Tetamu Kehormat...

November 9, 2011

Marina Mahathir Yang Bermasalah!

Marina Mahathir, anak bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad yang berprofil tinggi,telah memberi amaran kepada pihak berkuasa dan juga pengacau untuk tidak menjadikan Ketua Bersih Ambiga Sreenevasan dan lain-lain aktivis sebagai mangsa untuk acara Seksualiti Merdeka yang dijadualkan untuk November 9 hingga 13.

"Bagi kesusahan, tanya kepada saya. Saya telah mempertahankan hak-hak masyarakat LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender) selama lebih 20 tahun. Malah, saya mempertahankan hak-hak semua yang telah didiskriminasikan, golongan miskin dan orang lain. Jadi, jika terdapat sebarang diskriminasi atau keganasan terhadap sesiapa, saya akan terus mempertahankan hak-hak mereka. Itu sahaja. Adakah anda faham?" Marina memberitahu sidang akhbar pada hari Isnin.

Setakat ini, Ambiga telah menjadi sasaran khusus polis dan kumpulan lain yang diketuai Umno, yang telah dituduh membuat kacau dalam usaha untuk menggunakan homofobia di negara ini untuk menarik umat Islam konservatif ke pihak mereka.

Sesungguhnya, ia amat menarik perhatian untuk manyaksikan pihak lawan parti Melayu Umno dan PAS cuba mengalahkan tahap keislaman satu sama lain melalui acara itu sehingga kedua-dua pihak secara tidak sengaja mendedahkan kelampauan mereka. Beberapa pemimpin mereka mempersoalkan hak LGBT untuk menganggap dirinya sebagai sebuah komuniti.

Pesta seks bebas? Saya akan saman!

Dalam pertelagahan halus, Marina juga mengancam untuk menyaman Umno yang dikawal oleh TV3 kerana menerangkan Seksualiti Merdeka sebagai "pesta seks bebas".

"Saya telah melihat muka anda dan kami tahu siapa anda," kata Marina, memberi amaran kepada wartawan dari stesen TV untuk tidak menyalah lapor kenyataan beliau.

Marina berkata dia di sana untuk menunjukkan perpaduannya dengan 4 aktivis ditahan oleh pihak polis untuk disoal siasat. Mereka adalah Pengerusi Bersih 2.0 Ambiga Sreenavasan dan anggota jawatankuasa pemandu Maria Chin Abdullah, pengarah Tenaganita Irene Fernandez dan pengasas Seksualiti Merdeka Pang Khee Teik.

"Saya di sini hanya sebagai penyokong kerana dua tahun lalu, saya merasmikan Seksualiti Merdeka tanpa apa-apa kejadian. Ia adalah acara untuk menerangkan dan mendidik mereka tentang hak-hak mereka dalam undang-undang, dan bukan di luar, "kata Marina.

"Oleh itu, saya sangat marah, sangat marah, tiada kata-kata boleh menggambarkannya, pada pihak yang memanggil acara ini pesta seks bebas. Anda tidak mempunyai benda yang lebih baik untuk dilakukan? Di sini seks bebas tidak dibenarkan. Adakah anda gila kerana membayangkan ini? "

‘Deja-vu’ Bersih

Dalam siri bergerak peringatan tindakan keras Bersih, polis telah mengharamkan acara tersebut, memanggil Ambiga dan lain-lain untuk dipersoalkan manakala media yang dikawal oleh BN terutama Utusan bergegas menggambarkan komuniti LGBT sebagai 'haiwan' tanpa moral.

Walaupun Malaysia mempunyai sebahagian besar yang ‘homophobic’, terdapat perkembangan yang menggelisahkan bahawa kumpulan Umno dan PAS telah melebihi sempadan mereka, dan perlu diingatkan untuk membuat tugas disebalik sikap fanatik mereka.

Perkasa, dan kumpulan berkaitan Umno yang lain-lain telah mengadakan protes yang bising, melemparkan caci maki jahat terhadap mereka termasuk memanggil mereka 'haiwan'.

Seksualiti Merdeka telah mengadakan acara tahunan sejak 2008 dan serangan yang belum pernah berlaku sebelum ini oleh pihak polis dan kumpulan Islam telah mengejutkan jawatankuasa penganjur. Polis telah mengharamkan acara mereka, menyatakan bahawa ia satu ancaman kepada ketenteraman awam.

Lakonan tidak jujur

Ketua Polis Negara, Ismail Omar, telah bersetuju untuk berjumpa penganjur Seksualiti Merdeka. Pihak penganjur di pihak mereka juga telah bersetuju untuk menghentikan semua acara awam sebelum mesyuarat itu. Tetapi penganalisis politik memberi amaran bahawa Ismail tidak mungkin memberi penganjur perbicaraan yang adil.

"Mesyuarat ini adalah lakonan tidak jujur ​​di pihak polis. Ini lakonan bagi rakyat bahawa mereka tidak senang naik tangan," naib presiden PKR N Surendran memberitahu Malaysia Chronicle.

"Polis tidak mempunyai hak mengharamkan acara tersebut padahalnya. Mereka tidak bertindak mengikuti undang-undang dan bersikap bodoh. Kementerian Dalam Negeri BN dan kepimpinan polis yang menjadi ancaman utama kepada kebebasan rakyat. Mereka menganggap Perlembagaan seperti sampah, sambil berpura-pura untuk menegakkan undang-undang. Lama kelamaan, mereka akan perlu menjawab sebab mereka berlaku salah."

Malaysia Chronicle

Laporan Asal dari English version.

14 comments:

To Live Again said...

Woi marina..Jgn melampau sgt! Kami org melayu sgt syg pd ayahanda anda Tun M tp kami berasa sgt jijik dn jelek dgn perlakuan LUAR TABIE anda..Jgn hanya bercakap berpandukan NAFSU!Kalau bala Allah dh turun bkn kena pd anda seorg tp pd semua termasuk fhm tak!

Tidak timubul soal UMNO dn PAS berlumba2 menunjukkan KEISLAMAN msg2..Ini hanya soal pokok! HOMOSEKSUAL ADALAH HARAM.RASULULLAH TIDAK MENGAKU UMAT pd sesiapa yg mempunyai tabiat begini!

Mudah dn jelas utk difahami!

Anonymous said...

KAMU TANYA AYAHANDA KAMU -APA TUN SOKONG KRNA MARINA ATAU TUN TENTANG KRNA HUKUM ?
APAPUN KAMU CORNER, TEPIS , MALAYSIA ISLAM UGAMA RESMI
SEX BEBAS , MAIN BUNTUT(I LABEL SEX CARA ANUAR)HARAM DLM ISLAM
KISAH PENGIKUT N.LUT BALASAM PD KAUMNY - JELAS KAMU NI SIAPA ? BIG HEAD COS U ANK TUN M ? NO ARE NOTHING BAGI AKU , NOTHING WHO CARE WHO YOU ARE ??????????????

Anonymous said...

Oleh kerana wajah marina yang tak cantik sebab tu dia suka main sama sejenis

Anonymous said...

wajah dia memang tak ada aura...dia bukankah pegerusi AIDS malaysia.. faham faham aja..sakit ADIs kebanyakkan dari kaum mangkok sejenis..yg jadi mangsa keadaan anak isteri yg x berdosa...mangkok marina penyapu..jamban ni

Anonymous said...

woi marina??? bukan kah itu kurang ajar...adakah itu ajaran islam?? anda semua mengaku bahawa anda semua ISLAM...cukup ke sembahyang 5 kali sehari??

sebelum mengutuk sesama islam pandang lah diri sendiri....

ISLAM itu indah tapi bahasa yang saudara semua gunakan tidak melambangkan keISLAMAN langsung...

WE ARE JUST A HUMAN SO END OF THE DAY KETENTUAN ILAHI...

Anonymous said...

anon 12:16 AM

WE ARE JUST A HUMAN SO END OF THE DAY KETENTUAN ILAHI...

As human we should act like one...nape mesti berperangai lebih hina dari binatang..Bukanakah Ilahi telah memberikan hukumnya nape nak tunggu end of the days lak.

Yang HAQ tetap HAQ.

Anonymous said...

saya sayang pada Marina ...

Anonymous said...

Marinah adalah anak Tun Mahathir yang jahanam. Berbudaya dan pemikiran songsang.

Anonymous said...

Puan Marina! awak dah cukupkah ilmu ugama? sampai sanggup mempertahankan golongan yang dilaknat Allah? (kaum Lut). . . saya paling takut dan bimbang orang-orang seperti puan! saya tidak takut pada orang kafir. .
kerana orang kafir kita dah nampak kekafirannya! tapi orang libral amat bahaya pada Islam! ! !mereka menentang Islam secara halus seperti menggunakan perkataan "HAK ASASI MANUSIA" ingatlah! balasan Allah amat pedih!

putra height said...

dah dia sedarah sedaging dengan ambiga dia bukan anak tun mahathir, muka hampir sama cuma dia belum pakai nandek kat dahi je! kita tengok satu hari nanti dia akan pakai jugak...

blogenstarz said...

Kat O sea pun dia ada buat halllll !

Anonymous said...

Bapak borek..maka anak rintik la..T tak tanya adiknya (anak Tun) yg tomboi, apa plak jawapanya. UMNO ni satu je, pantang berbeza pendapat pastinya dilabelkan bermasalah. YES itu penjana ekonomi. NO itu pengkhinat.

Anonymous said...

She is a gone case. Not fit for human consumption. No gurantee children can be better than their parents. What an ungrateful daughter. A disgrace to a very distinguished family.

Anonymous said...

snMarina Mahathir is a nuisance to our malaysian society and her family. Theres something about her...probably lacking attention and maybe she is a dysfunctional member in her family, so this is the way she needs to gain attention.