Tetamu Kehormat...

December 19, 2011

Dokumen Palsu Bank Dunia untuk Fitnah Mahathir

PUTRAJAYA, 19 Dis – Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi menafikan bahawa beliau pernah meminta bantuan kewangan daripada Bank Dunia, sama ada semasa krisis kewangan tahun 1997 atau selepas itu.

Mengulas mengenai pendedahan Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohd Rafizi Ramli hari ini yang mengemukakan tiga dokumen yang didakwa sebagai bukti beliau pernah membuat pinjaman itu, Dr Mahathir berkata beliau perlu membuat pengesahan dengan Bank Dunia untuk melihat sama ada dokumen itu asli atau tidak.

“Saya nak tengok... Saya nak pi (pergi) tanya World Bank betul ka ini... pasal sekarang ni taulah gambar manusia dengan badan lain pun boleh buat.

“Sepanjang yang saya ingat dan saya tidak lupa, saya tidak pernah menghantar sebarang permintaan bagi sebarang wang, tidak semasa krisis kewangan atau malah selepas itu. Saya (ketika itu) baru saja kecam World Bank, lepas tu nak minta duit kat dia buat apa? Bodohlah saya,” katanya kepada pemberita selepas perjumpaan dengan 26 peserta program realiti Adik-Adikku di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini.

Dipetik Bernama Online, Dr Mahathir turut mempertikaikan mengapa dokumen seperti itu tiba-tiba muncul, sedangkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengatakan beliau tidak mempunyai dokumen itu sebelum ini.

“Kenapa baru hari ni, dah berapa tahun dah, baru keluar? Pasal politiklah, pasal pilihan raya, nak burukkan orang lain,” katanya.

Anwar ketika berucap pada majlis makan malam membincangkan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang turut dihadiri wakil kedutaan asing baru-baru ini dilaporkan mendakwa Dr Mahathir ada menulis kepada Bank Dunia untuk bantuan dana semasa krisis kewangan.Dr Mahathir kemudiannya mencabar Anwar bersumpah dengan memegang al-Quran bagi membuktikan perkara itu.

10 comments:

Anonymous said...

Kahkah..pembela Mamak kutty balukang dari Kerala.

1. Anda boleh lihat berapa ramai Pemimpin Melayu yang menjadi timbalan nya di jatuh kan oleh si Mamak Madey Al-kutty ini.

2. Menghasut Tun Husieen Onn supaya menyepak PAS keluar dari UMNO, masa datuk Asri Muda juga hasil kerja Si mamak madey Al-kutty.

3. Kita lihat Tengku Razaligh anak melayu pertama jadi menteri kewangan, orang yg tubuh Petronas,org yg membuat strategy untuk menawan Estet-estet Inggeris seperti Guthrie, Sime Darby DLL supaya menjadi hak kerajaan Melayu.

4. Ahkir nya Tengku Razali di sepak keluar oleh Mamak madey Kutty dari UMNO. Lagi teruk di fitnah Pakai Salib.

5. Dan sampai hari ini Si Mamak Madey Al-kutty masih fitnah Tengku Rzali, apabila menulis di dalam buku nya "Doctor in the Hause"

6. Tengku Razali bersumpah dengan nama Allah atas fitnah Madey Al-kutty dalam buku "Doctor in The Hause"..tetapi mamak Kutty senyap.

7. Mamak al madey al-kutty juga menyepak musa Hitam keluar.

8. Mamak Madey Kutty sepak anwar keluar dan Membuat Fitnah kepada Anwar.

9. Sejak dari 1997/98 hingga hari ini mamak madey al-kutty membuat Fitnah ini.

10. Kejatuhan anwar dan fitnah terhadap Anwar hari ini adalah hasil kerja Al mamak Kutty bernama Madey.

11. Sebelum keluar vedio seks anwar dengan china doll, mamak madey kutty keluar kan dulu buku nya 'doc in the hause" lepas tu baru keluar vedio seks tersebut.

12. Punca utama Mamak Madey Kutty serang Tun Abdullah hingga jatuh adalah kerana Tun Abdullah melepaskan Anwar dari penjara.

13. Ini lah Mamak Madey Al-kutty yang mempunyai anak yang memiliki saham dalam Syarikat Arak ...

14. Penyokung-penyokong mamak madey al-kutty adalah spesis penjilat jubor mamak saja.

Ayuh!! Tumbangkan BN dalam PRU 13

KAPAKTAJAM said...

Jika anak jantan Anonymous sila letak nama dan gambar baru betul2 jantan dan ikhlas membuat segaran teguran dan kritikan.

Jika sahut cabaran saya ini dulu jgn hebat jer menulis.

Terimakasih

Anonymous said...

tak tumbangnya BN, percayalah aci kerat kote aku nak bertaruh dgn sapa2 kat c ni.Kalu berani la.

Kita lihat beberapa p'raya kecil yg terakhir BN dah mula menang, dan aku kerja pergi merata tempat atas nama bisnes berjaya meninjau kehendak majoriti, dia org sgt selesa ataupun merasa aman dgn kehidupan skrg, kita kena ingat majoriti rakyat kita dok kat kg, org melayu, sifat mereka adalah lemah lembut, tak suka pd perangai2 yg kasar, ckp kasar, buruk2 org lain, majoritinya lagu tu, lagipun harga komoditi tak mcm dulu lagi, kalu kat pasar mlm cukup meriah, tanda keselesaan maknanya dia org tak sanggup berubah.

Hanya yg tentang kjaan cakap mereka amat lantang kat mana2 pun sembang, kat kedai kopi ke kat masjid ker, yg sembang deraih ni adalah yg tentang BN, sedangkan yg ramai dok dgr mcm2 cerita ni kebanyakkan senyum sengih saja(tipikal melayu), aku dan korek pakcik2 yg asyik dok dgr penyokong PR dok lantang tu secara senyap, majoriti mereka akan kekalkan satus quo bro.

Jadi yg dok berdetum mcm tong kosong skrg kat semenanjung ni kat mana2 ceruk adalah penyokong PR, itulah yg menybbkan mereka mengambil kesimpulan mereka dah dpt majoriti/ataupun rakyat semakin benci dgn kjaan sedangkan silent majority masih lg dgn BN, w/pun dia org tak vokal tapi sanggup menjadi pendengar yg baik pd kawan2 mereka penyokong PR tapi keberanian mereka utk berubah masih jauh lg.

Jadi aku yakin BN masih perintah Msia lagi.

ABU asal bukan UMNO said...

Mahathir boleh menafikan apa yang ada dalam simpanannya sendiri. Tetapi orang Melayu yang berada di bawah tempurung dan makan ditangan Mahathir akan percaya apa saja yang Mahathir katakan, hatta kalau Mahathir mengatakan kambing jamnapari boleh terbang orang Umno akan percaya.

Anonymous said...

anon 8:22 AM,

nasib baik pas keluar dari perikatan! jika tidak sampai hari ni pas jadi tukang pencacai umno. nasib pas lebih baik sbb layak jadi pencacai dap merangkap penjaga parkir dalam pakatan rakyat! tahniah!!...sadisnya!

yg lain2 tu telah termaktub dlm sejarah dunia yg nwar memang bengkok! tak ada siapapun yg paksa dia tunjuk ka seantero donia!!!

Anonymous said...

yg realitinya zaman ekonomi asia merudum, malaysia masih bertahan sehinggalah kini...atas pentadbiran dan jasa T.M dgn perancangan tambatan ringgit...
jika pinjaman dibuat,pasti negara malaysia akan jadi seperti indon...
dunia pun lepas itu puji cara T.M, malah banyak negara yg cuba dptkan nasihat dan pandangan dari T.M
kejayaan T.M menjadi sebutan dalam dan luar negara atas kejayaan beliau menangani krisis ekonomi.
alhamdulillah ekonomi malaysia dari dulu sehingga kini malah sekarang semakin baik..

nuar masa tu buat apa??? kenapa tetiba baru sekarang nak kata T.M kononnya gagal dan telah buat pinjaman di IMF...???
kenapa tak 10 tahun dulu....
adakah ini cerita utk pilihan raya yg akan datang??? atau nak lepaskan diri???
bila T.M mintak bukti kenapa tergagap2... kalau setakat bercakap, sesiapa pun boleh bercakap
Syukurlah dgn kebijaksanaan T.M telah mengeluarkan negara malaysia dari masaalah ekonomi yg sgt getir
sekarang rakyat malaysia hidup aman dgn ekonomi yg berkembang pesat

PRU ke 13 ini pasti utk BN/umno

Rambo Junior said...

Korang percayalah cakap bapak segala pembohong di alam semesta ini tak lain dan tak bukan Anuwar Al-Juburi.

Nah sila baca kat blog ni fakta sebenar sapa yang tulis surat kepada Bank Dunia.

http://politicianissuck.blogspot.com/2011/12/bukti-anwar-memilih-imf.html

http://www.imf.org/external/am/speeches/pdf/pr57mye.pdf

http://www.imf.org/external/index.htm

Rambo Junior said...

Surat Anuwar kepada World Bank

http://www.imf.org/external/am/speeches/pdf/pr57mye.pdf

Anonymous said...

Yang paling 'bijak' ialah yang melaksanakan dasar-dasar IMF tanpa mendapat bantuan IMF.
Hanya orang yang belum cukup umur semasa krisis ekonomi asia sahaja yang boleh percaya pembohongan ini.

Anonymous said...

biasa la penyokong jubur ni mesti percaya cakap si jubur tu...dari dulu sampai sekarang asyik kena tipu dik jubur ni je la...mana pernah si jubur ni berjanji dia penuhi...16 september...kampung buah pala..dan mcm lagi ni....baru 2 ni gaji minima 4k...hahha...BODOH betul penyokong DSAI jubur ni...