Tetamu Kehormat...

October 29, 2011

Ambiga Tidak Perlu Gusar dengan Pandangan Rahim Noor

Apa masalah dengan si Ambiga nie? Bukankah Malaysia ini sebuah negara yang rakyatnya "bebas berkata-kata apa sahaja yang mereka suka?" - Bukankah selama ini kebebasan bersuara dan hak asasi manusia merupakan agenda perjuangan puak-puak ini? Jadi mengapa perlu terkejut dengan pandangan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor yang menyamakan gerakan hak asasi manusia di negara ini adalah sama sahaja dengan gerakan komunis? Hakikatnya, apa-apa sahaja yang dinyatakan oleh Rahim Noor merupakan manifestasi kebebasan bersuara dan kebebasan mengeluarkan pandangan peribadi, yang sememangnya terkandung dalam aspirasi hak asasi manusia. Itu merupakan hak Rahim Noor untuk menuduh atau melabelkan apa-apa sahaja yang beliau fikirkan benar tentang gerakan hak asasi manusia di negara ini. Ambiga tidak perlu marah atau terkejut - kerana ini adalah kebebasan bersuara yang sememang menjadi perjuangan puak-puak yang menyokongnya selama ini. (baca di sini).

7 comments:

Walski69 said...

Apa masalah anda? Kalau anda berpendapat yang Rahim Noor berhak menyatakan pendirian fascistnya, sebagai manifestasi kebebasan bersuara, bukankah Ambiga juga berhak bersuara jika beliau ingin membantah?

Yang lebih pelik, jika anda benar-benar menyokong kebebasan bersuara, kenapa pula anda menyokong pendapat seorang individu yang terang-terang tidak endahkan hak tersebut, sedangkan hak bersuara itu salah satu ciri hak asasi yang individu tersebut nampaknya benci sangat?

Anonymous said...

Saya rasa Rahim Noor lebih tau siapa komunis..hehehe..org dah pencen cakap pun nak melenting ke?Relaxla bro Walski69..

Anonymous said...

Ambengok tu perasan dia bagus sangat. Baru kena kritik dah melenting macam keling mabok. Yamg mamat sorang kat atas ni pulak tak reti membezakan pandangan bekas ketua polis yang telah mengharumkan nama negars dengan keling bekas presiden persatuan peguam yang nak menjahanamkan negara dengan nama kebebasan bersuara. Bebal

hilbert said...

Walski69,

Ambiga tu makan taik Anwar...

orang dah sahut perjuangan mereka atas nama kebebasan bersuara...tapi Ambabiga jadi marah balik..apa cerita nih,,,,

aliff baa taa said...

bersuara kapala bapak dier,,sampai pe yg termaktub dlm perlembagaan nk di gubal ,,,amiga mng ajning,,,n saper yg sokong dier mang kaki najing,,,sb mangkuk ni pyokong tegar murtad!

Shamshul anuar said...

Saudara azli,

Kadang kadang orang yang melalak pasal kononnya Malaysia tiada kebebasan lah orang yang paling tertutup pandangan mereka.

Rahim Noor hanya nyatakan pandangan beliau. Apa salah beliau. Malah saya setuju dengannya kerana kita sendiri boleh lihat kebebasan digunakan untuk menaburkan fitnah sana sini.

Dan orang Melayu punya satu sikap pelik yang amat dibenci oleh Islam iaitu terlalu berburuk sangka sesama saudara seugama dan SEBALIKNYA terlalu ikut segala perangai orang Kafir dan Munafik hingga lupa peringatan Allah SWT tentang sikap mereka seperti yang dinyatakan AlQuran.

Orang Melayu sedang lakukan apa yang orang Arab lalukan 100 tahun dahulu. Termakan dengan hasutan British, Gabenor Arab memberontak terhadap Sultan Turki, saudara seugama mereka .

Bila Kerajaan osman tumbang, barulah mereka sear mereka ditipu oleh orang putih ni. Yahudi dibawa beramai ramai ke Tanah arab hingga Arab hilang negara palestine.

Jika orang Melayu rasa DAP serta sulu sakat PKR boleh jamin kehidupan mereka, mereka sebenarnya bermimpi. DAP sangat perkauman.

Hanya kita tak sedar bahaya DAP sebab negeri ini masih diperintah Umat Nabi Muhammad SAW. Nak tahu betapa zalimnya DAP, tunggulah bila ia berkuasa.

Shamshul anuar said...

Saudara azli,

Kadang kadang orang yang melalak pasal kononnya Malaysia tiada kebebasan lah orang yang paling tertutup pandangan mereka.

Rahim Noor hanya nyatakan pandangan beliau. Apa salah beliau. Malah saya setuju dengannya kerana kita sendiri boleh lihat kebebasan digunakan untuk menaburkan fitnah sana sini.

Dan orang Melayu punya satu sikap pelik yang amat dibenci oleh Islam iaitu terlalu berburuk sangka sesama saudara seugama dan SEBALIKNYA terlalu ikut segala perangai orang Kafir dan Munafik hingga lupa peringatan Allah SWT tentang sikap mereka seperti yang dinyatakan AlQuran.

Orang Melayu sedang lakukan apa yang orang Arab lalukan 100 tahun dahulu. Termakan dengan hasutan British, Gabenor Arab memberontak terhadap Sultan Turki, saudara seugama mereka .

Bila Kerajaan osman tumbang, barulah mereka sear mereka ditipu oleh orang putih ni. Yahudi dibawa beramai ramai ke Tanah arab hingga Arab hilang negara palestine.

Jika orang Melayu rasa DAP serta sulu sakat PKR boleh jamin kehidupan mereka, mereka sebenarnya bermimpi. DAP sangat perkauman.

Hanya kita tak sedar bahaya DAP sebab negeri ini masih diperintah Umat Nabi Muhammad SAW. Nak tahu betapa zalimnya DAP, tunggulah bila ia berkuasa.