merampas Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang. Anwar yang sering dirujuk sebagai "perdana menteri dalam penantian" itu berkata, beliau mungkin "kembali mengajar" jika Pakatan tidak berjaya ke arah itu, lapor Financial Times semalam. (Baca di sini).

Lain Kali Luluskan Dulu..Baru Buat Pelancaran...

KOTA BHARU 2 Julai - Walaupun projek Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai masih belum diluluskan mesyuarat Exco, Kerajaan Pas Kelantan telah meminta rakyat negeri itu menghulurkan derma bagi membantu pembinaan projek tersebut. Perkara itu disahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini. Beliau mengakui ia akan dibawa dalam mesyuarat Exco pada 4 Julai ini dan kerja-kerja awal untuk membina lebuh raya tersebut bermula sebaik sahaja pelan yang diukur oleh juru ukur bertauliah diluluskan. 

Menurutnya, sehingga kini hanya 30 kilometer daripada 78 kilometer jajaran untuk membina lebuh raya tersebut siap diukur dan akan dibawa ke dalam mesyuarat Exco Rabu ini.
"Hari ini mereka (juru ukur) masih bekerja di dalam hutan, 30 kilometer yang pertama telah siap diukur dalam tempoh dua minggu. "Insya-Allah ia akan dibawa dalam mesyuarat Exco pada 4 Julai ini. Kalau Exco luluskan, ia akan berkuat kuasa serta-merta, insya-Allah kita boleh mulakan terus kerana empat mesin telah berada di sana sejak tarikh pelancaran. "Kos yang ditanggung oleh kontraktor adalah RM100,000 setiap bulan, duit yang membazir tidak termasuk kos insurans dan pasukan keselamatan. Kalau Exco boleh izinkan, ia akan berkuat kuasa dan dilaksanakan serta-merta pada 4 Julai ini," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan, di sini hari ini. Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan daripada Hassan Mohamood (Pas- Tawang) yang bertanya bilakah kerja-kerja awal pembinaan lebuh raya tersebut akan dimulakan. Pada 28 Mei lalu, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah meletakkan batu asas pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai di Felcra Mek Nab, Berangan, Machang. 

Pembinaannya dijangka siap dalam tempoh tiga tahun, sekali gus bakal menyelesaikan masalah lalu lintas di negeri ini terutama pada musim perayaan. Kerajaan Pas Kelantan meminta rakyat negeri itu tampil menghulurkan derma bagi membantu pembinaan lebuh raya yang menghubungkan bandar Kota Bharu dan Kuala Krai. Sementara itu, Husam yang juga Naib Presiden Pas berkata, kerajaan Pas Kelantan yakin mampu membina fasa pertama lebuh raya tersebut yang melibatkan kos sebanyak RM800 juta melalui royalti daripada bijih besi. Katanya, sehingga kini, sebanyak 40,000 tan bijih besi telah dieksport melalui Pelabuhan Tok Bali dan dianggarkan jumlah keseluruhan bahan mineral itu di negeri itu mencecah lima juta tan setahun.
"Pengeksportan bijih besi melalui pelabuhan ini telah menjimatkan kos kontraktor.

Sebelum ini kos untuk mengeksport bijih besi melalui pelabuhan di Kemaman dan Kuantan adalah sebanyak RM45 satu tan tetapi melalui Pelabuhan Tok Bali ia hanya RM25 satu tan. "Jawatankuasa kami mencadangkan supaya royalti dikenakan RM10 minimum ke atas tiap-tiap tan yang dieksport. Kini dianggarkan terdapat satu juta tan pengeluaran bijih besi di negeri Kelantan setiap tahun dan dijangka meningkat sehingga lima juta tan. "Hasil daripada bijih besi ini sudah cukup untuk menampung pembiayaan lebuh raya ini sebanyak RM800 juta sehingga 2015," katanya.

July 3, 2012

Ini Bukan Mcdonalds! Tapi Rumah Urut



Kenapa Kami Masuk UMNO?


Transaksi RM1 Bilion Kerajaan PR Selangor Terbongkar : Talam Semakin Karam!


Wan Azizah Salahkan SB!

Wan Azizah mula menunjukkan kemarahannya terhadap SB (Polis Cawangan Khas) kerana banyak melakukan intipan politik. Jawapan kita mudah, memang itu kerja SB, jika SB tak buat kerja intipan politik, sampai sekaranglah kita menyangkakan Anwar Ibrahim itu manusia suci. Tidak dinafikan SB banyak membuat intipan ke atas kegiatan politik, antara sebab utamanya adalah kerana terlalu ramai ahli politik macam Anwar Ibrahim. Depan orang ramai bukan main warak dan bersih, tapi di belakang rakyat, hanya Allah sahaja yang tahu. Kak Wan kena faham masalah ini. Sebab itu Kak Wan kena banyak belajar cara untuk mengintip perangai sebenar Anwar Ibrahim, barulah Kak Wan tahu bertapa pentingnya SB kepada negara tercinta ini.

PETALING JAYA, 3 Jul — PKR mahu polis menyelesaikan masalah jenayah dan bukan mengintip aktiviti politik, kata Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini. Presiden PKR itu mendakwa pasukan Cawangan Khas (SB) telah menyediakan kira-kira 733,000 laporan terhadap kegiatan politik penduduk dewasa Malaysia pada tahun 2010. Wan Azizah (gambar) berkata kadar jenayah yang berlaku akhir-akhir ini sangat membimbangkan. Minggu ini ada dilaporkan berlaku kejadian pecah rumah Tan Sri Thamby Chik, ATM di Carrefour Wangsa Maju dicuri — RM1.2 juta lesap dan satu keluarga Melayu Singapura yang keretanya dirampas dan diculik di Johor. 

“Kerajaan memilih untuk mengatakan kadar jenayah semakin menurun tetapi pihak pembangkang mendakwa keadaan membuktikan sebaliknya. “Laporan Bajet 2012, dalam tahun 2010 sahaja terdapat 382,000 laporan dari Special Branch tentang kegiatan politik rakyat, dan 351,000 pemeriksaan keselamatan ke atas rakyat,” kata bekas ahli parlimen Permatang Pauh itu. Sebagai bandingan, Jabatan Siasatan Jenayah hanya membuka 212,000 fail jenayah, kurang 30 peratus daripada pasukan Cawangan Khas. 

Untuk menangani masalah ini, Wan Azizah menambah, polis haruslah melaksanakan tugas-tugas polis yang utama iaitu membanteras jenayah. Penjenayah kini semakin terdesak dan sanggup lakukan apa sahaja untuk memastikan matlamat mereka tercapai. Kejadian jenayah ini, kata Wan Azizah lagi membuatkan rakyat takut untuk menjalani kehidupan mereka. "Sehubungan dengan itu kami mencabar kerajaan memastikan 90% dari aktiviti Special Branch ini difokuskan kepada aktiviti mencegah jenayah. "Jika kerajaan tidak melakukan perkara ini, rakyat haruslah menamatkan pemerintahan Barisan Nasional dalam pilihan raya yang akan datang demi keselamatan rakyat", kata Wan Azizah lagi. Beliau bagaimanapun tidak menolak fungsi SB dalam soal keselamatan negara, tetapi mahu SB menfokuskan aktivitinya untuk membanteras jenayah dan bukannya mengintip rakyat. - Malaysia Insider

Allah Tanya Kenapa Pangkah Najib, Bukan Tok Guru?



Sekadar Renungan...


July 2, 2012

Pedassssnye Si Awang Selamat

ADA pihak nampaknya tidak senang apabila minggu lalu, Awang menyentuh tindakan Wisma Putra memanggil Pesuruhjaya Tinggi Singapura, Ong Keng Yong berhubung penglibatan tiga diplomatnya dalam perhimpunan haram Bersih 3.0. Lebih-lebih lagi apabila tulisan itu mengaitkan parti paling rasis di Malaysia iaitu DAP dan PAP, parti pemerintah kerajaan Singapura. Untuk apa resah jika itu memang realiti. 

Sejarah tidak boleh dibohongi. Sememangnya PAP dan DAP berasal dari parti yang sama dan pernah berkongsi sejarah ketika Singapura masih berada dalam Malaysia. Walaupun kedua-dua parti ‘berpisah’, hubungan dan kerjasama, sama ada secara langsung mahupun tidak langsung tetap kukuh sehingga hari ini.
Malah ia makin mekar pada pasca Pilihan Raya Umum 2008 apabila pencapaian DAP melonjak termasuk berjaya menawan Pulau Pinang. 

Awang masih ingat bagaimana pelbagai pihak di Singapura memberikan reaksi yang sangat positif atas kejayaan DAP ketika itu. Ini diikuti lawatan Menteri Mentor, Lee Kuan Yew yang juga pengasas Singapura ke Malaysia pada 2009, yang fokusnya tidak lain ialah untuk mengunjungi Pulau Pinang di bawah teraju DAP. ‘‘Pulau Pinang adalah satu-satunya negeri di Semenanjung Malaysia yang majoriti penduduknya bukan Melayu. Sejak pilihan raya umum lalu (2008) negeri itu telah diperintah oleh pakatan pembangkang, dengan DAP berasaskan kaum Cina menerajui (pemerintahan).’’

Ungkapan itu dipetik daripada perenggan kedualaporan utama akhbar Straits Times Singapura berhubung lawatan Kuan Yew ke negeri tersebut. Petikan itu sudah cukup menjelaskan betapa lawatan beliau begitu signifikan dan mempunyai maksud tersirat. Awang pernah menulis tentang lawatan tersebut tidak lama dahulu, yang menyaksikan Kuan Yew menyatakan komitmen untuk membantu Pulau Pinang terutama dalam pelaburan. Tidak silap Awang, semasa di Pulau Pinang, Kuan Yew turut mengadakan mesyuarat bersama exco kerajaan negeri, menandakan sokongan moral yang istimewa. 

Ada juga komen kurang enak daripada beliau dan delegasinya. Antaranya pembangunan prasarana Pulau Pinang di pulau itu kononnya tidak sebaik Ipoh dan Seremban. Seorang menteri Singapura yang mengiringi Kuan Yew mendakwa negeri tersebut ketika dipimpin Gerakan kurang mendapat perhatian Kerajaan Pusat. Amboi... Selepas lawatan tokoh PAP itu, hubungan antara kerajaan negeri dan Singapura makin intim dengan lawatan-lawatan dan pertemuan tertentu yang diatur di antara kedua-dua pihak. Awang tidak mahu membuat banyak tafsiran tetapi melihat perhatian luar biasa kerajaan Singapura kepada Pulau Pinang, ia mengundang persoalan besar. 

Berbalik kepada sejarah, DAP ditubuhkan bagi menggantikan PAP pimpinan Kuan Yew ketika itu, yang disingkir keluar dari Malaysia pada tahun 1965 kerana mahu menguasai politik tanah air dan menentang hak-hak orang Melayu. Konsep Malaysian Malaysia ciptaan Kuan Yew kini terus dihidupkan oleh DAP. Hari ini, sebahagian pemimpin DAP masih menjadikan Kuan Yew sebagai mentor. 

Sentimental dengan pemimpin PAP itu tidak pernah pudar apatah lagi padam. Penasihat DAP, Lim Kit Siang adalah antara orang kepercayaan Kuan Yew ketika dalam PAP. Beliau juga adalah bekas Setiausaha Akhbar Kuan Yew sewaktu zaman mudanya. Anak Kuan Yew, Lee Hsien Loong kini merupakan Perdana Menteri republik itu. Anak Kit Siang pula, Lim Guan Eng adalah Ketua Menteri Pulau Pinang selain Setiausaha Agung DAP. Suara mahukan Guan Eng menjadi Perdana Menteri Malaysia makin kerap kedengaran. 

Sampaikan Pengerusi DAP, Karpal Singh tersasul merujuk Guan Eng sebagai Perdana Menteri pada satu majlis baru-baru ini. Selepas kejayaan DAP pada 2008, Awang percaya PAP mahu melihat impak lebih besar pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang dijangka diadakan tahun ini. Keghairahan Singapura untuk membantu gerakan pembangkang di Malaysia atas faktor DAP, bagaikan tidak dapat dibendung lagi. Ia terserlah dalam aktiviti terbuka seperti pembabitan dalam perhimpunan haram mahupun aktiviti tertutup, yang banyak tidak didedahkan lagi. 

Semua ini boleh dibaca sebagai isyarat untuk melihat kerajaan Malaysia sekarang tumbang lalu digantikan kerajaan baru dengan DAP akan dominan. DAP juga sudah tentu secara senyap mengharapkan apa sahaja bentuk sokongan strategik daripada PAP, walaupun mendakwa tiada hubungan langsung di antara kedua-dua parti. Pulau Pinang sudah ditawan maka ada misi lain, yang lebih besar mahu disempurnakan pada PRU13. PAP sudah menunggu lebih 48 tahun untuk mencapai impian di tanah air ini, yang DAP sangat komited untuk menjayakannya. Bukankah begitu?

-AWANG SELAMAT

July 1, 2012

Mimpi Indah Hadi Awang

Dengan jumlah 80 kerusi parlimen yang ingin ditandingi oleh PAS, ia masih terlalu jauh untuk berharap bagi menguasai Pakatan Rakyat. Tanpa "restu" Anwar Ibrahim dan DAP, hajat ini hanyalah angan-angan Mat Jenin. Sekali pun DAP dan Anwar Ibrahim mengizinkan PAS bertanding di 80 kerusi parlimen, tetapi percayakan separuh daripada jumlah kerusi tersebut merupakan kawasan-kawasanj yang tidak mampu dimenangi PAS. Akhirnya..PAS tetap melukut di tepi gantang. Menagih simpati kuasa, berlutut dan menyembah DAP untuk melaksanakan hukum Hudud, walaupun Hudud yang bakal dilaksanakan itu nanti tidak menepati syariat Islam yang sebenar. Tiada gunakan PAS meminta 80 kerusi untuk ditandingi, jika kawasan yang diberikan kelak, merupakan kawasan yang tidak boleh dimenangi oleh PAS sama sekali. Eloklah PAS lebih awal memohon 80 kawasan yang "confirm" menang daripada DAP dan PKR (itu pun kalau Karpal tak bising) - bagi memastikan agenda Islam mereka bersinar kembali. Jika tidak..lupakan sahaja. PAS harus faham, yakni faham dengan sefaham-fahamnya bahawa, Anwar Ibrahim, Karpal Singh dan Lim Guan Eng sama sekali tidak mahu, bahkan 100% tidak mengizinkan PAS menjadi tulang belakang Pakatan Rakyat - itu perkara yang sudah jelas! Walau dengan apa-apa cara sekali pun, PAS tidak diizinkan menerajui Pakatan Rakyat, semua orang tahu. Jangan jadi bodoh, dan bermimpi mahu mengetuai Pakatan Rakyat. 

Agenda Islam tidak langsung disebut, walaupun sebaris ayat dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat! Membanteras rasuah dan memperjuangkan keadilan yang disebut  di dalam Buku Jingga bukanlah mewakili takrifan Islam yang sebenar. Cara Islam melihat keadilan dengan cara Karpal Singh atau Lim Kit Siang melihatnya sangat jauh berbeza. Mana mungkin sebagai orang Islam kita sanggup menyamakan agenda Buku Jingga selari dengan kehendak Islam yang diperjuangkan oleh PAS?