Tetamu Kehormat...

July 1, 2009

Berhujah Dengan Tuan Guru (Siri Satu) : Dosa-Dosa PAS



BERHUJAH DENGAN TUAN GURU (Siri Satu)
DOSA-DOSA PAS



KOTA BHARU, 30 Jun (Hrkh) - Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menolak tanggapan pemimpin Umno yang mendakwa perjuangan PAS dan Umno adalah serupa. "Saya tegaskan PAS dan Umno tidak serupa, bahkan dalam contoh orang yang sembahyang sendiri pun Allah swt menyediakan sebuah neraka. "Mereka sembahyang, tetapi ada yang bersembahyang namun masuk neraka kerana lalai dalam sembahyang. Sesungguhnya orang yang bersembahyang ada (yang masuk) syurga dan (ada yang masuk) neraka, mana serupa," katanya ketika menggulung perbahasan pada persidangan Dun semalam. Beliau juga merujuk kelakuan bapa saudara Nabi Muhammad saw ketika Perang Badar. Katanya, bapa saudara baginda datang kepada Nabi dan bertanya kenapa Nabi enggan menerimanya sedangkan dia membantu orang ramai dengan memberi air kepada orang ketika menunai ibadat haji. Nabi menjawab bahawa adakah perbuatan itu sama dengan beriman, tentunya tidak sama.

"Dan dalam konteks Umno, mereka tidak ada 'aamana' (tidak beriman). Ada Islam sahaja. Mereka menolak Islam, nak dikatakan beriman macam mana.

"Pada zaman Nabi Muhammad saw, seorang sahabat membina masjid, yang disebut Masjid Dhirar. Nabi membina masjid, dia membina masjid juga, tetapi akhirnya masjid itu dibakar. Kenapa dibakar sedangkan itu sama-sama masjid.

"Ini perkara yang tidak ada dalam Umno. Umno menerima Islam tetapi mereka tidak beriman. Iman mesti ada, selain daripada Islam ialah iman," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi Negeri Dr Mohd Fadzli Hassan berkata, manusia tidak boleh menutup perbezaan terutama perbezaan mengenai hukum hakam sebagaimana ditegaskan dalam Surah Al-Hujrat.

"Dan jika kamu terdiri dari golongan beriman, sekiranya berdepan dengan perselisihan faham dan berlaku peperangan di antara kamu, maka langkah pertama ialah mengambil sikap berbaik antara keduanya. "Tetapi sekiranya masih bertelagah juga maka tempat rujukan untuk mencari penyelesaian dan perdamaian antara keduanya ialah kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. "Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya," katanya.



Jawapan Saya untuk Nik Aziz : Pertama, memang sirah membuktikan bahawa nabi Muhammad pernah memusnahkan sebuah masjid kerana masjid tersebut dibina atas kemunafikan, namun demikian kita harus bertanya, siapakah Nik Aziz di sisi Allah? berbandingan dengan nabi Muhammad? Apakah pada hari ini, kita boleh begitu mudah mengikut cara nabi dengan membakar masjid atau menghukum sesiapa sahaja yang kita suka sebagai orang Islam yang tidak beriman? Apakah Nik Aziz diizinkan oleh Allah untuk menjatuhkan apa-apa sahaja hukuman ke atas ahli-ahli UMNO? Keceluparan Nik Aziz sehingga hari ini sangat melampau dan merbahaya, menjatuhkan hukuman kononnya UMNO adalah sama dengan Komunis dan Ayah Pin, merupakan cakap orang yang sombong dan bongkak dengan ilmu yang diberikan oleh Allah kepadanya. Saya percaya, jika UMNO adalah sama dengan Komunis, antara manusia terawal yang dibunuhnya ialah Nik Aziz dan Anwar Ibrahim. Malah, saya juga yakin jika UMNO itu sama sahaja dengan Komunis, sudah lama PAS dan PKR berkubur, manakala pemimpin-pemimpinnya mungkin sudah lama dipenggal lehernya.



Kedua, Nik Aziz menyatakan bahawa apakah sama orang beriman dengan orang yang tidak beriman? Jawapannya adalah tidak sama. Ia Jelas. Namun demikian, Nik Aziz harus faham bahawa iman itu sifatnya ada tinggi dan ada rendah. Tidak semua orang beriman, sama kualiti imannya. Maka, tidak bolehlah orang yang lemah imannya dituduh sebagai manusia yang terkeluar daripada Islam dan persaudaraan Islam. Soalnya sekarang, Nik Aziz seolah-olah mendakwa bahawa orang-orang UMNO tidak beriman, kerana menolak Islam. Benarkah UMNO menolak Islam? UMNO tidak menolak Islam, UMNO menolak PAS! PAS itu bukan Islam dan Islam itu bukannya PAS. PAS adalah sebuah parti politik. Islam itu adalah agama. Tak kan Nik Aziz tidak tahu membezakannya. Dalam kenyataan di atas, Nik Aziz mendakwa, "Dalam konteks UMNO mereka tiada "aamana"(tidak beriman) Ada Islam sahaja. Nak dikatakan beriman macam mana? UMNO menerima Islam, tetapi mereka tidak beriman." Lantaran itu, kami juga ahli-ahli UMNO boleh mendakwa sebegitu rupa, dengan menuduh bahawa PAS juga tidak "aamana" (tidak beriman) dengan seluruh ayat-ayat al-Quran, yakni ada ayat-ayat Allah yang PAS terima dan ada ayat-ayat Allah yang PAS tolak, umpamanya surah Al-Hujraat ayat 10-11. Begitu juga dengan hadis-hadis nabi, banyak hadis nabi yang PAS tolak, khususnya berkenaan ketaatan kepada pemerintah dan keharaman menentang pemerintah Islam serta melakukan kerosakkan kepada negara, melalui jalan demonstrasi dan fitnah. Jadi, PAS juga tidak beriman kepada seluruh ayat-ayat Allah. Dan persoalan yang lebih jauh, bagaimana pula dengan PKR dan DAP? apakah mereka beriman sungguh-sungguh? Apakah DAP mahu membina negara Islam dan melaksanakan hukum Hudud? Jika tidak, maknanya DAP dan PKR juga masih belum beriman, dan dalam hal ini, bagaimana PAS boleh mempercayai kedua-dua buah parti tersebut yang keimanan mereka masih diragui.



Wah! macam seorang nabi Nik Aziz bercakap. Mudah sungguh Nik Aziz menghukum orang-orang UMNO tidak beriman. Siapa Nik Aziz untuk berkata sebegitu? Nabi ke beliau? atau bertaraf sahabat nabi ke beliau? Nik Aziz akan menanggung dosa yang berpanjangan kerana menuduh orang-orang UMNO tidak beriman. Apakah Nik Aziz tidak faham bahawa ayat "apakah sama antara orang yang beriman dengan orang yang tidak beriman" itu hakikatnya merujuk kepada perbezaan antara orang mukmin dengan orang kafir. Dalam konteks ini, kiasanya adalah lebih tepat jika merujuk kepada DAP dan bukan ahli-ahli UMNO yang jelas mengucap syahadah dan bersaksikan keesaan Allah SWT. Ahli-ahli PAS dan UMNO semuanya beriman, tetapi setinggi mana iman masing-masing hanya Allah yang Maha Mengetahui. Kita tidak boleh mendakwa iman Nik Aziz lebih tinggi daripada Hj Hadi, atau iman Nik Aziz lebih tinggi berbanding dengan Yusuf Al-Qardhawi - itu tidak adil dan tepat. Iman bisa boleh naik dan bisa boleh turun mengikut kondisi atau keadaan, namun demikian, ia sama sekali tidak boleh diukur oleh manusia biasa - hanya nabi sahaja yang boleh menilai begitu (kerana nabi ada ilmu khususiah), dan bukan Nik Aziz. Yang boleh diukur sama ada tinggi atau pun rendah adalah ilmu pengetahuan, bukan iman - sifat iman itu ada tinggi dan ada rendahnya, tetapi tidak boleh diukur oleh manusia biasa, itu adalah soal Allah dan Rasul-Nya, jangan kita memandai-mandai menuduh orang itu atau orang ini tidak beriman dan sebagainya. Itu bukan hak kita.



Ketiga, banyak kiasan Nik Aziz tidak betul dan bercanggah dengan al-Quran. Terdahulu, sewaktu Nik Aziz mahu membela Sasterawan Negara, Shahnon Ahmad yang mengarang novel Shit, Nik Aziz sanggup membuat kiasan bahawa Allah juga mencarut, malah lebih jauh daripada itu, beliau juga pernah membuat perumpamaan bahawa Allah bersifat samseng - semua ini merupakan kenyataan manusia yang jahil terhadap agamanya sendiri. Tiada seorang ulama pun yang sanggup mengeluarkan kenyataan seperti itu. Jadi, adalah mustahil Nik Aziz seorang sahaja yang betul dalam hal tersebut? Satu ketika dahulu, Nik Aziz pernah mendakwa bahawa PAS sanggup bekerjasama dengan sesiapa pun, termasuk dengan syaitan bagi menegakkan negara Islam. Hal ini sangat bercanggah dengan ayat Allah yang jelas, "Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata".



Pada perkiraan saya, jika dilihat secara teliti, terbukti bahawa fahaman Islam Nik Aziz lebih merbahaya daripada ajaran Ayah Pin sendiri. Hal ini adalah kerana, Nik Aziz sanggup melakukan apa-apa sahaja cara tidak mengira betul atau pun salah, yang penting PAS menang dalam pilihan raya. Dengan syaitan ke, dengan Komunis ke, dengan Ayah Pin ke, dengan DAP ke, semuanya halal belaka - asalkan mereka menyokong PAS untuk menubuhkan negara Islam, cara tidak penting bagi PAS, yang utama adalah matlamat. Apakah ini cara Islam? Tetapi hampir semua penyokong PAS buta terhadap hal tersebut. Pada mereka dosa Nik Aziz tersebut adalah kecil jika dibandingkan dengan kezaliman UMNO/BN.



Soalnya benarkah UMNO itu zalim? atau UMNO zalim terhadap manusia yang jelas kezalimannya seperti Anwar Ibrahim? Jika UMNO zalim terhadap Anwar, mengapa mesti rakyat pula yang kecoh dan memberontak - khususnya PAS. Apakah PAS tidak mengajar ahli-ahlinya agar berpegang teguh dengan ayat al-Quran dan Sunnah nabinya yang menyuruh agar rakyat harus taat kepada pemerintah? Apakah Nik Aziz tidak mengajar kepada ahli-ahli PAS berkenaan hadis shahih nabi yang berbunyi, "Akan ada sesudahku para imam atau kepala negara (pemerintah) yang tidak mengikut petunjukku dan tidak menjalani sunnahku. Dan akan bangun pada mereka laki-laki yang hati mereka adalah hati syaitan dalam tubuh manusia. Kata Huzaifah : Aku bertanya, Bagaimana saya hendak lakukan jika saya menemuinya ya Rasulullah? Rasulullah bersabda, hendaklah engkau mendengar dan taat walaupun ia memukul belakangmu dan mengambil hartamu. Dengar dan taatlah" (Riwayat Muslim).



Dan apakah Nik Aziz juga tidak mengajar hadis shahih ini dalam setiap kuliyyah subuhnya, nabi bersabda, "Para imam yang jahat ialah yang kamu benci mereka dan mereka benci kepada kamu. Kamu mengutuk mereka dan mereka mengutuk kamu. Rasulullah ditanya, Ya Rasulullah, bolehkah kami melawan mereka dengan pedang? Baginda menjawab, Tidak! selama mereka mendirikan solat. Dan apabila kamu melihat sesuatu yang kamu tidak sukai daripada pemerintah kamu, maka hendaklah kamu bencikan amalannya dan jangan kamu menarik tangan kamu dari ketaatan" (Riwayat Muslim) dan, "Satu ketika nabi ditanya, Ya Rasulullah, jika kami mempunyai pemerintah-pemerintah yang mengerjakan selain ketaatan kepada Allah, bagaimana? Rasulullah bersabda, Mereka memikul apa-apa yang dibebankan ke atas mereka dan kewajiban kamu adalah apa-apa yang dibebankan ke atas kamu" (Riwayat Bukhari).



Oleh Sebab itu, PAS tidak boleh disokong kerana jelas mereka mendakwa bahawa umat Islam wajib menjunjung al-Quran dan As-Sunnah, sebaliknya mereka sendiri tidak mengikutnya. Banyak ayat al-Quran dan hadis nabi yang tidak diikuti oleh PAS, jadi bagaimana mungkin rakyat boleh mendakwa bahawa PAS berjuangkan Islam? memperjuangkan Islam bermakna kita terlebih dahulu mengikut al-Quran dan As-Sunnah dan bukan menyuruh orang lain dahulu melakukannya. Jika al-Quran mewajibkan umat Islam berdamai, melalui firman-Nya, "Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara. Kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah, supaya kamu mendapat rahmat. Wahai, orang-orang yang beriman, janganlah sesuatu kaum mengolok-ngolokkan kaum yang lain, kerana boleh jadi mereka yang diolok-olokkan itu lebih baik daripada mereka yang mengolok-ngolokkannya. (al-Hujurat ; 10), Maka adalah wajib bagi PAS mengikut suruhan Allah ini. Soalnya sekarang mengapa PAS tidak melakukannya? Inikah Islam dan pejuang Islam yang sebenarnya?


Ikuti Sambungan Artikel ini dalam keluaran hadapan, berjudul Berhujah Dengan Tuan Guru (Siri Dua) : Surat Dari Angkasa.

39 comments:

mrakunman said...

Salam. Sungguh puas hati saya ke atas ulasan ini. Nik Aziz seolah-olah menyamakan dirinya dengan Nabi dan rasulnya. Sesuatu perbuatan yang angkuh dan sombong.

Anonymous said...

awak tu yang tak sedar diri.. tak sedar ilmu agama tahap mana.. hei.. taubatlah sebelum kau terlambat..

Muhammad Azli Shukri said...

anonymous - untuk berkata benar tidak perlu sampai ke azhar, bukankah nabi bersabda, sampaikan oleh mu daripadaku walaupun satu ayat...(hadis mutawatir)

jadi, kepada anon ni, baca tulisan saya dan teliti ayat quran dan hadis nabi yg saya kutip betul atau pun salah? jangan mahu menegakkan benang yang basah lagi. kalau UMNO salah, kita kata salah, jika PAS salah, maka kita kata PAS salah, susah ke untuk berkata dengan perkataan yang benar?

Save Anwar (DSAI) said...

Penyiasatan dan pendakwaan ke atas Anwar Ibrahim telah menimbulkan pelbagai persepsi dan spekulasi. Meskipun Anwar Ibrahim belum di dakwa secara rasmi di mahkamah, terdapat pelbagai kepincangan dalam siasatan dan dalam perjalanan kes ini. Berikut ialah 10 perkara misteri dan luar biasa yang timbul dalam kes Anwar.

.

1. Laporan Pengadu enggan diserahkan

Ini merupakan satu perkara yang luar biasa. Lazimnya, apabila seseorang yang dituduh dengan sesuatu kesalahan meminta laporan polis yang dibuat oleh pengadu, ianya akan dibekalkan dalam masa seminggu ke dua minggu oleh pihak polis. Tanpa laporan pengadu, orang yang tertuduh sukar membela diri kerana apa yang didakwa pun tentulah tidak jelas. Pengalaman penulis memohon laporan polis bagi membela anak guam membuatkan penulis hairan kerana penulis pernah beberapa kali mendapat laporan pengadu pada pagi yang sama penulis memohon. Kenyataan Hamid Albar bahawa laporan enggan diberi kerana pendakwaan belum dimulakan secara rasmi tidak masuk akal kerana masyarakat maklum Anwar telah ditahan oleh polis, keterangannya telah diambil dan beliau perlu membela diri dan reputasinya. Ini meyakinkan masyarakat bahawa laporan polis belum ada dan perbincangan sedang dibuat berhubung inti laporan tersebut untuk mendapatkan tarikh dakwaan yang paling sesuai.

2. Anwar ditangkap sebelum tempoh

Adalah sesuatu yang cukup memalukan apabila pihak polis memungkiri janji dan menangkap Anwar sebelum tempoh yang diberikan tamat. Tempoh diberi sehingga pukul 2 petang tetapi Anwar ditangkap sekitar pukul 1 petang. Mungkin polis terbawa-bawa sikap Pak Lah yang kerap membuat kenyataan palsu.

3. Anwar disabitkan bersalah sebelum dibicarakan

Apabila Pak lah diminta mengulas berhubung kes Anwar, Pak Lah dengan segera berkata bahawa memanglah penjenayah akan menafikan kesalahannya. Belum pun perbicaraan bermula, Anwar sudah disabitkan sebagai pesalah oleh Pak Lah. Pada masa yang sama, apabila Pak Lah diminta mengulas berhubung dakwaan ke atas najib dan Rosmah, Pak Lah dengan segera menyatakan bahawa Pak Lah berkeyakinan penuh bahawa Najib dan Rosmah tidak bersalah. Jika Mahathir dikaitkan dengan konspirasi perlantikan hakim, pak Lah selangkah ke hadapan dengan melantik dirinya sebagai hakim tidak rasmi.

bersambung.............

Save Anwar(DSAI) said...

sambungan.............

4. DNA baru Anwar diminta oleh Pak Lah dan Khairi.

DNA Anwar sudah lama dimiliki oleh pihak polis berikutan siasatan kes lamanya. Paten DNA tidak akan berubah. Justeru DNA baru tidak diperlukan melainkan jika hendak digunakan sebagai bukti palsu yang hendak dicalit dibadan pengadu. Tindakan Khairi dan Pak Lah yang berulangkali menuntut Anwar memberi DNA barunya menimbulkan tanda tanya berhubung tujuan mereka. Apabila Anwar mendedahkan perkara ini di dalam muka depan Suara Keadilan, Pak LAh dan Khairi diam membisu. Kalau anak dara yang diam, ini bermakna anak dara tersebut setuju dengan pinangan. Justeru, diamnya Pak LAh dan Khairi seakan mengiyakan persepsi masyarakat bahawa inilah tujuannya.

5. Laporan Pusrawi

Perlu diakui bahawa laporan Pusrawi sebelum ini bukanlah laporan rasmi bagi kes Anwar. Meskipun begitu, fakta bahawa seorang doktor, meskipun bukan doktor pakar kes liwat, telah melihat lubang punggung Saiful dan tiada sebarang kesan koyakan atau apa-apa tanda diliwat adalah relevan. Meminjam istilah yang selalu digunakan di dalam kes-kes berkaitan Puspakom, pemeriksaan yang dibuat adalah pemeriksaan mata kasar. Meskipun begitu, ianya tetap relevan dan keterangan sudah cukup untuk menimbulkan keraguan munasabah. Pejabat Peguam Negara selama ini tidak membuat pendakwaan melainkan yakin dengan tahap 90% bahawa tertuduh memang bersalah dan bukti-bukti yang ada benar-benar kuat.

6. Bukti alibi Anwar memadai

Kepincangan dalam kes ini semakin menjadi-jadi apabila pihak polis berkeras meminta DNA baru Anwar sedangkan bukti alibi Anwar tidak dikaji. Sepatutnya, polis menyerahkan laporan Saiful kepada Anwar supaya Anwar boleh membela diri dengan menjelaskan di mana Anwar berada pada tarikh yang didakwa Saiful berlaku liwat tersebut. Seterusnya, alibi Anwar perlu disiasat. Sebagai contoh, Antihusam (blogger UMNO) mendakwa punggungnya telah saya liwat pada pukul 11 malam , 20 Julai 2008 di Hotel Sunway. Saya akan memaklumkan bukti alibi saya pada waktu itu. Contohnya, saya menyatakan bahawa pada waktu tersebut, saya menghadiri ceramah Ustaz Hadi di markas Pas. Terdapat lebih 20 kawan saya yang boleh membuktikan kehadiran saya. Justeru, mustahil saya meliwat Antihusam. Apabila pihak polis selesai menyoal alibi-alibi saya dan berpuas hati bahawa saya mustahil meliwat Antihusam, siasatan patut ditamatkan. Begitulah juga dalam kes Anwar. Tindakan pihak polis yang beria-ia mahukan DNA baru Anwar kelihatan senada dengan Pak Lah dan Khairi.

7. Pendakwaan oleh Pejabat Peguam Negara

UMNO ke sana ke sini membuat kenyataan bahawa kes Anwar tidak akan diuruskan oleh Pejabat Peguam Negara kerana Peguam Negara sendiri sedang disiasat berhubung dakwaan rasuah dan penyelewengan kuasa yang dibuat oleh Anwar. Pendakwaan, jika jadi, akan dibuat oleh Peguam Cara Negara. Masyarakat sedia maklum bahawa pendakwaan masih akan diteruskan oleh Pejabat Peguam Negara sekalipun diketuai oleh Peguam Cara Negara. Adalah pelik bin ajaib untuk mendakwa Pejabat Peguam Negara tidak akan dipengaruhi oleh Peguam Negara. Nama pun Pejabat Peguam Negara.

Save Anwar (DSAI) said...

8. Laporan HKL

Timbul isu terbaru bahawa laporan rasmi HKL turut bocor dan laporan tersebut menyatakan bahawa Saiful memang tiada tanda-tanda diliwat dan mustahil Saiful diliwat. Ini menunjukkan Saiful tidak ikhlas membantu BN. Sekiranya Saiful komited membantu BN, Saiful sepatutnya pergi ke Lorong Haji Taib dan menyuruh pondan-pondan di situ meliwatnya beberapa kali agar kesan liwat ketara. Ini menunjukkan perancangan lemah BN dan ketidak ikhlasan Saiful dalam membantu BN.

9. Isu motif dan tujuan

Kes ini menimbulkan keraguan yang cukup banyak apabila kepimpinan UMNO seperti Najib mengakui telah berjumpa dengan Saiful sebelum saiful membuat laporan polis. Adalah menjadi pengetahuan umum bahawa Anwar adalah musuh politik UMNO. Justeru, polis sepatutnya menyiasat kebarangkalian berlakunya konspirasi dikalangan UMNO untuk menganiayai Anwar seperti yang pernah dibuat sebelum ini. Sebelum ini, mahkamah telahpun membebaskan Anwar dari tuduhan liway yang dijaja oleh UMNO berdasarkan sekeping surat layang.

10. Terlampau banyak percanggahan fakta kes oleh BN

Pada mulanya, Najib mendakwa tidak pernah berjumpa Saiful. Kemudian, Najib mendakwa pula bahawa najib pernah berjumpa Saiful 2 bulan dulu di pejabat untuk membincangkan biasiswa. Kemudian, Najib berkata pula bahawa Najib telah berjumpa Saiful 2 hari sebelum laporan polis dibuat untuk membincangkan biasiswa. Tiba-tiba, Najib mendakwa pula Najib telah memegang tangan Saiful yang kesejukan 2 hari sebelum laporan polis dibuat di rumah Najib sendiri apabila Saiful yang kononnya ketakutan datang mengadu diliwat.

Saiful pula mulanya mendakwa diliwat pada 26 haribulan di sebuah kondo di Malaysia. Apabila Anwar kelihatan mempunyai bukti alibi yang kukuh, saiful menjadi terdesak. Kemudian, Saiful menyatakan pula bahawa dia telah 3 kali menemani rombongan Anwar ke luar negara dengan memberi “hint” bahawa dia kononnya telah diliwat-liwat di luar negara beberapa kali. Ini menimbulkan pelbagai tanda Tanya. Mengapa seorang lelaki yang kelihatan tinggi dan sihat seperti Saiful membiarkan dirinya diliwat-liwat beberapa kali dan terus menemani Anwar ke mana saja. Sebagai contoh, jika saya diliwat oleh sesiapa, saya akan trauma dan akan segera menjauhkan diri dari orang tersebut.

Selain itu, Saiful juga sentiasa kelihatan ceria. Demi Allah, selama saya bekerja sebagai peguam, belum pernah saya menemui mangsa rogol atau mangsa liwat yang begitu ceria. Mangsa kes serangan seksual akan trauma, malu dengan masyarakat, rasa rendah diri dan biasanya mengalami kemurungan.

Saiful juga seorang lelaki. Tidak semudah itu hendak menembusi lubang punggung seorang lelaki. Asalkan saiful mengeraskan punggungnya, mustahil Anwar dapat meliwatnya. Sekiranya Saiful benar-benar hendak diliwat, dua atau tiga orang lelaki gagah diperlukan untuk memegang Saiful dan lubang punggung saiful perlu disapu minyak terlebih dahulu sebelum diliwat. Sekiranya ini yang berlaku, mustahil Saiful akan terus mengikut Anwar ke sana sini sehinggalah menemani rombongan Anwar ke luar negara sebanyak 3 kali.

Sebagai kesimpulan, kes Anwar Ibrahim ini tidak layak dibawa ke mahkamah untuk pendakwaan. Sekiranya saya ialah hakim bagi kes tersebut, saya akan melempar fail pendakwaan ke lantai kerana terlalu banyak kepincangan.



Semua dijemput mengikuti maklumat terkini di blog DSAI.

Oh Me said...

Hahaha Save Anwar...yang obsess sangat dengan Anwar Ibrahim ni kenapa? Dah takde kerja lain ke?

Sibuk nak bela Anwar..Saiful punya pembelaan macam mana? berapa juta sangatlah orang boleh bagi kat lelaki tu untuk betray manusia Islam yang lain, yang sebelum ini sangat diidolanya.

kelakarlah orang2 yg obses dengan Anwar Ibrahim ni...

Anonymous said...

----------------------------
Bagi para: "membuktikan bahawa nabi Muhammad pernah memusnahkan ...sudah lama dipenggal lehernya."
---------------------------

Fitnah itu lagi berat dari membunuh..adakah tuan dengar sendiri ucapan Nik Aziz atau tuan baca surat kabar shj or worse pi dengar dekat ceramah2 BTN atau UMNO?

---------------------------
Bagi para:"Nik Aziz seolah-olah mendakwa bahawa orang-orang UMNO tidak beriman, kerana menolak Islam."
-------------------------------
Sebab itu saya tanya adakah tuan dengar ceramah dia atau dengar/baca dari tempat lain?? Ceramah2 dia akan berkata 'Nabi berkata org yang melakukan amalan sekian-sekian maka tergelincirlah imannya' oleh itu jika dilihat UMNO melakukan amalan yang menyebabkan Iman yang tergelincir, siapa yang berkata apa sebenarnya? Nik Aziz ke Nabi (melalui hadisnya)

--------------------------------
Bagi Ayat: "Lantaran itu, kami juga ahli-ahli UMNO boleh mendakwa sebegitu rupa, dengan menuduh bahawa PAS juga tidak aamana(tidak beriman) dengan.'
--------------------------------

Oleh itu marilah kita berdebat cara agama. Nik Aziz dah pelawa. Dan amalkan Islam secara bersungguh2 dlm pentadbiran.

------------------------------
Bagi Ayat:"Mudah sungguh Nik Aziz menghukum orang-orang UMNO tidak beriman. Siapa Nik Aziz untuk berkata sebegitu?"
--------------------------------
Nik Aziz hanya memetik Hadis, Al-Quran, siapa yang makan cili dia lah yang rasa pedas. Bila pula Nik Aziz yang menghukum? Sebab tu saya kata fitnah itu lebih berat dari membunuh..sbb bila anda melabelkan TGNA menghukum membuta tuli maka org ikut percaya kata tuan walhal sebenarnya tidak begitu...sapa nak tanggung dosa skrng??

--------------------------------
Bagi Ayat:"Nik Aziz sanggup membuat kiasan bahawa Allah juga mencarut, malah lebih jauh daripada itu, beliau juga pernah membuat perumpamaan bahawa Allah bersifar samseng - semua ini merupakan kenyataan manusia yang jahil terhadap agamanya sendiri."
---------------------------------
Tak abis2 lagi bab ni? Ke tak boleh terima? Nik Aziz hanya point out ayat2 dlm Al-Quran yang menggunakan ayat2 yang keras. Tidakkah anda sendiri pernah baca Al-Quran? Tidakkah anda pernah baca yang Allah samakan sesetengah manusia sebagai 'lebih sesat daripada binatang ternak' atau 'Celakalah org sekian sekian'. Ada satu ayat tu Allah kata 'mereka adalah org yang sakit maka AKU (Allah) tambah lagi penyakit mereka' skali baca mcm Allah ni tak penyayang la plak, kenapa DIA (ALLAH) bagi lagi sakit patutnya Allah kena tolong la??? Kalau anda baca tafsir mungkin ianya nampak lembut. Knowing arabic then anda akan tahu tahap ke'bruta'lan perkataan2 dlm Al-Quran tersebut.

--------------------------------
Bagi Ayat:"Nik Aziz pernah mendakwa bahawa PAS sanggup bekerjasama dengan sesiapa pun, termasuk dengan syaitan bagi menegakkan negara Islam."
---------------------------------
Adakah anda tidak tahu bahawa Syaitan mengajar kita kebaikan Ayat kursi (lihat di hadis berikut http://www.geocities.com/mutmainaa/dua1/ayat_al_kursi.html). Itulah maknanya kata TGNA, kalau Syaitan tu ajar buat benda yang baik kita terima lah. Lagipun itu kaedah balaghah utk menunjukkan dua extremetis.
Ke anda tida percaya khasiat Ayat Kursi??

----------------------------
Bagi Hadis "Akan ada sesudahku para imam" ... dan "Para imam yang jahat ialah"
-----------------------------
Itu hadis taraf apa tu? Nak ikut2 hadis pun Hadis Dhoif yang pro Bani Umayyah ata Abbasiah pun banyak tuan. Lagipun skang ni bukan absolute monarch mcm zaman Umayyah atau Abbasiah, dah ade peluang utk memilih takkanla nak memilih pemerintah yang jahat kot? Kalau betul hadis tu sohih, detailkan kupasan dia apa istinbat dia apa asbab dia apa konteks dia bukan bedal harfiah mcm tu aje.

Kesimpulan - Tak yahlah nak bukak perbincangan keburukan PAS... UMNO is a sinking ship period!!! PAS ade ke takde ke betul ke tak betul ke UMNO is a sinking ship.

YANG GAMBI said...

Kawan setuju sangat dengan ulasan AS, dalam kita beramal pun, kita perlu berhati-hati supaya tidak riak.

Apabila kita bersifat riak dalam beramal, Allah akan menguji kita dengan pelbagai ujian. Kalau berilmu sekali pun, tetapi menunjukkan keriakan, inilah jadinya, mudah melebelkan orang Islam lain kafir....

Akhirnya muncullah sifat-sifat takbur..... macam orang-orang PAS, boleh mendakwa,hanya tengok gambar Tok Guru saja boleh dapat pahala, macam tok-tok sami siam, semua penganutnya simpan gambar-gambar tok cai mereka......

Qorie Afifi said...

Untuk mengulas penulisan di atas saya golongkan sesuatu yang panas dan memanaskan...

Telah saya katakan umno dan pas umpama minyak dan air. Dalam kontek iman , Islam harus didahulukan. Dalam kitab terbaru Yusof alqhadawi Fekah Keutamaan ada menyatakan : memperjuangkan Islam haruslah berada di tahap hadapan sekali iaini sebaiknya Islam di letakan di uritan pertama dalam apa-apa jua pekerjaan mahupun perjuangan.

Jika Islam diletakan di peringkat kedua bermakna dalam situasi fekah keutamaan adalah bercanggah dgn tuntutan agama. Apakah hukum sekiranya kita mendahulukan bangsa sebelum agama. Ini bermakna kita menegakan adat dan meninggalkan syariat.Dari satu sisi tauhid juga salah kerana yang besar harus di dahulukan.

Ini boleh durujuk kepada beberapa ayat yang menyeru kita untuk mempertahankan AGAMA ,BANGSA DAN TANAHAIR. Dalam singkatan bahasa dalam akan ditulis dengan ALIF , BA DAN THA yang membawa maksud alif adalah agama , ba adalah bangsa dan tha adalah tanahair.

Jadi menerusi dalam perjuangan Islam menyuruh kita mempertahankan Islam itu sendiri dan sekiranya Islam telah kuat maka sesuatu bangsa yang menganut Islam juga akan menjadi kuat.

Pas mengatakan perjuangan Umno itu pincang adalah kerana umno mendahulukan bangsa sebelum agama. Itu saja........

Kalau umno mau tukarkan perjuangan letakan agama dahulu silap2 boleh bersilat pulak puak pas ni hehehe

Anonymous said...

ya la ya la....
NIK AZIZ tu maksum....
PAS adalah perjuangan terbaik didunia...

tarbiah jemaah pun tak lepas nak berdebat....ISLAM KAN AHLI PAS TU DULU LA OIIII.... yang dok tikam no ekor berlambak lagiiii... yang beranak luar nikah pun berlambak lagiiii....

"FU ANFUSIKUM WA AHLIKUM NA RA".... yang dok kecok pasal UMNO persalllllll

Qorie Afifi said...

sekadar rujukan :

Pada hari ini dalam tahun 1951 di Persidangan Setengah Tahun Majlis Mesyuarat Perikatan Pemuda - UMNO yang diadakan di Sultan Sulaiman Club Kuala Lumpur, satu syor diterima supaya seruan "Hidup Melayu" itu ditukar kepada "Merdeka". Seruan "Hidup Melayu" itu digunakan oleh UMNO semenjak ia ditubuhkan dalam tahun 1946 untuk memperkuatkan semangat orang-orang Melayu dalam menentang penubuhan Malayan Union. Sungguhpun ada cadangan supaya syor itu ditambah menjadi "Hidup Merdeka" tetapi cadangan ini tidak diterima oleh Majlis itu. Seruan "Merdeka" ini didapati lebih sesuai kerana perjuangan UMNO pada masa itu adalah untuk mendapatkan kemerdekaan bagi Persekutuan Tanah Melayu.

Seruan "Merdeka" ini digunakan oleh UMNO dalam perhimpunan-perhimpunan besar termasuklah penggunaannya pada hari yang bersejarah iaitu 31hb Ogos, 1957 di mana Ketua Menteri Tunku Abdul Rahman Putra telah melaungkan seruan itu dalam pengisytiharan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.

Anonymous said...

Nik Aziz bukan nabi, tapi basahan mulutnya selalu menyebut petikan Al-Quran dan hadith nabi.
PAS selalu menyebut "Islam,Islam,Islam.""
UMNO selalu menyebut " melayu,maju, ekonomi".
Tidakkah ini satu indikator apa yang diperjuangkan. Kalau maju dan berekonomi tapi tiada spiritual kukuh jadilah macam Jepun, the most suicide cases in the world.

DR. NO

CT NORAMIZA said...

tuan guru kan pandai, dia kan tahap wali2, tu sbb dia tau setakat mana iman semua manusia di muka bumi ni, sian org islam kat negara lain kan, x pasal2 je jadi kafir/komunis, sbb kat sana x de parti pas :)

Muhammad Azli Shukri said...

Anonomus 3 36 nampaknya terlalu taasub kepada nik aziz, sehingga hadis yang sahih riwayat bukhari pun masih tak tahu statusnya. jika mata hati sudah dibutakan oleh Allah, maka susah untuk diperbetulkan. apakah dengan melaungkan Islam, Islam, Islam, maka kita boleh terus dakwa bahawa kita sudah Islam sepenuhnya? Para orentasi juga melaungkan hal yang sama. jadi jangan terlalu taasub, jawapan saudara itu akan saya jawap satu persatu.

wanstop said...

Sebagaimana yg diketahui terlalu ramai lelaki2 macho yg meminati lelaki (anak ikan).

Kekadang tu mmg susah hati untuk membiarkan mereka memcubui dan meliwat tetapi mereka ini telah byk menabur jasa dan pujukan secara psikology menyebabkan rasa serba salah untuk menghalang.

Kalaulah org yg kita respect sebagai bos dan menyayangi kita...adakah kita mahu menerajangnya setelah dipujuk rayu...mula2 kata ringan2 saja...tetapi bila dah setgh jalan kekadang tu syaitan pun mengoda juga. Lelaki mana yg tak stim setelah dibelai...tak kisahlah yg membelai itu pompuan ke lelaki... kan ianya sgt sensitif... maka terpaksa membiarkan. Setelah berlaku baru nyesal.... tetapi apakan daya... perkara beginilah yg selalunya berlaku.... tak tahu la pulak samada ianya sama dgn Saiful... mungkin juga sebab bosnya adalahorg yg dihormati...takkan nak terajang pulak...malu alah la juga nak melwnnya....serba salah...

Lagi satu bg org yg biasa buat kerja ini...jelly selalunya mmg ada padanya.... guna jelly mmg langsung tiada kesan...malah licin teramat...terasa gelinya... tapi yg membuatnya lagi sedap...ini menurut kata org yg pernah gunalah... tapi kalau kita berak keras pun sebesar lgn budak tahinya...selamba juga keluarnya dari lubang itu...tiada kesan juga .

azmi yusof said...

salam ziarah..
jika berdebat dengan orang PAS pastinya sampai bilapun kita takkan menang..bak kata Tun M..ianya akan jadi hiburan kerana dibawah itu ramainya pengikut yang akan bersorak dan booo pihak lawan sambil berselindung dibalik laungan takbir..saya cuma nak komen sedikit mengenai masjid..rasanya kalau betul, banyaknya masjid kat teganu dan kelantan patut dibakar..bayangkan kalau golongan mereka ni sanggup sembahyang jumaat sebelah menyebelah..imam lain semuanya haram...imam mereka je yang halal..tu yang sanngup buat masjid sendiri..masjid macamnilah patut dibakar...pecahbelahkan masyarakat!

zaidi ali said...

Salam Sdr Azli.

PAS & UMNO tak perlulah berpecah-belah. Bawa-bawa lah berbincang cara baik.

KESILAPAN PEMIMPIN TERTINGGI UMNO:
UMNO melalui kerajaan BN memang banyak menyumbang kepada syiar Islam di Malaysia, tetapi secara aplikasinya masih terikut-ikut dengan "acuan British yang menggubah HUKUM TUHAN YANG SATU BERASASKAN AL-QURAN" kepada sekularisasi dan liberalisasi. Sekiranya saudara kaji balik sejarah pembentukan Mahkamah Syariah di Tanah Melayu, saudara akan terjumpa siapa Mat Saleh yang mengarah itu mengarah ini. Sepatutnya acuan-acuan kafir British tersebut telah dibuang jauh ke Laut Cina Selatan semasa kita mencapai kemerdekaan.

Parti UMNO tidak bersalah, siapa yang menerajui parti yang bersalah (amat bersalah kepada Allah SWT) dan kita sebagai rakyat biasa atau pemimpin bawahan UMNO atau orang Melayu atau orang Islam wajib menegur kepemimpinan tertinggi UMNO bahawa HUKUM TUHAN tiada alternatif. Riba tetap riba dan wajib haramkan unsur penyumbang riba. Zina tetap zina dan wajib jalankan hukuman berlandaskan al-Quran.

Perintah Tuhan bermaksud,

"Orang-orang kafir itu telah menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah supaya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah: Bersenang-senanglah kamu, karena sesungguhnya tempat kembalimu ialah neraka".(QS Ibrahim 14:30)

"Dan (ingatlah) akan hari (yang ketika itu) Dia berfirman: "Panggillah olehmu sekalian sekutu-sekutu-Ku yang kamu katakan itu". Mereka lalu memanggilnya tetapi sekutu-sekutu itu tidak membalas seruan mereka dan Kami adakan untuk mereka tempat kebinasaan (neraka)." (QS. al-Kahfi 18:52)

dan Tuhan akan bertanya di Padang Mahsyar kelak,

"Dan (ingatlah) hari (di waktu) Allah menyeru mereka seraya berkata: "Dimanakah sekutu-sekutu-Ku yang dahulu kamu katakan?" (QS. al-Qashash 28:62)

Saya pun tidak pasti samada kita yang di bawah ini juga akan terima bahana dengan pemimpin tertinggi UMNO bila disoal soalan di atas kerana memperolokkan hukum Tuhan.

Di akhirat kelak bila disoal seperti soalan di atas siapa nak jawab? Queen of England? Sir Tan Cheng Lock? Sir Sultan Abdul Hamid? Sir TAR Putra? TA Razak? Tun Hussein? Tun Lah? Tun Det? DS Najib? Tok Guru? Semuanya geleng kepala, seraya berkata "hang jawab la sendiri, dulu ada otak tak mau pakai!"

Cuba saudara fikir mufti-mufti dan ulamak yang tak tahu menahu berpolitik nak jawab apa? Ketua agama dan sultan kenalah jawab lebih sebab dah jadi tanggungjawab dia!

KEJAHILAN PEMIMPIN TERTINGGI PAS:
PAS di bawah Nik Aziz dah semakin sesat dari jalan lurus. Cakap tak serupa bikin! Pengaruh dajjal sekular dah menular masuk tetapi PAS masih alpa...Tuan Guru pun semakin nyanyok! Siapa kata orang nyanyok Tuhan tak tanya?

Jihad tak semestinya dengan pedang, dengan lidah pun boleh, dengan hati pun boleh. Sama-sama lah kita menegur DSN. Kiamat dah semakin hampir...ajal pula tak tahu bila.

Tuduhan Nik Aziz tu dipengaruhi iblis (bapa syaitan). Mungkin anak iblis tak boleh makan Nik Aziz jadi bapaknye lah yang datang! Hanya orang jahiliyyah sahaja yang akan tegur membabi buta sebegitu! Sepatutnya tuduhan seorang ketua (Nik Aziz) ditujukan kepada seorang ketua (Najib) dan bukannya cakap ikut kata iblis maki hamun seluruh parti UMNO. Lupa pula nak suruh Sdr Azli tanya Nik Aziz nanti, "Tuan Guru, apakah HUKUM TUHAN sekiranya orang Islam bersekutu dengan kafir seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Lee Kuan Yew?". Suruh dia rujuk kalimah-kalimah di atas!

Sekian.
~dari hamba Allah yang serba dhoif.
(bukan niat saya untuk menjual kalimah Tuhan dengan harga yang rendah beserta komen saya yang teruk ini, tetapi sebagai peringatan!)

Anonymous said...

Bull Shit The HamPAS memang dah nyanyuk tahap kronik. "Pelacur" Al-Juburi cuba menegakkan "Batang" yang basah. Kapal sink berkata "N.Ajis dan Al-Juburi musti bertobat"
Padan Muka kauu Setannnn.......

Khmer iT, Blogger Template, Worpress Themes, Movie, Music download said...

hi, very good of your blog,

Anonymous said...

---------------------------
nampaknya terlalu taasub - sehingga hadis yang sahih riwayat bukhari pun masih tak tahu statusnya- mata hati sudah dibutakan- maka susah untuk diperbetulkan. - melaungkan Islam, - dakwa bahawa kita sudah Islam
----------------------------
Tuan terlalu cepat menilai dgn 'taksub','mata hati buta'. Bila sudah cepat sgt menilai your brain sudah block maka timbullah perkataan 'susah utk dibetul'..last2 tuan serkap konon2 saya melaung2 Islam, dakwa diri Islam..Ade ke saya mendabik dada yang saya kata diri saya lebih Islam dari tuan??

Apabila tuan cepat menghukum saya hanya dgn satu respon artikel tuan apa bezanya tuan dgn Nik Aziz yang tuan tuduh hodoh itu? Tidakkah tuan sepatutnya lebih bepekrti mulia?

Kalau ginile gayanya reaksi tuan, tuan tidak akan dpt converts ke Parti UMNO yang tuan sayangi..tapi apa yang tuan dapat hanya further entrenchment of existing value bahawa aku UMNO dan engkau PAS..itukah yang tuan mau?

Saya mengaku saya tidak cek kesahihan hadis itu...tapi saya tetap menulis jika hadis itu sahih tuan patutnya membicarakan soal istinbatnya, asbabnya konteks nye bukannya melihat secara harfiah..apapun hadis2 sebegini lebih menjurus kepada soal "Apa itu negara Islam" dgn konsep undang2 Islam, khalifah etc. dan saya tidak mahu ke situ kerana polemiknya yang pelbagai dan tak berkesudahan. Lagipun saya tak fikir parti tuan berminat dgn isu khilafah, wilayah, hudud dan seumpamanya ini berdasarkan komitment parti tuan yang meletakkan bangsa sbg isu utama dgn Islam sebagi pelengkapnya.

Saya malas nak komen lagi. Cuma para terakhir komen saya dulu adalah penting iaitu PAS is IRRELEVENT, apa yang berlaku sekarang ialah kerana UMNO itu lemah, mismanagement merata-rata, bongkak takbur di mana-mana, isu2 Islam sudah tidak menjadi strong point lagi. Isu Islam dekat di hati org melayu.. dulu ada Harun Din, Hasan Ali, Arwah Ishaq Baharom, skrng mana ade dah seglamor tu yang terang2 sokong UMNO..yang kat RTM, TV3 skrng pun semua org tahu ramai yang cenderung pada PAS..

So ini problemnya dan men'tibai' PAS tidak akan menyelesaikan masalah anda..Sekian terima kasih.

Wassalam

Anonymous said...

Saya keliru benar dan tidak faham apa yang membezakan UMNO dan PAS ? Yang saya tahu ahli UMNO adalah terdiri dari org2 Melayu yg sahih berugama Islam dan ahli PAS yg kini boleh disertai oleh bangsa lain bukan dari berugama Islam tetapi mejoritinya org Melayu yg berugama Islam ????????
Saya tidak bersetuju benar jika Pas mengatakan org2 PAS lebih beriman lebih taqwa dari org2 UMNO kerana yg menilai adalah ALLAH bukan manusia ???????
Saya juga tidak bersetuju jika apa2 yg dikatakan oleh NIK AZIZ benar dan mesti diikuti dengan menidakkan pandangan ULAMA2 yg lain ????????
Jika kita lihat mengapa kita boleh menerima MAZHAB yg lain dan tidak pula kita mengatakan MAZHAB2 yg lain selain dari MAZHAB SYAFIE itu tidak betul walaupun mereka berselisih pendapat dan boleh pula kita bersembahyang bersama2 mereka tanpa rasa ragu . Yg kita tolak cuma SYIAH dan tidak pula kita berani mengatakan mereka ini KAFIR ???????
PAS memperjuangkan ISLAM . Cuba beri saya contoh apa yg telah dibuat di KELANTAN & KEDAH yg lain dari apa yg UMNO buat yg boleh menjadi contoh dan kebanggaan supaya saya faham . Mengapa sampai sekarang ini isu HUDUD tenggelam begitu sahaja ?????
PAS dan UMNO umpama minyak dan AIR lagi saya tak faham . YG saya faham PAS dengan DAP PKR yg sepatutnya seperti minyak dan air tapi mengapa pula mereka boleh berkerjasama ??????
YG saya faham selagi KETUA2 PUAK mempunyai sifat EGO , RIAK , TAKABUR dan tidak berusaha membuangnya janganlah mengatakan AKU PEJUANG ISLAM ???????

Anonymous said...

perjuangan Islam ialah menegak yang maaruf dan mencegah yang mungkar. Salah satu mungkar yang amat mudharat malah berakar umbi ialah rasuah. Dari peringkat kampung dgn lagaknya penyelia mukim sehingga puncak piramid dgn nilai kontrak jutaan ringgit.Bukti? Aku sendiri nak masuk KPLI pun kena jumpa org politik baru berjaya, ptuit!
"Bukan sekadar bersih tapi nampak bersih" "It not WHAT you know, yet WHO you know". Hancur....

DR NO

Anonymous said...

Aku sembahyang kau sembahyang , aku puasa kau puasa , aku mengerjakan haji kau mengerjakan haji , aku bayar zakat kau bayar zakat , aku megucap kalimah kau mengucap kalimah , tuhan aku ALLAH tuhan kau ALLAH , Rasul aku MUHAMMAD Rasul kau MUHAMMAD , Aku kata rasuah itu haram kau kata rasuah itu haram , tapi aku LEBIH ISLAM DARI KAU ??????????? Siapa yg ajar ni ?????????

Anonymous said...

Mulut kata rasuah itu haram, tapi buat juga bila ditawar wang berjuta. Itulah namanya orang Islam macam buih dilautan.

DR NO

Anonymous said...

Berdebat tu yg diagung2kan pada hal lbih baik bermusyawarah..susah dan berdosa besar utk PAS berjmpa dgn UMNO..bermcm ayat dan hujah diberi..agama Allah diguna pkai sesedap rsa..tak rsa berdosa dan bersalah dgn Allah..dunia yg dicari tpi mulut kta syurga..haram sesama agama tpi halal utk kafir harbi..PAS oh PAS..tunggulah hukuman dri ILLAHI krna MELACURKAN Islam Maha Suci! Allahhuakbar!!!!

ikaa said...

Saya tak berani nak ulas lebih2 dlm hal hukum hakam ni. Sbb saya sendiri bukan pakar dlm bab ini. Takut2 apa yg diulas hanya menunjukkan kejahilan diri.
Dlm isu2 agama, ramai sungguh org2 yg bukan pakar berlagak seperti pakar. Cth mudah: SIS Sister in Islam.

Dalam bidang perubatan, kita hanya akan iktiraf pandangan org2 yg pakar dlm bidang tersebut sahaja. Contohnya, apabila bercakap tentang isu telinga, kita akan bertanya kepada Doktor Pakar Telinga. Jika sekadar membaca di internet dan buku2 perubatan, tapi bukanlah pengamal perubatan, adakah kita akan iktiraf pandangan individu2 sebegini?

Memang ada individu2 yg rajin membaca dan ada banyak pengetahuan dlm bidang2 agama. Tetapi, adakah pandangan mereka boleh dibandingkan dengan org2 yg bergiat secara langsung dlm bidang agama?

Contohnya, memang ramai pelajar yg belajar subjek biologi di M'sia. Tapi adakah dengan sebab asas biologi itu, membolehkan mereka menghentam saintis2 biologi?

Cuba fikirkan.....

Anonymous said...

Tahniah saudara Azli,

Hujjah yang sangat bernas.

Saya rasa saudara pun dah cukup untuk berdebat dengan Nik Aziz.

Walau bagaimanapun saya mendoakan agar Nik Aziz diberi Allah taufik dan hidayah untuk melihat bahawa orang UMNO adalah seagama dan sebangsa dengannya.AMIN!

AjymNarnia said...

terbuka minda membacanya...en. Azli... nak copy ok.. supaya ilmuan sebegini dpt disebarkan. Hanya begini saja dapat membantu masyarakat membuka mata dan minda. Bloggers dari parti pembangkang sudah byk...inilah masanya untuk kita bersaing....

Atan said...

Salam, Sdr;

Kalau beginilah ulasan dan hujah Sdr, lebih baiklah Sdr berfikir dua kali untuk berdebat dengan TG Nik Aziz itu. Dibimbangi akan dikatakan orang “Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong” atau “Kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga” pulak.

Hal ini demikian kerana, dalam ulasan Sdr., ada unsur-unsur melulu yang dibauri emosi dan amarah yang tebal. Contohnya,

...siapakah Nik Aziz di sisi Allah? berbandingan dengan nabi Muhammad? Apakah pada hari ini, kita boleh begitu mudah mengikut cara nabi dengan membakar masjid atau menghukum sesiapa sahaja yang kita suka sebagai orang Islam yang tidak beriman? Apakah Nik Aziz diizinkan oleh Allah untuk menjatuhkan apa-apa sahaja hukuman ke atas ahli-ahli UMNO?

Kejadian membakar masjid tidak ada, tetapi kejadian robohkan surau ada di negara kita dan dilakukan oleh kerajaan negeri yang diperintah BN-UMNO pada waktu itu. (Tidak diketahui sama ada surau itu didirikan atas kemunafikan.)

Dalam hal ini, Allah ada berfirman:

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah (untuk sembahyang dan menyebut nama Allah di dalamnya), dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatunya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar.
(Surah Al Baqarah:114)

Mungkin merobohkan masjid bukan isu dalam ulasan Sdr. tetapi ada dalam hujah TG Nik Aziz. Mengapa hal ini dihujahkan Tuan Guru itu?

Saya suka membaca ulasan Sdr. tetapi eloklah di belakangkan emosi dan didahulukan otak yang dingin. Barulah terserlah mutiara fikir Sdr.

zainal mohd jais said...

Tahniah Saudara Azli, kupasan yang bernas. Semoga lebih ramai yang menghayati dengan dada terbuka tulisan saudara, terutama pengikut taksub PAS. Ikuti sajak saya khas untuk Nik Aziz.

ULAMAKKAH AKU ?
@ PEMIMPIN ANGKUHKAH IA ?
(antara label & realiti = keliru)

Ya, Dia mungkin ulamak,
Tapi dia bukan maksum
Ya, Dia mungkin ulamak,
Tapi belum tentu dia pemimpin yang terbaik
Ya, Dia mungkin ulamak,
Tapi belum tentu dia tak buat silap
Ya, Dia mungkin ulamak,
Tapi dia tak boleh tuduh orang kafir
Ya, dia mungkin ulamak,
Tapi kenapa dia sokong projek babi mega
Ya, dia mungkin ulamak,
Tapi bukan dia seorang saja ulamak

Kalau dia berjiwa besar
Dia tak tolak perpaduan
Kalau dia berjiwa besar
Dia tak kata orang lain sentiasa buruk
Kalau dia berjiwa besar
Dia tak sentiasa rasa diri betul
Kalau dia berjiwa besar
Dia tidak besar kepala
Kalau dia berjiwa besar
Dia tidak cakap besar
Kalau dia berjiwa besar
Hal kecil tak diperbesar-besarkan

Kalau dia pemimpin hebat
Dia tak musuhi majoriti rakyat
Kalau dia pemimpin hebat
Dia jadikan dirinya milik semua
Kalau dia pemimpin hebat
Dia akan jadi pendamai
Kalau dia pemimpin hebat
Dia akan buat dua orang berjabat tangan

Bahawasanya dia
Tak mau terima teguran
Bahawasanya dia
Menuduh orang Islam - komunis

Bahawasanya dia berkata
Mencarut itu o.k
Bahawasanya dia berkata
Sikafir pergunakan al Quran itu o.k
Bahawasanya dia berkata
Syaitan boleh dijadikan sahabat itu o.k
?

Kalau dia ulamak, pemimpin umat
Dia bukan ahli sebuah parti - PAS
TAPI, dia sepatutnya pemimpin sejagat.

Anonymous said...

Zainal Mohd Jais - Huraian saudara dalam bentuk puisi tentang TG NIK AZIZ tepat sekali.

Syabas!

Anonymous said...

Save Anwar (DSAI) - Kalau U dah percaya sangat Anwar tu di pihak yang benar kenapa tak suruh sahaja dia bersumpah di mana-mana masjid dan panggil pemberita2 untuk buat laporan.

Saya rasa ramai yang akan sokong Anwar termasuklah saya dan ahli2 keluarga saya sekiranya Anwar berani bersumpah.

Saiful telah pun berbuat demikian kerana dia yakin akan kebenarannya. Dia tetap konsisten dengan pendiriannya.

Yang nampak kelam kabut dan sentiasa berubah-usah adalah Anwar.

Kalau dah yakin sangat akan kebenarannya, buktikanlah di mahkamah.

Jangan lupa Saiful juga perlu mendapat keadilan. Dia serta semua ahli keluarganya adalah bekas penyokong kuat Anwar Ibrahim. Mereka telah beralih kerana sekarang baru mereka kenal siapa Anwar sebenarnya.

Save Anwar said...

Program DSAI Di Parlimen Permatang Pauh/Kedah 5hb Julai 2009


12.00 – SUKANEKA DAN KENDURI KESYUKURAN – TANAH LIAT

2.00 PTG – PERASMIAN BENGKEL KECERMELANGAN AKADEMIK UNTUK PELAJAR SPM – YAYASAN AMAN - PENANTI

3.00 PTG – MAJLIS KENDURI KESYUKURAN – SURAU MENGKUANG TITI

5.00 PTG – PERJUMPAAN DENGAN PIMPINAN PERHUBONGAN NEGERI KEDAH – YAYASAN AMAN

Bandar Baru, Kulim.

7.15 – 8.30 MLM – SOLAT DAN KULIAH MAGHRIB – MASJID HIJAU KG. RELAU SUNGAI BAKAR - BANDAR BARU KULIM

9.00 – 12.00 MLM – CERAMAH PERDANA – SAMAK NEW VILLAGE – BANDAR BARU KULIM

PENCERAMAH :

1. YB DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM

2. YB AHMAD KASSIM

3. YB TAN CHU KANG

4. YBhg USTAZ HAJI HASSAN ABDUL RAZAK

Anonymous said...

andai hati sudah hitam, mcm ni lah jadinya. senang2 nak kafirkan orang. biarlah, kafir pun kafirlah, bukannya nik aziz yg nak tulis dosa pahala, dia pun sama gak, datang malaikat maut, arwah gak kan. so buat apa nak berlawan ngan dia. sama2 lah kita jumpa di akhirat nnt, kita tgk apa dia nak buat bila terpaksa mintak maaf kat semua org yg dia penah kafirkan.

rasanya ramai gak tu. kalau saya, x sanggup saya nak tunggu masa akhirat nnt, baik mintak maaf sekarang kan, mana tau, tengah tido, meninggal pulakkkk. dah x pasal2 menanggung dosa mengkafirkan org. kalau benar ulama bagai dikata, patutnya dia approach org dengan kelembutan, ni x, asyik nak mengkafirkan org je.

apa dia penah naik ke langit ke, dia tau ke timbangan dosa pahala setiap orang. kadang2 kita nak sokong org pun, gunalah akal, bukan kepala lulut. bila guna kepala lutut, camnilah jadinya.

err nak tanya gak, naper org yg di bawah jagaan nik aziz (negerinya), buat mcm2 onar di tempat org ha? ada yg meninggal di bilik hostel sbb beranak sorang2, pendarahan yg byk. pastu ada plak yg ditangkap basah tp kat negeri org gak. ada plak tu, meratah anak sendiri. kalau dah semua tu dididik di negeri penuh keislaman, x patut jadi camtu.

zedmagel said...

Salam saudara Azli,

Solat dan ibadah kita hanya kepada ALLAH sahaja, bukan untuk umat lain yang menilai dan menentukannya.

Rahmat Allah akan diberi kepada sesiapa yang Ia perkenankan, bukannya untuk PAS atau UMNO sahaja. Siapa diri kita untuk menentukan pahala dan syurga milik siapa?

Bertaubatlah, jika kita tahu kesalahan kita. Nak ditunjuk ajar katannya Tok Guru, nak diikut, macam tak boleh....

Mr.M said...

ALLAH Hu AkBar.. ALLAH MAha BeSaR..

Xenan said...

hehe,

sengaja twist atau anda sendiri tertwist dgn pernyataan2 sendiri.

Adekah Nik Aziz menyentuh tentang UMNO atau org UMNO?

Pakej idealism UMNO ketika ini benar2 pakej yg lengkap dgn serba serbi masalah.Ambil satu cth ialah rasuah dr atas(pimpinan) ke bawah(pengikut).Yup..itu lah pakej UMNO sekarang ni.Tak guna ckp baik2 atau ada pelambagaan cantik2 tapi realiti nya terbalik.

tentang persoalanan UMNO menolak Islam.Sila kaji kearah mana UMNO memacu negara dlm konteks islam pada masa kini.Adakah situasi setelah 50 tahun UMNO memerintah makin mendekatkan malaysia pd islam?

sila lihat hasil nya(ie kesan UMNO pd rakyat malaysia)bukan pd cogan kata indah2.

Tapi adakah memusuhi pakej idealism UMNO sama dengan memusuhi org UMNO?

Andai kata saya memusuhi pakej idealism UMNO, tak semesti nya saya bermusuh dgn org UMNO.

Kalau saya kata UMNO ni sesat, saya merujuk pada idelisma UMNO bukan org UMNO.

Sbb tuh Nik Aziz boleh ckp camtuh.

Normal manusia akan paham ckp nik aziz.Unless anda rasa Idealisma UMNO sekarang sgt islamik.Rasa sama mcm ckp rasuah itu halal.Sama juga mcm ckp Rosmah tak bertudung itu tak berdosa.

Anonymous said...

salam..
sila dengar sendiri apa yang diperkatakan oleh TGNA melalui video2/ cd / dsb.apa2 saja tapi dengar sampai habis apa yang diperkatakan.. jangan dok dengar dlm tv3 / rtm je..stakat tunjuk 2 3 saat pastu ulas sendiri..orang cakap lain, dia tulis lain..
lau tak puas hati lg pergi dengar sendiri kuliah2 TGNA..
banyakkan membaca dari kedua belah pihak, baru terbuka minda..