Tetamu Kehormat...

January 24, 2011

Isu Pakai Sarung Tangan : Siapa Sebenar Yang Jahil?




Saya difitnah semahu-mahunya oleh puak-puak PAS di dalam blog saya sendiri awal pagi semalam - ada yang menuduh saya ahli neraka, ada juga yang mengkafirkan saya, semata-mata saya menyatakan yang hak - bahawa calon PAS DUN Tenang tidak perlu bimbang untuk bersalaman dengan kaum Cina atau lelaki yang bukan mahramnya, selagi beliau bersarung tangan. Dalam keadaan darurat dan dengan niat mahu menjaga air muka masyarakat Cina, maka ia diperbolehkan. Saya bercakap bukan atas nama kejahilan, tetapi lihatlah sendiri gambar-gambar di atas, agak-agaknya adakah Cikgu Normala lebih alim dan warak daripada Yusuf Qardhawi dan mantan Syeikh Al-Azhar sendiri? Cubalah fikir-fikirankan. Islam ini mudah dan jangan dipersusahkan. Wallahualam. Terima kasih kepada Parpukari atas perkongsian gambar ini. Elok juga rasanya cikgu Mala belajar dahulu sampai khatam ijtihad Imam Abu Hanifah. Wallahualam.

40 comments:

Anonymous said...

Kita mungkin handal dlm ilmu kedoktoran, ilmu ekonomi, ilmu sains, ilmu guaman, ilmu pentadbiran, ilmu politik, ilmu kesusasteraan...tapi kita belum tentu handal dlm ilmu agama...

Jadi, kalau kita tak faham, atau kurang tahu, atau kurang belajar...lebih baik kita diam, kerana akan menambahkan lagi dosa kering kita...

Ok Bro...

labu2labu2 said...

ade dosa kering ka dgn gambar2 nie? rasa2 xada istilah 'dosa kering' dlm islam.

jgn buat bidaah bro...

Anonymous said...

huuu ada org terasa ati owk!

Anonymous said...

celaka ko azli shukri!!!! UMNOApco! UMNOApco!! bangsat la ko bn tumbang di dun tenang!! blog mu ni pi mampuihh

Anonymous said...

celaka



celaka


celaka


celaka


celaka

apco

apco

apco

apco

apco





bangsat

Anonymous said...

Hasil Talbiyah PAS.
Cinta dan sayang kepada DAP.

Bahasa kotor dari para pentaksub PAS.
Amat menyedihkan.
Seolah-olah Syaitan yang menyuruh berbuat demikian.

Anonymous said...

itulah org2 PAS..BIKIN MALU JER..

HAHAHA BAHASA DIA..hancuss

Anonymous said...

bravo bro..!

aku penah saksikan sendiri depan mata aku, seorang ulama PAS, menyambut salam bukan muhrimnya. Aku respect dia ni walaupun dia org PAS. Tak byk cakap mcm N.ajis

Islam itu indah, kenapa harus menakut-nakutkan dan menjatuhkan air muka orang apabila salam tidak bersambut?

Yg cetek, menyalak2 bahawa dia memiliki ilmu agama yg sangat dalam..Itu N.ajis, Hadi Awang, Mahmpuz dan Teresa Cock.

Teruskan menegakkan kebenaran bro.. Berani kerana benar..! Penakut mcm Anwar Namrud tu baru le salah..

Anonymous said...

AHLI UMNO DAN PAS SAMA SAHAJA MEREKA MANUSIA BIASA TIDAK MAKSUM
PENUH DOSA

CUMA BEZANYA AHLI PAS GEMAR MENCARUT TAPI IMEJ BAIK KONON.

HAHAH PAKAI JER SERBAN DAN TUDUNG LITUP TAPI BUDI PEKERTI..HEHE

Anonymous said...

erm..kalau tgk..dia slm sorang..kalau mala nak salam ramai sgt..xkan xpki glove..kalau ler terpaksa leh elr dimaafkan..ni mmg sengaja..hukum halal haram mmg jelas..jgn ler kita halalkan aper yg haram..dan haramkan aper yg halal..

Anonymous said...

Inilah payahnya kalau otak2 org PAS ni dah bertukar menjadi TAIK...

tekateki said...

saya berpendapat, calon ini seharusnya sedar akan kedudukannya dan perhatian yang akan beliau peroleh apabila dinamakan.

dan isu sebegini sedikit sebanyak mencabar kredibiliti sesuatu parti dalam menangani isu yang paling basic dalam islam itu sendiri---aurat dan hukum bersentuhan yang bukan mahram.

saya percaya, keupayaan berkomunikasi antara seorang calon dan pengundi yang ingin diraihnya ada lah penting.
dan oleh itu, imej juga seharusnya ditampilkan dalam satu penampilan yang meyakinkan.

MAAF,
belum apa-apa, isu sarung tangan sudah naik. meraih sokongan bangsa lain lebih2 lagi yang berlainan agama bukanlah kerja yang mudah.
penampilan kita yang islamis belum boleh mampu meyakinkan mereka.

dari semasa ke semasa, dari satu isu ke satu isu yang lain bakal ditimbulkan lalu mempertikaikan kewibawaan parti ini dalam menyelesaikan konfliknya.



sekadar memberi pandangan:)

tekateki said...

dan saya juga ingin menegur.
sebagai seorang pelajar varsiti,

pemikiran kita jauh berbeza.
apalah guna mencelakakan dan memanggil nama2 yang kurang sopan terhadap individu2?

politik itu sendiri medan minda dan psikologi dewasa.

bukan tempat si penyalak seperti para komentar yang lain yang bukan menyumbangkan fikiran tapi hasad dan permusuhan.


*saya telah mengikut blog en azli untuk satu tempoh dan post encik sentiasa konsisten. tahniah

*saya juga tidak melibatkan diri dengan mana2 parti politik dan sedar akan bahayanya nasib saya seperti yang termaktub dalam AUKU.
-pendirian saya neutral.

Anonymous said...

Pencacai Pakatan memang bangsat! Hasil dari tarbiya ularmak hampas n.ajis.

anamasyhur said...

Sekali lagi saya katakan....Kenapa ramai dikalangan kita memperjuangkan agama tetapi bahasa seperti manusia yg tidak beraqal?...adakah perjuangan politik lebih besar dari ukhwah yang Wajib dipertahankan?...

Dlm politik, org yang memperjuanGkan Islam tetapi tidak berlapik tutur kata sama seperti orang menafikan mkn babi yg dihidangkan tetapi rasa selesa meminum arak di atas meja...

Islam bukanlah apa yg kt zahirkan, tetapi Islam ada pada pengamalan yang berlandaskan ilmu dan usaha ke arah mencari redha Allah s.w.t.

anamasyhur said...

Ramai yang berjuanG dengan hasrat mempertahankan Islam di sini...Tapi bahasa ibaran Haiwan, menyalak sesuka hati seolah-oleh tidak beraqal.

Sudah la begitu...guna nama anonymous pula tu...mcmana nak berjuang dan berjihat klu PENAKUT tampilkan diri...Baling batu sembunyi tangan, monyet pun boleh buat...

Nak komen biar la komen yang membina dan secara ilmiah...klu anda lelaki...saya gelar anda PONDAN.

Razaq Saleem said...

kitorangpun tak paham..
apasal bersalam tak boleh?
kalaw tak boleh cakap la awal2.
bawak sepanduk masa pegi jumpa orang ramai...tulis besar2..."haram bersalam dengan saya"..

daripada pakai sarung tangan...lebih baik guna tangan palsu..takde rasa langsung...tak naik nafsu..

tak tau la...kitorang ikut jer..

Admin said...

dah takde isu lain ke? memang takde. tu sebab isu ni diperbesarkan. Awas, jgn terperangkap muslihat pembangkang.

MC_Shaharul said...

dahlaa...xyah nk main isu agama la..meluat aku...bg org btambah benci jer ngn umno..

Shacklesmith said...

berdasarkan komen2 yg sy baca di atas. inilah sifat kejahilan dan kebutaan sebenar puak PAS.. tak habis2 ckp psl apco. bknkah dah diperjelaskan bbrp bulan yg lalu. masih lagi percaya fitnah anwar tu..??

perangai jer nampak alim pada luaran tp senang diadudombakan. sy tak dpt rasakan mcm manalah bla kalian smua bhdapan dgn fitnah DAJJAL nanti.. nampak sgt puak PAS ade potensi jadi pengikut tegar DAJJAL berdasarkan pengalaman mereka jadi pentaksub tegar N.ajis

Shacklesmith said...

berdasarkan komen2 yg sy baca di atas. inilah sifat kejahilan dan kebutaan sebenar puak PAS.. tak habis2 ckp psl apco. bknkah dah diperjelaskan bbrp bulan yg lalu. masih lagi percaya fitnah anwar tu..??

perangai jer nampak alim pada luaran tp senang diadudombakan. sy tak dpt rasakan mcm manalah bla kalian smua bhdapan dgn fitnah DAJJAL nanti.. nampak sgt puak PAS ade potensi jadi pengikut tegar DAJJAL berdasarkan pengalaman mereka jadi pentaksub tegar N.ajis

Anonymous said...

Dengan rakyat & ummah kena berdakwah, dengan UMNO kena bersiasah, kadang-kadang kena berpolitik sebab 'berperang' di medan politik pilinharaya.

DR NO

Kenn said...

Walau apa pun, apabila seseorang berkelakuan demikian (tidak mahu berjabat tangan, kerana kotor? jijik?), apakah persepsi orang ramai terhadap orang yang sebegini? Yang lebih teruk lagi, apakah persepsi orang ramai terhadap agama yang dianuti oleh orang ini apabila dia memberi alasan "keagamaan" untuk berkelakuan sebegini? dipetik dari Penyebar Ajaran Songsang

Anonymous said...

Isunya bukan kotor, isunya lelaki & perempuan akil baligh yang berkait dengan nafsu. Kalau India dengan cara salam angkat tangan, Jepun dengan tunduk kepala, mengapa dengan cara Islam mahu diperbesarkan ? Masalah yg amal dan tidak amal itu macam soal paskai tudung tak pakai tudung, atas darjah iman masing-masing. Masalah lelaki Islam dgn wanita bukan islam berjabat tangan itu masalah gender pula, ini adab wanita Islam bab lain.

DR NO

dawsa said...

azli shukri..teloq besaq sebelah..hahahahahahahahahaha
LANCAU LU!

putrarahman said...

Itu pasal salah satu hikmah perempuan tidak digalakkan diangkat menjadi pemimpin di dalam Islam kerana jika dia seorang Perempuan Beriman, banyak hukum hakam yang dia kena jaga trmasuklah suara, keluar rumah tanpa izin suami, bercakap-cakap dengan bukan muhrim termasuklah salam menyalam.

Salam menyalam antara pemimpin dengan rakyat ni memang menjadi budaya kita dan banyak diamalkan oleh pemimpin wanita Islam kita.

Oleh itu saya fikir jika wanita itu seorang yang beriman dan solehah, sudah tentu dia akan fikir banyak kali dan mungkin tolak permintaan untuk menjadi pemimpin seperti wakil rakyat umpamanya kerana kaum lelaki masih ramai lagi yang layak dan berkebolehan. Kenapakah wanita diangkat menjadi pemimpin sedangkan masih ramai kaum lelaki yang berkelayakan?

Anonymous said...

sebab tu cigu mala isap butuh guna condom...Faham...tak caya tanya dia..if main jubur dia tak perlu.. itu tak payah pakai kondom.. itu fatwa.. baru pis.pas pus

doncin cai said...

teruih kan menulih Chor !!!!!!!!!!
mufti kita pun di beda deme....
masyaAllah....

Anonymous said...

Blogger MC_Shaharul said...

he he he he he he he

udah makan ubat ke ?

Anonymous said...

sarjana-sarjana tu sememangnya pakar dalam agama berbagai mazhab kita ni apa yang tahu mazhab shafie pun tak terurus apalagi mazhab hanafi dan lain-lain lagi

Anonymous said...

bobo nak mampos PAS nih ea? dulu dia cakap haram wanita di barisan pertama tp skrg BOLEH..mmg boooooooooodooooooh nak mampos ubah ikut suka hati dia. pergi mampos la penyokong yang taksub!

Anonymous said...

Assalamualaikum Azli Shukri

Istighfar banyak2. muhasabah diri elok2. kalau iya pun taksub dengan perjuangan umno jangan la sampai gadaikan perjuangan islam. kita tak berpegang kepada Ijtihad Imam Abu Hanifah. kita pegang sunnah wal jamaah.

mengenai

"Walau apa pun, apabila seseorang berkelakuan demikian (tidak mahu berjabat tangan, kerana kotor? jijik?), apakah persepsi orang ramai terhadap orang yang sebegini? Yang lebih teruk lagi, apakah persepsi orang ramai terhadap agama yang dianuti oleh orang ini apabila dia memberi alasan "keagamaan" untuk berkelakuan sebegini? dipetik dari Penyebar Ajaran Songsang"

lagi sekali tlg jangan gadaikan maruah islam. nak promote umno tu promote la. saya pun sokong umno.


salam III. salam perjuangan.

AnakMelayuGurun

Azlan Shafiee said...

tulisan berunsur politik pro kerajaan dalam blog saya akan dipertingkatkan menjelang PRU13...harap saudara Azli dapat paut blog saya, blog saudara telah saya pautkan dalam blog saya.TQ

eekaa said...

berton ton buku agama di hasil kan di Malaysia kerana orang PAS tahu agama, beratus ribu seminar agama di Malaysia kerana orang PAS ulama besar dunia, tiada kemiskinan di Malaysia kerana orang PAS kuat agama dan perihatin kepada kesusahan anggota masyarakat, tiada beer di , Selangor dan Pulau Pinang kerana PAS kata haram, penuh kilang kilang di Malaysia kerana PAS membuat kajian penting melalui agama bagaimana nak buat ubat kuat bagi kaum lelaki,

Banyak lagi lah, PAS mempunyai akal kurang Baik itu sebab agama tak tahu sangat, hantuk kepala kepada batu suruh jadi hitam adalah, Pirah PAS.

MiSs aNySs said...

ustaz saya pon ckp kita kna smbut tgn org yg hulur tuh even bkn mahram sbb kna jaga aib muka org itu

Aku-Bukan said...

Tanya sikit. Tuan sudah dalami semua mazhab?

Ada sesetengah mazhab boleh bersentuhan tangan asal tiada unsur syahwat.

Lainlah, mazhab syafie.

Bab politik aku tinggalkan tapi jangan sesekali hina Syeikh Yusuff Al-Qardhawi.

Beliau ulama besar, ulama' dunia. Tiada masa untuk mencari kesalahan orang-orang lain.

Maaf, tuan siapa? Bukan menghina tapi sedarlah. Jika tidak arif sepenuhnya dalam agama cuba jangan sesuka hati menghina.

Maaf, ini fakta.

Muhammad Iman M44 said...

Ingatlah pesan Hamka dalam Tafsir Azhar "Allah tidak akan tanya menang atau kalah, tapi Allah akan tanya sama ada kita berjuang untuk Islam atau berjuang menentang Islam".

Anonymous said...

taubatlah azri..taubatlah..

Anonymous said...

orang macam azri ni korg xpayah layan..dengkil pengetahuan agamanya.. taubatlah azri..bawak2 mengucap..

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2