Tetamu Kehormat...

November 26, 2010

Expo Cheng Ho 2010 : Balasan Daripada Allah?

Expo Cheng Ho 2010
Balasan Daripada Allah?


Pertamanya saya ingin menyatakan rasa "menyampah tahap gaban" terhadap PAS dan Nik Aziz berhubung berita ini, sila baca di sini. Saya menyambah tahap gaban adalah disebabkan sikap talam dua muka PAS dan Nik Aziz terhadap media arus perdana di negara ini. Sebelum Nik Aziz menggambarkan rasa kecewanya terhadap "beberapa akhbar arus perdana" yang kononnya tidak menyokong dan membuat liputan "besar-besaran" berkenaan Expo Cheng Ho 2010 di Kelantan Trade Centre sepanjang minggu ini - Nik Aziz wajib bertanyakan kepada dirinya sendiri terlebih dahulu, apakah dosa beliau dan PAS selama ini terhadap media arus perdana yang sering dituduh kononnya "milik UMNO", "tali barut UMNO", "laporan berat sebelah" dan pelbagai lagi cacian yang telah dilemparkan oleh para pemimpin PAS kepada suratkhabar arus perdana seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Nik Aziz seolah-olah mahu agar Utusan Malaysia dan Berita Harian memberikan gambaran positif terhadap kegiatan ekonomi negeri Kelantan - khususnya Expo Cheng Ho 2010 yang diadakan baru-baru ini. Namun demikian, Nik Aziz sering terlupa Harakah sejak mula-mula diterbitkan, tidak pernah menyiarkan laporan berita yang baik untuk kerajaan BN dan UMNO! Semua yang dilakukan oleh kerajaan dikutuk dan dicaci maki oleh Harakah sesedap rasa, seolah-olah sudah tidak ada sekelumit pun kebaikan kerajaan BN kepada rakyat di negara ini.

Jika Nik Aziz percaya kepada kebebasan akhbar - maka Harakah yang sepatutnya terlebih dahulu menunjukkan contoh teladan - dan bukan Utusan Malaysia atau Berita Harian. Nah! sekarang, apabila Nik Aziz memerlukan akhbar arus perdana untuk melaporkan kegiatan ekonomi negerinya, beliau seakan-akan sudah menjadi "hidung tak macung, pipi tersorong-sorong" - atau dengan bahasa kasarnya, tak tahu malu!

Nik Aziz patut malu kepada dirinya sendiri - Siapakah yang selama ini melancarkan kempen "boikot Utusan Malaysia dan Berita Harian"? Siapakah yang selama ini menuduh kononnya Utusan Malaysia suka memutarbelitkan kenyataan daripadanya? Siapakah yang selama ini suka menuduh Utusan Malaysia sebagai "Lidah UMNO" dan "Akhbar Perkauman"? Siapakah yang selama ini menghalau wartawan Utusan Malaysia daripada membuat liputan di dalam persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah? Siapakah selama ini yang menuduh Utusan Malaysia sebagai kuda tunggangan UMNO dan suka melaga-lagakan para pemimpin Pakatan Rakyat? Siapa? Jawablah!

Nik Aziz mesti jawab semua persoalan ini terlebih dahulu - sebelum "mengada-ngada" mahu menunjukkan rasa kekecewaannya! Sekarang baru Nik Aziz tahu bertapa pentingnya menjalinkan hubungan yang baik dengan pihak media. Mereka juga manusia - jika dikutuk dan dicaci, siapa yang tidak terasa? Inilah balasan yang setimpal untuk Nik Aziz dan Husam Musa - lain kali kalau nak kutuk media, tolong tengok-tengok sikit di depan dan belakang. Jangan bercakap soal kebebasan akhbar - jika Harakah sendiri tidak mampu melakukannya! Takbir!

30 comments:

Pendekar Melayu said...

saya rasa nik aziz tu dah nyanyuk..sebab tui dia meroyan macam tu..kan dia sendiri yang bermusuh dengan orang media..bila orang media malas nak ambil tahu cerita dia, mulalah buat buat menanggis..

nik aziz patut jadi artis ler..suka buat kontraversi dengan media hehehe

To Live Again said...

Pendekar Melayu..

Sy bersetuju dgn anda..Bkn nik aziz sorg je berperangai "nyanyok" cm 2 malahan puluhan pemimpin pas lain pon sm menjilat ludah sndiri..

Hadi awang nyanyuk dgn fatwa haram bekerjasama dgn kafir perntah negara

Hassan Ali nyanyuk dgn jnji nk tutup kilg arak bila berkuasa

Mat Sabu nyanyuk dgn tuduhan nuar al-juburi pd nuar dn hari ni menjilat nuar plak..

itulah pas..

Anonymous said...

ape punye bodoh la. kan harakah tu media parti. berita harian ngan utusan tu kan media awam. kan beza tu. skang ni yg jadi masalah media awam jadi media kerajaan. kalo bodoh, jangan bagitau orang
1

To Live Again said...

Anon November 26, 2010 4:33 PM

Mslhnya anon..Kt mana2 negara sekalipon 2 mnjdai perkara biasa la yg mana akhbar arus perdana malporkan laporan berat pd kerajaan yg memerintah..Sm je di mana2 di dunia pon..Sbb 2 la dipanggil akhbar perdana..

Sm jgak la mcm surat kabar negeri mcm Selangor Kini, Wrta Darul Aman..Septtnya jd AKHBAR AWAM atau MEDIA AWAM bg org kedah or selangor tnpa mengira fahaman politik..Tp cuba tgk content paper 2..Penuh dgn cita2 pasal kerajaan PR di kedh dn selangor..Padahal dulu paper 2 jgak yg melaporkan pasal bn masa memerintah..Ko kena ingt akhbar 2 pon bkn akhbar parti tau x tp akhbar awam..

Kalau ditakdirkan Allah nnti PR memrintah Msia maka ko jgn tkt Utusan pon akan melaporkan pasal PR tiap hari pasal PR yg memerntah msia dn sbgai akhbar arus perdana dasar kerajaan memerintah perlu disebarkan...

Sekrg ko nmpk x apa 2 MAKNA ARUS PERDANA..Kalau nk ckp org bodo ke ape ke suluh la diri 2 sndiri dulu..Betul la kata pepatah 1 jari tuding org lain tp 4 jari tuding diri sndiri..

Anonymous said...

Harakah media parti? tulis sahaja "Hanya Untuk Ahli" tapi jual di pasaran terbuka. Bukan itu dah jadi media awam ka? Kalau bigai dan bangang jangan beritahu org.

Anonymous said...

ALJUBURI
Anon 4.33pm adalah bukti kebodohan pengikot wali trompah..bagi mereka wali trompah yg da sasau tak ingat mati tu takleh di sentuh...elok belaka la..sendiri bodo takmo ngaku ngata orang bodo..typical mindset pengikot wali trompah.

Anonymous said...

tu ler untungnya jadi Mursyidul Am..

ada je yg nak dapatkan berkatnya..kalau salah pun pasti ada yg tolong support!!

Anonymous said...

dasar DAJAL.Kerja memesong akidah org jer.Sesama islam kafir mengkafir.Patut nya bersatu sebagai melayu dan islam bukan bangsa lain yang diangkat martabat...Dasar Banjigan.

Anonymous said...

Sekarang Nik Aziz baru tahu siapa besar Nik Aziz ke wartawan Arus perdana mata pena siapa yg lebeh tajam dari mata pena harakah lain kali jangan menghina org.

Anonymous said...

Pagi tadi aku pegi jugak ke EXPO Cheng Ho Tu.. Khemah pertama aku tenguk barang2 yg di jual SAMA je dengan barang2 yang boleh aku dapati di MYDEN atau pasar wakaf cek yeh je !!!! kecuali ade beberapa yg lain sikit.

Khemah ke 2 pulak semua LOKAL Item. pintu gerbang je berbentuk seseolah berada di Cina.

OvewrAll..nothing to be great about

Wake UP! said...

Kenapa nama Cina jugak yang diutamakan?

Kenapa nama expo itu tidak diletakkan nama Islam atau nama sahabat nabi dah PAS perasan diri tu lebih Islam dari orang lain sangat?

sudirumusibarat said...

Wake UP! Bangun bro,

Cheng Ho nama orang Islam jugak bro .Kenapa tak Arab.
Nak tunjuk ke orang Melayu ada Islam juga di Cina.Dan nak tunjuk kepada orang Cina di sini bahawa nenek moyang mereka itu Islam rupanya.
(dan lain-lain tujuan ekspo)

Dan supaya kita faham serta lihat ke luar kepompong alam Melayu.

Arab tu kita dah biasa dengar bro!

rujuk:
http://iddahashim.blogspot.com/2010/03/laksama-cheng-hoyg-tak-berapa-kita.html

To Live Again said...

Pok Ni sengaja nk buat expo 2 serentak dgn MAHA2010 yg sekrg berlgsg di Banguan MAPES di UPM Serdang..

Pok Nik mesti jeles tgk mcm mana usaha gomen melaui Kementerian Pertanian cuba mengkomersialkan industri asas tani secara moden hingga melibatkan penyertaan puluhan negara yg bkn saja dr malaysia..Pok Nik Pok Nik cr la idea sndikri asyk nk ciplak je..

http://www.mahaexpo2010.com/

Anonymous said...

padan muka nik aziz
kelantan tak maju
jalan berlubang

Anonymous said...

Tu le, Najis xmau panggil Miss Eli babi bogel datang ke Ekspo tu gak, kalu tak mesti ramai yg syok nk tengok Eli secara live dari tgk dlm gmbr je. Mesti ramai yg datang punyeeee.. kah.. kah.. kah..

Anonymous said...

hARAKah hanya utk org2 bodoh tuli je, mane le tau pasal ekspo2 ni. Nak buat iklan pun kecil sgt, payah nk nmpk. Kalu buat iklan makjun besarkan 'barang' mesti sebesar2 alam dibuat, ye la, puak2 hamPAS ni suka benda2 tu je. Apa kata Najis buat Ekspo Super Power, mesti ramai kopiah putih yg dtg, x perlu hebahan pun, puak2 hamPAS akan dtg nk tgk.

Kah.. kah... kah....

Anonymous said...

Sebagai cadangan utk Ekspo Super Power tu, buat satu cabutan bertuah kepada para pengunjung.. hadiahnya seluar dalam berjenama Levis & disampaikan oleh PM Malaysia 16 September (PM-Peliwat Malang), mesti gempak habis!!!

Kah.. kah.. kah..

Bio Beno Yop said...

KUMAN DISEBERANG SUNGAI NAMPAK, TAPI GAJAH DI DEPAN MATA TAK NAMPAK. KAH! KAH! KAH!

BILA ANWAR DIDALAM KERAJAAN BN, KUTUK, UMPAT, KEJI DIA SELAGI MAHU. BERI DIA GELARAN ANWAR ALJUBURI OLEH PANGLIMA PAS MAT SABU. BILA DIA DIPECAT DARI BN ATAS ISU MORAL YANG DITUDUH OLEH PAS SENDIRI, SANJUNG DIA BUKAN MAIN LAGI.

APA NI.SAMA2 FIKIRLAH.

zek said...

Siapa yang pernah baca harakah tentu tahu. Dari muka satu ke muka akhir tak akan jumpa saya paragraph pun yang menceritakan kebaikan kerajaan BN.

Semuanya tentang kerajaan BN mesti NEGATIF. Mustahil tak ada satu pun yang kerajaan BN buat yang baik. Bina sekolah, universiti, masjid, surau, klinik, hospital, pejabat, jalanraya, lebuhraya dan macam-macam lagi untuk faedah rakyat tak berfaedah ke?

20 tahun PAS perintah Kelantan satu masjid pun tak dapat nak buat. Semua masjid yang ada di Kelantan sekarang adalah dibina semasa kerajaan BN memerintah.

Dimana hebatnya kerajaan PAS. Yang jelas dilakukan ialah mengadakan ceramah dan kutuk kerajaan BN.

Dulu kutuk UMNO kerana ambil MCA, MIC dan Gerakan bekerjasama dalam kerajaan BN. Sekarang siapa yang bekerjasama dengan DAP? Parti yang terang2 anti Islam dan anti Melayu.

Kata dulang paku serepih .......

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2

sudirumusibarat said...

Zek,

Setakat nak cerita bina macam-macam ni negara Israel pun lebih lagi bina daripada kita.Dan jaga rakyat dia

Oleh itu apa sebenarnya yang kita mahu?

Kita mahu bukan sekadar bina ,bukan sekadar jaga ,lebih dari itu menyelanggara biar nampak BAIK di sisi Allah lepas tu baru sisi manusia.

Anonymous said...

Kpd sudirumusibarat,
memang la semua negara buat pembangunan, untuk kesejahteraan rakyatnya.
Kalau kerajaan PAS dengan dasar MEMBANGUN BERSAMA ISLAM, maknanya pembangunan menyeluruh, pembangunan rohani dan fizikal. Kalau satu masjid pun x bina,jalan berlubang, taraf hidup daif, maknanya x adalah pembangunan.
Oleh itu, MEMBANGUN BERSAMA ISLAM hanya retorik, gunakan Islam untuk undi dan kuasa

zek said...

Sudirumusibarat,

Nampak benar berhujah tanpa ilmu. Israel dalam membangunkan negaranya ada buat masjid, surau, sekolah agama Islam, Bank Islam, Universiti Islam, Kolej Islam dan Insuran Islam seperti yang dilaksanakan oleh kerajaan BN di negara ini.

Kalau dah satu masjid pun tak boleh nak dirikan selama memerintah 20 tahun apakah jadahnya.

Apakah yang pertama Nabi Muhammad SAW dirikan semasa berhijrah ke Madina? Bukankah masjid?

Terima kasih anon (3.43AM 27.11).

Anonymous said...

sudirumusibarat, masjid kat Kelantan PAS toksir buat sebab xde peruntukan (disebabkan kebanggangan pemerintah disana utk cari duit), tu sebab ramai peminta derma utk bina masjid di seluruh Malaysia yg kebnykan dtg dr KELANTAN!!! Itu fakta... kalu x pernah berjumpa, memang ko tu katak bawah tempurung..

Tp dlm kebanggangan pemimpin PAS Kelantan utk mencari dana buat masjid, peruntukan utk bina patung berhala yg besar kat Kelantan blh diadakan pula, di sini baru nmpk ke'cerdik'an pemimpin anda tu.

Dalam kemajuan teknologi di dunia sekarang pun, KElantan kata hanya mampu bekalkan air bersih ke seluruh Kelantan pd 2037?? bukn ke jahil sgt pemerintah yg ada di Kelantan tu, kalau beri pd BN, usahkan kata 2037, seblm 2020 SELURUH KELANTAN boleh dpt air bersih. Malu ade pemipin mcm puak hamPAS di Kelantan tu.

KAh.. kah.. kah...

Anonymous said...

Harakah adalah makalah buletin, bukannya akhbar harian spt BH,UM dimana petikan hari ini terus disiar esok. Petikan ini biasanya
jadi mangsa 'twist'. Cthnya klasik awal 90an dulu TGNA kata kalau nak pilih orang perempuan ambil bekerja, pilih yg kurang cantik kerana adatnya yg cantik dijadikan isteri mereka yg berada. Bagi peluang rezeki yg kurang cantik. Tapi, media perdana duk jaja kata TGNA kata orang perempuan cantik tak boleh bekerja. Kena bezakan laporan berbentuk spekulatif dgn petikan yg twisted & spin.
'tak bina satu buah masjid' itu pun satu twistes statement. Pi check masjid cina di rantau panjang dan masjid keputeraan di Machang & Gua Musang.

DR NO

To Live Again said...

DR NO,

Lu jgn byk cita..Sm jgak la mcm manan HARAMKAH putar belit isu...Ape ko lupa headline thn 97..MENGUNDI ANWAR IBARAT MENEMPAH TIKET KE NERAKA..Wah garang btl statement 2..Siap gmbr muka depan anwar dpt red carpet dr USA..Hr ni bila umno nk menyedarkan org melayu tentang bahaya hubungan anwar-usa-yahudi..HARAMKAH yg septtnya jd lidah rasmi PAS PIS PUS plak yg menyalak mcm anjing mempertahankan org yg pnh PAS PIS PUS ckp barua yahudi..

Apa citer ni..Mcm ni punye paper pon blh pecaya ke..Bila x sebelah kita..Smapi ke lubang cacing dipaparkan kejahatan..Tp bila menyebelahi kita trus jd sebersih malaikat..

2 pon lg dikira berita2 palsu, gelaran yg mengaibkan diberi pd org x sehaluan dgn PAS PIS PUS dn karikatur yg mengaibkan org lain..

Go to the hell HARAMKAH!

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2

anti bohmau said...

salam mas,

kebongkakan puak2 pas yg hanya membaca harakah & menolak akhbar arus perdana & mengharamkan ahli2 mrk membaca utusan/bh menyebabkan ahli2 mrk tersekat dari berita2 arus perdana. mrk hanya taksub kpd berita parti mrk shj hinggakan ada yg tidak tahu perkara2 yg berlaku diluar lingkungan parti mrk.

anon 4:33 PM,

tak kira la media parti ka, media awam ka, yg penting wartawan/penulis juga manusia yg ada perasaan & bukan semuanya berat sebelah. akhbar arus perdana tidak patut dimusuhi terutamanya oleh pembangkang yg merasakan mrk semakin gah sekarang ni. namun sekarang pas dah terkesima krn rasa aktiviti negeri pemerintahan mrk tidak diketahui ramai. kesian....

apapun, tanpa akhbar arus perdana, media spt tv, majallah & terkini blog2 di alam siber menjadi pilihan pembaca yg mahukan kelainan, lebih2 lagi internet memberikan lebih banyak input serta berita terkini berbanding akhbar yg mungkin lewat sehari/semalaman beritanya. lagipun pas terlebih dulu mengeksploitasikan internet melalui hizbinet mencipta berbagai berita buruk menghntam kerajaan sejak 90'an lagi.....

jika terlajak kata buruk padahnya, terlajak perbuatan, tanggung ambiklah akibatnya...

Bekah PAH said...

Cuba la lihat Kota Bharu Bandaraya Islam, bandar yang paling kotor dan tidak sistematik di Malaysia. Nama konon Bandaraya Islam. Kawasan makan medan selera id tenagh bandar langsung tak berselera...ada pondok di tempat medan selera terpampang dengan jelas "Babi Jangan Kencing Di sini". Apa maksudnya, Majlis Perbandaran yang kononnya Islam tidak boleh menyediakan tandas yang sempurna, dan orang-orang di bandaraya Islam amat teruk peribadinya. Apa yang dimegahkan dengan label Islam di sana-sini. Memang betul Islam hanya label.

Anonymous said...

bangang betul puak2 umno nih....sifat dengki umno tk bolh tgk kelantan maju sbb takut pemerintahan...