Tetamu Kehormat...

July 14, 2009

Mengapa PTS Pilih Judul Sebegini?


Mengapa PTS Pilih Judul Sebegini?


SHAH ALAM 13 Julai - Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan negeri Selangor, Teresa Kok Suh Sim dibidas kerana hanya menyentuh cadangan rombakan Exco kerajaan negeri di akhir penggulungan sidang Dewan Undangan Negeri Selangor (DNS) hari ini. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Bukit Antarabangsa, Azmin Ali yang bangun ketika Teresa menyentuh isu tersebut berkata, perkara itu sepatutnya disentuh di peringkat awal sesi penggulungan. Katanya, tindakan Teresa itu menunjukkan beliau tidak berani berhadapan dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pakatan pembangkang yang lain bagi membincangkan cadangan tersebut. ''Kenapa tidak guna Dewan ini untuk membincangkannya terus di hadapan ADUN pakatan pembangkang. ''Sebaliknya Kinrara dilihat lebih suka menggunakan media untuk menyatakan perkara ini. Saya ketua backbenchers, saya bukan yes man. Apa yang saya kemukakan dalam Dewan ini adalah pandangan rakyat,'' katanya. Menurut Azmin, selepas membuat cadangan supaya barisan Exco kerajaan negeri dirombak Khamis lalu, beliau telah menerima banyak khidmat pesanan ringkas (SMS) yang bersetuju dengan tindakan tersebut. Katanya, ada antara SMS itu yang menyatakan terlalu sukar untuk rakyat berjumpa dengan sesetengah ADUN bagi menyuarakan masalah mereka.


Ulasan Saya : Sudah dijangkakan lebih awal bahawa terdapat keretakan dalam PKR, Namun demikian rakyat masih berdegil untuk mengundi mereka, walaupun rakyat tahu bahawa PKR dan DAP lebih banyak membawa kerosakan berdanding dengan kebaikan. Sudah tiba masanya para pengundi di Manek Urai memberikan undi mereka kepada BN yang terbukti walau sekotor mana pun BN/UMNO ia tetap parti yang paling baik dari aspek pengurusan dan pentadbiran. Hal ini sama sekali tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun. Baik yang ada pada BN/UMNO adalah lebih banyak berbandingan dengan keburukannya. Maka, di Manek Urai, saya kira sudah sampai waktunya kita memberi peluang kepada UMNO/BN bagi membuktikan segala janji yang telah mereka taburkan selama ini. Jika rakyat masih terus menggunakan rasa benci yang selama ini ditanamkan oleh Anwar dan kuncu-kuncunya, maka jangan salahkan sesiapa andaikata negara ini akan kucar-kacir pentadbirannya kelak di bawah PR, DAP dan PAS. Selamat mengundi!


Dikesempatan ini, saya ingin mengulas sedikit berkenaan buku bertajuk "Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat : Kepimpinan Gaya Nabi : Sebuah Biografi" saya fikir judulnya sangat tidak tepat dan boleh mengundang bahaya. Sangat jelas, buku terbitan PTS ini seolah-olah meraikan lagi cara pemikiran orang Melayu yang gemar bersikap taasub, mendewa-dewakan individu dan bertaklid buta. Malah, cara buku ini dipersembahkan juga seolah-olah ingin menunjukkan bahawa selama ini Nik Aziz telah memimpin Kelantan seperti mana cara dan gaya Nabi Muhammad memimpin Mekah atau Madinah.


Sekali pun PTS ingin menarik pembeli dengan judul buku yang sebegini rupa, tetapi ini bukan caranya. Malah, PTS harus juga memikirkan kesan judul tersebut ke atas mentaliti masyarakat Melayu yang mudah digula-gulakan dengan imej dan gelaran. Pada saya, jika judulnya seperti "Kepimpinan Gaya Saidina Umar atau Umar Abdul Aziz, itu kita masih boleh terima, tetapi apabila cara kepimpinan Nik Aziz cuba dieksploitasikan seperti gaya Nabi Muhammad memimpin, saya rasa itu sudah tidak kena. Kita tidak mahu Nik Aziz digambarkan seolah-olah seorang yang maksum dalam kepimpinannya, walaupun terbukti banyak ucapan serta kata-katanya yang bercanggah dengan Islam, tetapi masyarakat masih tetap mempercayainya. Hal ini adalah kerana sikap media serta syarikat-syarikat penerbitan yang terlalu mendewa-dewakan Nik Aziz seperti mana yahg dilakukan oleh PTS ini. Saya fikir, selepas ini para penerbit harus ada sedikit pengetahuan agama, sebelum mereka meletakkan apa-apa judul yang berkaitan dengan penerbitan buku Islam.


Kita harus faham, kepimpinan gaya Nabi adalah kepimpinan yang sama sekali tidak berkompromi dengan mana-mana kumpulan yang terang-terang menolak negara Islam dan Hukum Hudud seperti DAP dan PKR. Apakah gaya kepimpinan Nik Aziz boleh disamakan dengan gaya kepimpinan nabi Muhammad? Kita boleh mencontohi gaya kepimpinan nabi, tetapi kita sama sekali tidak boleh mendakwa bahawa gaya Nik Aziz memimpin adalah sama sahaja dengan gaya kepimpinan nabi Muhammad, itu salah dan boleh mengelirukan. PTS harus lebih sensetif dalam soal ini. Jangan kerana mahu mengejar keuntungan dunia yang sedikit, kita tawarkan sesuatu yang jelas tidak secocok dengan agama mulia kita ini. Wallahualam.

30 comments:

haz-ONE said...

saya setuju dengan saudara..banyak perkara yg dikatakan tuan guru ditrima bulat2 oleh segelintir masyarakat....seharusnya segala yg diungkapkan seseorang itu dinilai berdasarkan ilmu yg disampaikan....bukannya berdasarkan siapa yg menyampaikan(berkata)..

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum.

Tajuk yg kurg sesuai. Tiada siapa pn layak dibandingkn dgn Baginda SAW. apatah lagi byk percanggahan yg dilakukan oleh pemimpin akhir zaman kita.

Ulama seharusnya meletakkan AL QURAN dan AS-SUNAH sebagai tempat tertinggi melebihi segalanya. Dan ulama juga tidak harus mengeluarkan kenyataan yg mengelirukan rakyat semata2 utk survival politik.

Tidak akan ditanya di Akhirat nanti samada kita PKR, PAS, UMNO atau DAP.Jadi, usahlah taksub. yg mana haq kita sama2 tegakkan. yg batil kita tolak bersama.

yg silap kita tegur bilhikmah dan sama2 muhasabah diri.

Islam agama nasihat.

Betulkan dunia utk dapatkan Akhirat.

Wallahualam

keris panjang said...

Penulis buku ini saya fikir perlukan tarbiah. Beliau tergolong dalam golongan "taksub tahap gaban" kerana tidak berkeupayaan membuat bandingan siapa nik aziz dan siapa nabi. Adalah mengecewakan orang saperti beliau yg jelas memainkan peranan dalam memecah belahkan perpaduan orang islam dinegara ini dibuat bandingan sebigu rupa.

keris panjang said...

RALAT.

bandingan sebigu rupa = BANDINGAN SEBEGITU RUPA.

Anonymous said...

"Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat : Kepimpinan Gaya Nabi : Sebuah Biografi" sama dak kalau tulis "Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat : Pemimpin Nabi-Nabi : Sebuah Biografi"

syahrulnizam said...

Salam

Terima kasih kerana menjadi follower. Mungkin kita boleh bekerjasama pada masa hadapan.

www.syahrulnizam.com

Apache said...

Salam..sepatutnya pihak berwajib kena ambil tindakan serta merta ni...dah sesat ni..

silent MP said...

Astagfirullah,

Sampai tahap mcm ni taksub mereka2 ni.

dah sesat ni, siapa NA yang maksum sgt tu.

Nabi Muhammad SAW di segani kawan dan lawan, banyak yang masuk Islam dengan hanya sifat BAGINDA sendiri.

NA tidak!! ramai yang tak percaya pada Islam atas kata-katanya baru2 ini yang menyesatkan..

lieliq said...

sesuatu yg sangat menarik untuk diperkatakan...saya telah pun meletakkannya didalam facebook saya untuk melihat komen2 dari kengkawan....

ternyata, ada yang setuju dan ada juga yg menolak....
bagi saya sendiri...tajuk tersebut sememangnya tidak sesuai...

http://www.facebook.com/photo.php?pid=30227852&id=1355182010&comments

Anonymous said...

Sampai begitu tinggi diletak Dato Nik Aziz sedangkan banyak daripada ajarannya yang tidak dapat diterima oleh orang yang berilmu dan yang mahu berfikir.

Semoga penulis buku ini diberi Allah petunjuk dan hidayah. AMIN!

datoadil said...

Soalan Saya Kepada Semua Blogger,

Sebelum anda memberi komen, sudahkah anda membaca kandungan buku tersebut? Sebelum membaca kandungan buku tersebut, ada baiknya jangan berprasangka.

Tiada salahnya kita meniru gaya kepimpinan Nabi, kerana nabi itu menjadi ikutan.

Dato Nik Aziz pun bukan samakan dirinya dengan Nabi, tetapi mengikut cara Nabi mentadbir kerajaan.

Mengikut cara Nabi tidak salah. Nabi sebaik-baik contoh kepada kita. Takkan kita nak ikut cara Firaun, Najib atau Mahathir. Kita kena ikutlah cara Nabi kita.

Dalam komentar ini tidak nampak penulis buku tersebut cuba membandingkan. sebaliknya beliau ingin mengatakan bahawa Dato Nik Aziz mengikut apa yang ditinggalkan oleh Nabi.

Sekiranya nak kempen dan naikkan saham pimpinan UMNO, janganlah isu seperti ini kita jadikan sasaran. Para blogger pula, janganlah hanya melihat pada kulit buku sahaja, sebaliknya bacalah terlebih dahulu sebelum membuat pandangan yang cetek.

Dato Adil
Cyberjaya

ZULKIFLI said...

Salam kawan-kawan,

Tidak ada apa-apa yang aneh pada tajuk itu. Yang menyebabkan tajuk itu dipertikaikan oleh kebanyakan sahabat adalah kerana adanya kalimat "Kepimpinan" dan "Gaya" dan mungkin juga kerana adanya kalimat "Nabi". Saya yakin, kebanyakan sahabat termasuk saya, belum membaca kandungan buku itu.

Sama ada TGNA ada keupayaan memimpin dan gayanya sama dengan gaya Nabi seperti yang diangkat menjadi judul buku itu perlu kita nilai setelah kita membaca kandungannya. Apakah hujah yang digunakan pengarang sehingga beliau berani mendakwa TGNA ada gaya Nabi? (Dalam hal menilai buku, kita ketepikan soal luaran yang pernah kita dengar tentang TGNA lebih dahulu sebaliknya hayati kandungannya.)

Ya, kita biasa mendengar ungkapan "Don't judge a book by it's cover". Mari kita baca isi kandungannya.

datoadil said...

Dewan Masyarakat Dulu dan Kini

Dahulu saya masih ingat, susahnya mencari Majalah Masyarakat tatkala isu Natrah di selongkar dan didedahkan oleh Fatini (kini Datuk). Majalah masyarakat mencapai kemuncaknya apabila menjadi majalah dalam sejarah yang mengukir kejayaan. Masyarakat begitu bangga. Majalah masyarakat benar-benar masyarakat.

Tetapi itu. Sejarah itu tidak mungkin berulang. Tiada siapa yang mungkin dapat melakukan seperti apa yang dilakukan oleh penulis kisah Natrah itu. Malah pengerusi lembaga pengelola seperti Datuk Johan Jaafar pun, saya berani jamin tidak mungkin dapat menandingi rakan sekerjanya itu. Saya bukan tidak pernah membaca tulisanya pada era itu, tetapi semuanya tidak dapat menandingi kehebatan kisah Natrah.

Ini ialah kenangan. Saya menatap akhbar lewat seminggu yang lalu terlalu banyak paparan kisah Natrah. Maka teringat saya semasa belajar dahulu tentang apa yang ditulis oleh majalah Masyarakat.

Tetapi sekarang apa sudah jadi? Majalah masyarakat hilang taringnya. Malah satu majalah yang dilihat oleh dunia korporat bakal mengembalikan kegemilanran era majalah dewan bahasa telah dicantas editornya (Ekonomi). Kalau perak diganti dengan emas tak apa, ini perak diganti dengan gangsa. Maka jadilah seperti apa yang ada sekarang.

Majalah masyarakat pula hanya sibuk dengan hal-hal karut yang entah siapa penulisnya. Soal pelacuran, bomoh batin, dan sekian banyak isu yang sengaja diadakan supaya laku majalah itu. Malangnya masyarakat semakin menjauhi malajah itu.

Ini belum dicampur dengan bahasa rojak atau tidak tersusun satu ruangan (Tak silap saya Mat Letup). Sepatutnya majalah ini lantang menyuarakan bahasa yang semakin dirojakkan.

Kenapa dewan bahasa tidak menegur pelawak bodoh sekarang ini menggunakan bahasa "LU PIKIRLAH SENDIRI". Akibatnya sudah menjadi tabiat dan perbualan orang ramai. Jadi apa fungsi majalah ini untuk menegur. Takkan turut bercakap kepada rakyat "lu pikirlah sendiri"

Saya harap majalah masyarakat "lu pikirlah sendiri" bagaimana nak mengembalikan kepercayaan masyarakat seperti era saya bersekolah dahulu, tatkala isu Natrah menjadi wacana ilmu didalam kelas.

Anonymous said...

RAYUAN PENGUNDI DUN MANEK URAI

Bismilllahir Rahmanir Rahim

Dalam keadaan yang tersangat berat kita terpaksa menerima sebuah perpisahan. Pada kira-kira jam 6.00 pagi tanggal 22 Jamadil Awal 1430 (Jumaat)/22 Mei 2009, Allah S.W.T. telah menjemput Almarhum Pak Su kita menemuiNya. Rupa-rupanya kasih sayang Allah S.W.T melebihi nilai kasih sayang kita kepada Pak Su Wel kita. Demikianlah resam kehidupan yang bernama hidup dan mati. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.” - Surah Ali’Imran : Sebahagian dari Ayat 185

Sama juga halnya dalam satu ayat yang lain:

“Maha Suci Allah Yang ditanganNyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” - Surah Al Mulk: Ayat 1 dan 2

Hidup ini penuh dengan pelbagai ujian untuk mengasingkan antara orang yang taat dengan hamba-hambanya yang derhaka.

Dalam Sistem Demokrasi, tentu sekali pengosongan Kerusi DUN Manek Urai perlu diisi. Setelah membuat pertimbangan yang sehabis cermat, maka kita turunkan calon ganti yang bernama Mohd Fauzi Abdullah berusia 50 tahun, anak tempatan yang mesra rakyat ini, sengaja kita ambil untuk mengganti arwah. Ini semata-mata kerana mutu sifat suka berkorban beliau yang luar biasa. Dalam banyak perkara, beliau menyerupai sifat mudah mesra dan mudah berkira, amalan bekas ADUN kita yang lalu.

Selain dari melihat sifat peribadi beliau yang ramah, cergas dan merendah, beliau seorang yang istiqamah dalam perjuangan. Sifat semula jadi beliau yang suka berkorban, saya lihat cukup sesuai dengan persekitaran alam dan selera pengundi di kawasan yang kaya dengan tumbuhan hijau di Manek Urai ini. Hanya dua kali sahaja Umno telah diberi peluang menang. Berpuluh-puluh tahun selebihnya; alhamdulillah, kerusi ini menjadi milik PAS hingga sampai ke hari ini.

Kita tidak meminta sesuatu yang lebih untuk Pilihan Raya Kecil pada kali ini. Apa yang cuma perlu kita lakukan hanyalah mengulangi apa yang telah kita buat pada 8 Mac 2008. Bahkan, jika PAS menang dengan majoriti 1,352 undi pada tahun lepas, maka mari kita buat sedikit pembaikian dengan menambah majoriti. Tidak ada apa kelebihan yang ada dari parti lawan selain daripada umpan hadiah berupa pembangunan dan janji-janji subsidi di sana sini. Kita bukan tidak kenal siapa Umno. Cukuplah dia menghuru-harakan Negeri Perak. Mari kita kekalkan suasana tenang di Kelantan, dalam rahmat pemeliharaan Allah S.W.T. seperti yang telah dianugerahiNya kepada kita selama ini.

Di bawah PAS, susah apa. Agama dapat, pembangunan dapat. Kita sedang beri makanan rohani yang secukupnya tanpa mengabaikan aspek kebajikan kepada rakyat kita. Apa yang ada pada kita, tidak ada pada Umno. Ini semua bertolak dari kejujuran kita untuk menjaga agama Allah dan nasib rakyat tanpa mengira bangsa dan warna kulit supaya berjaya di dunia dan berjaya lagi di akhirat. Yang kita sama-sama sedang berikhtiar dan sentiasa perlu jauhi ialah azab Neraka di akhirat kelak. Umno tidak ada ‘buah’ ini. Sikit-sikit pembangunan. Sikit-sikit one Malaysia. Dia hanya gilakan dunia. Bagi mereka, halal haram dia tak peduli. Bagi mereka kejayaan di akhirat tidak mustahak.

Kepada seluruh pengundi, baik dalam mahupun luar, mari kita terus kembali kepada Islam. Tunaikan tanggungjawab pada 14 Julai ini. Pilihan kita adalah PAS. Nampak saja bulan, jangan banyak soal; terus pangkah - selesai masalah. Mari kita kekalkan persekitaran hijau yang subur di Manek Urai demi Allah untuk Allah kerana hanya Dialah jua yang Maha Besar.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.




NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS

Anonymous said...

RAYUAN PENGUNDI DUN MANEK URAI
Kategori: Politik
Bismilllahir Rahmanir Rahim

Dalam keadaan yang tersangat berat kita terpaksa menerima sebuah perpisahan. Pada kira-kira jam 6.00 pagi tanggal 22 Jamadil Awal 1430 (Jumaat)/22 Mei 2009, Allah S.W.T. telah menjemput Almarhum Pak Su kita menemuiNya. Rupa-rupanya kasih sayang Allah S.W.T melebihi nilai kasih sayang kita kepada Pak Su Wel kita. Demikianlah resam kehidupan yang bernama hidup dan mati. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.” - Surah Ali’Imran : Sebahagian dari Ayat 185

Sama juga halnya dalam satu ayat yang lain:

“Maha Suci Allah Yang ditanganNyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” - Surah Al Mulk: Ayat 1 dan 2

Hidup ini penuh dengan pelbagai ujian untuk mengasingkan antara orang yang taat dengan hamba-hambanya yang derhaka.

Dalam Sistem Demokrasi, tentu sekali pengosongan Kerusi DUN Manek Urai perlu diisi. Setelah membuat pertimbangan yang sehabis cermat, maka kita turunkan calon ganti yang bernama Mohd Fauzi Abdullah berusia 50 tahun, anak tempatan yang mesra rakyat ini, sengaja kita ambil untuk mengganti arwah. Ini semata-mata kerana mutu sifat suka berkorban beliau yang luar biasa. Dalam banyak perkara, beliau menyerupai sifat mudah mesra dan mudah berkira, amalan bekas ADUN kita yang lalu.

Selain dari melihat sifat peribadi beliau yang ramah, cergas dan merendah, beliau seorang yang istiqamah dalam perjuangan. Sifat semula jadi beliau yang suka berkorban, saya lihat cukup sesuai dengan persekitaran alam dan selera pengundi di kawasan yang kaya dengan tumbuhan hijau di Manek Urai ini. Hanya dua kali sahaja Umno telah diberi peluang menang. Berpuluh-puluh tahun selebihnya; alhamdulillah, kerusi ini menjadi milik PAS hingga sampai ke hari ini.

Kita tidak meminta sesuatu yang lebih untuk Pilihan Raya Kecil pada kali ini. Apa yang cuma perlu kita lakukan hanyalah mengulangi apa yang telah kita buat pada 8 Mac 2008. Bahkan, jika PAS menang dengan majoriti 1,352 undi pada tahun lepas, maka mari kita buat sedikit pembaikian dengan menambah majoriti. Tidak ada apa kelebihan yang ada dari parti lawan selain daripada umpan hadiah berupa pembangunan dan janji-janji subsidi di sana sini. Kita bukan tidak kenal siapa Umno. Cukuplah dia menghuru-harakan Negeri Perak. Mari kita kekalkan suasana tenang di Kelantan, dalam rahmat pemeliharaan Allah S.W.T. seperti yang telah dianugerahiNya kepada kita selama ini.

Di bawah PAS, susah apa. Agama dapat, pembangunan dapat. Kita sedang beri makanan rohani yang secukupnya tanpa mengabaikan aspek kebajikan kepada rakyat kita. Apa yang ada pada kita, tidak ada pada Umno. Ini semua bertolak dari kejujuran kita untuk menjaga agama Allah dan nasib rakyat tanpa mengira bangsa dan warna kulit supaya berjaya di dunia dan berjaya lagi di akhirat. Yang kita sama-sama sedang berikhtiar dan sentiasa perlu jauhi ialah azab Neraka di akhirat kelak. Umno tidak ada ‘buah’ ini. Sikit-sikit pembangunan. Sikit-sikit one Malaysia. Dia hanya gilakan dunia. Bagi mereka, halal haram dia tak peduli. Bagi mereka kejayaan di akhirat tidak mustahak.

Kepada seluruh pengundi, baik dalam mahupun luar, mari kita terus kembali kepada Islam. Tunaikan tanggungjawab pada 14 Julai ini. Pilihan kita adalah PAS. Nampak saja bulan, jangan banyak soal; terus pangkah - selesai masalah. Mari kita kekalkan persekitaran hijau yang subur di Manek Urai demi Allah untuk Allah kerana hanya Dialah jua yang Maha Besar.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.




NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS

Anonymous said...

RAYUAN PENGUNDI DUN MANEK URAI
Kategori: Politik
Bismilllahir Rahmanir Rahim

Dalam keadaan yang tersangat berat kita terpaksa menerima sebuah perpisahan. Pada kira-kira jam 6.00 pagi tanggal 22 Jamadil Awal 1430 (Jumaat)/22 Mei 2009, Allah S.W.T. telah menjemput Almarhum Pak Su kita menemuiNya. Rupa-rupanya kasih sayang Allah S.W.T melebihi nilai kasih sayang kita kepada Pak Su Wel kita. Demikianlah resam kehidupan yang bernama hidup dan mati. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.” - Surah Ali’Imran : Sebahagian dari Ayat 185

Sama juga halnya dalam satu ayat yang lain:

“Maha Suci Allah Yang ditanganNyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” - Surah Al Mulk: Ayat 1 dan 2

Hidup ini penuh dengan pelbagai ujian untuk mengasingkan antara orang yang taat dengan hamba-hambanya yang derhaka.

Dalam Sistem Demokrasi, tentu sekali pengosongan Kerusi DUN Manek Urai perlu diisi. Setelah membuat pertimbangan yang sehabis cermat, maka kita turunkan calon ganti yang bernama Mohd Fauzi Abdullah berusia 50 tahun, anak tempatan yang mesra rakyat ini, sengaja kita ambil untuk mengganti arwah. Ini semata-mata kerana mutu sifat suka berkorban beliau yang luar biasa. Dalam banyak perkara, beliau menyerupai sifat mudah mesra dan mudah berkira, amalan bekas ADUN kita yang lalu.

Selain dari melihat sifat peribadi beliau yang ramah, cergas dan merendah, beliau seorang yang istiqamah dalam perjuangan. Sifat semula jadi beliau yang suka berkorban, saya lihat cukup sesuai dengan persekitaran alam dan selera pengundi di kawasan yang kaya dengan tumbuhan hijau di Manek Urai ini. Hanya dua kali sahaja Umno telah diberi peluang menang. Berpuluh-puluh tahun selebihnya; alhamdulillah, kerusi ini menjadi milik PAS hingga sampai ke hari ini.

Kita tidak meminta sesuatu yang lebih untuk Pilihan Raya Kecil pada kali ini. Apa yang cuma perlu kita lakukan hanyalah mengulangi apa yang telah kita buat pada 8 Mac 2008. Bahkan, jika PAS menang dengan majoriti 1,352 undi pada tahun lepas, maka mari kita buat sedikit pembaikian dengan menambah majoriti. Tidak ada apa kelebihan yang ada dari parti lawan selain daripada umpan hadiah berupa pembangunan dan janji-janji subsidi di sana sini. Kita bukan tidak kenal siapa Umno. Cukuplah dia menghuru-harakan Negeri Perak. Mari kita kekalkan suasana tenang di Kelantan, dalam rahmat pemeliharaan Allah S.W.T. seperti yang telah dianugerahiNya kepada kita selama ini.

Di bawah PAS, susah apa. Agama dapat, pembangunan dapat. Kita sedang beri makanan rohani yang secukupnya tanpa mengabaikan aspek kebajikan kepada rakyat kita. Apa yang ada pada kita, tidak ada pada Umno. Ini semua bertolak dari kejujuran kita untuk menjaga agama Allah dan nasib rakyat tanpa mengira bangsa dan warna kulit supaya berjaya di dunia dan berjaya lagi di akhirat. Yang kita sama-sama sedang berikhtiar dan sentiasa perlu jauhi ialah azab Neraka di akhirat kelak. Umno tidak ada ‘buah’ ini. Sikit-sikit pembangunan. Sikit-sikit one Malaysia. Dia hanya gilakan dunia. Bagi mereka, halal haram dia tak peduli. Bagi mereka kejayaan di akhirat tidak mustahak.

Kepada seluruh pengundi, baik dalam mahupun luar, mari kita terus kembali kepada Islam. Tunaikan tanggungjawab pada 14 Julai ini. Pilihan kita adalah PAS. Nampak saja bulan, jangan banyak soal; terus pangkah - selesai masalah. Mari kita kekalkan persekitaran hijau yang subur di Manek Urai demi Allah untuk Allah kerana hanya Dialah jua yang Maha Besar.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.




NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS

Anonymous said...

RAYUAN PENGUNDI DUN MANEK URAI
Kategori: Politik
Bismilllahir Rahmanir Rahim

Dalam keadaan yang tersangat berat kita terpaksa menerima sebuah perpisahan. Pada kira-kira jam 6.00 pagi tanggal 22 Jamadil Awal 1430 (Jumaat)/22 Mei 2009, Allah S.W.T. telah menjemput Almarhum Pak Su kita menemuiNya. Rupa-rupanya kasih sayang Allah S.W.T melebihi nilai kasih sayang kita kepada Pak Su Wel kita. Demikianlah resam kehidupan yang bernama hidup dan mati. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.” - Surah Ali’Imran : Sebahagian dari Ayat 185

Sama juga halnya dalam satu ayat yang lain:

“Maha Suci Allah Yang ditanganNyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” - Surah Al Mulk: Ayat 1 dan 2

Hidup ini penuh dengan pelbagai ujian untuk mengasingkan antara orang yang taat dengan hamba-hambanya yang derhaka.

Dalam Sistem Demokrasi, tentu sekali pengosongan Kerusi DUN Manek Urai perlu diisi. Setelah membuat pertimbangan yang sehabis cermat, maka kita turunkan calon ganti yang bernama Mohd Fauzi Abdullah berusia 50 tahun, anak tempatan yang mesra rakyat ini, sengaja kita ambil untuk mengganti arwah. Ini semata-mata kerana mutu sifat suka berkorban beliau yang luar biasa. Dalam banyak perkara, beliau menyerupai sifat mudah mesra dan mudah berkira, amalan bekas ADUN kita yang lalu.

Selain dari melihat sifat peribadi beliau yang ramah, cergas dan merendah, beliau seorang yang istiqamah dalam perjuangan. Sifat semula jadi beliau yang suka berkorban, saya lihat cukup sesuai dengan persekitaran alam dan selera pengundi di kawasan yang kaya dengan tumbuhan hijau di Manek Urai ini. Hanya dua kali sahaja Umno telah diberi peluang menang. Berpuluh-puluh tahun selebihnya; alhamdulillah, kerusi ini menjadi milik PAS hingga sampai ke hari ini.

Kita tidak meminta sesuatu yang lebih untuk Pilihan Raya Kecil pada kali ini. Apa yang cuma perlu kita lakukan hanyalah mengulangi apa yang telah kita buat pada 8 Mac 2008. Bahkan, jika PAS menang dengan majoriti 1,352 undi pada tahun lepas, maka mari kita buat sedikit pembaikian dengan menambah majoriti. Tidak ada apa kelebihan yang ada dari parti lawan selain daripada umpan hadiah berupa pembangunan dan janji-janji subsidi di sana sini. Kita bukan tidak kenal siapa Umno. Cukuplah dia menghuru-harakan Negeri Perak. Mari kita kekalkan suasana tenang di Kelantan, dalam rahmat pemeliharaan Allah S.W.T. seperti yang telah dianugerahiNya kepada kita selama ini.

Di bawah PAS, susah apa. Agama dapat, pembangunan dapat. Kita sedang beri makanan rohani yang secukupnya tanpa mengabaikan aspek kebajikan kepada rakyat kita. Apa yang ada pada kita, tidak ada pada Umno. Ini semua bertolak dari kejujuran kita untuk menjaga agama Allah dan nasib rakyat tanpa mengira bangsa dan warna kulit supaya berjaya di dunia dan berjaya lagi di akhirat. Yang kita sama-sama sedang berikhtiar dan sentiasa perlu jauhi ialah azab Neraka di akhirat kelak. Umno tidak ada ‘buah’ ini. Sikit-sikit pembangunan. Sikit-sikit one Malaysia. Dia hanya gilakan dunia. Bagi mereka, halal haram dia tak peduli. Bagi mereka kejayaan di akhirat tidak mustahak.

Kepada seluruh pengundi, baik dalam mahupun luar, mari kita terus kembali kepada Islam. Tunaikan tanggungjawab pada 14 Julai ini. Pilihan kita adalah PAS. Nampak saja bulan, jangan banyak soal; terus pangkah - selesai masalah. Mari kita kekalkan persekitaran hijau yang subur di Manek Urai demi Allah untuk Allah kerana hanya Dialah jua yang Maha Besar.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.




NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS

Anonymous said...

Surat Debat Tok Guru Kepada PM

9 Rejab 1430 / 2 Julai 2009

Yang Amat Berhormat
Datuk Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak
Perdana Menteri Malaysia
Jabatan Perdana Menteri
Bangunan Perdana Putra
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA

Assalamualaikum WM WB.

Semoga YAB. Dato’ Seri sentiasa berada di dalam kesejahteraan dan beroleh petunjuk yang berpanjangan dari Allah SWT dalam memimpin Negara.

YAB Dato Seri,

Cadangan Mengadakan Debat Ilmiah Isu UMNO Parti Menolak Islam

Dengan segala hormatnya, di maklumkan bahawa saya ada menerima khabar tentang laporan polis yang dibuat oleh anak buah di Kelantan Dato’ Seri berhubung dengan perkara di atas. Pada dasarnya, saya lebih banyak berlapang dada.

Mengikut laporan, kononnya saya telah menghasut dengan mengatakan bahawa UMNO sebuah parti yang sesat. Di sini, izinkan saya tegaskan sekali lagi bahawa “mana-mana faham yang menolak Islam (termasuk UMNO) – sememangnya kita panggil ajaran sesat”. (lihat Utusan Malaysia muka surat 6, 27 Jun 2009).

Sebagai penjelasan, mari kita mulakan begini. Pertama, dunia ini bukan dibuat oleh manusia atau terjadi sendiri. Ia ada penciptanya dan tuannya yakni Allah. Oleh sebab itulah kita tidak boleh buat pandai-pandai, melebihi dari apa yang menjadi kehendak “Tuan Punya” yang menjadi tuan rumah kepada seluruh alam ini.

Anonymous said...

Kedua, al-Quran menetapkan bahawa manusia, tanpa mengira bangsa , bahasa dan keturunan adalah menjadi khalifah-Nya. Kepada manusia pertama iaitu Adam ‘alaihissalam, Allah SWT telah menetapkan bahawa sebarang perbalahan yang berlaku di antara anak buah kamu (lihat sebahagian surah al-Baqarah Ayat 36) akan menjadi reda dan tenang (lihat pula sebahagian Surah al-Baqarah Ayat 38)sekiranya kamu menuruti hidayah-Ku. Atau, maksud kedua-dua perkara ini ada dirangkumkan dengan penuh didalam surah Thoha yang bermaksud, “Allah berfirman:turunlah kamu berdua dari syurga bersama-sama , sebahagian kamu menjadi musuh bagi sebahagian yang lain. Maka, jika datang kepada kamu petunjuk dari-Ku, lalu barangsiapa yang mengikuti petunjuk dari-Ku, ia tidak akan sesat dan celaka.”(Lihat surah Thoha Ayat 123). Ini adalah benda yang menjadi tugas utama yang amat penting para Nabi sejak daripada zaman berzaman termasuk Nabi Muhammad SAW.


Nabi SAW mewajibkan kita membaca Fatihah dalam sembahyang. Di dalam Fatihah, telah ditetapkan tiga perkara pokok. Satu laluan yang betul dan dua yang salah. Ayat “si ro thollazi na an ‘am ta ‘alai him” yang menuntut jalan yang lurus adalah betul manakala ayat “ghoiril maghdhu bi ‘alaihim waladdhol liin” adalah yang salah seperti yang di maksudkan. Aneh, bahkan silapnya Umno ialah Umno tolak yang betul iaitu “siro thollazi na an ‘am ta ” yang menjadi jalan Nabi-Nabi iaitu menolak Islam dan mengambil sistem sekular barat yang tidak pasal-pasal menimbulkan pecah-belah teruk di kalangan seluruh orang Melayu dan orang Islam bukan Melayu di Malaysia. Ini termasuk jugalah perpecahan antara orang Islam dan Non –Islam di negara kita.

Lebih buruk apabila semuanya ini menjadikan orang-orang yang belum Islam terkapai-kapai; yang mana yang sebenar samaada Islam atau sekular. Hasil daripada inilah saya rasa sudah sampai masanya untuk mengajak Presiden Umno yang menjadi Perdana Menteri sekarang ini bersemuka dengan saya di atas dasar “waja dil hum billati hiya ahsan” yang bermaksud, “serulah manusia pada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan nasihat yang baik “(Sebahagian dari maksud surah an-Nahl Ayat 125).

Persoalan yang ada di hadapan kita sekarang ialah kenapa Umno tolak Islam sedangkan Islam adalah jalan yang bersifat “siro thol mustaqiim”? Bahkan, sikap Umno melawan PAS sedangkan PAS yang ditubuhkan sejak 1951 meletakkan Islam sebagai dasar adalah sebuah kekeliruan yang cukup dahsyat. Pegangan Umno yang menolak jalan yang lurus inilah yang saya ertikan sebagai boleh membawa kepada perpecahan dan kesesatan.

Menyamakan atau membandingkan ajaran Ayah Pin atau komunis dengan UMNO yang menolak Islam adalah sekadar mematuhi kaedah al-balaaghah. Ini penggunaan perumpamaan atau kiasan semata-mata. Jauh dari segi maudhu’, ia bertujuan untuk menjelaskan bagaimana aliran asal sekularisme yang menolak agama khususnya Islam dari pemerintahan. Ini punca sebenar atau ibu kepada segala kesesatan. Apabila sekularisme itu adalah faham yang sesat, maka tidakkah faham kebangsaan yang merupakan cabang dari ajaran sekular bawaan Parti Kebangsaaan Melayu Bersatu (UMNO) itu juga turut sesat?

Seperti yang kita sedia maklum, perdebatan diterima oleh Islam dan diterima oleh demokrasi. Ia perkara fitrah dan perkara sedunia. Contoh terdekat ialah perdebatan antara Obama dengan saingan beliau dari parti Republikan. Begitu juga dengan debat antara calun-calun Presiden Indonesia terkini yang sedang berlangsung di Jakarta yakni antara regu Susilo Bambang Yudhono/Boediono, Megawati Soekarnoputri/Prabowo Subianto dan Jusuf Kalla/Wiranto.

Anonymous said...

Jika di Eropah dan negara negara demokrasi yang lain, debat lebih ditumpukan kepada perkara-perkara cabang yang bersifat keduniaan semata-mata maka apa salahnya jika kali ini kita perbahaskan perkara pokok yang menyentuh aqidah? Masalah yang saya bawa ini adalah perkara aqidah yakni persoalan tunjang yang menyentuh kedua-dua kepentingan secara bersekali, dunia dan akhirat.Jika tidak betul aqidah, sembahyangpun tidak diterima. Dunia demokrasi yang sekular; mana ada pedulikan masalah aqidah dan


persoalan “sesat tak sesat”? Soal sesat atau tidak, ini istilah ugama. Ini bukan isu perlembagaan dan undang-undang.

Sesat seperti yang terdapat di hujung surah al-Fatihah (adho- Lliin) bererti dholalah yakni tidak bertemu atau berjumpa jalan.Kita perlu sama-sama sedar bahawa jalan yang boleh diharap hanyalah jalan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Ini persoalan “huda llil muttaqiin” yakni jalan yang menjadi petunjuk bagi mereka yang bertaqwa (lihat sebahagian maksud al-Baqarah Ayat 2). Tak turut jalan inilah apa yang dipanggil sesat.
Tidak timbul sama sekali soal menghasut atau mencetuskan keresahan. Ini isu ugama sepenuhnya. Ini persoalan teguran dan dakwah.

Demi mencari kejernihan dan menghentikan polemik, saya mohon mencadangkan sebuah debat ilmiyyah dianjurkan dalam tempoh terdekat kearah menjelas dan merungkai segala kemusykilan dari kedua-dua perspektif parti bertajuk “kerana apa Umno tolak Islam dan kerana apa Umno lawan PAS”; tidak lebih daripada itu. Insya Allah, saya bersedia untuk bersama Dato’ Seri Perdana Menteri dalam majlis berkenaan tanpa meletakkan sebarang syarat. Lantiklah mana-mana mufti atau salah seorang sarjana yang faqih lagi amanah, baik dari dalam mahupun luar Negara untuk menjadi pemudah cara yang adil bagi tujuan ini. Tempat yang sesuai boleh ditetapkan oleh pihak Dato’ Seri, baik di Kuala Lumpur atau di mana-mana. Hari dan masa juga adalah mengikut kelapangan dan keselesaan YAB. Saya boleh mematuhi kepada apa jua ketetapan asalkan Dato’ Seri bersedia untuk bersama dalam sebuah rapat ilmiyyah untuk dibuat siaran langsung demi manfaat Negara.

Seluruh rakyat akan menjadi hakim di atas pelbagai sandaran yang saya maksudkan ketika mengatakan apa yang telah saya sebut mengenai fenomena UMNO dengan persoalan kesesatan ini.

Jadi, sekali lagi saya dengan ikhlas mengangkat cadangan ini agar sudilah apa kiranya YAB. Dato Seri menerima pelawaan ini mengikut kesesuaian tarikh Dato” Seri demi kebaikan bersama. Semoga diizinkan Allah. Terima kasih, Wasalam.


Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih atas semua komen, walau apa2 pun isi kandungannya, namun demikian judul sebegini hanya mengundang salah faham semata-mata, moga PTS mengambil iktibar.

Ekeng A/L Etong said...
This comment has been removed by the author.
Ekeng A/L Etong said...

Maaf kerana menghantar 2 kali!

Samakah Niz Aziz yang mulut celupar dengan menuduh yang bukan-bukan kepada orang UMNO (Islam, dengan sifat Nabi Muhammad S.A.W?

Kita berpendapat tajuk sebegini bukan setakat untuk melariskan buku, tapi kesan kepada pembaca dari segi penyelewangan akidah atau kepercayaan agama.

Tapi pemikiran kita mungkintidak sama dengan pegawai di Kementerian Dalam Negeri (KDN) atau di Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM. Atau mungkin mereka ini jenis pegawai yang lembab dan lembik untuk mengesan, apa lagi untuk bertindak.

Anonymous said...

"....Tapi pemikiran kita mungkintidak sama dengan pegawai di Kementerian Dalam Negeri (KDN) atau di Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM. Atau mungkin mereka ini jenis pegawai yang lembab dan lembik untuk mengesan, apa lagi untuk bertindak."

************************************

Bukan lembab, bukan lembik TETAPI sebenarnya "malas nak susah2" sbb nnt banyak kerja susulan nak dibuat. Jadi biarkan sajalah ! Amanah dan t/jawab tolak tepi, janji "masyuk!". Atau pun mungkin juga "takut". Jika mereka yg berkenaan berani melaksanakan t/jawab dan amanah, sudah pasti orang tidak berani berbuat sesuka hati saperti yg sedang berlaku sbb mereka tentu arif akibat yg akan menunggu mereka.

Mata kecik sebelah..

konek said...
This comment has been removed by a blog administrator.
vesewe said...
This comment has been removed by a blog administrator.
romsam said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Salam tuan,
Saya tidak setuju langsung dgn tajuk buku tersebut. Walau pun ada yg berkata "jgn adili buku dari hanya melihat kulitnya sahaja" namun kandungannya sudah tentulah berhubungkait dgn tajuknya.

BAGI SAYA NIK AZIZ LANGSUNG TIDAK MENGGAMBARKAN GAYA KEPIMPINAN NABI. TAK TAULAH PULA JIKA YG DIMAKSUDKAN GAYA KEPIMPINAN NABI QADIANI!

Nabi memperkukuhkan umat islam tetapi nik aziz berbuat sebaliknya. Beliau lebih mengutamakan dap yg jelas menolak islam berbanding menerima umno yg jelas mengimarahkan islam sejak memerintah 50 tahun yg lalu. Cubalah kita fikirkan,apa sumbangan pas seama ini. Berapa banyak kafir yg dh diislamkannya. Berapa byk mesjid dinegeri Kelantan yg dh didirikannya. Yang kita tahu hanya patung buddha sahaja yg menjulang tinggi dan megah berdiri dinegeri yg konon "serambi mekah" itu. Pas hanya gah pada cakap dan retorik sahaja yg hanya boleh mempengaruhi orang2 yg berkepentingan dan yg akalnya mudah dikotak katikkan. Kita akui, umno bukan sempurna tetapi setidak2nya lihatlah apakah sumbangannya kepada umat islam. Perpecahan umat melayu sekarang hanya menguntungkan golongan minoriti sahaja. Cuba perhatikan tuntutan2 mereka yg tidak munasabah. Walau pun mereka tidak dapat semua, tetapi setiap tuntutan mereka, mereka tetap menerima imbuhannya. Yang terhakis adalah hak2 kita umat melayu. Individu2 berkepentingan ini sepatutnya ditolak ketepi. Mereka hanya mementingkan diri dan ideologi mereka sahaja tanpa memikirkan survival bangsa. Mereka cukup "modal" untuk memastikan anak cucu mereka hidup enang lenang dikemudian hari, walau pun negara ini tergadai, tetapi bagaimana kita dari golongan marhaen ini? Fkirkanlah sendiri.

Mata kecik sebelah..

Anonymous said...

bukan senang nk jd pengkritik..bukn semua benda kita kena kritik..brfikir dulu sebelum memulakan kata2, takut nti terkena batang hidung sendiri jer..
jerat terkena kepada pemasangnya..
maluu ooo..
terlajak perahu boleh diundur telajak kata, buruk padahnyaa..
berkatalh benar walaupun ia pahit..
fahami segala2nya dulu, jangn menuduh melulu..
akal dan hati kita diberikan Allah supaya berbeza dengan dengan yang berkaki 4..semua itu penting untuk muhasabah diri..
tepuk dada tanya Iman..jgn biarkan nafsu mengawal diri dan perasaan, biar Iman di hadapan..
والله أعلم
Allah Maha Mengetahui atas segalanya..:-)

Anonymous said...

Bapa yang mendidik anak ikut cara nabi dipanggil kepimpinan bapa gaya nabi

Ketua kampung yang mengurus kampung ikut cara nabi, dipanggil kepimpinan ketua gaya nabi.

Tidak ada unsur bandingan pun. Dalam hidup kita termasuk tuan Shukri pun ada ciri amalan sunnah yang kita panggil kehidupan peribadi gaya nabi.

Ini pun nak jadi isu.