Tetamu Kehormat...

June 28, 2010

Apabila Khairy Bersuara Lagi...


Apabila Khairy Bersuara Lagi


Ibrahim 'gedebe politik' - Khairy

REMBAU 27 Jun - Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin hari ini menarik balik perkataan 'jaguh kampung' yang diberi kepada Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali, namun menggantikannya dengan 'gedebe politik' (samseng politik).

Beliau bagaimanapun bertegas tidak akan menarik balik kenyataannya terhadap Ibrahim yang disifatkannya sebagai penghalang konsep 1Malaysia.

Jelasnya, gelaran terhadap Ibrahim itu memang tepat berdasarkan tindak-tanduk Ahli Parlimen Pasir Mas itu selama ini, justeru beliau tidak akan meminta maaf ataupun menarik balik kenyataan yang dilemparkan terhadap Ibrahim sejak beberapa hari lalu. Khairy berkata, Ibrahim sebenarnya adalah ahli politik yang tidak laku dan apa saja yang dibuat oleh beliau sebenarnya adalah untuk dirinya sendiri.

"Saya menyesal panggil dia sebagai 'jaguh kampung' sebab apabila saya teliti betul-betul dia sebenarnya tidak layak dipanggil jaguh kampung sebab gelaran itu terlalu mulia baginya, tetapi hanya layak dipanggil 'gedebe politik' murahan.

"Dia perlu ingat bahawa kalau tidak kerana undi Pas dan UMNO, dia tidak akan menang sebagai calon Parlimen Bebas. Kalau kita lihat dia bertanding dulu di Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir pada 2005, dia hilang deposit.

"Jadi macam mana dia kata perjuangannya adalah relevan, sedangkan dia tewas di kampungnya sendiri?" katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Majlis Perasmian Serentak Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO di Institut Latihan Perindustrian (ILP) Pedas dekat sini hari ini. Majlis berkenaan disempurnakan oleh Ketua UMNO Bahagian Rembau yang juga Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Akhbar hari ini melaporkan kenyataan Ibrahim yang menyifatkan Khairy sebagai penyibuk berikutan tindakan Ketua Pemuda UMNO itu mempertahankan kenyataan Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong dalam isu biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Khairy kemudiannya mempertahankan Ka Siong dan menggelarkan Ibrahim sebagai penghalang kepada konsep 1Malaysia yang diamalkan kerajaan dan 'jaguh kampung' ekoran isu itu. Dalam kenyataan balasnya semalam, Ibrahim secara sinis mencadangkan agar Khairy dilantik sebagai wakil tetap negara ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bertaraf menteri kerana beliau sahaja yang memahami konsep globalisasi.

Tegas Khairy, beliau tidak mempunyai sebarang masalah dalam memperjuangkan hak orang Melayu, tetapi ia tidak perlu dilakukan dalam kaedah yang agresif. Jelasnya, sekiranya UMNO tidak menjauhi gerak-geri dan rentak Ibrahim, ia akan mendatangkan implikasi buruk terhadap Barisan Nasional (BN).

"Kita kena pastikan bahawa sokongan terhadap BN datangnya dari semua pihak iaitu Melayu yang progresif serta Cina dan India.

"Ingin saya tegaskan yang kita tidak mahu terikut-ikut dengan cara Ibrahim yang boleh melukakan hati ramai pihak, bukan hanya orang Melayu tetapi kaum-kaum lain," katanya. Sementara itu, di Kuala Lumpur, Khairy ketika dihubungi berkata, beliau tiada masalah dengan perjuangan Perkasa, tetapi sebagai pemimpin sebuah organisasi sebegitu, Ibrahim perlu mengubah pendekatan dalam menangani sebarang isu. Jelasnya, sebagai seorang pemimpin muda, beliau berasa tercabar dengan 'serangan' terhadap dirinya dan pasti akan 'membalasnya' semula.


Ulasan saya

1. Saya menasihat saudara Khairy agar berhenti daripada terus menunjukkan permusuhannya dengan PERKASA. Beliau tidak akan menang - bahkan imejnya semakin buruk pada kaca mata masyarakat.


2. Yang penting Khairy harus menunjukkan kepada masyarakat "mana kaedah" yang dikatakan sangat betul dan bijaksana itu - andaikata cara atau kaedah perjuangan PERKASA dalam memperjuangan hak-hak keistimewaan orang Melayu selama ini, sudah dikira sebagai ketinggalan zaman. Tunjukkanlah kepada kita semua. Kami ingin tahu! Mana caranya yang sangat bijaksana itu?


3. Jika Khairy berpandangan bahawa cara "Agresif Ibrahim Ali" merupakan cara lama dan tidak lagi relevan dalam memperjuangkan hak dan keistimewaan orang Melayu, maka hasilnya ialah kelembikkan Pemuda UMNO sekarang! Yang jelas kelihatan lemah, lesu dan tiada taring. Jika kita mempunyai cara yang bijaksana bagi mengambalikan keyakinan rakyat pelbagai kaum terhadap Barisan Nasional - maka lakukan! Jangan tuduh orang lain sebagai batu penghalang kepada konsep 1Malaysia.


4. Jika Khairy ingin menjaga hati semua pihak, segera letak jawatan. Sikap inilah yang telah menghancurkan kepimpinan Pak Lah! Semua hati orang hendak dijaganya, hati Singapura hendak dijaga, hati Brunei hendak dijaga, hati orang Cina hendak dijaga, hati orang India hendak dijaga, hati Amerika Syarikat hendak dijaga...abis semuanya hendak dijaga! Sedar-sedar tanah air sendiri, kita gadaikan demi menjaga hati semua orang! Berikan apa-apa sahaja yang kita ada kepada orang lain, janji kita menjaga hati mereka - berikan Blok M dan Blok L kepada Brunei - janji kita jaga hati Brunei, berikan tanah Johor kepada Singapura - janji Singapura senang hati, berikan semuanya kepada bangsa lain, biar orang Melayu merempat - janji bangsa lain senang hati dan kita jaga hati mereka baik-baik! Begitu yang Khairy mahukan? Inikah gaya politik yang Khairy inginkan? Dan inikah yang dikatakan politik bijaksana dan politik gaya Khairy Jamaluddin?


5. Saya benar-benar sedih, sedih sunguh-sungguh melihat Pemuda UMNO pada hari ini. Bukan sahaja takut untuk bersuara bagi menyatakan hak kita sebagai penduduk asal di negara ini. Bahkan, kita sama-sama pula menyokong orang lain mempertikaikan hak yang kita sendiri milik. Malang sungguh nasib Pemuda UMNO - sudah jatuh ditimpa tangga. Kami faham, Khairy tidak mempunyai apa-apa masalah untuk hidup senang-lenang bagi tempoh 20 tahun yang akan datang, tetapi cubalah fikirkan nasib orang Melayu di kampung-kampung, mereka tidak mempunyai pendapat setinggi seorang ahli Parlimen Rembau, merangkap Ketua Pemuda UMNO Malaysia, mereka juga tidak akan merasa nikmatnya menjadi menantu kepada seorang Perdana Menteri bahkan, mereka juga sama sekali tidak akan merasa bertapa leganya hati memperoleh "gaji pencen" sebagai seorang ahli parlimen.


6. Cukuplah Khairy, PERKASA bukan musuh Pemuda UMNO! Musuh kita yang sebenarnya ialah keegoaan dan keangkuhan diri kita sendiri. Jika dengan bangsa lain saudara boleh berbaik-baik, maka mengapa tidak dengan PERKASA? Wallahualam.


*Gambar menunjukkan salah satu "kebijaksanaan politik Khairy" yang gagal...maka apakah kita masih yakin dengan tuduhan kononnya perjuangan PERKASA sudah ketinggalan zaman?

June 26, 2010

Menjawab Tuduhan Khairy Terhadap PERKASA


Menjawab Tuduhan Khairy
Terhadap PERKASA


ALOR SETAR 25 Jun - Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin mendakwa pendekatan yang digunakan oleh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) terhadap sesuatu isu merupakan penghalang kepada semangat 1Malaysia. Beliau berkata, meskipun niat Perkasa untuk memperjuangkan keistimewaan kaum pribumi negara ini adalah murni, namun presiden pertubuhan itu, Datuk Ibrahim Ali mengambil cara yang tidak bertepatan dengan konsep 1Malaysia dalam menyuarakan pandangan.

Katanya, pendekatan Ahli Parlimen Pasir Mas berkenaan sudah ketinggalan zaman dan tidak lagi laku untuk diguna pakai dalam era globalisasi.

"Ibrahim Ali, Perkasa punya pendekatan adalah penghalang kepada 1Malaysia. Konsep 1Malaysia tidak akan gadaikan orang Melayu tetapi cara yang beliau buat memang tidak memupuk perpaduan seperti yang dituntut 1Malaysia.

"Beliau ahli politik jaguh kampung, dalam zaman globalisasi, mana boleh. Sudah lapuk, tidak laku," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Kuala Kedah di sini hari ini.

Khairy sebelum itu ditanya mengenai kenyataan Ibrahim yang mendesak beliau meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Rembau kerana dikatakan membelakangkan agenda Melayu. Ia berikutan tindakannya mempertahankan kenyataan Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong dalam isu biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Kelmarin, Ka Siong yang juga Timbalan Menteri Pelajaran menafikan bahawa beliau mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu. Khairy yang juga Ketua Pemuda UMNO berkata, jika Perkasa benar-benar ingin membantu orang Melayu, Ibrahim patut melihat bagaimana perubahan untuk mencapai kemajuan itu perlu dibawa.

"Dia (Ibrahim) gaduh sahaja. Suruh dia ini letak jawatan, cabar orang itu. Ini bukan politik yang baik," katanya sambil menegaskan beliau tidak akan melayan desakan Ibrahim itu.

Katanya, Ibrahim tiada hak untuk memintanya berbuat demikian kerana Ahli Parlimen Pasir Mas itu bukan ahli UMNO dan bukan pengundi di kawasan yang diwakilinya sebagai wakil rakyat. Menurut beliau, dia bukan mempertahankan kenyataan Ka Siong tetapi menganggap Ketua Pemuda MCA itu tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung isu pemberian biasiswa JPA.

"Bagi saya tidak timbul soal sensitif daripada Ka Siong dan saya menyarankan Ibrahim supaya jangan menimbulkan isu-isu seperti ini nak melagakan kita dalam Barisan Nasional (BN).

"Dia bukan ahli BN, jaga kawasan sendiri cukuplah di Pasir Mas," katanya.


Ulasan Saya

1. Berita di atas saya petik daripada Utusan dengan tajuk, "Khairy Anggap Perkasa Penghalang 1Malaysia". Saya berterus-terang bahawa saya sangat kecewa dengan kenyataan KJhairy tersebut. Pertama, DS Najid selaku Presiden UMNO tidak pernah secara terbuka mengkritik atau menuduh bahawa PERKASA adalah badan NGO yang menghalang dan "mengacau" konsep 1Malaysia yang telah diilhamkan oleh beliau sejak beliau menjadi Perdana Menteri. Jika Presiden UMNO sendiri tidak berkata apa-apa, mengapa dengan tiba-tiba Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan sombong mendakwa PERKASA adalah penghalang kepada aspirasi 1Malaysia?


2. Kita akui sejak PERKASA wujud, banyak isu-isu yang tidak boleh dimainkan oleh UMNO telah diambil alih oleh PERKASA dengan lantang dan berterus-terang. Isu bahasa, isu hak keistimewaan orang Melayu, isu peniaga Melayu yang ditindas di Pulau Pinang dan isu Kalimah Allah - secara tidak langsung menjadikan PERKASA juara baru orang Melayu. Malah, tanpa kita sedari, dari sehari ke sehari kepopularan Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO semakin tenggelam dalam menjuarai isu-isu yang berkaitan dengan orang Melayu. Bukankah sebelum ini Khairy juga dengan begitu lantang memperjuangkan hak-hak orang Melayu sehingga pemuda MCA pernah meminta agar beliau ditahan di bawah akta ISA pada satu ketika dahulu?


3. Adalah lebih baik kita bercakap secara jujur, sesungguhnya Khairy telah gagal menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia - beliau gagal mendepani isu orang Melayu, gagal menyatukan pemuda UMNO, gagal menjadi juara generasi muda. Lantaran itu, atas segala kegagalan inilah , maka - PERKASA telah wujud. Pemuda UMNO zaman Khairy seolah-olah tidak boleh diharap lagi. Pada saat kaum-kaum lain menuntut hak mereka, kita, orang Melayu seolah-olah berdiam diri - takut untuk bercakap dan mengatakan bahawa itu dan ini adalah hak kita yang tidak boleh disentuh. Ditambah lagi dengan sikap Ketua Pemuda UMNO Malaysia, dengan lagak mendakwa PERKASA merupakan penghalang kejayaan konsep 1Malaysia yang dibawa oleh Perdana Menteri, persoalannya yang timbul ialah siapa yang menghalang siapa? KJ atau Ibrahim Ali yang menjadi batu penghalang kejayaan DS Najib?


4. Pemuda UMNO semakin ketinggalan di belakang sejak PERKASA memainkan peranannya dengan dedikasi. Manakala Khairy pula kelihatan gagal mengemudi Pemuda UMNO di samping tidak bijak dalam memperjuangkan hak-hak orang Melayu. Pengalamannya yang cetek dalam politik, menyebabkan beliau kelihatan sangat lemah dan tidak mempunyai "sentuhan besar" sebagai seorang ahli politik yang mampu membawa pemuda UMNO ke hadapan. Lantaran itulah, mengapa kita tidak mahu beliau melompat naik dalam politik UMNO tanpa terlebih dahulu melalui asam garam dalam berpolitik. Menjadi Exco Pemuda UMNO yang dilantik, kemudian menang tanpa bertanding sebagai Naib Ketua Pemuda dan akhirnya menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan wang ringgit - membuktikan bahawa laluan politik beliau terlalu kerdil dan sempit jika dibandingkan dengan ahli-ahli pemuda UMNO yang lebih senior.


5. Pengalaman beliau yang setahun jagung dalam politik ini menyebabkan beliau gagal membaca dan menghidu politik perkauman yang sedang dimainkan oleh DAP dan PKR - lantas beliau pun tenggelam dalam lautan permainan mereka yang secara senyap-senyap meracuni para pemikiran pemuda MCA. Maka, Pemuda UMNO pun diperbodoh-bodohkan dengan pelbagai tafsiran berkenaan keadilan dan kesamarataan.


6. Serangan Khairy terhadap PERKASA pada pandangan saya bukanlah serangan yang ditujukan khusus kepada Ibrahim Ali semata-mata, bahkan muncung senapang turut dihalakan kepada Tun Mahathir yang merupakan individu disebalik tabir yang selama ini menjadi penaung dan penasihat kepada PERKASA. Menghentam PERKASA bermakna melukakan Tun Mahathir. Semakin ramai yang membenci PERKASA bermakna semakin ramailah yang akan membenci Mahathir. Seharusnya Pemuda UMNO melihat PERKASA sebagai rakan dan bukan musuh! Jangan kita menggunakan darah muda untuk mengemudi Pemuda UMNO, kelak binasa!


7. Jika Khairy menuduh bahawa cara dan kaedah perjuangan PERKASA sudah ketinggalan zaman, soalnya, mana pula cara dan kaedah Pemuda UMNO yang dikatakan tidak ketinggalan zaman itu? Yang jelas, rakyat, khususnya orang Melayu tidak nampak pun kaedah serta pendekatan Pemuda UMNO di bawah Khairy yang kononnya begitu "kehadapan" dalam menangani isu-isu sensitif yang melibatkan hak-hak orang Melayu. Tiada apa-apa pendekatan baharu pun yang diperkenalkan oleh Khairy, kepimpinannya hampir sama sahaja dengan gaya kepimpinan bekas bosnya Hishamuddin. Malah, sehingga sekarang pemuda UMNO masih tercari-cari idea kreatif dan hebat daripada Khairy, lulusan Oxford ini dalam memperkasa Pemuda UMNO Malaysia - namun masih tidak ditemui.


8. Hubungan yang cuba ditonjolkan oleh Khairy antara Pemuda UMNO dengan PERKASA adalah hubungan yang lebih bercorak permusuhan - dalam politik, kaedah "musuh jangan dicari" merupakan kaedah yang terbukti paling baik dalam menghadapi pesaing yang mempunyai kekuatan dan matlamat perjuangan yang sama dengan kita. Pemuda UMNO dan PERKASA - sama-sama memperjuangkan hak orang Melayu, hanya mungkin pendekatan sahaja yang berbeza. Namun demikian, menjadikan PERKASA sebagai musuh kepada Pemuda UMNO merupakan perbuatan orang-orang yang mementingkan diri sendiri! DS Najid nampaknya lebih bijak dalam soal ini. Berdiam diri dan tidak mengkritik PERKASA secara terbuka. Malangnya, Khairy tidak memahami bahasa politik - kerana beliau tidak mempunyai pengalaman yang mendalam dalam politik perkauman!


9. Nah! Sekarang kita bisa sahaja mempertikaikan kefahaman Khairy berkenaan konsep 1Malaysia. Apakah beliau benar-benar memahaminya? Atau beliau langsung tidak menghayati hakikat sebenar konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri? Khairy harus faham soal perpaduan dan agenda Melayu adalah dua perkara yang berbeza. Isu yang sering diketengahkan oleh PERKASA adalah berhubung hak-hak orang Melayu yang jelas termaktub di dalam perlembagaan - PERKASA adalah badan bukan kerajaan, mereka berhak menuntuk hak dan mengingatkan pihak kerajaan berhubung hak-hak orang Melayu yang perlu dipertahankan, kerana itu merupakan fungsi kewujudan mereka. Ia sama sahaja dengan NGO-NGO lain yang ditubuhkan oleh orang Cina dan India. Soal perpaduan merupakan persoalan kedua di dalam PERKASA - mereka percaya perpaduan kaum tidak akan wujud, selagi semua kaum tidak mengiktiraf hak keistimewaan yang dimiliki oleh orang-orang Melayu yang sudah jelas termaktub di sisi perlembagaan.


10. Lantaran itu, perjuangan PERKASA adalah perjuangan dalam mempertahankan agenda Melayu-Islam yang jelas tertera di sisi undang-undang, PERKASA berjuang agar pihak kerajaan tidak menggadaikan keistimewaan yang dimiliki oleh orang Melayu atas nama perpaduan kaum dan toleransi! Oleh itu isu perpaduan kuam dan agenda Melayu - merupakan dua hal yang berasingan! Jika Khairy gagal melihat perkara ini secara tuntas, maka beliau merupakan seorang Ketua Pemuda UMNO yang gagal menjalankan tugasnya sebagai ahli politik dan ahli parlimen.


11. Pada hakikatnya PERKASA sama sahaja dengan pertubuhan Seqiu. Jika Sequi berfungsi untuk mempertahankan pendidikan kaum Cina, maka begitu jugalah PERKASA yang bertujuan mempertahankan hak keistimewaan orang Melayu. Khairy harus faham, konsep 1Malaysia adalah konsep yang berteraskan toleransi antara kaum. Namun demikian, toleransi antara kaum yang macam mana kita mahukan? Toleransi yang kita izinkan di bawah aspirasi 1Malaysia adalah toleransi yang berpaksikan kepada kerangka perlembagaan Malaysia dan bukan selain daripada itu. Dan adalah satu pengkhianatan namanya, seandainya kita menggadaikan hak yang kita miliki, semata-mata mahu mewujudkan perpaduan kaum atas nama toleransi serta mendapatkan undi daripada kaum Cina dan India atas nama sebuah demokrasi ! - semua ini tidak akan membawa kita kepada jawapan yang realistik, berhubung perpaduan kaum yang benar-benar kita inginkan selama ini!


12. Khairy nampaknya masih belum matang dalam mendepani isu yang sebegini. Menjadikan PERKASA sebagai musuh dan menuduh cara perjuangannya yang sudah ketinggalan zaman adalah perbuatan yang sia-sia dan membuktikan bahawa kita tidak memahami hakikat sebenar antara isu perpaduan kaum dengan isu agenda Melayu yang diperjuangkan oleh PERKASA. Dalam soal ini Khairy perlu banyak belajar lagi! Wallahualam.

June 24, 2010

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza
Mana Perginya Produk CTea?


Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct)

Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza.

Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza.

Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini.

Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar balik dia rendah dan murah, nak tumpang ambik kesempatan jugak tu. Tekun tu biarlah untuk orang-orang Melayu yang baru nak merangkak dalam dunia perniagaan dan tidak ada duit yang banyak.

Ini, orang macam Siti Nurhaliza dan suami yang boleh berbelanja beli jam ratus-ratus ribu, nombor plate puluh-puluh ribu pun ada hati nak mohon jugak. Memang parasit. Sekali lagi penulis hendak tanya, ada keperluan ke untuk orang-orang seperti ini memohon?

Pengajaran di sini ialah kerajaan perlu tegas dalam memastikan dana Tekun yang semakin mengecut itu tidak disalurkan kepada golongan peniaga atau individu yang sebenarnya berkemampuan. Jangan orang seperti Siti Nurhaliza ini pun hendak diberikan pinjaman jugak. Tak tercapailah matlamat Tekun kalau macam tu.


Ulasan Saya

1. Saya sebenarnya tidak mahu membicarakan isu ini di dalam blog saya. Posting saya semalam berkenaan isu ini rupa-rupanya sedikit sebanyak mengundang perasaan tidak senang terhadap beberapa pihak. Biarlah saya berterus-terang, saya tidak mahu mencampuri urusan rumah tangga Datuk K dan Siti Nurhaliza. Namun demikian, jika berita Malaysia Instinct di atas adalah benar, maka ia sangat mengecewakan kita semua.

2. Saya terlalu bersimpati dengan Siti Nurhaliza, beliau menjadi mangsa keadaan. Beliau bukanlah seorang ahli perniagaan dan beliau sama sekali tiada mempunyai kemahiran tersebut. Walaupun mungkin beliau meminati bidang perniagaan atas dorongan suami - namun demikian kita dapati, hakikatnya Siti sememangnya tiada bakat berniaga.

3. Pada penghujung tahun 2004, jika kita masih ingat Siti Nurhaliza pernah melancarkan produk minuman Tea Uncang yang berjenama CTea. Namun demikian, perniagaan tersebut telah menemui kegagalan. Malah, selepas itu, Siti Nurhaliza juga turut merancang untuk menceburi perniagaan pelancongan, tetapi sehingga sekarang ia hanya hilang dibawa angin. Secara ikhlas, saya sokong mana-mana pihak yang mahu berniaga. Namun demikian, minat sahaja tidak mencukupi. Pada saya Siti hanya berbakat dalam bidang seni, jika beliau menceburi perniagaan beliau tidak akan mampu pergi jauh. Saya bukan mahu melemahkan semangat sesiapa. Tetapi, ukurlah kemampun dan bakat kita dahulu sebelum kita menceburi sesuatu bidang itu.

4. Malah, saya juga bersetuju, jika kita kaya rasanya tidak perlulah kita membuat pinjaman melalui TEKUN, yang jelas fungsi dan matlamat TEKUN adalah membantu peniaga kecil-kecilan. Cubalah sama-sama kita fikirkan masalah peniaga-peniaga kecil yang pejabatnya di kampung-kampung dan produknya pun tidak segah nama "Siti Nurhaliza". Saya rasa kita perlu ada ehsan dalam soal ini.

5. Nasihat saya kepada Siti, tumpukan terlebih dahulu satu-satu perniagaan dan jangan terlalu ghairah untuk berjaya segera dalam perniagaan. Pastikan dahulu produk minuman Tea CTea itu benar-benar sudah berjaya di pasaran - sudah hampir 4 tahun produk tersebut tidak dijumpai di pasaran lagi, apa sudah jadi? Apakah produk Tea Uncang CTea sudah gulung tikar? Wallahualam. Renung-renungkanlah.

June 23, 2010

Siti Nurhaliza 2010 : Yang Tinggal Hanya Cinta!


Siti Nurhaliza 2010
Yang Tingga Hanya Cinta


Malaysia Instinct Melaporkan seperti berikut :

Suami penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin menjadi pemilik nombor pendaftaran kenderaan KCT 1 dengan nilai bidaan RM66,550, semalam. Berdasarkan senarai nama yang dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah, nama Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa disenaraikan sebagai pemenang bagi bidaan untuk memiliki nombor emas itu.

Selain Khalid, 192 nama lain yang membida nombor pilihan masing-masing menggunakan pendaftaran KCT turut disenaraikan dengan KCT 1 muncul nombor pendaftaran yang mempunyai nilai paling tinggi. Semalam, akhbar melaporkan penyanyi terkenal itu menjelaskan beliau bukan pembida utama nombor pendaftaran kenderaan berkenaan seperti yang dilaporkan akhbar sebelum ini. Sebaliknya, pemenang Bintang Paling Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian ABPBH 2009 itu memberitahu pembida sebenar yang dimaksudkan adalah suaminya sendiri.


Ulasan Saya


1. Izinkan saya untuk mengupas isu yang tidak seberapa penting ini di dalam blog saya. Bukanlah niat saya untuk mencampuri kehidupan Siti Nurhaliza atau suaminya Datuk K - namun demikian, sekadar ingin saya sampaikan pandangan peribadi saya berhubung isu pembelian nombor pendaftaran kereta KCT 1 yang mencecah puluhan ribu (RM66,550) seperti yang dilaporkan di atas.


2. Semua orang tahu - nombor kereta yang cantik pasti nilainya pun cantik. Budaya bermewah-mewah dan bermegah-megah semakin hari semakin menjadi amalan hidup orang Melayu-Islam di Malaysia. Menunjukkan kasih sayang terhadap isteri bukanlah melalui plat pendaftaran kereta, sebaliknya menyayangi isteri hanyalah melalui agama. Cantiknya wajah isteri kita adalah untuk sang suami dan bukan untuk dijadikan model produk kecantikan bagi dipertontonkan oleh semua orang. Kita bisa menjadi suami yang dayus dengan membiarkan si isteri tidak menutup aurat. Suami yang dayus tidak akan dapat mencium wanginya bau syurga. Anak-anak kita membesar dengan budaya hidup mewah para artis yang diperdagangkan melalui pakaian, rumah, kereta, dan majlis perkahwinan.


3. Bermula dengan konsep "Duit Hantaran" yang mencecah ratusan ribu serta sering dipaparkan di media massa tempatan, semakin menjadi trend dan contoh kepada masyarakat Melayu-Islam di negara ini. Gaya hidup artis dan penyanyi menjadi amalan contoh untuk diikuti dan diteladani. Pakaian mereka yang menjolok mata di samping masalah peribadi yang kronik menjadi santapan mata dan minda anak-anak kita untuk menjadi dewasa. Kehidupan para artis yang selalunya dapat diduga - sering melekat dibibir kita semua - bermula dengan gosip dan kehangatan bercinta yang tidak bertepi - kemudian riang-ria berkahwin dengan "pakej hantaran" yang mencecah puluhan dan ratusan ribu, diuar-uarkan di dada-dada akhbar sebagai pernikahan yang serba mewah - dan kemudian kita dikejutkan pula dengan kisah perceraian, tangisan dan clip video lucah yang tersebar luas di alam maya - sekali gus menjadikan para artis ini hanyalah sebagai pelakon sarkas yang ditonton untuk memenuhi selera nafsu para peminat "tubuh badan" mereka sahaja. Begitulah serba sedikit rutin kehidupan artis Malaysia. Ditangkap khalwat, minum arak, perceraian, masuk mahkamah, terlibat dengan klip video lucah atau pun menghisap ganja. Semua ini menjadi tontonan anak kita untuk membesar.


4. Di sisi lain pula, ada artis yang "agak baik" setelah merosakkan minda para remaja dengan gaya pakaian yang seksi serta melalaikan masyarakat dengan lakonan dan suara merdu mereka - dengan tiba-tiba menjadi insan yang bertaubat - menuju ke Mekkah, kadang-kala bernikah di sana, dan kemudian pulang ke tanah air dengan janji untuk berubah dan menutup aurat hingga ke akhir hayat. Ada juga yang hebat menjadi penceramah dan pakar motivasi - menasihat masyarakat agar jangan menjadikan artis sebagai role model - tetapi mereka lupa, mereka dibayar untuk berceramah dan menasihat gara-gara mereka adalah bekas artis popular!


5. Kehidupan artis tidak jauh berbeza dengan ahli politik. Jika seorang ahli politik bijak mengambil kesempatan, maka terdapat juga artis yang mengambil kesempatan merampas suami orang atau melukakan hati isteri orang lain. Berkahwin dengan golongan hartawan dan kerabat sultan adalah pilihan - hidup mungkin menjadi lebih baik, tetapi hati menderita. Kemewahan dan kemegahan hidup dipertontonkan - agar menjadi amalan rakyat jelata. Zakat hasil daripada "amalan menyanyi" dijadikan kemulian serta diperhebohkan di media massa dengan judul "Artis Berzakat Patut Dicontohi" - sedangkan sumber pendapat mereka tidak pula dipertikaian oleh kita semua.


6. Menyayangi isteri bukanlah melalui plat nombor kereta. Sebaliknya melalui didikan dan mengubah isteri kita agar menuruti kehendak agama. Pembaziran bukanlah diukur dan dibandingkan dengan jumlah berapa banyak wang yang sudah kita sedekahkan, "Apalah sangat RM66 ribu dengan sedekah dan zakat aku berjumlah RM3 juta pada tahun ini" - ini merupakan tafsiran yang salah berkenaan pembaziran. Dalam erti kata yang benar - pembaziran adalah suatu nikmat yang Allah berikan kepada kita tetapi tidak kita gunakan untuk menghampiri-Nya. Walaupun kita hanya menggunakan RM1 untuk membeli mercun - ia tetap dikira membazir, kerana mercun tidak menghampirkan kita kepada Allah.


7. Membazirkan juga diertikan sebagai "berlebih-lebihan" dalam berbelanja yang tidak kena pada tempatnya (bukan untuk jalan kebenaran) - seperti untuk bermegah-megah atau untuk menunjuk kemewahan. Plat nombor kereta yang hanya boleh diperoleh dengan nilai RM50, tetapi dibeli/dibida sehingga RM66 ribu menunjukkan sikap pembaziran, hatta kita seorang yang kaya-raya sekali pun ia tetapi dianggap pembaziran - yang merupakan sahabat kepada syaitan. Budaya ini jika diteruskan - akan menjadi amalan dan contoh yang tidak baik kepada masyarakat Islam, sekali gus kita juga menanggung dosa atas segala amalan yang akan dicontohi oleh orang lain dalam masalah ini. Secara jujur adan amanah - saya merasakan kita tidak memerlukan sebuah industri yang lebih banyak fungsinya sebagai alat yang melalaikan masyarakat dan membazirkan wang ringgit kita semua. Wallahualam.

June 22, 2010

Daripada Azli kepada Asri : Menjawab Isu Dr Asri Sertai UMNO


Daripada Azli Kepada Asri
Menjawab Isu Dr Asri Sertai UMNO



Menjelang mesyuarat majlis tertinggi UMNO Jumaat ini - setiap ahli politik yang cintakan kebenaran pasti ternanti-nanti benarkah Dr Asri, mantan Mufti Perlis akan mengisytiharkan dirinya menyertai UMNO bersama dengan 100 lagi para penyokong gerakan salafnya. Hati nurani saya tetap berpendapat bahawa Dr Asri, InsyaAllah lambat-laut akan tetap menyertai UMNO - dengan hujah untuk mengubah UMNO menjadi lebih baik di samping menjadi "orang tengah" bagi meleraikan segala kekusutan politik antara PAS dengan UMNO yang sudah berabad lamanya. Misi rumit ini hanya akan tercapai andaikata Dr Asri menyertai UMNO bersama-sama gerombolan ulama Salaf yang cintakan kebenaran dan perpaduan umat Islam di bumi bertuah ini. Untuk sekian kalinya, saya mengulangi dan merayu kepada Dr Asri dan seluruh ulama Salaf di Malaysia agar segeralah menyertai UMNO, dan bersama-sama kita mengubah UMNO menjadi lebih baik, di samping kita satukan umat Islam di Malaysia yang sudah sekian lama berpecah-belah atas nama demokrasi dan politik.


Percayalah, segala anugerah Allah kepada saudara (Dr Asri) merupakan satu amanah yang sangat berat untuk dilaksanakan. Dan sekarang Allah telah membuka pintu hati saudara untuk bergiat cergas dalam politik nasional - maka pilihlah parti yang memerintah. Jika saudara menyakini manhaj salaf as-soleh, maka manhaj kita mewajibkan kita agar menasihat pemerintah melalui jalan sembunyi-sembunyi dan bukan caci-maki. Jika saudara mempercayai pemerintah yang ada pada hari ini, merupakan pemerintah yang zalim, maka bersaksilah sesungguhnya Rasulullah telah bersabda. "Bantulah orang yang zalim dan dizalimi, maka sahabat bertanya, kalau membantu orang yang dizalimi, itu kami tahu. Tetapi, bagaimana membantu orang yang zalim wahai Rasulullah? Baginda bersabda, nasihatilah dia." Wahai, saudaraku Dr Asri, andaikata nasihatmu selama ini tidak didengari oleh UMNO, maka sertailah UMNO agar mereka mudah menerima nasihat daripadamu. Allah telah mengurniakan kepada saudara, kepetahan berkata-kata dan ilmu yang tinggi bagi menegakkan kebenaran, maka laksanakannya secara jujur dan amanah.


Jika saudara telah diminta untuk menyertai UMNO oleh pemerintah atau sultan, maka taatlah perintah tersebut. Sertailah UMNO dengan niat yang ikhlas - agar UMNO menjadi lebih baik daripada sebelum ini. UMNO ketandusan ulama yang berani dan berkaliber - justeru itu, Allah telah membuka hati saudara untuk membetulkan UMNO - maka bantulah, jangan diikut bisikan syaitan. Metod salaf sangat memusuhi perpecahan dan sangat membenci sikap mencaci dan mencerca pemerintah Islam. Lantaran fikir-fikirkanlah. Jika UMNO itu zalim, maka bantulah ia, nasihatlah ia dengan cara beradab. Semakin ramai golongan yang baik menyertai UMNO, maka semakin baiklah parti UMNO, makin ramai ulama ikhlas menyertai UMNO, maka semakin mudahlah Islam masuk dan membersihkan apa-apa yang tidak baik di dalam UMNO.


Percayalah, peranan saudara tidak akan berkesan apa-apa seandainya saudara berada di luar UMNO. Kritikan saudara, nasihat saudara - akan hilang dibawa angin. Namun demikian, hal ini akan berbeza (InsyaAllah) jika saudara bersama UMNO dan mengubahnya mengikut kemampuan saudara. Tidak semua ahli UMNO itu mengamalkan rasuah, berpoya-poya dengan perempuan, tidak mengerjakan solat, berzina, dan minum arak - sebaliknya masih ramai lagi ahli UMNO yang baik dan berakhlak - namun ia masih tidak mencukupi untuk mengubah UMNO. Justeru itu, orang seperti saudaralah yang diharapkan agar menyertai UMNO - mendidik, menasihat dan menegur perilaku ahli-ahlinya agar menjadi manusia yang lebih baik. Tetapi, seandainya saudara menjauhkan diri, maka saudara bukanlah seorang pejuang Islam yang tulen, yang sanggup berada di tengah-tengah masyarakat yang sudah rosak akhlaknya, demi menyelamatkan mereka daripada api neraka.


UMNO memerlukan seramai mungkin ulama seperti saudara. Ulama yang bersama UMNO pada saat ini masih belum mencukupi dan memberi impak yang besar terhadap akhlak dan dasar perjuangan UMNO. Seruan saya kepada saudara, sertailah UMNO, dan bantulah UMNO bagi menegakkan syiar Islam di negara ini. Janganlah hendaknya, saudara menjadi musuh kepada pemerintah Islam selagi mereka masih bersolat, berzakat dan tidak menghalang umat Islam beramal dengan ajaran Islam secara aman dan damai di negara ini. Nasihat pendek saya ini, tidak layak untuk saya sampaikan kepada saudara. Ilmu saudara dengan saya bezanya antara bumi dengan langit - namun demikian, atas dasar keihklasan dan persahabatan, saya memohon agar saudara menyertai UMNO bersama-sama dengan pendukung gerakan Salaf yang cintakan kebenaran dan keadilan. Mungkin tulisan saya ini akan dibenci oleh sesetengah pihak, namun itu bukan alasan untuk saya berhenti berjuang agar UMNO menjadi lebih baik. InsyaAllah. Wallahualam. Jazakumullah hukhairan kasiran wa syukran jazilan.

PAS 2010 : Hijau Pudar Warna


Hijau Pudar Warna

KUALA LUMPUR 21 Jun - Pas yang selama ini menjadi jaguh dalam isu lesen judi bola sepak mendapat malu besar hari ini apabila Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) mendedahkan Kelantan turut menikmati hasil daripada aktiviti haram. Choo Keong yang merupakan anak jati Kelantan mendakwa, Pas hipokrit dalam isu lesen judi bola sepak apabila mengaitkan perkara tersebut dengan nilai agama sedangkan pada masa yang sama, kerajaan Pas Kelantan meluluskan 40 lesen arak.

Pendedahan tidak terduga Choo Keong semasa beliau membahaskan usul Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) menyebabkan wakil Pas seperti Khalid Abdul Samad (Pas-Shah Alam) dan Dr. Lo'lo Mohamad Ghazali (Pas-Titiwangsa) cuba untuk mematahkan hujahnya.

Bagaimanapun Lo'lo serta Khalid hanya mampu membangkitkan Peraturan Mesyuarat 36 (12) dan mendakwa Choo Keong cuba mengelirukan Dewan tetapi ditolak oleh Timbalan Yang Dipertuan Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee. Kiandee ketika menolak peraturan mesyuarat tersebut menjelaskan tidak wujud unsur yang boleh menjustifikasikan wakil rakyat Bebas itu sebagai berniat untuk mengelirukan dewan.

Choo Keong turut menegaskan bahawa Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah menfatwakan bahawa 'hasil haram' yang diperoleh daripada aktiviti haram seperti jual beli arak boleh digunakan untuk pembangunan negeri Kelantan.

"Ini yang saya tidak faham. Kalau Tok Guru boleh membenarkannya, mengapa ada beberapa kerat wakil rakyat Pas hari ini menentang lesen judi bola sepak? Mengapa membantah? Mengapa bersikap talam dua muka?.

"Apakah mereka tidak setuju dengan fatwa Tok Guru atau mereka lebih menjadikan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai kiblat mereka," katanya.

Pada ketika ini, Khalid mula membuat bising dengan mendakwa Choo Keong memang tidak faham tetapi beliau tidak diberi laluan oleh bekas wakil rakyat PKR itu untuk mencelah sebelum disusuli oleh Lo'lo. Susulan tindakan Khalid dan Lo'lo itu, Choo Keong membacakan dua fatwa Nik Abdul Aziz yang dibuat pada 19 November 1992 dan 26 November 1994 iaitu:

"Bagi penjualan arak, ia hanya dibenarkan kepada bukan Islam sahaja kerana jika diharamkan, sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya.

"Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan serta lain-lain projek pembangunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?"

Dalam pada itu, Choo Keong membidas amalan politik 'dua alam' Anwar yang cuba menjadi jaguh kampung dalam menentang amalan judi sedangkan beliaulah yang menghalalkan judi di Sabah semasa menjadi Menteri Kewangan suatu ketika dahulu.

"Perangainya sekarang membuktikan pendirian 'cakap tak serupa bikin'. Inilah politik matlamat menghalalkan cara. Apa sahaja yang menguntungkan beliau dari segi politik, kira beres. Kini beliau mahu jadi 'suci dalam debu', lebih putih daripada pencuci clorox (peluntur pakaian)," tegasnya.


Ulasan Saya

1. Para penyokong PAS tidak gemar membaca kisah ini. Mereka mempunyai sejuta alasan untuk menghalalkan perbuatan Nik Aziz yang meluluskan 40 lesen arak dengan pelbagai hujah. Namun demikian, jika hal yang sama dilakukan oleh DS Najid, maka tunggulah tidak sampai 24 jam, Harakah akan segera melaporkan berita tersebut di muka hadapannya.

2. Perbuatan "Cakap tak serupa bikin" sememangnya sudah menjadi darah daging PAS. Tabiat tersebut sukar dikisis lantaran kaedah yang digunakan oleh PAS dalam perjuangannya adalah berasaskan kepada "Matlamat menghalalkan cara".

3. Sebenarnya PAS harus sedar terlalu banyak cara, tutur kata dan tingkah laku para pemimpinnya tidak selari dengan kehendak dan tuntutan Islam. PAS mesti kembali kepada ajaran Islam yang sebenar. Adalah lebih baik PAS menumpukan perhatian terhadap kerja-kerja dakwah berbanding dengan kerja-kerja politik.

4. Sedarlah perbuatan PAS selama ini dalam menegakkan amal ma'ruf nahi mungkar terlalu banyak bercanggah dengan Islam. Perbuatan membuka aib orang, mencaci pemimpin dan tidak taat terhadap perintah pemimpin merupakan perbuatan yang bercanggah dengan Islam.

5. Nasihat saya, PAS harus mencontohi Al-Arqam dari segi gerak kerja dakwah dan aktiviti ekonominya. Hanya cara itu sahajalah PAS berupaya memperoleh kuasa. Kuasa merupakan peringkat akhir dalam kejayaan sesuatu gerakan dakwah, tetapi, jika kuasa yang dikerja dahulu, maka tunggulah kehancurannya. Wallahualam.

June 21, 2010

Ke Mana Anwar Ibrahim Selepas Ini?


Ke Mana Anwar Ibrahim
Selepas Ini?


KUALA LUMPUR 20 Jun – DAP didakwa memulakan langkah untuk mencari pemimpin baru untuk memimpin pakatan pembangkang bagi menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mungkin akan dihukum penjara kerana kes liwat. Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifli Noordin mendakwa, calon utama yang disokong serta dipromosikan oleh DAP sebagai Ketua Pembangkang yang baru ialah Datuk Zaid Ibrahim. Dakwa Zulkifli, ini kerana Zaid dilihat mempunyai perwatakan yang sama dengan Anwar iaitu liberal serta tidak tebal semangat Islam dan kemelayuannya.

“Sebab itulah seorang pemimpin pakatan dari DAP mahukan seorang ahli Parlimen daripada parti itu mengosongkan kerusinya.

“Dalam hal ini timbullah kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang berpendapat Ahli Parlimen Batu, Chua Tian Chang atau lebih dikenali sebagai Tian Chua hilang kelayakan serta satu pilihan raya mesti diadakan.

“DAP melihat inilah peluang sekali lagi untuk menobatkan Zaid jika kerusi Parlimen Batu dikosongkan. Ini bagi memberi laluan kepada pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mencuba nasib sekali lagi untuk menjadi ahli Parlimen,'' dakwanya dalam entri terbaru di dalam blog beliau, http://zul4kulim.blogspot.com. Dakwa Zulkifli, beliau juga mendapat maklumat, jika ada ahli Parlimen yang disabit kesalahan yang boleh membatalkan kelayakan, maka eloklah kerusi itu dikosongkan. Sebab itulah, dakwa Zulkifli lagi, Karpal mengeluarkan pendapat bahawa Tian Chua sudah hilang kelayakan dan kerusi Parlimen Batu mesti dikosongkan.

“Apakah Ahli Parlimen Padang Serai, Kedah, N. Gobalakrishnan akan terpaksa mengosongkan kerusinya? Yang pastinya Gobalakrishnan juga telah dihukum dengan hukuman yang boleh membatalkan kelayakan beliau sebagai ahli Parlimen.

“Malah tersebar bisik-bisik di kalangan mereka kemungkinan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim akan diminta mengosongkan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak untuk memberi laluan kepada Zaid dan Khalid memberi tumpuan kepada Selangor,” dakwanya. Beliau mendakwa, DAP membuat perkara ini memandangkan mereka sebenarnya tahu Anwar akan dihukum penjara atas pertuduhan liwat dan kali ini hukuman lebih lama dari tempoh enam tahun iaitu hukuman yang telah dijalani sebelum ini.

Dakwanya, DAP perlu menyokong Zaid memandangkan pakatan tidak mempunyai alternatif lain di mana Pas tidak boleh menerima kepimpinan Lim Kit Siang yang mempunyai paling ramai ahli Parlimen iaitu 28 orang. Beliau turut mendakwa, DAP juga tidak boleh menerima sekiranya kepimpinan pakatan pembangkang diserahkan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Kalau adapun alternatif ialah Naib Presiden PKR, Azmin Ali tetapi Pas dan DAP tidak pernah terfikir pun pakatan itu akan dipimpin oleh Azmin kerana usianya yang masih muda walaupun beliau berkaliber.

“Calon yang boleh diterima oleh DAP serta Pas ialah Zaid yang merupakan anak emas kepada DAP untuk menggantikan Anwar dan kehendak parti itu mesti dituruti kerana mereka yang dominan dalam pakatan sekarang,” dakwanya. Zulkifli juga mendakwa, memang menjadi stail kepimpinan pakatan terutama di kalangan firaun-firaun kecil yang mahu setiap masa ada isu demi survival politik dan dengan lebih banyak pilihan raya kecil lebih baik bagi mereka.


Ulasan Saya

1. Izinkan saya memberi sedikit pandangan yang mungkin agak berbeza dengan pandangan media arus perdana. Saya kurang bersetuju dakwaan kononnya Anwar Ibrahim akan dipenjara lebih lama daripada hukuman yang diterimanya sebelum ini. Marilah kita bertanya, berapakah umur Anwar Ibrahim sekarang? 40? 50? atau 60? - hakikatnya dengan umur beliau yang sudah pun menghampiri usia 70 tahun adalah mustahil beliau sanggup untuk sekali lagi dihumban ke penjara. Anwar tidak mungkin sanggup berhadapan dengan hukuman 20 tahun penjara dan beliau pasti akan mencari jalan lain untuk terus hidup sebagai hero dan juara rakyat.

2. Menurut hemat saya - Anwar Ibrahim akan cuba mendapat suaka politik, sama ada di Amerika Syarikat mahu pun di negara-negara yang bersimpati dengan nasibnya. Lupakah kita terhadap Raja Petra yang sehingga kini masih sukar dijejaki? Siapakah manusia yang begitu hebat sehingga berjaya menyorok pemilik laman web Malaysiakini itu daripada terus diburu oleh polis Malaysia yang sememangnya terkenal dengan kecekapan dan ketangkasan selama ini. Hanya campur tangan Yahudi, CIA atau FBI sahaja yang berupaya meyembunyikan jejak Raja Petra daripada diketahui umum. Insan di Malaysia yang mempunyai pertalian rapat dengan CIA dan Yahudi hanyalah Anwar Ibarahim. Tidak mustahil Anwar Ibrahim terlibat sama dalam usaha menyembunyikan Raja Petra di luar negara!

3. Justeru itu, Anwar Ibrahim tidak akan sanggup ke penjara semula. Beliau akan melakukan apa-apa sahaja bagi menyelamatkan masa depan politiknya. Ke penjara sekali lagi - bermakna neraka untuk dirinya. Hati kecil saya tetap merasakan bahawa Anwar akan didapati bersalah kerana meliwat Saiful, namun demikian Anwar tidak akan berdiam diri dan menerima bulat-bulat hukuman yang telah dijatuhkan ke atasnya - beliau pasti akan melawan. Walau bagaimana pun cara beliau melawan, tidaklah sama dengan kaedah yang digunakannya 10 atau 15 tahun yang lalu. Kini, Anwar mempunyai rangkaian dan hubungan yang luas dengan organisasi perisikan yahudi antarabangsa, lantaran itu usaha beliau untuk melarikan diri ke luar negara adalah sangat mudah dan terancang.

4. Oleh yang demikian, saya mengingatkan pihak berkuasa Malaysia - bermula hari ini, kita perlu lebih berhati-hati. Saya yakin dan percaya - Anwar Ibrahim akan melarikan diri ke luar negara demi menyelamatkan dirinya!

5. Berhubung usaha DAP untuk menjadikan Zaid Ibrahim sebagai pengganti kepada Anwar Ibrahim merupakan satu tindakan yang jelas dan bukti yang nyata, sesungguhnya Karpl Singh dan barisan peguam Anwar tahu akan hakikat kebenaran yang menyelubungi kisah antara beliau dengan Saiful Bukhari. Karpl Singh sudah tidak berupaya lagi untuk mempertahankan Anwar - segala ilmu putar alamnya sudah digunakan, namun demikian ia tetap gagal menyelamatkan Anwar. Cara terbaik untuk Anwar menyelamatkan diri hanyalah dengan cara melarikan diri ke luar negara! Itu sahaja. Wallahualam.

June 20, 2010

Mengapa Dr Asri Mesti Masuk UMNO?


Mengapa Dr Asri Mesti Masuk UMNO?

Oleh Satu Hala

(Malaysia Instinct)

Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin dijangka akan menyertai UMNO minggu depan. Dan lebih menarik, hampir 100 pensyarah, cendiakawan dan guru-guru agama dari seluruh negara akan turut bersama beliau.

Sebahagian besar cendiakawan itu memiliki tahap pendidikan Doktor Falsafah atau PHD dalam pelbagai cabang ilmu Islam.Dalam erti kata lain, mereka sudah mencapai taraf ulamak.

Apa yang lebih menarik, sebahagian besar daripada hampir 100 orang itu adalah individu-individu yang selama ini dilihat sebagai sangat cenderung kepada perjuangan PAS di negara ini.

Pasti timbul persoalan di hati semua mengapa Dr. Asri dan begitu ramai tokoh Islam akan menyertai UMNO secara tiba-tiba? Untuk penyokong Pakatan Rakyat, tolong jangan bagi alasan setiap mereka dibayar RM2 juta ok!

Puncanya adalah amat nyata, mereka dikatakan menolak PAS kerana kecewa dengan sikap Mursyidul AM parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Nik Aziz ditafsir kumpulan berkenaan sebagai menghampiri kesesatan hanya kerana rakus untuk memastikan PAS dapat memegang kuasa dalam pilihan raya umum akan datang.

Sumber memberitahu Malaysia-instinct.com bahawa tindak tanduk Nik Aziz semenjak dua ini yang semakin jauh daripada ajaran sebenar Islam menyebabkan Dr Asri dan kumpulan hampir 100 tokoh Islam itu menolak terus PAS.

"Ini pastinya satu tamparan hebat buat PAS yang selama ini menjaja cerita ia adalah pejuang Islam sejati dengan kelebihan untuk memberikan syurga kepada pengikutnya," kata sumber itu.

Penyertaan Dr. Asri ke dalam UMNO juga pastinya sesuatu yang akan memeranjatkan ahli dan pemimpin PAS kerana baru minggu lalu beliau hadir ke muktamar agung tahunan PAS. Ketika itu ramai dalam PAS beranggapan Dr Asri akan menyertai parti berkenaan. Ternyata beliau mengambil tindakan yang sebaliknya. Dr. Asri dan kumpulannya itu dijangka akan menyerahkan borang keahlian UMNO mereka selepas atau sebelum mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO pada minggu hadapan.


Ulasan Saya


1. Saya tidak terkejut dengan berita baik ini. Dr Asri bakal menyertai UMNO - ia sudah diketahui empat atau lima bulan dahulu. Hal ini sudah saya ramalkan dalam blog saya baca di sini, di sini dan di sini. Mungkin pandangan saya ini kurang dipersetujui ramai pihak. Namun demikian, ini merupakan pandangan peribadi dan harapan saya sendiri. Mohon maaf jika para pembaca blog saya kurang bersetuju dengan hasrat saya ini. Wallahualam.

2. Oleh kerana saya juga bermanhaj salaf seperti Dr Asri, maka tidak sukar untuk meramal ke mana arah tuju politik Dr Asri. Seperti yang sering kali saya katakan, golongan salaf bukanlah golongan Wahabi - ini merupakan satu fitnah yang kotor dan jijik. Golongan yang berfahaman ahli sunnah wal jamaah salafiyah merupakan satu-satunya golongan yang hampir terhadap cara dan kaedah rasulullah dalam berkehidupan. Golongan ini termasuklah 4 Imam terkenal - Imam Ahmad, Imam Malik, Imam Syafie dan Imam Hambal - ini semua ulama salaf tidak ada sesiapa pun yang mampu menafikannya.

3. Secara adatnya, mana-mana golongan atau ulama yang berfahaman salaf, mereka pasti akan menyokong kerajaan yang sedang memerintah - ini adalah cara dan tunjuk ajar yang shahih daripada Rasulullah dan para sahabat sendiri. banyak hadis sahih yang mewajibkan kita taat kepada pemerintah - sekali pun mereka zalim. Golongan salaf sangat kuat berpegang kepada hadis-hadis sahih sekali pun ia bertentangan dengan pandangan ulama-ulama terkenal.

4. Saya menyambut berita baik ini dengan penuh kesyukuran - dan saya yakin Dr Asri bakal dilantik sebagai Ketua Ulama UMNO iaitu gelaran yang hampir sama dengan Mursyidul Am PAS. Hanya dengan ini sahaja InsyaAllah UMNO akan kembali kukuh, di samping UMNO dapat dibersihkan daripada budaya rasuah.

5. Saya juga menyeru agar semua pendukung fahaman salaf segeralah menyertai UMNO, jika kita sayangkan kaum Melayu dan agama Islam, maka marilah bersama-sama kita sertai UMNO dan bersihkan UMNO daripada kekotoran dunia dan hidupkannya dengan Islam yang sebenar-benarnya. Kita jadikan UMNO sebagai wadah yang benar-benar berpaksikan kepada Islam sebagai dinul hayah dan menolak Islam sempit ala-PAS.

6. Saya yakin, semakin ramai golongan salaf menyertai UMNO, maka, semakin mudahlah Islam dilaksanakan di negara ini. Nasihat saya kepada semua pendukung gerakan salaf, jangan tunggu lagi..sertai UMNO agar sama-sama kita membangunkan Islam secara bijak sana. Takbir!!!

7. Saya mengimpikan UMNO yang lebih baik dan sempurna dalam tempoh sepuluh tahun yang akan datang. Dan ia tidak akan terhasil andaikata golongan salaf ini menjauhi UMNO atau kerajaan. Wallahualam.

June 18, 2010

Menjawab Tuduhan Melulu Dr Azmi Terhadap Tun Mahathir


Menjawab Tuduhan Melulu
Dr Azmi Sharom Terhadap Tun Mahathir


KUALA LUMPUR, 17 Jun — Kebanyakan penganalisis politik menolak dakwaan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan orang Melayu negara ini berhadapan dengan risiko menjadi minoriti jika terus bertelagah dalam arena politik. Ini kerana walaupun orang Melayu dibezakan dengan fahaman politik, tetapi ia tidak akan menjadi faktor utama kaum tersebut akan menjadi minoriti.

Pensyarah Kanan Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, tidak mungkin orang Melayu akan jadi minoriti di negara ini.

“Walaupun kaum Melayu negara ini mewakili (lebih) 60 peratus penduduk tetapi dalam jangka masa panjang saya percaya jumlah tersebut akan meningkat.

“Jadi tidak mungkin orang Melayu akan menjadi minoriti dalam amalan demokrasi negara,” katanya. Malah menurut beliau, perlembagaan juga sudah jelas akan hak-hak dan keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera. Beliau berkata orang Melayu kemungkinan besar boleh jadi minoriti dari segi kekuatan politik sahaja.

“Jika kita lihat dari segi kekuatan politik kemungkinan ia akan memberikan kesan kerana sekarang kita lihat imbangan politik lebih memihak kepada orang bukan Melayu.

“Keadaan orang Melayu akan jadi minoriti itu juga bergantung kepada orang Melayu sekiranya mereka hendak memberika kuasa kepada orang bukan Melayu,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider. Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Dr Mahathir yang mendakwa orang Melayu negara ini berhadapan dengan risiko menjadi minoriti jika terus bertelagah dalam arena politik. Sehubungan itu, Dr Mahathir berkata, kaum Melayu berpecah ekoran pendirian parti-parti politik yang hanya mengutamakan keuntungan perjuangan masing-masing. Dr Mahathir berkata masyarakat Melayu berhadapan dengan krisis dan perlu bertindak segera sebelum mereka melalui nasib yang dialami oleh orang Melayu di Singapura.

Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Sivamurugam Pandian berpendapat walaupun orang Melayu hari ini sering kali bercanggah pendapat terutamanya dari segi fahaman politik tetapi ia tidak akan menyebabkan kaum tersebut menjadi minoriti.

“Walaupun dipisahkan dari segi politik tapi saya tidak lihat orang Melayu akan menjadi minoriti.

“Ini kerana walaupun sering kali bertelagah antara satu sama lain ia hanya memberi kesan kepada jurang dalam orang Melayu.

“Lagipun dalam amalan demokrasi yang ada sekarang ia pasti tidak akan berlaku,” katanya.

Bagi pensyarah undang-undang Universiti Malaya, Prof Madya Dr Azmi Sharom, kenyataan yang dikeluarkan Dr Mahathir hanya untuk menakutkan orang Melayu kerana masih ramai yang berpegang kepada idealogi bangsa.

“Sebenarnya tidak ada apa-apa, itu hanya untuk menakutkan orang Melayu sahaja kerana tidak mungkin kaum terbesar di negara ini boleh menjadi minoriti di negara sendiri.

“Kalau kita lihat secara realistiknya, orang Melayu masih lagi menjadi majoriti dalam semua aspek jadi mustahil untuk menjadi minoriti,” katanya. Beliau juga menyifatkan kenyataan Dr Mahathir Isnin lalu sebagai terdesak dan tidak bertamadun.

“Hanya orang yang terdesak sahaja yang akan mengeluarkan kenyataan begitu dan ini menunjukkan beliau (Mahathir) masih belum matang dalam berfikir.

“Selain itu, ini hanya permainan politik yang dimainkan beliau untuk menakutkan orang Melayu dengan harapan mereka akan kembali kepada pembela negara iaitu Umno,” katanya. Sementara itu, pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Profesor Datuk Dr Zainal Kling berkata orang Melayu akan jadi minoriti jika perpecahan yang berlaku selama ini tidak dibendung.

“Jika berlaku perpecahan di kalangan orang Melayu mereka akan menjadi lemah dan pada masa jika orang bukan Melayu bersatu tidak mustahil orang Melayu akan menjadi minoriti,” katanya. Jelas beliau, ditambah pula dengan kedudukan ekonomi orang Melayu yang mana ramai miskin, maka secara automatik orang Melayu akan tertindas dan “berada dalam kedudukan terbawah dalam masyarakat di negara ini.”

“Apabila perkara ini berlaku orang Melayu akan menjadi hamba kepada orang bukan Melayu dalam negara sendiri,” katanya. Beliau berkata keadaan itu sudah berlaku cuma orang Melayu tidak menyedarinya.

“Di Pulau Pinang perkara ini sudah berlaku di mana kepimpinan DAP menyisihkan orang Melayu dan kita lihat PAS dan PKR yang kononnya mahu membela nasib tidak mampu berbuat apa-apa.

“Selain itu, mentaliti dan pemikiran orang Melayu hari ini lemah dan tidak dapat dibangkitkan sekiranya mereka menjadi minoriti.

“Justeru orang Melayu perlu sedar akan kedudukan mereka sekarag dan mengukuhkan perpaduan yang kuat melalui kepimpinan yang baik,” katanya.


Ulasan Saya

1. Saya mengesyorkan kepada pihak kerajaan agar cara pelantikan profesor madya atau profesor, dikaji semula. Kes kritikan Prof. Madya Dr Azmi terhadap Tun Mahathir sangat jelas menunjukkan tahap pemikiran profesor di Malaysia masih ditakuk yang sangat rendah. Saya percaya istilah "profesor kangkong" yang pernah digunakan untuk melabel profesor yang tidak matang mengeluarkan kritikan dan hujah ada relevannya. Dan pandangan saya - Dr. Azmi merupakan salah seorang profesor kangkong di Malaysia yang seharusnya dinilai semula segala hasil akademiknya. Saya tidak mengatakan bahawa Tun Mahathir sama sekali tidak boleh dikritik. Tetapi, kritiklah beliau secara akademik dan bukan secara emosi. Cubalah fahami terlebih dahulu apa-apa yang dimaksudkan oleh Tun Mahathir. Sekali pun mungkin Dr Azmi membenci Tun Mahathir - tetapi berlaku jujurlah dengan ilmu yang anda miliki.


2. Izinkan saya menjawab hujah-hujah tidak matang para profesor yang berlagak serba tahu dan kononnya sangat berilmu ini. Hujah-hujah bodoh saya di bawah ini sudah memadai menjawab segala kekusutan minda yang sedang dihadapi oleh para profesor kangkong ini.


3. Siapa yang mendakwa bahawa orang Melayu menguasai 60% daripada jumlah penduduk di Malaysia? Dari mana fakta ini diperolehi? Atau mungkinkah kita main agak-agak sahaja? Ada perbezaan antara istilah kaum Melayu dengan kaum bumiputera. Ini merupakan dua hal yang sangat berbeza serta perlu difahami terlebih dahulu. Orang Melayu di Malaysia hanya berjumlah 14 juta sahaja atau 54% daripada jumlah penduduk di Malaysia. Siapa kata orang Melayu 60%? Manakala kaum bumiputera yang terdiri daripada kaum Kadazan, Iban dll mencapai 11.8% atau sekitar 3 juta. Adalah tidak benar dakwaan kaum Melayu mencecah 60% kependudukannya di Malaysia - yang benar ialah kaum bumiputera mencecah lebih 60% daripada jumlah keseluruhan penduduk di Malaysia (bukan kaum Melayu).


Angka 60% diperoleh, adalah 'hasil tambah" antara peratus kaum Melayu dengan peratus kaum bumiputera di Sabah dan Sarawak - termasuklah Iban, Kadazan dll (mereka ini tidak disebut kaum Melayu, sebaliknya disebut kaum bumiputera) Jadi, hakikatnya orang Melayu hanyalah sekitar 54% sahaja daripada keseluruhan penduduk di Malaysia, yang realitinya sudah pun mencecah 28 juta orang pada ketika ini. Dengan jumlah 14 juta orang Melayu di Malaysia pada hari ini, kuasa 14 juta tersebut sudah pun menjadi kuasa manoriti dengan 1/3 menyokong PKR, 1/3 lagi menyokong UMNO dan 1/3 menyokong PAS atau dengan perkiraan mudahnya ialah 4.7 juta kaum Melayu menyokong UMNO, 4.7 juta menyokong PAS dan 4.7 juta lagi menyokong PKR - bukankah ini dinamakan sebagai manoriti? Manoriti dari segi kuasa dan politik? Mengapa kita terlalu memandang rendah akan hal seperti ini?


4. Jika 10 atau 15 tahun yang lalu, saya akui orang Melayu menguasai 60%, namun demikian, pada hari ini angka tersebut sudah berubah. Fakta terkini juga menunjukkan tahap kelahiran bayi Melayu semakin menurun saban tahun, manakala kelahiran bayi dari kaum Cina dan India telah meningkat dua kali ganda dalam tempoh sedekat. Perkembangan ini mengakibatkan orang Melayu tidak lagi menguasai 54% penduduk di Malaysia dalam tempoh 10 tahun yang akan datang, kerana fakta membuktikan bahawa tahap kelahiran bayi Melayu semakin menurun dari tahun ke tahun, manakala tahap kelahiran bayi kaum Cina, India dan Indonesia di Malaysia semakin meningkat. Untuk jangka masa yang panjang orang Melayu bisa sahaja menjadi minoriti di tanah air sendiri jika hal ini berterusan. Lihat sahaja contoh di Amerika Syarikat, ke mana perginya kaum Red Indian yang merupakan penduduk asal di negara tersebut? Lantaran itu, hujah yang mendakwa kononnya adalah mustahil kaum Melayu akan menjadi kaum minoriti di Malaysia merupakan hujah orang-orang yang jahil terhadap sejarah dan tamadun dunia.


5. Dengan sikap segelintir orang Melayu di dalam PKR, PAS mahu pun UMNO yang sanggup menggadaikan maruah bangsa, tanah air dan agamanya sendiri kepada bangsa lain - mengukuhkan lagi hujah bahawa tidak mustahil orang Melayu-Islam di Malaysia bakal menjadi kaum manoriti pada satu hari nantil! Ditambah pula dengan sikap dan mentaliti sebahagian besar orang Melayu-Islam yang menyokong PKR lebih mirip dan terpengaruh dengan gaya pemikiran ala-Cina DAP yang berkehendakkan "Kesamarataan Hak Tanpa Mengira Saiz Baju". Semua ini menyebabkan orang Melayu pada hakikatnya sudah pun menjadi kaum manoriti di negara sendiri! Dengan kuasa yang terhad, diikuti dengan para pengkhianat yang berselindung di sebalik wajah "keadilan PKR" dan tahap kelahiran bayi Melayu yang rendah (kecuali anak luar nikah yang banyak) mengakibat hujah kononnya kaum Melayu tidak akan menjadi minoriti di negara ini tertolak dengan sendirinya! Orang Melayu-Islam tidak hanya menjadi minoriti dari aspek kuasa politik semata-mata pada hari ini - bahkan kita juga akan menjadi minoriti dari segi demografinya dalam tempoh 10 atau 20 tahun yang akan datang!


6. Realiti politik yang dihadapi oleh kaum Melayu pada masa kini hanya akan dirasai oleh anak dan cucu-cicit kita pada masa akan datang. Dan tidak mustahil kubur kita nanti akan dikencing oleh mereka atas kesilapan orang politik dan kebodohan profesor-profesor kita sendiri!


7. Dan kepada Azmi Sharom, belajarlah terlebih dahulu daripada Tun Dr Mahathir, dia terlebih dahulu makan garam daripada kita. Belajarlah untuk menghormati orang yang lebih berilmu daripada kita. Wallahualam.

June 15, 2010

10 Syarat Baharu Lantik Mursyidul Am PAS


Nik Aziz Makin Keliru
10 Syarat Baharu
Lantik Mursyidul Am PAS


KOTA BHARU 14 Jun - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan beliau akan menolak jika ada tawaran untuk berada pada jawatan tertinggi dalam teraju pakatan pembangkang. Beliau berkata, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih layak untuk berada di jawatan tersebut kerana beliau telah melalui pelbagai cabaran dan 'lulus ujian'.

"Kalau saya diberi peluang, saya nak beri jawatan saya (Mursyidul Am) kepada Anwar kerana Anwar ini jenis orang yang lalui segala tahap peperiksaan.

"Allahyarham Fadzil Noor telah cadang Anwar masa dia masih hidup lagi, ketika zaman Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Anwar telah lalui pelbagai dugaan fizikal dan moral.

''Beliau lepas segala cubaan ini, orang ini paling layak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Simposium Persatuan Biologi Gunaan Malaysia Ke-11 di sebuah hotel di sini hari ini. Turut hadir, Presiden persatuan tersebut, Prof. Dr. Wan Mohtar Wan Yusoff.

Simposium yang bertemakan keseimbangan biologi ke arah kelestarian hayat itu diadakan selama tiga hari bermula semalam dan disertai seramai 250 ahli akademik serta mahasiswa dari seluruh institut pengajian tinggi.

Pada Muktamar Tahunan Pas Ke-56 yang berakhir semalam, perwakilan dari Perlis, Wan Kharizal Wan Hazim mencadangkan Nik Abdul Aziz dilantik sebagai 'Mursyidul Am' bagi pakatan pembangkang kerana kewibawaan dan kejayaannya mentadbir Kelantan selama 20 tahun. Di dalam hierarki Pas, Mursyidul Am adalah jawatan bukan eksekutif yang tertinggi, berfungsi sebagai penasihat kepada semua perjalanan atau keputusan yang diambil oleh parti itu.

Menteri Besar Kelantan itu dikatakan wajar diberi kedudukan yang lebih tinggi kerana kepimpinannya diterima pelbagai pihak dalam komponen pakatan pembangkang. Bagaimanapun Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa ketika diminta mengulas mengenai perkara tersebut menegaskan cadangan itu tidak pernah dibincangkan malah mempertikaikan laporan media kerana tersalah tafsir kenyataan Wan Kharizal.


Ulasan Saya


1. Saya sangat ketawa tatkala membaca berita di atas. Jelaslah Nik Aziz langsung tidak mengenali Anwar Ibrahim. Politik dan Agama sudah tidak ada bezanya lagi bagi Nik Aziz. Anwar dari kaca mata Nik Aziz merupakan insan suci dan bersih, sebersih-bersihnya. Bagi Nik Aziz, mana-mana pihak yang menyokong PAS, maka itulah Islam. Jika Tun Mahathir hari ini menyertai PAS, saya yakin hari ini jugalah Nik Aziz akan memuji Mahathir, dan segala caci-maki PAS terhadap Mahathir akan hilang sama-sekali. Dan segala dosa beliau juga akan dibersihkan oleh PAS. Malah, tidak hairan jika Mahathir juga layak dicalonkan sebagai Mursyidul Am PAS.

2. Nik Aziz telah banyak merosakkan PAS dan perjuangannya. Fahaman politik Islam yang dipegang oleh Nik Aziz sangat mengelirukan. Malah, kata-katanya juga terlalu banyak bercanggah dan bertentangan dengan ramai ulama. Namun, atas nama politik, Nik Aziz bebas berkata apa-apa sahaja yang beliau suka.

3. Nik Aziz perlu berundur dari politik. Umat Islam rosak kerana adanya ulama yang semacam ini. Nik Aziz menjadikan politik sebagai segala-galanya.

4. Nik Aziz terlalu yakin Anwar Ibrahim begitu bersih, dan terlalu yakin kononnya Anwar teraniaya dan dizalimi. Namun demikian, satu hari nanti - seandainya Nik Aziz masih hidup, beliau pasti akan menyesal dengan segala keyakinannya terhadap Anwar Ibrahim selama ini.

5. PAS dan Nik Aziz tidak akan bertahan lama. Perjuangan Nik Aziz dan PAS sudah terpesong. Mereka tidak lagi zuhud dan berdakwah. Sebaliknya, mereka mahukan kuasa. Yakni kuasa dari tangan orang lain. Percayalah, kuasa yang dikejar dan direbutkan oleh PAS ini, tidak hanya menghancurkan diri mereka sendiri, bahkan akan menghancurkan umat Islam Melayu di Malaysia.

6. Kesimpulan saya adalah mudah, kepada sesiapa yang berminat menjadi Mursyidul Am PAS berikut adalah 10 cirinya.

1. Ahli PAS atau PKR yang sangat membenci UMNO dan terlalu taasub kepada parti sendiri

2. Taasub kepada kehebatan diri sendiri

3. Tidak boleh ditegur atau dikritik

4. Mempunyai ramai penyokong yang taasub dan membabi-buta

6. Mampu mengeluarkan fatwa dan hukum mengikut kepentingan politik PAS/PKR/DAP

7. Mampu memusingkan kebenaran awalaupun sudah tertera di dalam al-Quran dan As-Sunnah

8. Mampu meletakkan kepentingan politik PAS/PKR/DAP melebihi daripada segala-gala kepentingan lain. Jika berlaku pertindihan antara kepentingan parti politik dengan kepentingan Islam, maka pandai-pandailah memutar-belitnya melalui tafsiran diri sendiri, agar ia kelihatan halal dan sah di sisi Islam.

9. Berupaya mengeluarkan hukum Kafir, Fasik, Murtad, Sesat, dan Bidaah secara sewenang-wenangnya kepada mana-mana ahli-ahli UMNO.

10. Jika dahulu syarat untuk menjadi ahli Dewan Ulama PAS mestilah sekurang-kurangnya mempunyai kelulusan Syariah atau Usuluddin dari Universiti Al-Azhar, tetapi sekarang cukuplah sekadar apa-apa ijazah, dengan syarat seseorang itu fasih membaca al-Quran, Hadis, dan sikit-sikit pengetahuan bahasa Arab macam Anwar Ibrahim.

June 10, 2010

Isu Tuduhan DS Najib Munafik : Sudahkah Mahfuz Memohon Maaf?

Bila Mahfuz Omar
Mahu Minta Maaf?


1. Para pemimpin PAS dari dulu hingga sekarang sangat mudah bibir mereka mengeluarkan kenyataan "munafik", "kafir", dan "sesat" kepada pemimpin-pemimpin UMNO. Seolah-olah sifat kemunafikan itu sama sekali tiada dalam diri mereka. Mahfuz Omar- merupakan salah seorang pemimpin PAS yang lahir dalam lingkungan "Amanat Haj Hadi" 24 tahun yang lalu.

2. Seperti yang Mahfuz Omar sendiri tahu, menuduh orang Islam sebagai munafik adalah suatu perbuatan yang sangat berat. Hampir setiap daripada kita - termasuk diri Mahfuz sendiri sedikit sebanyak pasti mempunyai sifat-sifat munafik. Apakah pemimpin-pemimpin PAS tidak pernah bercakap bohong? Apakah Anwar Ibrahim bebas daripada bercakap bohong kepada rakyat selama ini? Bukankah isu 16 September adalah satu pembohongan Anwar Ibrahim? Bukankah berbohong merupakan salah satu sifat munafik - apakah para pemimpin PAS yakin mereka bebas daripada sifat ini?

3. Adakah Mahfuz sedar sejauh mana beliau sudah menjalankan amanahnya sebagai Ahli Parlimen di kawasan Pokok Sena yang diwakilinya? Berapa banyak janji yang telah ditaburkan kepada pendudukan di kawasan tersebut yang masih belum beliau ditunaikan? Malah, cuba nilai diri sendiri dahulu, sebelum mudah melabelkan orang lain sebagai munafik. Apakah selama PAS wujud selama ini - semua janji sudah ditunaikan? Jika tidak, bukankah itu salah satu sifat munafik? Berapa banyak janji yang telah ditaburkan oleh Anwar Ibrahim, tetapi gagal dikotakan selama ini? Dan banyak mana pula janji Pakatan Rakyat dalam pilihanraya sebelum ini sudah ditunaikan di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah? Khabarnya banyak janji PR tidak ditunaikan seperti mana yang telah dijanjikan. Bukankah memungkiri janji itu salah satu sifat munafik?

4. Maafkan saya jika saya menasihati saudara Mahfuz Omar - bukankah saudara tahu, sesungguhnya salah satu ciri orang munafik ialah apabila berdebat atau bertengkar dia akan melampau - sifat ini sangat serasi dan dekat dengan para pemimpin PAS. Apabila kita mendengar ucapan dan ceramah pemimpin-pemimpin PAS tertentu - kata-kata kesat, maki hamun, buruk sangka sudah menjadi asam garam dalam pengucapan mereka. Tahap melampau sesetengah pemimpin PAS mengutuk dan merendah-rendahkan orang-orang UMNO sudah sampai ke tahap melampau dan tidak boleh lagi diterima oleh manusia yang berfikiran waras. Dan sekarang Mahfuz Omar melebelkan DS Najid sebagai seorang munafik - saya fikir silap haribulan, dibimbangi sifat munafik itu berbalik kepada saudara Mahfuz, nauzubillah. Di bawah ini saya senaraikan ciri-ciri orang munafik, agar Mahfuz dan para pemimpin PAS bermuhasabah diri sendiri terlebih dahulu, sebelum menuduh orang lain kafir atau munafik sesedap mulut.

5. Nah, sekarang tatkala semua pemimpin PAS membisu seribu bahasa berhubung pengguguran parti tersebut untuk menegakkan hukum Hudud dan negara Islam apabila disergah oleh karpal Singh dan Lim Kit Siang - semua ulama PAS sunyi sepi, nak jaga hati Nik Aziz dan DAP. Bukankah ini sifat munafik yang jelas dan terang? Selama berpuluh-puluh tahun modal politik PAS ialah UMNO tidak mahu hukum Hudud dan negara Islam, sedangkan PAS berjuang untuk kedua-dua perkara itu, tetapi sekarang, hukum Hudud entah ke mana, negara Islam entah ke mana. Siapa sebenarnya yang bersifat munafik? PAS atau UMNO? PAS jual hukum Hudud dan negara Islam atas nama demokrasi dan mahukan undi DAP. Siapa sebenarnya yang mengkhianati Islam? Cubalah saudara Mahfuz gunakan akal sedikit. Jangan mudah menuduh orang itu, orang ini bersikap munafik - tersilap hari bulan, kita pula yang jadi munafik. Wallahualam. Sudahkah beliau memohon maaf kepada DS Najid? Ramadhan semakin hampir ke penghujung, sudahkan Mahfuz menyusun sepuluh jari meminta maaf dan menarik semula tuduhan yang telah beliau lemparkan terhadap DS Najib? Atau hakikatnya, Mahfuz tidak ada rasa berdosa pun dalam hal ini. Wallahualam. Baca laporan dan kenyataan Mahfuz Omar terhadap DS Najib 4 bulan yang lalu.


KUALA LUMPUR, 9 Mei (Harakah Daily): Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai munafik politik walaupun Perdana Menteri itu kelmarin telahpun membentangkan usul khas di Dewan Rakyat mengecam tindakan Zionis-Israel menghalang armada kemanusiaan masuk ke Gaza minggu lepas. Kecaman Mahfuz itu gara-gara sebuah kapal misteri bernama Zim Genova milik Zim Israel Nevigation Company dilaporkan berlabuh di Perlabuhan Klang sejak semalam, sebagaimana dipetik dari akhbar Utusan Malaysia hari ini.

"Usul Perdana Menteri di Dewan Rakyat menunjukkan kemunafikan politik Najib kerana semalam Najib bersama-sama Ahli Parlimen Umno BN mengecam keganasan Israel tetapi, pada masa yang sama menjalinkan perdagangan komersial dengan negara haram itu.

"Dia (Najib) bersikap munafik dengan agamanya (Islam), munafik dengan bangsanya (Melayu) dan munafik seluruh rakyat dunia dan Malaysia," kata beliau dalam satu kenyataan media di Lobi Parlimen.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, pendedahah tersebut sekaligus hampir menjawab pendedahannya semalam di Dewan Rakyat, iaitu kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) didakwa masih menjalinkan perdagangan komersial secara rahsia dengan negara haram Israel sebagaimana yang diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohammed sejak 20 Mac 1996 lalu. Ekoran kapal misteri itu juga, menurut beliau sekaligus hampir menjawab dua dakwaannya sebelum ini, iaitu kerajaan Malaysia terbabit membekalkan bahan kimia dan minyak kelapa sawit ke negara haram tersebut sejak Mac lepas.

Dari segi yang lain, beliau mendesak kerajaan mendedahkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang terbabit yang membekalkan komiditi tempatan pada Israel.

"Saya cabar Najib jelaskan di Parlimen berhubung siapa pembekal minyak sawit negara kepada negara haram itu kerana hanya Sime Darby dan Felda sahaja terbabit dalam perladangan komersial itu."

"Dua-dua (Sime Darby dan Felda) adalah GLC, Najib tak perlu bermunafik dengan saya," sindir beliau.

Dalam pada itu, beliau berkata, sifat munafik Najib sudah tentu mengguris para peneroka dalam kedua-dua GLC tersebut sekiranya para peneroka terbabit tahu realiti sebenar sifat munafik Najib, Umno dan BN. Dalam perkara berkaitan, beliau turut mempersoal peranan kerajaan dalam memelihara kedaulatan dan keselamatan tanah air.

"Takkan radar kapal selam Najib tak boleh kesal kapal milikan Israel ini sedangkan kapal ini bukan ada di dasar laut, wartawan Utusan pun boleh kesan," sindir beliau lagi. Tuntas dari itu, beliau meminta Najib membentangkan semula usul mengecam zionis Israel dalam masa terdekat tanpa berwajah munafik seperti sekarang.

June 1, 2010

Isu Palestin : Apa Pendirian DAP?


Isu Palestin
Apa Pendirian DAP?



KUALA LUMPUR, 1 Jun: PAS hari ini meyerahkan satu memorandum ke Kedutaan Amerika Syarikat bagi mendesak negara itu menghentikan bantuan askar mereka kepada Israel untuk mencabul hak dan menzalimi rakyat Palestin. Penyerahan memorandum tersebut diketuai Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa bagi mewakili Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Turut serta pada penyerahan itu termasuk Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahudin Ayub, AJK PAS Pusat, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, Dr. Dzulkifli Ahmad serta Dr. Lo' Lo' Ghazali.

Memorandum serupa turut diserahkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang diwakili Naib Presidennya Mustafa Kamil Ayub, R.Sivarasa Rasiah dan disertai Pengarah Strategik Tian Chua, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar serta Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin. Manakala memorandum dari Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) diserahkan oleh Setiausaha Agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid.

Lebih 200 warga perihatin turut berhimpun menyatakan bantahan di hadapan bangunan kedutaan tersebut dengan membawa sepanduk bantahan dan poster mengecam tindakan biadab rejim Zionis Israel. Penyerahan hari ini ekoran serangan berdarah tentera rejim Zionis Israel terhadap kapal Konvoi Bantuan Antarabangsa ke Gaza pagi semalam yang mengorbankan sekurang-kurangnya 20 orang sukarelawan yang menyertainya.

Memorandum itu juga turut mendesak Amerika supaya memaksa sekutu kuat mereka Israel meletakkan senjata dari terus meratah nyawa dan darah umat Islam Palestin. Nasharuddin sewaktu bercakap kepada media mengecam sikap Amerika yang dilihat merestui tindakan Israel apabila hanya diam membisu biarpun askar-askar sekutu mereka itu melakukan pembunuhan kejam terhadap peserta konvoi tersebut. Selain itu Israel dan Amerika, kerajaan Mesir juga ujar Nasharuddin, perlu dikutuk oleh seluruh negara di dunia ini kerana menjadi penyebab bantuan terpaksa diserah melalui jalan laut setelah negara itu menutup laluan darat di sempadan Rafah.

Sebagai tanda bantahan, Malaysia digesa memutuskan hubungan dengan Mesir serta-merta demi nyawa dan darah rakyat Palestin serta aktivis yang menjadi mangsa serangan tentera Israel.

"Kita mahu kerajaan Malaysia menyatakan sikap dan pendirian dan memberikan tekanan kepada kerajaan Mesir yang merupakan penyebab utama kegagalan masuknya barang-barang bantuan ke Gasa setelah sempadan Rafah ditutup oleh Mesir," katanya. Selain itu juga kerajaan Malaysia perlu proaktif menggesa Persidangan Negara-negara Islam (OIC) dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) agar segera bersidang.

Sementara itu lebih 50 ahli Pemuda Barisan Nasional berkumpul di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di Jalan Dungun, Kuala Lumpur menyatakan kemarahan mereka. Mereka juga memijak sebelum membakar bendera Israel sebelum menyerahkan memorandum yang mengecam tindakan Yahudi itu kepada penyelaras PBB di Malaysia, Kamal Malholtra.

Pada serangan ke atas kapal Mavi Marmara yang turut membawa 12 rakyat Malaysia pagi semalam, sekurang-kurangnya 20 aktivitis pro Palestin dibunuh manakala puluhan lagi cedera.
Kapal itu dan penumpangnya yang ditawan itu kemudiannya dibawa ke Haifa untuk dipenjarakan.

Sementara itu AFP yang memetik laporan radio awam Israel hari ini melaporkan sekurang-kurangnya 480 aktivis pro-palestin ditawan dan dihumban ke penjara Ashdod di selatan Israel.

Ulasan Saya

1. Saya masih menanti dan menunggu pendirian DAP dan PKR berhubung isu Palestin - Israel ini. Pendirian "keadilan" mereka dalam hal ini masih samar dan berpura-pura.

2. Jika isu Judi Bola Sepak sangat riuh diperkatakan oleh DAP, mengapa dalam isu keganasan Israel terhadap umat Islam Palestin parti tersebut berdiam diri? Kononnya DAP memperjuangkan keadilan sejagat, tanpa mengira agama, bangsa dan warna kulit. Ke mana perginya semua prinsip itu?

3. PAS telah salah memilih kawan dalam perjuangan. DAP tidak sedikit pun bersimpati dengan rakyat Palestin - jauh sekali untuk memberikan bantuan. Tetapi - inilah kawan karip PAS, yang sangat dipercayai.

4. PAS harus segera sedar dengan tipu-muslihat DAP. Segera berdakwah kepada ahli-ahli DAP agar mereka masuk Islam dan bukan masuk sayap baru PAS. Islamkan segera ahli-ahli DAP, jika tidak, PAS hanya menunggu bencana!

5. Sangat jelas dalam isu Palestin - Israel ini, PAS bersendirian! Hanya UMNO sahaja yang begitu komited menghentam rejim Ziones. Seharusnya dalam keadaan sekarang - PAS sudah boleh membaca dan menilai, siapakah kawan dan siapa pula musuh dalam lipatan. Jika PAS gagal menghidu masalah ini dan masih bertegas untuk mempercayai Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang - maka lupakan sahaja negara Islam yang tuan-tuan perjuangkan selama ini. Wallahualam.