Tetamu Kehormat...

December 20, 2010

Iran Perlukan Kepakaran Anwar Ibrahim?

alt

Berbaris panjang untuk mengisi minyak di Iran apabila berita peningkatan harga minyak sehingga 4 kali ganda diketahui umum hari ini (Ahad - 19 Dis 2010).

Oleh Satu Hala

Cepat...hantar Anwar Ibrahim ke Iran, dia mesti tahu cara nak turunkan kembali harga minyak kerana Anwar itu adalah anugerah tuhan yang serba tahu dan serba hebat, dia selalu cakap dia tahu cara nak turunkan harga minyak di Malaysia. Khidmat Anwar Ibrahim amat diperlukan di Iran sekarang, rakyat Iran pasti akan memberikan sambutan wira negara jika Anwar pergi ke sana membantu menyelesaikan masalah peningkatan harga minyaks ecara mendadak di negara itu....

Cuma kita berdoa dia jangan mula meliwat jambu-jambu di negara Parsi itu sudahlah.....(selepas pendedahan Wikileaks bagaimana agensi-agensi perisikan Singapura dan Australia mengesahkan Anwar meliwat Saiful.....kita perlu sentiasa bimbang mengenai kemungkinan seperti itu) Apa pun...biar Satu Hala terangkan sikit perkembangan di Iran...negara pengeluar minyak ke-4 terbesar dunia....

Kerajaan negara itu hari ini mengumumkan pengurangan kadar subsidi (negara pengeluar minyak ke-4 terbesar dunia pun kurangkan subsidi) bagi setiap 60 liter pertama minyak yang diberikan secara subsidi kepada setiap pengguna kenderaan berdaftar setiap bulan. Sebelum ini, setiap liter minyak (daripada 60 liter itu) dijual pada harga 30 sen atau 1,000 rials. Mulai hari ini seperti yang dilaporkan agensi berita antarabangsa AFP....ia dinaikkan kepada RM1.20 sen atau 4,000 rials seliter....

NAIK EMPAT KALI GANDA TU....

Bagi minyak selepas 60 liter, yakni 61 liter ke atas...pengguna perlu bayar RM2.10 atau 7,000 rials setiap liter (lagi mahal daripada harga minyak di Malaysia).

Kenapa?

Jawapannya mudah sahaja....kerajaan Iran tak sanggup nak tanggung subsidi yang mencecah jumlah RM300 bilion setahun....(untuk semua sektor termasuk untuk sektor tenaga negara itu). Iran terpaksa melakukan perubahan ke atas sistem ekonominya untuk memastikan ia tidak lumpah dalam masa beberapa tahun akan datang....pemberian subsidi bukan satu lagi langkah ekonomi yang tepat....

Pastinya perkara ini (peningkatan harga minyak) akan disambut dengan kurang senang oleh rakyat Iran.....pasti akan muncul watak-watak yang macam Anwar Ibrahim yang cuba menjadi hero dengan menjanjikan mereka mampu menurunkan harga minyak. Silap hari Anwar Ibrahim sendiri boleh ke Iran untuk membantu menurunkan harga minyak menggunakan kemampuan pentadbiran ekonomi RM2 nya.....dia kan manusia terhebat...anugerah.....

Anwar akan cakap dia boleh buat itu...buat ini dan buat macam-macam kasi turun harga...cakap ajelah...secara praktikal belum tentu boleh buat....Apa pun...di sebalik semua itu....satu yang kita perlu faham....harga minyak akan terus meningkat...kalau negara macam Iran pun dah tak mampu nak teruskan subsidi....Malaysia pun pasti melalui kemelut yang sama....

Kalau harga minyak dapat dijual murah ....rasanya kerajaan BN yang ada mesti jual murah punya....buat apa nak jual mahal-mahal bagi rakyat marah....tapi itulah....hakikat di Iran memperlihatkan harga minyak akan terus naik.....Kerana bahan api itu semakin menyusut sedangkan permintaan dari serata dunia semakin meningkat saban tahun.....Cuma kita berharap peningkatan sebagai usaha terakhir dan tidak dilakukan secara mendadak seperti yang dibuat Abdullah Bodowi dulu....Pengurusan naik turun minyak hendaklah dibuat secara berhemah dan tidak memeranjatkan rakyat.....

5 comments:

Fairosza said...

subsidi minyak yg diberikan secara umum macam ni biasanya kurg efektif.sebab semua golongan termasuk yg terlebih mampu pon dpt guna.entah2 yg tak mampu tak dapat guna langsung sbb kenderaan pon tak ade. tapi kalau nak khususkan utk golongan yg kurg kemampuan akan ada banyak proses birokrasi pula.
mana2 langkah pon ada pro dan kontra nya.cuma anwar dan pengikut2 fanatiknya saja yg suka besar2kan cerita.

Strep AkiEra said...

yup.. susah klu nk bahagi2 kan subsudi klu nak hadkan golongan.
org bawah yg x tau pape ni, kerjanya hanya tau memekak, memaki, menjerit buat demo.
haish..

Muhammad Azli Shukri said...

fairosza itu yg sebenarnya terjadi

To Live Again said...

Ha mana penacacai PR..Dh meopong agaknya kena kencing dgn nuar hahaha..

Negara Iran yg terkenal dgn Presiden yg zuhhud 2 pon dh x mampu nk tanggung kos pengeluaran minyak yg semakin meningkat dari tahun ke tahun..

Skrg mana suara2 pencacai PR..Diaorg kn suka sgt mengambil Iran sbgai cnth..Bndg mnyak Iran dgn Malaysia..Bndg Najib dgn Ahamadenijad..Skrg mana??? Suma senyap sunyi je..

Mmg dasar penipu puak2 PR ni..

Anonymous said...

patutlah org kata org pahang plg lembab..terbukti!!

memberi hujah pun cam org pedalaman..