Skip to main content

Apabila Al-Azhar Haramkan FaceBook : Mana Perginya Para Pembenci Ibn Taimiyyah?


Apabila Al-Azhar Mengharamkan FaceBook
Mana Perginya Para Pembenci Ibn Taimiyyah?



Apabila Ulama-ulama di Pusat Fatwa Al-Azhar memfatwakan bahawa Ibn Taimiyyah dan Wahabi adalah sesat, maka berduyun-duyunlah para penyokong Ustaz Zamihan menyebarluaskan fatwa tersebut di blog masing-masing. Sedang, dalam soal Tauhid 3 serangkai yang dipelopori oleh Ibn Taimiyyah dan diteruskan oleh Muhammad bin Wahhab sama sekali tidak terpesong daripada ajaran Islam yang sebenarnya - ia adalah salah satu metodologi dalam usaha mengenali Allah selain daripada kaedah Ash'ariyyah sifat 20. Bahkan, Syeikh Yusuf al-Qardhawi turut merujuk dan menggunkan kaedah tersebut dalam tulisan-tulisan beliau. Malah, beliau juga pernah dituduh sebagai Wahabi.


Tidak cukup dengan itu, Yusuf Qardhawi dalam satu tulisannya dengan jelas mendakwa, salah seorang ulama yang paling hampir dan dekat di hati dan pemikirannya ialah Ibn Taimiyyah! Nah, sekarang perhatikan, jika Yusuf Qardawi sendiri pun tidak sanggup untuk mengkafirkan pegangan akidah Ibn Taimiyyah, maka apatah lagi dengan kita. Dan sekarang, terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab berserta dengan segala keegoaan dan kejahilan mereka, dengan begitu mudah segera menyebarluaskan fatwa dari Pusat Fatwa Al-Azhar tersebut tanpa berfikir panjang dan menyelidik terlebih dahulu, budaya bertaklid buta dan ikut-ikutan masih kuat dalam amalan seharian kita semua.


Pada masa yang sama - anehnya, golongan yang beria-ria menyebarluaskan fatwa tersebut tidak pula mahu mengikut dan tunduk dengan satu lagi fatwa yang dikeluarkan oleh Al-Azhar yang mengharamkan penggunaan FaceBook! Dalam isu Wahabi dan Ibn Taimiyyah cukup pantas mereka menyeru umat Islam agar ikutlah fatwa yang telah dikeluarkan oleh Institusi Islam terkenal ini dan janganlah sekakli-kali kita melawan atau menentang - jika Al-Azhar sudah menghukum Wahabi dan Ibn Taimyyah sesat, kita terimalah, jangan dibantah lagi, sebaliknya apabila Al-Azhar mengeluarkan fatwa bahawa FaceBook haram - golongan ini diam membisu seribu bahasa! Mana perginya Zamihan dan para penyokongnya? Mengapa tidak digunapakai segera fatwa pengharam FaceBook ini dan diuar-uarkan kepada orang ramai melalui blog tuan sekalian? Atau tuan-tuan sememangnya suka mengambil fatwa mengikut selera dan nafsu semata-mata? Mana-mana fatwa yang condong dan selari dengan pemikiran tuan-tuan, maka fatwa tersebut segera diuar-uarkan di blog tuan sekalian, sebaliknya jika fatwa tersebut dirasakan tidak mengguntungkan tuan-tuan, maka tinggalakan sahaja fatwa tersebut.


Apakah maknanya semua ini? Apakah kita harus percaya dan menyakini bloggers yang bersifat seperti ini? Saya sangat sedih melihat ini semua - rupa-rupanya kita masih suka mengikut nafsu daripada mencari hakikat kebenaran. Semoga sama-sama kita dilindungi Allah hendaknya. Wallahualam.

Jakarta (voa-islam.com) – Setelah komisi fatwa mesir mengeluarkan fatwa haram pada Facebook dengan alasan ada korelasi dengan perselingkuhan serta perceraian. Kini MUI Indonesia akan mempelajari facebook dalam pandangan Islam.

Ketua Komisi Fatwa Universitas Al-Azhar Kairo Mesir Sheikh Abdel Hamid al-Atras Jumat (05/02) mengeluarkan fatwa haram terhadap Facebook. Jejaring sosial itu dituding memiliki korelasi dengan tingkat perceraian dan perselingkuhan di negara itu.

“Statistik menunjukkan bahwa tingkat rata-rata perceraian meningkat sejak hadirnya Facebook dan perselingkuhan semakin marak,” ujar Sheikh Abdel Hamid al-Atras.

...Statistik menunjukkan bahwa tingkat rata-rata perceraian meningkat sejak hadirnya Facebook dan perselingkuhan semakin marak,” ujar Sheikh Abdel Hamid al-Atras...

“Ini adalah instrumen yang menghancurkan nilai-nilai sendi keluarga karena mendorong masing-masing pasangan untuk memiliki hubungan dengan orang lain yang mana akan meretakkan hukum syariah Islam,” tambah al-Atrash.

Lalu bagaimana ulama Indonesia memandang keluarnya fatwa itu? Ketua MUI Pusat KH Khalil Ridwan menyatakan Facebook belum dinyatakan haram, namun tetap diawasi fungsi dan keberadaannya di masyarakat.

“MUI Pusat sebagai lembaga harus melalui komisi fatwa bila ingin memutuskan sebuah fatwa haram terhadap Facebook,” ujarnya di Jakarta, kemarin. Ia menjelaskan, sesuatu yang tidak ada di zaman Rasulullah SAW semacam Facebook bisa menjadi haram dengan melihat dari maslahat dan mudharatnya.

...Sheikh Abdel Hamid al-Atras mungkin melihat di Mesir banyak mudharat ketimbang maslahat yang didapatkan dari Facebook sehingga diharamkan. Saya pribadi belum melihat lebih banyak mudharat ketimbang maslahatnya di Facebook yang digunakan di Indonesia,” kata KH. Cholil...

“Sheikh Abdel Hamid al-Atras mungkin melihat di Mesir banyak mudharat ketimbang maslahat yang didapatkan dari Facebook sehingga diharamkan. Saya pribadi belum melihat lebih banyak mudharat ketimbang maslahatnya di Facebook yang digunakan di Indonesia,” katanya.

KH Cholil Ridwan menilai masih banyak maslahat yang diperoleh dari adanya Facebook seperti mencari teman dan komunikasi bahkan dukungan terhadap Bibit-Chandra maupun Prita Mulyasari.

Fatwa haram Facebook di Mesir itu mengikuti publikasi awal pekan lalu tentang studi yang mendapati satu dari lima perceraian di Mesir terjadi diakibatkan hubungan komunikasi di Facebook atau situs jejaring sosial lainnya. “Seperti halnya televisi satelit, situs jejaring sosial adalah pedang bermata pisau ganda,” tandas al-Atrash.

“Sementara Facebook mengizinkan penyebaran Islam, tetapi juga memberikan kemampuan kepada orang untuk menjalani hubungan cinta yang terlarang. Inilah alasan siapapun yang menggunakan situs semacam itu dipertimbangkan sebagai pendosa,” tambah al-Atrash.

KH Cholil Ridwan mengatakan terkait fatwa haram Facebook di Mesir akan segera ditindaklanjuti oleh MUI Indonesia untuk dipelajari dan dibahas.

“Artinya tergantung siapa yang memanfaatkan Facebook sebagai alat bantu, apakah untuk kejahatan atau kebaikan. Facebooknya sendiri tidak bersalah. Tetapi saya akan coba menyampaikan kabar di Mesir ini kepada majelis fatwa MUI untuk bisa dibahas lebih lanjut,” tandas Cholil. [Ibnudzar/inilah]

Comments

PKMPL said…
Saudara memang pencinta ilmu. Seronok membaca blog saudara.
azlishukri said…
terima kasih tuan PKMPL
HomeBiss said…
Salam..

With all due respect, you should do more homework before writing something.

Take note that the so called Fatwa made against Facebook was purportedly made by Sheikh Abd Al-Hamid Al-Atrash, former head of the Fatwa Council at Al-Azhar.

The news about the so called Fatwa was first reported by a Qatari newspaper but a few days after it's publication, Sheikh Abd Al-Hamid Al-Atrash came forward and deny the issuance of such Fatwa. Al-Azhar's Fatwa Committee also came forward and they also have denied the existence of such Fatwa.

Are we clear, brother?
hahaha bila cendiakawan islam saling bertelagah, yang rugi umat islam itu sendiri.

bagus bagus bergaduh ler lagi.
hoqni said…
Salam HomeBiss,

Alhamdulillah that you were able to point out that there was no such fatwa issued.
azlishukri said…
homeBiss...jika ia bukan fatwa tidak perlu rasanya ia dikeluarkan daripada mulut seorang ulama..namun begitu ia tetap menjadi polimek..apabila yg berkata itu ialah bekas pengerusi majlis fatwa al-Azhar, maka hujahnya diterima, saya tahu bahawa ia bukanlah dalam bentuk konsensus..tetapi apa yg ingin saya bukti ialah, terdapat pro dan kon berhubung pengharaman FaceBook, begitu juga dengan isu wahabi dan ibn taimiyyah..tidak semua ulama menghukum ibn timiyyah dan wahabi itu sesat..jadi mengapa tuan menafikannya? ini adalah khilafiah...mengapa mesti disogokkan kepada rakyat malaysia kononnya ibn taimiyyah dan wahabi itu sesat..sedang tidak semua ulama berfatwa sedemikian..sama halnya dengan isu facebook ini...ARE WE CLEAR BROTHER???
azlishukri said…
Md - setujukah saudara jika Fatwa atau hasil ijtihad al-Azhar yang mendakwa bahawa tauhid 3 serangkai adalah sesat..maka hampir separuh rakyat di negara kita ini telah menjadi kafir...termasuk seluruh pelajar dari arab saudi yang baru pulang ke Malaysia..dan diikuti dengan para pelajar tingkatan 4 dan 5 yang sejak 15 tahun dahulu mempelajari tauhid ini di dalam buku teks pengajian Islam...sanggup tuan menjadi salah seorang tenaga pengajarnya untuk pihak kerajaan mengadakan semula bengkel pemurnian akidah kepada mereka ini seperti mana yang dilakukan terhadap para pengikut al-Arqam...? Are U Cleat Brother?
HomeBiss said…
Muhammad Azli Shukri,

There are no pros and cons. It is how we use Facebook or any other social networks that determines the outcome. If we use social networks to spread or do mischief, then you should know the answer. :)

I noticed that you have a very strong defense of Wahhabiyyah. If you have good reasons to do so, feel free to push forward your thoughts, your discoveries to Al-Azhar and of course our Religious Authorities (especially JAKIM).

I don't know you but I'm in the opinion that we are in no position to discuss Wahhabiyyah. Like I what I have said earlier; if you have something, forward it to the proper authorities that have seen it all. Let them take a look at your reasons, your discoveries and they should be able to solve this once and for all. Ranting about it here on your blog won't solve anything.

Are you okay with that, brother?
azlishukri said…
Homebass - Sehingga sekarang kerajaan Malaysia tidak pernah mengeluarkan fatwa rasmi bahawa Wahabi terkeluar daripada Islam, oleh itu lebih baik jika kita berhati-hati, sebelum kita menyokong mana-mana kenyataan. Saya tidak menyokong membuta-tuli apa-apa sahaja yang difatwakan oleh ulama Wahabi..ada yang ekstrem..namun begitu, untuk menghukum mereka sesat..adalah perbuatan yang keterlaluan.
HomeBiss said…
Muhammad Azli Shukri,

Yes, our National Fatwa Council has yet to issue any Fatwas on Wahhabiyyah but we can't totally ignore Fatwas (opinions) made by scholars outside of Malaysia.

We need to be aware, we have to be aware. Being aware doesn't mean that we have subscribed totally to those opinions. We still have to wait for our National Fatwa Council's opinions and I think they're going to address this matter soon since some of our own scholars are screaming for it. :)
azmilahud said…
ak kurang paham , insyallah ak akan cuba faha, sbb ilmu agama ku cetek :(
Ezo said…
Assalamualaikum,

Saudara Azli Syukri,

Sebagai GRADUAN AL AZHAR,saya menolak dakwaan saudara yang mengatakan bahawa AL AZHAR mengisytiharkan Ibnu Taimiyyah dan Wahabi sesat....

sila berikan satu bukti yang jelas dan dari sumber yang sahih bahawa AL AZHAR berfatwa demikian...

Dalam isu pengharaman FACEBOOK pula,AL AZHAR tidak pernah mengeluarkan FATWA sedemikian.

Saya masih di Mesir dalam pengajian syariah di Universiti kaherah.

Saya harap saudara dapat jelaskan permintaan saya.

Suka saya nyatakan bahawa AL AZHAR membawa pendekatan WASATIAH atau sederhana dalam semua aspek.
Anonymous said…
saya setuju.. saya pun graduan azhar.. sila penulis blog ini nyatakan sumber diambil untuk kami membuat rujukan yang tepat..

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h

Semua Bloggers Pro-Mukhriz Diminta Memberi Sokongan Moral

MEMBERI SOKONGAN MORAL KEPADA DATUK MUKHRIZ MAHATHIR Saya sudah katakan, bahawa Khairy mempunyai masalah, dan terlibat dalam "isu" yang selama ini dilaung-laungkan oleh pihak akar umbi, apabila lembaga disiplin memberi amaran kepada Khairy dengan sebegitu rupa, sebentar tadi apakah kita masih mahu memilih Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Saya sudah berkali-kali menjelaskan dalam blog saya ini, dari tahun lepas lagi bahawa Khairy telah gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, dan sekarang buktinya telah jelas. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO memberi sokongan kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai KETUA PEMUDA UMNO yang baharu, Dan sekarang dengan secara rasminya, saya membuka peluang kepada seluruh bloggers meletakkan komen sokongan anda ke blog ini secara besar-besaran, sebagai satu usaha menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda. Amaran , mana-mana komen yang cuba membuat provokasi, akan dipadam, hanya komen yang memberi sokongan moral kepada Datuk Mukh