Tetamu Kehormat...

July 6, 2012

Skandal Talam Corp Jauh Lebih Dahsyat daripada Skandal Fidlot..

Nampaknya skandal Talam Corp semakin terlondeh. Nilai skandal kewangan Talam Corp yang mencecah 1 billion adalah 4 kali ganda lebih besar saiznya daripada skandal lembu Fidlot Shahrizat. Cuba bayangkan, baru sebuah negeri DAP berkuasa, skandal penyelewengannya sudah mencecah 1 billion, apakah yang akan terjadi sekiranya satu Malaysia dikuasai oleh Pakatan Rakyat?  Hal ini belum dicampur lagi dengan skandal di Pulau Pinang. Hebat tu..Talam 1 billion vs Fidlot 250 juta mana lebih dahsyat?

KUALA LUMPUR 5 Julai - Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong hari ini muncul dengan pendedahan baru melibatkan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor dan Talam Corporation Berhad tanpa gentar dengan ancaman saman oleh kerajaan negeri. Pada sidang akhbar di Wisma MCA, di sini, beliau tampil mendedahkan bukti baru tindakan kerajaan PKR Selangor yang didakwa membeli tanah pajakan milik Talam Corporation Bhd. (Talam) yang dipengerusikan oleh Tan Sri Chan Ah Chye dengan harga RM42 juta lebih mahal daripada nilai pasaran. 

Dakwanya, tanah seluas 2,263 ekar (916 hektar) di Bestari Jaya adalah antara aset milik Talam yang dibeli kerajaan negeri dengan harga RM80,000 seekar atau nilai keseluruhan RM181 juta ketika pelan 'menyelamat' syarikat itu yang berhutang RM392 juta dengan beberapa anak syarikat milik kerajaan negeri dibuat. Sedangkan jelas beliau, mengikut laporan penilaian oleh Mitra Valuers and Property Consultants Sdn. Bhd. kepada Talam bertarikh 11 Oktober 2010, harga pasaran tanah berkenaan hanya RM139 juta atau RM60,000 seekar dan ia beserta syarat iaitu mesti bebas daripada sebarang bebanan (komplikasi). "Persoalan yang saya hendak tanya kerajaan PKR Selangor adalah bagaimana Talam berjaya menjual tanah itu dengan harga RM42 juta lebih tinggi daripada harga pasaran memandangkan tanah itu tidak bebas daripada bebanan selain masih digadai kepada institusi kewangan? Apakah Talam mempunyai skil perundingan yang bagus? "Apakah kerajaan PKR Selangor tidak faham senario sebenar? Tidak kompeten atau memang tidak kisah untuk memperalat duit rakyat? Saya bingung memikirkan perkara ini kerana tanah berkenaan tidak bebas bebanan, seluas 405 hektar tanah itu mempunyai komplikasi," dakwanya. 

Kelmarin, Tee Yong dalam pendedahannya mendakwa kerajaan PKR Selangor terbabit dalam penyelewengan bernilai RM1 bilion yang dikatakan berselindung di sebalik pelan 'menyelamat' Talam, yang dibebani hutang sebanyak RM392 juta dengan beberapa anak syarikat milik kerajaan negeri, dua tahun lalu. Mengulas mengenai komplikasi tanah, Tee Yong mendakwa, 438 ekar (175 hektar) daripada tanah tersebut berada di bawah air dan memerlukan antara RM50 juta dan RM100 juta tambahan untuk kerja-kerja menimbus serta 575 ekar (230 hektar) lagi dinyatakan sebagai kawasan simpanan hutan yang tidak banyak nilai komersialnya. Tee Yong juga membidas kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang akan mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak-pihak yang membuat dakwaan mengenai penyelewengan bernilai RM1 bilion itu. Beliau mempersoalkan kenapa Abdul Khalid memilih jalan mahkamah berbanding tampil menjelaskan segala pendedahan tersebut kerana politik bukan seperti mengurus firma perniagaan dan selaku Menteri Besar, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ijok itu perlu tampil menjelaskan hal sebenar kepada rakyat.

"Beliau sekarang mentadbir negeri dan bukan firma, sepatutnya beliau harus berani untuk tampil berdepan dengan rakyat bagi menjawab semua pendedahan ini, bukannya berselindung di sebalik mahkamah. Tetapi itu mungkin cara dia dan biarlah kalau itu yang dipilih, tetapi saya akan tetap dedahkan segala penyelewengan ini," katanya Kata Tee Yong, beliau akan membuat laporan tentang skandal berkenaan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas Talam memberi maklum balas.

19 comments:

Anonymous said...

Jangan nak temberanglah Azli, kalaulah Skandal Talam lebih dahsyat dari NFC, dah lama org PKR kena tangkap, ini tidak, tak de tangkapan pun.....

Apa, ingat BN nak lepas ke jika isu Talam ni ada kes......

Ni cuma mahu menimbulkan persepsi sahaja kononnya PR juga ada buat salah.

Mcm cerita pak pandir je...kau ni.

Anonymous said...

Betoi-betoi, kalu betoi ada skandal, dah sah segala mak nenek punya pecacai akan bertindak SPRM lah polis lah tak dok diam punya.

hu! hu! layannn!

Anonymous said...

Mengong punya blogger!

Anonymous said...

Bila tang batang hidung sendiri kluk klek...baik ko orang sumbat lobang hidung dgn jari telunjuk ko orang laaaah. Pigiiiiirah!
Penyembah KOTE Bengok!

Anonymous said...

Video yg disahka tulin oleh pakar antarabangsa dari US dan Korea yg menayang si Kote Bengkok toron China Doll pun ko buat-buat tak percaya. Tak kan dgn Mat Sabu, Karpal dannTaib Azimudin sehingga gelaran Al Juburi lekat kat si Kote Bengkok pun ko tak caya. Macam suka jer aktiviti dia.

Anonymous said...

Tatik lapok..stoplah buat keje amcam ni...bukan nak kembalikan keyakinan rakyat..kau ni menyebabkan rakyat makin marah pada kerajaan..nampak sangat kau xde modal....

Anonymous said...

semua komen ni aku yang tulis

Anonymous said...

tunggulah pendedahan seterusnya dari mca tu..lepas tu baru polis boleh siasat..macam nfc lah lepas dedah baru siasat...

PAShit said...

tabiat anjing yg mudah utk kita fahami ditunjukkan oleh pencacai Pakatan Syaitan hehe

Kita lihat siapa yg kena!

PAShit

Anonymous said...

kahkah skandal terbaru pulak...mamak al kutty madey...telah menasihatkan MAS yg rugi 3 bilion membeli minyak A380 dari syarikat anak nak Petron..yang mengambil allih esso malaysia melalui keuntungan kilang arak San Maguel...

PAShit said...

kahkahkah skandal terbaru pakatan syaitan...

DAP tanding 90 kerusi!
PAS dgn PKR jadi keldai bodoh tunggangan DAP!

memang sial pencacai2 anjing pakatan syaitan bodoh nak mampus

PAShit

anti bohmau said...

hanya masa menentukan...

nfc dah dipelingkup oleh rafizi lembu...kesian pekerja2 nfc yg hilang mata pencarian...malang syarikat org melayu! syarikat yg dikuasai mata sepet, rafizi tak brani sentuh langsung!!

tp rafizi dah kena saman balik...bukan sikit, RM500juta babe!!

kita tunggu tengok talam plak

jadi dulang ka jadi nyiru ka?

anti bohmau said...

mintak izin C&P/link entry Tuan...tq

Anonymous said...

tiada yg lebih dahsyat melainkan skandal NFC, terang2 rasuah hanya kerana jaws selamat. Tunggulah kejatuhan kamu wahai yg bongkak.

mesut ozil seremban said...

BN dapat story setahun x abis citer..PKFZ??MAS?? guna duit zakat??kapal selam??zahida rafik?? sonyap ajo?? standard la..BN x dpt duit@ komisyen mana jalan kerja..

Anonymous said...

Dulu TS Khalid tu seorg kooperat. Manalah tahu dlm perniagaan mcm2 perkara blh berlaku seterusnya rugi. Isu Talam nie kedengaran sudah sekian lama, mungkin juga TS Khalid nak cover line sbb tetiba sja dia jd MB. Demi menyelamatkan TALAM yg berhutang sekian byk (mungkin rakan kongsi), beliau buat taktik “penyelamat” yg akhirnya dia pun dpt credit. Drp apa pun x dpt baik koner baring dulu sbb S.gor confirm tumbang pru13. Pru12 rakyat skg pkr sbb isu “hentam P.Lah” Berjaya, tetapi Melayu x sedo bila PKR menang ditambah pula pas bersekutu plk dgn PKR (rakyat x tau last minit pas buat gitu pd pengundi mereka)DAP GEMUK. Pru 13 Melayu x akn mengulangi kesilapan dulu dan Melayu tidak akan yakin lagi kpd PAS.

mesut ozil seremban said...

khir toyo melayu jgk kan?? oopsss silap ler JAWA..

Anonymous said...

sama jer kesalahan..dua-dua mencuri..xde hukum dalam islam yg mengatakan curi sikit hukuman ringan,curi byk hukuman berat..kedua2 tetap hukum mencuri..jangan berat sebelah.

Anonymous said...

pumpang2. Bising sana bising sini. Dakwa sana dakwa sini last2 rakyat yg cnfuse, xde action lgsung. Semua mcm nk cube selamatkan bontot sendiri..