Tetamu Kehormat...

January 11, 2012

Di Mana Aziz Bari? Tolong Komen Sikit...

PETALING JAYA: Bapa Mohd Saiful Bukhari Azlan pada Rabu merayu Peguam Negara memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Isnin lalu yang membebas dan melepaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada dakwaan meliwat anaknya. Azlan Mohd Lazim, 58, berkata, beliau akan terus bersama anaknya itu menuntut keadilan bagi mengembalikan nama dan maruah Mohd Saiful serta seluruh ahli keluarganya.

"Demi anak saya, saya merayu agar pihak Peguam Negara memfailkan rayuan.

"Sebagai bapa, saya akan terus bersama anak saya dan berjuang untuk memastikan aduan anak saya ini mendapat pengadilan seadil-adilnya," katanya pada sidang media di kediamannya di Bandar Utama di sini.

Dalam pada itu Azlan turut melahirkan rasa kecewa dengan kenyataan Majlis Peguam yang menyarankan agar Peguam Negara tidak mengemukakan rayuan. Jelas beliau, tindakan berkenaan dilihat sebagai langkah bagi menidakkan hak seorang warganegara untuk mendapatkan keadilan sehingga ke peringkat tertinggi berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

"Majlis Peguam seharusnya bersikap natural dalam melihat suatu proses keadilan berlangsung dan bukannya dengan menghalang proses keadilan berlangsung.

"Mengapa Majlis Peguam selama ini tidak pernah bantah tertuduh dalam kes ini yang mengikut rekod telah mengemukakan rayuan atau permohonan sebanyak 36 kali? Ini baru pertama kali pihak kami mohon untuk buat rayuan sudah mahu dihalang.

"Mengapa 'double standard? Adakah kerana anak saya hanya seorang insan kerdil, bukan seorang VIP atau ahli politik, maka hak beliau dinafikan begitua sahaja," katanya.

Sementara itu Azlan berkata, pihaknya akan mempertimbangkan langkah seterusnya termasuk kemungkinan membuat saman sivil sekiranya Peguam Negara memutuskan untuk tidak mengemukakan rayuan. Dianya mengenai keadaan Mohd Saiful ketika ini, Azlan berkata anak lelakinya itu tabah dan menerima keputusan mahkamah dengan tenang.

"Saiful tenang sahaja, beliau kini sedang bekerja di suatu tempat di Kuala Lumpur. Kehidupannya mesti diteruskan.

"Kami sekeluarga profesional dalam perkara ini, hakim telah menjalankan tugasnya dengan membuat keputusan berkenaan," katanya. Isnin lalu Mahkamah Tinggi melepaskan dan membebaskan Anwar atas tuduhan meliwat Mohd Saiful yang juga bekas pembantu peribadinya pada 2008 atas alasan tiada keterangan yang menyokong keterangan mangsa.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata, keputusan tersebut dibuat kerana dalam kes seksual, mahkamah keberatan untuk menyabitkan tertuduh hanya berdasarkan keterangan mangsa.

15 comments:

Anonymous said...

saiful dan ayahnya dah kehabisan wang, hutang keliling pinggang, baki wang yg dijanjikan tak akan dapat selagi kes dgn anwar tidak dimenanginya. sewbab itulah meroyan sangat.

Anonymous said...

anon 11.38 paling syok sebab Al jub bebas ke?hahaha..Al jub tak kenal hang.hang tak Jambu.. hahaha

Anonymous said...

Saiful menuntut keadilan bagi pihak dirinya..bagi anoymous11:38,anda kene bersikap adil,jgn dok mendongak langit...sebenar nya anwar di ambang keruntuhan dari kemenangan yg dia perolehi!!!!
Fikir2 kan lah....ALLAH MAHA HEBAT!!!!

Anonymous said...

Dr Osman dari Pusrawi menyatakan kelongsong jobo epul kosong tiada najis,ini setelah 2 hari. Epul kata dia tahan berak 2 hari utk kumpul bukti. Pada masa yg sama dia kata jobo dia kena cucuk plastik (Dildo agaknya). Hai budak ni patutlah barisan peguam nyatakan budak ni pembohong tegar. Sampel DNA pun sampai 10 orang yg terlibat. Aku nasihat kalau bapak epul beria-ia nak cover line janganlah jadikan Msia negara yg sekali lagi ditertawakan orang satu dunia. Inilah julung kali kes yg tiada penetrasi tapi sampel DNA ada dlm jobo setelah 80 jam lebih. tolonglah kalau nak makan haram pun jgnlah buat kerja haram takut pada Allah.

kluangman said...

Tak ada bukti 100% dengan 'tak lakukan' dua perkara yang berbeza.

Anwar dibebaskan kerana tiada bukti 100%
tetapi dia 'lakukan' ke tidak...carilah jawapannya.

Dalam politik, hukuman mahkamah tidak begitu penting, kalau menang Saiful bukan dapat duit pun. Tetapi di dalam mahkamah yang paling penting kita nak tahu ..'lakukan' ke atau tidak.

Anonymous said...

Jawapannya mmg tak berlaku sbb kenyataan epul byk tak munasabah pun. Patutlah hakim melepas DSAI.

Anonymous said...

Aku pelik kes liwat ni Saiful vs DSAI atau DSAI vs Kerajaan Malaysia?

KEnapa Peguam Negara dan Pendakwaraya Negara beraia terlibat nak fail rayuan/tuduhan etc etc..???

Sedangkan kes ni 1 to 1. isk isk... pelik sgt rasanya. hahhahaha..

Ps: agaknya kes AKU vs Pak Mat (jiran), mau tak Peguam Negara terlibat sama tlg aku? sbb Pak Mat intai Kucing aku beromen minggu lepas dlm rumah dia. tlg le Peguam Negara..aku tak ada modal dah ni. Pak Mat tu orang PKR! kita kasi hantam dia mau ka?

kah kah kah kah...

shaa feeqa said...

Azli,

Satu perkara yang orang islam terlepas pandang ialah hal bersumpah dan meminta Allah SWT melaknati jika berbohong.

Tan Sri Sm Salim, penghibur veteren penah bercerita berkenaan seorang pelakun lelaki pentas bangsawan ditangkap dalam keadaan memalukan dengan primadona di Kampung Baru 50 tahun lalu.

Kedua duanya diminta bersumpah di Masjid kg Baru untuk menunjukkan kebenaran. Mereka pun bersumpah tidak melakukan perkara terkutuk. Akibat dari bersumpah itu sangatlah tidak elok dimana seorang dari mereka jadi gila..

Kata orang orang tua kalau boleh elakkan bersumpah. Namun jika saya dituduh meliwat( dan saya difitnah), saya akan bersumpah. apatah lagi jika tuduhan itu boleh bantutkan satu satunya sebab saya mahu terus hidup iaitu menjadi Perdana Menteri.

Disini sikap Peguam negara yang terus membisu setakat ini timbulkan tanda tanya. Janganlah terperanjat jika andaian tidak baik dibuat terhadap beliau jika tak failkan rayuan. Pada orang ramai akan sahlah tanggapan yang Peguam Negara memuja Anwar Ibrahim.

Anonymous said...

hakim keparat ni sebenarnya seorang pengecut! keputusan yang dibuat bukan berdasarkan kpd teori keadilan atau fakta tetapi berdasarkan rasa hati yang pengecut dan mengambil jalan selamat yg mengurangkan tekanan kpd diri sendiri! Hakikat ini terbukti ketika diawal proses perbicaraan lagi sehinggalah kepenghujung perbicaraan. Mana ada hakim yg pernah menolak bahan2 bukti DNA (tuala, berus gigi) atas alasan diambil secara paksa tanpa kebenaran kemudian menerima semuala bahan bukti tersebut setelah takut mendesak Anwar menyerahkan darah utk ujian DNA!. Mana ada hakim yang sanggup menangguhkan perbicaraan sebanyak 55 kali tanpa sekalipun membantah walaupun kes2 yg dibangkitkan tidak berasaskan tetapi hanya ingin melewatkan2 kes dan ingin melemahkan semangat dan moral pengadu?. Mana ada hakim yang memebri pilihan kpd tertuduh untuk mengelak bersumpah sedangkan sumpah itu wajib demi memaksa tertuduh bercakap benar di mahkamah?. Mana ada hakim yg begitu takut dengan ugutan-ugutan penyokong Anwar sehingga keputusan diputuskan dalam masa 2 minit tanpa hujah bertulis? Hanya hakim anak mat diah ini yang mempunyai sifat pengecut ini demi utk keselesaan dan mengelakkan tekanan kpd diri sendiri. maklumlah kerajaan UMNo ni baik dan pernah mencampuri urusan kahakiman tetapi jgn pulak membuat keputusan bodoh yg tidak adil kpd pengadu. diama keadilan utk saiful? dan kes ini tidak boleh dirayu selagi hakim bangsat ini tidak menyediakan laporan bertulis utk dibawa ke mahkamah rayuan. Bangsat!!!

Anonymous said...

Hakim keparat ni sebenarnya adalah seorang pengecut! keputusan yang dibuat bukan berdasarkan kpd teori keadilan atau fakta tetapi berdasarkan rasa hati yang pengecut dan mengambil jalan selamat yg mengurangkan tekanan kpd diri sendiri! Hakikat ini terbukti ketika diawal proses perbicaraan lagi sehinggalah kepenghujung perbicaraan. Mana ada hakim yg menolak bahan2 bukti DNA (tuala, berus gigi) atas alasan diambil secara paksa tanpa kebenaran tetapi kemudiannya menerima semula bahan bukti tersebut bila sampai ke peringkat terpaksa mendesak Anwar menyerahkan darah utk ujian DNA!.Kerana takut mendesak Anwar, dia terima balik brg2 bukti tu.. bukan kah pelik dan menjatuhkan kredibiliti hakim? Mana ada hakim yang sanggup menangguhkan perbicaraan sebanyak 55 kali tanpa sekalipun membantah walaupun kes2 yg dibangkitkan tidak berasas samasekali dan lebih bertujuan utk melewatkan2 kes dan ingin melemahkan semangat dan moral pengadu !!. Mana ada hakim yang memberi pilihan kpd tertuduh untuk mengelak bersumpah sedangkan sumpah itu wajib demi memaksa tertuduh bercakap benar di mahkamah?. Mana ada hakim yg begitu takut dengan ugutan-ugutan Anwar sehingga keputusan diputuskan dalam masa 2 minit tanpa hujah bertulis? Hanya hakim anak Mat Diah ini yang mempunyai sifat sepengecut ini demi utk keselesaan dan mengelakkan tekanan kpd diri sendiri. Maklumlah dia tahu kerajaan UMNo ni baik dan tidak mencampuri urusan kehakiman tetapi jgn pulak membuat keputusan bodoh yg tidak adil kpd pengadu. dimana keadilan utk saiful? dan kes ini tidak boleh dirayu selagi hakim bangsat ini tidak menyediakan laporan bertulis utk dibawa ke mahkamah rayuan. Bangsat!!!

Anonymous said...

seseorang yg takut bersumpah muhabalah walaupun menerima tuduhan yang sebegini berat sehingga boleh menjatuhkan maruah, kredibiliti diri diri dan keluarga seumur hidup ..apa maknanya? cuba kita letakkan diri kita ditempat Anwar..kalau kita tidak melakukannya adakah kita takut utk bersumpah???? fikir-fikirkan lah..padahal Anwar ni bukannya org yg alim dan jaga agama pun..kalau ulamak sekalipun dituduh sebegini dahsyat dan jika dia tidak melakukan, pasti dia bersumpah!!

Anonymous said...

soal DNA ni..sebenarnya masih boleh dikesan walaupun berbulan2 lamanya. walau saiful berak dan mandi berhari-hari sekalipun, DNA Anwar tetap masih melekat kat dinding2 rektum.. cumanya airmani saja mungkin tak dapat, tetapi pecahan-pecahan DNA tetap boleh diperolehi. Isunya..macamana air mani Anwar boleh berada di dalam bontot saiful? ..dimana air mani Anwar diperolehi jika Anwar sendiri tidak menyemprot keluar air tu?

Anonymous said...

Kes liwat Anwar bukan setakat Azizan abu bakar dan saiful saja..sebenarnya ramai lagi jantan-jantan lembut yg dah kena. cuma diorang taknak repot saja sebab tak sanggup menanggung malu jika diketahui orang ramai. rakan taulan dan sanak saudara. Saya tabik saiful, demi kebenaran dia sanggup hadapi !! saiful lah hero sebenar..yang peliknya kenapa penyokong2 Anwar begitu bodoh dan buta matahatinya?

Anonymous said...

Nak tahu SIAPA SEBENARNYA BERBOHONG KENALAH SUMPAH MUHABALAH DIHADAPAN ALLAH...kalau taknak ke masjid pergi la ke Mekah bersumpah di hadapan Kaabah .Hanya saiful seorang saja sanggup sedangkan Anwar kecut perut sampai terkencing-kencing kenapa? Sampai bilaa penyokong? Anwar begitu senang dibohong kering kering macam ni.. Penyokong2 Anwar patut mengugut paksa Anwar bersumpah.. kalau tidak....hmmm...

Anonymous said...

Kalau Anwar bersumpah muhabalah, bertambah-tambah lah gila nya.. sekarang pun dah 'sakit mental' meroyan tak tentu hala..