Tetamu Kehormat...

June 25, 2012

Senarai Lengkap Kabinet Bayangan Pakatan Rakyat : Termuntah Membacanya!

Teresa Kok dan Tony Pua dari DAP masing-masing bakal dilantik sebagai Menteri/Timbalan Menteri di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan Kementerian Kewangan - itulah sumber tidak rasmi diterima. Senarai lengkap adalah seperti berikut :


Prime Minister: Anwar Ibrahim (PKR, Permatang Pauh MP)

1. Deputy Prime Ministers:
a. Lim Kit Siang (DAP, Ipoh Timur MP)
b. Abdul Hadi Awang (PAS, Marang MP)
c. One seat for either a Sabahan or a Sarawakian who will be looking after East Malaysian affairs. (There are names of candidates but this columnist was instructed not to reveal it.)

2. Finance Ministry:
a. Tony Pua (DAP, Petaling Jaya Utara MP)
b. Rafizi Ramli (PKR, currently not a MP, will contest in the coming polls)
c. Nizar Jamaluddin (PAS, Bukit Gantang MP)

3. Education Ministry:
a. Dzulkefly Ahmad (PAS, Kuala Selangor MP)
b. S Kulasegaran (DAP, Ipoh Barat MP)
c. Chong Eng (DAP, Bukit Mertajam MP)

4. Home Ministry:
a. Azmin Ali (PKR, Gombak MP)
b. Mahfuz Omar (PAS, Pokok Sena MP)
c. M Manogaran (DAP, Teluk Intan MP)
(Knowledge and expertise can also be gained by consulting PAS member Fauzi Shaari, retired from CID, Bukit Aman.)

5. Defence Ministry:

a. Dr Hatta Ramli (PAS, Kuala Krai MP)
b. Liew Chin Tong (DAP, Bukit Bendera MP)
c. Tian Chua (PKR, Batu MP)
(Knowledge and technical know-how can be gained from PAS member First Admiral (retired) Mohamad Imran Abd Hamid.)

6. Law Ministry:
a. Karpal Singh (DAP, Bukit Gelugor MP)
b. Gobind Singh (DAP, Puchong MP)
c. William Leong (PKR, Selayang MP)
d. R Sivarasa (PKR, Subang MP)
e. Hanipa Maidin (PAS, non-MP who acts for PAS on many legal matters)

7. Health Ministry:
a. Dr Lee Boon Chye (PKR, Gopeng MP)
b. Dr Tan Seng Giaw (DAP, Kepong MP)
c. Dr Siti Mariah Mahmood (PAS, Kota Raja MP)
d. Dr Michael Jeyakumar (PSM, Sg. Siput MP)

8. Transport Ministry:
a. Khalid Samad (PAS, Shah Alam MP)
b. Tan Kok Wai (DAP, Cheras MP)
c. Baru Bian (state assemblyman for Ba’Kelalan)
Baru Bian can look into improving transport into the interiors of Sarawak.

9. International Trade and Industry Ministry:
a. Khalid Ibrahim (PKR, state Assemblyman for Ijok, Selangor Menteri Besar)
b. Teresa Kok (DAP, Seputeh MP)
c. Husam Musa (PAS, state assemblyman for Salor)

10. Agriculture Ministry:

a. Salahuddin Ayub (PAS, Kubang Kerian MP but this time will be leaving Kelantan to contest in Johor)
b. Ng Suee Lim (DAP, state assemblyman for Sekinchan, he champions the padi farmers)
(For Felda matters, Mazlan Aliman of PAS is at the forefront in fighting for the rights of the settlers and highlighting Felda issues.)

11. Foreign Ministry:

a. Kamarudin Jaffar (PAS, Tumpat MP)
b. Lim Guan Eng (DAP, state assemblyman for Ayer Puteh, Penang Chief Minister)
c. Elizabeth Wong (PKR, state assemblyman for Bukit Lanjan)

12. Federal Territories and Urban Wellbeing Ministry:
a. Lim Lip Eng (DAP, Segambut MP)
b. Nurul Izzah Anwar (PKR, Lembah Pantai MP)

13. Environment Ministry:
a. Fuziah Salleh (PKR, Kuantan MP)
b. Che Rosli Che Mat (PAS, Hulu Langat MP)
c. Nga Kor Ming (DAP, Taiping MP)

14. Women Ministry:
a. Zuraida Kamaruddin (PKR, Ampang MP)
b. Fong Po Kuan (DAP, Batu Gajah MP)
c. Siti Zailah Mohd Yusof (PAS, Rantau Panjang MP)
Currently, Prime Minister Najib Tun Razak is in charge of this ministry. Is there no capable woman in BN who can take over this post from Sharizat Abdul Jalil who stepped down on April 8?

15. Race Relations and Inter-Faith Dialogue Ministry:
a. Nik Aziz Nik Mat (PAS, state assemblyman for Chempaka, Kelantan menteri besar)
b. Mujahid Yusof Rawa (PAS, Parit Buntar MP)
c. Mohd Nur Manuty, (PKR, at the moment not an MP)
d. Ngeh Koo Ham (DAP, Beruas MP)
e. V Sivakumar (DAP, state assemblyman for Tronoh)

The Ministry for Race Relations and Inter-Faith Dialogue will be a place for discussions on thorny issues so that solutions can be sought without acrimony. (klik di sini untuk sumber).

Rumusan :
22 Menteri/Timbalan Menteri Melayu
17 Menteri/Timbalan Menteri Cina
8   Menteri/Timbalan Menteri India

Rumusan Pecahan Parti
PKR : 13 Jawatan
PAS : 15 Jawatan
DAP : 18 Jawatan : So yang berkuasa sebenar DAP!


34 comments:

Denaihati said...

kelihatan wakil PAS semuanya geng pro Anwar.

Muhammad Azli Shukri said...

jelas yang berkuasa sebenarnya ialah DAP..bukan PAS..so mcm mana nak kata PAS ganti UMNO?

Anonymous said...

kalo betul2 terladi takut Azli Shukri terus muntah biru pulak..padan muka. kita tunggu aje.

Anonymous said...

yg jelasnya bkn islam 54%. ini namanya kerajaan islam pas?

Anonymous said...

Dr Hatta Kuala Krai tu yakin ke buleh pertahankan parlimen tu.

nampak macam nak lingkup dewasa ini.

Hatta oh hatta.

Kamaruddin Jaafat (Tumpat) bukan PAS, PKR tu..baju je hijau.

Anonymous said...

biar termuntah awal bro..jgn dah rosak dan tergadai negara baru nak termuntah

Anonymous said...

Kabinet haram jadah - rosak malaysia....konpom undi aku utk BN

Anonymous said...

aku pun..elok2 aku sokong PR, bila tengok je kabinet sial nie sure aku undi umno semula

abuzaid daman said...

moyang aku berjuang bergadai nyawa menentang tentera kafir sukhotai dari thailand dari memasuki tanah melayu untuk memastikan anak cucunya dapat mewarisi tanah melayu ni. Sekarang ni melayu pas senang je nak bagi tanah melayu ni ke lim kit siang anti islam. Terpaksalah aku menyambung perjuangan moyang aku semula. Pedang berkarat perlu diasah kembali

Anonymous said...

PAS dlm PR macam MIC dlm BN. Takpun PPP. Jwtn 'TPM' tu cuma jawtn utk tutup mulut. Dlm PAS pun presiden takde kuasa. Jd, toksah buat drama. PAS mmg bodoh, dulu kini dan selamanya. Islam is the way of life. but not with PAS! Sedarlah.

Anonymous said...

so tenkius la kat PASngok yg telah menjayakan agenda kapir kristian DAPig nih..bravo PASngok lu worang sudah out dr roh islam tu sendiri..

Anonymous said...

aku dah xcaya pas lagi, negara kebajikan entah ke mana..negara islam hancur dilacur..

zaminc said...

Harap org2 Melayu bersatu sokong PAS... baru boleh dapat banyak kerusi Parlimen, baru kuat sikit suara...

Anonymous said...

Hancuuuuur....Kalau marhaen-marhaen tersebut pegang jawatan menteri.. Ibarat kembali kezaman COMBOY kena ada Gary Copper dan John Wayne...

Anonymous said...

Mat Sabu tekeluaq senarai....siaaaan laaa mat sabu ! penat dia bela komunis...siaaann nnyerrrr mat sabu !!

Anonymous said...

Macam ni mereka propose..Habislah negara kita..PKR/DAP/PAS semua pukimak..tak reti2 bahasa..tolak mereka di dlam longkang logi najis..!!!!

Anonymous said...

apa yang dibangga sgt jadi melayu.. lahir sbg org islam pun dah syukur sangat..menteri melayu sekarang..ada tolong melayu.. hampeh..makan duit lagi ada.."Takpe la pemimpin tu ambil rasuah..janji melayu"..bangang nye statement..

Muhammad Azli Shukri said...

ini bukan soal melayu..ini soal orang Islam atau orang bukan Islam menguasai negara...

Anonymous said...

Mat Sapu Bini Orang tak masuk dalm list. Hampeh punya cabinet. Peliwat jadi PM. Kalau buat lawatan kat kampung aku mesti tungging pungkok kat dia.

RD

ammacho said...

terbaik la pembangkang..lepas nie..babi pun jadi halal...senang betul cina kapir laknat nk take over malaysia nie..dibantu oleh anjing melayu yang gila kuasa dan takder maruah..

shamrin said...

zaminc,

Kau ni tak faham,macamana pas nak kuat kalau bertanding pun kena bagi 3 dengan pr dan dap?Kalau menang semua pun (yg sudah tentulah mustahil) pas cuma menguasai 30% saja kerusi.

Sampai bila2 pas tak akan dapat menguasai kawan2 kafir harbi dan liberalnya.

Boleh faham?

Zek said...

Hanya orang Melayu yang tak mahu gunakan fikiran mereka sahaja yang masih nak sokong Anwar Ibrahim.

Anonymous said...

PAS adalah "BARUA" kepada DAP. Bodohlah kalau sokong PAS. Membodohkan orang melayu selain melacurkan ugama utuk politik. Selain tiada arah tuju PAS/PKR memecah perpaduan umat islam Malaysia. Undi PAS/PKR = DAP.

Anonymous said...

Nampak gaya negeri aku ni tergadailah jawabnya kalau puak tu ambil alih kuasa. Kesian anak bangsa aku, tu la ada agama hampa jual, la ni negara pula hampa nak jual. Tak lama lagi mesjid tukar jadi banglo depa la? Hampa dok tengok kok jauh gigit jari, lpas tu jadi gila babi terus mampus. Tamat riwayat Melayu. Islam pun berkubur sama. Sedar sebelum terlambat sebelum fitnah hampa makan dirihampa sendiri....

mesut ozil seremban said...

Pemerintah sekarang ni betul2 tegakkan ISLAM ke??? nape kes buang bayi,rasuah,keruntuhan moral masih x dpt dibendung?? Sedar x ramai yg terlibat dlm masalah2 tersebut org melayu..klu betul2 ISLAM dilaksanakan pasti tidak berlaku masalah2 di atas.. sbb pemimpin2 melayu skrng ni jadi contoh.. rasuah..judi..arak..perempuan.. Apa yang nak dibanggakan dgn perlembagaan persekutuan?? Al-Quran kan ada.. Wahai saudara2 ku sekalian.. buka la minda.. aku mmng sokong PAS.. tp kalu PAS x betul aku hantam jugak.. tp at least aku harap ada la terdetik dlm hati kalian semua untuk Malaysia ni menjalankan hukum Al-Quran..

Anonymous said...

mesut ozil..kat kelantan dah bersih sangat ke? xada zina, xada minum arak, xada rompakan..so mana negara yg ko maksudkan tu?

mata telinga said...

sedarlah wahai melayu islam

anti bohmau said...

dap yg berjaya!! lagi2 pas bermimpi dlm mimpi nampaknya!! pencacai2 pas terus dibuai mimpi enak janji negara Isle namun dap tetap menentang. pgayr pula libralisasikan semuanya termasuk hukum2 Islam. semuanya bisa!! depan belakang hantam saja...wadusy!!

Anonymous said...

Aku kata bodoh kang, korang semua marah. Belum tentu betul, hangpa dah mengamuk. Tah sapala mangkuk yang buat khabar angin kat atas tu. Melayu di Malaysia ialah penduduk majoriti, so tentula Kabinet pun majoritinya melayu. Tidak boleh tidak. Yang buat senarai kat atas ni bangang, yang percaya menda tu pun sama2 tolol.

Anonymous said...

kabinet bersih..tranformasi yang sebenar

mesut ozil seremban said...

yg tulis bawah aku mesti baca utusan ngan tengok TV3 kan.. meme tertutup la minda ko tu..pernah g kelantan??knp kelantan jer ko tembak?? Kedah pun PAS jgk... bro..state cume ada enakmen syariah jer..undang2 tetap guna persekutuan..persekutuan sape pegang..tp aku stuju gak yg kabinet bayangan ni ntah betul ke tidak..selagi pilihan raya kotor..selagi tu la mereka akan berkuasa..

Anonymous said...

mesut ozil..ko ni bodoh ke? islam xtunggu undang2 ditegakkan...baru semua gejala sosial terhapus...kalau betul2 kelantan laksanakan amalan islam..xada seorang pun rakyat kelantan yang mencuri dan berzina..babi la ko nie

mesut ozil seremban said...

ni lagi contoh nama jer ISLAM tp tulis mcm budak skolah darjah 6..x mencerminkan org ISLAM..
pernah g kelantan? org pompuan x pakai tudung kena apa? at least ada jugak usaha nak jalankan hukum ALLAH..nak kata mencuri or berzina org arab duk mekah pun ada kes gak bro..

Anonymous said...

Tahniah kpd PR kerana senarai kabinet bayangan yg benar2 menggambarkan semangat 1MALAYSIA.Memang orang Melayu tak boleh jd dominan lg dalam pemerintahan negara ini. Elok bagi pada DAP sbb mereka lebih faham nak takbirkn MALAYSIA ini. Selepas ini nanti bolehlah tgk di JABATAN KERAJAAN yg tinggal tukang cuci lantai adalah anak2 Melayu yg beriya2 jd penyokong tegar pembangkang dan berhimpun semasa bersih 2, 3. ...... 10. Lepas itu nanti hakim syarie akan ada di kalangan peguam bukan Islam dan barulah lengkap negara ini dikatakan sekular oleh pemimpin2 DAP.