Tetamu Kehormat...

January 30, 2011

Kemenangan BN DUN Tenang : Berakhirnya Sokongan Pengundi Cina?

1. Saya tertarik untuk menyiarkan satu komen bernas daripada pembaca setia blog saya bernama Shamsul Anuar dalam posting saya sebelum ini. Banyak isi penting yang harus kita renungi dan fikirkan. Baca komen beliau ini : ZAMAN BN MENIKMATI "saham utama" dari undi Cina sudah berakhir. Dan eloklah UMNO dan juga BN menerima hakikat ini. Bukan kerana UMNO atau BN tidak melayan orang Cina. Bukan. Sebaliknya UMNO "terlebih" melayan kehendak dan aspirasi masyarakat Cina hingga orang Melayu kini ramai yang terasa hati.

2. Hakikat sebenar ialah dalam Pakatan Rakyat, tiada parti Melayu yang mempunyai kedudukan seumpama UMNO dalam BN. PKR awal awal lagi cakap ia bukan parti Melayu sebaliknya berbilang bangsa walaupun tindak tanduk Anwar MERUGIKAN ORANG MELAYU. Dan PAS enggan bercakap pasal kepentingan Melayu kerana itulah senjata mereka menentang UMNO; kononnya UMNO "assabiyah".

3. Dan lebih malang lagi PAS sudah tidak boleh cakap pasal Islam kerana "Boss" PAS iaitu DAP tidak setuju. Dan semua orang tahu sikap DAP pada apa apa saja perkara mengenai Melayu. Yang DAP jaga ialah kepentingan "dinasti LIM". Orang lain tolak tepi , Cina sekalipun. Apatah lagi Melayu. Apa yang perlu UMNO buat ialah membuat apa yang semua manusia di dunia ini buat. Jaga terlebih dulu kepentingan orang melayu yang merupakan sumber kuasa UMNO.

4. Pada pilihanraya akan datang, UMNO mesti hentikan buat perangai yang tiada bangsa lain di dunia ini buat iaitu letak calon bukan Melayu dikawasan majorii Melayu. Pastikan MCA dan Gerakan BERTANDING DIKAWASAN MAJORITI CINA. Jangan beri MCA bertanding dikawasan Melayu. Dengan ini MCA akan terpaksa berdepan dengan DAP. MCA kena beitahu orang Cina yang fitnah DAP bahawa MCA dibawah telunjuk UMNO adalah tidak benar.

5. Hakikatnya ialah pengaruh UMNO dalam BN adalah kerana lebih separuh kerusi BN dimenangi UMNO. Ini memberi kedudukan "Senior Partner" pada UMNO dalam BN. Sama seperti seorang yang ada saham "70%" dalam sebuah syarikat. Ia layak menentukan halatuju syarikat. Tiada apa yang perlu dimalukan. Seperti yang selalu saya cakap, ramai Melayu terlepas pandang fakta yang PAS tiada kedudukan seperti UMNO dalam BN. Jika ditakdirkan UMNO tumbang, yang paling rugi ialah Melayu. ini kerana yang akan ganti tempoat UMNO ialah DAP.

6. Pada PAS, hadapilah hakikat yang sokongan Melayu pada anda merosot. Jangan ingat orang Melayu suka tengok PAS gadaikan prinsip sebab nak undi Cina. Pada Najib, jangan terlalu pemurah pada orang Cina melebihi orang Melayu pula. Sedarilah apa pun yang anda bagi, mereka tidak akan sokong UMNO lagi kerana Anwar sudah janjikan bulan bintang (termasuk jual orang Melayu) hanya kerana nak jadi PM( dan lebih penting paksa hakim gugurkan kes liwat).

7. Tunjukkan ketegasan (tetapi adil) dengan ambil tindakan pada orang yang suka adu domba seperti Namawee. Jangan ingat dengan buat pura pura lupa ambil tindakan pada Namawee maka orang Melayu tak terasa hati. Dan satu lagi gantilah Nazri Aziz ni. Sayang sangat Nazri pada orang yang suka persenda Melayu dan Islam.

24 comments:

AKU PEDULI APA @ APA said...

Salam Sdra Azli.

Satu artikel dan komen yang baik dari pembaca blog sdra.Itulah hakikatnya yg cuba dilakukan pemimpin Umno utk meraih undi kaum ini sejak PRU dan bbrp PRK yang lalu.

Tp usha ni sia sia aja.
Mohon cut n paste artikel ini utk disiarkan di blog saya

Muhammad Azli Shukri said...

silakan tuan

MML said...

seingat saya ianya mengulangi tahun2 70/80an, kaum cina sukar undi bn. pd saya trend ini bermula selepas peristiwa 13mei.

pada saya ini bermakna majoriti kaum cina tidak menyetujui polisi 1malaysia, etp, nkra semua tu.

senang saja..kita mansuhkan semua itu, kita olah buat dasar afirmatif yg lebih adil atas kekuatan sokongan pengundi bumiputera dan india. dasar yg pro untuk kepd mereka. dasar yg adil, praktikal untuk kedua2 golongan ini yg menyokong bn :) baru adilkan..untuk serve 80% penduduk malaysia (bumiputera termasuk sabah sarawak & india) dari segelintir 20% (kaum cina) puak yg mementingkan diri sendiri dan memandang rendah orang lain..

kuatkan kuasa ekonomi 80% penduduk
ini bagi menghidupkan keseimbangan ekonomi yg lebh praktikal dan sejahtera untuk kebaikan negara akhirnya..potensi pd 80% ini boleh berkembang lebih jauh jika kualiti pendidikan/modal insan dipertingkatkan.

kita tahu apa kaum cina hendak sebenarnya..mereka bermuka2 tapi pandai berlakun, berpakat dan menikam dari belakang..

Ms Pearl said...

ibarat tarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak.

I setuju kalau terlalu baik hati or istilah tak sopan "takde telur" - orang lain akan pijak kepala pemimpin itu sendiri.

well Encik Azli Shukri malangnya Dato Najib tak baca blog- blog yang mempamirkan tulisan seperti ini he is too busy with his own blog?

Tahniah! BN/UMNO khususnya! now masa untuk angkat seluar tinggi tinggi dan lipat lengan baju Tok Ai kena tolong mangsa banjir :)

Anonymous said...

Salam saudara.
Saya hanya nak berkata sesuatu di sini. Boleh bersikap adil dengan kaum cina tapi hati2 dengan muslihat mereka. Mereka sentiasa ada udang di sebalik batu. Saya hairan bagaimana baru2 ini saya terbaca statistik penduduk negara, bilangan orang cina sudah hampir menyamai bilangan orang melayu sehingga kita sudah tidak boleh lagi digelar kaum majoriti.

yang menghairankan pemikiran saya adalah bagaimana? bagaimana kaum cina yang tidak mengamalkan sistem beranak ramai sudah boleh bilangan rakyatnya menyamai bilangan rakyat kaum Melayu? hurm..

apa - apapun saya hanya mampu mendoakan kesejahteraan rakyat Melayu yang beragama Islam itu. Saya doa mereka sedar muslihat - muslihat halus pihak lawan. Saya doa juga mereka sedar kalau bahawa nasib kaum kita sudah semakin membimbangkan. wallahualam.

dakwan said...

Tuan,

Blog memang saya layari setiap hari bersama blo-blog pro-kerajaan yang lain.

Analisis tuan berkaitan undi Cina amat bertepatan dan perlu diambil berat oleh PM kita. Gula-gula untuk mereka tidak lagi bermakna. Tabur lah sekilang gula pun mereka pasti akan menolak BN. Pada pandangan saya, mereka inginkan Malaysia ini. Itu pasti.

PRK-PRK sebelum ini tidak menampakkan laluan mudah untuk BN pada PRU yang akan datang. Saya tidak yakin yang BN akan mendapat semula majoriti lebih 2/3 seperti dulu.

Saya bukan ahli UMNO tetapi penyokong UMNO/BN sejak dulu lagi. Tidak ada parti politik Melayu lain di Malaysia yang jelas pendirian selain UMNO.

Beberapa isu yang perlu UMNO/BN kenal pasti untuk PRU akan datang:
1. Semua kawasan undi majoriti Melayu perlu diletakkan calon UMNO, bukan lagi MCA. Parti MCA perlu diletakkan di kawasan majoriti Cina untuk berentap dengan DAP. Kita tengok sokongan terhadap MCA. Saya melihat yang Cina sudah semakin yakin bahawa melalui PR, mereka akan dapat Malaysia ini. Perkara yang mereka idamkan sejak pukuhan tahun dahulu. Saya amat yakin perkara ini. Entah apa yang akan berlaku kepada Melayu jika perkara ini berlaku. Saya ada sebab tersendiri kenapa saya berkata sedemikian dan saya yakin dengan telahan saya. Sebelum ini, saya tidak kisah siapa calon asalkan lambang dacing. Kawasan undi saya adalah majoriti Melayu tetapi calonnya dari MCA. Mungkin selepas ini saya akan memikirkan semula kerana tindak tanduk MCA/Cina yang semakin meragukan. Saya menyokong 100% pandangan tuan.
2. Isu rasuah perlu dibanteras oleh kerajaan dengan sebaik-baiknya. Isu ini yang paling besar memakan UMNO/BN. Imej UMNO adalah rasuah. Perkara ini yang paling utama yang perlu dibersihkan. Tanya la sesiapa pun berkenaan isu rasuah ini, mereka pasti akan mengaitkan dengan UMNO/BN.
3. Pengundi muda perlu dirapati. Aspirasi mereka perlu difahami. Saya adalah sebagai salah seorang golongan ini dan ramai kawan-kawan saya menolak UMNO. Kenapa? Kerana isu (2) seperti disebutkan tadi. Dan kebanyakan mereka adalah pengundi atas pagar dan ada lagi sebahagian mereka tidak langsung berdaftar sebagai pengundi. Mereka masih 'complacent' dengan apa yang ada sekarang. Walaupun saya menerang sebaik mungkin akan kepentingan mengundi, tetapi mereka masih menyatakan tidak perlu kerana tidak ada apa yang mereka dapat. Mereka tidak sedar bahawa 'kesenangan' sekarang disebabkan payung politik UMNO yang masih kuat walaupun sudah nampak kebocoran di sana-sini. Payung politik ini pasti akan hilang suatu hari nanti. Ketika itu mereka akan menangis.

Itu adalah pandangan saya semata-mata dan saya berpegang teguh kepada pandangan di atas. Insyallah, saya akan terus membaca blog tuan dan memberi sedikit ulasan pada masa-masa akan datang.

Semoga Allah memberi kerahmatan dan kekuatan kepada tuan untuk terus membantu menentang kemungkaran dan kemusnahan yang sedang dibawa oleh PR.

KAPAKTAJAM said...

Sdr Azli.

Satu pos yg menarik dan wajar diberikan perhatian serius oleh para Pemimpin UMNO terutamanya PM yg kita sayangi.

Ada beberapa perkara yg saya sendiri amat2 setuju dgn pandangan Sdr Azli, pertamanya, Meletakkan calon Melayu di tempat2 ramai pengundi Melayu. Kedua, jangan terlampau murah sgt dgn kaum Cina didalam berbagai hal, kerana mereka tidak tahu membalas budi. Ini realiti. Contoh yg paling nyata semasa PRK di Ulu Selangor baru2 ini. Lihat bagaimana PM sendiri turun padang bersama-sama menyimen sebuah sekolah Cina dan diberi lagi bantuan RM3 juta?

Tahu tak apa keputusan di Peti Undi tersebut, BN hanya dapat 87 undi tetapi PKR 300 lebih.... Dimanakah perasaan terima kasih tersebut... tiada langsung... Kaum Cina langsung tidak menghargai PM dan tidak tahu diuntung dan tidak sedar diri siapa mereka sebelum merdeka!.

Jadi, pada PM, adalah amat wajar hanya calon Melayu yg betul2 layak dan boleh menang sahaj diberikan temapat pada PRU 13 nanti.

Jangan sesekali meletakkan calon bukan Melayu di tempat pengundi Melayu jika tidak mahu undi protes.

Jika kita mahu lihat adakah org2 cina betul2 menyokong kerajaan, maka letakkan calon2 MCA, Gerakan, MIC dan IPP dikawasan yg majoritinya kaum mereka. Jika mereka mahu menang, mereka wajib membuatkan diri mereka popular dan jaga kepentingan kaum mereka.

Peristiwa di Perak di PRU 12 juga satu realiti terhadap apa yg saya nyatakan di atas. Oleh itu, teramat wajar PM mengambil semula semua kerusi calon2 Melayu yg telah digadaikan kepada kaum lain demi sebuah ikatan persahabatan, TETAPI realitinya tidak, malah mereka langsung tidak tahu berterima kasih.

Wassalam.

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih dakwan, semoga doa tuan itu menjadi kekuatan saya...

Muhammad Azli Shukri said...

kapak tajam terima kasih komen tuan

Anonymous said...

Posting ini sepatut di copy dan di pastekan ke dalam blog PM, mungkin dia akan baca dan memikirkan cara terbaik untuk PRU akan datang. Beliau sepatut nya mengambil kira luahan orang Melayu yang masih sayangkan parti keramat ini.

Sekian dan tanniah kepada tuan punya blog kerana posting yang bernas dan komen komen saudara saudara yang membina juga.

Anonymous said...

Anon 12:12, tidak mustahil jika bilangan kaum Cina hampir menyamai orang Melayu sekarang. Kerana jika dilihat statistik kematian akibat kemalangan jalanraya adalah lebih kurang 10 orang sehari (statistik beberapa tahun yang lepas, tapi saya percaya masih lebih kurang sama setiap tahun). Dan majoritinya semua orang tahu, merupakan lelaki Melayu yang menunggang motosikal. Jadi sesuatu harus dilakukan agar motosikal ini tidak boleh lagi dianggap sebagai kenderaan yang selamat.

Anonymous said...

saya setuju, org melayu sudah lama makan hati dgn UMNO, tapi UMNO buat dek juga

ahmad said...

Saya melihat undi cina menolak BN bukan kerana mereka percaya atau menyokong DAP. Tetapi mereka yakin selagi mereka jauh dari BN dan nampak menyokong pembangkang semakin banyak yg akan PM Najib berikan pada mereka, mintalah apa sahaja pasti akan PM Najib tunaikan. Hasutlah, cercalah asalkan anda cina pasti terlepas dari tindakan oleh kerajaan pimpinan Najib. Sesungguhnya undi Cina adalah matlamat hidup mati BN pimpinan Najib. Undi Melayu yg membolehkan Najib menjadi PM amat tidak bernilai pada PM Najib. Sebab itu Chua Soi Lek tidak bersungguh2 menarik undi cina kpd BN. Malahan kempen2nya makin menyebabkan org melayu marah. Ini blh dikira tikam belakang kpd UMNO.
Saya amat menyokong sekiranya UMNO mengambil kembali kawasan majoriti orang melayu, boleh dikira2 sebagai langkah berjaga2 sekiranya MCA mengkhianati BN. Malang kerana kita tidak ada parti melayu yg berdikari atau menguasai pakatan seperti UMNO. Jika tidak pasti UMNO tidak bermaharajalela mengikut kehendak kaum cina sehingga mengabaikan undi pihak yg membolehkan UMNO berkuasa. MOHON pas keluar pakatan rakyat atau PERKASA menjadi parti politik sebagai tekanan kepada UMNO ataupun sebagai alternatif kepada perjuangan UMNO yg nampak dah ditinggalkan.

echah_syed said...

menang dgn nom yg cantik~6699 *.*

Anonymous said...

no lokomotif yang terbakar kat klante ari tu..6699,

kebetulan atau ada yang tersirat buat Pas

Esperalzi said...

Esperalzi said...
Sekali lagi bangsa Cina menolak BN. Najib tak boleh lagi mengemis undi Cina. Strategi baru tentang pengundi Cina perlu diambil..

Strategi yg paling baik ialah abaikan saja pengundi2 Cina ni, jangan pedulikan mereka lagi, buat dono jer kat diorang ni. Jangan lagi mengemis, meminta sedekah, merayu dan menyembah org2 Cina ni utk undi diorang. Apatah lagi menabur duit dan janji di kawasan diorang menjelang PRK spt yg Najib selalu suka buat.

Aku tak setuju stail Najib suka beri ucapan di depan khalayak Cina menjelang PRK kemudian memuji2 Cina dan berjanji2 dgn Cina bhw sekolah mereka dikekalkan, bhw budya mereka akan dilindungi, blah, blah, blah.. Najib ni masih pakai stail bodo nak dapatkan undi Cina. Aku nak bagi tau Najib: sampai kucing bertanduk pun, Cina tak akan sokong kau, siasia jer kau tabur duit di kawasan Cina menjelang PRK, siasia jer kau janjikan pengundi2 Cina ni bulan dan bintang, mereka tak akan sokong kau atau parti BN kau. Kecuali kau janji nak kasi diorang kedudukan Perdana Menteri yg kau pegang sekarang, mungkin kalau kau janji itu baru pengundi Cina akan sokong kau..

Mulai sekarang, bekukan semua bantuan ke kawasan Cina, tak payah bising2 ttg ini, buat diam2 jer, biar reput kawasan tempat tinggal org Cina, jangan dibantu walau sesen pun..

Kemudian lepas PRU13 nanti, kalau Cina masih tolak BN, naikkan lagi dan hantam diorang betul2. Kalu UMNO di bawah Dr Mahathir boleh hantam org2 Melayu Kelantan krn sokong PAS, apa yh susah sangat nak hantam pengundi Cina?

January 31, 2011 1:59 AM
-------------------------------

Saya juga tulis perkara yg sama di GAP tp dlm bahasa yg lebih kasar..memang betul si Najib ni terlalu pemurah sangat dgn Cina. Strategi yang betul ialah kasi hantam sama itu Cina,

Anonymous said...

Yang Jelas masih ramai Cina Totok DAP kat LABIS. Senang aja. Boikot bisnes mereka. Orang Melayu kena ada semangat untuk niaga. Jangan lagi ke pekan LABI puak DAP ini.

Memang hati orang Cina totok DAP ini dah dihasut oleh LKYew dan LKSiang. Mereka lupa masa zaman Jepun dulu, kalau tidak kerana orang Melayu membantu mereka ramai yang dah jadi arwah!!


Bila dah senang lupa diri.

Anonymous said...

Cina Totok ini kena diberikan sikit pengajaran.

1. Kita boikot bisnes mereka
2. Buka pekan baru yang morden dengan 70% bisnes oleh orang Melayu.
3. Orang Melayu kena belanja kat kedai Melayu.

5. Coba kau duduk sehari kat kedai runcit Melayu di mana-mana bandar sekali pun. Catit berapa ramai orang Cina masuk beli kat kedai itu. Jawapan nya pasti <5%. Itu lah semangat mereka.

Anonymous said...

Bawalah cakap-cakap anda di blog ini kepada pemimpin umno kau orang. Depan kata ok setuju benar. Pemimpin umno bergantung pd tauke cina, tau tak? Hubungan pemimpin umno dn mca, gerakan amat intim. sebab itu apabila chua soi lek porno hina Islam, umno tak kata apa! fikir-fikrkanlah.

Anonymous said...

Satu artikel dan komen yang perlu dihayati oleh semua masyarakat melayu, dan pemimpin melayu khasnya BN. Najib hentikan menabur budi pada bangsa yang bengal ini, jagalah kami bangsa melayu yang menyokong BN sepenuhnya.

Kak siti - Kedah

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2

Anonymous said...

TEPAT SEKALI AKTIKEL INI.TOKSAH SIBUK2 JAGA PUAK2 TAK MENGENANG BUDI TU.INGAT JIKA ORG MELAYU TIDAK LAGI MENYOKONG UMNO,UMNO DAN BN AKAN HANCUR LEBUR.PAKSI KEKUATAN BN SELAMA INI ADALAH TERLETAK KEPADA ORG2 MELAYU YG MENYOKONG UMNO.UMNO MASIH BOLEH BERTAHAN KUASA ITU HARI INI ATAS SOKONGAN ITU.RAKAN2 KOMPONEN BN SKRG PUN DAH JADI MELUKUT DITEPI GANTANG,TAMBAH KE TIDAK SAMA SAHAJA.MEREKA SUDAH DITOLAK KAUM MEREKA SENDIRI.PRU LALU PUN MEREKA MENANG PUN DIKAWASAN MELAYU.PRU AKAN DATANG BIARKAN MEREKA BERTANDING DIKAWASAN KAUM MEREKA SAHAJA.UMNO BOLEH MENUMPUKAN SEMUA KAWASAN MAJORITI MELAYU BERHADAPAN DGN PKR=PARTI TAIK DAN PAS= PARTI JUAL AGAMA.UMNO PASTI AKAN DISOKONG PADU UMAT MELAYU WAKTU ITU.

Anonymous said...

Apabila MCA dipaksa berlawan hanya dengan DAP (dan bukan menang percuma di kawasan Melayu), maka hendak tak hendak kaum Cina akan terpaksa mengundi MCA. Mengapa? Kerana jika mereka tidak undi maka tiadalah wakil kaum mereka yang akan menjadi menteri kabinet, i.e Menteri Kesihatan, menteri Pengangkutan, Menteri Perumahan dan Kjaan Tempatan, Timbalan menteri pendidikan, etc. Sebetulnya diaorang berikan sokongan padu pada DAP kerana dah yakin dengan kemenangan percuma yang akan diberikan oleh orang Melayu kepada beberapa wakil MCA yang bernasib baik dapat bertanding di kawasan majoriti Melayu. Sudah sudahlah berbaik tak bertempat tu. UMNO tak layak ke nak jadi Menteri Pengangkutan, Kesihatan, etc gamaknya sebab macam dah hak mutlak mereka pulak. Sungguh tak faham.

shamshul anuar said...

Saudara azli,

Ada satu perkara menarik pasal Melayu yang ingin saya sentuh.

Bangsa apakah yang mempunyai bilangan paling ramai di Pulau Pinang?

9 dari 10 orang yang saya tanya jawab Cina. SALAH. Jawabannya Melayu.

SOALAN KE 2: Bangsa apakah merupakan pengundi teramai di Pulau Pinang.

Kalau berpandukan soalan pertama, maka logikknya ialah Melayu. TETAPI tahukah kita yang lebih 50% pengundi Pulau Pinang ialah Cina.

MAKNANYA ADA RAMAI MELAYU yang tak berdaftar pengundi.

Ramai saja tidak cukup. Mesti mendaftar. Mendaftar saja tidak cukup. Mesti mengundi .

Kenapa jadi macam ni? Kerana orang Melayu ada satu sikap yang AMAT DIBENCI ISLAM: Ambil mudah dalam hampir semua perkara.

Kerana kita ambil mudah dalam segala hal, maka hari ini kedudukan kita terancam. Bila kita( pemimpin Melayu) buat tak peduli tentang lambakan kondominium mewah yang dibeli orang Singapura atau Korea, maka kawasan yang dulunya majoriti Melayuu dalam satu generasi bertukar jadi minoriti Melayu.

Bila pemimpin Melayu ENGGAN PANCUNG KEPALA orang yang palsukan kad pengenalan dan paspot, maka ramai bukan warganegara jadi warganegara secara mudah.

Bila pemimpin Melayu LEMBIK( macam Hishamudin) enggan ambil tindakan pada Namawee yang fitnah melayu atau Tony Phua yang terang terang mengaku buat gambar palsu fitnah Najib, maka fitnah bermaharajalela.

Bila kita ambil mudah, maka penentang kita pun ambil mudah akan kedudukan dan hak kita. Bila kita terus beri jawatan Menteri pada kaum Cina walaupun kalah teruk, maka mereka akan fikir "Buat apa sokong BN . Kalau pun orang Cina dilantik jadi Menteri juga".

NAJIB, WAKE UP. Beritahu satu Malaysia yang setiap komponen mesti "earn" tempat dalam kabinet.

Maksudnya? Senang saja. Kalau parti anda kalah teruk, maka anda boleh lupa jawatan Menteri. Kouta anda boleh dipenuhi oleh pemimpin UMNO yang menang.


e