Tetamu Kehormat...

November 29, 2010

Anwar Ibrahim Tanpa Topeng

Anwar Ibrahim
Tanpa Topeng

Oleh Fareed Dawood

1. Ucapan Anwar pada hari terakhir Kongres PKR ada menyebut “Tuankah pencuci longkang? Pencuci longkang sengaja diseronokkan oleh UMNO kerana dikatakan Tuan melalui Ketuanan Melayu”. Anwar berkata demikian bagi menguatkan hujah bahawa Melayu masih lagi lagi ketinggalan dan masih mewakili majoriti rakyat miskin walaupun setelah 53 tahun UMNO memerintah.

2. Anwar juga menghentam DEB yang dikatakan hanya mengkayakan segelintir Melayu sahaja. Dia bagaimanapun lupa bahawa segelintir Melayu yang dimaksudkan sebahagian besarnya adalah termasuk kuncu-kuncu, kroni-kroni, saudara mara serta ‘pasangan homoseksualnya’.

3. Jika DEB lemah, Anwar adalah antara punca awal kelemahannya kerana mengamalkan kronisme dan nepotisme secara besar-besaran di kala berada di dalam UMNO. Jika ketuanan Melayu itu tidak membawa makna maka Anwar adalah antara penyumbang kepada kelemahan Melayu itu sendiri dengan menggalakkan bangsa ini berpecah.

4. Mengikut ‘strategi’ Anwar, satu-satunya cara untuk memperkasakan bangsa Melayu ialah dengan meninggalkan konsep Ketuanan Melayu dan menerima Ketuanan Rakyat. Selain itu, bangsa Melayu juga harus menerima seorang rasis tegar yang membenci Melayu dengan sepenuh hati iaitu Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri jika PR memerintah nanti.

5. Dengan ‘strategi’ ini, Anwar pastinya berniat untuk membuka lebih ruang kepada bangsa lain menerajui beberapa portfolio penting kabinet andainya dia menjadi Perdana Menteri. Ucapan Anwar ini nampaknya ditujukan khas kepada DAP agar terus memberi sokongan kepadanya serta kepada semua bukan Melayu yang nampaknya lebih menggemari Zaid Ibrahim dari dirinya.

6. Soalnya di sini, sedarkah Anwar bahawa bangsa Cina tidak akan sampai mati pun melayan bangsa lain sebagai sama rata dengan mereka? Sedarkah Anwar bahawa bangsa Cina tidak pernah memberi peluang kepada bangsa Melayu untuk memegang jawatan penting di syarikat mereka melainkan sekadar untuk memenuhi kuota atau terpaksa apabila jawatan tersebut memerlukan Melayu sebagai simbol untuk mendapat kontrak kerajaan atau sekadar untuk berurusan dengan kerajaan?

7. Sedarkah Anwar bahawa bangsa Cina tidak akan sekali-kali membuka peluang kepada bangsa Melayu untuk bersaing sama rata dalam perniagaan yang dimonopoli mereka? Sedarkah Anwar bahawa bangsa Cina tidak mungkin akan membenarkan peniaga Melayu bersaing tanpa ancaman dari mereka di dalam premis perniagaan milik mereka? Bayangkan jika bangsa Cina yang memerintah dan berkuasa ke atas segala sesuatu yang melibatkan kebajikan rakyat. Apakah mereka akan bersikap sama rata dalam mengagihkan kekayaan negara? Kontrak kerajaan? Dan bantuan?

8. Apakah mereka akan bersikap adil kepada bangsa Melayu sepertimana UMNO yang tetap memberi peluang luas kepada bangsa mereka untuk meraih sehingga 80% kekayaan negara? Benarkah Anwar percaya bangsa Cina akan membenarkan peningkatan ekonomi Melayu itu menjadi kenyataan jika mereka diberi lebih kuasa di dalam kerajaan melalui kemenangan Pakatan Rakyat? Percayakah Anwar yang mereka tidak akan mengsabotaj, memanipulasi atau menolak mentah-mentah secara terbuka sebarang saranan untuk meningkatkan ekonomi Melayu?

9. Apa yang terjadi di Pulau Pinang kini dan Perak dalam masa beberapa bulan Pakatan Rakyat memerintah sebelum ini menjadi bukti kata-kata penulis di atas. Bangsa Cina tidak mampu berlaku adil kepada bangsa lain kerana itu bukan sikap semulajadi mereka. Bangsa Cina akan selamanya dan sedaya upaya akan menindas bangsa lain selagi berpeluang berbuat demikian.

10. Tidak seperti bangsa Cina di Indonesia atau Thailand, bangsa Cina di negara ini tidak pernah menganggap diri mereka sebagai rakyat Malaysia walaupun mereka bertegas yang mereka adalah warganegara yang setia. Jika bangsa Cina Thailand dan Indonesia menganggap bahasa dan budaya Indonesia dan Thailand sebagai budaya mereka, bangsa Cina Malaysia pula selama-lamanya mengaitkan diri mereka, sejarah mereka, bahasa dan budaya mereka dengan negara Cina, bukan Malaysia.

11. Bangsa Cina Indonesia bangga mengakui dan mempelajari tarian Jawa sebagai tarian kebudayaannya, tetapi bangsa Cina Malaysia hanya merujuk kepada tarian naga sebagai tarian budayanya. Jika Anwar tersilap langkah dalam perhitungan politik yang mengaitkan bangsa, Anwar akan menggadaikan bukan sahaja masa depan bangsa Melayu tetapi juga kestabilan negara.

12. Melayu pencuci longkang mungkin bukan tuan kepada sesiapa, tetapi dia adalah tuan kepada dirinya asalkan dia berjiwa merdeka dan berjati diri. Melayu yang menjadi Penasihat mahupun Presiden Parti belum tentu lagi menjadi tuan seandainya berjiwa hamba dan mudah diperkuda.

13. Pencuci longkang bukan hina jika dia benar-benar ikhlas dan bersungguh-sungguh menjalankan kerjanya. Tetapi Penasihat dan Presiden Parti boleh menjadi manusia paling hina jika gemar memfitnah, mengkhianati bangsa dan negara, menyalahguna kuasa dan meliwat sehingga negara menjadi huru hara, politik menjadi kotor dan negara diancam kemusnahan.

14. Justeru, adalah lebih mulia menjadi pencuci longkang yang rajin, cekap lagi berhati mulia dari menjadi Penasihat parti paling keji yang berusaha menghancurkan maruah bangsa dan negara sendiri. Bangsa Melayu harus terus ditiupkan semangat yang mereka mampu menjadi tuan bukan menerapkan dalam diri mereka perasaan hina dan rendah diri.

15. Contohnya, jika kita ingin anak kita berjaya, bila dia mendapat nombor corot, kita beritahu dia yang dia ada potensi, dia bijak dan dia mampu suapaya dia punya keyakinan diri. Kita tidak boleh merendahkan anak kita dengan terus mengingatkan bahawa tempatnya kini adalah di nombor corot atau di belakang sekali dan tidak ada apa yang boleh dibanggakan mengenai dirinya.

16. Sedangkan seorang pekerja bawahan juga kadangkala lebih bijak dari ketuanya jika dia seorang yang rajin membaca, mencari ilmu dan berfikir. Seseorang itu secara automatik menjadi Tuan apabila berkeyakinan diri dan sedar akan keadaan sekeliling serta tidak terbuai-buai oleh angan-angan kosong. Tuan atau tidaknya kita di negara ini bukan terletak kepada jawatan dan kedudukan kewangan, tetapi jiwa dan kesedaran.

17. Bangsa yang sedar akan sentiasa berusaha untuk memajukan diri dengan cara yang betul bukan dengan cara kotor seperti rasuah dan salah guna kuasa. Kelemahan bangsa kita hari ini ialah kerana terlalu ramai pemimpin yang bergurukan Anwar sama ada secara langsung atau tidak langsung iaitu mengamalkan korupsi, nepostime dan kronisme di samping hipokrit dan jahil.

18. Jika kita menerima kata-kata Anwar tersebut, satu hari kita akan mendapati kita bukan lagi pencuci longkang, tetapi pencuci najis bangsa Cina.

9 comments:

oRang kAmpong said...

Salam bro.Syabas teman ucapkan.Artikel yg paling berani.Balun Gay Tua tu jgn xbalun.dont be kuatir I POLLOW.Org kampong teman MATI BALIK IDUP.xcaya dah kat ALJUBUR tu.

Anonymous said...

Al Juburi adalah MELAYU MUDAH LUPA....lupa bila dlm kerajaan kroni2 dia yang kaya...Rasannya bermula hari ini mari kita pakat hentam al juburi cukup2 biar dia gila ising...dah mari kita berdoa agar Allah membuka mata pengikut2 al-juburi kembali kepangkal jalan serta bekas2 anak2 ikan al juburi serta mereka yang penah dianiaya mahupun ada fakta yang sahih tentang keburukan manusia bertpoengkan demokrasi serta yang alim ni dibongkar...

acah aje... said...

Ha..ha..ha...lucu..lucu..artikal yg hanya berani mengutuk Anwar yg tidak mempunyai kuasa adalah org yg paling pengecut didunia ini....
Lagilah pengecutnya jika kamu tidak berani menyiarkan ulasan ini.
Sudah,sudahlah menginiaya dan mengeluarkan tuduhan fitnah melulu kepada Anwar kerana Anwar Insyaallah akan berjaya ke Putra jaya selepas PRU13 nanti.

Anonymous said...

Anuar jubur saja menulis skrip bagi bini tua dia baca depan perwakilan PKR supaya rakyat tahu bertapa benci nya keluarga dia kepada org melayu/islam kalau umno kaya dulu dia tak kaya masa jadi T/PM sampai sekarang makan tak habis ni Anuar kau jangan tipu lah rakyat rakyat sudah buka mata siapa sebenar nya kamu aku cabar Anuar dan keluarga dia hina kaum cina dan india itu pun kalau keluarga dia berani lah kepada ahli pkr yg berbangsa melayu ada kamu semua sanggup dengar org menghina bangsa kamu dan islam kenapa kamu semua jadi penakut kepada pertualang bangsa hina besi kerana karat hina manusia jadi penkianat.

Anonymous said...

Betul tu Bro;

Toksah mimpilah orang Cina nak kongsi apa yang telah menjadi hak mereka; mereka nak sama rata dalam semua hal; politik,agama,pegawai tinggi kerajaan, tanah rizab Melayu dan apa yang orang lain ada. Tapi bab ekonomi, tak pernah pulak dengar nak kongsi sama..yang ada pada orang lainpun jugak nak diambil.

Google "Singapore Eugenics" dan kajilah macam mana polisi rasis di Singapura digunakan untuk menindas golongan miskin aka Melayu disana.

Syukur kita mempunyai pemimpin Melayu yang berwawasan yang telah melakukan tindakan afirmatif untuk membetulkan keadaan. Kalau tidak jadilah orang Melayu macam orang pribumi di Filipina, rata-rata hanya setakat kerja buruh kasar sedangkan bangsa Cina jadi pemerintah dan juga saudagar besar disana.Begitu juga di Thailand dan Indonesia.

To Live Again said...

To acah je:

Ko ni kalau aku ckp bodo karang ko mrh..Ok la ko bkn bodo tp ko TAK TAU..Ni aku bgtau..Sblm ko nshat azli dgn kata "sudah-sudah la"..Baik ko 2 yg brhenti merepek dn memfitnah..

Jgn la buat2 lupa sape yg mula2 mendedahkan salah laku nuar ni..Di msjd ustaz taib dedahkan..Di parlimen karpal dedahkan..Di pentas ceramah Mat sabu dedahkan..Ape hal pulak UMNO yg terpalit konon menyebar fitnah..

Dulu time isu pink form, tabur duit, salam isi smpai pak ghafar jatuh terjelepok dek permainan kotor nuar ni..sape jgak yg menyalak siang mlm menuduh mahathir menyimpan pemimpin rasuah, smbl menyatakan rs simpati dgn pak ghafar ketiuka 2 kalau bkn pas pis pus..

ko kalau setakat kenal anwar sejak dr thn 98 dgn isu RFORBASI 2 pon melaui tutor2 di universirti, pensyarah kankung x pyh la..

Ko selidik dr mana si nuar 2 mula..check background dia dlm abim,mbm,pemuda umno..ko akn jmpa jwpn..Kalau setkat tgk gmbr mata lebam dn terguling2 ats jln raya ms REFORBASI dulu baik ko diam la..

To Live Again said...

Kalau sape2 keje bermula dr jwtn bwh mcm fresh grad dgn jwtn exec biasa dia akn dapati gaji dia jauh lebh rndh dr rakan2 keja di company lain..Kalau gaji tinggi pon beban keja mcm keja utk 2 org..

1 lg cuba perhatikan kalau kita g cmpany cina, bahasa melayu sory la x laku..berbuih2 diaorg ckp english dgn mandarin je wpon english taugeh je pon tp buat confiedent..jnji x ckp melayu

1 lg cuba tgk dr segi penampilan terutama bg pmpuan la..Kalau nk bwk imej muslimah mcm bajung kurung original bkn baju kurung moden, jubah dd msti byk mata yg seolah2 x sng..Dnlast2 msti kena tegur konon etikapakaian mti menpati etika korporat..Last pkai la pmuan melayu ni kemeja-T dgn skrit wpon labuh tp ketat dgn tudung moden yg x menutupi bhg buah dada..Baru la kopporat!

Byk lagi la kalau nk cita pasal double standard cina ni..Dr sekecik2 perkara smpai sebesar2 perkara..

shamshul anuar said...

Saudara Azli,

Saya tak dengar pun istilah Ketuanan Melayu dilaungkan oleh pemimpin UMNO.

Yang dok sibuk jaja perkataan "Ketuanan Melayu" ialah Anwar dan Wan Azizah.

Apa sebenarnya "Ketuanan Melayu?". Ianya bukan dasar "White Supremacy " yang sinonim satu masa dulu di zaman perhambaan di ladang kapas sekitar 1850an.

Ianya juga bukan seperti "Apartheid" yang semua orang tahu adalah zalim.

Apa yang orang Melayu mahu ialah selepas merdeka, mereka berperanan dalam politik dan paling penting menguasai politik. Pada orang Melayu( kecuali Anwar dan PAS) apalah guna merdeka jika diperintah oleh parti yang begitu anti Melayu seperti DAP.

Penting untuk orang Melayu menguasai politik kerana dengan kuasa yang ada maka hak mereka seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dijaga.

Orang Melayu telah melakukan satu pengorbanan yang saya rasa layak masuk "Guiness Book of World Record" sebagai tuan punya tanah yang paling banyak beri kewarganegaraan ( lebih 1 juta) dalam sehari ketika Merdeka.

Menyedari mereka kini berkongdi kuasa dengan bangsa lain, orang Melayu sedar mereka mesti kuasai politik demi kepentingan mereka.

Tiada apa yang hendak dimalukan. Orang Melayu menguasai politik MELALUI JALAN YANG SAH IAITU MEMERNANGI PILIHANRAYA.

Anwar sebenarnya mahu menimbulkan kebencian oranng Cina terhadap UMNO. Maklumlah dia sedar sokongan Melayu padanya hampir pupus. Jadi terpaksalah bergantung undi orang Cina.

Dan untuk dapatkan undi Cina( kerana kemaruk naak jadi PM) terpaksalah dia gadai hak Melayu . Dia sedar orang Cina tak akan sokongnya kalau da tak sanggup gadai hak bangsanya sendiri.

JUJUR saya cakap inilah ahli politik melayu paling tak guna pernah saya jumpa.

Dia tak kira siapa saja. Semua mahu dimanipulasi. Pak Lah yang menolongnya diawal kariernya juga dikhianati dengan merampas jawatan Pengerusi Perhubungan Negeri Pulau Pinang.

Tun Ghaffar yang begitu banyak jasa juga dijatuhkan dengan menggunakan wang. Tun Ghaffar pula enggan jual maruah dengan gunakan kedudukan sebagai TPM untuk pertahankan jawatan.

Dr Mahathir yang melayan Anwar sebagai "royal politician" juga dikhianati.

Jadi takk hairanlah jika dia kini mahu khianati Melayu demi nafsu.

Anwar terlupa Kebesaran Allah SWT. Allah SWT yang menentukan segalanya.

Pada orang Melayu yang malu jika "bertuankan Melayu" silalah pergi Pulau Pinang dan dengar rintihan orang melsayu disana.

Mereka boleh dengar betapa azabya "Ketuanan DAP" pada orang Melayu.

Kalau masih ada ego nak sokong Anwar, jangan susah hati. Kita tak perlu bayar apa-apa.

Yang perlu menanggung siksa adalah anak cucu kita. Itu saja.

Sendiri mahu ingat.

Anonymous said...

Persoalannya,diandaikan PR memerintah selepas PR13 nanti,adakah anwar akan dinobatkan sebagai PM dengan majoriti concencus komponen PR?Adakah PAS begitu bodoh membiarkan dia menjadi PM jika didasarkan majoriti kerusi yang dimenangi oleh parti masing-masing?Lihat senario sekarang,kerusi PAS atau PKR yang majoriti?Pukimak ni bercakap atas dasar apa yang dia nak jadi PM?C'mon la...be a grown up dan jgn jadi bodoh...