Skip to main content

Apa Pandangan Tuan-Tuan Tentang Hal Ini?



Agak-agak boleh tak kita terima pemikiran seperti ini? Apa pandangan tuan2? Klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar.

Comments

Anonymous said…
Ostad mana tu?

mm..syurga dan neraka tu milikNya, manusia dan segala2nya adalah milikNya..dan berkuasa penuh keatas milik2Nya.

semayang dan perintah2 Allah swt yg diperintahkan adalah utk kebaikan manusia dunia dan akhirat..didalamnya ada janji2Nya.

Dan Allah swt kaborkan juga..ngan mentaatiNya, mudah2an dapat kejayaan..

Janji2Nya utk amalan2 yg leh menyebabkan masuk kedalam syurgaNya ada syarat2 kesempurnaan amalan2 tersebut. Kekurangan dalam syarat2 dalam pengamalan pun leh dihukum diakhirat kelak, yg mana amalan2 yg tidak menepati syarat2Nya ianya akan ditolak.

Amalan2 juga diguna utk timbangtara menebus akan kesalahan2 kita terhadap diri sendiri juga pada hamba2Nya yg lain.

Dan penerimaan amalan2 ni juga adalah salah satu rahsia Allah swt..para ambiya' dan para sahabat serta para auliya' sentiasa berdoa dan brharap Allah swt ngan ihsanNya menerima dan sempurnakan amalan2 mereka!! Ganjaran dan janji2Nya hanya pada amalan yg sempurna..yg tiada kecacatan.

Akhirnya, masuk ke syurga atau ke neraka..adalah hak mutlak Allah swt. Terima atau menolak amalan kita juga adalah hak mutlak Allah swt.

Semayang tu adalah perintah2Nya..hamba kena taat!! Lakukan amalan adalah tanda2 sebagai hamba! enggan lakukan amalan tu tanda hamba2 yg engkar!!

Mereka yg soleh pun risau amalan diterima atau tidak.
Anonymous said…
PAS = parti ajaran sesat....
Bijen M. said…
Kita masuk syurga dengan rahmat Allah SWT.
Kalau nak dikira amalan, memang tak layak.
Semua kita mengharapkan syafaat.

Kita masuk syurga atau neraka juga Allah SWT yang tentukan.
Even seorang abid yang beribadat sepanjang hayatnya, jika Allah SWT kata dia mati dalam kufur, neraka tempatnya.
Dan seorang pelaku maksiat sepanjang hidupnya, jika Allah SWT kata matinya beriman, syurgalah untuknya.
Sebab itu lepas solat kita berdoa semoga mati dalam husnul khotimah.
Perkara ini disebut dalam hadith.

WA.
Anonymous said…
pas itu parti celaru
Anonymous said…
Betullah pendapat saudara Hiezan Al Kadahi tu...aku setuju cuma mungkin ayatnya tak berapa lengkap...mungkin boleh diterjemahkan begini:

1. "Allah hanya akan menetapkan seseorang umatnya samada menuju ke syurga ataupun neraka setelah dipertimbangkan amalannya, jika baik amalannya maka kesyurgalah ia begitu juga sebaliknya."

2. "Allah tidak akan menetapkan A pergi keneraka sebelum dipertimbangkan amalannya kerana jika allah telah menetapkan dari azali A keneraka tetapi A adalah seorang yang alim dan warak, maka sudah tentulah ianya tidak adil dan zalim sedangkan Allah bukan begitu sifatnya"

Saudara kita jangan ikut parti cap bulan cuba memutar-belitkan kata-kata dan fakta hanya untuk menang, kerana jika begitu kita pun sama keliru dengan mereka.

Seelok-elonya jadilah DACING yang adil timbang-taranya dan tepat faktanya.

Maaf dari saya.
udanggalah said…
Kalau gitu sebaliknya tak payah kita sembahyang kalau dah tetap jadi ahli syurga..!
Anonymous said…
udang galah mmg mcm jahil jerr...udang galah tu islam ke?...kalau kita jahat mmg kita akan masuk neraka kalo tak taubat..kalau kita baik insyaAllah akan masuk syurga..amalan kita yg akan tentukan masuk syurga atau neraka selepas pengadilanAllah....Allah Maha Adil..

takyah nakbalas la statement ana ni...sendiri mau fikir...dan jgn bcakap kalau jahil...
Pok Li said…
Kalau syurga dan neraka bukan ditetapkan oleh Allah, siapa pula nak menetapkannya. Manusia hanya mengerjakan perintah Allah, keputusannya syurga atau neraka adalah datang dari rahmatNya.
azlishukri said…
terima kasih pandangan tuan2 semua
melayularut said…
PAS mempersendakan Islam. Seolah-olah kaabah itu berhala.....
Saje_Menyinggah said…
jangan salah tafsir ape yang korang bace sepintas lalu je.. kite ade akal yang membezakan manusia dengan haiwan.. kalau kita berfikir macam haiwan, itulah diri kita sebenarnya..

Pilihan Pembaca

Hayat Ronnie Liu Semakin Berakhir...

Hayat Politik Ronnie Liu Semakin Berakhir Nama Ronnie Liu tidak asing lagi di negara ini. Salah seorang pemimpin DAP yang sangat kontroversi - namanya dikaitkan dengan kumpulan gengster, menghalang penguatkuasaan daripada merampas penjualan arak di kawasan penduduk Islam, dan terbaru terlibat dengan skandal penyalahgunaan "kepala surat" yang dikatakan bertujuan untuk mendapatkan tender tertentu. Rupa-rupanya Ronnie tidak hanya mempunyai ramai musuh di luar sana, sebaliknya kedudukan beliau sendiri di dalam DAP masih tidak terjamin. Isu penyelewengan "kepala surat" telah digunakan oleh musuh-musuhnya untuk menjatuhkan Ronnie daripada tampuk pentadbiran kerajaan Selangor. Selain didesak untuk meletakkan jawatan sebagai exco, saya percaya kedudukan beliau sebagai ADUN Pandamaran juga akan terjejas. Mungkin, silap haribulan beliau tidak akan dicalonkan semula di kawasan tersebut dalam PRU yang akan datang. Sama-sama kita tunggu plot kejatuhan si Ronnie i

6 Asas Penting Mengapa Perhimpunan Bersih Haram Di Sisi Islam

Demonstrasi, sering dilihat dari kaca mata perundangan dan ekonomi, jarang kita melihatnya dari aspek agama. Maksud saya, isu ini acapkali disisihkan daripada kaca mata Islam, bahkan tidak kedengaran langsung dalam kalangan ulama tempatan membicarakannya, seolah-olah mereka turut redho atas segala tindak tanduk penyokong-penyokong PKR yang menganjurkan demonstrasi besar-besaran selama ini bagi menjatuhkan kerajaan. Mengapa para ulama membisu? Mengapa mereka tidak bercakap perkara yang hak? Dan mengapa mereka menyembunyikan ilmu dan hukum? Jika berkenaan Karnival Sure Heboh atau konsert artis, para ulama pantas memberikan hukum, tetapi dalam isu demonstrasi dan tunjuk perasaan yang sering dianjurkan oleh parti pembangkang, tiada ulama pun yang menegur. Apakah mereka takut dituduh sebagai penyokong kerajaan? Atau mereka tidak mahu bercakap benar? Aneh, dan kadangkala menjadi misteri dalam kalangan ulama tempatan, baik yang berfahaman salaf mahup

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil