Tetamu Kehormat...

July 14, 2011

A. Samad Said Semakin Celupar

Nampaknya, sudah tiada lagi kata-kata sopan daripada para sasterawan dan budayawan negara kita, akibat daripada tabiat buruk dan jijik ajaran Anwar Ibrahim selama ini. Sudah hilang rasa rendah diri dan budi bahasa, sopan santun dan manis mulut daripada seorang tokoh besar sastera tanah air bernama A. Samad Said. Beliau menghina Najib sebagai manusia yang kejam, tanpa beliau sendiri sedar bahawa beliau merupakan salah seorang daripada manusia kejam yang hadir merosakkan keamanan dan ketenteraman orang lain yang benci melihat gelagat para penyokong perhimpunan Bersih 9 Julai lalu.

Pak Samad semakin celupar mulutnya - tidak lagi seperti seorang sasterawan negara yang tinggi bahasa dan budinya, bahkan tidak ubah umpama manusia yang sudah hilang seri wajahnya. Apakah hak Pak Samad untuk menyuruh Datuk Seri Najib meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri? Sedangkan DS Najib menang dalam pilihan raya dan dipilih oleh rakyatnya sendiri? Pak Samad terlalu banyak menonton lakonan Anwar Ibrahim, sehingga tidak sedar hidupnya dipenuhi dengan mimpi dan ilusi. Baca di sini..

25 comments:

Anonymous said...

mohon pihak kerajaan menarik balik gelaran sasterawan negara kepada penderhaka nie..tak layan utk di gelar sasterawan pun skrg layak di gelar jurucakap bersih walaupun tak bersih dengan janggut berserabai..bau mcm taik setaik ambiga

jeebond said...

Najib menang secar BERSIH ke secara KOTOR??

Anonymous said...

sial punya orang tua.da bape ari aku tahan perasaan aku.tp mlm ni aku da tk boleh tahan lg.sekarang aku nk maki die cukup2.....woi!!!tua sial pukimak punya orang tua kutuk.dasar free thinker tak da pegangan.adakah asal kejadian kau ni dari benih anjing yang di kandung dalam rahim babi...sial kau tua kutuk..adakah kau menyalak sekarang sbb kau lapar.kalu kau lapar aku pun boleh bg kau makan.tk perlu kau nk jilat hindu paria tu...pukimak punya tua kutuk..satu ari kalu aku terjumpa kau aku akan jerit kat telinga kau kuat2 dgan pangiilan TUA KUTUK!!!!!!!!!!!..dan aku yakin di saat itu kau akn jatuh meyembah bumi.dan d ketika itu juge la baru kau tersedar tinggi sebenar langit.........nukilan sajak hati panas dari konteng klang...

Muhammad Azli Shukri said...

NIk Aziz menang di Kelantan secara bersih atau kotor 20 tahun? itu jawapan saya..jeebond

Anonymous said...

Kesian sungguh kat org tua ni, dah hilang pertimbangan agaknya.semuga tuhan kembalikan kehormatan dan kecerdikan berfikir kepada org tua ini agar dia tak tersasar terlalu jauh.

putrarahman said...

Apa masalahnya Pak Samad ni dengan kerajaan? Ada kurang ke layanan kerajaan kepada beliau selama ini?

Dah bertahun beliau hidup dalam sistem pilihanraya yang sama, diperintah oleh parti yang sama, kenapa baru sekarang timbul cerita-cerita yang kurang enak dari beliau tentang kerajaan. Apa..sudah buang tabiat ke?

Anonymous said...

aku bersyukur masih ada pengkarya yang berani.... tahniah pak samad... walaupun telah bergelar sasterawan negara... masih punya harga diri... menentang pemerintah yang menzalimi rakyat...

Anonymous said...

yang nyatanya BERSIH tu lah yang kotor, saya bukan ahli mana mana parti pun, kehidupan di malaysia Alhamdulillah aman damai...memang sekali sekala ujud kekecohan, tapi kekecohan itu diujudkan oleh Anwar..manakala A.Samad Said pula orang tua yang minta perhatian... kesian...

Anonymous said...

campak je ke sinjapur or meksir or mane2 as long as not in here..then he'll find out which is diamond which is glass

Anonymous said...

tOLONGLAH JANGAN MARAH ORANG TUA TU,DIA MULAI MENJADI NYANYOK AKHIR2 NI. KASIHAN DIA KDG2 TERTELAN JANGGUT SENDIRI...

Anonymous said...

Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lohmahfuz).
Ayat 58 surah Al Israa'. Mohon ustaz pas jelaskan ayat tersebut diatas. Derhaka kepada tuhan atau derhaka kepada pemimpin? Dalam dunia ni saya lihat dah banyak negeri yang musnah kerana rakyat derhaka kepada pemimpin. Belum ada pun satu negeri yang musnah kerana derhaka kepada tuhan, walau pun israel yang durhaka sejak dari dulu lagi. So hai orang2 PAKATAN dalami lah ayat ini.

Anonymous said...

orng dah nak mampus ni udahler nak berpolitik...usia ko dah nak ending..baik bnykkan duduk atas sejadah...aku buat sanggul janggut ko baru tahu...

Anonymous said...

Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lohmahfuz).
Ayat 58 surah Al Israa'. Mohon ustaz pas jelaskan ayat tersebut diatas. Derhaka kepada tuhan atau derhaka kepada pemimpin? Dalam dunia ni saya lihat dah banyak negeri yang musnah kerana rakyat derhaka kepada pemimpin. Belum ada pun satu negeri yang musnah kerana derhaka kepada tuhan, walau pun israel yang durhaka sejak dari dulu lagi. So hai orang2 PAKATAN dalami lah ayat ini.

Anonymous said...

bravo pak samad, puisi sudah jadi senjata

anti bohmau said...

bawak2 ke masjid la tok samad!! dah hujung senja dah ni... asyik gemar ke cafe perhatikan manusia lain, tok samad juga sentiasa diperhatikan...

mana ayat2 suci/tafsir yg tok samad patut selitkan dlm bait2 sajak/puisi tok samad sebagai pengajaran dlm membela agama & bangsa mahupun bahasa?

*siapa tadi kata dia free thinker? Na'uzubillah! biar betul??

kopi said...

kesian Pak Samad diliwat anuar secukup2nya.aku yakin pak Samad ada kelemahan yg membuatkanya terlalu mudah diliwat.Aku rasa ianya bermula dari keinginanya utk mendalami Islam beberapa tahun yg lepas tp tlh di gunakan oleh puak Islam yg berkepentingan, sama spt Bob Lokman yg mudah menyalahkan sistem tp tidak diri sendiri.

Anonymous said...

samad ni bukan baik sangat, bila dia tulis buku salina tu, korang teliti, sapa salina?
chua korang tengok janggut dia, semua kewarasan dia dialirkan ke janggut, oleh sebab tu dia dah tak waras

ril said...

pak samad barua nie,,,,banyak dia bangkang dulu,,dulu dia bangkang bahasa inggeris jadi bahasa dwi bahasa ,,,dia tak tahu ke ramai orang melayu yang gagal bahasa inggeris,,aku tahu bahasa melayu bahasa rasmi,,tapi tak salah kalau kita belajar bahasa lain itu kan ilmu,,,bahasa inggeris bahasa antarabangsa,,orang cina dah jauh meninggalkan kita,,,,,kita dok cam nie je lah,,,dengar sajak a samad sundal

ril said...

ingat tak kawan2 kawan di thailand,, dulu pembangkang ambil alih kerajaan melalui cara kotor sebijik macam bersih,,lepas 2 pilihanraya baru2 nie,,kerajaan yang dulu memerintah balik kerana rakyat sokong,,kalau terjadi di melaysia tak ke kira membuang masa ,duit,imej negara tercalar,,hanya disebabkan sebilangan puak pengkianat yang tidak kenang budi...jangan lah kita layan orang tua ni lagi buat sakit hati

YB Raz said...

Pak Samad ni asalnya orang baik..tak sangka dipenghujung senja boleh terpesong sebegini.

jika rusuhan mansuhkan pelajaran dalam bahasa inggeris dahulu bolehlah aku faham kenapa pak samad ikut merusuh.

tapi rusuhan bersih ini bukan lagi berkaitan dengan isu bahasa sebaliknya hanya isu politik..tapi kenapa pak samad masuk campur?

pak samad sepatutnya berundur daripada berbicara soal politik..politik bukanlah tempat untuk pak samad.

Cencaluk said...

Salam,

Kepada semua Anon yang menyokong akan tindakan A.Samad Said ini saya mengucapkan syabas kerana secara tidak langsung anda telah menggelapkan masa depan anak-anak anda sendiri.

Kenapa saya berkata demikian ini adalah disebabkan dengan sokongan pembangkang A.samad said telah menghancurkan masa hadapan anak-anak melayu. Dahulunya B.I dijadikan bahasa utama bagi matapelajaran sains dan matematik tetapi akibat kebongokkan A.Samad Said dan kerana termakan dengan hasutan pembangkang beliau bangun menentang dan mengugut kerajaan.

Sekarang ini kita lihat sendiri semua Universiti mementingkan B.I demi kesinambungan anak-anak kita ke tahap lebih tinggi tapi semua usaha kerajaan untuk meningkatkan kemahiran BI anak-anak kita telah diragut oleh A.Samad said dan rakan-rakanya.

Mereka sepatutnya faham masa mereka sudah tidak lama di dunia ini so sepatutnya mereka lebih banyakkan beramal ibadat dan bukannya duduk berpeleseran dan berdemo di Jalan Raya.

Orang tua sepatutnya tahu tahap mereka.

ini le dikatakan TUA KUTUK TAK SEDAR DIRI.

abang entot said...

azli...ooo..azli..azli...mari lah..masuk ke dalm ku..(kubur mula menyahut2 nama Azli)......dah tua-tua ni kan bang..baik buat ibadat banyak2..mana tau..kejap lagi padam..tak sempat nak bertaubat....

Anonymous said...

Untuk semua - Salah 1 senjata iblis adalah bodoh. Malas mencari ilmu atau kebenaran boleh membuat manusia mudah memfitnah. Banyakkan berdoa semoga kita sentiasa didatangkan ilmu dn berita yg benar dn dijauhkan dr golongan yg mendusta.

Org2 yg beriman melafazkan isi hati dgn kata2 yg elok dn perlakuan yg sabar

Muhammad Azli Shukri said...

Tq

Anonymous said...

hebat sangat kah sastera dia..aku takut menyusahterakan jer..budak2 skrg mana kenal org nama xyz ni..x der nak main jiwa sastera sajak2 puisi2 ni..

Sungguhpun dia sasterawan negara, kalau bahasa dan sopan santun x mencerminkan apa yg dia miliki, baik malu diri sendiri. jangan ingat dia sasterawan pandai belaka.

rambut pun dah putih...insaf diri jer la...