Tetamu Kehormat...

June 15, 2011

"Perhimpunan Bersih 2.0 Haram" - Ketua Fatwa Al-Azhar

Sesiapa sahaja yang menganjur, menyokong dan menyertai demonstrasi Bersih anjuran Pakatan Rakyat 19 Julai ini dikira melakukan perbuatan haram dan berdosa. Walau apa pun alasan mereka. Pada Januari tahun ini, Ketua Fatwa Al-Azhar, Syeikh Saeed Amer menghukum haram perbuatan demonstrasi sama ada ia aman, apatah lagi yang ganas. Demonstrasi tiada petunjuk dalam al-Quran dan Sunnah nabi, ia merupakan perbuatan mungkar, kecuali menentang pemerintah kafir yang zalim terhadap umat Islam, itu pun sekiranya umat Islam mempunyai kekuatan. Baca berita di bawah :

A leading scholar from al-Azhar said on Friday that protesting is forbidden in Islam. Saeed Amer, head of the Fatwa – religious opinions – Committee at Al Azhar, Egypt and the Sunni Islamic world leading Sunni institute told al-Shourok newspaper that demonstrations that cause violence is “Haram,” or forbidden, within the religion. Amer added that even peaceful protest is also forbidden.

“As for peaceful demonstrations it is rejected in Islam as Islam never witnessed such phenomena,” al-Shourok reported. Al-Azhar is the most influential Islamic institution in the country, however, in recent years it has become more in line with the government and most Egyptians have ignored fatwas that have been released. When asked about what thinks about the deaths caused by state security violence, Amer said that if the police was defending the country, then it is okay and those who die will be judged by God.

“Only God knows if the deceased, civilian or police, is a martyr,” the newspaper quoted him saying. His comments come as Egyptians continue mass demonstrations aimed at ousting President Hosni Mubarak from power. According to reports on the ground, over 100 people have been killed since protests began on January 25.

Ternyata ulama "bebas" di Malaysia masih takut disergah oleh Nik Aziz dan para juak-juak PAS, sekiranya mereka bercakap perkara yang sebenar berlandaskan ilmu yang mereka miliki. Tetapi malang - mungkin ulama-ulama "bebas" di Malaysia terlalu takut kalau-kalau nanti dilabelkan pula sebagai "ulama kerajaan" atau "ulama as-Suu'" oleh para ustaz pencaci yang terdapat begitu banyak dalam PAS. Yang terbaru, mangsa mereka ialah Tan Sri Harussani, Mufti Perak yang digelarkan dengan gelaran "Haramsani". Walaupun ulama-ulama ikhlas ini bercakap dengan ilmu mereka secara amanah sekali pun, ustaz-ustza PAS ini tidak pernah mahu sedar atau pun insaf. Wallahualam.

20 comments:

Yb Raz said...

orang pas mana pegang fatwa al azhar ni saudara. bagi meeka wali keramat nik aziz tu dah cukup bagi syapaat untuk masuk syorga hehehehe.

satu lagi, demostrasi kat mesir dulu pun orang mesir tak ikutpun fatwa al azhar ni. kenapa ye?

Anonymous said...

nak demo lantak pi la kat depa. harap polis balun kuat banyak kat orang yang tak dengar cakap. layan orang buat demo ni macam polis barat buat kat negara barat sana terutama kat ambiga tu. depa kan sokong apa yang barat buat. bagi serik. ni takat sembur air, rasa macam pi kat sunway lagoon jer, tu yang suka sangat demo tu. nak main air.

Anonymous said...

agak-agak la nak bodohkan org...lu nak bodo en azli sorng sorng udah la...bila time puak umno tak la salah la pulak....puuuiittt

Anonymous said...

depa nak percayaka fatwa ni? yang kita tau depa cuma pecaya tok guru depa walaupun dah pernah jllat ludah sendiri.....uek

Anonymous said...

UMNo pun haram juga..buat DEMO kat Penang & Selangor..

2 kali 5
5 kali 2

Anonymous said...

Saudara Azli....Ma'aruf tu apa? Mungkar tu apa? Apa neraca yang kamu guna pakai untuk menilai ma'aruf & mungkar? Al-Quran? Hadith? atau aqal manusia?

Anonymous said...

Eh..ada ke ulamak dan ustaz dalam PAS? Pak lawak pentas ada le....

mama gomo said...

Takat letak gambar Sheikh Azhar kemudian buat kenyataan sendiri. Poorah bodoh Lu mau tipu sapa haaah? Selidik dulu hadis baru cakap ada atau tidak tunjuk perasaan dulu, jangan main cakap aja.
Tunjuk Perasaan secara aman kan dibolehkan perlembagaan, biarlah rakyat tunjuk perasaan. Yang nak ikut, ikutlah yang tak mahu tak payah pergi, apesal bising2, bingai betul. Perkara kecik dibesar-besarkan.

Anonymous said...

Lagak bertanya Anon 11:32 tu ialah typical lagak orang PAS yg perasan lebih beriman dari orang lain. Itu lah jenis pertanyaan yg bukan untuk ikhlas mendengar jawapan, tapi untuk menghentam sambil menutup telinga.

Itulah dilema orang perasan beriman!

Anonymous said...

Woit...lu publish pula surah "An-Nisa" berkenaan wajib tutup aurat. Lu tolong nasihat dgn lu punya pemimpin tertinggi Mat Najib Mongolia apasal Puan Katek tak tutup aurat...itu benda asas...biawak lidah bercabang

Anonymous said...

-buat perhimpunan HARAM

-surat khabar menghina ISLAM tak HARAM pulak?

abang entot said...

BRO, LU NI MKAN TUA TUA TAK SEDAR DIRI...DAH DAH LA TU >>>PUKI HANG LA WOI!

Anonymous said...

Anonymous said...

-buat perhimpunan HARAM

-surat khabar menghina ISLAM tak HARAM pulak?

June 16, 2011 9:55 AM

Bukanke yang cakap camtu tok guru korang ker???itulah..cakap kat orang bukan main..tapi bila kene batang hidung baru tau..korang seme halal...orang lain haram!!kdg2 kene jugak dengar penjelasan dan penerangan ustaz/tok guru yg takde kepentingan/takde bendera politik atas dahi tu!!!

Muhammad Azli Shukri said...

Tq

Anonymous said...

Air apabila tidak disediakan parit dan longkang, air akan bertakung dan merempuh laluan lain lalu terjadilah kes macam tanah runtuh.
Parit dan longkang ada, tapi dibubuh regulator tak kasi lalu.
Spt mesir, pilihanraya ada unutk tukar kerajaan, tapi syarat pilihanraya mcm kasi menang free kat yg berkuasa.

Anonymous said...

aku tau sebenanrye ko ni jeleskn dengan kekuatan yg ada pada Rakyat yg sokong PR sebab united malay national organization xkn mampu mengumpul penyokong sebanyak PR mampu buat dengan keikhlasan hati tanpa balasan..cuba ko tengok kalau umno buat demo brp kerat je? kalau xde kain pelekat, baju dan topi cap dacing karat jgn harap la para pencacai nk join.tu pun ade yg meloncat2 dpt RM50 jadi tukang sorak..malu la weyh..

kah kah kah kah..

Muhammad Azli Shukri said...

kah..kah..kah..gelak sepuas-puasnya, sebelum masuk ke lubang kubur...atau mungkin ke lubur dubur...

Renggos said...

Azli Shukri yang cukup memalukan....!hahahahahaaa.....

Anonymous said...

assalamualaikum...
saya rasa smue yg tinggalakan komen kat sni nk tegakkan benang yang basah jew...hanya bercakap melulu tanpa melihat sesuatu perkara dengan teliti...saya muda lagi baru 20 tahun...tapi byk yang saya dah baca...sye lihat dalam kes nie...kita harus lihat dimana punca nya... jgn kita hanya bercakap, tp hanya ikut apa org cakap...taw kutuk jew...tp x beri komen yang matang... mcm mana kita nk maju...law smue org asyik buat bnda yang sama jew...x kira tua atau muda masing2 dengan cara sendri...tapi sye sebagai org muda...saya rasa komen yang lebih matang akan membuatkan kita mudah untuk berfikir dari memaki hamun...
dalam hal ini saya rasa pihak masing2 ingin menegakkan prinsip masing2...x kira pas atau umno...
kadang2 ada pas silap...kadang2 ada umno silap...tp law nk tgk pas wat silap senang jew...bkak jew kat tv kan... law umno nye silap kat tv laen skit... dia wat ayat sedih2 ja...tp law pas wat silap kew ayat pedih jew sye tgk...
tp sebenarnya sya hairan lah...tun mahathir pun dew ckp kat p.m kita najib...jgn buat pilihan raya lagi sbb baru jew kan...baru jew nak pegang negeri...dah kena rombak...x kew kalut...
so korang fkir kan lah yew... lagi satu nk tnya...ketua fatwa al-azhar nie bagi dalil per erk...nk taw jew sebagai pengetahuan...patut nye letakkan dalil...dan pastikan dalil tue bukan yg dari sumber2 yang dhoif...

Anonymous said...

a,ah...
pemerintah tak zalim lagi erk..
x makan duit rakyat lagi..

jadi lah hamba kat negara sendiri ye..supaya dapat menjadi sumber terbesar untuk sistem kezaliman bertahan..

bagus laaa !!!!!!