Tetamu Kehormat...

December 26, 2012

Kenyataan Terbaru Tuan Ibrahim dedah Wajah Sebenar PAS

PAS mula rasa tertekan, ragu, kelam-kabut dan panas dengan kenyataan terkini Lim Guan Eng berhubung isu kalimah Allah yang tetap mahu digunakan oleh penganut Kristian di dalam kitab Bible mereka. PAS berpecah kepada dua kumpulan dalam menjawab permasalahan ini - golongan pertama yang diketuai Nik Aziz secara "mudah" mengizinkan nama Allah digunakan oleh penganut Kristian bagi menggantikan perkataan "God" di dalam Bible. Manakala golongan kedua pula yang diketuai oleh Harun Din secara tegas menolak kehendak Lim Guan Eng tersebut. Mungkin agaknya, PAS melihat pengaruhnya yang sejak akhir-akhir ini semakin lemah, dengan kadar segera menukar strategi melalui lidah Ketua Penerangannya, Tuan Ibrahim bagi menangani isu sensitif ini daripada terus memakan diri. Sekiranya dahulu PAS sangat bertegas dan menyokong penggunaan kalimah Allah oleh puak-puak Kristian, kini nada mereka sudah mula berbeda. Mengapa ye? Inilah padahnya jika mereka "beriman" kepada Tahalul Siyasi dengan menggunakan hawa nafsu. PAS terlalu yakin dan percaya untuk menang dan martabatkan Islam di Malaysia, mereka "wajib" bekerjasama (tahalul siyasi) dengan DAP (yang tidak gemar kepada Islam itu) dan pada masa yang sama meninggalkan umat Islam yang lain - benarkan kefahaman seperti ini? Benarkan ini cara yang diajar oleh Rasulullah?

Parti yang tidak tentu hala prinsip perjuangannya seperti PAS, sudah tidak dapat diterima oleh majoriti rakyat Malaysia. PAS sudah benar-benar terpesong daripada landasan asal perjuangan mereka. Demi kuasa dan putrajaya, PAS seolah-olah hampir "sudah beriman" dengan "Tahalul Siyasi" - kononnya Tahalul Siyasi dengan DAP la satu-satunya jalan untuk menegakkan Islam di bumi Malaysia tercinta ini! Benarkan begitu? PAS diingatkan jangan menambah rukun Iman. Islam boleh ditegak dan dimartabatkan di Malaysia tanpa memerlukan bantuan DAP! Cukuplah Allah dan Rasul menjadi pembela bagi kita semua. Wallahualam.

Berikut ialah kenyataan penuh Tuan Ibrahim: Soalnya mengapa bukan Nik Aziz yang membuat kenyataan? Bukankah sebelum ini Nik Aziz yang sangat lantang dan ke hadapan dalam menangani isu kalimah Allah ini?


Bible Bahasa Melayu menggantikan istilah ‘God’ dengan Tuhan


PAS berpendirian bahawa Bible Bahasa Melayu harus menggantikan istilah ‘God’ dengan Tuhan dan bukannya Allah untuk mencerminkan maksud sebenar daripada teks asal.

Memandangkan Bible Bahasa Melayu adalah terjemahan dari teks asal bahasa Inggeris, maka sewajarnya istilah God tidak bermaksud Allah, kerana terjemahan tepat ialah Tuhan.

Maka sewajarnya ia diterjemahkan menurut maksud asal. Manakala menterjemahkan God dengan Allah akan mengelirukan penganut Kristian dan menimbulkan rasa kurang senang di kalangan umat Islam serta boleh mengelirukan orang Islam.

Bagaimanapun, PAS boleh menerima bahawa orang Kristian berhak menggunakan nama Allah dalam gereja atau sebarang upacara agama mereka sebagaimana keputusan PAS sebelum ini.

PAS melihat isu penggunaan nama Allah di dalam terjemahan Bible dalam Bahasa Malaysia tidak mencerminkan maksud sebenar dari teks asal serta mengelirukan pelbagai pihak.

Bahkan cadangan tersebut juga telah mengundang pelbagai reaksi di kalangan orang Islam dan penganut Kristian.

Harus diingat, bagi umat Islam, nama Allah merupakan nama yang khusus yang mesti dipelihara kesuciannya.

Ia tidak boleh dibuang merata tempat atau digunakan nama tersebut pada tempat yang tidak layak baginya seperti menyamakan dengan makhluk, bersifat dengan sifat makhluk, seperti menganggap ia ada anak, isteri, makan, tidur dan berjalan sebagaimana makhluk.

Sehubungan itu,  permintaan untuk menggunakan nama Allah dalam terjemahan Bible Bahasa Melayu tidak wajar, bahkan di kalangan masyarakat Barat pun mereka tidak menggunakan nama Allah bagi merujuk kepada God samada dalam pertuturan, penulisan atau filem. Perkataan yang sering digunakan ialah ‘Lord’.

Walaupun penggunaannya tidak bertentangan dengan tradisi ilmu dan budaya di kalangan ahli  kitab (Yahudi dan Nasara),   tetapi  keluar dari khilaf atau mengelak berlakunya kekeliruan dan polemik adalah jalan terbaik.

Ada perkataan yang sensitif bagi sesetengah agama, seperti kalimah Dua Shahadah dan Allah, tidak boleh disebut secara sewenang-wenangnya dalam konteks yang tidak tepat kerana ia boleh menimbulkan kemarahan dan ketidaksenangan yang tidak perlu dalam masyarakat majmuk di negara kita dan situasi negara masa kini.



Tuan Ibrahim Tuan Man


Ketua Penerangan PAS Pusat

26 Disember 2012

24 comments:

Kelab Generasi Baru Otak Lembu Masuk UMNO said...



Muhyiddin LEMBU tua nyanyuk yang bodoh dalam UMNO.... Puteri UMNO Kump ANJING Gila Babi....


~ BUKTI 1 ~

~ BUKTI 2 ~


Pemimpin2 UMNO BODOH macam LEMBU... BAPAK lembu..... Wanita LEMBU... Kecik2 tak nak mampus, Dah tua menyusahkan orang.....


~ BUKTI 3 ~

~ BUKTI 4 ~

~ BUKTI 5 ~

~ BUKTI 6 ~


Anonymous said...

Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

Generasi Terhebat Terengganu Bangkit Runtuhkan UMNO said...


UMNO dan BN sudah memerintah Terengganu hampir 50 tahun..... Tapi Kenapa Pemuda UMNO, Puteri UMNO, Wanita UMNO dan Pemimpin2 UMNO Terengganu tetap memilih jadi bodoh?

2013 - Tahun Paling Malang Rakyat Terengganu........ Lihat sendiri bukti kalau tak percaya...


~ BUKTI 1 ~

~ BUKTI 2 ~

~ BUKTI 3 ~

~ BUKTI 4 ~


Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang berkurang. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul.. ( Buktikan kalau saya bercakap bohong)

Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR....

~ (( Budaya Samseng )) - Ahli2 Mahu Lari Dari UMNO ~

Biarkan UMNO bersendirian... Mereka tidak mahu bersatu, kita boleh bersatu sesama kita... Mereka pentingkan perpecahan... Biarkan mereka... Mereka lebih mengutamakan keganasan untuk mengekalkan kuasa... Biarkan mereka..... Mereka hanya mahu jadi samseng... Biarkan mereka samseng selamanya....

Biarkan pemimpin2 UMNO memperbodohkan ahli2 mereka selamanya...



(( PENTING )) - Adik2 semua mesti mengundi seperti di bawah... Teliti betul2 OK :-)

~ Cara2 Mengundi - Klik Di Sini ~

Anonymous said...

Awat dungu sangat dan bodoh teramat pada 3 individu yg memberi komen diatas.....

Anonymous said...

Kerana tak mau yg bodoh la pandai mengata orang bodoh mereka ahli pas lagi bodoh keldai dan lembu hidong dicucuk.tak ada maruah orang pas ni.baik buang saja janggut dan jubah tu.buat malu aje.

Anonymous said...

saya adalah pengundi baru utk mengundi pru13 ni,seronok sgt2 bila dh dpt mengundi,sy akan mengundi BN pru13 ni,jgn haraplah sy nk mengundi pr,anon di atas tu wpun sy ni baru pertama kali nk mengundi hati sy tetap memilih BN wpun org2 pr katakn mereka lebih baik,bagi sy org2 pr x pernah nk ambik berat tntng masalah rakyat,mereka hnya tahu menabur fitnah sj,pernah x kita dgr pemimpin pr nk buat perancangan utk rakyat?,sy belum pernah dgr,kita baca saja harakah mana ada pemimpinnya merancangkn sesuatu utk kebajikan rakyat,kebykan beritanya tntng memfitnah ,semua org x betoi depa sj yg betoi,jd kawan2 marilah beramai2 kita mengundi BN semoga Malaysia ini dirahmati ALLAH aminnnnnnnnnnn.

Hairilnua said...

ala bro.. setakat komen guna anonymous pastu kutuk2 pr, budak sekolah pun pandai tulis. 2 orang kat atas guna id blogger lagi, kalau x puas hati, boleh street jumpa diorang. tapi lu guna id anonymous, nampak sangat penakutnya.

Anonymous said...

PAS memang hancur dlm bab ekonomi dan perancangan nak membangunkan negara, contoh: negeri kelantan yg mundur, tetapi PAS adalah juara dlm menabur fitnah utk menhancurkan negara. contoh: memfitnah Felda

Anonymous said...

Inikah ayat yg keluar dari manusia yg mengaku hamba allah! Adakah itu adab bahasa yg nabi muhamad ajar! Kalau begini bahasanya benarlah penganut ugama islam itu ganas. Dengki. Khianat dan dayus!

Anonymous said...

tuan punya komen otak lembu...stakat yg sya kenal...beliau adalah org upahan pembangkang...sjian makanan harian nya adalah dri sumber yg bathil dan haram..hati nya gelap,darahnya panas,telinganya nipis,pergaulan nya trbatas..hnya puak2 dan juak pefitnah je rakan2nya.hidupnya becelaru..pekerjaan nya gagal..mugkin jg rmah tangga nya hancussss.bini lari..acap hentam belakang..tu pasal dia merapu..memg low classs..kpd org2 BN..memg sya respet..cool..berhemah..toleren..

usin said...

"tahyul siya-siya". mampos kena kencing dap harbi. tu malaun atas dr trengganu tu sedar ke camane trengganu sekarang? apa ke bangang sgt tak nampak hebatnya trengganu. cuba sebut kt mana trengganu teruk? ekonomi? akademik? sukan? kemudahan asas? aku rasa yg paling teruk ialah korang yg masih bodoh bangang hidup penuh dgn rasa sakit hati sebab rakyat makin benci...

Anonymous said...

kalimah Allah swt disekutukan tak penting...
akidah/murtad tak penting...
umat islam bebas pilih agama lain selain islam.. sokong...
hak kebebasan seks songsang.. sokong...
org islam yg tak sokong pas semuanya kafir...

inilah pejuangan pas yg terbaru dan terkini.. perosak islam..

mari sama2 undi pas

Anonymous said...

waktu sya tingal d bdr pusat jengka sekitar thun 1992-1994 solat jumaat sya dimesjid UITM.tuan brahim adalah sorng khatib yg sering kali membaca khutbah..antara ayat2 peringatannya ialah :yau mala yan pa'u illa man atau llah ha bi qolbin salem /hari2(mashyar) yg tidak memberi menafaat sdikit pun, walau pun punya anak yg rmai dan harta yg yg banyak melainkan..datng meghadap Allah dgn hati yg tenang.waktu tu sya cukup respet dgn beliau..tp..masa bergerak terlalu pantas...kni tuan ibrahim telah begelar sorang ahli politik bersama2 bergelumang dgn DAP..rasa hormat hilang dri selera saya..kata2nya dah jdi cakap tak serupa bikin.masyallah...kendurnya beliau tehadap agama suci -islam..semata2 kuasa dan putrajaya..anutan PAS nya kini dibawah telunjuk PKR dan DAP....fikir2kan lah.

Anonymous said...

Inilah agaknya kesan dari tarbiyah badan amal dan dakwah PAS. Memang menakutkan.

Anonymous said...

Juak2 PR tak habis2 membuat fitnah kosong. Inilah akibat berkiblatkan pemimpin yang suka memfitnah sana sini di pentas2 ceramah mereka.

Anonymous said...

Jangan terkejut bang oiii.... jubah dan janggut tidak mencerminkan keimanan dan keilmuan.

Anonymous said...

Baguslah kalau nak undi BN. PR ni berkokok sana sini menjaja yang mereka baik, telus, cekap dan sebagainya. Tetapi hakikatnya yg mereka amalkan amatlah jauh tersasar dari yg mereka cuba gambarkan.

Anonymous said...

Komen anon ke tak itu bukan ukuran bro. Yang pentingnya maklumat yang diselitkan itu ada kesahihannya, jangan fitnah kosong. Kalau ada isu, lontarkan, kita bahas cara ilmiah, bukan cara akal-lemah.

Anonymous said...

Juak2 PR akan fitnah apa2 yang terlintas difikiran mereka. Jangan terkejut lah sebab itulah pegangan (keutamaan) mereka, fitnah fitnah dan fitnah. Breakfast fitnah, masa tidur pun mereka cuba fitnah.

Anonymous said...

Bang dorang cari makan... selalunya macam tulah juak PR, dorang punya komen memang meloyakan, penuh dgn fitnah kosong je.

Anonymous said...

Kencingan DAP harbi yang penuh dgn sisa urea dan protein khinzir itu tidak lagi diendahkan oleh puak PR. Apa taknya, mereka dah kalis dengan kencingan dari ulama mereka sendiri yang berpuluh puluh tahun memperdayakan mereka dengan syurga dan negara islam. Sesudah jenoh ahli parti2 lain dikafirkannya, Hadi kata akhirnya negara islam "tak dok" dalam Quran.

Anonymous said...

Bukan setakat Tuan Man yang kendur, malah majlis sorak PAS pun kendur habis kerana dipenuhi ulama bersindrom bisu.... berbulan2 diambil untuk akhirnya memutuskan bahawa nama Allah adalah nama khusus dan tidak boleh digunakan untuk didakwa oleh penganut DAP dan sealirannya yang Allah adalah tuhan bapa.

Anonymous said...

Undi PAS samalah dengan memberi undi untuk penganut DAP dan sealirannya untuk terus mengelirukan orang ramai bahawa Allah itu adala tuhan bapa, nauzubillah.

Anonymous said...

Sy anak kelantan pengundi bru thn ini jg akan menyokong kerajaan bn..