Tetamu Kehormat...

July 5, 2011

Isu Perhimpunan Bersih Batal : Najib Terlalu Kuat Untuk Ditewaskan!

Persetujuan Ambiga menerima cadangan daripada pihak kerajaan untuk mengadakan perhimpunan Bersih di stadium merupakan tamparan hebat kepada Pakatan Rakyat, sekali gus menconteng arang ke muka Anwar Ibrahim. Tidak disangka oleh sesiapa pun, pada saat-saat akhir, Datuk Seri Najib Tun Razak mampu menjinakkan singa betina ganas bernama Ambiga. Persetujuan Ambiga ini secara tidak langsung mengundang kebencian dalam kalangan ahli Pakatan Rakyat terhadap dirinya, kerana awal-awal lagi mereka sebenarnya mahu mengganas di ibu kota Kuala Lumpur bagi menunjukkan pengaruh dan kuasa politik, namun demikian hasrat jahat mereka tersekat dengan kebijaksanaan Najib.

Walauapa pun alasannya - Najib telah menang baik dari segi moral, mahu pun sokongan politik. Hujah saya adalah mudah. Dengan menghimpunkan seluruh penyokong Perhimpunan Bersih di sebuah stadium, ia bererti mereka tidak ubah seperti sekumpulan haiwan yang berada di dalam sebuah zoo yang besar, yang mana segala tingkah laku serta perangai mereka ditonton oleh seluruh dunia untuk dinilai dan diadili secara saksama.

Kedua, para penyokong perhimpunan Bersih ini juga akan berpecah menjadi dua kumpulan. Pertama, kumpulan yang mahukan perhimpunan secara aman dan kedua, kumpulan yang menginginkan kekecohan. Kumpulan kedua ini tidak akan berhimpun di stadium, mereka tidak akan mengikut arahan Ambiga, sebaliknya mereka akan tetap mengikut perancangan asal untuk mengadakan demostrasi jalanan bagi menjatuhkan kerajaan. Oleh yang demikian, kerja pihak polis untuk menyumbat puak-puak ekstrim ini ke penjara menjadi lebih mudah dan berjalan lancar.

Ketiga, jumlah manusia yang akan berhimpun di stadium untuk menyokong Perhimpunan Bersih akan merosot dengan teruk, hal ini disebabkan beberapa alasan, pertama untuk apa bersorak dan terpekik-pekik macam orang gila di dalam sebuah stadium yang tiada sebarang perlawanan bolak sepak? Perbuatan tersebut hanya diketawakan oleh masyarakat dunia, khususnya negara-negara Barat yang akan berkata "Awat hang semua dah jadi macam orang gila? Masyarakat Barat buat demo kat jalan raya, hampa pulak buat demo di stadium, sewel apa? Mana ada negara di dunia ini yang rakyatnya buat demo untuk jatuhkan kerajaan di dalam stadium, hampa semua kena bodoh dengan UMNO/BN saja la"

Keempat, imej Najib semakin positif di mata dunia dan rakyat jelata. Jelaslah Najib masih menjunjung tinggi kebebasan bersuara dan amalan demonstrasi di negara ini - sehingga lidah Anwar Ibrahim menjadi kelu tidak terkata. Pendekatan Najib yang bertolak ansur dengan penganjur Bersih menyerlahkan lagi keperibadian beliau sebagai pemimpin untuk semua kaum di negara ini.

Kelima, stadium yang akan dipilih kelak, pastinya stadium yang terletak di dalam negeri Selangor, iaitu negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat, maka sudah tentu akan ada kerusi dan peralatan stadium yang rosak. Maka semua kos ini akan ditanggung oleh kerajaan Pakatan Rakyat sendiri. Dengan kata mudah, kejahatan yang mereka lakukan akan kembali kepada mereka sendiri untuk ditanggung.

Keenam, konsep demonstrasi ala-Anwar Ibrahim yang berlaku pada tahun 98/99 sudah pun berakhir dengan persetujuan Ambiga untuk mengadakan perhimpunan Bersih di dalam stadium. Maka, selepas ini sebarang perhimpunan jalanan sudah tidak lagi relevan dan mendapat sokongan rakyat - kerana rakyat semakin rasional dan berpijak di bumi yang nyata. Untuk jangka masa yang panjang, rakyat yang gemar menyertai demostrasi jalanan akan dikerah ke stadium untuk meluahkan ketidakpuashatian mereka di sana. Maka, lama kelamaan mereka akan mula terfikir bahawa apa yang sedang mereka lakukan adalah kerja yang sia-sia dan dilihat sebagai perbuatan orang-orang bodoh - terpekik dan melolong di dalam stadium, dan akhirnya mereka akan berasa malu terhadap diri mereka sendiri.

Kesimpulannya - Datuk Seri Najib telah menang dan Anwar Ibrahim telah tewas. Strategi politik Najib nampaknya, jauh lebih bijak daripada Anwar Ibrahim. Jelaslah, Pakatan Rakyat sudah bersiap sedia menggali kubur mereka sendiri dalam PRU yang akan datang. Selamat tinggal Ambiga dan selamat pulang ke Sungai Buluh Anwar Ibrahim. Takbirrr!!! Allahuakbar!!

27 comments:

Kelipah Kulapah said...

Memang best entri hang kali ni.. orang kata bodek ka melalut ka apa ka... jgn peduli... blog hang dengan hujah hang.

Pok2 pakatan boleh pi mampoih dalam stadium tu...

Buatnye hujan ribut time tu... ahahaha!

Kalau nak syok lagi, buat kat USJ, sini pun ada stadium gak. Bior pok2 cino ni pulak rasa camna jem tunggang langgang. Jem depan Summit pun dah maki hamun....haaaaaaahahaha!

Anonymous said...

Kalau tulis APA pun yang tak puji Anwar dan Nik Aziz mesti juak pembangkang tak suka dan kata macam macam.

Jom 9hb nanti kita tengok mereka memperbodohkan diri masing masing dengan terpekik terlolong!! Khalid pun dah offer stadium yang Shah Alam, memang padan sangat sangatlah tu..SEMUA sehati sejahat dalam satu stadium..

Dan setuju juga buat di USJ 5 tu, biar Cina UJS yang sanjung sangat Hanna tu RASA jem dan bagaimana bila orang Jahat semua berkumpul dalam padang tu...kecut tak kecut dan Polis biarkan mereka sesama mereka.

Anonymous said...

Ada macam 1 juta beruk kat Putrajaya aritu ke? Atau beruk-beruk yg terlepas kat Jambatan Pulau Pinang ari tu.

ڤنا مينڠ / PENA MINANG said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

aku suke posting ko ni

panas sampai ke lubang jubur

hidup umno

hidup najib

haaaahaaa

hafiz said...

Buat kat USJ...

Terbaik..........

Anonymous said...

"Awat hang semua dah jadi macam orang gila? Masyarakat Barat buat demo kat jalan raya, hampa pulak buat demo di stadium, sewel apa? Mana ada negara di dunia ini yang rakyatnya buat demo untuk jatuhkan kerajaan di dalam stadium, hampa semua kena bodoh dengan UMNO/BN saja la"============ sape yang xkasi demo kt jalan???hangpa la yang sewel!!

Anonymous said...

Ya, memang tepat.
Nampak macam mengalah tapi menang.
Nampak macam menang tapi sebenarnya kalah.
Ini yang dipanggil kuasa diplomasi.

Anonymous said...

Bodoh kau bukan najib yang menang Najib tak ada telor,dia kecut telor,minta Agong campor tangan,Ambiga walaupun dikatakan pengkhianat,masih patuh pada arahan Agong.Bukan macam puak2UMNo,Raja dihina,dicerca dan ditrengganu dulu Agong nilah yang mereka gelar'menate'

samagreen said...

Kemenangan moral bagi DSN!!! hehehe

Apa lagi helah Anwar nak buat huru-hara?? sbb dia dari jenis yg suka buat kerja2 luar-tabii.... baru ada thrill!!! hahaha

Anonymous said...

" Bilakah diriku ini nak dilantik jadi pengawai khas ke, S.U ke, penasihat khas ke, rasanya otak aku ini dah bergeliga habis "

Muhammad Azli Shukri said...

Tq

marauhirang said...

dah lama ikut blog nie...n3 bagus...tapi pelik..DS Najib Vs Ambiga..DSA pulak yang kalah..camne nie..pening kepala den..

Anonymous said...

hidup najib!!! kau memang best...

kutu monyet said...

Semua Gorila Bersih akan dikumpulkan dalam stadium!!! woww...senanglah bang nuar nak pilih calon baru untuk diliwat...kahkahkah

Anonymous said...

IDUP DS Najib...kah-kah anuar dan mat sabu nak ambik kesempatan ...dari ambingai....tak telor...Ambigai punya susu ...mat sabu punya nama...

zulazahari said...

Seperti pertanyaan yang diajukan oleh Ku Seman Ku Ku Hussain dalam blognya kayangdailypost, adakah bermakna perhimpunan Bersih 2.0 yang diadakan di stadium itu telah dihalalkan oleh kerajaan sedangkan sebelum ini kita semua dimaklumkan yang perhimpunan Bersih adalah perhimpunan haram, dan sekiranya perhimpunan ini masih diteruskan walaupun di stadium bermakna kemenangan belum lagi di pihak kerajaan atau PM.

Anonymous said...

Bersih sudah menang, 'pitching' lawan sudah lari.

shamshul anuar said...

Saudara azli,

saya bersyukur demonstrasi yang merosakkan itu tak jadi di jalanraya.

Saya cadangkan Najib buat sumbangan setandan pisang untuk Ambiga dan Mohd Sabu .

Sudah lama saya fikir tapi tak nampak apa pun sumbangan Mohd Sabu. Masa muda kena buang ITM seba masuk demonstrasi fitnah Kerajaan kononnya orang kmpung mati tak makan di Baling.

Masa tua diri sendiri termalu bila Yang DiPertuan agong sendiri tak berkenan dengan demonstrasi.

Apa sumbangannya? selain dari memaki hamun pemimpin UMNO sepanjang hayat?

"Anwar Aljuburi. Inikah orang yang akan memerrrrrrrtabatkan bangsa Melayu.."

Hari ini dia memuja anwar Ibrahim. Satu ketika dulu siap cabar Dr Mahathir untuk pecat "aljuburi".

Dan kita masih terima orang macam ini.

Hero Tua said...

PAS YANG BUTA SEJARAH & GILA KUASA???
BALA DICARI, MAUT DITEMPAH!!!

Apabila memperkatakan tentang Bersih 2.0, seharusnya kita juga perlu kembali kapada sejarah demonstrasi dan perarakan jalanan yang telah memakan korban yang bukan sedikit.

Usaha para pemimpin dan pencacai Pakatan Rakyat untuk membuktikan bahawa yang menyebabkan kekacauan nanti adalah pihak yang berkuasa sebenarnya adalah usaha terdesak.

Sebabnya sangat mudah. Sepanjang sejarah demonstrasi mahupun kekacauan, pihak berkuasa sekadar menjalankan tugas mereka bagi memastikan negara berada dalam keadaan aman dan rakyat negara ini dapat menjalankan urusan harian mereka dengan penuh keselesaan.

Tidak ada satu demostrasi dan perarakan jalanan pun yang mampu mewujukkan kesetabilan dan kesejahteraan seperti yang didakwa oleh para pemimpin Pakatan Rakyat.

1969, selepas pilihan raya Umum, GERAKAN dan DAP telah bersatu padu terutama dengan parti Rakyat dan Parti Buruh selain Kesatuan Kesatuan Sekerja yang dikuasai oleh eleman komunis untuk mewujudkan ketidaksabilan.

Kemenangan besar GERAKAN dan DAP dikerusi-kerusi bandaran terutama di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang telah menyebabkan mereka besar kepala. Gerakan menyapu Melayu dari kawasan Bandaran telah menjadi meluap-luap. Ditambah pula dengan sokongan yang diterima daripada PKM akhirnya mencetuskan kekacauan dan tragedi ngeri.

Bermula dari jalan Raja Muda, perarakan samseng-samseng Cina melakukan provokasi terhadap orang Melayu terutama di sepanjang jalan di Kampung Bharu. Orang Melayu mengambil tindakbalas setelah hampir tiga hari iaitu dari 9 Mei 1969 diprovokasi serta diperhinakan.

Masjid Jamek Kampung Bharu selain Rumah Dato Harun menjadi kubu kuat org Melayu. Kedua-dua tempat itulah orang Melayu mula berkumpul dan melakukan gerakbalas. Sesuatu yang tidak dapat dielakkan ialah provokasi samseng-samseng DAP dan GERAKAN menyebabkan orang Melayu bersatu.

Melayu-Melayu yang menyokong kaum Komunis yg pada mulanya begitu menyokong akhirnya melarikan diri dan bersembunyi. Semangat untuk melihat perubahan pemerintahan di Malaysia kepada Kaum Sosialis yg diketuai oleh DAP lebur apabila org Melayu yg sebelum itu hanya bertindak pasif dan kurang mengambil berat, mulai keluar untuk membalas dendam.

Dalam tempoh 3 hari org Melayu bersatu. Kedatangan Melayu Melayu Banjar dari Batu Pahat dan Sungai Manik menambahkan bara dan semangat perjuangan. GERAKAN yg mulanya begitu agresif selepas kemenangan besar mereka di Pulau Pinang, mulai mengendur & akhirnya memilih utk menjadi sebahagian drp Perikatan akhirnya bertukar nama menjadi Barisan Nasional. PAS yg juga merupakan parti Melayu pembangkang turut menyertai Barisan Nasional sekaligus meminggirkan DAP yg kekal sebagai chauvinist yg sangat memusuhi Melayu dan Islam.

Antara lokasi tragedi pembunuhan Melayu teramai selain jalan Raja Muda Abdul Aziz ialah di tapak SOGO yg suatu masa dahulu adalah tapak Rumah Pangsa Sultan Sulaiman dan Panggung Odeon. Di tapak SOGO itulah org Melayu yg lalu lalang di situ ditangkap, direbus hidup-hidup, dibakar, malahan ada yg dicucuk dengan pedang di diseksa sampai mati. Manakala di panggung Odeon pula menyaksikan ramai Melayu yg terperangkap ketika sedang menonton wayang gambar, dibunuh dengan kejam.

Antara kejadian, termasuklah seorang wanita yg sarat mengandung dibelah perutnya. Janin yg dikandung kemudiannya dikeluarkan dan dicucuk dengan mata tombak!

Kini BERSIH 2.0 menjadikan lokasi yg menyaksikan Melayu dibunuh dengan penuh kekejaman, sebagai venue utama mereka untuk berdemonstrasi dan melakukan kekacauan. Sama ada secara kebetulan atau sememangnya dirancang, tidak ada sebarang demonstrasi yg BERANI diadakan di Bukit Bintang, Brickfield, Bangsar mahupun di Petaling Street (Pekan Cina).

bersambung .....

Hero Tua said...

sambungan ....

1998, ketika Reformasi dan demonstrasi jalanan besar-besaran di tengah Kuala Lumpur, para demonstrator yang rata-ratanya adalah orang Melayu sekadar berani melalui jalan Yap Ah Loy tetapi tidak berani masuk ke Petaling Street. Malah serbuan kononnya untuk ke Bukit Bintang sekadar terhenti di sekitar hadapan Menara Mayhbank. Tidak ada sesiapa pun yang berani bergerak ke Bukit Bintang mahupun Pudu!

Dari semasa ke semasa, itulah lokasi yang paling digemari oleh para pengacau dan dajal-dajal untuk membuat onar. Masjid Jamek Kampung Bharu, SOGO dan Jalan Tunku Abdul Rahman serta Dataran Merdeka, merupakan lokasi yang paling sinonim dengan simbol pembunuhan orang Melayu di Kuala Lumpur. Masjid Jamek sebagai kubu, SOGO sebagai tempat Melayu dibakar dan direbus, Jalan Tunku Abdul Rahman sebagai simbol pusat perniagaan Melayu semenjak zaman kedatangan Raja Abdullah membuka Kuala Lumpur dan Dataran Merdeka sebagai tempat Melayu berjaya mengisyhtiharkan kemerdekaan Negara.

Yang paling pasti ialah, BERSIH 2.0sememangnya mengundang petaka ytang sangat besar. Melayu yang menyokong BERSIH 2.0 bagaikan menempah maut. Melayu-Melayu yang sudah lama memerhati dan kurang memperdulikan dengan kerenah Melayu-Melayu PAS dan PKR sudah mula bersiap-siap untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan pada 9 Julai nanti.

Nampaknya teori PEMBERSIHAN akan berlaku sekiranya pihak berkuasa tidak bertindak pantas membut kekangan.

Adi Kencana said...

Tengoklah nanti, perhimpunan KOTOR tetap akan diadakan di jalanan kerana mereka cuma berniat mencetuskan huru-hara!!

Nurul Izzah tak habis2 cakap benda bodoh!! Baca di sini:

http://apakecoh2.blogspot.com/

Anonymous said...

Kenapa takut dgn bersih, walaupun yg hadir 300 ribu orang itu baru minoriti dari majoriti jumlah pengundi. Kan majoriti senyap di cerok kampung dan pekan masih setia dan bersyukur dgn kerajaan.
Tapi janganlah sapa yg takut berlaku kekacauan yg sebenarnya api dlm sekam. Kalau buat dlm stadium, itu kira premis yg terbaik.

shamshul anuar said...

SAudara Hero tuua,

apa kata kalau kita "kuburkan "PAS dan PKR pada pilihanraya akan datang. Geram sangat tengok PAS jual ugama hanya kerana nak menang pilihanraya.

Anonymous said...

Kelipah Kulapah, Hang tera la buat lawak, aku gelak sampai nak pecah perut. Ayat hang yang aku paling syok baca " buatnya hujan ribut time tu.... " hampa semua boleh bayang apa yang akan terjadi waktu tu.. depa lari lintang pukang macam aku tengok Astro animal planet semasa segerombolan kerbau nak melintas sungai yang penuh dengan buaya.. Oii syoknya kalau benda macam tu jadi dalam stadium... Ambiga dah kena kantoi dengan PM. PM dan Polis memang bijak, boleh bagi pujian...

Anonymous said...

Awat anon yang sorang ni ngong sangat? Kalau dah pertubuhan haram, sapa yang nak sain permit pada depa nak masuk stadium?, Polis pun tak berani nak sain surat kebenaran, depa akan kata kami tak berani sain sebab bersih tu haram. Polis nanti kata kena bagi menteri yang sain. Menteri kata dia dah boleh sain sebab sudah ada undang2. Jadi sapa nak sain.. Ambiga dan Mat Sabu kena pi jumpa Agong sekali lagi la.. nak dapat sain. Itu pun kalau Agong setuju nak sain.

Apa la U ni itu pun tak boleh faham ka???

Muhammad Azli Shukri said...

Tq