Tetamu Kehormat...

August 8, 2011

Hancur Umat Islam Kalau Macam Ini - Ahli Akademik Melayu Sertai DAP

Kalau orang Melayu-Islam menyertai PAS - saya tidak hairan dan benci. Tetapi, apabila terdapat orang Melayu yang terang-terang menjadi ahli DAP, hati saya akan terus jadi panas. Ini jenis Melayu yang tidak guna dan tidak tahu apakah jenis ideologi pemikiran yang dipakainya. Di bawah ini saya petik daripada blog Agen DSAI, klik di sini.

Inilah contoh ahli akademik yang tidak ada otak untuk berfikir. Kalau benci UMNO sekali pun, janganlah sampai menyertai DAP - masuklah PKR atau pun PAS, itu lebih baik. Saya tidak pasti apakah ini merupakan salah satu strategi DAP dalam memancing undi orang Melayu dan apakah kemungkinan Dr Ariffin bakal menjadi calon parti tersebut dalam PRU ke-13 yang akan datang? Wallahualam. Baca berita di bawah :

KUALA LUMPUR 7 OGOS : Tokoh akademik dan pakar sejarah budaya Prof Dr Ariffin Omar hari ini mengumumkan penyertaannya ke dalam DAP sekali gus meneruskan perjuangan menentang politik perkauman dan menggalakkan hubungan erat antara kaum. Beliau menyertai DAP atas keyakinan bahawa parti itu bukan sahaja ditegakkan atas dasar berbilang kaum tetapi juga mengamalkan politik yang menolak perkauman.

"Pemilihan parti ini bagi saya ialah kerana ia tidak mementingkan kaum sebaliknya berorientasikan kaum dan mewakili semua kaum"katanya.

“Selama lebih 30 tahun saya aktif dalam gerakan hak asasi manusia serta menentang korupsi dan salah guna kuasa serta menggalakkan amalan demokrasi,” katanya dalam satu sidang akhbar di sini hari ini. Dr Ariffin, 62, adalah pensyarah di Universiti Pertahanan Malaysia, Kuala Lumpur. Beliau yang dilahir dan dibesarkan di Pulau Pinang bersekolah di St Xavier’s Institution, sebelum ke Universiti Sains Malaysia untuk memperolehi ijazah sarjana muda (B.A.).

Beliau melanjutkan pengajian tinggi di Singapore University dengan memperolehi ijazah sarjana (M.A.). Setelah mengajar di USM, beliau memasuki Australian National University untuk memperolehi ijazah doktor falsafah (PhD) pada 1991.

Beliau terkenal sebagai salah seorang pengasas gerakan hak asasi manusia dan kebebasan bersuara Aliran pada 1977. Karya beliau yang terkenal serta menjadi rujukan kolej dan universiti antarabangsa ialah Bangsa Melayu: Malay Concepts of Democracy and Community 1945 – 1950 terbitan Oxford University Press, 1993. Beliau juga adalah pengarang buku Revolusi Indonesia dan Bangsa Melayu: Runtuhnya Kerajaan-Kerajaan Melayu Sumatera Timur pada Tahun 1946 (2001, USM Press) yang memaparkan kajian tentang kejatuhan pemerintahan diraja di Sumatra Timur pada 1946, dan buku Bumiputra Policies: Dynamics and Dilemmas (2004, Kajian Malaysia) mengenai masalah negara yang berlaku akibat kerajaan mengenepikan keadilan sosial di Malaysia.

Dr Ariffin yang juga seorang Fulbright Fellow di University of Utah, Amerika Syarikat, kini sedang menulis buku mengenai hubungan antara kaum dan kebebasan beragama di Malaysia. Turut hadir dalam sidang akhbar itu adalah Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Ketua Pemuda DAP Anthony Loke, Setiausaha Antarabangsa DAP Liew Chin Tong dan Setiausaha Politik kepada Setiausaha Agung DAP Zairil Khir Johari. - TVSNEWS

19 comments:

Ular Menyusur Akar said...

Takde hancurnya tuan. Sebelum ini pun samada gerakan dan tulisan beliau memang telah memihak pembangkang. Cuma periok nasik perlu dijaga sikit. Dah berumur 62 tahun (umur bersara tu) baru berani keluar dari lobok. Mana tau ada tuah rezeki lagi boleh nampung usia yang tinggal. Kemana lagi nak mengadu kalau tidak kepada tuannya.

Baik dia istihar macam tu dari jadi duri dalam daging.

Anonymous said...

Jika DAP itu menjadi ancaman kpd asas negara, kenapa tak diharamkan terus spt PKM. Tak guna duk melolong saja. Jika ada melayu masuk DAP, kurang-kurangnya meneutralkan chauvinisma kecinaannya itu.

Anonymous said...

isunya di sini ialah ideologi, faham atau tidak ideologi apa yg digunapakai oleh DAP?

Detektif Conan said...

sesungguhnya manusia yg kononnya cerdik pandai ini masih bodoh rupanya dalam menilai...

Anonymous said...

Kalau DAP bukan parti perkauman, apahal pimpinan dan juak-juak DAP melalak macam anjing kebulur bila diwajibkan lulus sejarah dalam SPM, begitu juga DAP mempertikaikan azan, tulisan jawi dan sebagainya milik orang Melayu? Kadang-kadang golongan akademik yang terlebih pandai kerana terlalu berlagak sebab dia ada ijazah itu dan ini memang begini, lupa daratan, fikirkan diri sendiri, berfikiran idealis sedangkan diri sendiri dipergunakan oleh orang lain. Macam kata-kata Dr. Abu Hassan Hasbullah dalam wacana antara Datuk Azeez Abd. Rahim, Khairy dan Khalid Samad, kononnya bila Datuk Aziz sebut rakyat kena berterima kasih kepada kerajaan kerana bantu ramai cerdik pandai melayu yang sekarang ini menentang kerajaan, Dr. Abu Hassan Hasbullah kata itu tanggungjawab kerajaan, tapi dia tak sedar bahawa dia sebagai rakyat juga ada tanggungjawab kepada kerajaan. Ibarat ibu bapa yang membesarkan anak dari sejak sebesar tapak tangan hingga berjaya menjadi orang yang berpangkat besar, apakah selepas berjaya ibu bapa disepak terajang sesuka hati dan tidak dipedulikan samada hidup atau sudah mati kebulur tak makan kerana kononnya ibu bapa bertanggungjawab menjaga anak? Perlu ingat juga anak ada tanggungjawab pada ibu bapa. Inilah yang menjadi masalah kepada golongan intelektual bumiputera dari kampung yang sudah lupa daratan dan tidak tahu mengenang budi, semua budi yang ditabur disimbah dengan racun yang berbisa. Orang-orang susah sebelum ini yang telah berjaya hasil sistem pentadbiran kerajaan, hasil bantuan kerajaan, sedarlah diri, kalau tiada bantuan kerajaan, anda sekarang merempat ditepi tong sampah meminta belas ihsan orang lain. Waktu itu, lihatlah samada Lim Kit Siang dan Karpal Singh akan pandanga anda atau tidak? Jadi cerminlah diri.

Anonymous said...

ada orang2 melayu masuk parti MCA ke tak?Ada orang cina masuk parti UMNO ke tidak? jadi kalau ada orang melayu mamak ke,melayu tulen ke kalau nak masuk DAP dapatlah dia nanti menasihati Lim Kit Siang atau Karpal Singh mana tuju hala perjuangan DAP itu.Aku rasa DAP boleh ambil semua kerusi MCA dan campur PKR dan PAS mgkin dapat tawan Putrajaya dan Malaysia am nya.

Anonymous said...

Ini le hasil gerakan bawah tanah cina yg beri makan babi ke anak melayu selama 50thn. Skrg sudah nampak hasilnya.

Semua makanan yg cina buat dicampur dgn babi. Dari minyak sapi buat briyani, gula2, kopi kluang, biskut, roti, air, kicap soya, mee maggi. Apa saja semua dicampur babi.

50thn kita npk hasil dna babi dikalangan melayu yg tak sayang bangsa sendiri. Yg tolong perjuangan komunis yg satu masa dulu bakar atok mereka hidup2.

Anonymous said...

elok ramai-ramai orang melayu masuk DAP...nak jadi barua ker...nak jadi duri dlm daging ke..nak jadi gunting dlm lipatan ke..nak jadi virus perosak ker..mehh ramai ramai masuk dap...terpulang..
yg penting DAP hancur dari dalam!!!!!!!

Penggali Kubuq said...

Heheheh...

tercabar UMNO nampaknya bila orang intelek melayu masuk DAP. Kahkahkah..

untuk pengetahuan, ni bukan pertama kali org melayu masuk DAP. Anak TS Khir Johari pun jadi Setiausa Peribadi Lim Guan Eng..

Kenapa jadi macam gitu.. Sebab mereka melihat UMNO bukanlah panti yg boleh diharapkan. lagi sekali bukan parti yg boleh diHARAPkan utk membela bangsa melayu. Buktinya melayu P.Pinang hilang tanah dan ketuanan pada zaman UMNO kuat di P.Pinang sendiri. Kat Johor, pasir kat Tanjung Surat dijual ke Singapore. Skrg tanjung dah jadi pulau.. Apa lg yg diharapkan kepada UMNO? Sila jawab?

Siapa org UMNO yang sekarang ni betul2 berjuang untuk bangsa Melayu? mana ada.. Yg ada hanyalah yg berjuang mengejar pangkat, kedudukan dan harta bertimbun2.. Tu sebab ramai baru jadi adun tapi ada harta berjuta-juta. Apa taknya, semua projek dapat 10% masuk poket. Tu yg buat stadium pun runtuh.. tu pun tak nampak? dasar buta hati perut betul..

Korang toksah la pelik org melayu masuk DAP. DAP skrg lebih ke hadapan membela melayu berbanding UMNO.. Heheheh..

Allah maha adil.. UMNO akan tersungkur di PRU13.

Penggali Kubuq said...

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH...

UMNO PARTI HAPRAK ABAD INI...

KAHKAHKAHKAH

Anonymous said...

sdr pengarang,

what you perceive is from YOUR point of view that suits the cause(s) you want to uphold. to each their own and belief is not a monopoly of one.

on the merits of it, at least DAP opens its doors to all, prompting changes within and promoting better understanding among its multi racial members. The Malays have the advantage of numbers. If UMNO does not suit them (it is their choice to leave as much as your choice to join), and if they join DAP in droves, it is possible that the so-called 'chauvinistic' perception changes. If 'malay supremacy' is your drift, this can still be achieved by Malays controlling in the right proportion all the multi-racial parties (say 50:30:20).

When the fathers of merdeka form PTM, they envisage compromise antara kaum. at that time, the kaums were segregated by racial parties working together to forge understanding and cooperation through Perikatan. It appears that this coalition formula (BN) has broken down for reasons best answered by UMNO (Baru - I repeat, Baru) leaders.

Having multi-racial party like PKR, DAP etc does not mean the amanat merdeka has been pushed aside. It is only that the 'kerjasama antara kaum' changes form.

so it boils down to question of should the Malays uphold the hard line approach as many of your supporters are seen here, or give credence for those who want to try in another way, perhaps driven by the frustration of the formula that seem to have irretrievably broke down.

From my humble observation, only the first tenet of the Rukunegara that was brilliantly carved by Tun Razak that has yet to be breached (in majority at least). the bloggersphere seems to have bred 'freedom of speech' in quite a different manner as the fifth tenet of rukunegara - yours included, with all my due respect.

eb scrooge

ku2 said...

apa yang hancurnya.. baik masuk dap daripada masuk umno yang terang2 parti munafiqun jelmaan setan. ngaji sejarah dulu, beb, sebelum nak merapu tak tentu arah. kenali sape umno tu..

Anonymous said...

Salam Sdr. Azli...

Saya amat mengenali Dr. Arifin Omar ini kerana kami pernah sepejabat di USM. Pada penilaian kami sewaktu di USM,beliau bukanlah seorang ahli akademik yg cemerlang kesarjanaannya & keintelektualannya. Malahan kegiatan politik perkauman beliau bersama2 dgn rakan2nya spt Dr. Richard Mason (telah berpindah ke UKM skrang) & Pn. Thilagavathy (Pensyarah USM, kini sedang buat PhD di Hull), telah kami sedari sejak dulu lagi dengan tulisan2 beliau yg menghina perjuangan org Melayu dan kerajaan Malaysia, tanpa berlandaskan kepada fakta2 dan kajian imperikal. Tidak ada masalah berbeza pendapat dalam dunia akademik tetapi kebanyakan pendapat beliau penuh dgn tuduhan2 liar dari manifestasi kebencian melampau kpd bangsa Melayu & kerajaan. Malah pernah apabila kami berdepan untuk berdebat, beliau sering mengelak dan melarikan diri.Mungkin krn beliau sedar bhw beliau tidak mempunyai asas & fakta dalam pendiriannya. Selain itu beliau juga tidak disenangi oleh rakan2 di pejabat kerana sikapnya yg pentingkan diri sendiri & seringkali gagal memberikan komitmen dalam kegiatan akademik di Pusat Pengajian. Mungkin kerana beliau sibuk dgn aktiviti politik pembangkang. Oleh kerana kami dapati beliau gagal cemerlang dlm hal2 akademik, maka pihak kami telah membuat keputusan untuk tidak menyokong utk menawarkan sebarang kontrak perkhidmatan kepada beliau setelah bersara di USM. Beliau kemudiannya telah berhijrah ke UUM dan kini berada di KL...Justeru tindakan beliau menyertai DAP bukanlah sesuatu yg memeranjatkan & kami doakan beliau maju jaya.

Salam hormat

USM
Penang

Anonymous said...

Lepas ni, Dr. Arifin bolehlah keja kat UNISEL...sesilap boleh jadi Naib Canbselor lagi...tgh kosong tu..apa lagi? sambau je lah..heee

Anonymous said...

cuba check latarbelakang keluarga dia, mesti ada sebab dia ni benci sangat dgn melayu,chek dia punya pandangan terhadap Islam,aku rasa dah boleh agak mcmana dia punya pandangan.

Muhammad Azli Shukri said...

tq

Anonymous said...

pensyarah tak cemerlang rupanya!!!

Anonymous said...

Dia ni dari negeri mana? Kalau Perak atau Selangor, maknanya dia teringin dicalonkan untuk PRU 13. Kalau DAP menang, dia ada can ditimbangkan untuk jadi MB. Tapi kalau dari Perak, dia kenalah lawan Tengku Aziz pulak.

Anonymous said...

Tengok kepada iras mukanya, ada kemungkinan pernah disondol oleh AlJuburi kot!!