Tetamu Kehormat...

June 26, 2009

Harussani VS Nik Aziz : Tetamu Dari Sungai Derhaka


HARUSSANI vs NIK AZIZ
Tetamu Dari Sungai Derhaka


Harakah Online pada pagi ini cuba menyelewengkan fakta dan memburuk-burukkan Tuan Guru Tan Sri Harussani, melalui lidah Tuan Guru mereka, Nik Aziz. Menurut laporan Harakah Online, Tuan Guru Harussani dianggap tidak tahu atau terdedah dengan sejarah politik Islam di Malaysia, sehingga menganggap bahawa PAS adalah punca kepada perpecahan umat Melayu di Malaysia. Malah, Nik Aziz juga turut membidas kenyataan tersebut dengan mendakwa bahawa PAS hanya mengikut Nabi Muhammad dan tidak mungkin boleh dituduh sebagai memecahbelahkan masyarakat.


Fakta yang betul : Kenyataan Mufti Perak dalam Utusan semalam sama sekali tidak membangkitkan langsung isu PAS adalah punca kepada perpecahan umat Melayu di Malaysia. Menurut Tuan Guru Harussani, adalah wajib bagi umat Islam bersatu padu khususnya di Malaysia (lihat laporan Utusan di bawah ini), dan kepada para pembaca sekalian, adakah tuan-tuan terjumpa ayat yang mendakwa bahawa Tuan Guru Harussani menuduh bahawa PAS adalah punca segala perpecahan di Malaysia? (walaupun hakikatnya adalah benar). Soalnya mengapa Harakah Online tidak mengikut ayat Quran yang melarang kita menjadi pengadu-domba? dan memusingkan fakta? Dan mengapa mesti memfitnah Tuan Guru Harussani, jika benar Harakah Online menjadi lidah rasmi perjuang Islam? Adakah ini sikap sebuah akhbar yang mendakwa bahawa mereka mendaulatkan Islam? Di samping itu, Nik Aziz pula, mengapa dengan mudah menolak hujah-hujah Tuan Guru Harussani berhubung isu kerajaan perpaduan? apakah Nik Aziz berasa bahawa beliau terlalu tinggi ilmu agamanya berbandingan dengan orang lain? Mengapa terlalu ego dan taasub kepada diri sendiri? Nik Aziz mahu ikut al-Quran atau pun nafsu sendiri? Jika Tuan Guru Harussani berhujah dengan al-Quran, terima la. Satu ketika dahulu, bukan main hebat PAS menyokong kenyataan Tuan Guru Harussani bahawa Konsert SureHeboh adalah haram dan Anwar Ibrahim tidak perlu bersumpah mubahalah, berkenaan isu liwat Saiful Bukhari, tetapi sekarang bukan main melalak peyokong-penyokong PAS membelasah Tuan Guru Harussani, kononnya beliau merupakan boneka UMNO dan lebih baik Tuan Guru Harussani menjadi ahli politik sahaja daripada menjadi mufti atau ulama. Sindrom yang berlaku sekarang adalah seperti berikut :

1. Islam hanyalah atas nama PAS, selain daripada PAS Islam mereka boleh dipertikaikan.

2. Sesiapa yang menyokong PAS, walaupun jelas bercanggah dengan kehendak atau ayat al-Quran, itu tidak mengapa, hal ini adalah kerana PAS mempunyai tafsiran mereka tersendiri.

3. Kata-kata Tuan Guru Mursyidul PAS selalunya tidak boleh dibantah, walaupun banyak kenyataan beliau bercanggah dengan ajaran Islam. Sehingga kini, sama sekali tidak kedengaran dalam kalangan ulama-ulama PAS yang sanggup menegur atau mengkritik Nik Aziz. Seolah-olah segala kenyataan Nik Aziz benar berlaka selama ini.

4. Islam yang betul, hanyalah Islam yang dibawa oleh PAS, Islam orang lain, semuanya salah. Jika mahu memperjuangkan Islam, kena masuk PAS dahulu barulah dikira sebagai pejuang Islam.

5. Kebanyakan penyokong PAS percaya bahawa Islam itu adalah dengan mengikut tafsiran PAS, dan tafsiran orang lain, semuanya hampir salah. Jika sesuatu tafsiran itu (al-Quran/Hadis) menyokong pegangan PAS, maka itu betul, tetapi jika tafsiran tersebut seolah-olah merugikan PAS, maka tafsiran tersebut adalah mungkar dan tertolak sama sekali, walaupun ayat al-Quran sudah terang maksudnya.


Kesimpulan saya : Umat Islam di Malaysia berada dalam keadaan bahaya, jika fahaman ini berterus pada masa akan datang. Sesuatu harus dilakukan dengan segera.


PUTRAJAYA 24 Jun – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria kecewa dengan gelagat sesetengah parti politik yang mendakwa parti Islam tetapi sanggup berkelahi dan memutuskan tali persaudaraan sesama Islam demi menegakkan ideologi politik mereka. Sambil menyuarakan rasa kecewa dengan kegagalan merealisasikan kerajaan perpaduan Pas-UMNO, Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 2008 itu berkata, parti yang mendakwa Islam ini bertindak tidak seperti mana DAP yang tidak bergaduh sesama parti Cina lain malah sanggup pula bersatu demi kejayaan kaum sendiri. ‘‘Saya sebenarnya amat berharap benda ini (kerajaan perpaduan) jadi (kenyataan) sebab saya sendiri memperjuangkan supaya masyarakat Melayu dan Islam ini bersatu. ‘‘Tapi saya kecewa. Mereka ini taksub kepada parti sehingga menganggap sesama mereka (dalam parti sendiri dan parti-parti Melayu lain) bukan bersaudara. Politik itu politiklah tapi persaudaraan Islam itu mestilah dijaga, maka haramlah memutuskan tali persaudaraan Islam itu,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.


48 comments:

ruang bicara faisal said...

nik aziz sudah terasa bahang drp teguran harusani.

manek urai akan jadi mimpi ngeri kpd nik aziz

ZHARIF BADRUL said...

salam encik azli
PAS cuma parti sahaja.UMNO pun beragama Islam juga. Tapi itulah sentimen yang dibawa oleh PAS kononnya mereka sahaja pejuang Islam yang sebenar.
Tapi saya tak terfikir yang pejuang Islam sebenar akan menggunakan taktik mengutuk dan mencaci orang lain serta memfitnah.
Saya juga telah mengulas tentang hal ini dalam blog saya.

Anonymous said...

Semalam saya telah pergi ke rumah MB Perak mendengar tazkirah yang disampaikan oleh Mufti Perak TS Harussani bin Zakaria.

Tazkirah yang disampaikannya berpandukan Al-Quran. Beliau telah menyarankan supaya kita banyak bermuhasabah tentang kesalahan diri sendiri dan banyakkan berzikir.

Beliau menyampaikan tafsiran Al-Quran mengikut tafsiran yang sebenar yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW, bukan mengikut tafsiran politik seperti Nik Aziz. Untuk mempertahankan ahli partinya Nik Aziz sanggup mengeluarkan fatwa boleh berkawan dengan syaitan.

Saya pun dah baca tafsir Al-Quran tapi tak jumpa pun apa yang difatwakan oleh Nik Aziz. Saya harap Nik Aziz dapat tunjukkan ayat mana dalam Al-Quran yang mengatakan bahawa kita boleh berkawan dengan syaitan.

TS Harusani adalah sebenarlah ulama. Dia ingin melihat orang Melayu yang semuanya adalah umat Islam bersatu padu seperti yang dikehendaki oleh ajaran agama Islam yang maha suci. Orang Islam itu bersaudara.

Marilah semua umat Islam berfikir.

datoadil said...

Assalamualaikum dan selamat menyambut Penghulu Segala Hari. Sebelum ke Mesjid, baiklah kiranya saya turunkan sedikit nasihat kepada blogger-blogger dan sesiapa yang sudi membaca.

1. Kita mesti bersatu dan bekerjasama sesama Islam dan sesama melayu. PAS hendaklah buka sikit pemikiran mereka dan jangan pentingkan politik kepartian semata-mata.

2. UMNO pembela Melayu sebenar dan terbukti sudah melalui banyak program dan Lembaga yang ditubuhkan.

3. UMNO mungkin menang di Manek Urai kerana undi sebelum ini dalam majoriti yang tidak jauh berbeza.

4. Tentang pergaduhan antara banyak blogger yang bernama PAS Segambut, saya tidak faham adakah anda ada otak atau tiada otak. Kalau nak bergaduh, lebih baik bergaduh di Markas PAS, jangan bergaduh di blog orang harapan UMNO. Tapi saya tak salahkan anda kerana saya tahu tiada blog PAS yang popular, makanya anda terkial-kial dan terhegeh-hegeh masuk blog pemimpin UMNO.

5. Tentang blogger "Orang Dewan", saya tidak faham. Adakah anda Orang Dewan Bahasa dan Pustaka atau Dewan Perniagaan Cina, atau dewan orang ramai. Saya juga tidak faham rakaman apa yang dimaksudkan. Kalau betul ada rakaman tolong siarkan supaya kita tahu siapa yang menjatuhkan Saudara Azli. Saya juga berharap Saudara Azli menyiarkan rakaman yang telah dihantar oleh blogger (orang dewan 20) seperti yang didakwanya.

Sekian,

Dato' Adil
Cyberjaya.

abu muaz said...

Benarkah nik aziz takut pada harussani? Pas sahaja ke yang perlu berpadu UMNO bagaimana?Adakah UMNO kini benar berpadu selepas pemilihannya baru-baru ini?Kenapa selepas hilang 5 negeri UMNO sibuk berbicara soalperpaduan?Adakah UMNO sudah muhasabah diri sendiri sebelum menuding jari pada orang lain?18 tahun nik aziz perintah kelantan pelbagai ganggu gugat pentadbiran dilakukan,Adakah nik aziz tu cina?

Politiksukusakat said...

Askum sahabat, nak tanya sikit selepas TG Harussani dedahkan isu murtad 100,000 orang apa tindakan beliau? jika ini pun tak leh selesai, n takut nak lanjutkan isu ini baik TG Harussani diam sahaja perihal politik, dia pun bukan maksum, sering alpa juga dalam bertutur..harap sahabat jangan terlalu over dalam memberi pandangan nanti tersilap pulak, kenapa takut sangat bila kerajaan perpaduan tak jadi, macam gelabah semacam ajer, heheheh li sekadar ingat mengingati

PAS Segambut Sebenar said...

to dato adil, dato jgn banyak soal jawap pasai kami. lebih baik dato berniaga saje lebih baik. saya PAS Segambut yg sebenar, dato xperlu campur tangan.

PAS Balik Pulau said...

dato adil ni biol kot...tak paham2 ke UMNO dah nak hancus.

dato adil haaa...boleh bla.

PAS Segambut Sebenar said...

blog ni dah melampau.

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

Blog Bangang

datoadil said...

DUA BINATANG TERLEPAS DARI HUTAN

Saya tidak faham dengan blogger PAS Segambut dan PAS Balik Pulau, kedua-duanya lebih hina daripada binatang. Kerana kalau binatang kita sudah kita tahu memang mereka binatang.

Tetapi tidak mungkin binatang dapat membuat catatan pada komputer. Binatang ada perangainya sendiri.

Saya tidak peduli siapa PAS Segambut atau PAS dari mana. Yang saya ingin nasihatkan dua ekor "beruk" yang bergayut di blog ini ini. Dan mengatakan saya biol.

Tetapi yang mengatakan saya biol itulah sebenarnya kalu Melayu adalah Melayu yang mundur. Saya selalu jumpa ramai orang seperti ini. kadang-kadang masa interview ada juga orang seperti ini.

Kepada kedua orang yang hina pekertinya ini, saya nasihatkan pada hari yang mulia ini supaya bertaubat. Taubat Nasuha. Dan pergi berusaha cari kerja, jangan jadi penganggur dan menjadi pengikut tidak berbayar kepada setiap demonstrasi bodoh yang dijalankan. Fikirkan sedikit tentang ekonomi bangsa dan diri anda sendiri.

Dato' Adil
Cyberjaya, KL.

tabuan said...

Jangan Marah akan dia
Dia sudah Tua
Dia Sudah Lupa
Dia Sudah Nyanyuk..

Jangan Marah Akan Dia..
Jangan Kutuk Akan Dia..
Dia Insan Tua..
Nanti Dia Murka...

Jangan Marah Akan Dia..
Dia Di baluti Jubah,
Serban Labuh Ke Tanah,
Jangut cecah ke lantai....

Jangan Marah Akan Dia..
Merepek-Repek akan Dia,
Meracau-racau akan Dia..
Dia Nahkhoda..
Nahkhoda Tua....Di Nusantara..

Jangan Marah akan Dia...
Maafkan lah Dia..
Hormatilah Dia....

datoadil said...

UMNO BELUM BERAKHIR...

Kata seorang blogger hina..

dato adil ni biol kot...tak paham2 ke UMNO dah nak hancus.

UMNO belum hancur. Yang hancur ialah bangsa Melayu seperti pengikut PAS yang taksub dengan pemimpin mereka.

Saya hairan dengan pengikut PAS, mengagungkan sangat PAS kononnya perjuangkan Islam. Apa hal tentang Islam yang PAS perjuangkan? Seingat saya hanya air liur basi mengulang ceramah yang sama, berita yang sama dan Isu yang sama.

UMNO perjuangkan Islam tidak perlu cakap, tetapi dia buat. Kalau cakap satu tahun pun tak habis kerana banyak.

Tentang Mesjid misalnya. UMNO bina Mesjid yang baik dan selesa untuk ummat Islam, tetapi PAS Mesjid pun tak mampu bina dengan sempurna misalnya. Jadi, cukupkah dengan kata-kata kalau kita tidak berusaha? PAS ini pandai berkata-kata, tetapi selalunya kosong.

Kata Pendeta Za'ba yang dipetik oleh Profesor Ungku Aziz, Melayu itu sangat hina dinegara sendiri kerana sikap pemalas dan suka bercakapnya, tetapi malas berusaha menyebabkan dia ketinggalan. Melayu ini sudah Hina dan Ketinggalan sejak 1920an lagi. Dan sekarang apabila sudah banyak berubah, kita ingin kembali ke zaman itu. Siapa yang ingin kembali ini, mereka ialah penyokong PAS dan Keadilan.

Hal ini kerana mereka buta sejarah, jahil kerana malas membaca dan hanya sibuk berbaring di jalan raya tanda protes, sedangkan anak bini mereka kelaparan di rumah. Mungkin hanya makan ikan masin atau ikan bilis sahaja. Kemudian salahkan kerajaan. Tetapi dia tak salahkan diri sendiri. Setaputnya dia tanya diri sendiri,

1. Aku sekarang miskin, kenapa aku sibuk sokong PAS dan baring atas jalan, bukankah lebih baik aku bekerja atau belajar berniaga?


Jadi sampai bila-bila si Melayu seperti "2 ekor binatang" yang terlepas itu akan mengemis dan menyalahkan orang lain kerana kemalasan dan kebodohan mereka sendiri.

Dato' Adil
Cyberjaya.

wanbaki said...

Banyak perbezaan ketara antara nik aziz dgn Harussani....

Nik Aziz - orang politik nerangkap adun merangkap, MB, merangkap Mursyidul Am PAS. Dalam dirinya takut parti politiknya kalah, berhujag untuk politik PAS

Harussani - mufti Kerajaan Perak, bukan ahli politik. Tak kisah kalau sapa menang kerana bukan orang politik, berhujah untuk kebenaran.

A to Z nik aziz seorang ahli politik..... chekmet

Pejuang Bangsa said...

nik aziz sudah terasa walaupun harussani tidak mention nama pas.

so ,sape yang terasa amik la ..hehe

Anonymous said...

aku dah lama benci dengan dato adil..asyik menyibuk.. betul kata pas segambut baik dia berniaga.. jgn sibuk soal dalaman pas.. lagi satu jgn sibul soal dalaman dewan.. boleh blah dato adil..

Anonymous said...

lagi satu aku syak dato adil ni ialah tuan punya blog ni... dato adil ialah azli, azli ialah dato adil...boleh blah azli...

Anonymous said...

shadd up and just cloz this stupid blog coz c buk jaga tepi kain org lain...

Anonymous said...

bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll
bangang dan biollllllllllll

Anonymous said...

ni 1 lg aku tak paham dgn org2 pas ni, yg org2 pas sibuk dan jaga tepi kain umno takpe pulak? tp bile tang umno nk jaga tepi kain diorg, tak boleh pulak? ape ni??? mmg pas ni suke sgt ke sibuk hal org tp bile org nk sibuk hal die, die tau plk marah ye?

yb Raz said...

kita harus perangi PAS sehingga mereka kembali kepada jalan Allah s.w.t

Anonymous said...

Ulama2 PAS sudah di buktikan penipu dan kuat memutar belit,terutama Nik Aziz yang sudah dikuasai Anwar.Ulama2 macam ni jangan kita percaya,merosakkan Islam.

pis said...

anonymous6.25-6.32 adalah orang yang sama. baru belajar menulis dalam blog ke.ayat pendek tapi sent sampai 4 kali. berkarya sikit. en ABU MUAZ dalam isu perpaduan melayu ade ke parti melayu lain kat malysia ini selain umno dan pas. tiadakan, jadi dalam membincang isi perpaduan melayu mestilah melibatkan umno dan pas.tak akan bincang parti kafir cam DAP dan PKR. PAS segambut bolehkah tuan bagi jaminan jika PR menang negara islam terbentuk. tetapi jika kerajaan perpaduan terbentuk karajaan akan majoriti islam dannegara islam menjadi agenda kerajaan. pas tolak usaha kearah itu

Anonymous said...

pas balik pulau beri saya satu usaha yang pas dah buat kearah memertabatkan islam.

suarajagat said...

si blog ke-2 saya catatkan satu artikel bertajuk
"UMNO Sosialis?"

harap semua bloggers baca & add link saya di blog masing2..

http://sitaklukjagat.blogspot.com/

TokAyah said...

Jangan ingat kerana PAS Parti Islam Semalaysia, Pas dan ahli-ahlinya betul-betul Islam. Islam tidak pernah mengajak umatnya provokasi. Islam menganjurkan supaya hormat menghormati sesama manusia. Islam yang dibawa oleh PAS hanya kalau mengikut perjuangan politik mereka. Sedarlah wahai melayu Islam.

Mr . K said...

adakah hanya cukup buat masjid sudah dikatakn mendaulatkan Islam?Spore,Thailand, China, Amerika,Nigeria pon ada masjid...

bagi sya, Perlembagaan PAS jelas, alquran,hadith,ijmak dan qias sbg dustur perlembagaan parti...nak tnya, UMNO cam ne plk??

Tok Guru Nik Aziz bercakap selalu guna ilmu mantik, byk berkias...org PAS paham...yg xpaham org UMNO jer...

Mufti Perak...apsal aritu ada Jom Heboh kt Perak tok mufti senyap jer...dah halal ker...dulu kemain lg....isu 100 ribu murtad pon skng apsal senyap jer...aritu kemain lg....

Kalau dulu dikata hukum HUDUD PAS, so PAS dah cabar suh UMNO buat hudud yg sebenar(sbb UMNO x terima hudud PAS)..sampai skng x muncul2 pon hudud UMNO...

knp cepat sgt berasa sangsi adakah PAS berupaya nk laksana hukum Islam di Msia klu menang....yg UMNO bape lama perintah xnmpak apa pon...bg la peluang dulu, klu x bole gak...pgkah balik UMNO next election...x diberi peluang , mn nk tau mampu x mampu....

Sbb perjuangn PAS lah org cine dan india dah yakin dgn perjuangn Islam...klu dulu x berani dgn PAS, skng dh duduk semeja, bkn kah itu menunjukkan dakwah PAS berkesan kpd non muslim...(skng dh ada kelab penyokong PAS dikalangn non muslim)

cukup yg ni dulu.....wassalam...

acai said...

yer ker dato adil= ialah saudara azli?? bukan la dodol....biol la ko nie...aku knal dia nie....

echah_syed said...

penyakit hati yg berakar sgt sukar sembuh melainkan dgn muhasabah diri sendiri.. :)

Anonymous said...

kalau dah berbaik dan bersekongkol dengan syaitan2 kafir DAP dan peliwat tegar..tak guna lah pakai jubah dan janggut atas nama perjuangkan Islam konon..menyampah aku dan aku benci kau Nik Ajis dan PAS!!!!..

Ramli said...

Ketua Pemuda Gerakan ketinggalan zaman, kata MB Kedah
ALOR SETAR, Jun 25 — Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak menyifatkan Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang ketinggalan zaman apabila terus mengajak orang menyertai BN.

"Semua sekarang nak tinggalkan Umno dan BN untuk menyertai PAS dan Pakatan Rakyat. Tiba-tiba dia pula ajak masuk BN, pelik sungguh," kata Azizan kepada media dalam satu majlis di Gurun hari ini.

Azizan mengulas gesaan Tan yang meminta DAP dan PKR menyertai BN bagi membentuk kerajaan baru di Kedah dengan meninggalkan PAS.

Ini kerana, kata Tan, kerajaan Kedah dibawah pimpinan PAS sekarang meminggirkan orang bukan Melayu di Kedah.

Menurut Azizan, Tan ketinggalan dalam banyak hal termasuk isu kouta 50 peratus untuk orang Melayu apabila tanah rezab Melayu diambil untuk projek perumahan di bandar Alor Setar.

Tan juga, kata Azizan, ketinggalan dalam isu pusat penyembelihan babi di Mergong.

Sebelum ini, Azizan berkata, yang tidak adil adalah kerajaan BN sebelum ini yang telah meluluskan tanah rezab Melayu untuk projek perumahan tetapi menetapkan hanya 20 peratus sahaja kouta untuk orang Melayu.

"Ini tanah rezab Melayu, bukan tanah pegangan bebas. Untuk tanah pegangan bebas, mana ada syarat itu," katanya.

Dalam isu pusat penyembelihan babi di Mergong pula, pusat yang terletak di Pasar Mergong ini, walaupun telah bergerak selama lebih 30 tahun, namun ia tidak pernah mempunyai lesen yang sah dari pihak berkuasa tempatan.

Aktivitinya pula mendapat bantahan orang Melayu yang turut ke pasar ini kerana bahan-bahan buangannya dibuang dalam tong sampah yang sama dengan penggunaan lain dan sebahagiannya dialirkan ke sungai berdekatan.

Ekoran bantahan itu, Majlis Bandaraya Alor Setar telah mengarahkan pusat penyembelihan ini dipindahkan ke tempat lain.

Ekoran itu, persatuan peniaga babi ini telah membuat rayuan kepada Menteri Besar Kedah untuk memberikan tempoh kepada mereka sebulan untuk mendapatkan tempat baru.

"Menteri Besar telah menulis surat kepada Datuk Bandar Alor Setar agar rayuan mereka ini diterima. Jika selepas sebulan mereka tidak dapat kawasan baru, itu masalah mereka kerana mereka yang meminta tempoh sebulan," kata Setiausaha Akhbar MB Kedah, Helmi Khalid yang dihubungi hari ini.

Menurut Helmi, satu kawasan baru telah dikenalpasti untuk dijadikan tempat penyembelihan babi ini iaitu di satu kawasan dalam Kampung Cina Pendang.

"Pejabat MB telah bersetuju dengan tapak baru ini jika mendapat kelulusan khasnya dari Jabatan Veterinar. Surat juga telah dihantar kepada Yang Dipertua Majlis Daerah Pendang agar permohonan ini diluluskan jika mendapat sokongan dari jabatan-jabatan berkaitan," beritahu Helmi.

Sementara itu, hubungan antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat di Kedah sangat baik, kata anggota Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar.

"Oleh itu, saya yakin pancingan Tan itu tidak akan dimakan oleh sahabat-sahabat saya dalam PKR atau DAP. Orang sekarang nak tinggal BN dan nak masuk Pakatan," kata beliau.

Tentang isu-isu yang dibangkitkan, Firdaus yakin ia akan adapat diselesaikan dengan baik Oleh MB Kedah.

"Sabarlah, isu babi ini sensitif dan tidak siapa mahu babi diternak atau disembelih di sebelah rumah mereka sekarang dengan wabak selsema babi ini. Jadi kena bersabarlah supaya kawasan yang dijadikan kawasan ternak dan sembelih itu nanti benar-benar sesuai," katanya.
Dipetik dari Malaysia Insider.

~KAK AZZ~ said...

assalamualaikum...

bawa2 bertenang ya semua...kalau nak bertendang pegi kat padang sana...

sibok bebeno deme kata blog ni bangang....tapi deme masok jugak kat sini....adekah maknenye deme pun bangang juge...lu pikir la sendiri...

HIDUP UMNO...!!!

mrs hafiidz nadia said...

Assalamualaikum,

Saya ni budak hingusan je dalam bab2 politik. Nak2 pulak zaman canggih sekarang ni ayat masing2 pun semua yang canggih-manggih, sampaikan bergaduh pun nak cangih2 jugak. Tapi ingatlah, setiap apa yang kita tulis kalau tak betul timbul fitnah. Then fitnah ni kita bawak pulak sampai mati. Saya tak la sokong mana2 pun. Sebab saya sendiri konfius. Sebabnya, kita umat Islam ni memang kena piih pemimpin dunia yang kita kira terbaik. Tapi kena ingat, pemimpin kat dunia ni kita akan bawak sampai akhirat. Tapi bila tengok2 balik komen kat atas saya tak pasti siapa je yang takut akhirat. Semua nampak berkobar2 politik keduniaan je. Tak semestinya PAS je yang perjuangkan Islam, ye betul (kot?) tapi saya sebagai rakyat jelata ni dan sebagai hamba Allah, tertunggu2 jugalah dimananya kelibat HUKUM HUDUD yang memang sepatutnya dijalankan di sebuah negara Islam?

Bukan nak marah sesiapa, tapi cuba kita sesama Islam ni bersatu. Kan lebih elok? Tahu tak ni? Tanda2 hari kiamat nak dekat adalah ulama2 palsu akan muncul. Yang betul semua orang kata tak betul.. Haaaa..jangan panik karang bila Allah tanya, masa tu dah terlambat. Jangan ikut hati nanti binasa. Sama2 lah kita solat hajat ngan solat istikarah banyak2. InsyaAllah kita tak berpecah belah. Amin~

-yang dahagakan pemimpin seperti Mahmood Ahmadinejad-

JJ said...

Sebeno nya Nik ajis ni dulu belajo di PAKISTAN..Negara hura..PM perempuan pon sokong..Nampak macam Islamik..tapi suka bergaduh..Suka berpuak-puak, gaduh antara puak..berbunuhan..Negara x pernah aman..
itulah tempat ngaji tok guru nik Ajis..
Macam Hadi Awang..belajo di Madinag..lembut sikit
oleh itu sapa ikut nik Ajis..jadi le macam Pakistan dan afganistan..negara tidak akan pernah aman..
Senang nak di Kudakan oleh si kafir...

kluangman said...

Syarikat: PAS

Status: Pengilang

Produk Keluaran: Ulamak Palsu

Presiden: Hadi Awang

CEO: Nik Aziz

Penasihat: Anwar/Lims

Syarikat Bersekutu: DAP/PKR

Pemasaran: Harakah

Pengambilan ahli dan pengedar sedang dilakukan dengan giatnya kerana produk keluaran syarikat ini 'ulamak palsu' cukup laris dan mendapat sambutan hangat, yang berminat sila hubungi PAS Balik Pulau atau PAS Segambut sebenar di Unit Rawatan Rapi Hospital Tanjung Rambutan dan Tampoi.

PAS Segambut said...

kurang ajar kau kluangman, patutlah kau macam kluang..boleh kau kata aku kat tanjung rambutan.. kau tahi shit

PAS Segambut said...

Syarikat: TAIK KLUANG

Status: PENJILAT

Produk Keluaran: MERAPU

Presiden: KLUANG TAIK

CEO: TAIK KLUANG

Penasihat: BATMAN

Syarikat Bersekutu: TAIK

Pemasaran: BLOG AZLI

Pengambilan ahli dan pengedar sedang dilakukan dengan giatnya kerana produk keluaran syarikat ini 'merapu' cukup laris dan mendapat sambutan hangat, yang berminat sila hubungi blog bangang ni sebenar di Unit Rawatan Rapi Hospital Tanjung Rambutan dan Tampoi.

Anonymous said...

UMNO bekerjasama dengan MCA dan MIC dituduh kafir. Bagaimana dengan PAS bekerjasama dengan DAP dan PKR di negeri Perak. PAS hanya ada 6 kerusi dan DAP ada 18 kerusi
PKR 7. Atas budibicara Tuanku Sultan Perak berdasarkan undang2 negeri Perak, jawatan MB diberi pada PAS.

Oleh kerana Nizar lebih pentingkan jawatan MB daripada agama dan bangsa, maka dia menurut sahaja apa juga kemahuan DAP tanpa berfikir burukbaiknya kepada bangsa dan agamanya. Lulus tanah kepada Kampung Baru selama 999 tahun pun diluluskan. Orang Melayu hanya diberi 99 tahun. Janji aku jadi MB Perak.

Pemimpin DAP Karpal Singh yang terang2 anti islam telah berikhrar langkah mayat dia dulu sebelum PAS nak laksanakan undang2 Islam dan hukum hudud. Kenapa memilih DAP daripada UMNO yang sah, terang dan nyata adalah seagama dan sebangsa.


Jangan menang sorak kampung tergadai.

Kepada penyokong-penyokong PAS fikirlah sendiri tanpa emosi.

Anonymous said...

Mentaliti penyokong PAS kebanyakannya adalah seperti PAS Segambut.

Hujjah yang bukan dari golongannya semuanya tak betul.

Cubalah kaji dan fikirkan pandangan orang lain. Mengajak orang2 seagama dan sebangsa untuk bersatupadu adakah tidak mengikut ajaran Islam?

Adalah PAS merasakan DAP lebih baik dari orang Islam?

DAP menyokong PAS bukan kerana mereka sukakan PAS. Yakinlah pada pilihanraya yang akan datang DAP pasti meletakkan calonnya dari kalangan orang Melayu yang boleh dicucuk hidung untuk calon MB Perak.

Lihat sahaja di Penang. Kenapa tidak seorangpun pemimpin PAS dilantik sebagai ahli exco. Tak sedar lagi ke?

Anonymous said...

napenyer korang nak bertegang lidah pasal yg tak sepatutnya. bukankah ada agenda yg lagi besar yg perlu difikirkan. sikit2 politik, sejarah telah membuktikan bahawa sebab politiklah habis semua tergadai. semua manusia di atas muka bumi ini, wajib tahu sejarah. ini tidak, subjek ni bosanlah, kunolah, kolotlah dan mcm2 lagi. jangan asyik dengar sebelah pihak dan terus buat keputusan, kena dengar kedua-dua belah pihak barulah buat keputusan dan belajarlah selidik terlebih dahulu, jgn pakai hentam keromo jer. renung2kanlah.

Hang Jebat said...

Kenapa TG Nik Aziz berang sangat dengan cadangan kerajaan perpaduan? Marahnya dia sampai sanggup kata UMNO sama macam ajaran Ayah Pin dan komunis. Dia lupa agaknya dulu dia pernah dua kali bertanding dalam pilihanraya di bawah tikit BN.

Tempoh hari di kemuncak kemarahannya, dia dengan lantang mendesak Timbalan Presiden PAS letak jawatan dan masuk UMNO. Hakikatnya, samada sedar atau tidak, TG Nik Aziz adalah tokoh yang paling berpengaruh dan paling berkuasa dalam PAS, bukan Presiden atau Timbalan Presiden atau mana-mana ahli lain dalam PAS. Apa pun yang disarankan oleh parti, jika tanpa restu TG Nik Aziz tak akan menjadi.

TG TS Harussani adalah salah seorang ulama berpengaruh di negara kita. Dan apabila dia mengeluarkan kenyataan tentang sesuatu atau tentang TG Nik Aziz, sudah tentulah TG Nik Aziz menggelabah. Kalau tak membalas, nampak macam mengaku kalah pula.

Hang Jebat said...

PAS Segambut,

Apa yang kau merapu tak tentu hala ni? Bangang!

Cheguman said...

'PAS Segambut' adalah contoh penyokong pembangkang. Diorang memang macamtu...

Abu Muaz tulis "Kenapa selepas hilang 5 negeri UMNO sibuk berbicara soalperpaduan? Adakah UMNO sudah muhasabah diri sendiri sebelum menuding jari pada orang lain?"

Abu Muaz;
sebab UMNO dah bermuhasabah lah UMNO bersetuju dengan perpaduan. Kalau 10 tahun dulu, mungkin tidak.

Lagi satu, saya percaya Abu Muaz juga masih belum sedar bahawa kedudukan PAS dalam parlimen sekarang paling lemah manakala UMNO paling kuat.

Qorie Afifi said...
This comment has been removed by the author.
Qorie Afifi said...

Cheguman janganlah buat tohmohan kata Pas Segambut ni peribadi pembangkang. Semua individu yang menulis disini sebenarnya menulis dengan menonjolkan peribadi masing-masing. Saya percaya apa yg mereka pamerkan adalah pameran peribadi mereka dan tidak mengarah kepada peribadi kelompok pembangkang ataupun kelompok kerajaan. Kita semua adalah tetamu dan tuan rumah hanyalah sdr azli. Kalau tuan rumah blog masih lepaskan komen mereka bererti kita tak perlu menggangu hak itu. Kita sebagai tetamu , tinggalkan komen untuk dibincang semula dan bukanya urusan kita untuk mencampuri hak-hak orang lain.Anda mampu mengubahnya....

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih atas segala komen, yg baik mahu pun yang mencaci saya. Saudara semua ada hak untuk mengeluarkan pendapat, tetapi biarlah beretika sedikit.

arazlubis said...

PAS dan UMNO sekarang berbeza dengan PAS(Serpihan UmNO) dulu dan UMNO (Lama) sebelum dan di awal Merdeka dahulu.

Soalnya saya bersetuju dengan pendapat Dato' Mufti Harussani Zakaria itu berkaitan dengan komen beliau terhadap Parti Politik yang tidak suka kepada perpaduan ummah.

dari sudut peribadi.. semua manusia kecuali Rasul itu tidak Maksum atau terpelihara. Maka sudah tentu ada salah dan silap . Namun dalam Bernegara dan berdakwah itu harus ada Hikmah.

Hikmah itu adalah dalam bentuk Dakwah. Jika ingin berdakwah berdakwah dengan cara yg baik.

Apakah PAS sebuah parti politik hanya berdakwah untuk menarik sokongan org Islam masuk parti mereka. Namun Islam tidak memihak kepada mana2 parti politik sebaliknya berdakwah untuk menunjukkan Islam itu benar. Maka tariklah Orang 2 Penyokong Mereka dikalangan DAP dan PKR masuk PAs itu adalah satu cabaran kepada PaS sekiranya benar2 ingin berdakwah cara PAS.

jangan salahkan UMNO kerana UMNO itu dibentuk untuk menentang Penjajah British ..sejarahnya UMNO dibentuk untuk Menentang Malayan Union.. selepas itu barulah gagasan UMNO untuk memeredkakan Malaya. .

kembalilah bersatu ummat islam dan Melayu di Malaysia... bercakaran sesama sendiri amat merugikan Bangsa dan Agama. wallahu wa'alam

Anonymous said...

bodohnya bolger ni...lagi jahil.

Anonymous said...

malas nak komen alasan2 dangkal korang ni..yg penting diantara kedua2 mereka ni siapa yg lebih berilmu..
Nik Aziz:Nik Abdul Aziz was born in 1931 to a single father(Tok Kura) who was an aspiring blacksmith in his hometown of Pulau Melaka, being the second eldest of five siblings.[1] His Islamic studies began in pondok schools in Kelantan and Terengganu.[2] He went on to Darul Uloom Deoband in Uttar Pradesh, India for five years. He obtained his Bachelor of Arts in Arabic Studies and Master of Arts in Islamic jurisprudence from Al-Azhar University, Egypt. During his university studies, he was one of the witnesses and a civilian to have lived in the heat of Arab-Israeli Conflict.[3]

Having returned from Egypt, Nik Aziz began as a teacher at various religious schools in Kelantan, hence his popular nickname "Tok Guru."[2] He is able to converse in Arabic, English, Tamil and Urdu in addition to his native Malay language.[2]

harussani:Pendidikan

* 1960 – 1964: Diploma Pendidikan, Sijil Tertinggi Kolej Islam Malaya , Klang, Selangor
* 1959 – 1960: Kuliah Al-Attas, Johor Bharu, Johor
* 1956 – 1959: Sekolah Idrisiah, Kuala Kangsar, Perak
* Anglo Chinese School, Parit Buntar, Perak
* Sekolah Melayu Kampung Kedah, Parit Buntar, Perak
* Kursus pendedahan di Muslim College of London, United Kingdom (10 Januari – 29 Jun 1989)


belajar agama di London hahaha...dapat jawatan dgn ilmu bodeknya walaupun tak reti bahasa arab..satu2nya mufti malaysia yg tak tahu bahasa arab inilah dia ...fikir2kan lah yer...bukan niat nak merendah2kan tarafnya tp buat pedoman pada yg tak tahu..wasalam..