Tetamu Kehormat...

September 6, 2011

Tuan Ibrahim, Tolongan Jangan Merepek : Elok Tutup Mulut

Saya tertarik dengan ulasan tahap merepek daripada Ketua Penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berhubung isu siapakah yang layak berdebat dengan Mat Sabu berkenaan isu tragedi Bukit Kepong - menurut beliau, hanya Timbalan Presiden UMNO sahaja yang layak berdebat dengan Mat Sabu yang juga merupakan Timbalan Presiden PAS, kerana mereka berdua sama taraf. Maka daripada hal ini dapatlah saya simpulkan beberapa perkara penting tentang sikap sebenar para pemimpin PAS antaranya:

1. Mereka suka cakap dulu baru fikir - mereka lupa dahulu Husam Musa pernah berdebat dengan Khairy Jamaluddin di Kota Bahru, ada sesiapa kisah sama ada mereka sama taraf atau pun tidak?

2. Siapa yang sebenarnya yang terlebih dahulu menjemput UMNO untuk berdebat? Bukankah PAS Kelantan sendiri yang "terhegeh-hegeh" menghantar surat jemputan kepada UMNO untuk mengadakan debat? Mana ada di dalam surat tersebut mensyaratkan Timbalan Presiden UMNO mesti menjadi wakil parti! Sesiapa sahaja layak mewakili UMNO untuk berdebat dengan orang yang telah memutar belitkan sejarah negara ini. Jadi, Tuan Ibrahim harus faham punca isu debat ini.

3. Tuan Ibrahim lupa agaknya sewaktu debat antara Shabery Cheek dengan Anwar Ibrahim pada tahun 2008 - ada sesiapa yang mempertikaikan status antara kedua-duanya? Mengapa tidak mengikut contoh tersebut?

4. Mengapa isu status dan hierarki timbul dalam mencari kebenaran? Apakah Islam mengajar umatnya seperti itu? Apakah Tuan Ibrahim tidak tahu bahawa Nabi Muhammad pernah ditegur oleh Allah hanya kerana mengabaikan Ibnu Ummi Maktum yang buta dan lebih menumpukan perhatian dakwahnya kepada tokoh-tokoh kafir Quraish? Apakah ada status dan kedudukan dalam mencari dan membongkar kebenaran? Ke mana perginya sikap tawaduk dan zuhud yang kononnya selama ini menjadi pegangan para pemimpin PAS?

5. Tidak timbula isu status atau kedudukan seseorang itu dalam parti - soal pokoknya mahu atau pun tidak untuk membongkar kebenaran. Tuan Ibrahim tidak perlu membela Mat Sabu. Kalau tidak tahu sejarah, tolong tanya kepada yang pakar. Kalau pakar sejarah seperti Profesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim sendiri menegaskan bahawa kenyataan dan fakta sejarah yang dikemukakan oleh Mat Sabu itu salah, maka siapa lagi yang hendak kita percaya? Jadi, nasihat saya kepada Tuan Ibrahim, tolong rujuk kepada ahlinya dan jangan rujuk kepada kepala taik! Susah nanti. Wallahualam. Baca berita di bawah :

KUALA LUMPUR, 6 Sept — Kepimpinan pusat PAS mempertahankan pendirian Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yang memutuskan untuk berdebat dengan pemimpin yang setaraf dengan kedudukanya dari Umno, bukan dengan Ketua Pemudanya Khairy Jamaluddin.

“Ya, kami sokong pendirian Mat Sabu (Mohamad). PAS mencadangkan... kita lihat peringkat parti, jadi timbalan presiden berdebat dengan timbalan presiden, yang sama jawatan dalam parti,” kata Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ketika dihubungi The Malaysian Insider mengenai isu debat dan wacana yang muncul di sebalik kenyataan kontroversi mengenai tragedi Bukit Kepong.

“Saya melihat kalau timbalan presiden bertemu dengan timbalan presiden baru kuat,” katanya lagi. Tuan Ibrahim berkata kemungkinan itu sebabnya Mohamad juga memutuskan untuk memberitahu bahawa biar Pemuda PAS yang mengambil tindakan susulan apabila Khairy dilaporkan menerima tawaran berdebat anjuran kerajaan negeri Kelantan.

Dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider semalam, Muhamad berkata beliau hanya bersedia berdebat dengan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung kenyataan kontroversi berkaitan dengan tragedi Bukit Kepong dan gesaan agar fakta sejarah diteliti semula. Ekoran perkembangan itu, Khairy pula mengecam Mohamad sebagai seorang pemimpin politik “bacul dan tiada bermaruah” kerana tidak sanggup bertemu dengannya. Sambungan bacaan anda di sini...

30 comments:

Batu Pelangi said...

Untuk pengetahun "standard" pemimpin
UMNO "Low Class" apabila berdebat.
Tuan Ibrahim tidak lupa sewaktu
debat antara Shabery Cheek dengan
Anwar pada tahun 2008.Bagaimana
melelir air liur Shabery Cheek
merapu,lain yang disoal lain yang
dijawab.Begitu juga dengan debatx
yang lain apabila penoton buat
bising kerana tak puas hati dengan
jawapan yang diberikan oleh pemimpin UMNO.Jangan cuba nak menafikan kerana ini adalah kenyataan.TP UMNO wajib menyahut
cabaran Mat Sabu kerana secara tak
langsung ini akan menetukan "standard" beliau apabila DIIZINKAN
ALLAH menggantikan NAJIB.Jangan jadi PM yang tak ada "value".

Anonymous said...

PAS sokong bukab atas kebenaran tetapi mempertahankan agenda POLITIK..

THAT'S ALL

KALAU MAT SABU KATA BABI ITU HALAL PUN PUAK PAS AKAN KATA HALAL JUGAK..

Anonymous said...

Ni nak bagitahu pada SI BATU PELANGI 6:38 PM yg hang dok kata pemimpin UMNO low clas apabila berdebat tu mmg tak dinafikan. Ini adalah kerana jawapan yg betul mmg tak disukai oleh puak org mcm BATU PELANGI , sebab tu para penyokong mereka buat bising. Mereka lebih suka benda2 yg haram, melalut, bohong dan orang kata, sebab itulah pegangan mereka selama ini. Debat ni nak cari kebenaran bukan nak cari standard atau pun publisiti murahan. Yg hang dok pertikai pasal standard manusia tu pasal apa, awat hang ada standard ke ? mampus besok hang pakai kain kuning ke atau pun nak balut badan kau dengan emas/intan berlian ke ? Lagi pun kalau nak pertikai mat sabu tu ada standard ke? berpelajaran ke? setakat ceramah merapu/lawak bodoh tu boleh la. Hang jgn la taksub sangat dengan PR tu sampai kepala hotak kau pun dibekukan oleh mereka. Cuba minta pada ALLAH dibukakan mata/hati kau tu supaya ditunjukkan kebenaran. Amin....

jo said...

Begitulah biasanya Parti angguk saja...bila nak spin....Pada hal Tuan man dah cakap siapa saja wakil UmNO...Tak payahlah Tan Sri Muhyideen nak dilibatkan.... banyak kerja nak buat...tak macam Pemimpin Pati Angguk Saja...tak ada kerja dan Visi untuk memajukan ummah...

Anonymous said...

Pakatan Rakyat takkan berani berdebat sebab dia takut kerana dia dah tahu dia salah, tapi masih cuba tegakkan kepalsuan.

Mat Sabu perlu sedar bahawa, Timbalan Presiden UMNO adalah Timbalan Perdana Menteri dan juga Menteri Pendidikan serta Ahli Parlimen Pagoh, Mat Sabu pula siapa dia ini? Mat Sabu hanyalah seorang Timbalan Presiden PAS yang bertanding pilihanraya pun kalah kepada ahli UMNO pada PRU 12 dahulu. Mat Sabu mana layak berdebat dengan Timbalan Perdana Menteri, Nik Aziz pun tak layak sebab mereka itu apalah sangat, kelentong saja lebih, tapi apa pun tak ada, sikit-sikit dakwah, tapi masa yang sama PAS menjadi 'anjing suruhan' DAP untuk menyalak di sana sini untuk pecah belahkan bumiputera. Dakwah kepala otak mereka.

Malahan Tuan Ibrahim ini berlagak saja lebih, tapi pandir. Dulu isu Lynas, bila pakar nuklear yang juga dari PAS sendiri pertikaikan sikap buta kayu PAS termasuklah Tuan Ibrahim ini yang menjadi batu api dengan Fuziah Salleh dari PKR menuduh yang bukan-bukan pada Lynas sedangkan tak benar pun tuduhan mereka ini. Kaki merapu macam Pakatan Rakyat ini layak nak samakan dengan pimpinan berwawasan seperti Barisan Nasional, ini kerana Barisan Nasional siang malam berfikir dan berusaha untuk majukan negara demi kesejahateraan rakyat, tapi Pakatan Rakyat pula siang malam sibuk merosakkan pemikiran rakyat, menghasut rakyat, menyebarkan berita-berita palsu, lihat dalam Harahak, Suara Keadilan, Roket, Siasah, Kabar dan lain-lain surat khabar virus Pakatan Rakyat semuanya cerita politik dari muka hadapan hingga muka belakang, yang tak cerita politik adalah iklan ubat kuat dalam Harakah.

Anonymous said...

titm ni muka je nampak warak..bodoh juga rupanya...tak sangka

Anonymous said...

Pakatan Rakyat takkan berani berdebat sebab dia takut kerana dia dah tahu dia salah, tapi masih cuba tegakkan kepalsuan.

Mat Sabu perlu sedar bahawa, Timbalan Presiden UMNO adalah Timbalan Perdana Menteri dan juga Menteri Pendidikan serta Ahli Parlimen Pagoh, Mat Sabu pula siapa dia ini? Mat Sabu hanyalah seorang Timbalan Presiden PAS yang bertanding pilihanraya pun kalah kepada ahli UMNO pada PRU 12 dahulu. Mat Sabu mana layak berdebat dengan Timbalan Perdana Menteri, Nik Aziz pun tak layak sebab mereka itu apalah sangat, kelentong saja lebih, tapi apa pun tak ada, sikit-sikit dakwah, tapi masa yang sama PAS menjadi 'anjing suruhan' DAP untuk menyalak di sana sini untuk pecah belahkan bumiputera. Dakwah kepala otak mereka.

Malahan Tuan Ibrahim ini berlagak saja lebih, tapi pandir. Dulu isu Lynas, bila pakar nuklear yang juga dari PAS sendiri pertikaikan sikap buta kayu PAS termasuklah Tuan Ibrahim ini yang menjadi batu api dengan Fuziah Salleh dari PKR menuduh yang bukan-bukan pada Lynas sedangkan tak benar pun tuduhan mereka ini. Kaki merapu macam Pakatan Rakyat ini mana layak nak samakan dengan pimpinan berwawasan seperti Barisan Nasional, ini kerana Barisan Nasional siang malam berfikir dan berusaha untuk majukan negara demi kesejahateraan rakyat, tapi Pakatan Rakyat pula siang malam sibuk merosakkan pemikiran rakyat, menghasut rakyat, menyebarkan berita-berita palsu, lihat dalam Harahak, Suara Keadilan, Roket, Siasah, Kabar dan lain-lain surat khabar virus Pakatan Rakyat semuanya cerita politik dari muka hadapan hingga muka belakang, yang tak cerita politik adalah iklan ubat kuat dalam Harakah. Pakatan Rakya penipu, pembela kemungkaran, pembela pengganas seperti komunis. PAS = Parti Anjing Suruhan (DAP).Sedarlah Batu Pelangi, PAS adalah 'anjing suruhan' DAP saja, terkedek-kedek sambil goyang ekor dan terjelir-jelir lidah menghasut bumiputera untuk kepentingan DAP.

Anonymous said...

Mat Sabu akan terus cari helah dan menipu untuk mengelakkan dari kesalahan sendiri, dia akan gunakan apa saja untuk buat alasan. Malahan tok guru dan puak-puak PAS bertungkus lumus membela Mat Sabu dalam isu komunis ini, tapi mereka lihat makin lama makin memakan diri mereka. Dalam ceramah Mat Sabu, beliau bukan saja sokong Mat Indera, malahan beliau sokong komunis. Lihat petikan ucapan Mat Sabu di Padang Menora, Pulau Pinang:

…tapi kita lihat cara yang dibuat itu memang banyak yang tak kena….bila hari merdeka nanti tunjuklah filem Bukit Kepong….Bukit Kepong polis itu….polis British…hak serang Bukit Kepong tu lah pejuang kemerdekaan….ketuanya Mat Indera….Melayu…..tetapi semua sejarah itu ditutup…..Jins Samsudin buat filem….Jins Samsudin tu umno….cerita Bukit Kepong hak serang Balai Polis tu penjahat…..polis tu polis British, sebelum merdeka, negara kita diperintah oleh British…..tapi dibuat filem yang hero hak pertahan balai polis, hak serang tu pengganas, padahal Mat Indera….ketua penyerang balai polis itu….dan akhirnya dia dihukum gantung di Jail Taiping ….

Baris ke 2 dan ke 3 menunjukkan Mat Sabu menyokong tindakan komunis, bukan sekadar Mat Indera saja disokong oleh Mat Sabu. Ini apa lagi Mat Sabu nak terangkan? Dalam buku itu, ada tulis Goh Peng Tun sebagai ulama besar? Chin Peng sebagai wali yang maksum? Komunis pula sebagai para sufi yang berjihad di jalan kebenaran? Tak ada, jadi Mat Sabu tak payahlah nak putar belit kerana beliau memangnya penipu dan kaki putar belit, isu lebihan RM 3000 tuntutan bil hospital, apahal kos perunding hingga RM 3000, mahal betul, kata Perdana Menteri dan menteri-menteri bazir naik kapal terbang ke luar negara untuk cari peluang perniagaan bagi memajukan Malaysia, tapi Mat Sabu habiskan RM 3000 untuk kos perunding itu apa cerita pula? Itu wang rakyat juga, apahal Mat Sabu sewenang-wenang membazirkannya, lihat kenyataan penuh ceramah Mat Sabu bukan saja berkaitan komunis, tapi isu bil hospitalnya dan penipuan beliau berkenaan harga barang serta macam-macam penipuan lagi: http://bm.harakahdaily.net/index.php/articles/tamu-a-wawancara/5232-ucapan-mohamad-sabu-tentang-komunis

Ditujukan khas buat Batu Pelangi yang berlagak dan takbur, macam puak-puak PAS yang lainlah, pakai jubah, serban sebesar bakul, tapi perangai lebih teruk dari mat rempit, apa tidaknya dalam berjubah dan berseban memaki hamun, menghasut dan berdemontrasi liar, itu amalan Islam jenis apa, mazhab apa itu? Mungkin Mazhab Pakatan Rakyat yang mengamalkan kitab The Prince karangan Al-Shiekh Tuan Guru Niccolo Micheavealli yang mengarang buku bercorak matlamat menghalalkan cara, inilah yang dibuat oleh Pakatan Rakyat sekarang ini.

Anonymous said...

betul jugak cakap Tuan Ibrahim iaitu timbalan debat dengan timbalan. bershit debat dengan patriot bukannya dengan SPR. Perompak debat dengan perompak.

buat Batu Pelangi,

patutnya shabery tarik diri kerana dia bukan insan yang dituduh atas kesalahan seksual yakni tak sesuai debat dengan ABI?

kah kah kah

Batu Pelangi said...

Anon 7:13 pm

Hang sendiri akui tentang low class
pemimpinx hang.So untuk maklumat
dulux kalau letak lembu sebagai
calun BN tak payah turun padang
berkempen confirm menang.Maka jadilah lembu ini
pemimpin berpenggalx lamanya.
Akibatnya jadilah pemimpin yang
tiada "standard" seperti yang aku
katakan.Mudahkan supaya hang faham,
kalau berdebat sekali pun tak
terjawab KP UMNO hang.So cukuplah
hang diperbodohkan dulu kini dan
selamanya.Cairkanlah minda hang
yang beku tu!!!!Sejarah Bukit
Kepung telah diputaralamkan.

Anonymous said...

kalau dulu ameno letak lembu kampung bioleh menang tetapi di kala ini giliran PR letak lembu pekan dan lembu ekan ini pula semudah itu boleh menang. pelikkan? jadi apa bezanya ameno dan PR? nah tiada bezanya dari segi strategi cumanya PR mahu jadi lebih ameno dari UMNO!

Atas Pagaq

Anonymous said...

masa depan berjuta-juta umat tidak sepatutnya diletakkan dalam tangan seribu lebih para ahli yang mengundi timbalan presiden Pas dalam muktamar tahunan parti berkenaan.

lagipun timbalan presiden Pas hanya mendapat kurang lebih 1/3 sokongan dari keseluruhan perwakilan. oleh kerana 2/3 undi lagi diberikan kepada dua lagi calon yang bertanding makanya timbalan presiden telah mendapat kepercayaan kurang lebih 1/3 perwakilan saja iaitu kurang dari 50%.

kalau tuan ibrahim gunakan sedikit kebijakan dan kalau dai menarik diri, sudah tentu Nasaruddin (mantan timbalan presiden) telah mendapat undi dari lebih 50% perakilan iaitu majoriti yang ada merit untuk membawa umah ke masa depan.

Pelayar Blog Politik

gun said...

kalau nak di ikutkan memang tak layakpun Mat Sabu bulu melekat kat mulut Abang Hotel perdana bilik 121 ni nak berdebat ngan Muhyiddin, tak layak malah tak patut lansung!

gun said...

mahh.... slurppp...slurpp..

Anonymous said...

Haha... kenyataannya Omngok ni tak berani debat. Muhyidin buta sejarah!! kalo Azli shukri mmg laa dia suka dok merapu aje. Sudah laa ko Azli Shukri. takat nak tulis kat sini boleh laa. tapi kalo berdebat ape fakta ko ada. Aku kenal ko lama dah dari sekolah lagi. Mmg kau kaki temberang. Sijil sekolah banyak yang kau tipu. Juara itu lah juara ini lah. Padahal kau ambik sijil kosong PPD Kuala kangsar kau bubuh nama kau, kau bubuh ape aktiviti yang kau suka. (sijil ppd ada kaitan dgn bapanya). Aku dengar, Keputusan periksa spm pun kau tipu sbb nak masuk universiti. Aku kenal kau, kau bukan pandai sgt masa sekolah dulu. matapelajaran merosot belaka. itu yang aku tahu sejak di bangku sekolah. lepas dari tu aku rasa kau lagi pakar tipu dan putarbelit antarabangsa..Kepada pembaca blog ini, bangga laa kalian ditipu hidup2 oleh azli shukri.

Anonymous said...

Komunis musuh umat melayu-Islam sama seperti Israel. Jika kita tiada hubungan diplomatik dengan Israel, maka sepatutnya pejuang melayu sejati juga putuskan hubungan diplomatik dgn negara yg berfahaman komunis.

nonbal said...

HEI MALAUN ANON 1:08, TOKSAH HANG DOK PELEKEH ORANG, DOK FITNAH ORANG, UNTUK BERKATA BENAR BUKAN PERLUKAN SIJIL.
KALAU BETUL PUN ADA SIJIL, HANG INGAT SIJIL HADI AWANG DAN NIK AJIS TU BOLEH MEMBASUH DOSA MEREKA MENKAFIRKAN ORANG UMNO KE?
DOSA TETAP DOSA, FITNAH TETAP FITNAH, SAMAADA ADA SIJIL ATAU TAK.

Aznan Isa said...

hei nonbal yang BEBAL!! hang dok marah org perlekeh "orang yang perlekeh orang".. tahu pulak marah. Kat sini je dah berapa banyak fitnah yang ditaburkan ok pulak. Hang ni memang BEBEL laa. kalao kena untung kat hang dan puak umngok boleh pulak tegak ibu jari.. kalo kena taik kat batang idung sendiri cepat pulak puak umngok ni melenting ye. Dasar umngok yang BEBAL.

Anonymous said...

Kawan hanyalah seorang kawan. kawan boleh berubah-ubah. tetapi sasaran ke Putrajaya tidak akan berubah. apabila kuasa jadi sasaran makanya dominasi sokongan adalah foktor penentu untuk merealisasikan impian berkenaan.

Justeru Dap tak akan berpeluk tubuh melihat Pas memancing sokongan dari para penyokong bintang tiga yakni sokongan yang bakal menjahanamkan keunggulan Dap dan seterusnya peluang sekali seumur hidup untuk berada di puncak hierarki dalam gerombolan pakatan baru.

Jadinya dalam konteks kuasa, kebijakan perlu ada agar bukan saja cabaran luaran harus ditangani malah rintangan dari dalam juga harus diambil kira kalau parti ummah tidak mahu sekadar jadi kuda tunggangan atau batu loncatan rakan sendiri.

Atas Pagar

Anonymous said...

KUALA LUMPUR, 7 Sept: Adik Muhammad Indera, Baharom Shah Indera menuntut kerajaan supaya membersihkan nama abangnya yang dituduh sebagai pengganas komunis.

Beliau mewakili keluarganya turut menuntut sejarah dikaji semula bagi memperbetulkan persepsi terhadap perjuangan abangnya sebelum kemerdekaan.

“Abang saya adalah pejuang kemerdekaan. Saya mengalu-alukan mana-mana pihak untuk membersihkan nama abang saya,” kata Baharum pada sidang media di ibu pejabat PAS, Kuala Lumpur hari ini.

Media Umno yang diketuai Utusan Malaysia terus-terusan menyiarkan berita kononnya Mat Indera adalah pejuang komunis dan menyerang rumah pasong Bukit Kepong pada tahun 1950 dahulu.

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu telah mendedahkan sebuah buku yang diterbitkan Yayasan Warisan Johor, "Pengukir Nama Johor" yang mencatatkan Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan negara dan bukannya komunis.

Anonymous said...

Amboi Anonymous September 7, 2011 1:08 PM, sedap ko fitnah Azli. Nama ko pun ko tak berani letak, sedap mulut fitnah orang. Tak takut neraka Allah ke bro? kalau iri hati blog Azli, buat la blog sendiri.

Anonymous said...

anonymous September 7, 2011 1:08 PM sape name engkau? Mcm aku kenal aje tulisannye bukan engkau yg selalu dengki kat Azli waktu sekolah dulu? heee..cukup2lah Azli memang sejak sekolah popular, tak payah iri hati

Anonymous said...

Eleh PAS ni. Bukan TPM pun yang ajak berdebat. Banyak kerja lain TPM nk buat la.

Nampak sangat PAS suka buat diversion. Debat je la ngan Khairy Jamaluddin tu, kalau Mat Sabu boleh makan KJ, PAS patut akan lebih berbangga kerana telah berjaya membuatkan KJ budak Oxford terkedu. Dapat satu lagi political mileage kat situ. "Budak Oxford tak pandai berdebat" - HarakahDaily.

Kalau anak jantan sambutlah cabaran KJ tu. Sekadar Ketua Pemuda UMNO je, apa sgt la dia. Ceramah pun kurang. Mat Sabu anytime boleh makan KJ.

Apa lagi Mat, ada bran?

akuantiPAKATAN.

Aznan Isa said...

Orang lain tak perlu jawab pasal azli shukri tu. Biar tuan punya diri yang jawab pasal kononnya fitnah tu ke atas beliau tu. Taktau laa kot azli shukri sendiri yang menyamar. Tak ade glamour mana pun budak azli masa sekolah dulu. Aku pun kenal dia. budak kelas corot.

budakkampong said...

to BATU PELANGI.

kalau hang nak kira standard sememangnya dalam pakatan takda seorang pun yg ada standard tu utk berdebat..
sebab kalau nak bdebat dengan Timbalan Perdana Menteri ,puak hang pun mesti letak Timbalan Perdana Menteri sama kan!!(menurut standard yg hang ckp)
Tapi dalam pakatan ada ke TPM? takda kan...setahu aku TPM seorang ja kat malaysia nih,

jadi sebelum nak bercakap soal standard emenda pun kena ukur baju dibadan sendiri dulu bai..

kalau betul nak debat takyah kira standet amenda la bai,khairy dengan mat sabu pun boleh,tapi bangang mat sabu pla tak beranai,buat alasan standard,

tak pernah tgok sejarah singapura dilanggar todak ke.? seorang budak kecil bagi idea pada pemimpin besar,cara atasi satu malapetaka bai..

abang sasa said...

to batu pelangi....
pantat mak kau........

abg kamal said...

TO BATU PELANGI....
dulu mak bapak kau x ajar ke pasal kekejaman komunis. kalau pun betul komunis tu mperjuang kan kemerdekaan dgn menentang inggeris, napaer lepas merdeka pun diaorang masih nak tentang kerajaan malaysia... kau ni bangang agaknyer laaa, xpun chin peng tu dah creet nenek kau dulu x...

Anonymous said...

to batu pelangi..
lu macam hamsat. tali barut komunis, hanjing punya olang...

Anonymous said...

to batu pelangi...
memang pun,,, itu hanjing kacuk same chin ping dapat nenek batu pelangi

To Live Again said...

Puak hamPAS ni judge quality debat bkn based on fact tp diaorg tgk sape yg plg lantang berckp, sp yg plg kuat menjerit, sapa yg plg kerap blh HENTAM peserta lwn..2 jer standard diaorg..Pasal diaorg terpesona dgn Mat Sabun dn nuar ni..

Kalau org yg berdebat 2 mengemukan segala jenis fakta yang tepat dgn nada yang rendah dn humble bg diaorg adalah pesrta yg KALAH..Bg diaorg debat msti menjerit,gelak ketwa,maki hamun baru debat namnaya..

Kalau kita buka Sirah Nabawiyah pon, Rasul s.a.w x pnh berdebat dlm keadaan menjerit cm Mat Sabu..Baginda berdebat dlm keadaan penuh tawaduk tnpa melalak..Baginda tenang menjwb setaip hujah musyrikin dgn ayat Allah..