Tetamu Kehormat...

August 31, 2011

Nasihat Ridhuan Tee Abdullah

Pada 5 Ogos 2011, saya telah menulis satu artikel dalam blog saya, http://ridhuantee.blogspot.com, bertajuk “Awasi dakyah Kristian”. Kisah benar bagaimana perancangan Kristian memurtadkan orang Melayu Islam ketika mereka masih kanak-kanak lagi. Namun, tidak ramai ambil pusing, sehinggalah berita ini diperbesarkan oleh sebuah akhbar yang dituduh oleh ultra kiasu sebagai akhbar rasis atau ultra Melayu. Akhbar ultra kiasu tidak kurang juga ultranya, tetapi mereka tidak pernah disalahkan, maklumlah sekapal.

Artikel ini pada mulanya saya tulis untuk akhbar ‘ultra Melayu’ tersebut untuk siaran 7 Ogos 2011, kerana ketika itu isunya masih panas, berkaitan pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja di Damansara Utama. Malangnya, ia tidak disiarkan. Mungkin editor akhbar itu menganggap saya mereka-reka cerita ataupun editornya mungkin takut untuk menyiarkannya. Saya berterima kasih kepada akhbar Sinar Harian kerana begitu neutral dan berani menyiarkan setiap penulisan saya walaupun ada akhbar lain yang berasa kecut.

Cikgu S yang dimaksudkan itu adalah sahabat karib saya, seorang guru bahasa, berbangsa India beragama Kristian yang mengajar di salah sebuah sekolah rendah di Lembah Kelang. Kami sering berhubung dan bertukar-tukar pandangan mengenai agama. Beliau amat menghormati agama Islam. Seperti telah saya sebutkan dalam artikel itu, beliaulah yang memberikan segala bukti bagaimana seorang kanak-kanak darjah satu diajar oleh guru tuisyennya mengenai Kristian dan Nabi Isa. Kanak-kanak lebih memahami Kristian daripada Islam.

Beliau mengambil inisiatif melaporkan kepada pihak berkuasa, tetapi tidak ramai ambil berat sehinggalah berita tersebut disensasikan oleh media. Terfikir juga saya, siapa sebenarnya bertanggungjawab menjaga kepentingan Islam, orang Islam atau orang bukan Islam? Kita hanya sensitif bila isu menjadi sensasi. Maklumlah mahu mencari publisiti. Sedarkah kita akan implikasi ke atas Islam jika ramai yang murtad? Terus-terang, saya amat jarang jumpa non-Muslim yang amat prihatin dengan orang Melayu dan agama Islam. Beliau seolah-olah sudah Islam di sisi Allah SWT. Tertanya-tanya juga dalam diri, kenapa tidak ramai orang Islam seperti beliau.

Saya yakin selepas ini jika identiti beliau didedahkan, beliau akan menjadi sasaran bukan Islam, terutama orang Kristian. Saya berdoa kepada Allah SWT, semoga beliau tabah dan kehidupannya diberkati. Saya sebenarnya tidak mahu bersangka buruk kepada orang Kristian. Tetapi realiti yang berlaku, membenarkan sangkaan buruk saya ini. Missionari Kristian bergerak aktif dalam segala aspek. Mereka akan mengambil kesempatan, ruang dan peluang untuk menyebarkan agamanya kepada orang Melayu (Islam), walaupun dilarang oleh undang-undang. Namun, atas alasan hak asasi manusia dan mendapat perlindungan antarabangsa, mereka nampak kebal dan tetap meneruskan niat mencabar kedudukan agama Islam. Sedihnya, kita terlalu berlembut. Sedangkan kita semua tahu, agama Islam tidak boleh disamaratakan dengan agama bukan Islam. Kita boleh berkongsi nilai-nilai baik agama-agama, tetapi kita tidak boleh berkongsi agama, kerana bagi kamu agamamu, bagi aku, agamaku. Itulah ingatan Allah dalam surah al-Kafiruun, Lagipun, Islam mendapat perlindungan dalam Perlembagaan. Sila rujuk perkara Perkara 8, iaitu persamaan dan hak sama rata dan pengecualian peruntukan ini dalam soal agama, kedudukan istimewa Melayu dan seumpamanya.

Perkara 10 (4), iaitu batasan hak kebebasan bersuara daripada menyentuh kedudukan Raja-Raja, Islam, orang Melayu, kewarganegaraan dan seumpamanya. Perkara 38, iaitu kuasa Majlis Raja-Raja menghalang Parlimen membuat undang-undang yang menyentuh kedudukan Raja-Raja Melayu, orang Melayu, bahasa Melayu dan Islam. Perkara 150 (6a), iaitu kedudukan agama Islam, adat istiadat Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak, kewarganegaraan meskipun dalam keadaan darurat. Perkara lain yang berkaitan dengan kedudukan Agama Islam ialah: Perkara 11 (4) - tentang kebatasan kebebasan agama orang Islam. Perkara 12 (2) - peranan Persekutuan dan suatu negeri dalam memajukan pendidikan Islam.

Sedarlah wahai saudaraku, orang Melayu akan hancur tanpa Islam. Islamlah yang memartabatkan orang Melayu selama ini. Justeru, janganlah hari ini kita terlalu sombong dan bongkak sehingga menjadi sukar untuk menjaga kepentingan Islam. Islam tidak akan tercabut walaupun mungkin sesuatu bangsa itu mungkin pupus. Islam mendapat jagaan Allah, tetapi kuasa dan takhta belum tentu.

Dr Hassan Ahmad Meninggal Dunia

KUALA LUMPUR, 31 Ogos – Bekas ketua pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka Datuk Dr Hassan Ahmad meninggal dunia di rumahnya di Petaling Jaya petang ini.

Anaknya, Aida berkata, Allahyarham dipercayai diserang sakit jatung dan menghembuskan nafas terakhir sekitar 2 petang tadi.

“Ayah saya tidak sakit apa-apa,” kata beliau kepada The Malaysian Insider petang ini.

Hassan yang ditemui The Malaysian Insider di rumahnya di 30, Jalan 22/49, Petaling Jaya ketika sambutan sambutan Aidilfitri semalam kelihatan ceria menyambut saudara mara dan rakan-rakannya.

Jenazah Allahyarham akan dikebumikan esok, kata Aida.

August 25, 2011

Orang PAS dan PKR Jangan Tengok - Nanti Buat Dosa Aje


Dr Rosli Sudah Kena Serang!!!


Seperti yang dijangkakan sebelum ini. Dr Rosli yang merupakan ahli parlimen PAS yang secara terang-terang menyokong projek Lynas di Kuantan, Pahang bakal dikutuk dan dicaci oleh bloggers PR kerana kenyataannya dalam TV3 semalam. Memang sah - tidak sampai 24 jam, bloggers PR sudah mula menyerang Dr Rosli - kita tunggu sehingga esok, apakah tahap maki hamun mereka terhadap Dr Rosli dan apakah mereka akan menuduh UMNO telah merasuah Dr Rosli? Baca di sini...

Ya Allah Mengapa Sampai Begini Jadinya Parti Islam? Peguam PAS Bela Orang Murtad?

Untuk makluman pembaca MyMassa, Peguam PAS tersebut merupakan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAS Pusat (2011-2013). Dia pernah bertanding menentang Datuk Wira Abu Seman di Parlimen Masjid Tanah pada tahun 2004.

Muhammad Burok.
Apa yang MyMassa rasa nak gelak ialah apabila PAS membicarakan soal kerahsiaan. Sejak bila PAS pandai jaga rahsia orang sedangkan beratus-ratus kad pengenalan orang telah mereka tayang semata-mata mahu menghentam SPR dalam isu daftar pengundi.

PAS semakin menghampiri ajalnya. Jika dahulu merekalah pejuang anti kristianisasi, kini merekalah sekutu terkuat gerakan tersebut. Tahniah PAS. Baca sambungannya di sini...

Hujah Terbaik Daripada Fathul Bari


Amboi! Kalau Dengan Orang Kafir Boleh Ajak Berbincang, Tapi Dengan UMNO Terus Kafir


Satu Lagi Pembohongan PAS Terlondeh!


Lynas Satu Cerita Bohong : Dr Rosli Akan Dicaci Maki!

Setelah cerita pembohongan cincin 24 juta terbongkar tapi oleh pihak luar (Kompas) yang tersilap bergantung kepada penyebar fitnah bernama Chegu Bard, semalam Pakatan Rakyat terkantoi lagi tapi dalam isu Lynas pula, lebih memeritkan yang terlibat itu adalah orang Pakatan Rakyat sendiri, dari parti PAS.

Dalam nak menunjukkan bahawa partinya juga turut mendapat sokongan orang-orang terpelajar, sarjana-sarjana dalam pelbagai bidang, PAS telah mencalonkan beberapa orang dari kumpulan ini sebagai calon pilihanraya ke-12 pada 2008. Setelah keputusan keluar, beberapa diantara mereka ini menang dan bergelar YB sehingga kini.

Antara yang terlibat itu ialah Ahli Parlimen Hulu Langat dari PAS, Dr. Che Rosli Che Mat.

Berkelulusan Doktor Falsafah dalam sains Nuklear, sudah tentu Dr. Rosli punya pengetahuan mendalam apa yang dikatakan nuklear dan apa yang dikatakan tidak. Tahap radiasi macam mana yang boleh membahayakan kesihatan dan tidak. Sebagai pakar juga, sudah tentu Dr. Rosli tidak boleh menafikan kebenaran disebalik kilang Lynas ini, baik dari segi teori mahupun teknikal.

Semua ini yang membuatkan Dr. Rosli tidak boleh menahan diri dari membuat kenyataan yang benar mengenai Kilang Lynas ini – kilang ini bukan kilang memproses bahan nuklear dan seterusnya tidak merbahaya kepada manusia Walaupun dari segi politiknya ia amat merugikan PAS dan Pakatan Rakyat tapi sekurang-kurangnya maruah Dr. Rosli sebagai saintis nuklear masih terpelihara.

Kebetulan pulak isu ini sudah menjadi isu politik (bukan akedemik) dengan Pakatan Rakyat menjadi dalang di sebaliknya (gambar atas sebagai bukti)

Merugikan saja belajar bertahun-tahun sehingga mendapat PhD kalau membiarkan pihak-pihak yang ‘tidak sekolah’ ke tahap itu seperti Fuziah Salleh memberikan ulasan-ulasan yang jelas bercanggah dengan pengetahuan yang telah diperolehi hasil penat lelah mentelaah dahulu.

Menyokong Pakatan Rakyat tidak bermakna menyokong saja segala pembohongan yang diatur oleh mereka, mungkin inilah pandangan dan pendirian Dr. Rosli. Tapi Dr. Rosli silap, kenyataan di atas itu mungkin benar dalam bidang akedemik tapi tidak dalam bidang politik, lebih lagi cara politik yang diamalkan Pakatan Rakyat dan PAS.

Pada PAS, musuh yang nyata ialah UMNO, apa saja yang boleh untuk menjatuhkan UMNO (termasuk pembohongan) adalah ‘halal’ olehnya. Kebetulan kerajaan BN yang membawa pelaburan masuk RM 700 juta melalui kilang Lynas ini dan keadaan ini merugikan Pakatan Rakyat serta tidak boleh dibiarkan.

Untuk pengetahuan Dr. Rosli, segala apa yang dijadikan isu oleh Pakatan Rakyat dan komponennya selama ini, bukanlah isu yang sebenarnya. Tinggal lagi Dr. Rosli bukan pakar dalam bidang yang diisukan itu, maka itu Dr. Rosli tidak mengulas banyak atau mengulas langsung mengenainya. Berlainan pula dengan isu kilang Lynas yang memang menyentuh kepakaran Dr. Rosli sebagai saintis Nuklear.

Pendedahan Dr. Rosli yang menyokong pembinaan kilang Lynas ini benar-benar memberikan tamparan hebat kepada puak Pakatan Rakyat terutama PAS. Inilah padahnya bila memilih calon tangkap muat, bukan berdasarkan kriteria politik yang sepatutnya menjadi faktor penting dalam pemilihan seorang ahli Parlimen/ADUN.

Orang ini (Dr. Rosli) tidak ada pengetahuan politik, yang tahu olehnya ialah apa yang benar kepadanya, apa yang ada dalam kepakarannya dan apa yang fakta sahaja. Dr. Rosli bukan MP tak sekolah macam Mahfuz Omar yang boleh bercakap segala macam merepek dan boleh hidup dengan pembohongan tersebut sehingga dia mati!!

Dr. Rosli adalah pakar dalam bidang yang berkenaan, dengan berdiam diri dan membiarkan bidang kepakarannya diputar belit waima oleh media partinya sendiri (dalam hal ini Harakah), adalah satu tamparan kepada kelulusan akedemik yang dimilikinya.

Bukan semua orang boleh dapat PhD lebih lagi dalam bidang sains nuklear tapi orang tak lulus SRP pun boleh jadi MP (Mahfuz).

Itu nasib baik tidak ada pakar dalam video dan fotografi yang terlepas menjadi calon dan menang atas kerusi PAS. Kalau tidak, orang ini pasti mampu menjelaskan hal teknikal yang membawa kepada rumusan pakar luar negara yang video Anwar dan china doll itu adalah 99.8 peratus tulen berlawanan dengan kenyataan Hadi Awang yang langsung tak pakar itu.

Isu Lynas ini sudah masuk tahap matang. Sudah ada sebilangan orang yang percaya ianya projek merbahaya dan sebilangan lagi yang berpendirian sebaliknya. Oleh yang demikian, pendedahan Dr. Rosli dalam is Lynas di tahap ‘matang’ ini bukan hanya mencemar imej PAS dan Pakatan yang disokongnya dalam isu ini, malah dalam isu-isu lain juga.

Nampak sangat PAS dan rakan komponennya sengaja memutar belit isu bukan berlandaskan kebenaran tapi demi kelebihan politik. Jenuh kami cakap selama hari ini tapi puak-puak ini taknak percaya, tapi nah ambik kau, orang dalam sendiri dah bercakap.

Bukan calang-calang orang pulak tu!!! (Sumber : MyKMU.Net)

August 24, 2011

Bukankah Ulama Dalam PAS Mengikut Telunjuk DAP? Macam Mana Nie Ustaz? Apakah Karpal Singh Iktiraf Ulama PAS?

Wahai Dato Tuan Ibrahim Apakah Ulama PAS Takut Kepada Allah Tatkala Menghina dan Memfitnah Pemimpin UMNO?

Jom Tonton - Ulama Politik - Untuk Dakwah atau Parti?


Jangan Khuatir Tuan Mufti!

Demi Allah, jika kita memerlukan 100 tahun lagi bagi menghumban Anwar Ibrahim ke dalam penjara - maka lakukan! Mulut dan lidahnya sudah cukup menjadi fitnah dan bencana kepada negara ini. Kelakuan dan tabiatnya sudah cukup merosakkan nama Islam, minda dan pemikirannya sudah cukup untuk menghancurkan umat Islam di negara ini. Percayalah wahai Mufti Perak yang saya sayangi - ada sebab dan bukti yang kukuhlah, maka Tun Mahathir mengambil tindakan tegas terhadap Anwar Ibrahim - InsyaAllah di akhirat kelak nanti, Tuan Mufti antara lautan manusia yang akan mengucapkan terima kasih kepada Mahathir yang dituduh sebagai Mahafiraun kerana memecat Anwar Ibrahim - cukuplah dengan segala bukti yang ada sekarang - dari sumpah Mubahalah hingga ke rakaman video, semuanya mengsahkan siapakah Anwar Ibrahim yang sebenar. Walau sebesar mana pun dosa Mahathir, demi Allah, kebaikannya yang ikhlas dalam menghalang Anwar Ibrahim daripada menjadi Perdana Menteri Malaysia, tetap tercatat sebagai amal mulia yang mendapat redha Allah. Jangan risau tuan Mufti, doalah semoga Allah memberi hidayah kepada para pemimpin kita, semoga umat Islam bersatu padu. Wallahualam. Baca laporan Harakah di bawah :

KUALA LUMUR, 24 Ogos: Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria mendakwa beliau pernah meminta bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad agar jangan membuat tuduhan liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim jika tidak cukup bukti. Namun demikian, nasihat itu tidak didengar oleh Mahathir ketika beliau menjadi perdana menteri dahulu, kata Harussani dalam wacana Ulama Politik Untuk Dakwah atau Parti? yang bermula jam 11.00 pagi tadi di Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karangkraf.

"Tun Mahathir selalu dengar nasihat saya tetapi enggan dengar bila nak pecat Datuk Seri Anwar dan buat peralihan kuasa dan jangan buat tuduhan liwat jika tidak cukup saksi," kata Harussani dalam forum itu.Turut serta dalam forum anjuran akhbar Sinar Harian itu adalah Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, ulama muda Umno, Fathul Bari Mat Jahaya manakala moderatornya adalah Datuk Dr Asri Zainal Abidin. Dalam majlis itu, Mufti Perak itu mendedahkan, bagi memastikan perpaduan Melayu-Islam, beliau pernah mengingatkan Datuk Seri Najib Razak tentang kerajaan yang "lemah, tidak amanah dan rasuah.""Saya kata pada Najib, Datuk Seri, perpecahan Melayu sebab kerajaan cukup lemah, tak amanah dan rasuah," kata Harussani. Harussani berkata sebagai orang yang tidak berparti, beliau telah mengambil pendekatan itu sejak zaman Tun Razak Hussein lagi. Diminta menghuraikan tegurannya itu, Harussani bagaimanapun enggan melakukannya kerana berharap ia "habis di sini sahaja".

Surat Terbuka Kepada Dr Asri

Oleh HUDZAIFAH AL-YAMAN Bismillahirrahmanirrahim. Dimulai surat ini dengan doa, mudah-mudahan Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza) beroleh kasih sayang Allah SWT hendaknya, dan terus istiqamah melagang perjuangan Islam di muka bumi ini, tanpa secuit pun rasa takut kepada makhluk; atau secalit rasa curiga diserang pelbagai sudut. Firman Allah SWT: “Dan mereka tidak merasa takut selain kepada Allah.” (At-Taubah: 18)

Dr Maza, membaca dan meneliti pandang sisi tuan mutakhir ini, khususnya mengenai korelasi antara isu murtad dan isu agihan zakat, membuat saya semakin tertanya-tanya.

Persoalannya ialah, apakah rahsianya menyebabkan agihan zakat di negara ini tidak berkesan dalam menangani isu-isu kemiskinan dan sejauh manakah inisiatif yang telah dilakukan demi memperbaiki keadaan.

Dr Maza, tuan menyatakan di Malaysia ini ada 14 jabatan agama. Ya, itu bermakna Malaysia juga mempunyai 14 pusat zakat dan 14 orang mufti. Wang zakat terkumpul mencecah billion ringgit saban tahun.

Sayangnya, kenapakah masih ramai umat Islam yang tidak tersantuni dengan dana zakat. Ingin rasanya saya bertanya kepada seorang mufti demi seorang mufti, apakah yang berlaku di sebalik tirai zakat di setiap negeri.

Namun, sayugianya saya juga ingin menanyakan soalan yang sama terlebih dahulu kepada Dr Maza. Bukankah dahulu tuan adalah seorang mufti juga, yang menjabati kondisi mufti di Perlis Darus Sunnah?

Maka, kala Dr Maza sendiri menjawati jawatan mufti, apakah tindakan konstruktif anda dalam memperbetulkan segala ketempangan ini, khususnya dalam pengurusan zakat di Malaysia, atau paling minimal di Perlis Darus Sunnah, negeri Dr Maza paling “berkuasa?”

“Amat besar kemurkaan Allah, bagi sesiapa yang mengatakan apa yang tidak dikerjakannya.” (As-Saff: 3). Justeru, jujurnya saya berharap dan amat yakin, pastinya Dr Maza tidak sesekali termasuk ke dalam kategori di atas.

Lalu, dengan harapan dan keyakinan yang sama, pastinya Dr Maza juga boleh memberikan penjelasan saksama, secara ditil dan komprehensif, apakah gendalanya yang menyebabkan amalan zakat khususnya aspek agihan zakat masih di takuk lama, termasuklah di Perlis Darus Sunnah.

Kami, para golongan awam ternanti-nanti penjelasan Dr Maza dalam hal ini, sesungguhnya! “Maka, bertanyalah kamu sesuatu perkara kepada ahlinya jika kamu tidak mengetahuinya.” (An-Nahl: 43).

Dr Maza, sebagai bersifat adil dan tidak bias, saya memaksa diri membuat sedikit kajian dan gelintaran. Lalu, saya dapati di Malaysia ini, keunikannya bukan sekadar dengan 14 orang mufti dan 14 jabatan agama segala; tetapi juga unik justeru semua urusan agama ditadbir berbeza-beza oleh negeri. Padanlah harga zakat fitrah pun berbeza juga, sedangkan kita ini semuanya dalam satu Malaysia.

Maka, saya tidak fikir Dr Maza, seorang cendekiawan yang amat cakna dengan keadaan; tidak menyedari senario ini. Pastinya Dr Maza punya kenalan di sektor undang-undang yang arif perihal perlembagaan negara, buat menjelaskan kepada Dr Maza apakah implikasinya kepada amalan zakat apabila wujudnya pengasingan kuasa agama mengikut negeri.

Secara umumnya, pastilah sukar bagi disatukan kendaliannya, kerana masing-masing punya wewenang tersendiri. Pastilah besar juga kesannya kepada isu-isu agihan zakat, bukan?

Ya, saya yakin pasti ada kesan. Antaranya, negeri masing-masing tertakluk kepada undang-undang zakat sendiri. Bila zakat dikutip, pasti setiap negeri mengutamakan negerinya sendiri.

Apa yang diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan juga, tidak semestinya menjadi ikutan negeri. Saya tidak fikir, Dr Maza terlepas pandang semua hal ini.

Apa yang saya risaukan, ketidak selarasan ini mengakibatkan ada negeri yang maju dalam pengurusan zakat dan ada yang mundur dan jauh ketinggalan.

Apabila Dr Maza menembak dengan peluru penabur, maka tembakan Dr Maza akan berterabur dan menyimbah merata-rata, kerana pastinya peluru penabur Dr Maza tidak bermata dan tidak ada deria rasa.

Bagi saya yang tidak sealim Dr Maza, pastilah situasi ini tidak bersifat adil bagi sesetengah negeri yang telah berusaha sebaik daya memperkasakan pengurusan zakat.

Ini kerana, jika dilihat kepada Pusat Zakat Pulau Pinang sendiri, tempat Dr Maza bermastautin dan mencari rezeki, pengurusan zakatnya adalah antara yang terbaik di Malaysia.

Saya tidak tahulah, jika Dr Maza tidak mempunyai hubungan yang baik dengan pusat zakat ini. Namun, berdasarkan apa yang saya baca dan saya amati, Pusat Zakat Pulau Pinang telah melaksanakan pelbagai pendekatan demi memastikan pengagihan zakat dibuat secara telus, berkesan dan sistematik.

Bahkan, di samping Pulau Pinang, Selangor juga dilihat antara negeri yang maju pengurusan zakatnya.

Berdasarkan paparan berita di laman sesawang Lembaga Zakat Selangor (saya fikir Dr Maza patut selalu singgah di portal mereka, klik sahaja di www.e-zakat.com.my), pelbagai mekanisme agihan mereka jalankan. Secara jujur dan sedar, saya fikir mereka juga layak dianggap negeri termaju pengurusan zakatnya – sama ada kutipan mahu pun agihan.

Apa yang menjadi masalah, adalah beberapa buah negeri yang tidak begitu terurus rapi organisasi zakatnya. Dan seperti yang saya nyatakan di atas, sebagai mantan mufti di Perlis Darus Sunnah selama beberapa tahun, apakah tindakan konstruktif Dr Maza untuk memperkasakan institusi zakat di sana?

Bukankah Dr Maza orang paling besar dalam membuat kata putus dalam urusan fatwa? Maka, apakah fatwa-fatwa berkaitan zakat yang boleh dianggap terbaik dalam menanggapi keperluan asnaf zakat di Perlis Darus Sunnah?

Harus kita ingat, Perlis adalah negeri kecil. Namun, dalam negeri sekecil Perlis pun masih ramai orang miskin. Apakah susah bagi Dr Maza mempengaruhi pihak pengurusan zakat di negeri yang beliau sendiri menjadi muftinya untuk membuat perubahan mendasar, yang mampu mendatangkan kebaikan secara holistik kepada umat Islam khususnya asnaf zakat dan paling utama, Dr Maza mampu meninggalkan satu legasi sebagai contoh nyata pengurusan terbaik di Malaysia kepada semua pihak.

Inilah namanya, medan menyatakan pandangan tidak sama dengan medan merealisasikan harapan. Sebagai seorang pemikir, ada moleknya Dr Maza berfikir dan memberikan saranan dan cadangan, agar pengurusan zakat di Malaysia dapat diselaraskan.

Bagi saya seorang awam, amat susah menerangkan bila seorang Cina bukan Muslim menanyakan soalan: “You orang Islam, apa pasal dalam you punya agama, ada banyak beza...satu negeri kata rokok haram, satu negeri kata halal, itu saham sini haram, sana negeri kata halal, sana negeri kata boleh, sini negeri kata no...”

Dr Maza, inilah secebis keluhan kami orang awam yang hanya berpandukan panduan para ulama dan umara dalam kehidupan. Hanya kepada Tuhan kami berserah, tempat kami menggantung harapan.

Ampun maaf andai ada kekhilafan. Salam Ramadan daripada saya dan semoga Dr Maza terus istiqamah menabur ilmu dan menyemai bakti di Malaysia, tanpa ada sebarang keraguan, tanpa segaris ketakutan dan tanpa sekelumit anasir berkepentingan. Wallahua’lam.

Mustahillah Ustaz PAS Kasi Rasuah..Ini Mesti Konspirasi UMNO

IPOH 23 Ogos - Presiden Pertubuhan Kebajikan Wawasan Kesejahteraan Insan Negeri Perak, Fauzi Muda hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendakwa bekas Ketua Dewan Pemuda Pas Perak, Nor Azli Musa dan peguamnya cuba merasuah beliau sebanyak RM50,000.

Dalam laporan tersebut, Fauzi mendakwa pada 10.30 malam kelmarin, dua lelaki yang memperkenalkan diri sebagai wakil firma guaman Zainul Rijal Talha & Amir datang ke rumahnya kerana mahu berbincang tentang notis saman fitnah terhadapnya yang dihantar semalam.

Katanya, dalam perbincangan itu, beliau ditawarkan RM50,000 dengan syarat bersedia melakukan beberapa perkara termasuk meminta maaf secara terbuka kepada Nor Azli dan menyokong kenyataannya terhadap Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

"Selain itu, saya diminta menarik balik segala tuduhan dan dakwaan dalam isu jutawan segera melibatkan pemimpin pembangkang termasuk Nor Azli yang dilaporkan kepada SPRM.

"Saya juga diminta mengaku bahawa segala tindakan itu adalah atas bayaran atau agenda UMNO dan Barisan Nasional (BN)," katanya di pekarangan pejabat SPRM Perak di sini, hari ini.

Mengenai tuntutan saman oleh Nor Azli, Fauzi menegaskan bahawa beliau tidak akan memohon maaf kepada bekas Ketua Dewan Pemuda Pas Perak itu dalam tempoh seminggu seperti dituntut.

"Yang kedua, tiada sebab untuk saya bayar RM250,000 kepada mereka dan ketiga, saya mohon dengan segala hormat kepada Nor Azli supaya segera kemukakan saman supaya saya boleh membuat banyak lagi pendedahan di mahkamah," katanya.

Fauzi yang merupakan bekas Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak turut mencabar Nor Azli menafikan secara terbuka bahawa beliau bukan salah seorang 'jutawan segera' dan mengisytiharkan asetnya semasa dan selepas 11 bulan pemerintahan pembangkang di Perak.

"Saya sudah serah kepada SPRM senarai individu yang disyaki memiliki kemewahan segera semasa pemerintahan pakatan pembangkang. Nor Azli pun sudah tahu dia salah seorang daripadanya," katanya.

Beliau turut sedih kerana terpaksa berhadapan tindakan saman daripada individu yang mengaibkan Harussani.

"Sepatutnya Nor Azli layak disaman oleh Mufti Perak kerana menggelar Harussani dengan panggilan 'Syaitan bercakap' dan 'Haramsani'. Namun, saya terima hakikat ini kerana ia untuk kebenaran dan maruah seorang yang patut kita hormati," katanya.

Fauzi disaman fitnah kerana kenyataannya semasa membela Harussani di Utusan Malaysiapada 7 Jun lalu apabila mendakwa Nor Azli antara lapan pemimpin pembangkang yang menjadi 'jutawan segera' semasa tempoh 11 bulan pemerintahan pembangkang di Perak sehingga mampu membeli rumah berharga RM500,000.

Sultan Pulak Dipermainkan Oleh PKR

SHAH ALAM 23 Ogos _ Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah tidak pernah menitahkan atau memperkenankan cadangan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi menubuhkan majlis penasihat syura untuk menyelesaikan isu pemeriksaan terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada 3 Ogos lalu.

Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani berkata, baginda menyatakan rasa amat terkejut dengan kenyataan Menteri Besar seperti yang dilaporkan oleh media hari ini bahawa baginda telah memperkenankan penubuhan majlis penasihat tersebut sedangkan perkara itu adalah tidak benar.

''Apa yang berlaku ialah Menteri Besar Selangor telah menyembah maklum kepada Sultan Selangor mengenai hasrat beliau untuk memanggil dan berjumpa dengan pihak pengurusan DUMC bagi mendapatkan penjelasan berhubung dengan isu pemeriksaan oleh JAIS di gereja tersebut pada hari Rabu, 3 Ogos lalu. Beliau bercadang untuk membawa bersama Sahibus Samahah Mufti Selangor (Datuk Seri Tamyes Abdul Wahid)," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Semalam, Abdul Khalid dalam kenyataannya menyebut, Sultan Selangor telah menitahkan kerajaan negeri supaya menubuhkan majlis penasihat syura dalam usaha menyelesaikan pertikaian berhubung isu pemeriksaan terhadap JAIS terhadap DUMC di Petaling Jaya pada awal bulan ini.

Berdasarkan kenyataan itu, Abdul Khalid menyatakan majlis penasihat syura itu akan dianggotai Mufti Selangor dan Timbalannya, Datuk Abd. Majid Omar yang berperanan mengkaji isu-isu yang membimbangkan masyarakat Islam dan komuniti bukan Islam di Selangor selain mewujudkan garis panduan demi memastikan sikap hormati menghormati dan harmoni pelbagai kaum dan agama terus terpelihara.

Menurut Mohamad Munir, Sultan Selangor tidak menghalang hasrat Menteri Besar memanggil pihak gereja bersama dengan Mufti Selangor, tetapi baginda menasihatkan supaya timbalan mufti dijemput sekali untuk memberi nasihat bagi perkara-perkara yang berkaitan dengan hukum-hakam syariah dan tidak menyentuh sama sekali isu pemeriksaan gereja oleh JAIS.

''Oleh yang demikian, isu tentang Sultan Selangor menitahkan atau menasihatkan kerajaan Negeri Selangor menubuhkan majlis penasihat syura adalah tidak benar.

''Pendirian Sultan Selangor berkaitan dengan majlis penasihat syura atau pun berbentuk dialog berkaitan agama, tidak pernah diperkenankan kerana negeri Selangor telah mempunyai Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), JAIS dan Jabatan Mufti Negeri Selangor," tegasnya.

August 22, 2011

Azmil - Sebelum Bercakap Fikir Dahulu

Anwar Apa Maksud Kamu Ini?

Syaitan Yang Tidak Pernah Rehat

Sudah-sudahlah Anwar. Cukuplah menipu rakyat dalam bulan Ramadhan yang mulia ini. Jangan tidak henti-henti menuduh ini konspirasi politik. Rakyat hanya mahu tahu kamu meliwat Saiful atau pun tidak? Itu sahaja. Kalau sekali pun memang wujud konspirasi politik dan pada masa yang sama kamu memang meliwat Saiful, so apakah perbuatan kamu meliwat Saiful akan gugur secara automatik? Kalau tahun 1998 bolehlah kamu tipu seluruh rakyat Malaysia, tetapi pada kali ini orang semakin cerdik. Kamu menangguh-nangguh perbicaraan selama tiga tahun itu pun, sudah membuktikan bahawa kamu sememangnya berada di pihak yang salah - so mengaku sahajalah atau pun lakukan sumpah Mubahalah, abis cerita. Jangan dok pusing konspirasi la, kami hanya mahu tahu kamu liwat Saiful atau tidak? Konspirasi adalah soal kedua. Selesai dahulu masalah sama ada zakar kamu masuk ke dalam dubur Saiful atau pun tidak. Jika masuk maknanya kamu telah meliwat Saiful. Dan apakah kamu meliwat Saiful disebabkan oleh konspirasi politik dan kamu terperangkap dengan konspirasi tersebut sehingga kamu "terliwat" Saiful - itu soal nombor dua, kita buat perbicaraan kemudian hari. Sekarang ini kita mahu fokus apakah anu Anwar Ibrahim telah menembusi dubur Saiful, itu sahaja! Ada faham?

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Pada penghujung kenyataan sebanyak 32 mukasurat dari kandang tertuduh, Datuk Seri Anwar Ibrahim masih menyalahkan tindakan-tindakan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah sebagai 'menindas haknya dalam mendapatkan perbicaraan yang adil' dan mendakwa perbicaraan kesnya sebagai satu konspirasi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam usaha memasukkannya ke dalam penjara semula. - Utusan

August 19, 2011

Kalau Dah "Kepala Otak" Gaya Anwar Ibrahim - Sudah Jelas Salah Pun Masih Nak Putar Belit

KUALA LUMPUR 18 Ogos – Presiden Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya (PKAUM), Prof. Madya Dr. Azmi Sharom menegaskan, beliau tidak mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar yang dihadapi universiti itu. Sebaliknya, jelas beliau, kenyataan yang merujuk kepada tindakan 146 staf akademik UM meletak jawatan sejak 2009 sehingga menyebabkan berlakunya krisis tersebut adalah daripada segelintir ahli PKAUM.

Penafian beliau itu bagaimanapun bercanggah dengan apa yang dikatakannya semalam mengenai krisis yang melanda UM itu. Azmi ketika dihubungi hari ini menjelaskan, beliau sebagai Presiden PKAUM, hadir pada sidang akhbar semalam semata-mata untuk memberi perlindungan kepada ahli-ahlinya.

“Semalam, saya langsung tak kata apa pun. Saya sebagai Presiden PKAUM berada di sana (sidang akhbar) sekitar lima ke 10 minit sahaja. Saya hadir hanya untuk memberi perlindungan kepada ahli.

“Mereka berhak untuk bersuara dan saya setuju. Ahli-ahli PKAUM datang untuk memberi penjelasan kepada wartawan. Oleh itu, kenyataan berhubung dakwaan UM berhadapan dengan krisis kemerosotan ilmuwan adalah kenyataan sekumpulan ahli PKAUM.

“Ia bukan kenyataan rasmi saya dan bukan kenyataan rasmi PKAUM. Saya pun tak pernah nampak (lihat) angka-angka yang diberikan itu,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Beliau berkata, sekumpulan ahli PKAUM ada menyatakan rungutan mereka yang tidak senang hati dengan beberapa polisi UM ketika ini dan itu adalah hak mereka untuk bersuara.

Menurut Azmi, beliau telah memberikan penjelasan secara bertulis kepada Naib Canselor UM, Tan Sri Dr. Ghauth Jasmon untuk menerangkan perkara sebenar.

Berikut adalah kenyataan akhbar yang diberi kepada wartawan Utusan Malaysia pada sidang akhbar semalam.

KENYATAAN AKHBAR OLEH AHLI DAN PRESIDEN PKAUM MENGENAI PENGURUSAN UM DALAM KERANGKA KEPENTINGAN AGAMA, BANGSA DAN NEGARA

Kenyataan ini adalah kesan keprihatinan kami terhadap gaya, kaedah, dan tindakan kepimpinan Y.Bhg Tan Sri Datuk Dr. Ghauth Jasmon selaku Naib Canselor Universiti Malaya.

Berdasarkan bukti dan pengamatan kami ahli akademik di Universiti Malaya, kami berpendapat bahawa cara, gaya, kaedah, dan tindakan Naib Canselor akan menjejaskan kedudukan dan kepentingan bangsa, agama dan negara. Berikut ialah ringkasan eksekutif kenyataan akhbar mengenai perkara ini:

1. Dalam tempoh 2009-2010, seramai 122 profesor/ profesor madya dan pensyarah/ ahli akademik telah meletakkan jawatan. Seramai 52 orang staf akademik dari Fakulti Perubatan telah mengambil tindakan sedemikian, 12 orang dari Fakulti Perakaunan, 10 orang dari Fakulti Sains, 8 orang dari Fakulti Kejuruteraan, dan selebihnya seperti pada Lampiran 7 memorandum. Sebahagian besar daripada mereka yang meletakkan jawatan terdiri daripada pakar-pakar bidang dan profesor senior. Ini bermakna bahawa Universiti Malaya sedang menghadapi krisis kemerosoton ilmuan dan pakar yang mempengaruh besar dalam akademia dan masyarakat, sama ada peringkat nasional atau internasional.

2. Dalam tempoh yang sama, pihak pengurusan Naib Canselor telah melantik seramai 480 orang pensyarah baru di mana 80% daripada jumlah itu daripada negara asing seperti Bangladesh, Nigeria, Filipina, Sri Lanka, India, Jordan, dan lain-lain negara Dunia Ketiga. Ini telah menjejaskan kualiti pengilmuan dalam bahasa Melayu pada peringkat ijazah dasar di semua fakulti dan program pengajian, malahan juga di peringkat ijazah tinggi. Implikasi tindakan sedemikian ialah kemerosotan kualiti graduan, khasnya dalam bidang perubatan, sains, kejuruteraan, perakaunan, serta bidang-bidang ilmiah lain. Tindakan sedemikian telah juga menjejaskan proses pembangunan insan akademia, khasnya peringkat sarjana dan kedoktoran.

3. Dalam tempoh kepimpinan beliau, Naib Canselor telah memperketatkan proses dan prosedur kenaikan pangkat ke jawatan pensyarah kanan, profesor madya, dan profesor dengan lebih memberatkan penerbitan dalam jurnal ISI (berbahasa Inggeris antarabangsa), dan kurang memberi tumpuan kepada penerbitan dalam bahasa Melayu. Implikasi tindakan ini telah dan akan menjejaskan perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Bahasa Melayu perlu wajib berkembang sebagai bahasa ilmu agar rujukan dalam negara dan antarabangsa, seperti yang berlaku di universiti-universiti Jepun, Korea, China, Russia, Jerman, dan Perancis. Tindakan sedemikian juga bercanggah dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang menjadi tunjang pembinaan negara bangsa Malaysia. Implikasi lain ialah pelajar-pelajar pasca siswazah yang bercita-cita untuk masuk ke akademia akan merosot lantaran proses dan prosedur kenaikan pangkat yang ketat di Universiti Malaya.

4. Sehubungan dengan isu-isu yang dinyatakan sebelum ini, dalam tempoh terdekat Universiti Malaya akan dibanjiri oleh ahli akademik antarabangsa (bukan warga Malaysia); maka suara-suara yang mendokong kepentingan negara dan kebangsaan dari kalangan intelektual akan menjadi terpencil dan seterusnya Universiti Malaya bukan lagi menjadi warisan nasional yang dapat mempamerkan kewibawaan dan keintelektualan anak bangsanya sendiri.

5. Dalam tempoh kepimpinan Naib Canselor, kita tidak terdengar dan ternampak mercu tanda (landmarks) yang unggul yang diterajui oleh Universiti Malaya untuk memperkasakan kepentingan agama, bangsa, dan negara, dari segi penyelidikan dan teknologi yang mampu menjadi pemangkin untuk pembangunan ekonomi, masyarakat, dan negara. Daripada pengamatan kami, Naib Canselor hanya memberi tumpuan penerbitan artikel jurnal antarabangsa ISI, tanpa mengira kualiti penyelidikan; mutu jurnal dan bukan kepada kepentingan pembangunan negara. Sumbangan-sumbangan lain yang penting seperti inovasi alat, karya ilmiah, dan karya seni yang menyumbang kepada pembangunan tetapi tidak boleh diterbitkan sebagai bahan ISI tidak diambil kira dalam pengiktirafan akademik. Implikasinya Universiti Malaya hanya menjana kertas jurnal antarabangsa sahaja dan tidak mampu menterjemah hasil penyelidikan untuk kemajuan negara.

6. Juga ketaksuban kepada ISI ini telah menyebabkan calon SLAB /SLAI yang telah menyempurnakan PhD tidak diambil ke jawatan tetap; juga pensyarah muda yang tiada artikel ISI tidak dinaikkan pangkat ke pensyarah kanan dan profesor madya; dan profesor senior yang telah berkhidmat dengan cemerlang selama lebih 25 tahun tidak disambung kontrak lepas bersara disebabkan kurang artikel jurnal ISI. Implikasinya hal ini ialah berlakunya kelemahan di fakulti disebabkan penghijrahan keluar (brain drain) di kalangan staf akademik muda dan senior. Kekosongan ini boleh diisikan dengan pensyarah luar negara, namun komitmen mereka bukan berbentuk jangka panjang dan juga bukan kepada pembinaan negara bangsa.

7. Akhirnya apa? Keprihatan kita adalah kepada kegemilangan Universiti Malaya sebagai institusi yang instrumental dan progresif dalam proses pembangunan negara bangsa. Kepimpinan Naib Canselor telah gagal mewadahi kepentingan bangsa, agama, dan negara. Oleh itu, kami mohon pihak berkenaan menamatkan khidmat Tan Sri Datuk Ghauth Jasmon sebagai Naib Canselor pada November 2011 ini demi kepentingan Universiti Malaya dan negara. Sekian, terima kasih

Kenyataan ini dibuat oleh Presiden PKAUM (Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya) dan Ahli-ahli PKAUM dari beberapa fakulti terlibat pada Rabu 17 Ogos 2011.

Prof. Madya Dr. Azmi Sharom

Presiden PKAUM

August 18, 2011

Fatwa Ramadhan : Wajib Pertahankan Kebenaran Yang Didedahkan Oleh Papa Gomo! Tolong Sebar

Dalam minggu minggu ini Gomo sendiri yang mempunyai saudara mara berugama Kristian disebelah Wife turut mengundang risiko dalam kehidupan kekeluargaan. Gomo akui bahawa artikel dan kenyataan yang Gomo keluarkan sedikit sebanyak mengundang kurang rasa senang dari keluarga sebelah Isteri. Namun apakan daya dalam perjuangan menegakkan Islam ditanah Melayu ini dan berjuang bersama umat Islam lain dalam menyelamatkan lebih ramai umat Islam dimurtadkan soal keluarga harus diketepikan. Ini lah perjuangan yang wajib dilaksanakan oleh seorang umat Islam dan ianya mesti dilakukan dengan cara apa sekalipun. Sambung bacaan anda di sini..

Demi Allah, Wan Azizah, Mat Sabu dan Saifuddin Nasution Tanggung Semua Dosa Ini!

Hari ini blogger 1peluru mengeluarkan paparan skrin yang sama 100% dengan paparan skrin dari rekod SPR di mana menunjukkan Wan Azizah, Mat Sabu dan Saifuddin Nasution adalah berdaftar sebanyak dua kali dengan SPR?


Opss... benarkah Wan Azizah mengundi sebanyak 20 kali, 80 kali di Parlimen Permatang Pauh? Opss... benarkah Mat Sabu mengundi sehingga tercabut lutut di Kubang Rotan? Opss... benarkah Saifuddin Nasution mengundi sehingga mukanya ditumbuhi jerawat di Pokok Sena?

Secara mata kasar tiada sebarang perbezaan antara paparan rakaman di atas dengan di bawah namun yang mana satu adalah asli bagi mata anda?

Hahahaha....

Bagaimana percayakah tuan/puan jika saya katakan kami mampu menghasilkan paparan skrin yang setaraf dengan apa yang dikeluarkan oleh yahudikini semalam?

Percayakah tuan/puan jika saya katakan kod 00 semalam merupakan 'photoshop' semata-mata kerana menurut rekod SPR yang sebenar kod 00 hanyalah untuk HANTU yang tiada dalam DAFTAR PEMILIH!


Dari kod 71 kita ke 00, selepas ini eloklah pembangkang menggunakan pula kod ejen tersohor British iaitu 007 lepas itu dakwa SPR telah daftarkan warganegara British sebagai pemilih di Malaysia namanya James Bond!!!...

Sambung bacaan anda di sini dan di sini..

Mustafa Ali Diminta Jangan Buat Fitnah Bodoh!

Mustafa Ali tolonglah jangan buat lawak bodoh dalam bulan Ramadhan ini. Tolonglah jangan buat fitnah. Cuba-cubalah bertaubat daripada perangai suka memfitnah dan menyalahkan orang lain. Muftafa kata ada bukti UMNO campur tangan dalam isu serbuan JAIS ke atas Gereja baru-baru ini - soalnya mana bukti-bukti tersebut? Kalau sekadar cakap, budak tadika pun boleh main tuduh membabi-buta. Mengapa nak tunggu pertemuan dengan pengarah JAIS baru mahu dedahkan kononnya UMNO ada campur tangan? Dedahlah sekarang, bukankah memang sudah menjadi tabiat jahat Pakatan Rakyat suka mendedah keburukan orang lain? Dedahlah segala bukti yang kononnya beliau ada itu? Nak tahu mengapa sehingga sekarang PAS tidak mampu mendedahkan bukti-bukti tersebut? Jawapannya mudah,

1. Mustafa Ali memang tiada apa-apa bukti pun berhubung dengan dakwaan beliau tersebut, ia adalah fitnah jijik lagi hanyir terhadap UMNO

2. PAS bimbang hentaman mereka terhadap JAIS hanya menimbulkan lagi kebencian staf JAIS terhadap parti Islam itu, dan kemungkinan besar undi protes akan berlaku.

3. PAS tersepit dengan isu tersebut dan cuba menjadikan UMNO sebagai kambing hitamnya. Baca berita di bawah :

KUALA LUMPUR, 17 Ogos — Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali menegaskan beliau tidak akan meminta maaf kepada Umno berhubung dakwaannya bahawa ada campur tangan parti Melayu terbesar itu dalam serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja baru-baru ini. Sebaliknya tegas Mustafa, beliau mempunyai maklumat sahih bahawa Umno terlibat dalam tindakan Jais itu.

“Saya kekal dengan apa yang saya katakan di Kuala Terengganu, jadi soal minta maaf itu tidak berbangkit.

“Saya ada maklumat dan info yang sangat boleh dipercayai bahawa ada elemen campur tangan Umno dalam pemeriksaan itu,” katanya kepada The Malaysian Insider. Semalam, Umno Selangor memberi tempoh tiga hari bermula hari ini kepada Mustafa untuk memohon maaf kepada Umno.

Setiausaha Umno Selangor Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed berkata, ini kerana kenyataan Mustafa jelas berniat jahat dan bertujuan memburuk-burukkan Umno sebagai salah sebuah parti pemerintah dalam komponen Barisan Nasional (BN). Pada sidang akhbar di Kuala Terengganu kelmarin, Mustafa mendakwa Umno berperanan dalam pemeriksaan yang dilakukan oleh Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos lalu.

Mustafa turut mengatakan Umno memainkan peranan dalam mempolitikkan isu itu ekoran tindakan Jais yang sehingga kini belum mendedahkan hasil siasatan mereka ke atas gereja itu. Tambah Mustafa, beliau sedia mendedahkan maklumat campur tangan Umno kepada Pengarah Jais Marzuki Hussin.

“Saya sedia dedahkan maklumat ini kepada Pengarah Jais sekiranya berjumpa dengan beliau.

“Memang ada elemen campur tangan Umno di belakang operasi Jais,” katanya.

Gereja Methodist Damansara Utama menjadi tumpuan sejak beberapa minggu lalu selepas Jais melakukan pemeriksaan ke atas satu majlis makan malam muhibah anjuran Harapan Komuniti di premis itu. Jais berkata tindakan mereka hanya bersifat pemeriksaan tetapi pengurusan gereja mendakwa agensi itu melakukan serbuan.

Pemeriksaan itu mendapat bantahan banyak pihak dan kerajaan negeri Selangor di bawah Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim meminta satu laporan daripada Jais. Jais juga telah mengambil keterangan dan memberi kaunseling kepada 12 individu beragama Islam yang berada dalam gereja semasa pemeriksaan itu dilakukan. Pertemuan PAS dengan Jais dan Gereja Methodist Damansara Utama ditangguhkan.

Apa Sudah Jadi Dengan Universiti Malaya?

KUALA LUMPUR 17 Ogos - Universiti Malaya (UM) didakwa sedang mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar berikutan peletakan jawatan 146 staf akademik sejak 2009 kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Naib Canselornya, Tan Sri Dr. Ghauth Jasmon (gambar). Mereka yang meletak jawatan melibatkan profesor, profesor madya, pensyarah dan ahli akademik dari pelbagai fakulti yang sudah lama menabur bakti dan berkhidmat di universiti itu.

Presiden Persatuan Kakitangan Akademik UM (PKAUM), Prof. Madya Dr. Azmi Sharom semasa mendedahkan perkara itu berkata, antara yang meletakkan jawatan ialah 52 orang dari Fakulti Perubatan, 12 dari Fakulti Perakaunan, 10 Fakulti Sains dan 8 orang dari Fakulti Kejuruteraan. Pada tahun ini sahaja, katanya, kira-kira 20 staf akademik meletak jawatan atas alasan yang sama.

"Berikutan itu, pihak pengurusan universiti telah melantik 576 pensyarah baru dengan 80 peratus daripada mereka dari negara lain seperti Bangladesh, Nigeria, Filipina, Sri Lanka, India dan Jordan.

"Pelantikan dibuat bagi tujuan penerbitan jurnal bahasa Inggeris demi mengejar rangking sehingga menganaktirikan pensyarah tempatan yang telah lama berkhidmat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Naib Canselor UM itu pernah mengeluarkan kenyataannya Mac lalu yang mengakui 'kegilaannya' meletakkan universiti tersebut dalam rangking 100 terbaik di dunia. Usaha tersebut bagaimanapun kurang berkesan kerana rangking universiti tertua di Malaysia itu jatuh ke tangga 207 pada 2010 berbanding kedudukan 180 pada 2009.

Azmi mendakwa Ghauth turut memperketatkan proses dan prosedur kenaikan pangkat dengan memfokuskan penerbitan jurnal yang tersenarai dalam pangkalan data ISI dan Scopus yang kurang memberi tumpuan kepada penerbitan dalam bahasa Melayu.

"Tindakan ini menjejaskan perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bercanggah dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang menjadi tunjang pembinaan negara bangsa Malaysia.

"Beliau hanya memberi tumpuan kepada penerbitan jurnal antarabangsa tanpa mengira kualiti penyelidikan dan mutu jurnal semata-mata untuk mengejar rangking sehingga mengabaikan fungsi teras universiti untuk menyebarkan ilmu dan melahirkan graduan berkualiti," katanya. Ghauth dilantik menjadi Naib Canselor pada 2008 menggantikan Tan Sri Dr. Rafiah Salim.

August 16, 2011

Edisi Sebaran! Kepada Mana-Mana Ulama Yang Redha Nama Allah Dikongsi Bersama Puak Kristian, Tolong Jawab Perkara Ini!









Salam 2 all.

Dibulan Ramadhan penuh keberkatan ini, teman nak tanya satu sahaja soalan kepada para penyokong kristian menyalahgunakan kalimah ALLAH dalam bentuk triniti - Tuhan Bapak, Tuhan Anak & Ruh Suci sebagaimana terbukti dalam risalah diatas (yang diperolehi hasil sebarang kaum kristian la'natullah disekitar Lembah Kelang).

Soalannya ialah: adakah mike semua bersetuju dan redho apabila kaum kristian kafir la'natullah menyalahgunakan kalimah ALLAH sebagaimana yang tercatat dengan jelas dalam risalah saperti diatas, iaitu?

1. Jalan kepada ALLAH;
2. ALLAH menciptakan dunia dan segala yang ada dialam semesta;
3. ALLAH menjadikan kita;
4. Adam & Hawa tidak taat kepada ALLAH;
5. merupakan hari yang menyedihkan bagi umat manusia saat Adam & Hawa berbuat dosa;
6. Rencana ALLAH menyelamatkan kita dari dosa ialah dengan mengutus Anaknya yang Tunggal (na'uzubillah);
7. Yesus adalah ALLAH dalam bentuk manusia (na'zubullah);
8. Semua orang yang percaya kepada Anak ALLAH mempunyai hidup (na'zubillah);

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing. Disebabkan tindakan mike semua menyokong kristian menyalahgunakan kalimah ALLAH dalam bentuk triniti, hari ini mereka semakin berani, kurang ajar dan biaDAP merakusi, mencabul dan meliwat kalimah tauhid ALLAH untuk memesongkan aqidah umat.

Adakah mike mahu menjadi golongan yang sesat, lagi menyesatkan! Bertaubatlah sebelum terlambat. Mike pasti akan mati! Itu janji ALLAH. Kalau tidak hari ini hari depan, kalau tidak minggu ini minggu depan, kalau tidak bulan ini bulan depan, kalau tidak tahun ini tahun depan..mati mike sudah pasti ditetapkan sejak azali!

Dan sebagai tazkirah peringatan untuk mike..sebaik sahaja masuk ke alam kubor, soalan yang akan ditanya kepada mike ialah:

Maarobbuka:
bagaimana mike nak menjawab ALLAH Maha Esa sedang didunia mike setuju, redho dan sokong tuntutan kristian kafir la'natullah bahawa ALLAH juga nama tuhan kristian dalam bentuk triniti tiga dalam satu! Tuan Bapak + Tuhan Anak + Ruh Suci + ALLAH!

Waanabiyuka:
bagaimana mike nak menjawab Nabi Muhammad saw sedangkan didunia mike tidak mengikut Rasulullah saw sebaliknya mike mengangkat Anwar Ibrahim sebagai ikutan mike sedangkan Anwar Ibrahim jelas-jelas pengamal, penganut dan penyebar fahaman pluralisma yang menyamakan Islam dengan semua agama lain!

Waa kitabukaa:
bagaimana mike nak menjawab Al Quran sedangkan didunia mike terlalu mengagungkan Deklarasi Perjanjian Persefahaman 19 Dis 2009 yang menolak penubuhan Daulah Islamiyyah dan perlaksanaan undang-undang Islam; dan mike lebih menyebarkan dan memperjuangkan Kitab Jinggay daripada kalam ALLAH dan Rasulullah saw!

Waa imamuka:
bagaimana mike nak menjawab sedangkan didunia mike tunduk na'am kepada Karpal Singh hingga mike sanggup mati untuk hafir harbi la'natullah ini; menjadikan Ambeega Sreenavasan, kafir harbi anti Islam sebagai kalipah mike menentang pemerintah; mengangkat martabat kafir harbi la'natullah Guan Eng sebagai model kalipah untuk mike!

Waa ikhwanuka:
bagaimana mike nak menjawab umat Islam saudara mike sedangkan didunia mike mengambil kaum biaDAP, Majlis Peguam, puak gereja dan lain-lain sebagai saudara mike untuk berjuang mendapatkan kerusi pemerintahan Putrajaya "at all cost" menggunakan pembohongan dan putar belit tanpa sebarang batas sempadan!

Moga Ramadhan 1432 yang mulia lagi penuh keberkatan ini membawa petunjuk dan hidayah untuk mike semua. Seruan teman kepada mike semua, bertaubatlah sebelum pintu taubat ditutup. Kembalilah kepada Islam berdasarkan Al Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

MENENTANG MURTAD ITU JIHAD!
MENCEGAH MURTAD ITU JIHAD!
MEMERANGI MURTAD ITU JIHAD!
MENGHAPUSKAN MEREKA YANG SESAT LAGI MENYESATKAN JUGA JIHAD!
BANGKITLAH HAPUSKAN MURTAD! BANGKITLAH HAPUSKAN SESAT!

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
15 Ramadhan 1432
15 Ogos 2011

*Nota: risalah diatas adalah antara begitu banyak risalah yang disebarkan oleh kaum kafir kristian la'natullah yang dijumpai dipelbagai tempat awam dan ada yang diberikan terus kepada anak-anak kecil Islam; dan semakin menjadi-jadi sejak mereka mendapat sokongan dari segelintir Melayu untuk menyalahgunakan kalimah ALLAH (na'uzubillah).

Asyraf - Contoh Generasi Muda UMNO Terkini!

KUALA LUMPUR, 16 Ogos — Pelajar Malaysia Muhammad Asyraf Haziq Rossli yang cedera diserang dan disamun oleh sekumpulan belia di London awal minggu lalu akan menyalurkan wang kutipan untuknya daripada orang ramai kepada mangsa lain yang terjejas akibat rusuhan di London baru-baru ini. Bagaimanapun, Asyraf berkata, buat masa ini dia belum pasti siapa akan diberikan sumbangan itu. Bapanya Rossli Harun yang tiba bersama isteri dan anak bongsunya di London semalam menyokong tindakan Asyraf itu.

“Matlamat saya satu saja iaitu untuk melihat Asyraf belajar sampai habis. Biarlah dia terikat dengan Mara. Mengenai derma itu, saya rasa tidak perlu bagi kepadanya sebab dia ditanggung sepenuhnya oleh Mara,” katanya. Rossli menambah, “dia datang ke sini bukan untuk mencari dana tetapi untuk belajar.”

“Walaupun hidup kami sederhana, saya mahu lihat anak saya berjaya. Dana itu berilah kepada orang yang lebih perlu,” katanya selepas mengadakan pertemuan bersama Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di United Kingdom Datuk Zakaria Sulong di London, semalam. Menurut laporan Berita Harian hari ini, pada majlis itu, Zakaria juga menyampaikan salinan surat daripada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyampaikan rasa simpatinya terhadap kejadian yang menimpa Asyraf.

Lelaki yang menyerang dan menyamun telah dihadapkan di mahkamah London hujung minggu lalu. Turut diserahkan kepada Asyraf ialah surat Perdana Menteri Britain, David Cameron yang menyuarakan rasa simpati beliau serta rasa malunya terhadap kejadian yang berlaku. Asyraf, 20, pelajar tahun pertama jurusan perakaunan tajaan Mara di Kaplan College dan keluarganya juga dijemput ke Parlimen British oleh Jawatankuasa Select Parlimen Britain.

Dalam pada itu, Muhyiddin memuji semangat Asyraf kerana tidak menyimpan perasaan negatif terhadap penyerangnya, selain mahu meneruskan pengajiannya. Sambil mendoakan supaya Asyraf segera sembuh selepas selamat menjalani pembedahan, Muhyiddin dan isteri berkata: “Kami berbangga kerana Asyraf tabah dan berani menghadapi ujian Allah pada Ramadan.”

Berakhirnya Dosa Yang Tersisa

MANUSIA tidak bijak dalam semua hal. Boleh jadi kita bijak dalam beberapa hal dan bodoh dalam beberapa hal lain. Sebab itu dalam Islam, kita disuruh bertanya kepada orang yang tahu, "Tanyalah kepada pakar, jika kamu tidak tahu." Orang yang bijak, tahu apa yang mereka tahu dan tahu juga apa yang mereka tidak tahu. Salah satu tanda orang yang bijak ialah mengatakan tidak tahu untuk perkara-perkara yang mereka tidak kuasai. Atau dijawab dengan "Wallahua'lam". Kita selalu dengar kisah seorang lelaki datang dari jauh membawakan 40 soalan untuk ditanyakan kepada Imam Malik bin Anas.

Imam Malik diberi jolokan Imam Darul Hijrah membawa makna beliau antara orang alim dan bijak dari kalangan pendudukan Madinah yang dihuni orang ramai ilmuwan dan sarjana lain. Namun Imam Malik menjawab hanya beberapa soalan sahaja, dan menjawab "saya tidak tahu" dalam banyak soalan lain. Ini satu tanda orang yang bijak dan pintar, "tahu apa yang mereka tidak tahu."

Setelah usia dunia bertambah dan zaman batu berganti logam, manusia mula memberi ukuran kepada bijak dan pintar. Adanya sekolah dan universiti. Orang bijak menurut sistem sekolah dan universiti dipakaikan 'jubah' dan ada gelaran. Ada doktor dan profesor. Lebih tinggi lagi, ada profesor emeritus dan beberapa lagi.

Setinggi mana pun gelaran yang mereka peroleh, itu bukanlah lesen mutlak buat orang pintar untuk mengulas apa sahaja isu, apa sahaja kes. Setiap bidang punya pakar dan ahlinya masing-masing. Justeru menjadi kekeliruan bagi orang awam apabila menelan bulat-bulat pendapat atau fatwa dari orang yang bergelar doktor atau profesor. Disangka semuanya benar-benar belaka. Walhal mungkin profesor itu dari jurusan perubatan, mengulas struktur jalan raya dan persimpangan bertingkat.

Baru-baru ini seorang ahli agama yang baru mendapat gelar profesor madya membuat satu kesimpulan mudah terhadap isu serbuan Jabatan Agama Islam (JAIS) terhadap sebuah gereja. Katanya, "Pihak berkuasa agama bimbang apabila ada orang Islam pergi ke gereja. Risau nanti mereka terpengaruh dengan Kristian.

"Peliknya kenapa dulu mereka menghalang orang bukan Islam masuk ke masjid? Apakah mereka juga bimbang bukan Islam terpengaruh dengan Islam?"

Penat-penat menyelidik, menulis tesis dan mengembara seluruh benua mengaji, namun masih juga Allah mahu menunjukkan bahawa ilmu yang Allah titiskan di dunia ini sangatlah luas. Kalau boleh kita letak tepi dahulu soal hukum. Kerana yang pasti perbahasannya panjang. Ia tidak semudah satu campur satu. Hatta daging babi pun yang jelas haram dalam al-Quran, tetap diberi kelonggaran dalam kes-kes tertentu untuk di makan. Inikan pula perbahasan Islam-masuk-gereja dan kafir-masuk-masjid. (Baca soal jawab Jais: http://soaljawab.jais.gov.my/index.php?option>com_content&task>view&id>291&Itemid>91)

Yang ingin dilontarkan ialah salah satu logik yang berlaku dalam hujah sang doktor ini. Ia jelas ketara bukan pertama kali. Bahkan sudah beberapa kali dalam beberapa kes yang lain. Seperti ada sesuatu yang menghalang beliau untuk berfikir dengan jernih dan jelas.

Berdasarkan dalil-dalil yang sahih dari kedua kem penentang dan penyokong memasuki rumah ibadah, menunjukkan bahawa Islam tidak melarang secara mutlak orang kafir untuk masuk ke dalam masjid, begitu juga orang Islam memasuki gereja.

Namun yang diberi perhatian ialah situasi dan keadaan. Dalam keadaan tertentu ia boleh jadi terlarang dan dalam keadaan lain ia boleh jadi dibenarkan.

Salah Faham dalam Logik

Dalam kes orang kafir masuk masjid, yang menjadi masalahnya ialah mereka dimuliakan. Bukan sahaja dimuliakan kerana berminat mendekati masjid atau menjadi tetamu. Bahkan mereka diberi kesempatan untuk berucap di dalam rumah ibadah dan menyampaikan sumbangan.

Sedangkan dalam hadis Thumamah yang dijadikan dalil bolehnya orang kafir masuk masjid, orang kafir itu diikat di tiang masjid dalam keadaan yang hina. Maka, wajiblah perhatikan situasi bukan sekadar boleh atau tidaknya.

Bimbang-bimbang kalau kaedah berfikir ini silap, esok-esok kalau ada orang tersesat dalam hutan tiada makanan, mereka akan sembelih babi untuk makan dan membawa balik lebihan daging itu untuk kaum-kerabatnya merasa. Alasannya, kerana darurat membenarkan.

Manakala dalam kes orang Islam masuk gereja ini, kita percaya sebelum ini sudah banyak kali orang Islam yang sudah masuk gereja namun JAIS tidak tangkap pun. Mungkin tukang kebun, atau boleh jadi tukang cuci, tukang sapu memasuki gereja untuk kerja-kerja mereka. Atau mana-mana ahli yang berhormat melawat kawasan dan singgah ke gereja untuk melawat orang Kristian di dalamnya.

Namun berbeza dengan kes ini, (walaupun masih dalam siasatan) tentu sahaja JAIS punya maklumat dan motif lain untuk membuat serbuan. Bukan sekadar kerana orang Islam memasuki gereja. Di sana ada dakwaan bahawa ada usaha-usaha untuk menyebarkan agama Kristian kepada umat Islam.

Usaha Menyebarkan Agama Lain kepada Umat Islam

Dan hal ini sama sekali tidak boleh disangkal. Agama Kristian dari satu hal berkongsi ciri yang sama dengan agama Islam. Iaitu sifatnya menyebar. Penganut kedua-dua agama ini menyakini akan tanggungjawab untuk menyebarkan agama mereka.

Seorang pendakyah Kristian Amerika menulis sebuah buku menjelaskan misi dakyahnya, dalam buku, "Mission work has been carried on among the people of the Dutch possessions in Malaysia since 1603. The results have not been very gratifying, owing partly to the methods adopted and partly to the opposition of the government to the use of aggressive measures in evangelization. Dr. Callenbach, a Dutch authority, says that in 1900 there were " some 41 European clergymen and evangelists, aided by 355 ordained natives, native preachers and teachers, working among 234,073 natives of the undenominational Protestant Church of the East Indies."

(The Malaysia Mission of the Methodist Episcopal Church: The rev. John Russell Denyes, Missionary, Singapore Malaysia, 1869)

Sedangkan anak gadis di tepi jalan pun ada yang didakwahi, ibarat 'ikan dihidang kepada kucing' apabila ada orang Islam yang sanggup hadir ke gereja pada acara rasminya. Ini yang kabur pada mata tuan doktor. Semoga Allah melapangkan dadanya dan mencerahkan matanya untuk melihat. Sekali lagi isunya bukan semudah masuk masjid atau masuk gereja. Ia lebih 'mendalam' daripada itu. Sumber : Oleh Mohd Riduan Khairi

August 12, 2011

Syabas Ustaz Fathul Bari! Inilah Yang Kita Mahu

Mashitah Berhujah Lagi!

Sekali lagi Pas berada di persimpangan, sama ada berpaksi kepada perjuangan ‘amal makruf nahi mungkar’ atau tunduk saja kepada DAP atas dasar setia kawan dalam pakatan politik untuk memenangi pilihan raya.

Kemelut Pas berhubung tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menjalankan pemeriksaan di gereja, dipercayai cuba memurtadkan orang Islam minggu lalu, membuka pekung di dada. Rakyat, termasuk penyokong Pas sendiri mahu melihat yang mana menjadi pilihan parti bernama Islam ini.

Andainya Pas memilih dasar perjuangannya mendaulatkan Islam, mereka mesti menyokong tindakan Jais, yang bertindak atas laporan awam dan bahan bukti. Mesti berdiri tegak di belakang Datuk Dr Hasan Ali, Exco Hal Ehwal Agama Islam di Selangor, yang mempertahankan tindakan Jais mahu menyelamatkan akidah 12 Muslimin.

Setakat ini, ramai penyokong Pas, NGO dan pertubuhan Islam, menzahirkan sokongan terhadap tindakan Jais. Namun, Pas bersikap dingin dan melahirkan hasrat untuk mendapat maklumat lanjut daripada pihak gereja dan Jais sendiri. Ini sangat bertentangan dengan tarbiah Pas kepada penyokongnya untuk tidak berkompromi dalam soal perjuangan hak Islam.

Kenapa kepimpinan Pas bagaikan burung kasawari membenam kepala di dalam lubang tanah dalam soal ini? Takut menyinggung perasaan penganut Kristian dan DAP? Apakah Pas tidak percaya dengan Hasan atau meragui kesahihan maklumat diperoleh Jais? Apa pula kuasa Pas untuk mengarah sebuah agensi kerajaan negeri untuk beri maklumat kepadanya? Mahukah sebuah gereja Kristian disoal selidik oleh parti Pas?

Lebih teruk, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sudah pun memohon maaf kepada pihak gereja atas tindakan Jais, walaupun belum dapat laporan lengkap kedudukan sebenar. Ini seolah-olah Jais sudah bersalah. Nampaknya Menteri Besar sudah hilang kepercayaan kepada Exco dan jabatan agamanya sendiri. Kini, beliau dilaporkan mahu mendapat nasihat Sultan Selangor pula. Nasihat terbaik untuk Khalid ialah siapa korek lubang, dialah yang timbus.

Ramai ketahui Exco paling berpengaruh di Selangor ialah yang dipegang pemimpin DAP. Selain Hasan, Pas hanya ada dua wakil dalam kerajaan negeri, dianggap lemah dan junior. Sejak 2008, banyak isu berkaitan Islam dan Muslimin yang diperjuangkan Pas ditentukan oleh DAP. Ini termasuk konsert rock terbesar di Shah Alam, penjualan arak dan premis rumah urut, penggajian orang Islam di premis jual arak, serta pembukaan ladang babi terbesar di Malaysia. Exco-Exco DAP bukan Islam ada pengaruh besar ke atas Menteri Besar, melebihi Exco-Exco Pas Islam.

Pas sudah tersepit dengan konsep tahaluf siyasinya kerana mahu terus berdamping dengan DAP bagi memperoleh kuasa, ia menjadi pengecut dan tidak berani lagi mempertahankan prinsip Islam. Sudahlah dasar perjuangannya selama ini – negara Islam, hudud – sudah dibuang, pemimpinnya sendiri dikritik hebat kerana melaksanakan tanggungjawab. Semuanya gara-gara takut kepada DAP.

Saya cuma terbayang, andai Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) juga mendapat laporan sahih berlaku usaha memurtadkan orang Islam di sebuah gereja di Alor Setar, tidakkah Jaik pergi menyiasat? Atau kena tunggu arahan DAP dulu? Jika pemeriksaan dibuat, adakah Menteri Besar Datuk Seri Azizan Razak kena mohon maaf juga?

Hasan kini diarah tutup mulut oleh Menteri Besar. Karpal Singh kata Hasan sudah ‘melampaui batas’. Lim Kit Siang tegur Hasan supaya ‘ikut garisan’ dan jadi ‘pemain pasukan’. Pemimpin Pas Selangor juga kritik Hasan. Ada yang tuduh beliau ejen UMNO, cuba sabotaj hubungan Pas-DAP. Hasan kata dia sedia dipecat kesemua jawatan dalam kerajaan mahupun parti. Sebelum ini, beliau sudah dipecat sebagai Pesuruhjaya Pas Selangor selepas gagal pertahan Naib Presiden dalam muktamar ke-57.

Presiden Pas Datuk Seri Hadi Awang berkata, keputusan selepas Raya Puasa. Andai Hasan dipecat sebagai Exco menjelang Aidiladha nanti, bermakna ada pemimpin Pas Selangor dan DAP yang akan berhari raya awal – dengan Hasan sebagai korban kambing hitamnya. (Baca di Sinar Harian)