Tetamu Kehormat...

October 28, 2008



MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 10 : Muhammad Azli Shukri Lagi!



Saya agak sukar untuk menulis Monolog ke-10 saya pada kali ini. Saya merasakan inilah monolog yang sangat susah untuk saya meluahkannya. Saya tidak tahu, bagaimanakah harus saya sampaikan monolog saya pada kali ini? Apakah saya harus menulis atas prinsip saya sebagai seorang wartawan? Atau sebagai seorang ahli politik? Atau sebagai seorang penulis bebas? Atau sebagai seorang editor? Semua ini menyukarkan saya untuk menulis monolog saya yang terakhir pada bulan ini. Saya merasakan bahawa saya harus berterus terang dengan jujur dan amanah, tanpa rasa takut dan kesal, kerana kebenaran dan jihad harus ditegakkan dengan segala kekuatan yang ada. Yang pasti, kebenaran tidak boleh disembunyikan lagi. Dan Sesungguh, untuk menjadikan kejahatan bermaharajalela, cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan diri! Saya tidak berupaya membiarkan itu semua berlaku. Dan untuk kali ini saya harus bercakap benar dengan nada yang berterus terang.



Agak lama saya tidak mengemas kini blog sejak seminggu lalu, lantaran terlalu sibuk dengan tugas di pejabat, tambahan pula terlibat dengan Mesyuarat Agung Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Kangsar yang berlangsung selama dua hari yang bermula pada 26 dan 27 Oktober lalu. Ramai rakan blogger yang mengetahui, saya merupakan perwakilan pemuda UMNO Bahagian yang secara terang-terangan menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, namun demikian, perkembangan yang berlaku adalah sebaliknya, apabila Khairy Jamaluddin (KJ) menang tanpa bertanding di Bahagian Kuala Kangsar. Ramai yang bertanya, ke mana perginya Azli Shukri? Mengapa tidak mencalonkan Datuk Mukhriz? Apakah Azli Shukri sudah dibeli oleh KJ dan konco-konconya? Sehinggakan KJ boleh menang percuma di Bahagian Kuala Kangsar. Dan bukankah Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Tan Sri Rafidah Aziz sendiri amat membenci KJ dan menulis surat kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tentang tingkah laku KJ yang tidak menyenangkan banyak pihak? Jadi bagaimanakah KJ boleh menang tanpa bertanding sebagai calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia di Kuala Kangsar?



Nampaknya, permainan KJ dengan menggunakan masalah teknikal masih menjadi senjata utama untuk terus melemahkan para pencabarnya. Ternyata, cara tersebut amat berkesan, sehingga saya turut tertipu dengan teknik yang sangat tidak demokratik, bahkan cara tersebut tidak ubah seperti seorang pengecut yang takut terhadap realiti dan bayang-bayang sendiri. Saya merasakan, teknik yang sama telah digunakan oleh KJ dan konco-konconya di persidangan perwakilan UMNO Bahagian lain, demi memastikan beliau cukup kuota pencalonan bagi melayakkan dirinya bertanding untuk kerusi panas Ketua Pemuda UMNO Malaysia.




Sekarang, saya dedahkan bagaimanakah KJ boleh menang di Kuala Kangsar? Secara logik, para penyokong KJ dan Mukhriz agak seimbang dalam kalangan perwakilan pemuda UMNO Kuala Kangsar, jika terdapat pencalonan untuk Mukhriz, saya percaya Mukhriz mungkin menang. Jika tewas sekali pun, jumlah undinya tidaklah terlalu jauh berbanding dengan KJ. Oleh sebab demikian, sesuatu langkah harus dilakukan, agar nama Mukhriz sama sekali tidak dicalonkan dan disokong – sekali gus memberi kemenangan mutlak kepada KJ sebagai calon yang menang tanpa bertanding.



Melihat wujudnya penyokong Mukhriz yang memakai lencana yang terpapar gambar Tun Mahathir Mohamad dengan slogan “Perjuangan Belum Selesai”, sedikit sebanyak menimbulkan rasa bimbang kepada penyokong yang ditaja oleh KJ. Lantaran itu, sesuatu harus dilakukan, agar nama Mukhriz tidak akan dicalonkan dalam persidangan kali ini.



Saya agak terkilan (bukan kecewa) dengan cara KJ dicalonkan dan kemudian diisytiharkan menang tanpa bertanding, kerana masalah teknikal yang seharusnya tidak terjadi seperti itu. Jika sekali pun kita menyokong KJ, bukakanlah medan peperangan dengan adil dan serahkan kepada para perwakilan yang menentukannya. Namun demikian, hal tersebut tidak terjadi. Pada hemat saya, KJ menang dengan penuh tipu daya.



Sewaktu Pengerusi Tetap Pergerakan Pemuda UMNO Kuala Kangsar saudara Ahmad Bajuri Rahman, meminta para perwakilan yang sudah selesai mengundi untuk memilih Ahli Jawatankuasa Pemuda UMNO Bahagian, agar bolehlah mereka menjamu selera dengan makanan tengah hari yang disediakan, di samping menunaikan solat Zuhur, tiada sesiapa pun yang menyangka, masa yang diperuntukkan untuk makan dan solat Zohot tersebut hanyalah sekitar setengah jam, kerana masa yang sebenar tidak diberitahu. Namun demikian, apa yang terjadi adalah sebaliknya. Setelah selesai sahaja pengundian AJK Pemuda UMNO Bahagian, rupa-rupanya agenda mesyuarat telah diteruskan, dengan jumlah perwakilan yang berada di dalam Dewan Hargreves, Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) itu boleh dikira dengan jari. Di sisi lain pula, hampir seluruh AJK Pemuda UMNO Bahagian ketika itu adalah penyokong KJ, termasuk bekas Ketua Pemuda UMNO Kuala Kangsar saudara Azizul Rahim.



Bagi saya, itu tidak ada masalah, sama ada mahu menyokong KJ, atau pun Mukhriz itu hak masing-masing. Yang dikesali ialah ketiadaan pertandingan serta seolah-olah ingin memenangkan KJ tanpa bertanding. Inilah yang menyebabkan penyokong Mukhriz sakit hati dan benci! Dalam soal ini, saya fikir sikap Ketua UMNO Bahagian Kuala Kangsar, Dato’ Ramly Zahari harus dipuji. Walaupun beliau pada asalnya telah menang tanpa bertanding sebagai Ketua UMNO Bahagian Kuala Kangsar, setelah pencabarnya Dato’ Ahmad Jaafar hilang kelayakan bertanding ekoran dua buah cawangan UMNO yang bersidang tidak mengikut etika yang seharusnya dituruti.



Namun demikian, di saat-saat akhir setelah sebuah cawangan tersebut bersidang kembali serta mencalonkan nama Dato’ Ahmad Jaafar sebagai Ketua UMNO Bahagian, sekali gus melayakkan beliau untuk bertanding jawatan tersebut, maka dengan sikap yang profesional, Dato’ Ramly mengisytiharkan pada pagi persidangan tersebut, bahawa beliau tidak lagi diklasifikasikan sebagai pemenang tanpa bertanding, sebaliknya akan mempertahankan jawatan Ketua UMNO Bahagian yang disandangnya itu, ekoran Dato’ Jaafar sudah layak bertanding bagi merebut jawatan tersebut pada saat-saat akhir.



Walaupun Datuk Jaafar tewas, namun sikap Datuk Ramly yang sanggup mengimarakkan demokrasi dalam UMNO Bahagian Kuala Kangsar, harus dipuji, kerana sebelum ini Dato’ Ramly tidak pernah diuji dan ditentang oleh sesiapa pun. Oleh sebab itu, setelah beliau menang, kita harus terima hakikat tersebut.



Namun begitu, hal ini tidak terjadi dalam persidangan Pemuda UMNO Bahagian Kuala Kangsar, setelah semua perwakilan keluar untuk makan dan solat Zohor, kesempatan tersebut diambil oleh para penyokong KJ untuk meneruskan agenda memilih Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan mencalonkan nama KJ yang kemudiannya disokong dan seterusnya mencadangkan agar “Cadangan Ditutup”. Semua ini berlaku dengan amat pantas, malah ketika terdapat perwakilan yang cuba mencadangkan nama Mukhriz (kerana perwakilan tersebut hadir lewat), cadangan tersebut tidak diterima lagi, beralaskan kepada "cadangan sudah pun ditutup" dan pemilihan sudah pun selesai. Segala bantahan tidak akan dilayan.



Saya ketika itu, masih tidak menyedari bahawa mesyuarat sudah pun berjalan dan sebahagian besar perwakilan yang hadir pun tidak mengetahui agenda tersebut (kerana terdapat perwakilan yang pergi ke tandas, solat dan makan tengah hari). Segala-galanya berlaku dengan amat pantas, dan apabila saya kembali ke dewan, keputusan sudah pun selesai dan agenda yang berikutnya ialah membahaskan usul. Saya agak terkilan, bahawa cara ini digunakan demi memberi kemenangan kepada KJ. Seharusnya kita lebih telus dan ikhlas. Saya percaya, cara yang sama juga dilakukan di bahagian-bahagian lain, kerana bimbang KJ tidak cukup pencalonan.




Pada malam tersebut, saya menelefon Azrin (Pegawai Media Datuk Mukhriz) untuk menceritakan kisah yang berlaku di Kuala Kangsar, malah saya juga menghantar SMS kepada Datuk Mukhriz, agar beliau tahu perkara yang sebenar. Rupa-rupanya kisah duka lara tidak hanya muncul di Kuala Kangsar, nun di Mesyuarat Pemuda UMNO PJ Utara, kubu kuat Datuk Mukhriz, ada kisah yang jauh lebih duka jika dibandingkan dengan kisah di Kuala Kangsar, apabila tanpa disangka-sangka nama Datuk Seri Khir Toyo dicalonkan sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan kemenangan yang sangat menghairankan. Malah, Azrin juga gagal mempertahan jawatan AJK Pemuda Bahagian yang disandangnya sebelum ini. Bagaimanakah Khir Toyo boleh menang? Sedangkan Pemuda UMNO PJ Utara merupakan kubu paling kuat Datuk Mukhriz. Apakah yang berlaku sebenarnya? Maka jelas, ada unsur politik wang yang bertaburan di sana. Apakah kita tidak tahu bahawa duit yang kita ambil itu adalah haram hukumnya? Dan tubuh yang tumbuh dengan duit yang haram - maka neraka jahanamlah jawapannya?



Yang pasti, kumpulan Datuk Mukhriz harus bekerja lebih kuat, melawan arus politik wang dengan kebijaksanaan, menghimpun ahli UMNO yang ikhlas dan bijak membaca hati budi. Sesungguhnya, untuk menghancurkan kebatilan, kita tidak memerlukan bala tentera yang ramai, memadai tentera yang sedikit, tetapi istiqamah dan bergantung harap kepada Allah. Percayalah, Datuk Mukhriz akan menang, walaupun ramai yang meraguinya!



Gambar : Penulis selepas mewawancara Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan SKALI, Tengku Farith Rithaudden di pejabatnya.

October 21, 2008



MONOLOG AZLI SHUKRI
BAB 9 : PEMIMPIN UMNO AL-MUNTAZAR


“UMNO telah mengguna pakai sistem demokrasi untuk pastikan pengkhianat parti dapat ditolak dan digantikan dengan mereka yang lebih berupaya. Tetapi jelas demokrasi UMNO tidak selalunya berjaya. Ramai yang berjaya merebut jawatan walaupun mereka sebenarnya tidak berkebolehan dan tidak jujur. Apabila sampai ke puncak mereka gunakan jawatan dan kuasa yang ada untuk menghalang demokrasi daripada menyelamatkan parti. Dengan memberi jawatan dan wang serta pangkat, dengan menyalahgunakan kuasa yang diberikan kepada mereka, dengan menggunakan pelbagai bentuk ancaman, mereka ini telah berjaya menyekat apa-apa usaha untuk mengusir mereka, setidak-tidaknya untuk sekian masa.” – Tun Mahathir Mohamad



Saya mulakan Monolog Azli Shukri Bab 9 kali ini dengan kenyataan Tun Mahathir yang didakwa oleh ramai pihak bahawa beliau cuba campur tangan dalam mempengaruhi pemilihan dan pencalonan pemimpin-pemimpin UMNO Mac depan. Namun demikian, saya tidak mampu menipu diri sendiri bahawa UMNO rosak adalah kerana ketidakmatangan sebahagian besar ahli-ahlinya dalam memilih pemimpin. Kita lebih banyak berfikir untuk jangka masa pendek dan bukan jangka masa panjang. Kita lebih melihat wang ringgit daripada masa hadapan anak dan cucu-cicit kita. Sesetengah ahli UMNO tidak faham bagaimana untuk memilih pemimpin dalam keadaan tertentu, khususnya ketika UMNO sedang tenat dan lemah. Manakala, di sisi lain pula pemimpin UMNO yang menawarkan diri untuk bertanding tidak faham realiti dan diri mereka sendiri. Mereka mendakwa semua ahli UMNO berhak untuk menawarkan diri bertanding apa-apa jawatan di dalam parti, tetapi apabila terdapat Ketua UMNO Cawangan menawarkan diri untuk bertanding jawatan Presiden UMNO, maka terdengar suara sumbang agar Ketua UMNO tersebut mengukur baju di badan sendiri.




Saya juga tidak bersetuju dengan seorang Ketua UMNO Cawangan yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan yang begitu besar tanggungjawabnya itu. Namun demikian, tidak hanya Ketua UMNO Cawangan sahaja yang patut mengukur baju di badan diri sendiri, sebaliknya pemimpin UMNO yang berkasta tinggi pun harus mengukur baju di badan sendiri. Fikirlah kepentingan parti dahulu sebelum memikirkan kepentingan diri sendiri. Sekali pun ingin menawarkan diri untuk bertanding, lihatlah keadaan dan situasi terlebih dahulu. Bukan main tawarkan diri sahaja. Cermin diri terlebih dahulu. Apa rekod yang kita ada, barulah tawarkan diri untuk bertanding.



Mana-mana pemimpin UMNO yang sudah mencemarkan nama UMNO harus letak jawatan dan jadi ahli UMNO biasa sahaja. Begitu juga mana-mana pemimpin UMNO yang tidak boleh berucap dan berdebat dengan baik, elok letak jawatan sahaja. Realiti yang sedang dihadapi oleh UMNO pada saat ini memerlukan beberapa ciri baru yang wajib ada bagi sesiapa sahaja yang ingin menjadi pemimpin UMNO. Jika mereka tiada ciri tersebut, eloklah berundur diri dan jangan rosakkan UMNO dengan wang ringgit.




Oleh itu, apakah ciri pemimpin UMNO yang sangat diperlukan sekarang? Demi menyelamatkan UMNO dan menarik kembali sokongan orang ramai terhadapnya, di samping memulihkan keyakinan kaum lain terhadap orang Melayu dalam berhadapan dengan Anwar Ibrahim serta konco-konconya kelak? Setelah menganalisis secara jujur, akhirnya saya telah mendapat jawapan yang sangat memuaskan hati saya. Sebelum menghuraikan ciri yang perlu bagi seseorang ahli UMNO untuk menjadi pemimpin parti tersebut, haruslah kita tahu terlebih dahulu, keadaan dan senario dunia politik Malaysia. Maka, daripada situlah kita akan dapat mencungkil ciri kepimpinan yang diperlukan oleh seseorang yang ingin memimpin UMNO dan memulihkan kembali parti orang Melayu terbesar itu.




Perkara pokok yang harus kita faham ialah zaman politik yang sedang dihadapi oleh UMNO ketika ini, ialah zaman penuh fitnah. Pendek kata, apa-apa sahaja yang dilakukan oleh UMNO atau pun pemimpinnya akan menjadi fitnah. Sama ada perkara yang dilakukannya itu betul atau pun salah, ia tetap menjadi fitnah kepada masyarakat. Dengan kata lain, UMNO dilihat sebagai parti yang sangat hodoh dan jahat, sudah tiada lagi kebaikan UMNO selama ini. Segala yang UMNO buat – akan dilihat dari kaca mata yang sangat jelek dan keji. Jadi inilah situasi UMNO yang sebenar pada kaca mata masyarakat muda dan tua. Tiada apa-apa lagi yang tinggal dengan UMNO. UMNO hanya tinggal nama sahaja, rohnya sudah tiada. Seperti orang yang hendak meninggal dunia. Menghitung hari untuk mati. Inilah tanggapan masyarakat terhadap UMNO! Kita harus terima hakikat ini terlebih dahulu.



Mengapa saya kata bahawa UMNO sedang berhadapan dengan zaman fitnah besar (fitnatul kubra) yang belum pernah terjadi dalam sejarah penubuhannya selama ini? Ada tiga alasan utama mengapa saya berpendapatan sedemikian.


  1. Orang biasa sudah tidak lagi mahu mengingati segala kebaikan yang pernah UMNO berikan selama parti ini memerintah. Orang ramai pada hari ini hanya nampak kekotoran dan keburukan UMNO semata-mata, tiada rasional lagi dalam menilai UMNO, betul atau tidak fakta ini? Oleh sebab perkara ini semakin berleluasa dalam kalangan masyarakat, maka ia mengundang fitnah yang berterusan kepada UMNO.

  1. Tidak pernah berlaku sedahsyat politik hari ini, apabila Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Badawi, dibenci sebenci-bencinya oleh semua kaum. Sehinggakan, andaikata wajahnya terpampang di dada akhbar atau di skrin televisyen, kita seolah-olah tidak sanggup melihatnya sama sekali. Ini juga merupakan tanda fitnah yang sangat dahsyat kepada politik UMNO. Mahathir juga pernah dibenci dahulu, tetapi tidaklah sampai semua kaum membencinya.

  1. Semua pemimpin UMNO yang ada, tidak lagi dipercayai oleh orang ramai dan masyarakat, bagi mereka pemimpin-pemimpin UMNO yang ada sekarang, hanya tahu bagaimana untuk membolot harta dan kekayaan semata-mata, tetapi mutu perkhidmatan mereka kepada masyarakat sangat mengecewakan. Imej yang terbayang dalam kotak fikiran masyarakat terhadap pemimpin UMNO ialah – kaki rasuah, kaki projek dan kaki perempuan! Walaupun tidak semua pemimpin UMNO semacam itu, namun demikian, yang baik dan berprinsipnya tidak ramai dan tidak dapat naik ke puncak hanya dengan keikhlasan mereka semata-mata. Maka itu, ini juga tanda UMNO sedang dilanda fitnah yang sangat besar.

Berasaskan tiga hujah ini, jelaslah UMNO merupakan parti yang sedang dilanda fitnah yang sangat dahsyat dan memerlukan seorang pemimpin UMNO yang mempunyai ciri tertentu yang mampu melenyapkan zaman fitnahnya yang semakin membengkak dan bernanah. Lantaran itu, UMNO sangat mengharapkan seorang pemimpin yang ditunggu-tunggu untuk menyelamatkan parti yang banyak berjasa itu.



Jadi siapakah pemimpin UMNO Al-Muntaza (yang ditunggu-tunggu) itu? Apakah cirinya dan bagaimanakah sikap serta tindakkannya untuk memulihkan UMNO agar mendapatkan kembali sokongan rakyat kepadanya? Lantaran itu, berasaskan senario politik UMNO pada hari ini yang sedang dilanda goncangan fitnah yang hebat, maka pemimpin yang sangat diperlukan ialah pemimpin yang berada di luar struktur kepimpinan UMNO lama, yang telah rosak itu. Maknanya, pemimpin tersebut perlulah lahir dari sistem yang jauh berbeza dengan sistem UMNO yang terdapat ketika ini.



Dengan kata lain, ciri yang terdapat pada diri pemimpin UMNO yang ditunggu-tunggu ini, merupakan ciri yang khusus, serta dapat melawan arus fitnah yang sedang melanda UMNO dan seluruh kepimpinan yang ada sekarang. Mengapa diperlukan ciri khusus? Kerana cubaan dan cabaran yang sedang dihadapi UMNO kini, sangat memerlukan pemimpin yang jauh lebih hebat daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang terdahulu. Pemimpin yang diharapkan ini haruslah bijaksana, serta mengetahui jalan penyelesaian yang terbaik bagi membawa UMNO keluar daripada pintu fitnah yang sedang membakar seluruh jasa-jasa baiknya. Dengan sedaya upaya, saya paparkan analisis ringkas saya terhadap pemimpin UMNO Al-Muntazar yang diinginkan itu. Kepada Allah jua saya berdoa dan berharap.



1. Taat dengan perintah dan larangan daripada Allah SWT. Berpegang teguh dengan nas dan hujah yang jelas kebenarannya. Tiada kompromi dalam soal kebenaran dan sentiasa berusaha ke arah mendapatkan kebenaran dengan merujuk Al-Quran dan Al-Hadis (Shahih) sebagai sumber utama kepimpinannya.


2. Berupaya untuk berhujah dan berdebat serta tidak kekok untuk bercakap di khalayak ramai dengan dalil dan pandangan yang bernas, serta sanggup berhadapan dengan sesiapa pun (ini penting dalam usaha menghancurkan fitnah).



3. Menguasai pelbagai disiplin ilmu, agar pandangan yang diberi serta pengurusan yang diamalkan tidak hanya dilihat dari satu aspek semata-mata, sebaliknya melalui pelbagai dimensi dan perspektif.



4. Tidak banyak beretorik (seperti Anwar Ibrahim), sebaliknya idea yang di sampaikan lebih bersifat pragmatisme.


5. Tiada banyak protokol dan mudah bergaul dengan semua peringkat masyarakat.


6. Mementingkan dan mengutamakan kebenaran terlebih dahulu daripada hati dan perasaan orang lain. Sanggup bercakap benar kepada sesiapa pun, sama kepada ahli mahupun barisan kepimpinan.


7. Menggunakan pendekatan agama dan dakwah dalam membersihkan unsur-unsur tidak sihat dalam UMNO. Menekankan soal solat, menutup aurat, serta ketaatan kepada Islam.



8. Bijaksana, yakni pantas menghidu masalah yang bakal timbul pada masa hadapan serta cara mengatasinya. Memahami realiti yang sedang berlaku dan bertindak mengikut keadaan semasa dan bukan ikut nafsu.



9. Mempunyai banyak idea yang mampu menukarkan sistem UMNO yang sedia ada kepada sebuah sistem yang lebih baik. Berupaya menggerakkan idea tersebut dengan meyakinkan ahli-ahli UMNO.


10. Seorang yang disenangi, mudah didekati serta diterima semua jenis kumpulan di dalam UMNO, sama ada yang beraliran agama, atau pun tidak.


11. Menekankan kasih sayang dan ehsan dalam perjuangan.


12. Bersifat lembut dan keras. Lembut tidak bererti lemah, keras tidak bererti kasar.


13. Menjauhi kemewahan dan kekayaan yang selama ini membaluti pemimpin-pemimpin UMNO yang banyak mengundang fitnah dan cacian orang ramai.


14. Menarik orang ramai dengan idea dan hujah yang bernas dan bukan dengan duit dan projek.Tahu membezakan antara Politik dengan Perniagaan dan tidak mencampuri kedua-duanya dalam satu bekas – agar fitnah tidak bermaharajalela.



15. Sanggup dikritik dan sedia berlapang dada dengan sesiapa sahaja. Dan apabila kebenaran sampai kepadanya, terus diterima tanpa banyak soal dan tanpa mempertikaikan. Tunduk sepenuhnya kepada kebenaran seperti Sayidina Umar.


Gambar : Penulis bersama dengan Tan Sri Profesor Datuk Dr. Khoo Kay Kim, di pejabatnya di Universiti Malaya.

October 14, 2008



Taasub Beragama
Timbul Perpecahan Ummah

Oleh Muhammad Azli Shukri


(Artikel ini sudah disiarkan di dalam Utusan Malaysia, pada 09/10/2003)



Kamus Al-Mujid mendefinisikan taasub sebagai berikut “Tidak menerima (menolak) realiti kebenaran, sedangkan telah jelas terbentang buktinya ; semata-mata kerana condong kepada satu-satu pihak”. Manakala di dalam Kamus Pengetahuan Islam, tulisan Datuk Dusuki Hj Ahmad pula mendefinisikan taasub sebagai berikut, “taasub ertinya fanatik, keras kepala atau mempertahankan sesuatu sikap secara membabi buta.”



Umumnya, kedua-dua kamus tersebut jelas menunjukkan persamaan makna taasub yang ditujukan kepada sikap fanatik dan tidak mempedulikan kebenaran walaupun sudah jelas buktinya.



Sifat taasub cukup dicela oleh Islam, kerana ia jelas merugikan diri dan masyarakat. Orang Arab Jahiliah sangat taasub dengan tradisi mereka yang sesat, walaupun sudah nyata bahawa kedatangan agama Islam membawa cahaya kebenaran. Orang-orang Yahudi dan Nasrani juga termasuk golongan orang yang taasub dalam beragama, kerana mereka berpegang teguh dengan agama mereka secara membabi-buta. Walaupun sudah jelas dengan kedatangan agama Islam sebagai agama yang memansuhkan agama-agama sebelumnya.



Dalam Islam pula, taasub dalam bermazhab merupakan perkara yang amat menyedihkan.. Sejarah Islam memperlihatkan kesan daripada sifat taasub dalam bermazhab telah membawa bencana dan impak yang buruk kepada umat Islam terdahulu, yang akhirnya mengakibatkan umat Islam berpecah belah dan saling bersikap prejudis sesama mereka.



Umat Islam pada hari ini juga telah berpecah belah dengan begitu kronik akibat daripada sikap mereka sendiri yang begitu taasub dengan mazhab yang mereka anuti, sehinggakan yang hendak dibela, bukan lagi kebenaran, sebaliknya pendapat-pendapat yang menyokong mazhab mereka semata-mata.



Allah memberi ingatan dalam soal ini dengan firmannya yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang membahagi-bahagikan agamanya dan menjadi beberapa golongan yang bercerai-berai, tiadalah engkau ikut serta dengan mereka sedikit pun. Urusan mereka hanya (terserah) kepada Allah, nanti Allah akan memberitakan kepada mereka apa-apa yang telah mereka kerjakan.” (Al-An’am 159).



Di negara kita, taasub kepada tokoh dan ideologi tertentu merupakan senario yang amat membimbangkan sejak akhir-akhir ini. Jika perkara ini tidak segera dibendung, akhirnya menjadi barah yang bertambah sukar lagi untuk diubati. Malah. Umat Islam di negara ini akan bertambah jauh daripada kebenaran dan akan terus berpecah belah sampai bila-bila.



Walau apa pun keadaannya, Islam mempunyai cara tersendiri untuk menangani permasalahan ini. Antaranya, peringatan Allah dengan firman-Nya ini “Dan janganlah kamu mengikuti apa-apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semua itu akan diminta pertanggungjawaban.” (Al-Isra 36).



Ayat tersebut amat jelas meminta agar kita sebagai umat Islam sentiasa berdiri atas landasan ilmu pengetahuan. Tanpa ilmu pengetahuan, kita akan mudah terjerumus ke dalam sifat taasub. Manakala, ilmu pengetahuan pula, mestilah disuluh dengan cahaya Al-Quran dan sunnah nabawi, agar kita sentiasa berdiri atas landasan ilmu yang berpandukan kepada kebenaran.



Umat Islam yang dihinggapi dengan penyakit taasub adalah kerana kesan daripada perbuatan mereka sendiri yang kurang berkeinginan dalam mencari ilmu pengetahuan yang berteraskan al-Quran da As-Sunnah, serta lemah dalam membuat penyelidikan dan kajian terhadap sesuatu perkara yang sedang mereka hadapi.



Golongan seperti ini, lebih gemar menerima sahaja apa-apa yang orang lain perkatakan, tanpa mereka sendiri cuba mencari kepastian dengan mengkaji dan merujuk kepada kitab-kitab muktabar yang menjadi rujukan umat Islam sepanjang zaman. Mereka menjadi taasub kerana mereka tiada ilmu. Mereka lebih gemar bertaklid dan mengikut secara membuta-tuli apa-apa sahaja yang diperkatakan oleh golongan dan pemimpin mereka. Tanpa mempedulikan soal kebenaran. Justeru itu, untuk mengelak taasub, umat Islam haruslah meningkatkan ilmu pengetahuan mereka dari semasa ke semasa, sesuai dengan sabda Rasulullah, “menuntut ilmu adalah wajib atas tiap-tiap orang Muslim.” (Riwayat Ibn Adiy).



Taasub juga mampu ditangani dengan cara meninggalkan pujian atau sanjungan yang berlebihan kepada individu tertentu atau golongan tertentu. Hal ini adalah kerana, sikap terlalu memuji atau menyanjung seseorang atau golongan tertentu akan menyebabkan lahirnya sikap taasub atau fanatik di dalam diri kita sedikit demi sedikit.



Barangkali, kita kurang memerhati, kadangkala tanpa kita sedari, kita telah mempertahankan kebatilan yang dilakukan oleh seseorang individu atau golongan tertentu, yang selama ini amat kita puji dan lagi kita sanjung.



Perkara semacam ini memang boleh berlaku, ini adalah kerana puncanya adalah daripada sikap kita sendiri yang amat mudah terpengaruh dengan pujian serta sanjungan orang ramai kepada seseorang individu atau golongan itu secara berlebih-lebihan.



Sebagai satu contoh, jika kita terlalu berlebihan dalam memuji dan menyanjung seorang pemain bola sepak yang terkenal dan kemudian pemain tersebut didapati bersalah kerana menggunakan dadah, barangkali kita tidak mungkin akan percaya sama sekali, malah berkemungkinan besar kita akan mempertahankannya dengan pelbagai alasan, seperti beliau mungkin dianiayai atau dikhianati oleh pemain-pemain lain yang mencemburuinya.



Dan tanpa kita sedari, kita telah pun taasub atau fanatik dengan pemain bola yang terkenal itu. Kerana selama ini kita amat menyanjung adan memujinya secara berlebih-lebihan sebagai seorang pemain bola sepak yang hebat.



Taasub seperti ini masih kurang bahayanya berbanding dengan taasub dalam beragama atau bermazhab. Taasub kepada sesuatu mazhab atau tokoh ulama tertentu semata-mata merupakan perkara yang patut dihindari, demi mengelakkan perpecahan yang lebih besar dalam kalangan umat Islam itu sendiri.



Islam membenarkan pujian serta sanjungan kepada individu atau golongan tertentu selagi mana, pujian atau sanjungan tersebut tidak mengandungi pendustaan, melalaikan dan menimbulkan fitnah kepada orang yang disanjung dan dipuji tersebut.



Dalam soal ini, Islam telah memberi garis panduan, antaranya ialah hadis-hadis Rasulullah ini, “Nabi SAW mendengar seorang lelaki memuji lelaki lain dan berlaku berlebihan dalam pujiannya, maka baginda bersabda, “kalian telah binasa” atau “kalian telah memutuskan punggung orang itu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).



Sebuah lagi hadis nabi berbunyi. “Bahawa seorang lelaki disebut di hadapan nabi, lalu lelaki itu disanjung dengan pujian yang baik oleh lelaki lain, maka nabi bersabda, “Celakalah engkau, engkau telah memutuskan leher temanmu.” Hal ini diucapkan berkali-kali. “Jika seseorang di antara kalian diharuskan memuji saudaranya, hendaklah dia mengatakan “aku menduga demikian dan demikian.”, jika dia melihat keadaan saudaranya memang demikian, tetapi yang menilainya adalah Allah, tiada yang dapat membersihkan seseorang di hadapan Allah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).



Secara umum, inilah dua kaedah, bagaimanakah kita ingin menangani permasalahan taasub dalam beragama. Moga-moga umat Islam, khususnya di negara ini, terhindar daripada sikap taasub yang mampu memecahbelahkan masyarakat. Dan firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 105, harus dijadikan renungan. “Dan janganlah kamu serupa dengan orang-orang yang telah bercerai-berai dan berselisih, sesudah datang kepadanya bukti-bukti yang terang. Mereka akan memperoleh azab yang besar.”



Gambar : Penulis ketika mewawancara Datuk Seri Che Khalid Mohamad Noh, Ketua Pegawai Eksekutif, Tenaga Nasional Berhad, di Pejabatnya.

October 11, 2008



MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 8 : Kenapa Bukan Khairy


Memilih pemimpin bukanlah seperti memilih pakaian. Mana-mana yang kita berkenan, maka kita terus memilih dan membeli tanpa banyak berfikir. Memilih pemimpin juga bukanlah seperti memilih makanan yang mana-mana kita suka, maka kita terus makan, tanpa banyak berfikir. Tetapi, memilih pemimpin adalah umpama memilih seorang isteri atau seorang suami. Mesti kenal dan mesti pastikan bahawa calon isteri atau suami tersebut memahami diri dan mengetahui hati budi kita yang sebenar. Begitu juga dalam memilih seorang pemimpin, sebelum kita memilih seseorang pemimpin, seharusnya kita fahami terlebih dahulu siapakah pemimpin yang hendak kita pilih itu. Bukan boleh main ikut suka atau ikut hati semata-mata. Kita seharusnya melakukan analisis terlebih dahulu, layak atau tidak seseorang itu memegang sesuatu jawatan yang sedang dipertandingkan. Hal ini adalah kerana, jawatan adalah amanah dan tanggungjawab. Jika salah kita memilih, maka akan hancurlah sesuatu organisasi tersebut. Dan kita menanggung dosanya.


Bertitik tolak daripada hal itu, dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, calon yang hendak dipilih mestilah benar-benar kita kenal. Dari segi akhlaknya, pemikirannya dan juga latar belakangnya. Jika tidak, UMNO akan hanyut daripada hati orang-orang muda. Jika kita sayangkan UMNO, kepimpinan pemuda harus benar-benar utuh dan bebas daripada fitnah yang boleh merosakkan nama baik pemuda UMNO itu sendiri. Dalam soal ini, kita harus rasional dalam berpolitik dan bukan lagi berpolitik ikut suka dan ikut bulu. Kita harus mengikut kebenaran dan membuat pertimbangan dengan rasional dan adil, serta mencari Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang memperjuangnya kebenaran dan tidak mementingkan diri sendiri.


Saya secara peribadi melihat calon yang terbaik menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia ialah Datuk Mukhriz Mahathir, dan bukan Khairy Jamaluddin atau calon-calon yang lain. Kita harus faham terlebih dahulu kondisi atau keadaan UMNO ketika ini. UMNO sedang berhadapan dengan zaman pancaroba dan zaman fitnah paling dahsyat dalam sejarahnya. Oleh sebab itu, Ketua Pemuda UMNO yang harus dipilih, ialah individu yang mampu berhadapan dengan fitnah dahsyat dan dakyah pembangkang, di samping mampu menyerapkan unsur-unsur agama dan amanah dalam perjuangan pemuda. Dalam hal ini, saya tidak nampak mengapa mesti ada pemuda bahagian yang mencalonkan Khairy Jamaluddin? adakah mereka tidak dapat melihat apakah yang telah berlaku kepada UMNO selama beliau berada di dalam UMNO?


Semua orang, tanyalah kepada hati kecil masing-masing, tiada sesiapa pun yang mampu menafikan, bahawa Khairy Jamaluddin merupakan salah satu faktor yang menyebabkan UMNO dipandang negatif dalam kalangan masyarakat, bahkan dalam kalangan ahli pemuda UMNO sendiri. Semua orang tahu, beliau merupakan fitnah besar kepada UMNO dan Pemuda UMNO, itu realiti dan bukan fantasi.


Oleh sebab itu, setelah saya menganalisis secara rapi berkenaan Khairy Jamaluddin, maka saya bertanggungjawab untuk menyampaikan perkara yang hak dan benar, bahawa beliau tidak berupaya memimpin Pemuda UMNO Malaysia untuk masa hadapan. Lantaran itu, para perwakilan pemuda harus merenung kembali analisis-analisis saya ini, sebelum mencalonkan beliau sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia.


Mohon petunjuk kepada Allah dan hindarilah saya daripada menganalisis beliau secara tidak amanah dan jujur. Sama-sama kita renung hujah-hujah saya ini. Dan bersama-samalah kita berdoa yang terbaik untuk pemuda UMNO Malaysia.


Dalam siri pertama ini saya bentangkan 3 hujah dahulu daripada (7+1 hujah) agar sama-sama kita berfikir sebelum mencalonkan beliau sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Kepada Kahiry Jamaluddin saya mohon maaf, kerana saya terpaksa bercakap benar dan tidak boleh lagi menyimpan perkara yang hak dan saudara akan dinilai dengan adil dan saksama. "Ya Allah, Engkau berikan kekuatan kepada hamba-MU ini untuk bercakap perkara yang hak dan benar, dan janganlah sesekali Engkau pesongkan niat dan hasrat murni hamba-Mu ini. Hanya kepada-Mu aku berserah, agar tulisan ini lahir dengan rasa kesedaran dan keikhlasan dan bukan untuk menimbulkan fitnah kepada mana-mana individu. Amin."



Hujah 1 : Imej merupakan nadi penting kepada seseorang pemimpin. Jika imejnya buruk dan jelek, maka pemimpin itu dikira buruk dan jelek pada kaca mata masyarakat. Pemimpin pada hari ini, akan diukur kepada sejauh mana imej beliau di kaca mata masyarakat. Jika imej seperti seorang ustaz, maka imej baiklah yang akan muncul pada pandangan masyarakat. Jika imejnya seperti seorang doktor, maka imej pandailah yang melekat dalam minda masyarakat. Oleh sebab itu, imej amat penting dalam memilih pemimpin. Semasa Nabi Muhammad sebelum diutus sebagai rasul, imej baginda dalam kalangan penduduk Mekkah ialah al-Amin, yakni orang yang sangat dipercayai dan tidak pernah menipu serta jujur dalam tutur katanya. Maka, itulah imej baginda sehingga baginda wafat. Jadi, imej amat penting bagi seorang pemimpin untuk membina pengaruh dan meyakinkan orang ramai.


Nah, sekarang mari kita tutup sebentar mata kita. Dan sebuat nama Khairy Jamaluddin, berlaku jujur, apakah imej yang anda bayangkan untuk beliau? Kita akan banyak terbayang perkara yang negatif tentang dirinya – umpamanya imej yang terlintas dalam kota minda kita ialah, beliau seorang yang gelojoh dan ingin cepat berkuasa dalam politik, tidak tahu erti sabar, banyak campur tangan dalam pentadbiran negara, banyak mempengaruhi perdana menteri, suka ambil kesempatan, dan sering menimbulkan masalah. Dan sekarang, cuba imejkan pula individu yang bernama Datuk Mukhriz Mahathir, apakah yang kita bayangkan? Seorang yang berani, jujur, tidak suka mengambil kesempatan sewaktu ayahnya menjadi perdana menteri, berterus-terang dan mempunyai visi dan misi seperti ayahnya juga. Pendek kata, imej Mukhriz adalah positif berbandingan dengan Khairy dan calon-calon lain, apatah lagi Mukhriz dibayangi oleh ketokohan ayahnya yang sangat dikagumi oleh banyak pihak, “Mahathir” nama yang meniti di setiap bibir lawan dan kawan – jadi, mengapa masih terdapat pemuda-pemuda UMNO bahagian yang masih memilih Khairy? Apakah agenda kita yang sebenarnya sewaktu kita mencalonkan nama Khairy? Saya tidak nampak imej baik Khairy pada kaca mata masyarakat? Tetapi, mengapa masih ada yang terus mencalonkannya?



Hujah 2 : Sepanjang Khairy Jamaluddin memasuki UMNO, dan semenjak beliau ingin bertanding jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, fitnah telah menjalar terlalu kuat dalam UMNO dan tempiasnya turut terkena kepada seluruh lapisan Masyarakat. Batang tubuh Khairy Jamaluddin telah menjadi fitnah yang sangat dahsyat kepada UMNO, bukan sahaja kerana beliau naik begitu pantas, malah lebih daripada itu. Dengan munculnya versi Hikayat Khairy Jamaluddin yang tersebar luas di alam maya, namanya sudah terlalu kotor untuk dibersihkan kembali. Tatkala Tun Mahathir berhujah bagaimanakah peranan beliau melakukan campur tangan dalam pentadbiran Pak Lah dan mempengaruhi perdana menteri berhubung isu-isu politik, namanya sudah harum semerbak – sebagai watak jahat dalam episod “Pemuda UMNO yang Paling Berkuasa dalam Zamannya.”


Semua ini melengkapkan ramuan sebuah kek fitnah yang paling besar dalam sejarah penubuhan UMNO dan Pemudanya. Beliau tidak hanya dikaitkan dengan sifat suka campur tangan dalam pentabdiran negara dan politik – bahkan namanya juga terheret dalam tayangan gambar paling panas berjudul “Skandal KJ dan Maya Karim”. Walaupun semua ini didakwa sebagai fitnah, namun demikian, punca pintu fitnah ini dibuka adalah melalui sikap dan sifat beliau sendiri, bukan orang lain. Tidak perlu menyalahkan sesiapa pun dalam soal ini. Beliau sendiri yang merebahkan dirinya dalam gaung fitnah yang amat dalam. Dan sekarang, seluruh warga UMNO dan Barisan Nasional menerima padahnya dalam pilihan raya ke-12.


Mereka yang masih menafikan faktor KJ yang menyebabkan BN kalah teruk dalam PRU ke-!2, telah cuba membelanya dengan mendakwa, bahawa isu rasuah dan penyelewengan kuasa yang dilakukan pada zaman Tun Mahathir adalah penyebab utama UMNO dan BN kalah teruk dalam PRU-Ke12. Hujah ini dangkal dan mudah dipatahkan – yakni bukankah isu rasuah dan penyelewangan kuasa adalah isu yang sememangnya dimainkan oleh semua orang sejak Tun Mahathir memimpin Malaysia lagi? Tetapi mengapa, UMNO dan BN tidak pernah kalah seteruk ini dalam pilihan raya?


Jadi, sudah pasti ada faktor lain yang membantu menggoncangkan kekuasaan UMNO dan BN yang tidak pernah berlaku dalam sejarahnya. Bukankah sebelum ini, isu rasuah, perempuan dan kronisme sering didendangkan oleh pembangkang? Tetapi mengapa BN tetap kukuh dengan kuasa majoritinya di Parlimen? Oleh sebab itu, sudah pasti terdapat faktor lain yang menyebabkan BN kalah seteruk ini. Hal ini, tak lain dan tak bukan, adalah disebabkan oleh faktor Khairy Jamaluddin! Beliau merupakan fitnah yang jauh lebih dahsyat daripada fitnah-fitnah yang lain, termasuk isu rasuah dan sebagainya. Dalam diri Khairy itu terhimpun pelbagai fitnah yang sangat sukar untuk dibuang dan dicuci. Beliau dikaitkan dengan begitu banyak fitnah – beliau merupakan watak kronisme dan nepotisme paling nyata dalam sejarah penubuhan UMNO, menggunakan hubungan darah dan sijil nikah untuk melompat naik ke puncak – satu watak yang sukar diampunkan oleh sesiapa pun. Beliau turut menjelmakan watak Machiavelli – pemuda Itali yang gila kuasa. Semua ini adalah fitnah kepada UMNO dan menghancurkan dirinya. Dan orang seperti ini, tidak layak dilantik sebagai pemimpin. Pemimpin yang penuh dengan fitnah tidak layak memimpin parti dan kerajaan, kerana rakyat akan muak dan memberontak. Cukup! Hentikan pencalonan kepada Khairy!


Hujah 3 : Satu lagi faktor yang mudah orang lupa ialah, prestasi kerja Khairy sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia selama hampir empat tahun. Sekarang mari kita berlaku jujur dan jangan menipu diri sendiri lagi. Apakah yang hendak kita tulis berkenaan rekod pencapaian kerjanya sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia selama ini? Sangat Cemerlang, Cemerlang, Kurang Cemerlang, Sederhana atau Gagal? Mana satu pilihan kita – berlaku jujur dalam soal ini. Jangan teruskan monolog bodoh kita, dengan berbisik “Aku Tidak Tahu”. Tanyakan kepada akal serta hati dan bukan bertanya kepada Khairy “How Much You Want To Give?”.


Hampir semua idea dan projek di bawah Khairy telah mengalami kegagalan. Ke mana perginya MyTeam? Apakah yang sudah terjadi dengan program mengurangkan pengangguran dalam kalangan lepasan ijazah yang kononya dahulu mendapat kerjasama yang amat baik dengan syarikat-syarikat besar tempatan? Apakah yang sudah terjadi dengan program “Dampingi Mat Rempit” yang pernah dilakukan dahulu di Dataran Merdeka dan menerima kritikan pedas daripada pelbagai pihak, kerana program tersebut didakwa lebih banyak membawa musibah serta menggalakkan pergaulan bebas. Apakah yang terjadi dengan program “Terjun Kutub Utara” yang kononnya ingin membuat rekod anak Melayu adalah hebat dan ingin menanam al-Quran di sana sebagai tanda kehebatan anak Malaysia, nasib baik idea gila ini ditegur oleh Mufti Perak. Berapa ramaikah pemuda Malaysia yang dibenarkan terjun lagi? Apakah impaknya? Rakyat tidak nampak.


Sebagai bekas Pengerusi Forum Halal Sedunia suatu ketika dahulu, apakah yang telah beliau lakukan dalam membantu pemuda-pemuda UMNO menceburi industri yang sangat menguntungkan ini. Berapa ramai ahli pemuda UMNO yang berjaya atas nama industri Halal? Boleh dihitung dengan ibu jari kaki. Rakyat dan ahli UMNO tak nampak. Sekarang, Sebagai Timbalan Presiden FAM – kita tercari-cari idea Khairy dalam menyuntik pembangunan bola sepak negara agar lebih bertenaga dan berjaya. Tetapi, hasilnya semakin teruk, kekalahan demi kekalahan dialami oleh pasukan bola sepak Malaysia. Akhirnya, semua ini membawa kita kepada satu kesimpulan, bahawa beliau merupakan seorang Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang gagal dalam menjalankan tanggungjawabnya selama ini.


Lantarannya itu, apakah alasannya lagi untuk beliau diberi peluang menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia pula? Ketika Khairy sebagai Naib Ketua Pemuda, beliau telah diberi secukupnya ruang dan peluang, bagi membuktikan keupayaan sebenar beliau. Dengan kemenangan percuma yang diterimanya sebagai Naib Ketua Pemuda, ditambahkan pula sebagai menantu kepada Perdana Menteri Malaysia, sesungguhnya beliau sudah cukup selesa dan kuat untuk melaksanakan idea dan tanggungjawabnya sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang paling berjaya dan cemerlang dalam kepimpinan Pemuda UMNO Malaysia yang tidak pernah tertulis dalam lipatan sejarah– tetapi malang, beliau telah gagal dan hasilnya tiada. Yang ditemui hanyalah “Cetusan Rasa Perkauman yang Menakutkan ” melalui ciuman bergilir si Keris Sang Saka Bangsa – idea siapakah itu?


Khairy Jamaluddin, nama yang gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Dan apakah dengan segala kegagalan ini, melayakkan beliau untuk dicalonkan sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Hanya mereka yang tidak tahu makna cemerlang, gemilang dan terbilang sahaja, yang sanggup mencalonkan nama Khairy Jamaluddin. Orang yang telah terbukti gagal dalam tanggungjawabnya, tidak layak untuk dinaikan pangkat. Sudah, hentikan pencalonan untuk Khairy!


Bersambung....


October 8, 2008



MONOLOG AZLI SHUKRI

Bab 7 : Opera Bulan Oktober


Opera bulan ini disambung kembali, setelah opera bulan September diakhiri dengan tipu daya Anwar Ibrahim bersama isu 16 Septembernya. Opera Anwar Ibrahim yang mengharu birukan ekonomi negara buat seketika itu, benar-benar menjadikan politik Malaysia tidak stabil dan berhadapan dengan krisis keyakinan dan kepimpinan yang sangat mengecewakan. Namun demikian, Opera 16 September Anwar Ibrahim, kini bersambung dalam bulan Oktober, bermula dengan sikap kurang ajar Hindraf “menyerbu” rumah terbuka Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di PWTC beberapa hari lalu, yang kemudiannya disokong secara tidak langsung oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dengan berkata “Mereka (Hindraf) dibenarkan masuk, mereka masuklah. Saya rasa itu tidak biadab, itu demokrasi.”



Mudah benar Tuan Guru Haji Hadi mendakwa apa-apa yang dilakukan oleh kumpulan Hindraf itu merupakan manifestasi demokrasi. Jadi, tidaklah salah jika ahli-ahli UMNO melakukan perkara yang sama di rumah terbuka Tuan Guru Haji Hadi atau Tuan Guru Nik Aziz? Begitukah cara kita menghormati tuan rumah. Teliti apakah yang mengecewakan Perdana Menteri dengan kata-katanya ini,(Laporan Utusan Malaysia).



Menurut Perdana Menteri, pihaknya telah bertolak ansur dengan memberikan laluan kepada para penyokong pertubuhan haram itu untuk menyertai sambutan berkenaan atas semangat Aidilfitri tetapi “menerima balasan yang tidak diduga.”



Katanya, walaupun mereka datang secara tiba-tiba dan pada asalnya dihalang oleh pasukan keselamatan daripada menyertai majlis rumah terbuka di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu, beliau membenarkan juga mereka masuk selepas berbincang dengan timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak. Namun demikian, katanya, sebahagian ahli kumpulan terbabit yang memakai baju T berlogo Hindraf ternyata gagal memahami tolak ansur sempena Aidilfitri itu.



“Daripada ratusan ahli kumpulan berkenaan, hanya ada seorang yang sudi mengucapkan 'Selamat Hari Raya' kepada saya. “Selebihnya hanya menyebut, ‘Hapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), ‘Lepaskan Hindraf’, ‘Hapuskan ISA’, ‘Lepaskan Hindraf’. “Itu sahaja yang dia nak cakap pada saya, jadi tiadalah semangat hari raya,” kata Perdana Menteri.



Menurutnya, penyokong Hindraf bersikap kurang sopan. Selain membuat bising, beliau berkata, pengamatan beberapa pihak menunjukkan “mereka juga tidak mahu bersalam dengan Najib dan menteri-menteri lain yang turut berada di PWTC ketika itu.”



Abdullah secara terbuka memberitahu beliau kecewa dengan sikap kumpulan itu memandangkan kesemua penyokong Hindraf itu telah dialu-alukan sebagai tetamu seperti juga rakyat lain walaupun mereka mempunyai fahaman yang agak berbeza dengan pendirian kerajaan.



“Namun demikian, sewaktu mereka (penyokong Hindraf) masuk ke PWTC, mereka membuat bising, saya sendiri tidak tahu kenapa mereka bising... ini mewujudkan perasaan tidak gembira di kalangan pengunjung lain,” katanya.



Walaupun mereka bersikap biadap dan mencemarkan majlis meraikan hari kebesaran penganut Islam itu, Perdana Menteri berkata, pihaknya tidak mempunyai sebarang rancangan untuk mengambil tindakan tegas terhadap Hindraf buat masa ini. Rabu lalu, sekumpulan penyokong Hindraf menimbulkan kekecohan pada majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet di PWTC. Tanpa mempedulikan peraturan dan protokol, mereka bertindak mendahului barisan pengunjung lain yang sudah pun beratur untuk memasuki dewan sejak pukul 10 pagi.



Saya percaya, salah seorang yang menjadi punca berlakunya perbuatan biadab ini adalah datangnya daripada Anwar Ibrahim, beliau yang membawa budaya kurang ajar dan biadab dalam usaha kononnya untuk menegakkan kebenaran dan keadilan di Malaysia. Dan sekarang, inilah Malaysia Baru yang diharapkan oleh beliau dan penyokongnya selama ini. Terima Kasih Anwar Ibrahim! Sekarang, kami baru menyedari bagaimanakah cara untuk mendidik anak-anak kami bagi mentadbir negara ini setelah saudara tidak ada lagi di bumi ini kelak.



Opera Bulan Oktober tidak berhenti di situ, diteruskan dengan beberapa kejutan dalam UMNO, apabila ahli-ahli biasanya mula turut sama terlibat dalam perebutan kuasa untuk mengapai langit yang indah, tetapi sudah semakin gelap. Apabila Datuk Nur Jazlan, Ketua UMNO Bahagian Pulai, merangkap Ahli Parlimen kawasan tersebut dan Mohammad Hanapi Salleh, Ketua UMNO Cawangan Kampung Ubai, Pekan, masing-masing berhasrat untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO dan Naib Presiden UMNO – UMNO telah dilihat sebagai parti yang semakin mementingkan diri sendiri.



Tidaklah menjadi kesalahan untuk mana-mana ahli bertanding apa-apa jua jawatan di dalam UMNO, tetapi dalam keadaan UMNO yang sedang dilanda fitnah yang besar dan dahsyat ini, eloklah setiap daripada ahli-ahlinya bermuhasabah dan melihat diri sendiri, agar tindakan kita itu tidak mengundang fitnah yang berterusan kepada UMNO. Jangan pentingkan diri sendiri. Seharusnya kita mengikut petunjuk nabi, dalam soal memilih pemimpin ini, Rasulullah mengisyaratkan, bahawa baginda tidak akan memilih seseorang yang meminta-minta sesuatu jawatan, kerana jawatan itu merupakan suatu amanah. Dan bukan boleh diberi kepada sesiapa sahaja yang meminta-minta. Jika budaya ini berterusan, maka kepimpinan UMNO sama sekali tidak akan pulih, walaupun Datuk Seri Abdullah Badawi, melepaskan jawatan presiden.


Dalam bulan ini, pelbagai watak protagonis dan antagonis muncul dengan pelbagai isu dan haru-biru. Tak cukup dengan tipu daya Anwar Ibrahim, isu Hindraf, dan kini pemimpin-pemimpin UMNO pula berlumba-lumba mencipta plot untuk drama ”Aku Mahu Kuasa”. Sampai bila? Sampai bila baru UMNO boleh dipulihkan? Jika drama ini berterus untuk kepentingan peribadi dan bukan untuk ibu pertiwi dan agama yang dicintai? Aneh dan pelik, masih terdapat pemimpin UMNO yang tahu bahawa diri mereka merupakan fitnah kepada UMNO, masih bertekad menawarkan diri untuk merebut jawatan di dalam parti. Tan Sri Muhammad Taib umpamanya, beliau pernah menjadi fitnah di dalam UMNO pada suatu ketika dahulu, dan seharusnya beliau faham dan memahami bahawa beliau tidak seharusnya berhasrat untuk bertanding merebut jawatan Timbalan Presiden UMNO, sekali pun beliau mungkin tidak cukup pencalonan, Namun demikian, berundur adalah jalan terbaik untuk mengelakkan fitnah ke atas UMNO yang semakin tenat.



Nama beliau, sesungguhnya sudah terlalu besar negatifnya pada kaca mata rakyat dan ahli-ahli biasa UMNO. Begitu juga dengan Khairy Jamaluddin, tidak wajar beralaskan dengan kata-kata “ini merupakan kehendak akar umbi”, maka saya menawarkan diri untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Nama Khairy Jamaluddin – sudah terlalu sinonim dengan kejelikan dan keburukan. Adakah kita tidak sedar lagi? Kemunculan KJ lebih banyak mengundang fitnah di dalam UMNO dan mengundang rasa benci orang ramai kepada bapa mertuanya sendiri. Salah satu sebab mengapa BN tewas dalam PRU Ke-12 baru-baru ini adalah kerana manusia yang bernama Khairy Jamaluddin. Jadi bagaimana KJ mampu menyelamatkan UMNO? Saya tidak nampak. Beliau tidak seharusnya menawarkan diri untuk bertanding, sebaik-baiknya beliau mengundurkan diri. Selamatkan parti terlebih dahulu, dan bukan diri sendiri. KJ adalah fitnah kepada UMNO dan liabiliti kepada Pemuda UMNO.


Opera bulan Oktober diteruskan lagi, semua ahli UMNO menunggu pengumuman Presiden UMNO, sama ada beliau mahu bertanding jawatan presiden, atau sebaliknya. Saya menjadi pelik yang amat sangat. Pertama, dalam setiap tindakan yang selalu diambil oleh Datuk Seri Abdullah Badawi, beliau selalu menyebut bahawa keputusan yang beliau ambil adalah berasaskan kepada kesepakatan dan musyawarah, sama ada dalam komponen BN ataupun dalam UMNO. Lantaran itu, Majlis Tertinggi UMNO telah memutuskan bahawa peralihan kuasa harus disegerakan. Dan itu merupakan keputusan MT, tidak perlu Abdullah menunggu sehingga 8 atau 9 Oktober untuk membuat pengumuman sama ada akan bertanding atau pun tidak untuk jawatan Presiden UMNO. Hal ini adalah kerana, keputusan musyawarah Majlis Tertinggi adalah – Abdullah harus berundur dengan seberapa segera yang boleh. Itu merupakan mesej yang sangat jelas.



Oleh sebab itu, saya yakin Abdullah tidak akan berundur dan beliau akan mengumumkan untuk mempertahankan Jawatan presiden sama ada hari ini atau esok. Hanya orang yang mempunyai sesuatu perancangan lain, yang suka menangguhkan sesuatu keputusan yang sudah disepakati bersama secara musyawarah. Jadi persoalan yang perlu dijawab sekarang ialah, apakah opera yang akan ditayangkan pula oleh Najib dan Muhyiddin selepas ini? (Perenggan ini tidak relevan lagi setelah Pak Lah mengumumkan bahawa beliau tidak mempertahankan jawatan presiden)


Pada hari ini pula, satu lagi opera didendangkan oleh Anwar Ibrahim, dengan pembinaan replika gergasi Anwar Ibrahim di Batu Caves dan dianggap sebagai suatu pembaziran oleh ramai pemerhati. Manakala bagi saya pula, ini merupakan tahap ketaasuban yang melampau kepada beliau. Terlalu banyak opera dalam bulan Oktober ini. Dan skrip opera ini akan terus bersambung sehingga penghujung tahun ini. Marilah kita memohon kepada Allah, agar Malaysia diselamatkan kembali daripada topeng-topeng ahli politik yang kotor dan mementingkan diri sendiri.



Gambar : Penulis ketika mewawancara Norman dan Yusri (KRU) di pejabatnya, pada tahun lepas.

October 2, 2008


MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 6 : Sisi Gelap Kebenaran

Salah satu kebodohan dan kejahilan ketara yang sering kita lakukan dalam membuat kesimpulan terhadap sesuatu isu yang diperdebatkan, ialah ketidakemampuan kita melihat isu tersebut dari disiplin ilmu lain, kegagalan itu – akhirnya membawa kita ke jurang kesesatan yang paling bahaya, bahkan menyebabkan kita terlalu mudah menjatuhkan sesuatu penilaian hanya berasaskan kepada latar belakang pendidikan yang kita terima. Umpamanya, isu kebebasan bersuara dan kebebasan untuk melakukan rapat umum dan berdemonstrasi, sering kali dilihat dari kaca mata perundangan semata-mata. Apatah lagi jika orang yang berbicara berkenaan isu tersebut merupakan lulusan undang-undang. Begitu juga apabila kita menyentuh soal ekonomi, kita sering melihat isu tersebut berasaskan kepada latar belakang pendidikan tinggi kita, dan jika kelulusan kita dalam bidang agama, maka isu tersebut hanya akan dilihat dari sudut agama semata-mata. Jarang kita memikirkannya di luar kepompong disiplin ilmu yang kita miliki untuk lebih memahami topik dan mencari kebenaran yang sejati terhadap sesuatu isu itu.




Hal ini terjadi adalah kerana, kemalasan kita untuk memahami disiplin ilmu lain, atau dengan kata lain, kadang kala kita terlalu ego dengan diri sendiri kerana merasakan bahawa disiplin ilmu yang kita kuasai selama ini sudah cukup untuk membuat analisis yang tepat terhadap isu yang sedang diperbincangkan.



Jalan terbaik untuk kita berlaku adil terhadap perbincangan yang melibatkan pelbagai isu, ialah kita, seharusnya mengetahui disiplin sesuatu ilmu yang berkaitan dengan isu yang sedang diperdebatkan, dan bagaimanakah ahli dalam bidang tersebut melihatnya. Lantaran itu, dalam membicarakan sesuatu isu, sama sekali kita tidak boleh melihat dari satu aspek semata-mata, tetapi dari pelbagai aspek, mengikut disiplin ilmu tersebut. Mahu atau tidak mahu, kita harus mengetahui pelbagai disiplin ilmu, barulah sesuatu isu itu dilihat dengan matang dan bertujuan untuk mencari kebenaran.


Jika isu tersebut berkenaan agama, maka seharusnya kita mengetahui disiplin ilmu agama untuk mengupas isu tersebut, agar lebih adil dan bertujuan mencari kebenaran. Jika isu melibatkan ekonomi, maka disiplin ilmu ekonomilah yang harus kita ketahui, agar rumusan kita kelak tidak terkeluar daripada kebenaran. Dan adalah baik, jika kita berupaya menguasai pelbagai disiplin ilmu agar kita bisa membuat kesimpulan yang lebih menghampiri kebenaran dan keadilan.



Dalam hal ini, isu berkenaan demonstrasi, sering dilihat dari kaca mata perundangan dan ekonomi, jarang kita melihatnya dari aspek agama. Maksud saya, isu ini acapkali disisihkan daripada kaca mata Islam, bahkan tidak kedengaran langsung dalam kalangan ulama tempatan membicarakannya, seolah-olah mereka turut redho atas segala tindak tanduk penyokong-penyokong PKR yang menganjurkan demonstrasi besar-besaran selama ini bagi menjatuhkan kerajaan. Mengapa para ulama membisu? mengapa mereka tidak bercakap perkara yang hak? Dan mengapa mereka menyembunyikan ilmu dan hukum?. Jika berkenaan Karnival Sure Heboh atau konsert artis, para ulama pantas memberikan hukum, tetapi dalam isu demonstrasi dan tunjuk perasaan yang sering dianjurkan oleh parti pembangkang, tiada ulama pun yang menegur. Apakah mereka takut dituduh sebagai penyokong kerajaan? Atau mereka tidak mahu bercakap benar?



Aneh, dan kadang kala menjadi misteri dalam kalangan ulama tempatan, baik yang berfahaman salaf mahupun tidak. Mereka seolah-oleh bersetuju bahawa cara berdemonstrasi itu merupakan cara terbaik menegakkan kebenaran dan keadilan di negara ini. Tidak kurang juga terdapat ulama-ulama kerajaan yang termakan dengan pelbagai alasan yang dikemukakan oleh para ulama parti pembangkang, kononnya demonstrasi yang sering diadakan itu adalah bertujuan menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan.


Maka, mereka pun menghimpunkan ribuan manusia membanjiri jalan-jalan raya sambil berarak memprotes kerajaan yang mereka dakwa terlalu zalim itu. Manakala, para peguam dan pengamal undang-undang yang jahil pula – mengangkat bendera sokongan, kononnya semua itu adalah sah di sisi undang-undang dan kerajaan tidak sepatutnya menghalang mereka untuk berdemonstrasi. Begitulah syaitan menyesatkan kita semua. Dan kini, saya tidak bisa lagi menyembunyikan ilmu yang telah saya ketahui, setelah mengkaji dan melakukan penyelidikan. Kebenaran tetap kebenaran, kerana sifat kebenaran itu sememangnya pahit untuk ditelan.


Mengapa ini semua terjadi? tak lain dan tak bukan ia disebabkan kegagalan kita menguasai disiplin ilmu lain yang tidak kita pelajari di universiti. Lantaran itu, saya mencari jawapan berkenaan persoalan yang sering berlegar dalam kotak minda saya,selama ini, iaitu bagaimanakah Islam memandang demonstrasi? Dan apakah pula hukumnya jika kita sama-sama menyertai dan menghalalkannya? Hal ini terfikir oleh saya setelah melihat para ulama berdiam diri seribu bahasa dalam soal tersebut. Rakyat jadi keliru, apakah ini budaya yang disarankan oleh Islam dalam mengamalkan amar makruf nahi mungkar? Apakah berdemonstrasi itu juga merupakan sebahagian daripada menegakkan kebenaran dan keadilan dalam Islam? Akhirnya saya mendapat jawapan. Dan kebenaran ini, akan saya gigit dengan kemas-kemas sebagai hujah dan dalil yang terang dan jelas. Moga-moga hati kita tidak lagi buta dalam melihat kebenaran.



Demonstrasi pada amnya merujuk kepada konsep tunjuk perasaan, baik ia bersifat aman, mahupun ekstrim. Yang penting, konsep demonstrasi difahami sebagai cara untuk meluahkan rasa ketidakpuashatian di khalayak ramai dengan mengadakan perarakan serta rapat umum yang melibatkan orang ramai.



Pada dasarnya, demonstrasi bukanlah kaedah yang dianjurkan oleh Islam untuk menyampaikan dakwah serta menganjurkan amar ma’ruf nahi mungkar dalam kalangan masyarakat. Hal ini adalah kerana, demonstrasi mempunyai unsur-unsur yang boleh membawa pelakunya bermaksiat kepada Allah. Apatah lagi jika demonstrasi itu dilakukan dengan tujuan membuka aib golongan tertentu, serta menjatuhkan kepimpinan masyarakat Islam. Maka, hal ini amat jelas dosanya. Antara kemungkaran yang dibawa oleh demonstrasi adalah :


1. Demonstrasi amat jelas berbentuk tasyabbuh, yakni perbuatan yang menyerupai perbuatan orang-orang kafir. Sedangkan tasyabbuh amat dilarang oleh Islam. Sabda Rasulullah, “Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum itu, maka dia termasuk kaum mereka.” (Riwayat Abu Dawud). Menurut Ibn Taimiyyah, tasysbbuh kepada orang kafir, mempunyai beberapa tingkat hukum. Yang tertinggi adalah haram, dan yang terendah adalah makruh. Sebagai contoh, tasyabbuh kepada pakaian orang-orang kafir yang mendedahkan aurat di khalayak ramai adalah haram. Dalam hal ini, berdemonstrasi adalah mirip golongan kafir. Hanya golongan yang lemah iman dan yang tidak beriman sahaja suka melakukan demonstrasi.




2. Demonstrasi termasuk khuruj, yakni keluar menentang pemerintah, yang jelas ditegah oleh Rasulullah dalam banyak hadis shahih baginda. Seperti, “Barangsiapa yang melihat sesuatu yang tidak disukainya daripada penguasanya, maka hendaklah ia bersabar, kerana barangsiapa yang memisahkan diri daripada jamaah sekadar sejengkal, maka kematiaannya adalah kematiaan jahiliah.” (Riwayat Bukhari). “Akan ada sesudahku para imam atau kepala negara yang tidak mengikut petunjuk dan tidak menjalankan sunnahku. Dan akan bangun pada mereka (dalam kalangan mereka) laki-laki yang hati mereka adalah hati syaitan dalam tubuh manusia. Bertanya Huzaifah, bagaimanakah saya hendak lakukan jika saya menemuinya, Ya Rasulullah? Baginda bersabda, hendaklah engkau mendengar dan taat, walaupun ia memukul belakangmu dan mengambil hartamu. Dengar dan taatlah.” (Riwayat Muslim). “Akan ada pemerintah yang kamu mengenali mereka dan kamu mengingkarinya. Maka, barangsiapa yang mengenali, sesungguhnya ia telah bebas dan barangsiapa yang membenci maka ia selamat. Akan tetapi orang yang redho dan mengikutnya? Mereka bertanya, bolehkah kami memerangi mereka? Rasulullah bersabda, Tidak! Selama mereka bersolat.” (Riwayat Muslim).


Hadis-hadis sahih di atas merupakan peringatan Rasulullah agar umat Islam mengelakkan sebarang perkara yang boleh memecahbelahkan kesatuan umat Islam. Demonstrasi sama sekali tidak mendatangkan manfaat kepada masyarakat dan negara, bahkan lebih banyak menimbulkan kerosakan. Demonstrasi di jalan-jalan raya serta di tempat awam, merupakan tatacara meluahkan perasaan yang terpesong jauh daripada roh Islam yang lebih menggalakkan musyawarah serta menanamkan perasaan sabar.

3. Unsur ketiga pula, demonstrasi sering disertai dengan ucapan-ucapan dan ceramah yang menaikkan semangat dalam kalangan para petunjuk perasaan. Di samping itu, para penceramah dan pemidato juga akan membuka aib serta keburukan individu serta pemimpin tertentu yang tidak mereka senangi. Perbuatan sebegini cukup jelas dilarang oleh Islam. “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang.” (Al-Hujrat 12). “Sesungguhnya orang-orang yang menyukai agar tersebar keburukan dalam kalangan orang-orang beriman, bagi mereka adalah azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui”. (An-Nur 19).

4. Selain daripada itu, demonstrasi juga memiliki unsur ikhtilath, yakni bercampur-baur antara lelaki dengan perempuan. Bahkan kadang-kala berhimpit-himpit dan bergesel-geselan. Perbuatan ini sama sekali bercanggah dengan etika sosial Islam. Walaupun kadang-kala terdapat demonstrasi yang memisahkan antara lelaki dengan perempuan, tetap perbuatan menggalakkan wanita keluar dari rumah untuk menyertai demonstrasi tersebut merupakan perbuatan yang membelakangi sunnah. Malah, ia juga boleh menimbulkan fitnah.

5. Unsur kelima, ialah demonstrasi itu sendiri mampu mencetuskan huru-hara, di samping mencetuskan bermacam-macam fitnah yang akhirnya kembali kepada masyarakat Islam itu sendiri. Dan sesungguhnya, inilah unsur yang amat berbahaya kepada agama, masyarakat dan negara. Hal ini bermakna, demonstrasi lebih banyak membawa mafsadat (kerosakan) berbandingan dengan maslahat (kebaikan) terhadap harta benda, perasaan dan jiwa yang sememangnya ditegah oleh Allah di dalam Al-Quran.

6. Unsur keenam, ialah demonstrasi bukanlah cara menyampaikan amar ma’ruf nahi mungkar yang dituntut Islam, kerana demonstrasi lebih menjurus ke arah kekerasan dan lebih condong untuk menunjukkan pengaruh dan kuasa. Sedangkan dalam menyampaikan amar ma’ruf nahi mungkar, sifat halus dan penyabar adalah dituntut. Firman Allah dalam surah Ali Imran, “Maka disebabkan rahmat daripada Allah-lah kamu berlaku lemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap kasar lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan dari sekelilingmu.” Dalam hal ini, Ibn Taimiyyah dalam kitabnya, Al-Amru bil Ma’ruf wan Nahyi ‘Anil Mungkar, mengemukakan dua buah hadis shahih berkenaan keperluan sifat lemah lembut dan halus dalam berdakwah. Sabda Rasulullah, “Tiadalah sikap halus dalam sesuatu hal, melainkan memperindahkan sesuatu itu dan tiadalah sikap kasar dalam hal melainkan memperburukkannya.” (Riwayat Muslim). “Allah bersifat sangat halus, menyukai sifat halus dalam semua urusan dan Dia memberi kerana sikap halus itu, sesuatu yang tidak akan Dia berikan kerana sikap kasar.” (Riwayat Bukhari). Kemudian, Ibn Taimiyyah menyambung, “Para penyeru dakwah (yang melakukan amar ma’ruf nahi mungkar) harus bersifat sabar dan tabah terhadap setiap gangguan, sebab ia pasti menemui gangguan. Jika tidak tabah dan sabar, maka ia lebih banyak membawa kerosakan daripada maslahat. Demonstrasi merupakan kaedah menyampaikan amar ma’ruf nahi mungkar yang terpesong daripada cara berlemah lembut dan bijaksana dalam menyampaikan risalah tauhid, yang dituntut oleh Islam.

Berasaskan hujah-hujah di atas ini, agak malang kerana masih terdapat dalam kalangan umat Islam di negara ini yang cuba menghalalkan demonstrasi dengan beralaskan kepada riwayat-riwayat mungkar, serta tidak boleh dijadikan dalil dan hujah. Seharusnya, umat Islam khususnya di Malaysia, menjadikan peristiwa pembunuhan Khalifah Uthman sebagai ikhtibar, kerana peristiwa berdarah tersebut adalah berpunca daripada tercetusnya fitnah yang dijaja melalui demonstrasi oleh Abdullah bin Saba’ dalam kalangan kaum muslimin. Dan akhirnya, demonstrasi menjadi amalan umat Islam sehingga Saidina Ali turut menjadi mangsa.

Inilah kesan serta impak daripada perbuatan golongan yang gemar menganjurkan demonstrasi. Manakala, masyarakat yang jahil pula begitu mudah terpengaruh dengannya, tanpa berfikir panjang. Sedangkan Allah mengingatkan kita dengan firmannya, “Dan janganlah kamu mengikuti apa-apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya, pendengaran, penglihatan dan hati, semua itu akan diminta pertanggungjawapannya.” (Al-Isra 36).

Nah, sekarang saya bisa terasa beban sudah terlepas dengan menyatakan yang hak dan kebenaran. Segala ilmu yang saya ketahui dalam persoalan ini telah saya sampaikan kepada para pembaca sekalian. Terpulang sama ada Allah membuka hati kita untuk menerima kebenaran tersebut. Tanggungjawab saya telah terlepas dengan menyampaikan apa-apa yang telah saya kaji dan ketahui, maka mari sama-sama kita mengambil manfaat daripada firman Allah dalam surah Fusshilat ayat 33-34, “Siapakah yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang salih dan berkata, ‘Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri. Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antara mu dengan antara dia ada permusuhan seolah-olah menjadi teman yang sangat setia.”

Sesungguhnya kebenaran sudah jelas, tetapi kita degil dengan mengikut hawa nafsu sebagai petunjuk. Dan benarlah dengan firman Allah ini, “Dan siapa yang lebih sesat daripada orang yang mengikuti hawa nafsunya, dengan tidak mendapat petunjuk daripada Allah sedikit pun.” (Al-Qashash 50).

Apabila kita sudah dihadapkan dengan kebenaran, janganlah berpaling lagi. Peganglah ia kuat-kuat, agar iman kita bertambah.Firman Allah, “Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu, tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudharat kepadamu, apabila kamu telah mendapat petunjuk.” (Al-Maidah 105).

Dan sekarang, bagaimanakah prinsip kita terhadap demonstrasi yang sering dilakukan dan dianjurkan oleh pihak pembangkang, khususnya PKR? Masihkah kita menerimanya sebagai perkara yang halal? Bukankah sebelum ini kita disajikan dengan macam-macam demonstrasi yang dianjurkan oleh pembangkang, seperti demonstrasi BERSIH, demonstrasi turun harga minyak dan pelbagai lagi. Jadi pada hari ini, sebagai manusia yang mengaku beriman kepada Allah. Tepuklah dada dan tanyakanlah iman kita.

Manakala, bagi sesetengah ulama yang masih tidak berani berkata benar dalam hal ini, fikirkanlah tentang kepentingan agama, bangsa dan negara . Janganlah kita begitu mudah terpengaruh dengan dakyah dan retorik kosong pihak yang menghalalkan demonstrasi jalanan yang jelas terpesong jauh daripada tatacara berdakwah generasi salaf. Sesungguhnya, pada hari ini, kebenaran seakan-akan tidak diendahkan lagi, malah, bagi mereka yang mengkritik parti pembangkang kerana menganjurkan demonstrasi jalanan pula yang dipersalahkan, kononnya mereka tidak demokratik dan tidak memahami perundangan. Dan kini, saya rasakan kebenaran sudah berada di sisi gelapnya. Manakala ulama pula, membisu seribu bahasa. Semoga Allah selamatkan negara ini.Wallahualam.

* Gambar : Penulis ketika mewawancara Dr. Catherine Chandler Crichlow, Presiden Pertubuhan Kepimpinan Antarabangsa di pejabat International Center For Leadership In Finance (ICLIF) Kuala Lumpur. Sebelah kiri penulis ialah Datuk Sa Wai, Pengurus Besar ICLIF Malaysia.