Tetamu Kehormat...

September 24, 2010

Nurul Izzah Semakin Tidak Waras : Cabar Mahathir Berdebat


Nurul Izzah Semakin Tidak Waras
Cabar Mahathir Berdebat


Nurul Izzah dalam usaha untuk mempromosikan dirinya sebagai calon Naib Presiden PKR paling "kehadapan" secara tiba-tiba, sama ada beliau sedar atau pun akalnya sudah semakin serabut, dengan lantang mencabar Tun Mahathir agar berdebat dengan beliau berkenaan kenyataan Tun Mahathir di akhbar perdana yang mendakwa Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat memerintah negara ini (sila baca di sini).

Nurul Izzah seolah-olah sudah menjadi seorang gadis cantik yang hilang kewarasan akal budi dan fikirannya - sebelum ini bagi mempopularkan dirinya, beliau sanggup mencabar PERKASA agar berdebat dengannya berhubung isu perlembagaan negara yang dikatakan tidak memperincikan persoalan hak keistimewaan Melayu.

Malah, dua hari yang lalu, sekali lagi Nurul Izzah membuat kejutan untuk bertanding jawatan Naib Presiden PKR dan mencadangankan agar semua calon yang bertanding menandatangani satu deklarasi bagi mewujudkan pertandingan yang bersih dan bebas daripada politik wang - soalnya, mengapa baru sekarang Nurul Izzah begitu mahu menonjolkan dirinya? Seolah-olah beliau merupakan heroin baru dalam PKR? Atau sebenarnya strategi beliau itu ada udang di sebalik batu? Ingin saya bertanya Nurul Izzah, siapa awak untuk mencabar Tun Mahathir berdebat? Berapa umur awak? Hingus pun belum abis kering berani tunjuk kurang ajar dengan negarawan.

Jika ayah beliau sendiri pun tidak berani berhadapan dengan Tun Mahathir, masakan Nurul Izzah lebih bijak dan pandai daripada Tun Mahathir? Pada hari ini, secara terbuka saya MENCABAR NURUL IZZAH BERDEBAT DENGAN SAYA TENTANG APA-APA SAHAJA ISU, DAN DI MANA SAHAJA TEMPATNYA. NURUL IZZAH SAMA SEKALI TIDAK LAYAK BERDEBAT DENGAN TUN MAHATHIR SEMATA-MATA MENGINGINKAN POPULARITI DAN SOKONGAN MURAHAN AHLI PKR!

Baca Laporan Harakah di bawah :

KUALA LUMPUR, 24 Sept: Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Muihamad Nizar Jamaludin mendakwa Tun Dr Mahathir dikuasai otak perkauman manakala Nuzul Izzah Anwar pula mencabarnya berdebat ekoran dakwaan beliau Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat memerintah.

"Oleh itu, dengan matlamat untuk bertukar pendapat, demi mewujudkan 'Malaysia Yang Lebih Baik Untuk Semua Rakyat', saya dengan rendah hati membuat tawaran untuk berdebat dengan Tun Dr Mahathir supaya 'kebimbangan' Melayu - yang pastinya tidak melibatkan keseluruhan masyarakat - yang disebut itu dapat dijelaskan, sama ada kerana Takut Melayu Hilang Kuasa atau Hilang Harta?" kata Nurul Izzah dalam satu kenyataannya.

Bagi bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Muhamad Nizar Jamaludin (gambar), kenyataan Mahathir itu satu kenyataan bersifat perkauman. Beliau memberi jaminan, yang akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat menang adalah Umno bukannya Melayu.

"Umno pasti hilang kuasa dan suara jika PR memerintah negeri-negeri dan pusat. Tun Mahathir kata Melayu hilang kuasa dan suara. Ini kenyataan rasis dan hasutan," kata beliau dalam twitternya. Media hari ini menyiarkan kenyataan Mahathir yang mendakwa kuasa politik Melayu akan hilang sekiranya Pakatan Rakyat yang digelarnya parti pembangkang mendapat kuasa sebagai di Perak sebelum dirampas oleh Barisan Nasional.

Beliau mendakwa, walaupun menteri besarnya Melayu dari PAS iaitu Muhamad Nizar tetapi kerajaan itu dikuasai oleh DAP. Nizar berkata, kenyataan sebegini adalah jelas dari otak perkauman Mahathir. "PAS bertindak secara Islam untuk mendapatkan dari Umno yang perkauman untuk menyelematkan Malaysia," kata Nizar.

Bagi Nurul Izzah pula, kenyataan Mahathir itu tidak bertanggungjawab dan merupakan sebahagian usaha terdesak untuk menjejaskan kestabilan negara. Selain penggunaan isu perkauman, Umno juga memakai satu-satunya pendekatan yang mereka mahir, iaitu 'Politik Ketakutan'. 'Politik ketakutan' menggunakan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan sebagai alat untuk penipuan yang penuh terdesak, katanya.

Menurut Nurul Izzah, masyarakat Melayu diindoktrinasi melalui pelbagai cara termasuk penggunaan NGO untuk berlakon sebagai mangsa dengan tujuan untuk mengeliru dan membantutkan seluruh anggota masyarakat supaya kekal terpasung fikirannya dan emosinya baik oleh kerajaan penjajah dan kini melalui penggantinya, Umno.

Beliau dipercayai merujuk kepada Pergerakan Pribumi Perkasa (Perkasa) yang dipimpin oleh Datuk Ibrahim Ali yang mana Mahathir adalah penasihatnya. "Matlamat ini tidak lain dan tidak bukan untuk mengekalkan dominasi politik oleh sekelompok kecil elit Melayu yang rapat dengan pusat kuasa, melalui rasuah, salah guna kuasa dan secara berterusan mengabaikan perlembagaan.

"Malang sekali kerana tindakan mereka ini dibantu oleh MCA, MIC, Gerakan dan parti komponen BN lain yang terus membisu dan membuang tanggungjawab yang sepatutnya digalas.

"Kita perlu melawan usaha-usaha ini dengan menekankan 'Politik Berlandaskan Harapan dan Kebebasan' yang akan mengubah Minda Melayu daripada kebimbangan palsu tentang kehilangan identiti dan pembangunan ekonomi kepada daya positif yang akhirnya mencipta masyarakat yang penuh keyakinan dan tidak lagi terkongkong," kata beliau dalam kenyataannya.

14 comments:

Anonymous said...

Budak ni nak cari publicity aja. Dia tahu dia akan kena lanyak; tapi publicity baginya melaui TV, suratkhabar dan blogs akan menggunung. Dengan demikian dia akan lagi disanjung oleh orang PR dan dia akan score points untuk jadi VP PKR nanti. Pandai juga budak mulut luas mata sepet rupa cina ni.

shamshul anuar said...

Saudara azli,

Begitulah perangai kalau demdam membabi buta. Nurul Izzah sebenarnya adalah seorang budak mentah yang menang pilihanraya dan mengikut perangai bapanya yang 'opportunis".

Soalan yang akan saya tanya kalau berjumpa dengan beliau ialah" tidakkah beliau terasa pelik ayahnya tidak mahu bersumpah JIKA DIPIHAK YANG BENAR".

Apa yang dicakapka oleh Tun dr mahathir adalah satu kenyataan. Melayu dalam PKR dan PAS pasti akan cakap "Sebijik taktik orang UMNO untuk takutkan Melayu".

Inilah masalah bila enggan menerima kenyataan yang begitu menakutkan orang Melayu. Ramai orang melayu berperangai seolah olah tidak percaya yang kuasa politik boleh terlepas dari tangan sekelip mata.

Mereka seolah olah tak mahu terima hakikat yang Allah SWT boleh tarik kuasa politik mereka BILA BILA MASA.

Berulang kali diingatkan yang ALLAH SWT boleh beri kuasa dan BOLEH TARIK kuasa dan tiada siapa yang dapat menghalangnya.

Kita sudah diberi preview" didepan mata. Kita sudah melihat siksanya peniaga Melayu di Pulau Pinang. kIta sudah melihat kakitangan Melayu difitnah hanya kerana "Melayu".

Kita sudah dapat melihat sendiri "UiTM" tidak dapat dibina hanya kerana lambat bayar 2 hari. Kita melihat sendiri orang Islam terpaksa bergelut membantah pembinaan kuil dikawasan hampir 95% orang Melayu seolah olah tak cukup kuil di Selangor.

Kita melihat sendiri Bar Council anjurkan kursus mengenai masalah bila tukar ugama pada Islam dan panelist dijemput dari kalangan Melayu yang tiada siapa anggap layak bercakap mengenai orang Melayu( Farish Noor).

Kita melihat depan mata dimana orang Melayu tak boleh cakap pasal Melayu dan kepentingan mereka tetapi Cina boleh bebas sesuka hati mempertikaikan hak orang melayu.

Semua berlaku kerana kita ada sikap yang bawa malapetaka " AMBIL MUDAH".

Hari ini orang Melayu sudah boleh sebut "Sembah derhaka" dan berbaring menghalang kerea Sultan serta ingkar titah Sultan yang tidak mahu Kalimah "allah" dikongsi dengan Kristian .

Hari ini sudah jadi seperti berdosa untuk orang Melayu berkuasa walaupun kuasa didapat melaui cara sah iaitu pilihanraya.

SEMUANYA KERANA NAFSU.

Sebenarnya PKR tidak jaga kepentingan Melayu ( atau sekarang memang berdosa sebut Melayu , hanya Islam boleh). Anwar sanggup buat apa saja demi jadi PM.

Pada budak budak yang baru tumbuh misai, anda semua mungkin tak ingat betapa Anwar sanggup gulingkan Tun Ghaffar setelah berulang kali beritahu satu dunia yang ia anggap Tun Ghaffar adalah seperti bapa kandung.

Tun Ghaffar yang bawa UMNO ke Sabah hanya dapat satu undi dari Sabah. Kerana Tun Ghaffar enggan merasuah , beliau ditolak .

Ini satu pengajaran pada kita semua dan juga UMNO. Berhati hati pilih pemimpin .

Pada PAS, jika anda sayangkan ISLAM, anda tahu apa yang patut anda buat. Sudah lupakah pada 1998, Mohd Sabu sebut "Anwar Aljuburi. Inikah pemimpoin yang mahu kita memerrrrrtabatkan".

Tidur sebantal dengan DAP merosakkan Melayu serta kepentingan Islam. DAP memang anti Islam. PAS hanya kuli batak untuk menjatuhkan satu satunya kuasa politik orang Melayu iaitu UMNO.

Kalau nak tahu Melayu tanpa kuasa maka bayangkan UMNO tumbang. Tanpa anda sedari, graduan Melayu akan susah dapat kerja kerajaan kerana mereka "Melayu".

Anda munkin perasan ramai peniaga Melayu disaman tetapi peniaga Cina bebas. Oh ya. Kuil akan dibina merata ceruk dan Yang Dipertua perbandaran tak boleh buat apa apa kerana ( macam di Selangor), mereka akan dipecat kalau robohkan kuil haram.

Oh ya. Satu lagi akan bertambah ramailah maklum macam Namawee yang kurang ajar.

SENDIRI MAHU INGAT

Anonymous said...

Lihatlah siapa mak bapaknya, apa yang nak dihairankan..kalau baik mak bapaknya baiklah anaknya.

Anonymous said...

sumbat je kote dalam mulut nurul izzah tu.. senyap la dia.. kah kah kah..

dubaque said...

setuju sangat dengan anom 6.52pm, sumbat segala lubang yang ader...cuma lubang anu tu jer...bapak dia yang punya...

lahanat punya budak hingusan nie, nak cabar negarawan negara, cabar dulu bapak dia peliwat pelewat tu bersumpah dulu...

tak sedar diri punya bangsat!!!

hilbert said...

Salam sdra Azli,

Nurul Izzah nak berdebat dgn Tun Dr Mahathir??? ...hmmmm tak payahlah... Bagus Nurul Izzah ni makan mee sedaap dua tiga bungkus, buah pisang satu tandan, buah timun ke, terung ke...daripada dia sibuk nak mencabar Tun M.

Bagus juga dia berdebat dgn saya kat mana2 saja dia mahu...

Muhammad Azli Shukri said...

hilbert - betul sangat kata tuan tu.

shamsul anuar - kupas yang sangat baik

Anonymous said...

Budak ni WARAS sebenarnya
STRATEGI PROMOSI DIRI... kalau semua media layan & memperkatakannya, senang senang dia dapat promosi percuma.

APA KATA KITA BIAR ANAK ANJING NI MENYALAK BUKIT....

diwaktu yg sama APA STRATEGI KITA???

shamshul anuar said...

Saudara azli,

Ada satu perkara yang kita terlepas pandang: USAHA BERTERUSAN MEMBURUKKAN TUN DR MAHATHIR

Kenapa ada pihak mahu lecehkan Tun Dr mahathir?

1) Tun dr mahathir walaupun telah bersara adalah sangat berpengaruh terutama dikalangan orang Melayu. Sebagai bekas PM dan bekas "Boss" kepada dua PM( Pak Lah dan Najib), Tun boleh menegur secara berterus terang atau sindiran( seperti kata dia tak begitu faham 1Malaysia) .

Dan PM sekarang yang menerima sindiran atau teguran tidak boleh menolak teguran mentah mentah atau menempelak Tun kerana Tun dulu juga benarkan mereka berada dalam kabinetnya.

2) Kedudukan Tun sebagai ketua kerajaan selama 22 tahun menyebabkan ramai wartawan sentiasa mahu bertanya pandangan beliau. Samada kita setuju atau tidak dengan apa yang Tun kata, pandangan beliau mewakili apa yang Kerajaan pegang selama dia jadi PM.

Jadi dengan memperlecehkan beliau seperti Nazri cakap Tun rasis secara tak langsung melecehkan Kerajaan beliau sebagai rasis.

Dan memandangkan UMNO ialah parti utama dalam BN yang memerintah, maka dengan menuduh Tun sebagai rasis, secara automatik UMNO dituduh rasis. Maknanya orang Melayu rasis lah.

3) Tun amat ambil berat hal orang melayu. Beliau pertahankan orang melayu tanpa menzalimi bukan Melayu. Tentulah sikap beliau tak selari dengan pandangan "big Boss PR iaitu DAP yang pada mereka pemimpin Melayu yang baik ialah mereka yang suka gadaikan hak orang Melayu macam Anwar atau hj hadi.

MALANGNYA TUN TIDAK BERSERBAN ATAU BERJUBAH , jadi beliau taklah dipandang sebagai beriman setaraf PAS . Pada orang melayu itu perkara penting.

Orang melayu walaupun sensitif pasal ugama juga suka ambil mudah hal akidah. Bagi mereka, kalau berjubah berserbah tetapi suka memaki hamun serta sanggup jadi kuli DAP , itu tak mengapa.

Yang tak boleh ialah kalau pakai "coat' tetapi cakap pasal kepentingan Melayu( secara tak lansung kepentingan Islam) kerana majoriti Islam Malaysia ialah Melayu. Serta merta dicop "assabiyah".

Anonymous said...

celako! celako! celako! nurul Izzah Bt Anwar ni!!!

kusai said...

Alahai budak izzah ni menang pun sebab pengaruh bapak dia.Dia ni bidan terjun aje,tak layak pun sebagai ahli politik.Belajarlah lap hingus tu dulu sebelum nak cabar tun.Bapak dia pun tak berani nak cabar tun,ini dia yg budak2 lagi sibuk nak tunjuk handal.

Aku nampak perangai perengus anwar dalam wajah budak ni.Memang sebiji macam bapak dia tinggal lagi dia pompuan.

Anonymous said...

Nak lawan berhujah?
Jangan kata dia, kalau bapa diapun belum tentu boleh menang!
Ingat 'debat' dengan arwah Fadzil Noor dulu?

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2

Anonymous said...

anak beranak hanya nak menyusahkan kita semua aje, mari kita semua tolak dia di Lembah Pantai PRU akan datang.