Tetamu Kehormat...

November 17, 2011

Apa Bendanya Semua Ini Haji Zunar? Kamu Mahu Kritik Atau Menghina?




Yang dimaksudkan dengan mengutuk ialah mendoakan orang lain agar mendapat kecelakaan. Mengutuk ini adalah satu perbuatan yang terlarang kita lakukan sesama muslim. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW. di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu Mas’ud maksudnya: “ Mencaci orang Islam itu termasuk fasik dan membunuhnya termasuk kafir.”

Rasulullah SAW bersabda maksudnya, “Mengutuk seorang mukmin itu seperti membunuhnya.” (Hadis Riwayat Jamaah selain Ibnu Majah, hadis riwayat Tsabit bin Adl-Dlahak)

Nabi SAW bersabda maksudnya : ” Sesungguhnya seorang hamba bila melaknat seseorang nescaya laknat itu akan naik ke langit kemudian menutup pintu pintu langit di bawahnya, lalu turun ke bumi menutup pintu pintu yang lain, kemudian mengambil tangan kanan di tangan kirinya, apabila tidak memenuhi sasarannya, ia kembali kepada orang yang dilaknat dan jika tidak boleh ia akan kembali kepada orang yang melaknatnya.”

(Hadis Riwayat Abu Daud)

Rasulullah SAW bersabda maksudnya ” Tidaklah para pelaknat itu dapat jadi penolong dan saksi di hari kiamat.” (Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud)

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: ” Tidak patut seorang teman baik, mengutuk (temannya)”

(Hadis Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)

Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, Rasulullah SAW bersabda maksudnya: ” Seorang mukmin bukanlah orang yang suka mencerca, bukan yang suka menjolok jolok, bukan yang suka berbuat keji, dan bukan juga orang yang suka bercakap keji.”

Dari hadis hadis tersebut di atas telah diterangkan bahawa mengutuk sesama muslim itu termasuk perbuatan yang berdosa, kerana kutukan dan laknat itu menjadi hak ALLAH SWT sahaja, dalam menghukum setiap hambanya. Sehingga kita dilarang mengutuk kerana kegunaan kutukan itu mengharapkan supaya ALLAH SWT mencabut semua nikmat yang telah diberikan kepada hamba tersebut baik nikmat zahir maupun nikmat batin, supaya dia (orang yang dilaknat) tidak memperoleh nikmat dan anugerahNya. Oleh kerana itu Rasulullah SAW melarang perbuatan itu, bahkan menganjurkan sebaliknya iaitu supaya saling mendoakan sesama muslim agar mendapat nikmat dan kurnia dari ALLAH SWT.

(Sumber: Al-Kabair karya Syamsuddin Adz-Dzahabi, terjemahan M. Ladzi Safrony, BA ke dalam buku 75 Dosa Besar terbitan Media Idaman, Surabaya)

33 comments:

tauke ikan said...

ini namanya orang yang riak. apa lah dosa najib kat zunar sampai dia sesuka hati nak maki macam tu.

abang sembab said...

lebai azli sudah bagi ceramah...ada permit ka nie?

aku sayang Tun Mahathir said...

Ya ALLAH Ya Tuhan ku.....

jauhi lah aku. keluarga ku serta seluruh rakyat Malaysia daripada hasutan manusia kufur lagi munafik haji (golok) zunar ni......

Ya ALLAH..terima dan makbulkan lah doa ku..


Amien.........

Anonymous said...

Kita pergi ke Mekah dengan hati 100% penuh ketakwaan dan tawakal kepada Allah. Kita menjadi tetamuNya disana bersama jutaan umat islam lain yg juga ingin menagih keredhaanNya dengan pengorbaanan tenaga,wang ringgit dan masa. Tapi,kita merasa tidak selamat dan sedia dieskot begitu rapi di rumahNya sebagai tetamuNya bersama saudara Islam yang lain. Dimana nilai tawakal kita untuk menagih rahmatNya ?

Muhammad Azli Shukri said...

"Kita pergi ke Mekah dengan hati 100% penuh ketakwaan dan tawakal kepada Allah. Kita menjadi tetamuNya disana bersama jutaan umat islam lain yg juga ingin menagih keredhaanNya dengan pengorbaanan tenaga,wang ringgit dan masa. Tapi,kita merasa tidak selamat dan sedia dieskot begitu rapi di rumahNya sebagai tetamuNya bersama saudara Islam yang lain. Dimana nilai tawakal kita untuk menagih rahmatNya ?"

-------------------------------

Maka dgn kenyataan di atas sudah cukup dan halal untuk menghina najib dan isterinya? begitu?

Anonymous said...

Najib dan rosmah Haji syaitan namanya.. Duk dlm parti sekular. Rosmah hina islam dgn memakai tudung nmpk rmbut. Gi haji nak meraih undi dan simpati. Bagang puak umno.. Islam dihina oleh bini najib korang buat tak nmpak. Apa punya jahil ulama syaitan yg ada dlm umno.

Anonymous said...

munafik tetap munafik, najib dieskot sbb dia pm oleh kerajaan saudi tak sudah2 menyakiti hati puak munafik ni. kapala hotak bangang dok guna fakta fasik, jeles tahap maksima sbb nuargay dan nik najis dia tak dpt mcm tu......ish ish ish

JgnJadiKeldai said...

Haji Zunar....bini hang dah pakai tudung ke belum atau masih menayangkan lurah dendamnya lagi ke sana sini?

Anonymous said...

OTAK ADA TAIK AGAKNYA ORG2 PR NIH

Anonymous said...

...Sekalong Tahniah Dan tabik hormat kepada Anuwar...kerana berjaya melahirkan puak puak spesis kufur untuk lebih memperdayakan Ugama Dan bangsa sendiri...

...apa Hak yang Ada pada kamu mempertikaikan Ibadah Haji sesaorang?...

...cahaya Nur semakin hilang pada puak puak Penyokong tegar Anuwar ini....



ARK2

Anonymous said...

Antara hikmah memakai ihram adalah meletakkan semua manusia di dunia ini sama rata. Tak kira siapa dia, dari serendah-rendah pendapatan sehingga lah yang paling kaya, bila dah pakai ihram, semua sama saja. Disisi Allah memang berbeza ari segi ketaqwaan, tapi di mata manusia, semua sama.

Kalau satu hikmah ni pun tak leh nak terima, masih nak tunjukkan pada dunia diri dia besaq, bermakna tiada lah kenikmatan berihram dan mengerjakan haji di Baitullah...

Anonymous said...

Biasanya orang Islam pergi Mekah nak keredhaan dan restu Allah serta diterima Allah dengan haji yang diselesaikan urusan wajib hajinya...Tapi dia Pi Mekah nak dapat sokongan Raja Abdullah.....kehkehkeh...

Nak jawab Persoalan yang Juanda Jaya Timbulkan pun sudah pening.

Mengapa buat Haji abis awal?

Lalu di jawab Jamil Khir mengenai twitter Najib itu. Maka baru kita tahu rupanya Najib kelihatan tak reti mana satu selesai haji, mana satu selesai wukuf.

Apa pun cuba ko tulis pulak pasal lembu umno-umno yang tinggal di kondo tu...

Cuba ko ajak sikit lembu2 yng dulu tunjuk perasaan usung kepala lembu depan pejabat suk selngor tu..supaya usung kepala lembu depan bngunan UMNO pulak.

Lepas tu ko tulis bila pinjaman bela lembu nak bayar..tibai duit rakyat tak halal dunia & akhirat....

Anonymous said...

pas jatuh bukan kerana Umnu tetapi kerana Zunar

kah kah kah

Anonymous said...

klau dh d takdirkan oleh Allah najib g haji sedemikian rupe, korg sape nak menidakkannya? klau sekiranya Allah menerima ibadah haji die, korang sape nak menolah ibadah haji die? dan klau Allah menghalalkan haji die korg sape nak mengharamkan ibadah haji die? ape korg tuhan ke nak tentukan haji die diterima ke x? ape korg tuhan ke nak menghalal atau mengharamkan ibadah die? ape korang tuhan ke dok nak cakap pasal ibadah die? ape korang nak jadi lebih hebat dr Allah ke dlm menentukan amalan seseorg? cakap tu fikir dulu la, org lain dpt pahala korg dpt dosa, nak ke?

Anonymous said...

kalau 50 tahun lagi PKR jadi pembangkang makanya 50 tahun lagilah Zunar akan kata ketua dia di zalimi.

kah kah kah

Anonymous said...

kartunis moslem boleh memfitnah kerana berasakan dirinya saja yang botol dan orang lain salah. kartunis moslem lebih besar dari agamanya sendiri.

hik hik hik

Anonymous said...

kalau 500 tahun lagi Zunar berada dalam kolek pembangkang maka selama 500 tahunlah pembangkang akan dianggap golongan handicap yang perlu pembelaan dari Zunar.

khik khik khik

Anonymous said...

nak jadi ketua negara mukmin perlu ada ciri dan syaratnya.

kalau ciri dan syaratnya tidak cukup makanya sampai ketualah pas dan pkr, oii.

dan sudah tentu sayaratnya tidak termasuk ampuan dari kalangan kartunis oportunis.

Mhuaahahhaa

Anonymous said...

mudahnya kartunis melontarkan pertuduhan. apakah otak perundangan kartunis pembangkang lebih hebat dari otak loyer karpal?

dari segi sejarah, mungkinkah Zunar satu masa dulu meminati bidang guaman tetapi terpelanting memasuki daerah kartoon?

SOSIOLOGISTIK

Shaari said...

ko berani tak bersumpah laknat, pastu jejak tanah suci Mekah? kalau ko menipu sumpah laknat, takkan ko berani sampai mati. tapi Allah panggil najib jadi tetamu dia. kalau dia menipu sumpah laknat, aku yakin dia pasti dicela, takkan dapat jejak Mekah.

Anonymous said...

abu jahal & abu lahab beranak di Mekah, siang malam duduk di mekah, makan berak, tidur semua di kawasan kota mekah....tapi tuhan laknat juga...kahkah...dulu Org jahiliah pun buat haji kahkahkah

Anonymous said...

dalam agama tidak ada kartunis. dalam kartunis ada ruang untuk perlecehkan agama.

kah kah kah

Anonymous said...

tak cukup ramaikah cybertrooper pembangkang.

tak cukup hebatkah mereka?

sampaikan kartunis kena bekerja terhabis keras?

kah kah kah

Anonymous said...

Haji Zunar....mmmmmmm. Riak sunggoh aksi kamu ye!! Bertaubat lah sebelum terlambat. Mulut dan tangan kamu yang menghina hamba ALLAH lain akan berulat. Pernah tak kamu tonton rancangan Tanah Kubur di Astro? I dont think so! Aku suggest that you watch this rancangan....then mungkin, aku sebut sekali lagi mungkin akan insaf! Kamu tentu tidak akan suka kalau aku katakan di sini HAJI KAMU TAK SAH DAN DI TOLAK ALLAH!!! Begitu juga orang lain! Astagfirulahalazimmm!!! Malu aku dengan bangsa lain!

Anonymous said...

MEMPERLEKEHKAN IBADAH HAJI SEORANG MUKMIN ADALAH MEMPERLEKEHKAN RUKUN ISLAM...

IBADAH HAJI ADALAH ANTARA SEORANG MUKMIN ITU DGN ALLAH,BUKAN DGN MANUSIA..

PM ADALAH KETUA NEGARA DAN KESELAMATAN SESEORANG KETUA NEGARA TERLETAK DIBAWAH KUASA KERAJAAN SAUDI..

PERSOALAN KEPADA HJ ZUNAR : ADAKAH HAJI ENGKAU ITU ADALAH HAJI YG MABRUR???

RENUNG-RENUNGKAN LAH...

kuanderas said...

Kita memperlekeh amal ibadat Najib, yang mana Allah sahaja lebih mengetahui. Kita perlu risau amal ibadat kita dahulu....

shuib said...

Biasalah...pencacai-pencacai semua telah menganggap diri mereka ahli syurga. Biarlah mereka bergembira dengan 'andaian' mereka ;)

Anonymous said...

rosak dah mental penyokong pekatan rekyut.... Kena liwat mental diaorang dengan anugaybiseksual....

Anonymous said...

"Zhu" dlm bahasa china maksudnya BABI,
"nar" dlm bahasa arab "api neraka"

sesuai nama dgn amalannya...

anti bohmau said...

AST,

kuasa Allah SWT jua mengizinkan perkara ini...

Kawalan & Perhormatan Tertinggi Kerajaan Arab Saudi beri utk DS Najib & rombongan krn DS Najib Pemimpin Tertinggi Negara. DS Najib tak mungkin demand benda2 begini tp sebagai negara Islam berdaulat, Arab Saudi tahu adatnya..

begitu juga dgn pemimpin2 tertinggi dari mana2 negara pun yg hadir mengerjakan haji akan diberi kawalan penghormatan yg serupa krn kedudukan mrk. tak mungkin Kerajaan Arab Saudi akan membiarkan pemimpin2 tertinggi negara Islam hadir ke negara mrk tanpa penghormnatan. tak beradab namanya!

satu shj yg boleh kita simpulkan:

juak2 pr BUSUK HATI sbb yg dapat penghormatan tu Pemimpin Islam BN.

pemimpin2 Islam pr tak layak lagi sbb mrk bukan pemimpin tertinggi negara. lagipun ketua @ pemimpin tertinggi mrk tak mungkin dapat penghormatan tu krn ketua umum mrk tidak mahu jejakkan kaki ke Mekah. dulu2 masa muda mungkin dia pernah pergi buat umrah dgn isterinya. tp sejak bergelumang dgn idea pluralisme, nwar takut utk ke MakkatulMukarramah!!

sekiranya pemimpin utama pr Islam berani menonjolkan kepimpinan hingga pihak Islam peringkat antarabangsa iktiraf mrk, Allah jua akan izinkan mrk menjadi tetamuNya dlm keadaan penuh hormat.

Tun M pernah mendapat penghormatan paling mulia hingga dibenarkan masuk ke dalam Ka'abah!! sampai hari ni, tak ada lagi pemimpin dari sebelah sini yg mampu mencapai apa yg TunM capai di Baitullah. ambo terharu sgt2..manusia yg puak2 pas hina & caci tp Allah SWT muliakan di kota Mekah! manusia2 yg juak2 pas sanjung2????? Allahuakbar!

bombastika said...

Ambo stuju sangat dgang post di atas. Bila Allah takdirkan sesuatu sepatutnya manusia berfikir ketentuan Allah itu adalah yang terbaik. Allah menggerakkan seseorang itu untuk berbuat amal walaupun kadang-kadang orang tidak terfikir. Ramai orang yang baik tetapi tak berpeluang tunaikan haji. Begitu juga ramai yang nak jadi begitu begini hatta PM pun tetapi Allah tidak izinkan. Allah Maha mengetahui segalanya. Manusia boleh dibohongi apa yang mereka syaki tetapi Allah mereka tidak boleh berbohong. Allah Muliakan siapa yang dikehendakiNya dan Allah hinakan siapa yang dikehendakiNya. Adapun Altantuya, Scorpen, Mat Indera itu adalah luahan kalam orang yang terbukti berbohong. Bodohlah kalau nak percaya banyak kali kepada Si Pembohong. Cukuplah sekaliiiiii...

Anonymous said...

kasihan zunar .
memerah otak siang malam untuk menjatuhkan najib. sebelum ini abdullah dan mungkin lepas ni masih najib lagi.

kasihan zunar
tokoh pujaannya takut bersemuka di mahkamah untuk sesi soal balas. tokoh pujaannya hanya berani berceramah sahaja.

kesian zunar
dia menyalahkan najib
najib takut berkata benar di mahkamah
apa peranan najib dalam memasukkan air mani ke dalam dubur saiful
najib jugakkah yang menegangangkan anu si anu

kesihan zunar
najib dapat pergi haji tahun ni
dapat layanan istimewa
dah lengkap rukun haji
dia sendiri belum pergi lagi

kasihan zunar
tokoh pujaannya tak pergi haji
kalau tahun ini pergi haji
tentu naik sekali ganda
populariti diri
tuan haji anuwar
fuhhhhhh

kasihan zunar.......

ZUNAR BANGSAT said...

YAHUDI MABUK MANA LAH YANG AJAR ZUNAR LUKIS MCAM NI!