Tetamu Kehormat...

September 25, 2008




KEMUNCULAN
MAHATHIR BARU


Tidak ramai yang berkesempatan bertemu secara bersemuka dengan tiga orang anak Tun Dr. Mahathir Mohamad dan berbincang-bincang dengan mereka, tentang politik, ekonomi dan perniagaan. Salah satu sebab mengapa saya mahu bertemu mereka adalah kerana, saya tidak suka mendengar fitnah tentang keluarga Tun Mahathir yang dilemparkan oleh penyokong-penyokong Anwar Ibrahim. Lebih selesa saya bertemu dengan mereka dan bertanya sendiri bagaimanakah sikap dan cara Tun Mahathir di rumah dalam mendidik mereka.


Melalui itu, kita akan dapat menangkap “cara” dan “kaedah” Tun Mahathir mentadbir negara. Kerana sikap seseorang itu hanya dapat dihidu dan dibaca oleh ahli keluarganya yang rapat sahaja. Lantaran itu, analisis kita akan lebih menghampiri kebenaran dan bukan tohmahan dan andaian semata-mata. Bagaimana Tun Mahathir mendidik dan mentadbir rumah tangganya, maka begitu jugalah cara dan kaedah beliau menguruskan negara. Dalam ruang yang terhad ini, saya tidak bisa menyimpulkan kesimpulan yang terlalu panjang, tetapi saya memilih “tips” yang paling hampir kepada jawapan “Mengapa Tun Mahathir Memecat Anwar Ibrahim”. Mungkin bukti ini akan disangkal oleh ramai orang, namun demikian saya percaya bahawa seseorang itu tidak mudah menukar sifat dan peri lakunya yang semula jadi. Oleh sebab itu, dalam bidang psikologi kelakuan seseorang merupakan indikator penting dalam membuat sesuatu analisis dan pemerhatian terhadap sikap dan pemikiran seseorang itu.


Saya bertemu dengan anak Tun Mahathir yang kedua, Mirzan Mahathir di pejabatnya. Selaku Presiden Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (ASLI) beliau mempunyai pengalaman yang luas tentang aspek kepimpinan, khususnya yang melibatkan kepimpinan dalam dunia korporat. Ketika diajukan soalan bagaimanakah Tun Mahathir mendidik anak-anaknya, beliau dengan tegas menjawab, dalam kehidupan anak-anak Tun Mahathir, sejak kecil lagi mereka telah dilatih agar tiap-tiap sesuatu yang hendak diperkatakan atau dibincangkan bersama, yang mustahak mesti menyediakan bukti dan hujah yang meyakinkan, jika tiada lebih baik diam. Tiada maknanya sesuatu pandangan atau pendapat tanpa disertakan dengan bukti dan hujah yang terang dan jelas. Budaya ini membesar dalam keluarga Tun Mahathir, sebab itu ramai orang yang tidak gemar cara pengurusan Tun Mahathir, kerana beliau mementingkan bukti dan hujah yang meyakinkan. Hanya orang yang banyak membaca dan berilmu sahaja yang mampu mengikut cara Tun Mahathir ini.


Lantaran itu, apabila saya bertanya kepada Mirzan, adakah beliau percaya apa-apa yang dikatakan oleh Tun Mahathir kepada pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selama ini, beliau menjawab, “Ya saya yakin”. Hal ini adalah kerana, Tun Mahathir sama sekali tidak akan membangkang dan menentang seseorang itu, melainkan beliau sudah ada bukti yang nyata dan hujah yang tidak diraguinya sama sekali. Kerana itu jugalah beliau berani bertindak dan melakukan sesuatu perkara, walaupun ia bercanggah dengan pandangan ramai. Menurun Mizan lagi, dalam fikiran Tun Mahathir, yang diutamakan dulu ialah bangsanya, negaranya, partinya dan yang terakhir keluarganya.


Menyentuh soal Datuk Mukhriz, Mirzan mendakwa bahawa Mukhriz, walaupun nampak lembut dalam aspek perwatakan, namun demikian sikapnya adalah tegas dan sama seperti Tun Mahathir. Lantaran itu, beliau yakin Mukhriz mampu pergi lebih jauh dalam politik. Hal yang sama turut dikongsi oleh Datuk Mokhzani Mahathir anak ketiga Tun Mahathir. Walaupun beliau begitu sibuk dalam urusan perniagaan, namun minatnya tidak pernah padam dalam politik. Beliau keluar UMNO bersama ayahnya, dan pernah menjadi Penolong Bendahari Pemuda UMNO Malaysia. Pertemuan saya dengan beliau lebih daripada dua jam menjelaskan lagi bahawa, sememang merupakan satu fitnah terhadap diri dan ayahnya, apabila ada tuduhan yang mendakwa bahawa beliau pernah dibantu oleh Tun Mahathir demi menyelamatkan perniagaannya. Pembohongan ini dijaja oleh pembangkang sehingga menjadi fitnah yang besar kepada beliau dan keluarga Tun Mahathir.


Pengerusi Kencana Petroleum Berhad ini sangat tegas dan tidak gemar bermain dengan kata-kata. Menurut Mokhzani, anak-anak Tun Mahathir tidak mendapat layanan istimewa dalam perniagaan, ketika beliau hampir muflis Tun Mahathir hanya menyuruh agar beliau belajarlah sendiri tentang susah senang dalam perniagaan seperti orang lain. Tiada bantuan dan keistimewaan sebagai anak Perdana Menteri. Dan sekarang beliau berjaya menjadi salah seorang daripada 25 orang korporat terkaya Malaysia adalah daripada usaha beliau sendiri. Itu pun selepas ayahnya bersara.


Berkenaan Datuk Mukhriz Mahathir pula, saya sememangnya rapat dengan beliau. Saya menyokong beliau bukan atas nama ayahnya. Tetapi, sepanjang saya mengenali beliau dan sering berjumpanya, di samping berbincang serta mempunyai hubungan yang rapat dengan para pegawainya, saya dapati mereka tidak meninggalkan solat. Malah, keikhlasan Mukhriz dan pegawai-pegawainya sangat jelas kelihatan dan mereka jujur dalam perjuangan serta tidak mementingkan diri sendiri. Saya menilai mereka ini dengan mata hati dan bukan dengan cakap-cakap orang.


Sebab itu, saya berdoa agar beliau menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang baharu. Saya yakin Pemuda UMNO di bawah Mukhriz akan lebih baik dan cemerlang. InsyaAllah, sebagai pewakilan Pemuda UMNO Bahagian Kuala Kangsar, saya akan mencalonkan nama beliau sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia untuk bertanding pada hujung tahun ini! Selamat berjaya Datuk!.


Setelah saya mengenali tiga orang anak Tun Mahathir ini, bertemu dan berbual-bual, saya secara tidak langsung dapat mengetahui, bagaimanakah Tun Mahathir mendidik anak-anaknya. Beliau tidak suka mendengar khabar angin atau cakap-cakap orang, tanpa bukti yang nyata dan jelas, sebelum mengambil apa-apa tindakan. Oleh sebab itu, saya percaya dan yakin, beliau telah mendapat bukti yang sangat jelas dan meyakinkan – sebelum bertindak memecat manusia yang bernama Anwar Ibrahim, 10 tahun yang lalu!

September 22, 2008





MURID TERAKHIR
TUN DAIM


Artikel saya pada 10 Ogos 2008 dalam blog ini bertajuk “Belajar daripada Guru”, saya turut menyarankan kepada pihak kerajaan, agar tambatan ringgit yang pernah diperkenalkan oleh kerajaan ketika krisis kewangan melanda Asia pada tahun 1997 dilaksanakan semula. Pemerhatian tersebut adalah berasaskan bahawa rejim kapitalis dunia, sama sekali tidak akan mengubah paradigma sistem kewangan dunia yang lebih berorientasikan kepada keuntungan berlipat kali ganda. Sesungguhnya, tiada kejujuran langsung dalam kalangan pemain-pemain ekonomi global terhadap apa yang sering diistilahkan oleh mereka sebagai “Win-Win Situation”. Setiap segmentasi ekonomi dunia, tiada kata-kata manis bahawa setiap negara akan mendapat manfaat daripada sistem yang diamalkan oleh rejim kapitalis tersebut selama ini.


Apabila kita mengamalkan sistem kewangan dan ekonomi yang berasaskan kepada “pelindungan” sejak lahirnya Dasar Ekonomi Baru pada tahun 1970, semangat tersebut diteruskan oleh Tun Mahathir Mohamad dalam konteks yang lebih luas. Tidak sekadar melaksanakannya dalam ekonomi domestik semata-mata, bahkan setiap langkah fisikal yang dilakukan oleh kerajaan dalam menangani masalah ekonomi negara pasti mengambil kira semangat dan “roh” DEB tersebut.


Apabila ekonomi Malaysia meleset pada awal tahun 1985, Tun Daim Zainuddin baru sahaja memegang jawatan Menteri Kewangan sekitar empat bulan menggantikan tempat Tengku Razaleigh Hamzah. Masalah yang berpunca daripada kejatuhan harga komoditi utama dunia ketika itu turut mengakibatkan negara berhadapan dengan masalah kewangan, kerana Malaysia ketika itu masih bergantung pada sektor pertanian dan barang komoditi utama dunia. Selain daripada memotong gaji para menteri, Tun Daim juga melaksanakan dasar yang sangat ketat terhadap belanjawan negara, agar wang yang sedia ada digunakan untuk perkara yang berfaedah dan bersesuaian dengan produktiviti. Semua ini membawa kejayaan, walaupun Tun Daim dicemuh kononnya beliau merupakan seorang yang “kedekut” dalam menguruskan kewangan negara. Tetapi, memang benar kata pepatah, yang pahit selalunya adalah ubat.


Pada tahun 1984, pertumbuhan ekonomi Malaysia adalah negatif 1.1 peratus, dan menjadi 8.9 peratus lima tahun kemudian. Semua ini adalah formula Tun Daim yang dikatakan bercanggah dengan teori ekonomi biasa. Pembinaan lebuh raya dalam keadaan ekonomi negara sedang gawat ketika itu turut membuktikan bahawa kerajaan melaksanakan pemikiran di luar kotak – yakni melancarkan pergerakan ekonomi domestik dengan meningkatkan infrastruktur jalan raya agar perniagaan domestik cepat berkembang dengan kos dan masa yang menjimatkan. Semua ini akan merancakkan kembali ekonomi dalam negeri agar lebih berdaya tahan.


Sekali lagi, ekonomi Malaysia menghadapi masalah. Pada bulan Jun 1997 mata wang bath Thai diserang oleh spekulator dan manipulator mata wang antarabangsa dan kemudian menjalar ke seluruh Asia. Hal ini menimbulkan panik dalam kalangan pelabur, memandangkan pelaburan mereka walaupun dalam stok dan syer hartanah telah jatuh dengan banyak. Keadaan bertambah buruk, apabila pihak berkuasa kewangan ketika itu (Anwar Ibrahim) menaikkan kadar faedah dan mengurangkan kredit. Sekali gus menimbulkan putaran ganas (vicious cycle) yang amat menakutkan terhadap ekonomi domestik Malaysia.


Akhirnya, dua insan ini iaitu Tun Daim Zainuddin dan Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dipanggil oleh Tun Mahathir untuk bersama-sama dengan beliau menangani krisis kewangan yang telah merosakkan ekonomi negara. Kekuatan manipulator dan spekulator ketika itu adalah berasaskan kepada keupayaan mereka meminjam ringgit tanpa had bagi tujuan jualan singkat (short Selling) dan rejim kadar tukaran apungan. Dua langkah segera kerajaan ketika itu ialah memberhentikan amalan membenarkan bukan pemastautin untuk meminjam ringgit bagi tujuan singkat.


Hal ini serta-merta mengurangkan jumlah ringgit dalam genggaman spekulator dan kedua kerajaan telah menukar rejim mata wang apungan kepada rejim kadar tetap. Dengan dua kaedah tersebut, ia menjadi instrumen kewangan inovatif yang sangat signifikan demi menstabilkan kewangan negara. Krisis kewangan yang berlaku pada tahun 1997 itu adalah kompleks, tetapi tidak sekompleks krisis ekonomi yang sedang berlaku pada hari ini.


Krisis ekonomi yang berlaku ketika ini merupakan susulan daripada krisis subprima di Amerika Syarikat yang menjalar menjadi krisis kewangan. Selain daripada itu, kenaikan harga minyak, masalah makanan dan kejatuhan nilai dolar – memungkinkan dunia sedang menuju ke arah kemelesetan ekonomi yang paling buruk dalam sejarahnya. Dan jauh daripada itu, apakah ini merupakan tanda-tanda awal kehancuran ekonomi kapitalis yang sudah lengkap putaran hayatnya?


Berbalik kepada krisis ekonomi yang sedang melanda negara ketika ini – kenaikan harga minyak, inflasi yang tidak turun-turun, pengangguran, masalah makanan dan kebejatan dalam kewangan negara telah menyaksikan Tun Mahathir kembali memberikan cadangannya agar melaksanakan semula – rejim kadar tetap (tambatan ringgit) yang pernah dilaksanakan dahulu. Cadangan Tun Mahathir itu disokong oleh Tan Sri Nor Yakcop dan Tan Sri Muhyiddin Yasin. Walaupun kaedah ini telah digunakan 10 tahun yang lalu, tetapi kerelevanannya masih ada.


Sekarang, rejim kewangan kapitalis dunia, seperti Federal Reserve dan IMF begitu rancak membantu dan menyelamatkan (bail out) bank-bank yang muflis, syarikat-syarikat hartanah besar dan pelbagai lagi perniagaan di Amerika Syarikat. Hampir AS$500 bilion ditaburkan oleh Federal Reserve bagi tujuan menyelamat. Dahulu, mereka inilah yang menghalang kerajaan Malaysia daripada menyelamatkan syarikat-syarikat di negara ini. Sekarang, keadaan sudah terbalik. Anwar Ibrahim pun sama, tiada idea bernas pun yang kedengaran daripadanya bagi menyelamatkan ekonomi negara. Tidak habis-habis dengan retorik kosong dan mengharu birukan ekonomi negara. Pemimpin seperti ini tidak diperlukan oleh negara. Tiada idealisme dan pragmatisme dalam ucapan-ucapannya.


Tun Mahathir turut menunjukkan kebingungan terhadap Federal Reserve yang memiliki begitu banyak wang sehingga mampu menyelamatkan berpuluh-puluh bank yang hampir muflis dan organisasi perniagaan besar lain. Di manakah mereka mendapat duit? Semua ini menimbulkan sangkaan bahawa rejim kewangan kapitalis dunia mempunyai agenda yang tersendiri, dan golongan ini jugalah yang bersahabat baik dengan Anwar Ibrahim yang dipuji dan dipuja oleh penyokong-penyokong PKR sekarang.


Sekarang bagaimanakah kita ingin menyelesaikan krisis ekonomi yang begitu kompleks sifatnya ini? krisis ekonomi yang sedang melanda dunia kini, tidak lagi seperti tahun 1985 dan 1997 – ia jauh berbeza, bahkan mungkin hampir sama dengan bencana ekonomi pada tahun 1930 yang meranapkan Bursa Saham Wall Street, atau lebih jauh daripada itu.


Menghadapi krisis ekonomi yang melanda dunia dan sudah tentu kesannya juga terkena kepada Malaysia – Najib Tun Razak harus bijak. Tidak boleh lagi main-main. Sebagai Menteri Kewangan yang baharu, Najib perlu membaca kitaran dan analisis ekonomi dunia dengan pantas, serta menghidu peluang untuk menang, di samping berfikir di luar kotak. Tidak boleh sama sekali Najib berfikir seperti mana ahli ekonomi berfikir. Ia akan menemui kegagalan. Soalnya bagaimanakah hendak berfikir di luar kota? Seperti mana yang pernah dilakukan oleh Tun Mahathir dan Tun Daim?


Jawapannya, Najib perlu memahami MegaStructure ekonomi dunia. Daripada “struktur besar ekonomi dunia itu” akan terselit jalan penyelesaian, seperti mana yang pernah dilakukan oleh Tun Mahathir dan Tun Daim. Saya percaya Najib mampu melakukannya. Dengan nasihat Tan Sri Nor Yakcop dan Tun Mahathir, cabaran ekonomi mampu diatasi. Kesabaran adalah kuncinya.


Saya juga mempunyai sedikit pandangan tentang langkah untuk mengatasi krisis ekonomi yang lembap di negara ini. Moga-moga ia berguna dan memberi manfaat kepada negara. Sebagai rakyat, saya kira kita wajib membantu kerajaan dalam menangani krisis ekonomi yang sedang melanda negara dan dunia. Tidak kira apa-apa parti yang kita sertai, kebajikan negara dan rakyat harus kita utamakan. Berikanlah nasihat yang baik dan bukan demonstrasi ala-Anwar Ibrahim.


Cadangan saya :

1. Menukar kembali daripada rejim kadar apungan kepada rejim kadar tetap. Agar ringgit lebih stabil dan mudah dilindungi. Cadangan apungan ialah RM3.30 bagi setiap AS$1(seperti saranan Tun Mahathir).


2. Suntik kecairan dalam pasaran kewangan, agar rakyat berbelanja dan tidak menyimpan semata-mata.


3. Mengukuhkan asas-asas ekonomi negara dengan mengamalkan dasar kewangan yang sesuai – gaji menteri-menteri dan ahli parlimen harus dipotong 10-15 peratus. Menstabilkan inflasi, meningkatkan pelaburan dan meningkatkan produktiviti.


4. Memulihkan terlebih dahulu industri yang terjejas teruk seperti sektor hartanah, automotif dan pembinaan.


5. Menstabilkan pasaran kewangan dengan melakukan penggabungan bank dan institusi kewangan lain – agar institusi kewangan negara lebih kukuh.


6. Menstrukturkan semula hutang-hutang korporat, agar organisasi perniagaan mampu bernafas dan bangkit kembali.


7. Meningkatkan simpanan antarabangsa Malaysia.


8. Mengadakan polisi baharu yang berkaitan dengan pinjaman luar yang dilakukan oleh organisasi korporat Malaysia dengan institusi kewangan luar negara.


9. Menghapuskan semua kadar faedah pinjaman PTPTN, dan bayaran balik minimum ialah RM100 sebulan. Hal ini bertujuan agar pelajar yang telah tamat belajar tidak mengharap kerja makan gaji untuk menampung keperluan hidup mereka termasuk membayar balik pinjaman PTPTN yang tinggi. Biar mereka berfikir bahawa mereka tidak mempunyai beban yang besar selepas tamat pengajian, sebaliknya mereka akan menjadi manusia yang tidak memilih kerja dan tangga gaji. Hal ini penting kerana pelajar lepasan universiti mempunyai semangat kerja yang tinggi dan tahap produktiviti yang mantap, jadi jangan bebankan mereka dengan hutang pinjaman belajar yang menghalang mereka daripada berdikari dengan tidak memilih apa-apa kerja. Kebanyakan pelajar lepasan universiti tidak mahu menerima bayaran gaji RM500 adalah kerana, mereka memikirkan beban hutang PTPTN dan kos hidup yang tinggi. Daripada mendapat letih dan sekadar membayar hutang kembali, lebih baik mereka menganggur dan duduk di kampung sahaja. Jadi, pinjaman PTPTN harus disemak kembali, bagi mengurangkan masalah penganggurnya dan kehilangan sumber tenaga muda.


10. Melaksanakan langkah berjimat cermat dalam sektor awam.


11. Beri tumpuan kepada sektor perkhidmatan, teknologi maklumat dan makanan – kerana industri ini merupakan kekuatan ekonomi Malaysia.


12. Menjalankan promosi besar-besaran terhadap penggunaan produk perbankan Islam yang jelas sentiasa relevan dalam semua keadaan. Pihak kerajaan harus bermula terlebih dahulu.


13. Meningkatkan kutipan zakat. Zakat penting khususnya dalam keadaan ekonomi yang terumbang ambing. Jurang antara golongan miskin dengan kaya tidak harus terlalu jauh. Dan zakat mampu mengatasi masalah tersebut.


14. Memantau fungsi perniagaan utama sektor korporat. Kerajaan harus tegas dengan menasihati badan-badan korporat yang berjaya, agar menumpukan perhatian terhadap aktiviti teras perniagaan mereka dan bukan menggunakan lebihan pendapatan yang mereka ada dengan melabur dalam aktiviti perniagaan sampingan yang tidak ada kaitan dengan perniagaan teras mereka. Hal ini dibimbangi kerana aktiviti sampingan tersebut bukanlah termasuk dalam kepakaran asas perniagaan mereka, yang akhirnya mendedahkan seluruh perniagaan mereka kepada kerugian – kerana faktor tamak dan ingin cepat untung, di samping tidak mempunyai kepakaran dalam selok-belok perniagaan sampingan tersebut.


15. Menggalakkan sektor swasta dan awam dalam melahirkan inovasi baharu, agar produk yang dilahirkan lebih berdaya saing dan menggalakkan peniaga-peniaga tempatan meneroka pasaran baharu, seperti di Afrika dan Timur Tengah.


Semoga cadangan saya ini dipertimbangkan oleh pihak kerajaan dalam usaha mencari jalan penyelesaian krisis ekonomi yang sedang melanda dunia dan Malaysia. Kepada Allah jua kita berserah moga ikhtiar kita berjaya. Dan untuk Datuk Seri Najib Tun Razak, selamat menjalankan tugas baharu!

September 15, 2008

Penulis dua dari kanan bersama dengan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin


Pada 10 September yang lalu, Sidang Editor Bahagian Majalah berkesempatan berbuka puasa bersama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di Sime Darby Convention Center. Terima kasih atas Jemputan tersebut. Jazakumullahu Khairan Kasiran.

* Dari kiri Ros, Suria Janib (Penolong Editor Dewan Masyarakat), A. Zaidel (Penolong Editor Dewan Masyarakat), Datuk Seri Khaled Nordin, Muhammad Azli Shukri (Editor Dewan Ekonomi), dan Armin Azhari (Editor Pelita Bahasa).

September 13, 2008


Ulama-us Su'
Manusia Paling Bahaya


Oleh Muhammad Azli Shukri

(Artikel saya ini telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 13/08/2003)


Ulama-us su' ertinya ulama yang buruk. Namun demikian, pada umumnya masyarakat mengertikan ulama-us su' sebagai ulama yang keji atau ulama yang jahat. Ulama yang tidak mengikuti jejak nabi SAW ini, mempunyai bermacam-macam model. Ada yang menjadi tukang fitnah, ada yang menjual agama dan ada pula yang rosak akhlaknya. Golongan ulama jenis ini, sentiasa wujud pada setiap masa dan zaman untuk merosakkan masyarakat.


Dalam sejarah Islam, hampir setiap zaman dapat ditemui ulama semacam ini. Namun begitu, agama suci ini tetap dapat dibersihkan dengan kemunculan ulama-ulama yang ikhlas mempertahankan dan membersihkan agama Allah. Dalam kalangan masyarakat awam di negara kita, gelaran ulama yang diberikan kepada seseorang itu amat disanjungi lagi dihormati. Gelaran seperti tok guru, ustaz dan sebagainya merupakan simbol penghormatan masyarakat terhadap golongan ini, yang mempunyai kelulusan tinggi dalam pengetahuan Islam. Oleh kerana kedudukan ulama dalam ajaran Islam adalah tinggi seperti mana sabda Rasulullah SAW "Ulama itu adalah pewaris para nabi'' (Riwayat Tirmizi), maka masyarakat awam amat mempercayai golongan yang dilabelkan sebagai ulama tersebut. Sedangkan tidak semua ulama boleh dilabel dan dikatakan sebagai pewaris para nabi, apatah lagi untuk mengikutinya, jika terbukti mereka tidak menurut jejak serta akhlak baginda Rasulullah s.a.w.



Hal ini pernah diisyaratkan oleh sabda baginda: "Celakalah bagi umatku (akibat) daripada (perbuatan) ulama-us su'.'' (Riwayat al-Hakim). Sabdanya lagi "Seburuk-buruk sesuatu daripada yang paling buruk ialah ulama yang buruk dan sebaik-baik sesuatu daripada yang paling baik ialah ulama yang baik.'' (Riwayat Ad-Darimi). Masyarakat akan musnah dan rosak apabila ulama-us su' dijadikan imam untuk diikuti serta dipercayai. Oleh itu, masyarakat awam harus mengetahui perbezaan antara ulama-us su' dengan ulama yang mewarisi ilmu para nabi.



Dua ciri ulama us-su' yang paling berbahaya dalam masyarakat kita pada hari ini, ialah: Ulama us-su' yang menyesatkan orang ramai dan kedua, ulama-us su' yang menjadi tukang fitnah. Golongan pertama menyesatkan orang ramai dengan fatwa-fatwa mereka yang salah. Oleh kerana mereka orang-orang yang dipercayai, maka apa-apa sahaja yang mereka katakan, akan dianggap sebagai pedoman serta menjadi pegangan dalam masyarakat. Namun demikian , sebenarnya mereka mengeluarkan pendapat atau fatwa yang mengelirukan. Apa-apa yang sebenarnya "haram" menurut Allah dikatakan "halal", dan sebaliknya apa-apa yang halal menurut Allah di "haram" kan pula.


Ulama-ulama demikian suka mentafsir ayat al-Quran serta hadisnabi mengikut nafsu serta selera mereka sahaja. Mereka gemar mengeluarkan fatwa tanpa banyak berfikir serta membuat rujukan. Bagi masyarakat awam yang jahil pula akan mudah percaya dan terpesona dengan gelagat ulama-ulama-us su' ini. Kesannya, masyarakat akan hidup dalam kesesatan dan kehancuran. Ulama-us su' tidak hanya terdapat dalam agama Islam, bahkan ulama seperti ini pernah merosakkan masyarakat Yahudi serta Nasrani seperti yang pernah diceritakan oleh seorang sahabat nabi bernama Ady bin Hatim.


"Aku pernah datang kepada Rasulullah SAW, dan pada leherku tergantung sebuah salib yang diperbuat daripada emas, Rasulullah SAW bersabda kepadaku "Wahai `Ady lemparkanlah berhala ini (salib).'' Kemudian baginda membaca ayat ini: "Mereka menjadikan orang-orang alim (ulama-ulama atau ketua-ketua agama) dan pendeta-pendeta mereka sebagai tuhan-tuhan selain Allah." (At-Taubah: 31). Maka saya bertanya: "Wahai Rasulullah, mereka itu tidak menyembah ulama-ulama dan pendeta-pendeta mereka itu."Nabi pun bertanya: "Bukankah para ketua agama dan para pendeta itu menghalalkan bagi mereka terhadap barang yang diharamkan oleh Allah? Maka kemudian mereka (pengikut) ikut menganggap halal, dan para ketua agama dan para pendeta itu mengharamkan bagi mereka terhadap barang yang dihalalkan oleh Allah, maka kemudian mereka ikut menganggap haram?'' Saya menjawab "Betul ya Rasulullah.'' Maka baginda pun menjawab: "Demikian itulah yang di namakan ibadah (menyembah ) kepada mereka.''


Ulama-us su' kedua, ialah ulama yang menjadi penyebar fitnah. Rasulullah pernah bersabda: "Akan datang suatu zaman di mana agama Islam hanya tinggal namanya sahaja, dan al-Quran pula hanya tinggal huruf dan tulisannya. Masjid-masjidnya cantik dan megah, tetapi sunyi daripada petunjuk. Ulama mereka adalah manusia yang paling jahat di antara yang ada di bawah langit. Daripada para ulama ini muncul bermacam-macam fitnah dan (fitnah itu) kembali ke dalam lingkungan mereka.'' (Riwayat Baihaqi ).


Ulama jenis ini merupakan golongan ulama yang paling berbahaya sekali. Hal ini kerana, ia bukan hanya memporak perandakan masyarakat semata-mata, tetapi turut sama mencemarkan nama serta imej institusi ulama itu sendiri. Kesannya, Masyarakat akan hilang hormat serta memandang rendah kepada ulama-ulama lain yang ikhlas dalam perjuangan mereka.


Bagaimanakah seorang ulama boleh menjadi penyebar fitnah? Jawapannya mudah . Sama ada disengaja atau tidak, apabila seseorang ulama itu mula membenci terhadap sesuatu fahaman atau golongan lain, maka sudah tentu golongan atau fahaman yang tidak sealiran dengannya itu bakal dicerca, dikutuk atau dituduh dengan pelbagai cara, agar masyarakat menjauhi serta menolak fahaman atau golongan yang tidak sealiran dengannya itu. Maka, tanpa disedari oleh ulama tersebut, ketika dia mengeluarkan penilaiannya terhadap fahaman atau golongan tertentu itu, penilaiannya sudah mula bercampur baur dengan rasa marah, iri hati, benci serta berprasangka. Dan fitnah pun terjadi tanpa disedarinya.


Ulama tukang pembawa fitnah ini, tidak hanya menabur fitnah semata-mata tetapi lebih daripada itu, kadang kala dia sanggup membuka aib serta keburukan orang lain di hadapan khalayak ramai. Sedangkan Allah telah mengingatkan kita dengan firman-Nya: "Sesungguhnya orang-orang yang suka agar tersebar keburukan dalam kalangan orang-orang beriman, bagi mereka adalah azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui (segala perkara), sedang kamu tidak mengetahui.'' (An-Nur: 19). Inilah janji Allah kepada mereka yang suka menabur fitnah.


Fitnah yang dilakukan oleh ulama-us su' ini adalah lebih bahaya daripada fitnah yang dilakukan oleh masyarakat awam. Hal ini kerana golongan ulama lebih mudah dipercayai orang ramai, kerana mereka berselindung di sebalik pakaian ala-ulama serta ucapan mereka juga dicampur-adukkan dengan ayat al-Quran serta hadis nabi. Dan ini akan lebih meyakinkan masyarakat yang kurang pengetahuannya mengenai agama Islam. Kesannya, tingkah laku ulama-us su' yang gemar memfitnah ini sedikit demi sedikit akan diikuti oleh masyarakat tanpa kita sedari.


Islam sebenarnya telah memberi garis panduan menghadapi golongan semacam ini antaranya: Pesanan serta ingatan daripada firman Allah "Hai orang-orang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal di atas perbuatanmu itu.'' (Al-Hujurat: 6 ). Dan "Maka bertanyalah kamu semua kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui.'' (An-Nahl: 43).


Kesimpulannya, ulama-us su' yang suka mencetuskan fitnah serta gemar memberi fatwa-fatwa yang sesat adalah amat berbahaya kepada masyarakat. Maka tidak hairanlah mengapa Rasulullah mendakwa bahawa ulama-us su' merupakan sejahat-jahat manusia sebagaimana kisah ini. Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah, "Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling buruk atau jahat?'' Rasulullah menjawab, "Ya Allah, hapuskanlah dosa-dosa kami. Bertanyalah kamu daripada hal-hal kebaikan dan janganlah bertanya daripada hal kejahatan. (Ketahuilah) Sejahat-jahat manusia itu, ialah seburuk-buruk ulama di tengah-tengah manusia.''(Riwayat al-Bazzar).


Dan benarlah juga pesanan yang diutarakan oleh Mu'az bin Jabal "Hendaklah kamu berhati-hati dan takut terhadap tergelincirnya seorang alim kerana kedudukannya yang agung di sisi orang ramai. Kemudian orang ramai itu ikut sama tergelincir dengannya.''

September 10, 2008


MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 5 : Langit Cerah 16 September



Apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mewar-warkan bahawa 16 September ini merupakan tarikh keramat, bersesuaian dengan hasratnya untuk menarik hampir 40 ahli parlimen BN berpaling tadah dan menyertai parti pakatan rakyat, sekali gus menobatkan beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6, begitu ramai mempercayainya. Bahkan, tidak ketinggalan dalam kalangan pemimpin UMNO dan BN yang sangat gelisah dengan percaturan politik Anwar tersebut. Namun demikian, izinkan saya melihat isu lompat parti ini di luar kerangka minda biasa.



Saya juga, seperti pemimpin-pemimpin BN dan UMNO yang lain, sama sekali tidak percaya akan berlakunya pertukaran kerajaan dengan cara yang sangat tidak demokratik itu. Pertama, saya ingin meminjam kata-kata Mohamad Sabu, Naib Presiden Pas yang mendakwa bahawa, beliau tidak berapa gemar menggunakan cara "lompat parti" sebagai jalan untuk merampas kepimpinan kerajaan BN. Menurut beliau lagi, cara inilah yang pernah ditentang oleh PAS pada suatu ketika dahulu. Dan jika cara ini yang digunakan semula, maka di manakah prinsip PAS yang dipegang selama ini? Bukankah dengan cara ini akan mengotori perjuangan suci PAS? dan jika cara kotor ini digunakan, apakah bisa ia akan berkekalan? Atau hanya sekadar merealisasikan hasrat Anwar untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia, walaupun cuma untuk sehari?



Sehingga artikel ini ditulis, begitu ramai yang bingung dan berada dalam kondisi yang serba salah serta keliru, bahawa apakah mungkin terjadi pertukaran kerajaan seperti mana yang didakwa oleh Anwar, ataupun sebaliknya? Penyakit ini tidak hanya terkena dalam kalangan rakyat biasa , bahkan menghinggapi golongan politik dan akademik yang cerdik pandai. Saya bukanlah tukang tilik seperti Nostradamus, tetapi tiap-tiap kejadian yang berlaku bisa ada tanda-tanda awalnya yang memungkinkan sesuatu perkara itu terjadi. Hal ini merupakan sunnahtullah kehidupan di dunia. Jika kita demam, ada tanda-tandanya, jika seseorang itu hendak mati, juga ada tandanya.



Begitu juga dalam isu 40 ahli parlimen akan menyertai pembangkang. Ia tiada sebarang tanda apa-apa pun. Hal ini merupakan retorik dan angan-angan seorang manusia yang kemaruk untuk berkuasa. Ada benar juga dengan kata-kata Mohamad Sabu, sewaktu diwawancara oleh sebuah laman blog, katanya “pada pandangan saya biarlah kita kukuhkan dulu pentadbiran kita di kelima-lima buah negeri yang telah kita kuasai itu, buktikan bahawa kita benar-benar tiada nepotisme, kronisme, penyalahgunaan kuasa dan rasuah, daripada situ rakyat akan yakin dan pilihan raya yang akan datang UMNO dan BN akan hancur.”



Pelbagai alasan yang diberikan sama ada yang menyokong atau yang menentang, berkenaan 40 ahli parlimen yang akan melompat parti pada 16 September ini. Namun demikian, apa-apa juga alasannya, mari kita sama-sama berfikir secara matang satu soalan ini. Pada pandangan kita selama ini, dalam kalangan ahli parlimen BN yang terdapat pada hari ini, siapakah yang agaknya mempunyai keberanian yang sama dengan Anwar Ibrahim? Rasa-rasanya ada atau tidak? Cuba kita fikirkan sejenak hal ini.

Pada pengamatan saya, Sehingga kini, masih tidak terjumpa walaupun seorang yang mempunyai keberanian setinggi Anwar Ibrahim, jadi apakah bisa mereka akan melompat parti menyertai pembangkang? Yang melompat hanyalah ahli parlimen yang benar-benar mempunyai keberanian setinggi Anwar Ibrahim sahaja. Dan jika tiada, mereka tidak akan berani melakukannya. Jika benar ada ahli parlimen yang sangat berani dan gagah perkasa, serta ikhlas memperjuangkan hak rakyat dan yakin dengan perjuangan Anwar Ibrahim, mereka tidak perlu menunggu sehingga 16 September dan tidak perlu berkumpul sehingga jumlahnya mencecah 40 orang.



Semua ini menggambarkan tiada keberanian dalam kalangan mereka. Jika benar ada dalam kalangan ahli parlimen BN yang sangat yakin dengan Anwar, lompatlah seorang-seorang, itu lebih menunjukkan keikhlasan dan maruah diri sendiri. Tetapi, jika menunggu sehingga genap 40 orang, makna mereka tiada keyakinan terhadap Anwar. Ia tetap omong kosong Anwar untuk mengharu-birukan ekonomi negara dan pelaburan.



Dalam hal ini ada baiknya, kita dengar kata-kata Ezam Mohd Nor ketika diwawancara oleh majalah SUARA baru-baru ini katanya, “Pengalaman saya dengan Anwar Ibrahim, beliau bijak dalam membuat percaturan politik dan membina persepsi terhadap perkara yang tidak ada. Bagi saya, pembentukan kerajaan 16 September ini merupakan angan-angan kosong. Kerana, bagi saya matlamat dan objektifnya membina persepsi tersebut bukan untuk membentuk kerajaan, tetapi untuk mempertahankan dan mengikat Pakatan Rakyat. Ini juga adalah kerana Pakatan Rakyat rapuh dan banyak masalah. Dalam tempoh beberapa bulan ini berapa banyak mesyuarat dalam Pakatan Rakyat telah diboikot oleh beberapa parti di dalam koalisi.”



Ezam turut menambah, “Kita kena faham Anwar bukan pemain maraton yang berstrategi. Pengalaman saya, Anwar tidak memainkan strategi jangka panjang. Dalam kitab politik Anwar, strateginya semua jangka pendek. Dia tiada strategi untuk lima tahun atau 10 tahun. Cita-citanya pun cita-cita yang terbatas untuk diri sendiri dan bukan untuk negara dan bangsa. Jadi, strategi untuk bulan ini hingga September inilah dia. Lepas September, dia akan buat strategi lain untuk tiga bulan atau enam bulan mendatang. Anwar tidak buat strategi untuk tiga tahun atau enam tahun.”


Berasaskan kepada kenyataan Mohamad Sabu dan Ezam Mohd Nor, saya sangat yakin bahawa Anwar Ibrahim sebenarnya berfikiran pendek dan bimbang akan hayat dan kelemahan parti pembangkang diketahui umum. Lantaran itu, beliau tergesa-gesa untuk “merampas” kerajaan dengan cara apa sekali pun. Bermoral atau tidak bermoral, itu cerita lain.



Apabila saya membaca Harakah edisi 8-11 September 2008, dengan tajuk yang besar di bahagian belakang surat khabar tersebut berbunyi, “Ikut Jadual : Rancangan Peralihan Kuasa 16 September”, tiba-tiba sahaja saya teringat mimpi indah pengasas dan Syeikhul Arqam, Ustaz Ashaari Muhammad dalam tulisan beliau dan pemimpin-pemimpin kanan pergerakan tersebut pada suatu ketika dahulu, yang sering mendakwa bahawa, “Semuanya dalam Jadual Allah” untuk menobatkan Ashaari Muhammad sebagai Perdana Menteri Malaysia, menggantikan Mahathir pada suatu ketika dahulu. Malah, lebih berani lagi, mereka mendakwa bahawa Ashaari atau lebih dikenali sebagai Abuya Syeikh Imam At-Tamimi bakal menyerahkan panji-panji perjuangan kepada Imam al-Mahdi untuk mengembalikan keamanan dan kedamaian dunia.



Semua janji-janji Ashaari Muhammad adalah palsu dan pengikut-pengikutnya turut ditipu. Begitu jugalah dengan tarikh 16 September, yang didakwa oleh Anwar Ibrahim sebagai tarikh keramat dan melompat. Sesungguh, Allah Maha mengetahui niat sebenar Anwar Ibrahim, apakah beliau ikhlas untuk agama, negara dan bangsanya, atau semata-mata mahu segera mencapai cita-cita politiknya menjadi Perdana Menteri Malaysia. Saya yakin sama ada 16 September ataupun 20 September yang telah bertukar tarikh dan tiada ketetapan, sesungguhnya langit Malaysia tetap cerah pada tarikh-tarikh tersebut. Tiada lompat-melompat dan tiada pertukaran kerajaan. Sebenarnya, antara Anwar dengan Ashaari (2A) tiada bezanya. Masing-masing berkhayal dengan kerusi panas Perdana Menteri. Begitulah cara mereka menarik sokongan penyokong fanatik yang memuja mereka secara membuta-tuli. Dan seperti kata-kata Ezam, Anwar apabila berjanji, sama ada sesuatu perkara itu akan berlaku atau tidak, sesungguhnya beliau sudah pun menyediakan jawapannya, kerana itulah Anwar Ibrahim yang beliau kenali selama ini.

September 9, 2008


BLOG SAYA INI, INGIN MERAKAMKAN SELAMAT PENGANTIN BAHARU KEPADA RAKAN SEKERJA DAN RAKAN BLOG, SAUDARA MOHD KHAIRULANUAR MANSHOR DAN ISTERI TERCINTA NOR FADHILAH AHMAD ATAS PERKAHWINAN MEREKA PADA 17 OGOS 2008 BARU-BARU INI.


DOA SAYA AGAR KALIAN BAHAGIA SEHINGGA KE ANAK CUCU. AMIN. MAHA SUCI ALLAH YANG MENJADIKAN MANUSIA BERPASANG-PASANGAN.

September 7, 2008


MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 4 : Jalan Lain Ke Neraka



Saya mendapat begitu banyak respon ekoran tulisan saya yang agak keras mengkritik Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam siri Monolog Azli Shukri Bab 3 baru-baru ini. Yang pelik dan aneh ialah, ramai yang seolah-olah tidak dapat menerima kenyataan bahawa Anwar Ibrahim juga adalah manusia biasa, seperti kita. Dia juga tidak terlepas daripada sebarang kesalahan dan kesilapan. Keadilan bukan hak mutlak Anwar Ibrahim, kebenaran juga bukan hak mutlak Anwar Ibrahim. Keadilan dan kebenaran merupakan hak semua orang. Jika Tun Dr Mahatir Mohamad, pada suatu ketika dahulu pernah dituduh sebagai MahaFiraun, maka apakah bezanya pula dengan Anwar Ibrahim yang jelas-jelas tidak peduli tentang ketuanan Melayu dan kontrak sosial yang menekankan hak keistimewaan orang-orang Melayu agar terus terpelihara? Seperti yang kita sedia maklum apabila Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin menyerahkan 400 hektar tanah kepada sembilan buah sekolah persendirian Cina di Perak, ramai yang melihat ia merupakan keputusan DAP dan bukan keputusan MB sendiri. Menurut Profesor Datuk Dr. Amri Baharuddin, Pengarah Institut Kajian Etnik (KITA) UKM, beliau percaya keputusan tersebut merupakan keputusan DAP, “PKR dan PAS tidak boleh berbuat apa-apa, melainkan terpaksa akur dengan keputusan tersebut. Menteri Besar Perak pula, hanya boneka kepada parti tersebut”. Sambungnya lagi, “kedudukan Muhammad Nizar dalam kerajaan Perak boleh diibaratkan sebagai ‘Telur Dihujung Tanduk’, ini semua mainan politik dan Muhammad Nizar tidak boleh berbuat apa-apa jika mahu kekal sebagai Menteri Besar Perak”.




Tidak sampai enam bulan mentadbir Perak, PKR dan PAS mengkhianati orang Melayu, sedangkan orang Melayu jauh lebih ramai penduduknya di negeri tersebut. Cuba kita bayangkan, apa yang akan terjadi kepada tanah-tanah di seluruh negeri Perak, jika PKR, PAS dan DAP berkuasa untuk 10 tahun lagi? Jika UMNO kononnya dituduh menghancurkan negara yang sudah merdeka selama 50 tahun ini, maka bolehlah saya katakan pula bahawa PKR, PAS dan DAP hanya memerlukan lima tahu sahaja untuk menghancurkan seluruh kontrak sosial dan mengizinkan negara ini ditadbir dalam bentuk hukum rimba. Malah, negara asing juga, khususnya Amerika Syarikat bertepuk tangan kerana proksi mereka berjaya menjadi Perdana Menteri Malaysia yang baru. Hujahnya mudah, ideologi yang diguna pakai oleh PKR, PAS dan DAP adalah berlandaskan kepada persamaan semua kaum, tiada lagi mengikut realiti sesuatu kaum. Menurut pembangkang, kekayaan Malaysia perlu diberi secara sama rata, tanpa mempedulikan realiti sesuatu kaum. Jika orang Melayu masih lemah, biarkan sahaja, hanya yang kuat sahaja boleh hidup. Begitulah dengan kata yang mudah dan tepatnya. Dan jika bangsa lain kuat, walaupun mereka tidak ramai, maka merekalah yang harus memerintah negeri atau negara ini. Tiada lagi istilah siapakah penduduk asal negara ini. Semuanya adalah sama di sisi mereka. Konsep yang diguna pakai oleh pembangkang ini adalah seiring dengan cara orang Amerika mengetepikan kaum Red Indian, penduduk asal negara tersebut.




Jika UMNO dan BN dituduh mengamalkan rasuah dan penyelewengan kuasa. Apakah nama untuk kita berikan kepada PKR, PAS dan DAP yang jelas hanya mahukan kuasa dan memporak-perandakan negara ini, dengan pelbagai ideologi yang berbeza-beza dan hanya mengorbankan kontrak sosial yang sekian lama telah terbina? Apakah kita menyangka, bahawa dalam kerajaan campuran PAS, DAP dan PKR, maka rasuah dan penyelewengan kuasa tidak akan berlaku sama sekali? Saya khuatir mereka jauh lebih teruk daripada pentadbiran kerajaan BN sebelum ini. Seperti yang saya tanyakan selalu, apakah kita yakin DAP mampu ditunduk dan dikawal oleh PAS? Apakah PAS dengan ketokohan Nik Aziz dan Haji Hadi mampu mengalahkan ideologi yang dipegang oleh Karpal Sing dan Lim Kit Siang? Ataupun PAS akan dipijak dan dimain-mainkan oleh DAP untuk memenuhi agenda politik sempit mereka yang dipanggil Malaysia Malaysian itu? Semua ini telah menyebabkan Malaysia bertambah kucar-kacir dan tidak akan berlaku lagi keadilan kepada semua kaum. Dan sesungguhnya, Malaysia sudah tergelincir jauh daripada landasannya yang sebenar – kerana kita telah memilih parti yang tidak secocok dari segi fikrah dan asas perjuangan mereka, iaitu PAS, PKR dan DAP.




Dan generasi akan datang, akan menyalahkan nenek moyang mereka lalu bertanya, mengapakah Malaysia menjadi sebegini rupa – mengapakah kami, orang Melayu tidak ada lagi keistimewaannya? walaupun negara ini merupakan tanah air kami yang asal. Salah siapakah ini? mengapakah kami, orang Melayu semakin hari semakin terpinggir, malah lebih teruk lagi selepas pakatan rakyat memerintah? Mengapa kami, orang Melayu mesti begitu banyak bertolak ansur dan berkongsi akan hak-hak kami yang telah terjamin di sisi perlembagaan?Akhirnya, kubur kita akan dikencing oleh generasi akan datang, kerana kebodohan kita sendiri yang lebih gemar mengikut rasa hati dan tidak berfikiran jauh. Kita mengharapkan PKR, DAP dan PAS mampu mentadbir negara ini dengan lebih baik, tetapi rupa-rupanya, mereka membawa kita jalan lain ke neraka!

September 4, 2008


MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 3 : Di manakah Syaitan?


Kepercayaan sesetengah masyarakat Cina terhadap burung Phoniex sememangnya tidak dapat disangsikan. Mereka percaya bahawa Phoniex merupakan sejenis burung yang penuh dengan keajaiban dan kesaktian. Jika burung tersebut jatuh ke bumi, ia bisa hidup kembali dan menjadi burung Phoniex yang baru. Yang tidak lagi bersifat asalnya. Phoniex yang baru muncul ini, adalah lebih ganas dan tiada perikemanusiaan.



Kita lupakan seketika kisah Phoniex di atas. Ramai yang tidak sedar, khususnya penyokong PKR bahawa Anwar Ibrahim yang sedang mereka sokong, puja dan sanjung ini bukanlah Anwar Ibrahim yang mereka kenali 10 tahun yang lalu. Anwar Ibrahim yang mereka kenali 10 tahun yang lalu telah lama mati dan meninggalkan kita semua. Kita kena terima hakikat tersebut. Anwar dahulu telah lama dibunuh dan dikuburkan oleh Tun Mahathir Mohamad di penjara Sungai Buloh. Hakikatnya, Anwar Ibrahim yang dipuji dan dipuja oleh penyokong-penyokongnya sekarang hanyalah jasadnya sahaja dan bukan jiwa Anwar Ibrahim yang mereka kenali suatu ketika dahulu. Sifat, gaya dan perangainya sudah jauh berubah, malah sifat bongkak dan takbur yang ditunjukkan oleh beliau akhir-akhir ini membuktikan bahawa beliau seolah-olah lupa kepada kuasa Tuhan yang Maha Besar dan Maha Mengetahui. Malah, pengikut-pengikutnya juga sudah terikut-ikut dengan cara dan gaya idola mereka ini sehingga melupakan kuasa Tuhan dan terlalu taasub kepada kuasa rakyat yang mereka dakwa akan menentukan segala-galanya.



Kebongkakan Anwar Ibrahim untuk mengajar Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak bagaimana mahu menjadi seorang Perdana Menteri dan Timbalan Perdana yang baik, menjelaskan lagi “perangi” barunya itu. Seakan-akan semua orang tidak betul dan yang betul hanyalah Anwar Ibrahim! Semua ini menyebabkan PKR lupa kepada kuasa Allah yang mengatasi segala-galanya. Kenyataan Ketua PKR Sarawak, Dominique Ng yang berbunyi “Tiba 16 September ini, kita akan tunjukkan siapakah yang sebenarnya bermimpi atau bercakap benar”. Siapakah Dominique yang berkuasa menentukan jatuh bangun seseorang pemimpin itu? Tuhankah dia? Anwar dan Dominique begitu yakin, malah sanggup mendakwa bahawa “Confirm” 40 ahli Parlimen BN akan menyertai PKR dan menobatkan Anwar Ibrahim sebagai PM yang ke-6 pada tarikh keramat 16 September ini. Wah! Kuasa Tuhan telah ditolak ke tepi. Yang berkuasa sekarang dan yang menentukan adil dan tak adilnya sesuatu kerajaan pada hari ini ialah Anwar Ibrahim! Siapa Anwar? Begitu sombong dan bongkak mendabik dada sebagai manusia suci yang dipuji seperti nabi!



Kata-katanya jauh lebih dipercayai daripada surah Ali Imran ayat 61. Bahkan penyokong-penyokong fanatik beliau tidak hanya menolak fikiran waras, malah sanggup pula mempertikaikan kaedah sumpah Mubahalah yang jelas terdapat di sisi Islam. Semua orang BN adalah jahat, semua orang BN ingin berkonspirasi menjatuhkan insan suci dan mulia bernama Anwar Ibrahim – sejak beliau masih berada di dalam UMNO, benarkah begitu? Siapakah yang jatuh dan siapakah pula yang menjatuhkan, ketika Anwar bersama UMNO untuk merampas kerusi Timbalan Presiden UMNO ketika itu? Dan siapakah yang dibeli serta siapakah pula yang membeli para perwakilan Sabah dan Sarawak untuk bersama menjatuhkan Tun Ghafar Baba? Semua ini hanya mampu dijawab oleh manusia yang waras fikirannya. Bukan manusia yang kaki fanatik buta kepada kebenaran. Kebenaran tidak mengira sesiapa pun individu itu, Tun Mahathir, Nik Aziz, Haji Hadi mahupun Anwar – semua tidak akan terlepas daripada pertimbangan dosa dan noda!



Kemarahan Anwar terhadap tuduhan Perdana Menteri bahawa PKR akan merampas mandat rakyat melalui cara-cara yang tidak demokratik ada benarnya. Anwar yang pada asalnya tidak dapat menerima hakikat, bahawa PKRlah yang sebenarnya tidak berupaya membentuk kerajaannya sendiri melalui peti undi dalam PRU ke-12 baru-baru ini. Kemudian menghasut ahli-ahli Parlimen BN agar menodai mandat rakyat yang telah memilih mereka atas nama Barisan Nasional untuk melompat ke dalam PKR. Jika hal ini berlaku dalam kalangan ahli Parlimen PAS, saya percaya sudah tentu mereka yang melompat tersebut akan dituduh dengan bermacam-macam tuduhan, termasuklah dikatakan sebagai penentang Islam dan membelakangi kepercayaan pengundi. Apakah bezanya semua ini?



Anwar sudah berubah seratus peratus, kekuasaan dan sokongan rakyat yang memujanya merupakan ujian Allah ke atasnya, bukan nikmat dan kejayaan yang membawa kepada riak, bongkak dan sombong dalam dirinya! Anwar yang ada pada hari ini, bukanlah Anwar yang kita kenal dahulu. Anwar yang dahulu sudah mati, dan Anwar yang “baru” ini telah bangkit daripada kuburnya lantaran pemujaan dan ayat-ayat fanatik yang dihamburkan oleh para penyokong taasubnya selama 10 tahun kematian beliau.



Anwar tidak ubah seperti seekor burung Phoniex yang dipuja kesaktiannya dan kemudian jatuh mati serta hidup kembali menjadi seekor Phoniex yang baru, yang bangkit daripada dendam kesumat dan hati yang penuh dengan kebencian. Semua ini adalah sifat syaitan yang harus kita hindari. Syaitan pun tidak akan mengetahui apakah yang akan terjadi pada masa akan datang, ilmu itu hanyalah milik Allah. Tetapi aneh, Anwar Ibrahim, Dominique dan pemimpin-pemimpin PKR yang lain sudah tahu apakah yang akan terjadi pada 16 September ini! Seolah-olah masa dan kuasa adalah milik mereka. Jadi di manakah Tuhan dalam diri mereka? Dan apabila Anwar berucap di Permatang Pauh pada 2 September lalu dengan kata-katanya yang cukup yakin berbunyi, “16 September akan tercipta satu lagi lingkaran sejarah negara apabila Malaysia Baru dibentuk dengan kemasukan Ahli Parlimen daripada Sabah, Sarawak dan Semenanjung.” Maha suci Allah, ada hamba-Mu yang bongkak mendabik dada seolah-olah dia adalah Tuhan yang tahu apa-apa yang akan berlaku di hari muka!



Ini bukanlah Anwar yang sebenar, tetapi merupakan Anwar Ibrahim yang sudah wujud dalam jiwanya roh-roh jahat. Seakan-akan timbul semula Hitler, Lenin, Karl Mark dan Machiavelli dalam batang tubuhnya. Semua ini terjadi adalah kerana terlalu taasub kepada kehebatan diri sendiri, yang sebenarnya merupakan ujian Allah kepada beliau. Di bulan yang mulia ini, sesungguh syaitan telah dirantai, tetapi kepada manusia yang ingin menjadi syaitan tiada sesiapa pun yang menghalang! Semoga Allah selamatkan Malaysia daripada kebinasaan. Mari kita semua berdoa dan bermunajat kepada Allah, agar 16 September ini, langit Malaysia tetap cerah!



“Ya Allah, Tuhan yang Maha Berkuasa, andai kata ada usaha yang tidak jujur dan ikhlas untuk merobah keamanan dan ketenteraman negara dan agama tercinta kami ini, maka Engkau hancurkanlah dengan sehancur-hancurnya, dan janganlah Engkau uji kami sebagai rakyat Malaysia dengan ujian yang tidak mampu kami hadapi. Andai kata Anwar Ibrahim adalah yang terbaik untuk agama dan negara kami, maka Engkau berikanlah petunjuk, tetapi jika Anwar Ibrahim membawa fitnah dan kehancuran kepada agama dan negara kami, maka Engkau jauhkanlah dia daripada kami. Ya Allah, berikanlah petunjuk dan kebenaran, agar fitnah yang menyelubungi bumi Malaysia ini dapat dibersihkan kembali. Amin, Amin ya Rabbil’alamin.”



September 1, 2008




Nasihat Pemimpin
Patuhi Etika Islam


Oleh Muhammad Azli Shukri

(Artikel saya ini telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 18/09/2003)


Dalam Islam, pemimpin atau pemerintah yang telah dilantik haruslah diikuti perintahnya, selagi perintah tersebut tidak bercanggah dengan suruhan wahyu dan perintah Rasul, seperti mana firman Allah di dalam surah an-Nisa ayat 59, "Wahai orang-orang yang beriman! patuhilah olehmu perintah Allah dan patuhilah olehmu perintah Rasul dan ulil amri di antara kamu."



Oleh kerana para pemimpin atau pemerintah merupakan manusia biasa dan tidak terlepas daripada melakukan dosa dan maksiat, maka mereka juga wajib diberi nasihat oleh rakyat yang sedang di pimpinnya, bersesuaian dengan roh Islam itu sendiri yang berteraskan kepada amar makruf nahi mungkar, sebagaimana firman Allah, "Kamu adalah umat yang terbaik yang telah dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah.'' (Ali Imran: 110).



Firman-Nya yang lain bermaksud: "Dan hendaklah ada dalam kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar. Merekalah orang-orang yang beruntung.'' (Ali Imran: 104).



Oleh sebab Islam amat menyeru umatnya untuk saling menasihati, maka Islam juga mengajar bagaimanakah etika dalam menyampaikan nasihat, khususnya menyampaikan nasihat kepada para pemimpin atau pemerintah Islam.



Antara etika Islam dalam menasihati pemerintah atau pemimpin adalah melalui jalan atau cara sembunyi-sembunyi, seperti mana hadis Rasulullah ini: "Sesiapa yang ingin menasihatkan pemerintah dengan suatu perkara, maka janganlah ia paparkan di khalayak ramai. Akan tetapi hendaklah ia mengambil tangan penguasa (raja) dengan empat mata. Jika ia menerima, maka itu (yang diinginkan) dan kalau tidak, maka sungguh dia telah menyampaikan nasihat kepadanya. Dosa bagi dia dan pahala baginya (orang yang menasihati ).''



Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad al-Khaitysami dalam kitab al-Majma' dan Ibn Abi Hashim dalam kitab as-Sunnah. Syeikh Muhammad Nashiruddin al-Albani mensahihkannya, begitu juga dengan Syeikh Abdullah Barjas berasaskan kepada banyak yang meriwayatkannya sehingga kedudukan hadis tersebut adalah sahih dan bukannya daif sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah pihak.



Hadis tersebut merupakan dasar dalam menasihati pemerintah atau para pemimpin pada kaca mata Islam. Dan berpandukan kepada hadis tersebut jugalah, Imam asy-Syaukani, seorang ulama salaf telah berkata "Bagi orang-orang yang ingin menasihatkan imam (pemimpin) dalam beberapa masalah, (lantaran pemimpin itu telah berbuat salah), seharusnya ia tidak mengeluarkan kata-kata yang buruk di hadapan khalayak ramai. Tetapi sebagaimana dalam hadis di atas, bahawa ia sepatutnya mengambil tangan imam dan berbicara empat mata dengannya, kemudian menasihatinya tanpa merendahkan penguasa Allah tersebut.''



Perkara ini disokong oleh Syeikh Muhammad Soleh al-Usaimin sebagaimana katanya, "Sesungguhnya sesiapa yang menentang pemimpin dalam perkara yang bukan prinsip dalam agama dengan terang-terangan dan mengingkarinya di perkumpulan-perkumpulan masjid, tempat-tempat kajian dan sebagainya, itu semua sama sekali bukan tata cara menasihati. Oleh sebab itu, jangan engkau tertipu dengan orang yang melakukannya, walaupun timbul daripada niat yang baik. Hal ini menyalahi cara golongan salaf yang harus diikuti. Semoga Allah memberi hidayah kepadamu.''



Etika menasihatkan pemerintah dengan cara sembunyi-sembunyi merupakan satu perkara yang terbaik demi mengelakkan timbulnya fitnah dalam kalangan masyarakat. Di samping itu ia dapat mencegah berlakunya perpecahan, benci-membenci serta timbulnya ghaibah (yakni membuka aib orang lain), namimah (melaga-laga orang agar bermusuhan), berprasangka dan pendustaan.



Imam Bukhari meriwayatkan sebuah kisah daripada Usamah bin Zaid bahawa beliau ditanya: "Mengapa engkau tidak mengadap Uthman untuk menasihatkannya?'' maka jawab beliau "Apakah kamu berpendapat semua nasihatku kepadanya itu harus diperdengarkan kepada kamu? Demi Allah! sesungguhnya aku telah menasihatkannya hanya antara aku dengan dia. Dan aku tidak ingin menjadi orang pertama yang membuka pintu (fitnah) ini.''



Inilah cara bagaimana ulama salaf menasihatkan para pemerintah yang melakukan kesilapan pada ketika itu. Metode ini amat bertepatan dengan firman Allah dalam surah an-Nahl ayat 125 yang bermaksud: "Ajaklah mereka kepada jalan Tuhan dengan hikmah dan pengajaran yang baik dan bertukar fikiranlah dengan mereka menurut cara yang sebaik-baiknya. Sesungguhnya Tuhanmu lebih tahu siapa yang sesat jalannya, dan Dia lebih mengetahui pula orang-orang yang menuruti jalan yang benar.''



Agak malang, yang terjadi kepada sebahagian umat Islam di negara ini yang terang-terangan mengabaikan kaedah yang diajar oleh Islam dalam menasihati para pemerintah. Golongan yang dihinggapi penyakit suka menimbulkan fitnah ini cukup gemar menasihatkan para pemerintah dengan kata-kata nista, kesat, celaan-celaan yang buruk serta ejek-ejekan yang mengaibkan mereka di khalayak ramai. Kemudian, orang ramai yang turut hadir, bersama-sama menanggung dosa daripada apa yang telah mereka dengarkan itu.



Kaedah menasihatkan seperti ini, merupakan kaedah yang terpesong jauh daripada ajaran Islam, kerana ia bercampur baur dengan dosa dan maksiat. Firman Allah dalam surah al-Humazah ayat 1 ini haruslah di jadikan peringatan kita bersama, "Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela.''



Kaedah kotor dalam menasihatkan pemerintah yang diamalkan oleh segelintir umat Islam di negara ini, sudah mula diterima dan dipraktikkan oleh masyarakat awam yang rata-ratanya berpengetahuan cetek dan gemar bertaklid buta.


Sebenarnya, golongan yang suka menasihatkan pemerintah dengan cara kotor ini terlupa kepada larangan Rasulullah dalam sebuah hadis yang telah di riwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah yang bermaksud "Janganlah kalian saling mendengki, saling mencela, saling membenci dan saling bermusuhan. Jangan pula sebahagian kalian berbuat aniaya terhadap sebahagian yang lain, tetapi jadilah kalian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Orang Muslim adalah saudara orang Muslim yang lain, tidak boleh menganiaya dan menghinanya, tidak boleh pula merendahkannya. Takwa di sini - sambil mengisyaratkan ke dadanya sebanyak tiga kali. Cukuplah dianggap suatu kejahatan bagi seseorang apabila ia menghina saudaranya yang Muslim. Setiap orang Muslim atas orang Muslim lainnya diharamkan darah, harta benda dan kehormatannya.''



Teladan yang ditunjukkan oleh Umar Abdul Aziz ketika seorang lelaki menceritakan sesuatu tentang diri seseorang di hadapannya, haruslah dijadikan contoh dan iktibar bagi diri kita. Umar Abdul Aziz berkata kepada lelaki tersebut "Jika kamu menghendaki, maka aku akan mempertimbangkan perkaramu. Jika kamu dusta, bererti kamu termasuk orang yang disebut di dalam ayat ini, iaitu "jika datang kepada kalian orang fasiq membawa berita, periksalah dengan teliti.'' (al-Hujurat: 6). Dan jika kamu benar, maka kamu termasuk orang yang disebut di dalam ayat, "yang banyak mencela, yang kian kemari menghambur hasutan.'' (al-Qalam: 11). Dan jika kamu suka, maka kami memaafkanmu.'' Lelaki itu menjawab, "wahai amirul mukminin, maafkanlah, aku tidak akan mengulangi perbuatan itu selama-lamanya.''



Beginilah caranya Umar Abdul Aziz, mujaddid kurun pertama mendidik dan menasihati rakyat di bawah pimpinannya. Dan begini jugalah al-Quran dan sunah mengajar kita tentang etika bagaimana menasihati para pemerintah, agar nasihat yang kita berikan itu tidak diselaputi dengan rasa benci, marah, dengki dan prejudis.



Sebaliknya, biarlah nasihat kita itu diberikan dengan rasa rendah diri, ikhlas, jujur dan disertai dengan rasa kasih sayang sesama kita sebagai satu ummah yang beriman. Seperti mana firman Allah ini, "Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersamanya adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka.'' (al-Fath: 29).



Dan sabda Rasulullah yang bermaksud, "Agama adalah keikhlasan nasihat-menasihati.'' Kami bertanya "Untuk siapa, wahai Rasulullah ?'' Jawab baginda, "Untuk Allah, kitab dan rasul-Nya, pemimpin kaum Muslimin dan seluruh kaum Muslimin pada umumnya.'' (Riwayat Imam Muslim).



Petunjuk-petunjuk al-Quran dan sunah inilah yang diamalkan oleh ulama-ulama salaf dalam proses mereka menasihati sesama kaum Muslim. Bersesuaian dengan kata-kata Imam Ahmad, "Manusia itu sangat memerlukan pendekatan dan sikap yang lemah lembut terhadap amar makruf nahi mungkar, tanpa harus dipaksa kecuali orang yang jelas menyatakan dirinya fasiq, maka ia tidak lagi memiliki jarak-jarak yang harus diperhatikan.''



Begitu jugalah sikap Ibn Mas`ud, ketika beliau bertembung dengan kumpulan orang yang sedang berseronok melakukan kerja-kerja syubhah atau yang jelas mungkarnya. Beliau hanya berkata, "Perlahan-lahanlah sedikit semoga kamu dikasihi Allah.''



Beginilah tasawur Islam yang cantik itu, dalam mendidik penganutnya agar saling menasihat, namun masih tetap berada dalam landasan persaudaraan Islam. Oleh kerana itulah Islam mempunyai etikanya yang tersendiri dalam menyampaikan nasihat kepada para pemerintah atau pemimpin, agar tidak timbul perpecahan dan perasaan saling membenci dalam kalangan masyarakat.


*Gambar : Penulis sedang memberikan ceramah dalam PRU ke-12 baru-baru ini.