Skip to main content

Ibrahim Ali 2009 : Jalan Pintas Sejarah


Ibrahim Ali 2009
Jalan Pintas Sejarah


KUALA LUMPUR 21 Okt. - Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali berkata, belum terdapat sebarang keperluan untuk beliau menyertai semula UMNO dalam masa terdekat ini. Menurutnya, terdapat beberapa sebab mengapa beliau mahu kekal sebagai wakil rakyat Bebas termasuk tidak mahu dituduh kembali menyertai parti itu kerana ia semakin kuat.

"Saya suka membuat penjelasan secara muktamad hari ini iaitu walaupun saya menyambut baik kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin, saya berpendapat atas beberapa sebab, belum lagi ada keperluan bagi saya menghantar borang menyertai UMNO.

"Saya tidak mahu orang ramai membuat andaian saya menyertai UMNO kerana parti ini sekarang bertambah kuat, disebabkan kepentingan peribadi, mengejar pangkat atau pun dibeli mana-mana pihak," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden UMNO itu semalam bahawa parti berkenaan tidak pernah menyekat sesiapa yang berhasrat menyertainya termasuk Ibrahim.

Bagaimanapun, kata Muhyiddin, kemasukan itu masih tertakluk kepada prosedur, syarat serta peraturan terutama melibatkan permohonan daripada bekas ahli.

Menurut Ibrahim, sebab lain beliau tidak menyertai UMNO ialah kerana ingin menjaga kewibawaan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang diterajuinya supaya ia tidak dituduh menjadi alat pada mana-mana kumpulan. Dalam pada itu, katanya, beliau kini cenderung untuk bekerjasama dengan UMNO demi kepentingan negara dan rakyat kerana parti itu sekarang bersikap lebih terbuka untuk dikritik berbanding Pas.

"Saya menyokong kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Muhyiddin. Saya suka dengan suasana UMNO sekarang di bawah pimpinan baru yang lebih terbuka dan boleh menerima apa jua kritikan.

"Kerjasama dengan Pas pula hanya ketika pilihan raya umum lalu. Saya tidak menjadi ahli parti itu kerana apabila saya memberi teguran dan kritikan yang saya rasa patut, nampaknya mereka tidak boleh terima sebaliknya mendesak supaya saya meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat," ujarnya.

Mengenai kemungkinan beliau menyertai UMNO suatu masa nanti, beliau berkata, perkara itu akan dipertimbangkannya jika beliau melihat parti itu semakin lemah dan perlu dibantu.

"Apabila saya mendapat ilham dan saya kira sudah bersedia untuk menyertai mana-mana parti politik apatah lagi UMNO yang menjadi parti saya dahulu, maka saya akan buat keputusan.

"Mungkin dua bulan, enam bulan, setahun atau sampai kepada tempoh Dewan Rakyat yang ada sekarang ini dibubar untuk diadakan pilihan raya umum," kata Ibrahim yang juga bekas Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas.

Katanya, dengan kekal sebagai wakil rakyat Bebas, beliau boleh menjadi mata dan telinga rakyat dan akan memberi teguran membina jika terdapat kesilapan dilakukan kerajaan.

"Walaupun saya orang kecil, saya menganggap diri saya sebagai orang perjuangan. Saya boleh hidup di padang pasir dan di lautan luas. Saya yakin dengan semangat juang yang ada, saya boleh menghadapi cabaran-cabaran ini," ujarnya.

Ditanya mengenai hubungannya dengan pemimpin UMNO Kelantan, ujarnya, hubungan itu amat baik dan beliau bersedia membantu sekiranya diperlukan.

"Saya mempunyai hubungan yang baik dengan semua pemimpin UMNO Kelantan kerana mereka juga rakan-rakan saya dulu. Apa yang boleh saya bantu saya akan bantu, apatah lagi untuk kebaikan rakyat Kelantan," katanya.


Ulasan Saya : Biarlah saya berterus-terang bahawa, saya lebih gemar jika Ibrahim Ali kembali ke pangkuan UMNO - hati, jiwa dan mindanya adalah UMNO. Walauapa pun tuduhan yang dilemparkan kepadanya, seperti ahli politik yang suka melompat-lompat, tetapi Ibrahim Ali sehingga kini masih belum kedengaran bahawa beliau adalah seorang perasuah, berumah besar dan "main perempuan" - yang penting Ibrahim Ali mempunyai prinsip yang jelas berkenaan politik. Keikhlasan beliau sangat jelas selepas tidak lagi bersama UMNO - dan bergerak memperjuangkan nasib orang Melayu, khususnya orang Kelantan melalui NGO (Perkasa) yang ditubuhnya sendiri. UMNO sangat-sangat memerlukan ahli seperti ini - yakni ahli yang tidak mudah dicucuk hidung dan pandai angguk sahaja. Walaupun Ibrahim mempunyai sejarah politik yang sangat dramatik - tetapi itu hanya melibatkan soal prinsip perjuangan. Jika seorang perasuah boleh diterima semula menjadi calon pilihan raya kecil, maka tiadalah masalah rasa untuk UMNO menerima semula Ibrahim Ali - kerana beliau bukanlah membuat dosa sebesar seorang perasuah, peliwat atau pun penzina. Dan pada fikiran saya, DS Najib dan TS Muhyiddin cepat-cepatlah memancing semula Ibrahim Ali, agar beliau kembali ke pangkuan UMNO, sekali gus mengukuhkan UMNO Kelantan. InsyaAllah, dengan kelibat batang tubuh Ibrahim Ali di dalam UMNO, mungkin sejarah kekalahan UMNO di Kelantan berubah wajah. Wallahualam.

Comments

azmi said…
kita memang nampak keikhlasan Ibrahim Ali berpolitik...
Ryzal72 said…
Assalamualaikum Bro,
U janganlah provok macam ni...i penyokong kuat Nuar Musa, Alwi dan Badzlan...u nak letak bos-bos i dimana nanti jika si Brahim bernafas semula di Kelantan. Bos-bos i sekarang ni dah la takde "god Father"..so u jangan main fasal ok....i pun nak cari makan juga!
Orang Kelante said…
sy stuju bro ryzal72, bro jgn buat mcm, aku xstuju brahim masuk blk umno. harap bro jgn buat provok lagu ni.
azlishukri said…
azmi - saya sependapat

ryzal - bukan itu niat saya...

orang kelantan - saya mahu melihat UMNO kembali kuat dan kukuh.
Anonymous said…
kita lebih minat ibrahim ali bebas agar beliau dapat memperjuangkan orang melayu tanpa terikat dgn parti,ini krana parti berjuang untuk 1malaysia.1rahim
Anonymous said…
Aku lebih suka Dato Ibrahim Ali terus jadi Ahli Bebas kerana dia boleh menegur tak kira siapa. Kalau dah masuk parti dia terikat.
azlishukri said…
terima kasih atas komen tuan2 semua
shamshul anuar said…
Saudara azli,

Saya bersyukur kerana ada MP seperti Ibrahim Ali. Dia giat pertahankan hak melayu disaat ramai pemimpin Melayu membisu bila Melayu diperlecehkan.

Samada dia sertai UMNO atau tidak bukanlah perkara pokok. Yang penting ialah pertahankan kebenaran.

Budaya berdiam diri bila Melayu difitnah akan merosakkan kuasa politik Melayu.

Contoh bila ADUN Skudai dari DAP yang tuduh Malaysia amalkan apartheid. Tuduhan ini mengarut tapi tiada tindakan diambil terhadapnya.

Bagaimana pula bila MP Rasah, dari DAP yang hina Dr ridwan tee sebagai pecacai UMNO hanya bila Dr ridwan tee mempertahankan hak Melayu. Beliau dihina teruk dalam akhbar Cina.

Saya kecewa tiada tindakan diambil terhadapnya. Sebaliknya dengan pantas orang melayu yang protes cadangan kehadiran kuil ditengah tengah masyarakat Melayu dihadapkan ke mahkamah.

Dan tiada seorang pun dari pemimpin UMNO yang menegur Dr Azmi sharom yang menyamakan penamaan Isa samad sebagai calon di bagan pinang sebagai seperti meletakkan seorang "pedophil" sebagai guru tadika. Masyaalah. Kenapa hina sangat Melayu . Dan kenapa tiada seorang pun pemimpin UMNO yang tegur kebiadapan Dr azmi sharom. Nampak sangat beliau anti UMNO.
Unknown said…
Cara mudah untuk menyertai persaudaraan Illuminati di dunia. Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau seorang artis, Ahli-ahli politik dan anda ingin menjadi besar, kuat dan terkenal di dunia, bergabung dengan kami untuk menjadi salah satu ahli rasmi kami hari ini. Anda akan diberikan peluang yang ideal untuk melawat illuminati dan wakilnya selepas Pendaftaran selesai oleh anda, tidak ada korban atau kehidupan manusia yang diperlukan, persaudaraan Illuminati membawa kekayaan dan terkenal dalam kehidupan, anda mempunyai akses penuh untuk membasmi kemiskinan daripada kehidupan anda sekarang. hanya ahli yang dimulakan ke dalam gereja illuminati mempunyai kuasa untuk membawa mana-mana ahli ke gereja, jadi sebelum anda menghubungi mana-mana badan anda mesti dihubungkan oleh siapa sudah menjadi ahli, Sertai kami hari ini dan merealisasikan impian anda. kami juga membantu ahli kami dalam perlindungan ubat yang mendorong Whatapps 16083529056 Email: richymoore382@gmail.com

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h

Semua Bloggers Pro-Mukhriz Diminta Memberi Sokongan Moral

MEMBERI SOKONGAN MORAL KEPADA DATUK MUKHRIZ MAHATHIR Saya sudah katakan, bahawa Khairy mempunyai masalah, dan terlibat dalam "isu" yang selama ini dilaung-laungkan oleh pihak akar umbi, apabila lembaga disiplin memberi amaran kepada Khairy dengan sebegitu rupa, sebentar tadi apakah kita masih mahu memilih Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Saya sudah berkali-kali menjelaskan dalam blog saya ini, dari tahun lepas lagi bahawa Khairy telah gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, dan sekarang buktinya telah jelas. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO memberi sokongan kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai KETUA PEMUDA UMNO yang baharu, Dan sekarang dengan secara rasminya, saya membuka peluang kepada seluruh bloggers meletakkan komen sokongan anda ke blog ini secara besar-besaran, sebagai satu usaha menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda. Amaran , mana-mana komen yang cuba membuat provokasi, akan dipadam, hanya komen yang memberi sokongan moral kepada Datuk Mukh