Tetamu Kehormat...

December 28, 2010

Isu Syiah : Di Sini Tiada Lagi Ajaran Karut!

Saya semakin musykil, mengapa nama Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad tidak disenaraikan sebagai salah seorang daripada 10 nama penentang dan anti-Yahudi untuk tahun 2010? Apakah betul fakta yang didedahkan oleh Dr Asri bahawa telah lama wujud "kerjasama" antara Iran dengan Amerika-Yahudi untuk menghancurkan umat Islam Sunni di seluruh dunia? Laman web terkenal pro-Yahudi, Simon Wiesenthal Center telah mengeluarkan senarai 10 individu yang dilabel oleh mereka sebagai anti-Yahudi, antara rakyat Malaysia yang dinamakan dalam senarai tersebut ialah Tun Dr Mahathir - soal saya mengapa nama Anwar Ibrahim dan Ahmadinejad tidak termasuk? Bukankah mereka berdua merupakan antara tokoh pemimpin yang sangat lantang mengkritik dan bersikap keras dengan Yahudi? Mengapa nama mereka terlepas daripada disenarikan? Apakah benar dakwaan yang menyatakan bahawa Anwar dan Presiden Iran pada hakikatnya merupakan "orang kuat" Yahudi dan saling mempunyai kepentingan tertentu? Saya tertarik dengan satu kenyataan menyatakan bahawa Amerika dan Yahudi sama sekali tidak akan menyerang Iran sampai bila-bila, mereka sebenarnya adalah rakan dan sekutu yang berpura-pura kononnya saling bertelagah bagi mengaburi mata umat Islam Sunni. Umat Islam terlalu mudah ditipu dengan slogan dan rupa fizikal. Sudah tiba masanya, umat Islam di Malaysia bangkit dan bertindak menghancurkan segala fitnah yang di bawa oleh pengikut-pengikut ajaran Syiah!

35 comments:

Anonymous said...

Gambar itu telah diambil ketika persidangan anti-faith dialog yang diadakan di Tehran dimana pertubohan Yahudi yang anti-zionis yang sangat membenci zionis telah mengambil bahagian.

Bukan semua Yahudi itu zionis.
Adakah Ulul Azmi kita iaitu nabi Musa AS, Nabi Isa AS serta Nabi Yakop AS, Nabi Harun AS, Nabi Yahya, Nabi Sulaiman AS, Nabi Daud AS yang kita harus mempercayai mereka dalam rukun iman yang 6 yang kesumanya mereka itu berbangsa Yahudi itu zionis?
Dimanakah agaknya keturunan mereka ini? mungkin salah seorang daripada mereka dalam gambar tersebut.

Jangan memfitnah sessama Islam kalau tak tahu asal usul gambar tersebut.

Anonymous said...

maaf, typo error inter-faith i/o anti faith

Anonymous said...

ape2 pun tetap kene hati2.
kita umat Nabi Muhammad bkn umat nabi lain.
kite ikut fahaman ahli sunnah wal jamaah.
iran ni ikut pegangan syiah.
90% syiah.bkn sikit.crila sndri ttg fahaman syiah tu mcm mane.

Anonymous said...

Kekalutan dan kelemahan islam mudah diputar belitkan oleh pihak yang menyimpan dendam terhadap sesuatu yang benar. Malah, apabila umat islam itu terlalu bodoh untuk dianggap bodoh, golongan seperti itu la yang dianggap oleh Musuh Tradisi islam sebagai golongan yang harus dihormati.

Apa yang ada pada umat islam saat ini? jawapannya - 0.

Selain mengutuk Yahudi dan nasrani, kita umat islam gemar bertikam lidah untuk mempertahankan sesuatu yang rasa benar, sampaikan sanggup memaki hamun terhadap saudara seagama.

Kebenaran itu telah lama berada dihadapan kita, malangnya kita masih lagi terkial - kial memperjuangkan sesuatu benda yang kabur dari Luar dan dalam.

Dan punca dari masalah inilah, Palestine, Iraq, Chechnya, afghanistan etc. disembelih oleh para syaitan - syaitan yang bertopengkan manusia.

Inikah yang kita impikan sebagai umat islam? inikah dia nasib umat islam sampai la kiamat menjelma?


Untuk mengambilikan kekuatan Islam yang telah lama hilang, adalah sepatutnya kita bersatu dan hapuskan segala bunga/daun/ranting dan akar yang telah reput di dalam islam.

Dan percaya la, Al quran/sunnah yang dibawalah oleh Nabi junjugan kita, Nabi muhammad s.a.w itu benar sampailah kiamat menjelma.

tokpakirkd said...

Salah tu bila Anon di atas sebut Nabi Ulul Azmi berketurunan Yahudi. Salah yang besar teramat-amat besar. Yahudi tu Agama yang dah dipuakkan. Nabi Ulul Azmi berketurunan Bani Israel bukan berketurunan Bani Israel berAgama Yahudi.

Boleh nampak tak beza ?. Kalau tak nampak baca A-Qur'an dengan lebih teliti. Moga nampak nanti.

Salam,
TokPakir

tokpakirkd said...

Kalau tak faham-faham juga sila baca

http://korban-demokrasi.blogspot.com/2010/07/jika-nabi-isa-yahudi-maka-kristian.html

semoga faham kemudiannya, insyaAllah.

Semua Nabi Bani Israel berAgama Islam bukan Yahudi.

Salam,
TokPakir

yusuf mujahidin ™ said...

Nabi2 yang berketurunan yahudi itu hanya Nabi Allah daud dan Nabi Allah sulaiman

Nabi harun, musa, dan isa adalah nabi berbangsa bani israel

tertulis dalam Surah Maryam Ayat 28

http://sikakibangku.blogspot.com/2009/11/jesus-yahudi-atau-bani-israel-atau.html

Anonymous said...

Anon 9.34

Siapa kah anda yang mengatakan "kita ikut fahaman ahli sunnah wal jammah"?
Tolong tunjukan ayat Al quran yang mana ada mengatakan ungkapan tersebut?
Anda bernasib baik dilahirkan sebagai orang Islam. Kalau anda dilahirkan sebagai Hindu sampai. mati pun akan terus berugama tersebut kalau anda malas nak mencari kebenaran.

@ tokpakird
Ugama bangsa Yahudi dinamakan "Judaism"
Bani Israel datang dari mana?
Mungkin gambar diatas adalah bani Israel kot?
Apa yang kita bermusuh dan membenci sangat dengan orang syiah?
Perdana Menteri Turki dari kalangan sunni dan juga kuasa besar dunia Islam pun sangat akrab dengan Iran malah beliau pun menyambut majlis kesedihan "asyura" memperingati cucu kesayangan rasulullah Saidina Hussein mati dipenggal leher nya.

http://www.youtube.com/watch?v=ujWtYrQhckE&feature=player_embedded#!

Groom said...

Saudara Azli;

Kerjasama kerajaan Syiah Iran dengan kafir harbi untuk meruntuhkan kerajaan Islam lain bukanlah sesuatu yg baru. Sejarah menunjukkan bahawa kerajaan Syiah Iran sejak Empayar Safavid (1501-1722) misalnya telah memerangi Kerajaan Khalifah Islam terakhir iaitu Empayar Turki Uthmaniyyah yang bermazhab sunni berkali-kali sejak era pengasasnya Shah Ismail I (1502-1524). Begitu juga dengan serangan bertali arus ke atas Empayar Islam Uthmaniyyah era Disnasti Syiah Qajar di Iran (1794-1925) yg diasaskan oleh Mohamed Khan Qajar. Pemimpin Syiah akan berkerjasama dengan siapa saja untuk meruntuhkan Institusi Khalifah Islam ketika itu. Contohnya pemerintah Syiah Iran, Shah Ismail (1487-1524) telah bersekongkol dengan Raja Kristian dari Empayar Rome Suci, Charles V dan Ludwig II dari Hungary untuk memerangi Empayar Uthmaniyyah ketika Perang Safavid-Uthmaniyyah. Misi diplomatic juga telah dihantar ke seluruh Eropah antara tahun 1599-1615 untuk memujuk kerajaan Kristian melancarkan perang ke atas Khalifah Islam Uthmaniyyah.

Pada 18 Februari 1529 misalnya, Charles V dari Holy Roman Empire telah meminta pemimpin Syiah Iran, Shah Tahmasp menyerang Uthmaniyyah kerana gentar bila Sultan Uthmaniyyah, Sulaiman Yg Gagah sudah menghampiri pinggir Vienna . Baginda trpaksa batalkan hasrat memerangi kafir harbi di Vienna dan bergegas pulang ke Istanbul kerana serangan oleh Syiah Iran tadi. Kerajaan Uthmaniyyah yg ketika itu berjuang bermati-matian mempertahankan institusi khalifah & empayar Islam dari serangan Kristian Russia, Jerman dan kafir harbi Eropah akhirnya menjadi lemah & runtuh. Serangan berterusan Kristian & Syiah ini menyebabkan wilayah Uthmaniyyah akhirnya terpecah & jatuh ke tangan Eropah.Antaranya ialah wilayah Syria yg didlmnya terletaknya Palestin! Bumi Palestin yg selama ini dilindungi oleh Khalifah Uthmaniyyah selama 600 tahun akhir jatuh ke tangan Israel Zionis dgn jatuhnya Empayar Uthmaniyyah..

Jadi pemimpin Syiah jgn nak putar belit sejarah konon-kononnya mereka pejuang Palestin…Mereka patut minta maaf kepada semua orang Islam kerana merekalah runtuhnya institusi khalifah yg terakhir dan terjajahnya Baitul Maqdis & Palestin!

p/s : saya hantar ulasan & fakta dari segi sejarah ni ke blog Faisal Tehrani, tapi dia tak berani nak siarkan..nape? takut org tau retorik & temberang puak2 Syiah ke? hipokrit sangat..heee

Groom said...

seperkara lagi, komen Faisal Tehrani sebelum ini bhw tindakan JAIS merupakan satu kezaliman ke atas penganut Syiah adalah satu pandangan berat sebelah.Fakta sejarah mencatatkan bhw Kerajaan Syiah dibawah Dinasti Safavid era Ismail I bukan setakat menahan penganut Sunni, malahan ramai ulama' Sunni telah dibunuh beliau antara tahun 1502 hingga 1524. Malahan pengikut-pengikut sufi selain dari aliran Syiah juga telah dibunuh dan diharamkan. Dinasti Syiah Pahlavi (1925-1979) pula telah menahan lebih 100 penentang mereka secara tidak berperi kemanusiaan melalui polis rahsia SAVAK. Manakala era Republic Islam Iran ketika Khomeni naik pada 1979, dlm tempoh 28 bulan sahaja iaitu antara Februari 1979 hingga Jun 1981, lebih 497 penentang mereka yg rata-ratanya adalah ulama' & pengikut Sunni telah dibunuh dengan kejam.Diantara tempoh tahun 1981 hingga 1985 pula lebih 7,900 penentang mereka telah dibunuh, diseksa dengan kejam dan beribu-ribu dipenjarakan. Kenapa puak-puak Syiah ini tidak pula bertoleransi dgn mazhab lain mengatakan 'meraikan kepelbagaian' seperti yg sering dimomok-momokkan oleh Faisal Tehrani? Bukankah tindakan puak Syiah ini lebih zalim dari tindakan JAIS?

Akhir sekali jgn lupa bahawa pada tahun 1973, ketika dunia Islam dibwh pimpinan Raja Faisal Arab Saudi melancarkan oil embargo ke atas Barat kerana sokongan mereka kepada Israel dlm Perang Yom Kippur 1973- siapakah yg menyelamatkan Israel & sekutunya dari sekatan minyak ini? Pengeksport utama minyak ketika itu yg tidak mengendahkan rayuan dunia Islam & Palestin untuk menyekat minyak ialah Syiah Iran! Syiah Iran inilah yg dgn degil mengeksport minyak ke Israel & Eropah! Bukankah itu satu pengkhianatan terhadap Palestin & Dunia Islam? Dan sekarang tanpa rasa malu bercakap pasal memperjuangkan Palestin? Jangan fikir semua orang buta sejarah ye...

Ikin said...

@Anonymous:
"Apa yang ada pada umat islam saat ini? jawapannya - 0."

Anda silap.
Kita ada Allah dan RasulNya s.a.w.

Dan seperti sdr sendiri katakan, kita ada kebenaran di pihak kita dan kita selama ini sentiasa mempertahankannya walau sdr tidak melihatnya. Kelompok politik mungkin korup tetapi kelompok jaringan alim ulama' tidak. Sentiasa menyebar kebenaran, dalam diam, menyeru ke arah matlamat kehidupan Muslim yang sebenar. Dan aktiviti murni ini berjalan berterusan dalam apa jua iklim politik.
Jadi, tidak benarlah sdr katakan, terkial-kial. Sdr yang nampak terkial-kial. Tetapi, jaringan ulama' ini lebih tahu dari sdr.

Kita juga ada kebangkitan yang berlaku di mana-mana jua, tak kira di AS, Eropah, nusantara ini, berapa banyak institusi dilahirkan di mana-mana untuk menyebar dan mendirikan Islam.

Isu Palestin dan sebagainya yang disembelih sebenarnya isu berbeza. Sdr kena kaji balik komposisi Muslim pengamal sebenar di negara-negara tersebut sebelum upacara penyembelihan... ya, termasuk di Palestin. Dapatlah jawapannya.

Bab akhir zaman, ASWJ juga punya keyakinan tinggi akan berdampingan Imam Mahdi nanti untuk menentang Dajjal sebelum kiamat.

@Groom, terima kasih banyak-banyak. Mudah-mudahan Allah memberkati hidup sdr sepanjang hayat, ameeeen...

tokpakirkd said...

aNON 12.15

Anda nampaknya belum faham2 lagi. Bani Israel berpecah dah lama; 5000 tahun. Silap2 Anon pun dari Bani Israel. Yahudi tu Agama keturunan yang diYahudikan. Semak balik Al-Quran; ada perkataan Judaism ?. Tolong tunjuk kalau ada. Bani Israel datang dari jaluran Sam antara anak Keturunan Nabi Nuh 'alaihissalam yg berpecah jadi Arab dan Israel. Nampak tak. Kita tidak memusuhi orang tanpa sebab. Mereka yang memusuhi kekasih kita dan mewarisi Yahudi adalah musuh kita.

Salam
TokPakir

gagasan_warisan said...

Setuju sangat dengan tok fakir..

Anonymous said...

Bahaya Ajaran Syiah.
Syiah adalah satu agama baru selepas kewafatan Nabi s.a.w, contoh Azan Syiah jauh berbeza dari Azan Islam yang sebenar. Malah beratus-ratus lagi pegangan Syiah tidak mempunyai persamaan dengan Sunni. Ajaran mereka jelas menyimpang dari pegangan Ahli Sunnah. Ajaran Syiah boleh diumpamakan seperti ajaran Ayah Pin, Tarikat yang sesat dan banyak contoh lagi. Tetapi mereka masih menggunakan pendekatan Islam sebagai dasarnya.

Contoh yang paling ketara dan sudah berlaku diatas bumi ini ialah kandungan ajaran Kristian dan ajaran Yahudi. Apabila Bijak pandai mereka telah memutar-belitkan fakta yang sebenar. Menyebabkan mereka sentiasa berada didalam kesesatan buat selama-lamanya.

Perbezaan yang ketara antara Islam Sunni dan agama baru Syiah seperti perbezaan antara Islam dengan agama langit yang lain seperti Kristian. Maka yang akan diterima oleh Allah ialah ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulallah s.a.w sahaja.

Jelas Bahaya Syiah di Malaysia.
Saya juga berpandangan bahawa Amerika dan Yahudi tidak akan menyerang Iran buat selama-lamanya. Mereka sedar bahawa Iran sebagai kuasa pengimbang. Dari kebangkitan Islam yang sebenar.

Masyarakat Islam di Malaysia wajib berpegang dengan Ahli Sunnah yang berteraskan Al-Quran dan Sunnah Nabi yang sahih sahaja.
Soal Syiah benar atau menyimpang, kita serah kepada Allah yang Maha Mengetahui.

***AdamAmin***
Jerlun, Kedah.

Anonymous said...

Salam..Salam..Salam..
Good job 'tokpakirkd' & 'Groom' atas ulasan anda..Skrg ni memg byk berlaku salah faham & keliru berkenaan perkara ini dikalangan masyarakat kita yg beragama Islam khususnya..Dan kpd Tuan Azli teruskan usaha anda dlm melontarkn isu-isu kritis spt ini demi memberi sedikit info/ilmu yg berkaitannya..sekurang-kurangnya wujud sudut prbahasan yg sihat utk kita sama2 mencari kebenran yg HAK..///

:: Anon 28 DIS 9.10PM & Anon 29 DIS 12.15AM, watch-out !!!

[IsLam BanGKit]

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih tuan groom dan tokpakir atas hujah dan infor, semoga kita beroleh hidayah Allah, saya berdoa semua tuan2 terus berjuang demi menegakkan kalimah yang hak.

Cheguman... said...

Betul, bukan semua Yahudi itu Zionost tetapi semua Yahudi berkongsi satu impian, menguasai Baitulmaqdis dan memerintah dunia.

(maaf, saya malas nak selak buku dalam almari untuk catat rujukan berkenaan).

Berkenaan penglibatan pemimpin Islam dalam menjayakan misi Yahudi, pada pendapat saya ia bukan disengajakan oleh individu atau kumpulan berkenaan tetapi suatu kebetulan yang dimanipulasikan.

Contohnya, oleh kerana dahan kayu sesuai digunakan sebagai ulu kapak maka ia digunakan untuk memudahkan kerja menumbangkan pokok.

Anonymous said...

@Ikin

Saya hargai akan respon anda terhadap komen yang saya beri.

Saya rasa anda perlu paham akan maksud yang tersurat dalam setiap benda. Tujuan saya menulis komen di ruangan blog yang gemar saya mengujungi ini adalah bukan untuk berdebat/bersaing untuk memberi komen yang terbaik, tapi tujuan saya adalah untuk memberikan pendapat/pandangan saya dalam apa yang berkenaan dengan topik.



"Apa yang ada pada umat islam saat ini? jawapannya - 0."

Petikan tulisan saya diatas adalah bukan dari segi konteks yang berlainan, malah ia datang dari hakikat yang ada pada umat islam sekarang, yeah, Umat islam sentiasa mempunyai tempat disisi Allah s.w.t, manakala Nabi s.a.w junjungan kita yang sudah lama meninggalkan kita semua, sentiasa berada di hati setiap muslim yang waras.

Umat islam sekarang dah kaput, malah makin berpecah dari setiap sudut, adakah anda melihat umat islam dari segi keduniaan, mereka masih kuat/kukuh? jawapannya sudah tentu tidak. Lihat, apa saya katakan ia memang terjadi, sejak dari zaman kejatuhan kalifah, umat islam tidur serta dituruti dengan igauan mereka sendiri.

Ulamak/tokoh ugama/ malah ahli politik itu sendiri adalah manusia biasa yang tidak lari dari kesilapan. Kemananya Ulamak yang memperjuangkan kebenaran yang sebenar? adakah mereka masih berjuang di jalan Allah? atau mereka berjuang di jalan mereka sendiri? Saya percaya, Ulamak/tokoh ugama/ahli politik yang berjuang di jalan Allah s.w.t itu sedikit bilangannya berbanding mereka yang korup/munafik.

Umat islam masih terkial - kial untuk mempertahankan sesuatu yang mereka rasa benar, padahal, mereka sedang ditipu, mereka sedang menyedut akan angin2 fitnah, dan akhirnya umat islam itu bercakar semasa sendiri, dan dalam masa yang sama musuh2 tradisi yang sudah lama menyimpan dendam sudah berada di tepi/depan/belakang/ di setiap sudut umat islam itu. Masih lagi kah kita terkial - kial pada saat itu? Saya rasa ruang dan masa untuk terkial - kial sudah tidak ada untuk kita Umat islam, kerana musuh kita tidak akan membiarkan sesaat pun untuk kita umat islam.

Tidak perlu membuang masa untuk mengkaji sesuatu yang telah ada jawapannya, Palestine dan lain2 di sembeliha akan kerana 1 sebab, iaitu, kelemahan Umat islam.


Untuk mengambalikan kekuatan Islam yang sebenar, adalah seharusnya kita umat islam kembali ke AL QURAN dan SUNNAH yang di tinggalkan oleh Nabi junjungan kita, Nabi muhammad s.a.w.

Hanya ada 1 jalan, dan jalan itu adalah jalan yang diredhai oleh ALLAH S.W.T

Anonymous said...

Groom,

Konsep anda berdasarkan individu. Kita tengok sadam Hussein yang berpegang kepada ajaran sunni sanggup melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap bangsa Kurdish yang juga Sunni. Adakah kita boleh menggangap itu angkara sunni?
Soalan pokoknya adalah akhlak masing-masing bukan mahzab yang harus dipersalahkan.

Hitler membunuh juga orang2 kristian adakah kita menuduh ajaran kristian menghalalkan darah kristian juga?

Tiada ugama didunia ini menghalalkan pembunuhan.

Mukjizat Rasulullah yang terhebat adalah Akhlak beliau.

Yang kita mengambil contoh individu dan mengandaikan pegangan mahzab mereka sebagai punca kezaliman adalah andaian yang tidak adil.

Sekarang yang harus difokuskan adalah penyatuan dan bukan perpecahan. Kita lihat sahaja Turki dan Iran sebagai kuasa besar dunia Islam telah mula menunjukkan PERPADUAN, Siapa lah kita di Malaysia ini sebuah negara kecil masih mempunyai sifat prajudis diantara mahzab?

Adakah KEIMANAN harus ditentukan oleh Kerajaan.

Mana demokrasi dan kebebasan berugama yang dilaungkan oleh kerajaan kita yang memelih jalan keserdahanaan?

Anonymous said...

yang bercakap diatas semua merepek, karut , jahil ..alat zionis..shiah dah buat torpedo, heli, space shuttle, nano technology, jet fighter, and many more..korang sebuk hal hal sejarah silam dan fikah yang luas dan dlam itu..merepek kepala sunni di mekah najis amerika ...malulah sikit dengan hassan nasrallah , mahmud ahmedinejad yang bersatu dengan hamas dan erdogan(shiah dan sunni jadi umat islam)..cis hampas..belajar dari sumbernya jangan nganga dengar CIA buat cerita nanti masuk lalat..ibnu sina dan hampir 99 peratus inteletual islam dahulu juga bermahzab shiah,,

Anonymous said...

Groom,

Itu sejarah silam. Bagaimana pulak kerajaan Iraq dibawah pimpinan Sadam Hussein bermahzab Sunni menyerang dan menakluk Kuwait yang juga Sunni. Nak salahkan Mahzab ke?
Amerika pulak yang tolong membebaskan Kuwait.

Anwar Ibrahim dituduh meliwat.
Orang sunni ajar meliwat ke?

PERPADUAN adalah penting sesama Islam dan bukan mencari kesalahan Islam yang dilakukan oleh individu2 tertentu

Kadzim and Ridha said...

Groom:
Oil Embargo 1973-1974
Revolusi Iran (Revolusi Islam) 1978/9
Pada saat itu (1973/74) Iran dibawah Shah Mohammad Reza Pahlavi (kerajaan boneka Amarika)

Belajar sejarah bukan hanya mengingat tarikh...

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2

mistis said...

Salam saudara seIslamku semua...

Cuba tuan-tuan cuba bertanya secara perbincangan ilmiah di laman blog Dr. Faisal Tehrani.Saya sudah bertanya secara ilmiah sebagai seorang yang ingin tahu pandangan seorang simpatisan Syiah.

Pertamanya Imam Syafie yang dituduh Syiah dalam syairnya.Alhamdulillah...Dr. Faisal meraikan hujah saya (walaupun masih mahu bertanya sendiri kpd Imam Syafie) tetapi seorang Syiah Melayu nickname 'Ali' tidak berpuashati dan menganggap Imam Syafie ada maksud lain.Topik ini tergantung sebab 'Ali' tidak mampu lagi berhujah demi kebenaran.

Kemudian saya bertanya tentang sikap peribadi Dr. Faisal terhadap Saidina Abu Bakar As-Siddiq yang kononnya merampas jawatan khalifah kerana tidak mematuhi Hadis Ghadir Khum.Dr. Faisal tidak mahu menyatakan sikapnya secara berterus terang namun berselindung di sebalik Youtube Ustaz Kamil Zuhairi dan Nahjul Balaghah.

Selepas itu nickname saya kena block.Nickname lain yang terang-terang mengkafirkan/mencerca Syiah dilepaskan.Boleh agak mengapa?

:D

lihat sini: http://tehranifaisal.blogspot.com/2010/12/pencabulan-hak-asasi-minoriti-syiah.html

sini:http://tehranifaisal.blogspot.com/2010/12/cari-mereka-sampai-dapat.html

(Di link kedua ini anda boleh lihat Syiah Melayu menghina Saidina Abu Bakar sebagai pernah 'bertaruh' atau berjudi dan tak berhak ke atas jawatan Amirul Mukminin.Komen saya ada sebenarnya selepas komen Fr. Faisal tetapi ghaib entah ke mana)

Cari nickname saya "mistis"

Cubalah ustaz-ustaz berbicang secara ilmiah dengan beliau.Kalau nasib baik dilepaskan.Jangan menangis kalau komen ghaib entah ke mana. :))))

-Saudara SeIslammu

Groom said...

Terima kasih Sdr Azli kerana menyiarkan ulasan saya…

Kenapa kita mahu melupakan sejarah? Bangsa yg lemah adalah bangsa yg melupakan sejarah...Lupakah kita bhw sbhagian besar isikandungan Al-Quran adalah kisah-kisah sejarah sbg pengajaran /iktibar & PANDUAN hidup manusia? Siapakah itu manusia? Manusia di dalam bahasa arabnya disebut (أنس) iaitu insan (manusia) dan menurut riwayat dari Al-Munziri yang bertanyakan Abi Haitsam apakah asal bagi perkataan (الناس) maka dijawab ianya ialah (أالأناس) atau (أُناس) dan dari sudut maksud pula maka menurut dari riwayat Ibn Abbas ra pernah menyebut bahawa yang disebutkan ألأنسان (insan) itu ialah kerana ianya berasal dari أنسانا iaitu kelupaan kerana manusia atau insan itu fitrahnya pelupa apabila telah berlalunya masa dan zaman (saudara sila lihat Lisan Arab oleh Ibn Manzur m/s 241 Jilid 1). Jadi kerana itulah Al-Quran yang penuh dengan kisah sejarah diturunkan kepada manusia yg bersifat PELUPA itu (nisyan) supaya dijadikan iktibar agar mereka tidak zalim (zulm).

Allah S.W.T berfirman, "Sesungguhnya di sebalik kisah-kisah mereka terdapat iktibar bagi orang- orang-orang yg berakal"(Surah Yusuf:Ayat 111)

Manakala sarjana Islam Ibnu Khaldun dalam “Muqaddimah” menegaskan bhw sejarah bukanlah sekadar peristiwa lepas yang tiada dengan kita yang hidup hari ini namun adalah perkara yang perlu dipelajari kerana sejarah sentiasa berulang. Saya sebenarnya hairan bagaimana anda boleh menyokong gerakan Syiah jika anda sendiri tidak faham asal-usul & SEJARAH lahirnya fahaman Syiah?

Anyway, sebagai jawapan ringkas bagi soalan2 di atas: Untuk makluman Kadzim & Ridha Dinasti Pahlavi juga bermazhab Syiah. Manakala sikap Erdogan Turki pula bukannya sesuatu yg baru kerana kepimpinan Sunni sejak zaman Uthmaniyyah lagi ‘meraikan kepelbagaian’ kepercayaan dan tidak bertindak zalim kepada mereka yg berbeza mazhab mahupun berlainan agama.Bacalah misalnya sejarah Sultan Bayezid II Uthmaniyyah tentang sikap pemimpin sunni kepada mereka yg berlainan agama & mazhab berbanding sikap pemimpin Syiah ..Isu Sadam Hussein pula bukan permusuhan mazhab tetapi lebih kepada permusuhan politik & sempadan dua negara spt isu laluan Shatt al-Arab..Hal ini berbeza dgn perang Uthmaniyyah dan Iran/Persia yang berkait rapat dengan konflik Sunni-Syiah. Untuk retorik Ahmenijad, Nasrallah dan kisah-kisah teknologi senjata dll mrk, komen sya ialah kita sering terfana & lupa dengan matlamat politik puak-puak ni…Kajilah tentang sikap mrk trhadap gerakan Syiah di Palestin seperti kumpulan Jihad Islam dan jangan lupa juga sikap Syiah di Lebanon tika rakyat Palestin disembelih oleh Israel pada tahun 1980an. Mereka ini punya agenda politik sendiri yg sering dikaburi oleh propaganda agama. Dan bila topeng mereka tersingkap maka muncullah watak2 baru seperti pemimpin-pemimpin Syiah di Iraq hari ini yg sungguh meloyakan..

Kepada Mistis, saya bnyk kali berbincang secara ilmiah dgn Faisal Tehrani dgn menulis panjang lebar, tetapi bagi saya ungkapan beliau yg kononnya 'meraikan kepelbagaian' adalah palsu. Beliau hnya akan siarkan hujah mereka yg lemah, & yg beliau boleh jawab.Tp yg ilmiah, beliau enggan. Termasuklah ulasan & hujah2 saya. Beliau enggan siarkan ulasan2 saya, apatah lagi menjawab hujah saya secara ilmiah. Inikah yg beliau kata berhujah secara ilmiah? Karut!Maka itulah sbb saya menulis ke blog lain termasuklah blog ini. Mungkin Faisal Tehrani trlupa menulis kajian ilmiah itu tdk sama dgn cara kita berkhayal dlm menulis fiksyen @ novel2 sastera.Kini saya scra peribadi fikir sikap Sdr Faisal yg hipokrit & 'bhw dia saja yg betul' tdk pernah berubah sejak zaman kami di sekolah dulu..


p/s saya hnya bercakap aspek sejarah. Kalau sdr berminat aspek intipati fahaman Syiah, layari alamat berikut http://www.islam.gov.my/e-rujukan/syiah.html

Wassalam..

Anonymous said...

suma brother jgn gaduh.. semua betul,
tapi saya nak menambah bhw nabi pernah bersabda di dalam salah satu hadisnya bahawa dajjal bakal keluar dari negeri khurasan di Iran, agaknya inilah golongannya..

kalau saya silap sila perbetulkan saudara2ku..

tqvm

Anonymous said...

Hidup Amerika..!!!
Hidup Zionis..!!!
Hidup British..!!!

Pikir satu dah la wei..!!!
Syiah kacau sapa yang korang panas sgt2 nih..?!!!

Daripada wafat Rasul saw syiah dok kena bunuh sampai habis keluarga Nabi saw kena bunuh korang tak pikir dan bincang pun..

Apa punya ilmuan lah.. Apa kata mulakan perbincangan sebelum dan sesudah Rasul saw wafat.. Ini cerita pendapat sana sini.. Pakai Rasul saw laaa... Ini guna pendapat yang penuh hasad dan fitnah..

“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.” (QS. An Nisaa’, 4:59)

Aku tanya sapa Ulil Amri aritu kat Mistis pun tak jawab2.. Tu pun dok pertikai DFT.. U pun tak ilmiah.. So jangan harapkan orang saja bagi ilmu.. Cari !!! Kenal asal usul agama sendiri !!!

Anonymous said...

Ok Aku bagi soalan baru.. Tolong cari dan jawab.. Kalo ayat al Quran kot la korang susah sgt nak jawab.. Aku ulang soalan aku pada korang semua yang terus nak hentam syiah sampai tak ketahuan punca..

Dimana Makamnya Fathimah az-Zahra? Mengapa jasad Penghulu Wanita2 Syurga ini dikebumikan pada malam hari? Siapa saksi sewaktu pengkebumian tersebut? Mengapa tiada saksi2 lain? Mengapa sampai jadi sebegitu rupa?

Tokoh ni semua mazhab Islam setuju Penghulu Wanita Syurga dan cahaya mata yang Rasul saw sangat cinta padanya sehingga baju perkahwinan dia pun dihadiahkan dari Allah swt.. Cerita tu SPM dulu pun dah diajar..

So fahami soalan dan jawab.. Bagi ada punca perbincangan sikit..

mistis said...

Rileks...Syiah Melayu.

Jangan kelam kabut.Imam Ali r.a seorang yang amat tenang dan berhemah tinggi. :D

Soalan anda itu amat mudah.

Makam Fatimah Az-Zahra terletak di perkuburan Baqi.Tetapi Syiah Melayu tidak mengaku itu makam beliau sebab itu katanya 'tidak tahu dimana'.Dikuburkan malam atau siang tidak menjadi masalah.Saidina Abu Bakar pun dikubur dimalam hari.Menjadi dosakah mayat dikubur di malam hari?

:D

Saksinya ialah Imam Ali dan Asma Binti Umais,ISTERI Saidina Abu Bakar,kerana mereka yang memandikan beliau.Wasiat Fatimah Az-Zahra ialah hanya dua orang ini yang memandikan kerana isteri khalifah adalah sahabat baiknya (takkan nak suruh Saidina Abu Bakar yang mandikan,lu fikirla sendiri) dan Ali ialah suaminya dan beliau tidak senang orang lain melihat bentuk badannya.

Pengebumian macam biasa.Orang ramai mengebumikan jasad beliau.Tetapi hikayat Syiah sebut lain.Putar belit 'siapa yang mandi' masuk kepada 'siapa yang kebumi'.Itu umat Islam tidak menerimanya.

Memanglah Fatimah Az-Zahra penghulu wanita Syurga.Siapa pun tak nafi.Jadi apa masalahnya? :D

Benarlah kata Ustaz Kamil Zuhairi,perbezaan Syiah dan Sunnah hanya faktor sejarah dulu-dulu BUKAN KEBENARAN.Faktor politik.Dari faktor politik,hadis-hadis diselewengkan dan hikayat-hikayat direka-reka untuk maksud itu.Kemudian muncul mazhab baru.

Sebab itu saya tegaskan bahawa tiada masalah nak mengakui Syiah adalah Islam selagi amalkan 5 rukun Islam itu (baca:Islam atas kertas).

Tinggal lagi...Syiah mewarisi mazhab ahli bidaah dan fasiq.

Itu saja :))))


-saudara SeIslammu

Anonymous said...

seperti biasa,mmg syiah tak dapat jawab soalan2 ilmiah mcm sdr mistis dan groom kemukakan.komen2 dihilangkan.komen2 yg emosi dan marah2 pada syiah dilepaskan.kemudian senanglah syiah melayu berkata "meroyanke? atau "inila perangai sunni,tak reti2 nak baca!"

mrk lebih suka emosi dan dgr khayalan karut dari ayatollah mereka.saya sarankan JAKIM berjumpa dgn faisal tehrani dan buat dialog.minta dia nyatakan sikap dia yang sbnr kepada sahabat nabi yang tercinta Abu Bakar Assiddiq r.a.minta dia cakap kuat2 depan mic depan penonton umat Islam.

minta dia nyatakan layak atau tidak layak sahabat nabi itu jadi khalifah.

tayang di tv,baru tau atau tak terkentut-kentut nak bertaqiyyah.


-amin kajang

Anonymous said...

Salam,

Saya tidak terkejut dengan senarai Yahudi tersebut.. Awas saudara! Sesuatu itu tak seperti yang kita lihat!... Kalau kita dah mengetahui dan telah menerima peringatan Allah berkenaan bangsa Yahudi ini.. kenapa pulak maklumat dari Yahudi, tak kira lah sama ada Pro/Kontra, di ambil kira? Persetankan semua... tiada satu pun daripada Yahudi itu boleh dipercayai....

Salam... Ridzuan Abdillah

Arsyad wa al-Ddin said...

SAYA DOAKAN PUAK SYIAH AKAN DIBUKAKAN HATINYA,DIBERI PETUNJUK JALAN YANG BENAR OLEH ALLAH DAN DIJAUHKAN DARI FITNAH2 DAJJAL INI YANG SEBAGAIMANA DIJANJIKAN SYAITAN UNTUK MENYESATKAN UMAT ISLAM WALAUPUN DALAM HAL2@PERKARA2 YANG SEKECIL-KECILNYA.,.,

Anonymous said...

Fokus aku kat Mistis dengan Groom ja, yang lain semua merepek cakap tadak ilmu ja

Anonymous said...

tu la tu.. groom ng mistis kipidap! oit syiah, ketahuilah anda sudah ditipu bulat-bulat oleh seorang Yahudi bernama Abdullah bin Saba'!!!

Anonymous said...

Jangan marah kepada Shiah.