Tetamu Kehormat...

January 9, 2010

Nik Aziz Makin Melampau!


Nik Aziz Makin Melampau!


SHAH ALAM, 9 Jan (Harakahdaily): Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa kejadian serangan membakar gereja kelmarin berlaku kerana Umno telah menghilangkan sensitiviti dosa dan pahala dalam masyarakat di negara ini khususnya orang Melayu itu sendiri. Kesan hilangnya sensitiviti itu, katanya telah menyebabkan masyarakat melakukan pelbagai kesalahan termasuk tidak menghormati agama lain sehingga membakar gereja dan mengarak kepala lembu seperti berlaku di Shah Alam baru-baru ini.

"Tiap-tiap orang nak bakar gereja kena reti (tahu) gereja ini harta kawan kita orang Kristian, bila kita bakar kita lukakan hati dia, berdosa kita di akhirat kelak.

"Sama juga arak kepala lembu, melukakan hati orang India (Hindu), ini berdosa. Tapi perasaan dosa pahala tidak ada dalam orang Melayu sekarang kerana telah dibuang oleh Umno, ini kita dukacita," katanya yang juga Menteri Besar Kelantan.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menyampaikan ucapan penutup program Taklimat Penerangan Isu-isu Semasa di Auditorium Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) petang tadi.

Selain itu, hilangnya sensitiviti tersebut juga, jelasnya telah mengakibatkan banyak perkara-perkara yang tidak sepatutnya, berlaku dalam negara kita.

Umno, jelasnya telah menghilangkan sensitiviti tersebut dari hati orang Melayu apabila membezakan ajaran agama Islam dengan politik dengan berpendirian agama lain, politik lain.

"Sebab itu lah menteri rasuah, orang kampung rasuah, parti-parti rasuah hatta enjin kapal pun boleh dijual senang-senang sahaja, mana boleh jual kalau tidak ada rasuah," jelasnya lagi.

Di dalam ucapan penutupnya sebelum itu, beliau mengingatkan seluruh pimpinan dan jentera PAS meneruskan usaha memberi penerangan kepada masyarakat selaras dengan tugas yang dipikul oleh Nabi-nabi. Beliau mengakui ianya bukan sesuatu yang mudah kerana perlu berdepan bermacam halangan. Apatah lagi, ianya sesuatu yang boleh dianggap baru dan bertentangan dengan apa yang dibawa zaman penjajahan Inggeris.

"Kerja PAS hari ni memang buat kerja baru, yang (zaman) Inggeris dulu tidak buat, Umno dia (hanya) sambung kerja buat Inggeris," katanya.


Ulasan Saya : PAS semakin terdesak dalam menentukan pendirian parti tersebut berhubung isu Kalimah Allah - orang yang cepat melenting dalam isu ini semestinya Nik Aziz. Kita semua sudah sedia maklum, apabila Nik Aziz mengeluarkan pendapat - beliau pastikan akan menjadikan UMNO sebagai kambing hitam. Pendek kata - semua dosa dan noda yang berkeliaran di dunia ini puncanya hanya satu, iaitu UMNO! UMNO! dan UMNO! - tiada langsung di dalam kota minda Nik Aziz melainkan semua kecelakaan yang menimpa umat Islam pada hari ini adalah berpunca daripada UMNO. Kelantan miskin kerana UMNO, lembu dan ayam mati pun kerana UMNO, kemalangan jalan raya pun kerana UMNO, Gereja dibakar kerana UMNO, semua UMNO yang salah! Bagi Nik Aziz, apa-apa sahaja yang bangsat itu datangnya daripada UMNO. Karpal Singh tidak bersalah kalau menghina sultan, Lim Kit Siang tidak salah kalau mahu menghina Islam, Gereja Katolik tidak salah kalau mahu menggunakan nama Allah, Anwar tidak berdosa kalau bersengkongkol dengan Yahudi - Bagi Nik Aziz, kalau boleh semua orang kafir mahu dijadikan kawan, dijaga perasaan mereka baik-baik - tetapi awas! dengan UMNO yang jelas muslim, Nik Aziz sanggup putuskan hubungan. Islam jenis ini ialah Islam yang berdasarkan kepentingan Politik - bukan Islam yang sebenar. Dalam isu ini, Nik Aziz tidak sahaja berdosa kerana menuduh secara semberono, kononnya UMNOlah yang menyebabkan orang Melayu hilang pertimbang dosa pahala - bahkan, Nik Aziz turut berdosa kerana bersangka buruk sesama kaum muslimin, seolah-olah semua kejahatan yang berlaku di Malaysia ini adalah datang daripada UMNO!


Bagi Nik Aziz, melukakan hati orang Gereja, Hindu dan DAP itu dikira BERDOSA, tetapi melukakan hati ahli-ahli UMNO yang jelas muslim dapat pahala - mengutuk, mencaci, menghina, berburuk sangka, mengaibkan pemimpin-pemimpin UMNO, digalakkan, malah dikira sebagai amalan jihad yang dapat pahala! Manusia jenis apakah ini? Nik Aziz sanggup berkawan dengan pihak Gereja bagi menunjukkan bertapa toleransinya agama Islam itu - tetapi dengan sesama muslim, yakni ahli-ahli UMNO - Nik Aziz sanggup menolak perpaduan, malah tidak cukup dengan itu, Nik Aziz seringkali melemparkan pelbagai gelaran yang jijik dan kotor kepada UMNO. Percayalah - PAS tidak akan kekal lama dengan cara ini. Mereka menggunakan nama Islam bagi mencapai puncak kuasa - dan bukan untuk mendekatkan lagi masyarakat kepada Islam. Wallahualam.

30 comments:

anti kelantan said...

nik ajis jahanam!kelantan jahanam! harap sgt kelantan pukimak ni kena bunuh!!!

Pak Udy said...

Sudah tiba masanya Nik Aziz berundur kerana dulu zaman Mahathir,orang PAS kata Che Det dah lama duduk dipuncak.Tapi bila orang sebut pasal Nik Aziz,ramai puak PAS amat tidak adil dalam penghakiman mereka.Apa beza Mahathir yang sudah 22tahun jadi PM dengan NikAziz yang hampir 20tahun jadi MB Kelantan .Sekarang dah terbukti PAS diKelantan dah kucar kacir.(Baca tulisan ROCKDEFELLA)Kita tunggu dan lihat kejatuhan PAS diKelantan..wallah waalam.

Anonymous said...

cilako cilako cilako N.ajis

Anonymous said...

hei babi....ko giler ke...otak ltak kt bontot ke...islam x suruh umatnyer hina agama lain...tp islam suruh mnhpuskan golongn2 munafik yakni umno...islam pd namer...prctikal xde..ko ckp jgn main lpas...ingt ilmu ko tggi sgt ke..tuan guru x sruh pun org puji dier...tp ape yg dibawa adlah islam...agama ko jgak...balik pd al-quran dan as-sunnah...sume dh lengkap...xyah nk amik undang2 barat...trnyata mnkucar-kacirkan dunia...islam agama syumul..sesuai spnjg masa..kalo ko ckp umno islam...mne prctiklnyer...jgn pndai ckp jerk...1st lady..rmbut terburai,adkh islam mnghalalkn buka aurat...ko xyah nk ckp2 jerk..nilai dlu sblum kutuk org lain...ko ckp klntn miskin sdgkn klntan defisit terndah dlm audit...kuasa mmbeli trbesar di malaysia...ko tau aper..

rayz said...

bukan semua org kelantan suka n sokong nik ajis..
kerana nik ajis sorang, habis rosak susu sebelanga!!

Anonymous said...

nik aziz lah bapak segala syaitan dan bapak dajal yg dlm perutnya penoh dgn najis najis serta kahak hijau syaitan...segala pertuturan yg terkeluar dari mulutnya semua berbau pekong...sebenar nya nik aziz sudah lama munafik,itu kata ulamak dari puak dia...sekarang nik aziz jelemaan syaitan yg berpengaruh utk mengheret umat islam terjerumus bersama2 dia menyembah berhala...kalimah ALLAH sudah terpelanting jauh dari roh nik aziz....sekarang syaitan tengah meraikan nik aziz sebagai tetamu yg boleh dijadikan umpan bagi memancin umat islam yg kurang pegangan agama tergelincir bersama2 dgn nya...ini lah tanggong jawab nik aziz sekarang...dia akan berkerja keras sehingga masjid menjadi kosong dan gereja menjadi penuh bagi melonjak kan namanya dikalangan puak puak yahudi...kami umat islam mengucapkan syabas kpd nik aziz kerana berjaya mengharumkan nama nya dengan meletak kalimah Allah dibawah tapak kakinya dan menjunjung salib utk dihormatinya....mudah2an dia kekal berada dlm gereja bersama2 kawan2 yg seangkatan dengan nya....ummi merdeka said

rayz said...

Slogan berapi2,tp bila dpt kuasa,ape pun tarak,jd boneka PKR n DAP ada la.
Nak buat Hudud konon!!
Mana praktikalnya PAS?
Dlm ceramah dok fitnah ,mengata,mengeji,hina org lain..
20 thn perintah kelantan,masjid n surau masih kosong bila sembahyang 5 waktu,penghidap HIV tertinggi,kencing manis tertinggi..
Kuasa beli rakyat mmg la tinggi,anak2 perantau kt KL dok kirim duit berjuta2,bkn sbb kelantan maju..
Jgn taksub sgt dgn Nik Aziz tu..
wallahualam..

Anonymous said...

bapak setan assobiyah ni memang kena dengan namanya najis nikmat kuat makan taik dan bangkai budu mulut busuk memang bapak cilakak nii...hanya pandai munafikkan orang

Anonymous said...

kepala otak nik aziz dah basah kena kencing syaitan...pandangan nya sudah kabur oleh bayangan syaitan...telinganya sudah tidak mendengar lagi kalimah Allah,yg terdengar oleh nya hanya lah nyanyian syaitan...kawan kawan nya adalah dikalangan puak puak syaitan....dia beriman dgn syaitan!!!...musuh nik aziz org2 islam yg sentiasa inginkan perpaduan,kawan setia nik aziz ialah bapak yahudi....menjadi menteri besar kelantan yg di beri nama serambi mekah tapi jasanya yg terserlah ialah mendirikan patung budha setinggi boleh mencakar awan...masjid haram tidak di dirikan yg sedia ada dibiar usang,di kawal jgn rakyat berjemaah di masjid katanya masjid itu haram kerana dibina oleh musuhnya(umno islam)...kerjanya siang malam ceramah memuntahkan ilmu syaitan kpd rakyat kelantan...inilah sedikit sebanyak pengenalan diri nik aziz yg hantar kpd puak yahudi utk menyokong beliau berkhidmat di gereja sebelum di turun takhta di negeri kelantan....permohonan beliau diterima serta merta kerana memenohi syarat bagi memegang jawatan menghancukan umat islam yg selama2nya menjadi musuh yahudi...mualaf said

Anonymous said...

KEPALA BAPAK DIA NIK AZIZ NI. HUAKKKKTUIHH..... AMIK KO AKU LUDAH KAT MUKA KO NIK AZIZ.

HAHAHAHA.... PADAN MUKA KO. MUKA MCM TAIK , OTAK PENUH TAIK LEMBU.

hans said...

entahlah
dalam saat2 macam nih pun mereka semua asyik pentingkan kuasa politik masing2
bukan nak selesaikan benda2 nih

Anonymous said...

nik ajes ni pon macam nuar juburi jugak...
konon2 alim...
tapi awas..tingkah laku dorang pon dah setaraf setan lahanat tuh...

amer abd raman said...

salam...
nik aziz semakin lama semakin terkhilaf dan tidak releven. apakah perlu setiap perkara yang berlaku di malaysia, hanya dikaitkan dengan umno sahaja...? jika sesuatu perkara atau kecelakaan berlaku, hanya umno sahaja yang dituduh... dalam islam, serkap jarang pun berdosa tuan guru... dalam islam menfitnah, mencaci dilarang... harap tuan guru / pas berfikir secara rasional... berhenti sejenak berfikir politik... ahli politik yang bijak perlu tahu membezakan bila kita hendak bertarung dan bila kita hendak bersatu... jika pas terus-terusan asyik menyalahkan dan menuduh umno, orang lain tepuk tangan... tindak tanduk pas / nik aziz kebelakangan ini seperti parti itu terlalu maksum dan langsung tidak pernah membuat kesalahan walaupun sebesar zarah... fikirkan balik tindakan tuan guru dan parti tuan guru...

hilbert said...

Salam saudara,

pergi kemana pun, alih kemana pun arahnya...Nik Aziz tetap begitu. Dia tak akan berubah malah semakin parah.

sepatutnya apabila usia dah semakin tua maka semakin bijaklah menilai sesuatu, ini tidak...semakin tua semakin nyanyuk lah Nik Aziz "celako! "celako! "celako! hehehe...

Anonymous said...

Nik Aziz dah ada 'my way' nya sendiri. Tapi, cuba semak fakta ini. adakah perkataan dosa dan pahala menjadi basahan mulut para pemimpin agung melayu hari ini. Yang ada ialah ekonomi, perpaduan Islam je.Pernah kita dengar "Rasuah menjahanamkan UMNO dan negara" Tapi jarang kita dengar "Rasuah adalah dosa besar balasannya neraka jahanam". Kita mengimpikan perkataan dosa, pahala,syurga dan neraka berkumandang dalam dewan merdeka PWTC ketika parti melayu terbesar dunia berhimpun setahun sekali. Baru real...

DR NO

kluangman said...

Bro, kalau u masih anggap dan letakkan Nik Aziz sebagai ulamak tentulah kenyataan itu boleh di anggap melampau dan mengecewakan.

Tetapi kalau u anggap dia pemimpin politik yang sudah hilang pengaruh di kalangan ahlinya sendiri atau MB yang sudah hampir hilang kuasa, sudah tentulah kenyataan itu 'kacang' dan sesuai untuk menampakkan dirinya masih relevan.

Dalam PAS sekarang, Nik Aziz sekadar sama taraf Mahfuz atau Mat Sabu sahaja, tidak lebih dari itu.

Anonymous said...

kalau cakap bacul dan cakap tak berfikir ini lah jadinya...kita jangan nak emosional sangat..biar orang tua keparat ni begitu sahaja..

Anonymous said...

Anon 11:49 butu bapak engkau.Pelir nik ajis tu kau isap ka.Pukimak nik ajis..........Nik najs ni lahir dari jubur emak dia bukan dari pukiMak dia pasal tu perangai bau busuk mcm jubur Anwar...

Anonymous said...

kepada anonymous yang mulakan komen dia ngan "hei babi" tuh~

pe kes ckp umat Islam tak suruh hina umat agama lain, tapi boleh ke hina umat agama sendrik??

kalau betullah ko ni balik sgt kat al-quran ngan as-sunnah ko tak ckp umat sesama islam sendrik camtuh.

ternyata ko ni pun sama jek macam munafik2 yg ko dok sibuk canangkan.

lagi satu x abis2 pasal pompuan tak pakay tudung. benda tu takkan habis kisahnya. yang budak lelaki dok sibuk jahanamkan anak dara org ko tak nampak??

yang budak lelaki merempit sana sini ko tak nampak??

kalau tak asal kuar cerita budak kelantan bai??

pkir la ekh, mmg salah pompuan tak pakay tudung tapi jangan nmpk pompuan aje. laki pun sama.

pastu jgn cmpur agama + politik.
minta sesangatlah. gerun gila bila gereja diserang ke apa. pasneh takut masjid nnt jadi mangsa.

eloknya kita amek langkah proaktif, cuba langkah paling selamat untuk semua pihak.

Anonymous said...

Yang kata anwar kawan dgn yahudi...yg zahid HAmidi Menteri pertahanan jumpa MenteriIsrael di Perancis tahun lepas tak kata apa pun.UMNO punya hujah tak boleh pakai....

Sebenarnya isu kalimah allah diluluskan sebab nak tutup isu yg hangat seperti Injin Jet Hilang, Teoh Beng Hok Mati dibunuh,Harga Gula Naik 20 sen,Roti naik,....

Anonymous said...

Yang kata hukum hudud tak dilaksanankan..Kerajaan kelantan dah luluskan undang2 hudud islam..tapi umno/bn yg bantah bawa ke mahkamah..Yang bantah tu masa tu AP Zaid Ibrahim...tapi kuasa allah..yg bantah tu dah masuk keadilan joint dgn PR..Kah..kah..kah... itulah kuasa allah... masa tu Zaid ibrahim menteri sanggup letak jawatan. Masa analk Zaid kahwin MB Kelantan hadir ,Zaid kagum dgn sikap Tn Guru Nik Aziz ..tinggalkan jawatan beribu2 ringgit....

Anonymous said...

DOk kata 20 tahun kata PAS perintah Kelantan masjid kosong..memang le kosong sb masa tu belum masuk waktu solat lagi..jgn silap ada surau dikelantan yg besar mcm masjid...yg UMNO perintah malaysia 50 tahun,tak boleh harap bela islam... islam dan org melayu lagi teruk dan terpinggir...

The Island of NAMOYAKI, said...

:)

fahana_ann said...

salam Tuan,
cuma melalu lalangkan mata dan fikiran di sini..tak nak komen lebih2...hehehe

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2 semua, cuma saya rasa janganlah kita menggunakan kata-kata kesat kepada Nik Aziz. Kita kritiklah beliau secara ilmiah.

gagasan_warisan said...

Nik aziz ni watak dia macam ada satu cerita iaitu org yang mula2 ikhlas nak tebang pokok disebabkan pokok tu jadi sembahan....

Bila nak tebang datang syaitan dia lawan pastu menang....last2 kene umpan dengan duit emas oleh si syaitan tadi....tetiap pagi bangun tido ada laa duit tu....

Ramai yang ingat lagik kot cerita ni...heheheh sendiri sambung....

Itu lah kisahnya.....semoga jadi pengajaran dalam perjuangan. Istiqamah adalam apa pun ..tapi itu lah yang cukup susah....

Marshall DeD said...

Azli,

kawal sket komentator kat sini. nampak sangat tak bertamadun dalam mengeluarkan pendapat dan padangan.

sangat tak sesuai untuk membawa imej bersih UMNO atau BN atau Kerajaan Malaysia.

Entah budaya mana bawa dek bebudak ni. Macam tak sudah sekoleh jer. buat apa lah maki hamun orang. Sama jer tarafnya dengan puak sebelah sana bila kita tiru perangai mereka.

Cuba kupas dan bahas secara ilmiah, sopan, tertib dan beradab. Haaaa... baru ler sejuk perut mak korang mengandungkan korang.

Ni dok maki hamun, makin marak api neraka menyambar dok tunggu delegasi pemaki hamun.

Berani cabar??? Silakan... Dok maki hamun lah lagi..

Tak selesai masalah. Otak bertambah celaru. Jiwa semakin kusut dan ruh semakin hitam!

Fadly Bahktiar Othman

Anonymous said...

sekarang apa dah jadi ! kata dulang paku serpih, kata orang aku yang lebih...

Anonymous said...

diharap kedua-dua pihak bertenang, jangan lah gunakan bahasa yang kasar.semoga melayu bersatu kembali.

日月神教-任我行 said...

ex成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片