Tetamu Kehormat...

November 3, 2011

DAP Nak Buang Ramai Kakitangan Awam?

Entri kali ini khas untuk kakitangan Kerajaan yang masih tidak bersyukur berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional. Jika mereka merasakan pembangkang dapat membela nasib mereka, ternyata mereka silap. Belum berkuasa, DAP telah berani mengisytiharkan untuk mengecilkan saiz jabatan Kerajaan. Ini bermakna, makin ramai yang bekerja dengan Kerajaan akan hilang pekerjaan. (Klik di sini)





Sinchew Daily News m/s 9
1 November 2011 (Selasa)


Jika Pakatan Rakyat Memerintah Kakitangan Awam Akan Dikurangkan Separuh
Setiap Tahun Akan Dikurangkan Ikut Peringkat: Tony Pua Kiam Wee

‘Pakatan Rakyat akan melalui kakitangan awam yang sudah berusia dipercepatkan bersara, termasuk ambil contoh cara negeri China kurangkan kakitangan awam yang berlebihan, dengan adanya satu sistem untuk kakitangan awam yang kurang berkesan menjalankan tugas, akan ditempatkan di rumah dan diberi separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan perbelanjaan yang begitu besar untuk kakitangan awamnya.’

31hb JB, setiausaha bahagian penerangan DAP Tony Pua Kiam Wee berkata, jika Pakatan Rakyat dapat memerintah kerajaan pusat sahaja, akan kemukakan satu projek yang dinamakan “Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam” untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.

Tony Pua berkata, bagi mengurangkan jumlah dan bilangan kakitangan awam ia adalah satu cabaran besar bagi Pakatan Rakyat, oleh kerana mungkin akan dapat bantahan daripada kakitangan awam itu sendiri, selepas Pakatan Rakyat memerintah, Pakatan Rakyat tidak akan laksanakannya projek itu secara mengejut.

“Pakatan Rakyat tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan Rakyat akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu yang berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing.”

Kakitangan Awam Yang Sudah Berusia Dibiar Bersara Cepat

Tony Pua berkata, Pakatan Rakyat akan menggalakkan kakitangan awam yang sudah tua dinasihatkan berhenti kerja. Ia akan ambil contoh cara negeri China bagaimana mereka kurangkan kakitangan awam termasuk kakitangan awam yang kurang berprestasi, kakitangan awam yang diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan bebanan dan tanggungan kos untuk membayar gaji kakitangan awamnya.

Tony Pua Kiam Wee berkata demikian semasa menghadiri seminar bertajuk “ke mana perginya wang titik peluh kita? Beranikan diri untuk bentangkan bajet 2012” yang diajurkan oleh pemuda DAP negeri Johor, ucapan dalam seminar politik itu, sebagai membalas soalan-soalan dari orang ramai terhadap kakitangan awam negara ini yang berlebihan itu, sebagai menjawab soalan-soalan itu Tony Pua berkata demikian.

Dalam sesi soal jawab seminar itu, yang hadir Tony Pua Kiam Wee, Teo Nie Ching Timbalan setiausaha penerangan DAP, ketua pemuda DAP negeri Johor dan setiausaha DAP negeri Johor, mereka dapat mengumpulkan seramai 200 peserta yang hadir yang ambil berat tentang bajet tahun 2012, atur acara majlis itu diusahakan oleh setiausaha penerangan pemuda DAP negeri Johor puan Liau Yu Fei (terjemah Mandarin).

Tony Pua Kiam Wee juga berkata, buat masa ini kakitangan awam yang berjumlah 1.3 juta orang di negara ini, dengan nisbah 4.6 peratus daripada penduduk Negara kita; jika dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Filipina dan Korea, bilangan kakitangan awam mereka hanya 2 peratus daripada jumlah penduduk negara tersebut.


Lihatlah apa yang berlaku di Selangor. Mereka mengurangkan jawatan terutamanya di GLC negeri dengan menamatkan pekerja-pekerja kontrak atau memecatnya. Kononnya untuk mengurangkan kos operasi. Dalam masa yang sama, mereka tambah jawatan-jawatan lantikan politik (melantik ahli DAP, PKR dan PAS) yang lebih tinggi grednya. Silap mata mudah untuk menipu rakyat.

Mahukah anda perkara ni berlaku kepada diri anda atau keluarga anda? Hilang mata percarian dek sikap tamak DAP yang menggunakan dasar Kerajaan untuk meraih undi kaum tertentu.


*MyMassa melihat janji yang ditaburkan oleh DAP kepada masyarakat Cina ini sesuatu yang berbaur perkauman. DAP memainkan sentimen orang Cina yang marah dengan kakitangan Kerajaan dengan berjanji seperti ini.

9 comments:

Anonymous said...

Dah memang DAP ni memang sial yang nak buang sangat bukan kakitangan awam sangat DAP nak buang orang Melayu dalam sektor awam supaya senang dia bagi semua kemudahan dan dasar yang lebih berpihak kepada orang cina sj.. memang sial la DAP ...ni...

Anonymous said...

apa kata penjawat awam yang sokong pakatan..terutamanya org melayu..yakin selamat ke..sebabnya setahu aku puak2 ni la yg banyak komplennya..kerja habuk..gaji nak tinggi....sial punye dap

Anonymous said...

kalau lah berita ini benar dan menjadi kenyataan... alahai Melayu semakin layu lah agaknya..
sebelum perkara ini terjadi, periksalah dan muhasabah lah diri sendiri. Apa tujuan perjuangan kita, kemana halatuju kita dan apakah manafaat dan faedah yang kita perolehi sehingga sanggup becekang mata, bertegang urat leher dan menyising lengan baju demi kononnya mahukan perubahan.
Apapun terlebih dahulu , tahniah diucapkan kepada kakitangan awam yang sedang giat menyokong puak puak nih dan akan mendapat durian runtuh tersebut..

Anonymous said...

Mereka (penjawat awam yang sokong pakatan)akan dapat apa yang mereka idamkan selama ini. Kerana apa????
YOU ASK FOR IT!!!!!!
Hairan bin ajaib....masih tidurkah
mereka nie semua??? Tidak bersyukur dengan apa yang telah di berikan????
LET ME TELL YOU ALL....
never...never...never...let DAPigs
a chance to be in the government...OTHERWISE..
YOU ALL WILL REGRET FOR THE REST OF YOUR LIFE.

Han Yon Wei said...

RAKYAT tidak seharusnya dikelirukan oleh media tajaan Barisan Nasional (BN) apabila berbicara tentang ‘Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam’ jika berjaya menguasai Putrajaya nanti seperti yang dilaporkan oleh sebuah akhbar berbahasa cina semalam.

Kewujudan projek tersebut seperti yang didedahkan oleh Setiausaha Bahagian Penerangan DAP Tony Pua Kiam Wee dalam seminar anjuran Pemuda DAP Johor itu bertujuan untuk menambah kecekapan tadbir urus kakitangan kerajaan yang kelihatan tidak produktif dibawah pimpinan kerajaan BN sekarang, seterusnya meningkatkan perkhidmatan kepada rakyat

Pakatan Rakyat seperti yang semua tahu telah beriltizam untuk berkhidmat kepada rakyat dan semata-mata rakyat, maka itu sebarang kelemahan yang dilihat berlaku di dalam pentadbiran sekarang perlulah di perinci sekarang dan diatasi bila mengambil alih teraju nanti.

Antara yang telah dikenal pasti ialah ketidak cekapan kakitangan awam dalam memberikan perkhidmatan yang baik kepada rakyat.

Cakap-cakap kononnya perlaksanaan projek itu akan mendiskriminasikan kakitangan awam sebenarnya hanyalah helah untuk mengalih perhatian daripada tujuan dan matlamat sebenar yang hendak dicapai.

Projek ini telah terbukti berkesan seperti mana yang dibuktikan oleh pentadbiran kerajaan di China apabila mengguna pakai model yang sama untuk mengurangkan jumlah kakitangan awamnya yang tidak produktif.

Apa pun yang di atas bercakap mengenai mutu perkhidmatan kakitangan awam, perlu diakui bahawa masih banyak kelemahan di pelbagai peringkat agensi kerajaan yang gagal diatasi kerajaan BN hari ini. Guna dan perkenalkan lah apa bentuk pembaharuan sekalipun, dari melintang, menegak, membujur dan apa bentuk pun, tetap akhirnya yang dicapai tanda bulat itu juga (zero).

Projek ini akan menggalakkan kakitangan awam untuk lebih produktif dan kreatif dalam menjalankan tanggungjawab mereka kerana jika mereka ingin kekal di dalam perkhidmatan, perlulah berusaha meninggikan mutu kerja dan perkhidmatan kepada rakyat.

Adakah itu salah? PERKAUMAN PUNYA ORANG

Anonymous said...

Bosan la dengar alasan lapuk setiap kali nak "mencantas" hak orang melayu, akan keluarlah perkataan "meningkatkan mutu", "produktiviti" , la, bla..bla..macam anon 10:24 tu. TU la cara klasik mereka nak menghalalkan segala tindakan, bagi nampak cantik. Lagi satu, salahkan media lagi, kita ni bila baca akhbar "milik BN", asyik keliru je gamaknya. Baca malaysiakini baru tak keliru. Carilah taktik baru.

Anonymous said...

Salam
1) Han Yon Wei. Sebelum menggelarkan orang lain perkauman, cuba perhatikan blog blog DAP, terutamanya dewa 'TUATAKGUNA' a.k.a LKS, anda akan dapati kata-kta hinaan terhadap melayu dan islam. Semuanya SAMPAH dan RASIST!
2) Sikap melayu di Malaysia amat jelas...sangat-sangat-sangat bertimbangrasa dengan kaum/agama lain. Ini kerana didikan agama, melainkan hak islam dipermainkan (sikap ini tiada pada puak2 yg merasakan mereka lebih islam dari yg lain yg banyak penyakit hati dan hanya menggunakan agama utk peribadi)
3) DAP seringkali menghina jabatan awam yg kurang penyertaan orang cina. DAP curiga dan merasakan cina itu lebih dominan/tuan (seakan-akan Yahudi). DAP merasakan seolah-olah semua hasil cukai di beri oleh cina dan jabatan ini lembab bekerja. Ini kerana sikap Rasist mereka, sepatutnya DAP menggalakkan cina menyertai jabatan2 ini utk membuktikan mereka betul-betul setia pada negara!
4) Jabatan awam memang memerlukan penambahbaikan (satu proses normal), namun kenyataan yg negatif semata-mata amat tidak dialu-alukan, apatah lagi keluar dari mulut DAP yg jelas Rasist.
5) Perpaduan mesti dimulakan dari kecil, sepatutnya hanya ada SATU sekolah kebangsaan, dimana bahasa/adat lain diajar dibawah satu bumbung. Namun sikap Rasist DAP dan kebanyakkan CINA yg merasakan mereka lebih hebat (ala-ala Yahudi) menentang sekeras-kerasnya. Ini bukti mereka Rasist dan kurang semangat kenegaraan.

AAA

Anonymous said...

Kenyataan tony pua(DAP) tidak semestinya mengambarkan pandangan kerajaan pembangkang..kerana dalam pembangkang itu terdapat 3 kompenen parti, itu hanya pendapat tony pua iaitu kenyataan peribadi,bukan dap…andainya pun pandangan dap tetapi tidak semestinya disokong PAS& PKR..ekslusifnya parti pembangkang ini..mereka bebas membahas,menerima dan menolak pandangan mahupun kenyataan mana-mana ahli pembangkang sendiri..seperti juga isu kenyataan mat sabu tentang komunis..tetapi karpal sing tetap tidak bersetujuh dan mempertikaikan pandangan mat sabu..begitu juga hudud…begitu juga ambiaga…yang nyatanya tidak semestinya mengambarkan imej pembangkang…lebih2 lagi ambiaga bukan ahli kerajaan pembangkang…oleh itu..dengan mana2 pandangan ini,akhirnya mereka mengambil satu kesimpulan dan keputusan mengikut mana yang terbaik.

Tidak dinafikan begitu juga dalam parti umno dan bn…ada juga kenyataan mana-mana ahli umno tetapi tidak mengambarkan pandangan dan dasar umno..sebagai contoh pada tahun 2008 banyak pandangan dato Bong mokhtar di parlimen tidak dipersetujui oleh ahli umno sendiri..begitu juga dasar paklah dulu banyak dipertikaikan oleh kabinetnya sendiri..begitu juga tun mahathir pandangannya banyak tidak sejajar dengan dato rafidah aziz..itulah realitinya politik Malaysia yang begitu bebas bersuara..tetapi tidak semestinya mengambarkan dasar parti mahupun kerajaan..

kesimpulannya…sebagai rakyat harus mempunyai pemikiran terbuka dan berfikir sedalam2nya sebelum membuat keputusan dan andaian. tidak sesemestinya kenyataan peribadi seseorang ahli parti itu mengambarkan pandangan dan dasar parti/kerajaan tersebut…”yang baik kita jadikan teladan dan yang buruk kita jadikan sempadan.”

Contohnyalah kalaulah tpm buat kenyataan yang tidak diterima rakyat..adakah anda terus menolak pm dan kerajaan……Lagi contoh kalaulah pm buat kenyataan atau dasar yg tidak sesuai adakah ahlinya perlu merobohkan umno…sudah tentu tidakkan.

Contohnya kalaulah kenyataan tony pua begitu…mestikah anda terus menolak pembangkang….sudah tentu tidakkan….

Oleh..itu....fikirlah sedalamnya…mana yang sesuai mana yang tidak..…


@Pandangan pengkritik bebas.

Anonymous said...

sedara... kalau bercakap mengenai dap, tak perlulah menegakkan benang yg basah, dap dulu kini dan selamanya memang memusuhi islam dan melayu!
pakatan memang bermasalah..memang benar 3 pihak boleh bersuara dan tak semestinya punyai nada yg sama, TETAPI sedara kena jelas yg (seandainya sedara seorang muslim) islam kena menerajui sesuatu gabungan , bukannya menjadi pak turut sehinggakan merendahkan maruah agama. Ini yg berlaku pada pas dan pkr..
AAA