Tetamu Kehormat...

November 13, 2008


"Beli Emas Ketika
Ekono
mi Tidak Menentu."
- Prof. Bala Shanmugam



Oleh Muhammad Azli Shukri



Ekonomi dunia yang semakin tertekan akibat daripada masalah kewangan yang melanda AS, diburukkan lagi dengan pengumuman ahli kongres AS yang meluluskan pakej bantuan kewangan berjumlah AS$700 bilion bagi tujuan menstabilkan pasaran kewangannya yang dikatakan semakin teruk. Pengumuman tersebut menggambarkan betapa serius masalah kewangan yang sedang melanda AS dan langkah yang sewajarnya perlu diambil. Sehubungan dengan itu, ikuti pandangan Profesor Dr. Bala Shanmugam dari Monash University Sunway dan penulis buku Subprime Mortgage Crisis : Causes, Effects and The Way Forward bagi mendapatkan pandangannya berkenaan isu tersebut.



Apakah sebenarnya yang berlaku semasa krisis Subprima di Amerika Syarikat?



Krisis Subprima pada asasnya berlaku disebabkan oleh dua perkara, pertama pihak bank yang memberi pinjaman telah mengehadkan kadar pinjaman kepada peminjam. Hal ini disebabkan, kebanyakan peminjam mempunyai masalah untuk membayar balik pinjaman yang telah diberikan. Oleh sebab itu, pihak bank terpaksa mengehadkan kadar pinjaman. Kedua, disebabkan kebiasaan rakyat di Amerika Syarikat, pinjaman yang dilakukan oleh mereka akan dijual semula. Pinjaman ini dijual kepada individu yang lain. Hal ini lebih kepada perundingan penjualan sekuriti antara satu pihak dengan pihak yang lain. Proses lebih kurang seperti Cagarmas. Sekiranya keadaan ekonomi pada kedudukan yang baik, perkara ini tidak berlaku. Disebabkan berlakunya gangguan kepada pinjaman bank, secara tidak langsung semuanya terlibat sama. Bank mula menanggung kerugian yang tinggi kerana pinjaman yang diberikan tidak dapat diperoleh kembali. Inilah perkara yang berlaku sebenarnya sewaktu krisis subprima di AS.



Adakah pihak kerajaan AS campur tangan dalam soal subprima yang berlaku?



Dahulu, kerajaan AS tidak campur tangan dalam krisis yang berlaku. Namun demikian, apabila keadaan krisis kewangan semakin meruncing, pihak pentadbiran AS terpaksa campur tangan untuk membantu. Ahli kongres telah bersetuju untuk menyuntik sejumlah AS$700 bilion bagi membangunkan semula keadaan syarikat dan bank yang menerima kesan daripada krisis ini. Sebenarnya, bantuan ini diberikan adalah untuk melindungi syarikat yang terbabit daripada mengalami kerugian yang teruk.



Apakah yang berlaku kepada American International Group?



AIG terlibat dalam krisis ini secara langsung kerana syarikat ini terlibat dalam skim yang sama. Skim sekuriti yang sedia ada telah mengalami masalah yang besar dan telah mencapai kegagalan.



Adakah krisis yang berlaku di AS memberi implikasi secara langsung kepada Malaysia?



Krisis yang terjadi di AS tidaklah memberi kesan yang secara terus kepada Malaysia. Mungkin hanya sesetengah bank yang mempunyai bon dan sekuriti, di sana akan mengalami sedikit gangguan. Kesan secara langsung kepada negara adalah sangat minimum. Tetapi, hal ini memberi kesan secara tidak langsung. Mengapa saya katakana begitu? Eropah dan Amerika Syarikat merupakan negara yang mempunyai kuasa beli yang tinggi. Apabila berlakunya krisis kewangan di AS, kuasa beli pengguna akan menurun dan kerana pengguna tidak keluar berbelanja.



Bagaimana pula kesannya kepada pelabur di Malaysia?



Pelabur pada ketika ini berada pada situasi tunggu dan lihat, mereka sedang memerhati perkembangan ekonomi yang bakal terjadi selepas ini. Mereka tidak mahu melabur kerana keadaan pasaran global yang tidak menentu. Pelabur sudah semestinya tidak mahu mengambil risiko yang besar ini. mereka hanya memikirkan pulangan yang berganda sahaja. Apabila indeks harga saham susut, nilainya juga akan turut susut dan pelabur semakin khuatir untuk melabur dan akhirnya mereka terpaksa “angkat kaki” untuk melabur di tempat lain.



Apakah langkah yang terbaik bagi menangani masalah ini?



Memang tidak dapat dinafikan bahawa keadaan ekonomi kini sedang mengalami kitarannya, sebagaimana yang berlaku pada tahun 1997. Dahulu, negara yang terbabit tidak mengetahui cara dan kaedah yang terbaik untuk menanganinya. Tetapi, krisis yang berlaku pada kali ini, walaupun berada di luar jangkaan, namun demikian negara yang terlibat sudah mengetahui jalan yang terbaik untuk mengatasinya. Krisis kali ini sememangnya mempunyai kesan yang besar, tetapi boleh ditangani dengan baik dalam jangka masa dua hingga tiga tahun dari sekarang. Misalnya, Kerajaan AS sedang berusaha menyuntik dana ke dalam syarikat-syarikat yang terbabit bagi membantu menyelesaikan kemelut ini. Inilah antara kaedah yang telah digunakan oleh Malaysia pada tahun 1997.



Adakah cadangan supaya Ringgit ditambat semula sepertimana yang berlaku pada tahun 1997 diperlukan ketika ini?



Hal ini semuanya bergantung kepada keadaan semasa. Adakah perlu untuk Malaysia melakukan tambatan ringgit pada ketika ini, perlu dinilai dan dikaji dengan lebih terperinci. Sememangnya krisis yang berlaku menyebabkan nilai mata wang juga turut jatuh. Mungkin ada baiknya jika kita mengikat ringgit dari sekarang supaya nilainya tidak akan jatuh dengan lebih teruk lagi. Kita mahukan kestabilan nilai mata wang itu terus kukuh. Kita tidak mahu perkara yang berlaku kepada sesetengah nilai mata wang yang jatuh teruk. Namun demikian, perkara ini juga ada baik dan buruknya juga. Thailand misalnya. Pada tahun 1997, Tidak menggunakan kaedah tambatan mata wang Baht, tetapi masih tetap stabil. Oleh sebab itu, banyak cara dalam menyelesaikan sesuatu kemelut ekonomi itu dan bergantung pada keadaan sesebuah negara. Manakala bagi rakyat pula, yang paling penting ialah keputusan yang dibuat adalah benar-benar tepat untuk memastikan nilai mata wang ringgit terus kukuh.



Pada pandangan Prof. sampai bila krisis ini akan berlarutan?



Saya menjangkakan krisis ini tidaklah akan berlarutan sehingga memakan masa bertahun-tahun. Krisis ini mungkin akan pulih selewat-lewatnya pada awal tahun 2009. Hal ini kerana, apabila kerajaan AS mula menyuntik dana bagi membantu syarikat terlibat, keadaan kembali pulih dan perlahan-lahan menunjukkan kestabilan. Pengalaman lampau sebenarnya banyak membantu AS, khususnya menangani krisis ini dengan lebih tersusun.



Ramai yang mengatakan bahawa krisis yang berlaku disebabkan sistem kapitalis dan sudah sampai masanya kita berubah kepada sistem kewangan Islam, apakah pandangan Prof. mengenai hal ini?



Kita tiada pengalaman mengenainya ketika ini, lagipun sistem kewangan Islam masih lagi baru bertapak berbanding dengan sistem kapitalis yang sudah beratus tahun. Perbezaan utama antara sistem kewangan Islam dengan Kapitalis ialah kadar faedahnya. Apabila kadar faedah tinggi, maka, inilah yang berlaku. Sistem kewangan Islam tidak mengamalkan sistem faedah, dan di sinilah letaknya kelebihan sistem kewangan Islam. Mungkin hal ini baik, tetapi kita tidak boleh menjangkanya kerana tiada pengalaman. Ketika ini, kita semua terikat dengan penggunaan kadar faedah dan hal ini memang tidak boleh dinafikan. Kelemahan juga dapat dilihat dalam sistem kewangan Islam di beberapa buah negara seperti Iran, Pakistan dan Sudan yang masih kurang berjaya. Mungkin juga mereka tidak mengaplikasikan sistem ini sepenuhnya. Tetapi, jika kita menggunakan sepenuhnya sistem kewangan Islam saya yakin kita boleh berjaya.



Adakah krisis yang berlaku ada kaitan dengan inflasi di Malaysia?



Sememangnya hal ini sangat berkaitan antara satu sama lain. Apabila kemelesetan ekonomi yang terjadi di AS, secara tidak langsung dunia juga merasa tempiasnya. Seperti yang saya katakan tadi, kuasa membeli di AS sangat tinggi. Apabila krisis kewangan ini terjadi, kuasa membeli pengguna juga turut terjejas dan apabila kuasa membeli pengguna terjejas, negara-negara yang mengamalkan FDI turut terjejas sama ada dari segi pengeluaran mahupun pendapatan.



Sektor manakah yang terjejas secara langsung akibat daripada krisis ini?



Saya melihat sektor pelancongan merupakan industri yang sangat menerima kesan secara langsung akibat krisis tersebut. Apabila sektor pelancongan terjejas, sudah tentu industri yang berkaitan turut merasainya, seperti perhotelan dan industri kecil dan sederhana, kerana hal ini sangat berkait rapat. Selain itu, sektor hartanah juga merudum dan perkara ini sangat menakutkan kontraktor, pemaju dan juga pelabur itu sendiri. Kerana kesannya sangat besar dan risiko yang harus diharungi adalah sangat tinggi.



Apakah langkah terbaik bagi masyarakat awam melabur dalam keadaan ekonomi tidak menentu ketika ini?



Saya cadangkan agar kita membeli emas, dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu nilainya semakin meningkat. Pelaburan dalam emas sangat menguntungkan ketika ini. Saya juga menasihatkan agar buat seketika jangan beli dahulu kenderaan atau hartanah dalam tempoh tiga hingga lima bulan ini. Biar keadaan ekonomi stabil dan kadar faedahnya menurun.

82 comments:

Demang Lebar Daun said...

Azli,
Siaran yg amat baik utk kita melihat realiti yg perlu dihadapi. Saya melihat beberapa program yg dimulakan Paklah perlu diteruskan secara bersungguh2 oleh PM baru nanti.

Penghayatan Islam Hadhari (atau apa shj istilahnya) bukan shj bagi memasukkan 'roh' Islam malah sbg kesinambungan pada perjuangan Tun DrM dalam menerapkan sistem ekonomi Islam. Penggunaan Dinar emas patut digalakkan. Malah kita perlu bersungguh-sungguh menghindari riba'.

Namun rakyat adalah 'end user' yg terpaksa akur dgn pasaran bebas. Maka pakar-pakar ekonomi kita perlu memikirkan alat-alat yg sesuai bagi mengekang riba'. Maksud saya alternatif kpd riba'.

Meskipun terdapat hujah sangkalan terhadap sistem perbankan Islam di Malaysia yg dikatakan tidak benar-benar Islamik, namun sbg suatu usaha permulaan, ia perlu dipertahankan dan disokong sepenuhnya. Kita tidak boleh menunggu segala-galanya sempurna utk memulakannya.

Usaha Paklah mengaktifkan semula pertanian dapat membantu negara agar tidak terlalu terikat dgn perubahan ekonomi luar. Itulah salah satu rahsia Thailand mampu keluar drpd kemelut ekonomi meski terikat dgn IMF walaupun tidak menuruti langkah Malaysia menambat matawang.

Anonymous said...

Islam Hadhari?
Sakaj Kematian Pun Menteri Nak Batalkan Tayang Kat Sekolah.
-------------------------
Memang betul, membeli emas sangat sesuai. Saya sangat tertarik dengan artikel ini... boleh copy tak masuk blog saya?

Anonymous said...

Sorri, bukan Sakaj Kematian...
Tapi Sajak Kematian.

RAHISAM RAMLI said...

Salam Saudara Azli-Cadangan dan idea yang menarik, masalahnya pelan tindakan ke arah itu saya nampak lesu saja. Mengapa perbankan Islam tidak pula menawarkan pakej pembiayaan untuk membeli emas.

Pakej beli rumah,kenderaan, perkahwinan pun ada...bila lagi nak promot pakej beli emas ye.

Razali Razman said...

Salam Sdr Azli

Saya bersetuju dengan pendapat Prof dalam kebanyakan perkara kecuali satu, iaitu 'Beli Emas'

Pada pendapat saya, sekarang ini bukan masa yang sesuai untuk beli emas. Masa yang sesuai untuk beli emas ialah pada tahun 2004-2005, sebelum ekonomi merundum dan sebelum harga emas melonjak naik dengan begitu ketara. Pada masa itu, kalau beli kijang emas atau menyimpan dalam akaun simpanan emas dan pegang sampai sekarang, pelabur akan untung besar

Tapi sekarang emas berada pada harga yang amat tinggi sedangkan saham, hartanah dan sesetengah aset lain berada pada harga rendah. Persoalannya adalah adakah emas akan terus naik lagi daripada tahapnya yang tinggi sekarang ini.

Perkara kedua ialah membeli emas langsung tidak menghasilkan nilai ekonomi. Kalau beli saham, syarikat yang dilaburkan mencatat untung, menggaji pekerja, membeli barang dari pembekal. Semuanya menjana ekonomi. Kalau beli hartanah, kita boleh menyewakannya, dan penyewa mendapat tempat berteduh atau berniaga. Kalau gunkakan wang sebagai modal perniagaan, lagi baik, manfaatnya sama seperti beli saham. Malah kalau simpan dalam bank pun, wang tersebut akan digunakan untuk dipinjamkan kembali kepada orang lain lantas turut menghasilkan nilai ekonomi. Kalau beli emas, walaupun pun kita untung, tiada nilai ekonomi dicipta.

Nak beli emas sekarang? Cuba renungkan. Beberapa tahun dahulu, Warren Buffet ada membeli logam berharga. Tetapi sekarang apa yang Warren Buffet beli? Beliau sedang beli saham. Jangan lupa harga emas boleh turun, sama seperti harga komoditi lain. Jadi jangan telan bulat-bulat apa yang dikatakan oleh Prof dan juga banyak pihak lain yang mengesyorkan pembelian emas pada masa ini.

Diharapkan penjelasan ini juga menjawab soalan Sdr Rahisam. Saya juga berharap artikel yang Sdr Azli minta mengenai pelaburan akan disiarkan di DE kerana artikel tersebut mengandungi pandangan 'contrarian' yang berbeza dengan pendapat Prof.

Muhammad Azli Shukri said...

kepada Anonymous - saudara boleh copy artikel ini, namun demikian harap dapat memberi kredit kepada blog saya. itu sahaja. sebarkan ilmu yang berguna di mana2 sahaja.

Muhammad Azli Shukri said...

razali razman - artikel saudara tiada masalah.

rahisam - betul kita harus promosi beli emas pula sekarang ni.

datoadil said...

Akhirnya Ada Juga Perbincangan Ekonomi, Hal Inilah Yang Saya Harapkan, Kerana Bertepatan Pada Masanya.


Saya telah membaca pandangan profesor tersebut dan saya mendapati tiada bezanya dengan pandangan kebanyakan profesor lain. Namun pandangan itu mungkin atas dasar teori dan bacaan beliau, sebaliknya saya lebih berminat memperkatakan krisis sekarang dari persfektif saya sebagai orang yang "Praktikal" dalam suasana krisis ini.

Berikut Perkara-perkara Saya Kurang Bersetuju Yang Saya akan Komen Dalam Masa Terdekat, kerana saya agak sibuk selepas ini.

1. Krisis tidak akan berlarutan sehingga awal tahun 2009? Sebenarnya, krisis inilah 2008 yang paling sukar, datangnya tidak mengejut, ia bagai penyakit barah. Pulihnya juga tidak mengejut. Krisis ini akan mengalami kesan yang amat dashyat. Tatkala ini harga minyak menjunam, krisis terus berlaku, selepas ini harga minyak melonjak pula, krisis menjadi kian parah. Saya akan jelaskan kemudian.

2. Sistem Ekonomi Islam? Sebenarnya dah lama wujud, cuma tidak diamalkan kerana diskriminasi terhadap Islam. Jika sistem Ekonomi Islam dilaksanakan, orang bukan Islam bimbang dengan kejayaan itu akan menyuburkan lagi kegemilangan Islam.

3. Kerajaan tahu ekonomi sangat parah, kuasa beli lemah sehingga mengurangkan caruman KWSP tahun hadapan.

erisya nor said...

azli,

teringat dulu Tun M pernah sarankan semua negara Islam gunakan matawang dinar namun tiada sambutan .

datoadil said...

Kepada saudara Azli, mungkin saya tidak berkesempatan melayari blog saudara selama beberapa hari kerana saya akan ke Sabah untuk meninjau perniagaan penanaman rumpai laut, usahasama dengan syarikat Jepun. Saya akan bertolak hari ini. Saya akan memberi pandangan saya dalam hal ini setibanya saya pada minggu depan. Diharap saudara tidak menukar artikel terlalu cepat kerana bimbang saya tidak dapat memberi pandangan saya.

Saya juga memberitahu ini supaya tiada fitnah oleh www.prokhairy, seperti mana sebelum ini. Saya dituduh menyertai team mereka hanya semata-mata saya ke Amerika dan lama tidak memberi komen.

Dato Adil
Bangsar, Kuala Lumpur.

datoadil said...

Saudara Azli, sebelum saya terlupa.

Nampaknya prokhairy mengatakan saudara menyertai pasukan mereka. Apa betulkah hal ini? Tawarkan jadi menteri dalam kabinet khairy?
Khairy perdana menteri ke 7 dan anda senyap-senyap menyokong dia?

Saya rasa ini fitnah.

Cuma pesanan saya. Khairy dah jadi macam Dato Seri Anwar (Kabinet Bayangan)

Jadi ada dua sekarang Kabinet Bayangan di Malaysia :

1. Kabinet 16 September

2. Kabinet prokhairy tak tahu bila.

Tolonglah berhenti bermimpi, saya rasa semakin ramai akan jadi pesakit mental dalam kalangan politikus pada masa depan.

Dato Adil
Bangsar, Kuala Lumpur.

Budak Kampung said...

to dato adil, jika mahu ke mana-mana pun, rasanya tidaklah perlu nak beritahu kepada sesiapa pun, nak pergi ke AS ke, nak pergi ke sabah ke..pergi sahajalah. kami tahu dato amat sibuk.

bunga binti nordin said...

emas???
heheheh...
teringat nk kawen

:P

nadzri said...

Saya mempunyai pendapat yang tidak selari dengan pendapat semasa.

1. Sistem perbankan Islam masih mengamalkan riba.

2. Dalam Islam tiada sistem perbankan. Apa yang berlaku sekarang ialah, kita cuba 'mengislamkan' sistem perbankan.

3. Sistem ekonomi boleh berjalan tanpa sistem perbankan, tanpa pasaran saham, tanpa pelarasan kadar faedah, tanpa pertukaran matawang. Ini tidak menjadikan kita kembali ke zaman kuno jika kita melenyapkan ini semua. Ada alternatif lain untuk menggantikan sistem yang tidak betul ini.

4. Adalah salah untuk mengatakan rugi jika membeli emas sekarang. Memang betul emas seperti komoditi lain, ada turun naiknya. Secara purata emas lebih banyak naik daripada turun. Hanya mereka yang mengkaji tentang trend harga emas, rasional tentang risiko, mengkaji secara mendalam situasi ekonomi global akan tahu kelebihan menyimpan emas.

5. Jika sistem Dinar Emas diperkenalkan semula ke dalam sistem ekonomi kita, masalah akan tetap berlaku dengan membiarkan sistem perbankan & faedah, sistem pasaran saham & sistem pertukaran matawang berjalan serentak.

Anonymous said...

kepada budak kampung yang tongong.. apa masalah otak awak? suka hati dato adillah nak cakap apa... dia nak elak fitnah prokhairy... yang u bengang sangat apa pasal... tak ada duit ke? tekanan? ingat ini blog bapa awak ke?

Muhammad Azli Shukri said...

dato adil - saya tidak menyebelahi kumpulan KJ harap maklum.

bunga - bunga nak kahwin dengan siapa ni?

nadzri - pandngan awak banyak betulnya.

Ajeem said...

Semakin maju blog saudara ni.TAHNIAH!!!Saya ternanti bila giliran saudara menemu ramah Mantan Perdana Menteri kita?
atau pun tokoh-tokoh lain yang semakin popular...

Muhammad Azli Shukri said...

ajeem - saya sedang menetapkan tarikh untuk wawancara Tun Mahathir, InsyaAllah akan saya siarkan kelak.

rahimin idris said...

azli,

tidak lama dahulu barangan seperti besi, kayu dan segala barang binaan lain naik memang gila-gila. barang seperti besi contohnya; dulu berhar rm2000 -rm2500. apabila kerajaan membantangkan rmk9 semua pembekal berebut membeli dan menyimpan. harga setiap minggu naik. bukan setiap bulan. malah mencecah hingga rm4500! alasannya china beli nak buat stadium sarang burung dan harga minyak naik. padahal stok lama!

yang paling naya orang kampung. tapi sekarang semua pembekal mengeluh. stok berlambak-lambak dan tak ada permintaan. semua tak jalan. nah, kepada sesiapa yang cadang nak renovate rumah, buatlah tahun depan. banyak harga barang turun.

kemelesetan ekonomi kadang2 ada baiknya. tapi banyak buruknya juga. paling sedih pengangguran dan kadar jenayah meningkat.

tentang emas tu, kemungkinan betul kalau meletus perang. tapi kalau harga dah tinggi sangat, takut juga nak membelinya. takut tak boleh bertahan harga tu.

cara paling baik rasanya hidup sederhana dan bergotong royong tolong menolong macam di kampung dulu-dulu. dari kos kelahiran hinggalah ke kos kematian, semuanya murah. orang melayu kena berpersatuan dan hidup sederhana kalau nak bangun. itulah ajaran islam yang paling berdaya tahan.

ini cuma pendapat saya sahaja. kalau yang lain ada pilihan sendiri dan mampu hidup mewah tidak mengapalah. itu biasa.

Anonymous said...

Sdra Azli,

Saya tertunggu-tunggu bila sdra hendak temubual Tun Dr. Mahathir. Saya amat yakin dan percaya ramai yang melayari blog saudara ini pun turut menantinya.

Bila agaknya ia dapat dilakukan?

Muhammad Azli Shukri said...

Rahimin - tak sangka ko ni pun pakar ekonomi juga..aku setuju pandangan ko ini..

"tentang emas tu, kemungkinan betul kalau meletus perang. tapi kalau harga dah tinggi sangat, takut juga nak membelinya. takut tak boleh bertahan harga tu."

pada pandangan peribadilah, kita harus bijak menggunakan masa dan ketika yang penting untuk menjual dan membeli emas. walau apa pun harga emas kalau jatuh pun tak terlalu banyak, tidak seperti saham. itu kelebihan emas. kalau rugi pun tidaklah sampai terlalu banyak.

Anonymous said...

Ha..Ha..aku setuju ckp budak kampung, Dato Adil ni jenis spesis nak tunjuk hebat je..kalau berani cakplah bisnes apa. barulah gua percaya.

Anonymous said...

www.prokhairy.com

akhirnya berjaya juga kempen kami mengajak u all joint prokhairy. to budak kampung, congratulation.

thanks budak kampung... tugas you ialah pastikan dato adil ni tunduk pada kita...

Anonymous said...

www.prokhairy.com

Selamatkan UMNO Dari Anasir Seperti Ini
Kain rentang yang muncul bagai cendawan di beberapa tempat popular di Kuala Lumpur menimbulkan banyak keghairahan dan persoalan di kalangan penduduk Kuala Lumpur amnya dan ahli UMNO khususnya.

Kain Rentang yang hanya menyebut – http://selamatkanumno.blogspot.com/ pada asasnya sudah pasti akan menimbulkan perasaan ingin tahu. Lebih-lebih lagi banyak dari kain rentang ini digantung bersama-sama kain rentang yang menyoal kemimpinan Dato' Sri Mohd Najib Tun Razak.

Apabila pelawat mengunjungi laman web yang banyak memaki hamun Timbalan Presiden, Dato' Sri Najib ini, sudah tentu pelawat akan membuat konklusi bahawa laman web ini dikawal selia oleh pihak pembangkang.

Namun, apa yang benar-benar memeranjatkan ialah apabila "blog roll" atau "link" laman web ini menunjukkaan beberapa pemimpin UMNO termasuk Menteri Pelancongan, Dato' Azalina, Menteri Penerangan Dato Shabeery dan Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.

Beberapa laman web yang menyokong Khairy Jamaluddin seperti ProKhairy, SUKJ dan beberapa laman web yang lain turut tersenarai.

Ini sudah pasti akan menimbulkan perasaan syak wasangka yang menggunung, adakah laman web selamatkanumno.blogspot.com ini bersangkut paut dengan penyokong Khairy Jamaluddin?

Sebagai antara laman web yang tersenarai, pengelola laman web penyokong Khairy, dengan tegasnya kami menggariskan bahawa laman web ini tiada kena mengena dengan laman web http://selamatkanumno.blogspot.com/ ini.

Tetapi kami juga ingin melontar persoalan, apakah niat sebenar laman web-laman web segelintir pemimpin UMNO tersenarai sebagai "link" di dalam blog ini? Jika terdapat unsur-unsur yang cuba memporak-perandakan lagi UMNO, kita perhatikan dan gunakan akal untuk berfikir, siapa yang meraih keuntungan?

Jawapan anda itu ialah jawapan kepada persoalan, siapa tuan punya blog ini

Anonymous said...

www.prokhairy.com

Ketua Pemuda UMNO : Khairy melawan arus…


“Apa boleh buat...Saya kenalah terima,” kata Khairy Jamaluddin mengulas tanggapan sesetengah pihak bahawa beliaulah antara punca Barisan Nasional (BN) dilanda tsunami politik pada pilihan raya ke-12, Mac lalu.

Ini semua berkisar pada dakwaan bahawa Naib Ketua Pemuda UMNO ini sangat berpengaruh ke atas bapa mertuanya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sehingga wujud istilah tangan-tangan ‘tingkat 4’ di pejabat Perdana Menteri.

Proses peralihan kuasa dan menjelang tiadanya Perdana Menteri di belakangnya nanti dikatakan membuat rating nya untuk menang jawatan Ketua Pemuda UMNO yang satu ketika dahulu dilihat bagai kacang saja kini agak kelabu.

Ahli Parlimen Rembau itu mengakui kepada Agendadaily semasa berbual di kantin Parlimen Khamis, bahawa berbagaibagai tanggapan negatif terhadap dirinya mempengaruhi kedudukannya untuk berdepan dengan jawatan nombor satu Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia pada Mac tahun depan.

“Saya terima dari segi tanggapan itu wujud, tetapi saya tak boleh terima bahawa tanggapan itu betul. Selama inipun, saya ada jelaskan. Ada yang dengar, ada yang tak mahu dengar,”

“Kalau dia orang tak boleh terima saya dan saya masih boleh terima keputusan mereka…kalau mereka tak nak juga, saya kenalah terima (tanggapan),” katanya.

Selain itu, Khairy juga berdepan dengan persepsi ‘ tak masuk geng’ sebagai orang yang tidak sesuai dan boleh mencacatkan pandangan terhadap pentabiran baru di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak selepas Mac 2009 nanti.

“Itu semua tanggapan… Ini tidak adil buat saya. Kenapa saya tak boleh masuk (pegang jawatan dalam UMNO). Kenapa perlu ada geng. Kalau ada geng pun, hanya geng UMNO. Kita semua geng UMNO,” katanya.

Menjawab soalan bahawa beliau akan terus berada dalam UMNO sebagai bayang-bayang Pak Lah, Khairy berkata, “ Itu bukan soal sapa-sapa. Ini soal imej UMNO dan pada masa akan datang,Datuk Seri Najib adalah Presiden UMNO. Bukan soal imej Pak Lah atau pemimpin lain,”


Ditanya sama ada pemilihan jawatan Ketua Pemuda UMNO itu akan memberi jawapan kepada tanggapan itu, Khairy (sambil ketawa) berkata, “ Tak lah begitu. Sebab nanti, kalau saya kalah, orang kata tanggapan itu betul.

“Bagi perwakilan buat keputusan,” katanya.

Khairy menjelaskan, apa saja yang beliau buat, memang kena buat untuk beri pandangan yang jelas tentang perjuangannya terhadap parti.

“Kita jangan beri tanggapan umum atau tanggapan ahli-ahli UMNO itu dibuat atas tanggapan yang tidak betul,” ujarnya.

Mengenai jumlah pencalonan dan kedudukan ke tiga di belakang Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo setakat hujung minggu lalu , beliau menganggap kedua-dua calon itu mungkin lebih popular.

Bagaimanapun, beliau menilai masuk fasa ke dua nanti iaitu selepas proses pencalonan semua calon mempunyai peluang merebut jawatan tersebut.

Menurut Khairy tempoh lima bulan menjelang pemilihan bulan Mac nanti adalah satu tempoh lama dan penilaian perwakilan boleh dipengaruhi dengan pelbagai cara dan pendekatan, hujah dan sebagainya.

“Kita tak boleh kata penyokong Dr. Khir Toyo akan sokong lagi lima bulan akan datang. Perwakilan kini berfikiran terbuka. Kita jumpa mereka ..tanya soalan dan macam-macam. Sebab itu saya suka cadangan Agendadaily buat debat, biar semua tengok,” katanya.

“Saya bukan mencadangkan untuk tonjol saya seorang…tapi beri peluang pada semua..sebab debat ini gelanggang sama rata…kita tak boleh bawa orang lain, tak boleh bawa penasihat kita dan kita kena jawab dengan fikiran kita sendiri.”


“Kalau betul-betul kita nak mengamalkan meritokrasi dalam politik UMNO, inilah caranya. Kalau tak nak debat ini dijadikan modal pembangkang, buat cara tertutup..tapi lebih baik kita buat terbuka,” katanya.

Kepada satu soalan lain Khairy kata, beliau tidak memikirkan ia satu masalah walaupun banyak bahagian Pemuda UMNO Negeri Sembilan tidak mencalonkannya.

“Tiada masalah, kita kena yakin dengan perwakilan. Masa umum nak bertanding, ada yang tanya peluang saya, saya kata 30 peratus…sekarang betul,” katanya sambil mengakui bahawa beliau bergerak dengan kekuatan sendiri bukannya seperti dikatakan banyak pihak kononnya kekuatan Pak Lah.

Beliau berpuashati dengan proses pencalonan setakat ini secara keseluruhan walaupun ada dengar cerita-cerita politk wang tetapi setakat cakap-cakap sebab tiada bukti.

“ Banyak orang cakap. Tapi kita kena ikut apa keputusan yang dapat. Dan jangan buruk sangka mana-mana pihak tanpa sebarang bukti,” ujarnya.

Sebagai Naib Ketua, Khairy juga berharap perwakilan terutama yang baru dapat menilai rekod beliau selama empat tahun dalam pergerakan itu.

“Saya juga anggap semua calon kini macam diberi kertas putih setelah segala rekod cacat cela masa yang dulu dipadamkan. Kini kita kena go foward ..yang lepas mungkin mereka nak tengok bagaimana kita tunaikan janji kita…dan debat itulah perkara terbaik untuk melihat perkara ini,” katanya .-

Anonymous said...

www.prokhairy.com

akhirnya penyokong mukriz kecut. tak ada isu dan terpaksa siarkan wawancara ekonomi... tengoklah wahai korang.... akhirnya kami menang...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
nadzri said...

Antara kebaikan menyimpan emas ialah tidak terlalu berisiko berbanding saham.

Apabila pasaran saham merudum, orang kebanyakan yang melibatkan diri secara langsung boleh kehilangan jumlah duit yang cukup banyak.

Azli,

Boleh saya tahu apa status artikel 'AS Ekonomi Kuasa Besar Ekonomi Yang Besar Yang semakin Lumpuh'?

University MPEC said...

Terima kasih, diatas persinggahan di blog saya. Semoga tulisan saudara terus diikuti dan ditekuni. Menarik bagi saya membacanya. Adios

Demang Lebar Daun said...

Azli,
Saya cuba mengetengahkan pandangan saya terhadap perjuangan Melayu sebagaimana yang sdra minta (peringatkan). Sila ke blog saya utk berkongsi pandangan. Semoga tulisan tersebut menjadi pencetus kepada idea lain yg lebih bernas.

Kepada yg belum mengenali, silakan ke http://waadat.blogspot.com

Terima kasih.

C.H.E Dayat said...

Kepada proKJ- WOI! korang ni macam beruk paham x.. ni dok bincang tentang ekonomi yang ko sibuk ngan setiakawan pe jadahnya??? kami penyokong mukhriz bukan pengecut tetapi RASIONAL.. sebab itu la kami siarkan berkenaan ekonomi yang akan dapat dimanfaatkan oleh rakyat.. bukan macam korang.. dok makan duit haram rasuah KJ tu takpe la... sudah la..

Abang azli - maafkan saya, terkasar pula dalam blog abang.. cuma geram ngan penyokong KJ nie.. asyik dok kira poket sendiri je.. saya berpendapat bagus juga cadangan ini.. tetapi dari segi keadaan ekonomi semasa, kepada sesiapa yang ada duit lebih boleh membeli emas tetapi pastikan ada reserve untuk kontigensi di masa hadapan.. saya akan post dengan lebih terpeinci lagi berkenaan ekonomi pada esok hari dan mohon kebenaran abang azli utk saya quotekan tulisan abang di blog saya.. nantikannya di www.kisahsebuahbangsa.blogspot.com..

kepada dato adil - ada benarnya cadangan rakan blogger kita tu.. saya rasa dah sampai masanya anda dedahkan diri anda yang sebenar.. mungkin boleh membantu rakan-rakan seperjuangan yang memerlukan pekerjaan dsb..

Nantikan posting saya pada esok, 16 November 2008 jam 9.00 malam..

sekian,

www.kisahsebuahbangsa.blogspot.com

San said...
This comment has been removed by a blog administrator.
fargowin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
vesewe said...

It is been interesting to read such free-flowing comments on an all "Malaysians" free for all.

The "malays" are not a race. I am so sorry that you are only hearing this now. The rest of the academic world has known it for years.

Evidence, and not mere gut-feeling please.

From Yunnan to Taiwan, to Philippines, to Borneo, back to Cambodia, then to Kelantan, mixed with Achenese, Pattanis, Negritos, Javanese, Jakuns, Indians, Chinese and Arabs again.

In short, a Chinese mixed sub-race. Why not just say Chinese?

winner said...
This comment has been removed by a blog administrator.
konek said...

Our current malay generation is racist now because they desperately want to hang on to privileges which I frankly believe it slowly causing the malay race to rot away and become a pathetic race on crutches dependent.

I think that malays are the most stupid idiots on earth - they might have big sized bodies bud in their heads, but they have puny brains.

Thus coming to the conclusion that they are the most stupid black blocks on earth - they are coloured black and stink like a garbage dump.

Does malays ever think twice about their religious? What if yours believe is not what you think!

You malays will rape anybody just for sexual pleasure. You didn't read about the malay who raped his own sister?

Not only that! They yell 5 times per day and expect to go to heaven! After committing so many sins like steal, rape, killing!

Malays are so stupid that deserve to be robbed by their own government. They in fact deserve to be raped as well. Maybe we were better off as British rule Malaysia after all.

Malays are jealous of Chinese, that is why they hate them. Americans are not jealous of Chinese, because they don't need tongkat. They buy a lot of Chinese goods. If they hate, they would have boycott the products. Bodoh!

Oh! Bodoh! Only blind man needs tongkat.

If Americans don't hate the malays, why is there so much bad press against Mahathir when he scolded the Americans? You malays are brainless and never read the newspaper. Everyday special rights here and there……….still like your tongkat so much!

You go to American embassy and see which country now is blacklisted? Did they blacklist Taiwan, Singapore, Hong Kong?

Even the Japanese look down upon the malays because they are just a bunch of fool, corrupt, lazy person who feed on the Chinese income tax for their existence.

The malays want to produce as many pig babies as they want, but doesn't teach them what is honesty, hardworking, civilisation!

Muhammad Azli Shukri said...

Konek - i hope u will beware when u use the words "I think that malays are the most stupid idiots on earth - they might have big sized bodies bud in their heads, but they have puny brains." u so emotional about it. u can't say all malays like that its not fair. but, u should remember don't play with the fire when ur talking about malays privilege. Its easy to say that today, we "Malaysian" was enter on a new political segmentions, when oppotions party wins in 6 states. but, why u never say like this before? under Tun Mahathir administration, more than 20 years we are happy as a one comunnity, Chines, Indians, and Malays - we can live together without prejudice.Why don't u use the word during our PM still Tun Mahathir? And now - how dare u say that malays people are stupid? the most importent thing that u should know is, almost 50 years we, as "rakyat Malaysia" live under the Malays prime minister - of couse they all come from UMNO leaders.u personaly have a feel - as a non-Malays, u always said that we, "orang Melayu" have do it racial discrimination among us, but it wrong - totaly wrong.

Today, UMNO is weak - but u must know - UMNO is weak as a party, not the members (weakling) or race (weaker sex). And UMNO members is not a weak kneed man, who would yield instantly to opposition. u think when UMNO weak, u can say anything what u whan, please stop it! for me, u are opportunist,and u are the person who demand equal opportunities for all race in "Tanah Melayu" without knowing about what happen in our history. Please dont become a racist and make a new one of race riot.

Anonymous said...

www.prokhairy.com

Last man standing

UMNO Youth Vice Chief Khairy Jamaluddin is trailing in the race for the nominations to lead the party youth wing.

While Exco member Mukhriz Mahathir's lead is dwindling, former Selangor Mentri Besar Dr Khir Toyo has also gone ahead of Khairy in terms of nomination numbers.

Mukhriz has been banking on the influence of his father Tun Dr Mahathir and Khir Toyo on his supposedly grass root appeal.

Meanwhile, Khairy has had to go it alone based on his capabilities as his supposed 'advantage' due to his ties with outgoing President Datuk Seri Abdullah Badawi is obliterated after Abdullah decided not to defend his presidency.

For four years Khairy deputized for outgoing Youth Chief Datuk Seri Hishamuddin Hussein Onn.

He undertook it upon himself to mobilize, plan and execute the political machinery of the youth wing in elections whilst Hishamuddin looked from afar rarely getting his hands dirty in the rough and tumble of the numerous by elections and general election.

Khairy also took the pains of organizing and implementing the endless programmes for the benefit and to reach out to the many youths.

Khairy has also come under a lot of flak defending the special position of the Malays.

He vociferously defended the dignity of the Malays when questioned by groups with vested interest on the issues of New Economic Policy.

During the UMNO general assembly, Khairy moved the resolution to extend and prolong the New Economic Policy after it has expired.

He was on the receiving end of some fierce criticisms from chauvinistic groups such as Dong Jiao Zhong and extreme elements in political parties such as MCA, Gerakan and DAP on his principled stand.

He has had adequate training, experience and the know how to manage and elevate the status of UMNO Youth from its current slumber.

Khairy has taken the youth wing to another level with his call to reach out to the millions of youth who voted for the opposition in the March 8 general elections.

He understood and realized that UMNO was disconnected to these youth.

He was also a man enough to admit that UMNO had to reach out to these youth if UMNO was to survive the onslaught from the opposition and prolong its lifespan in the next general elections.

Almost 70% of youths departed from voting for Barisan Nasional in the March 8 general election.

One of the most important facts is that youths especially in the urban areas are becoming more egalitarian and is turned off by the racist and divisive tone eminating from UMNO and BN leaders.

Youths are less likely to distinguish and differentiate each other by the colour of their skin or creed.

They look to each other as their equal and are passionate about this fact.

Realizing that UMNO Youth needs to change its paradigm in order to remain relevant, Khairy coined the theme "Setiakawan" or "Camaraderie".

To Khairy, UMNO Youth has to forge an even closer relationship among its own members.

UMNO Youth also has to strengthen the partnership with their counterparts within the BN fold.

And most importantly, UMNO Youth has got to foster closer relationship with millions of youths who are not members of any parties.

This single most fact is the ultimate reason that will ensure UMNO Youth especially and UMNO generally to remain the foundation of BN and the government in years to come.

Khairy was bold enough to acknowledge this fact and he was visionary enough to chart the future for UMNO Youth.

He is most attuned to the youths in general and has had the courage to speak up for their benefit.

Having had the advantage of being a youth himself unlike the other two pretenders for the post, Khairy is well placed to be the voice of youth.

He understands that he is taking a huge gamble not busily talking up the Malays and firing on all cylinders criticizing the leadership on their failures to defend one race.

He is certainly the only candidate pushing for and pursuing the dreams of many Malaysians.

Khairy – the future UMNO Youth Chief – represents the voice of not just one race but for all Malaysians.

Anonymous said...

prokhairy.com

C.H.E Dayat said...fuck me

Kepada proKJ- WOI! korang ni macam beruk paham x.. ni dok bincang tentang ekonomi yang ko sibuk ngan setiakawan pe jadahnya???

WOI.. fuck u faham tak.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Muhammad Azli Shukri said...

Saya berkali2 memberi amaran keras jangan sekali2 menulis komen yang membangkitkan rasa benci antara kaum.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Muhammad Azli Shukri said...

kepada penyokong ProKj - tolong beretika sedikit, jangan menggunakan perkataan lucah untuk menggentam para blogger di sini.

Muhammad Azli Shukri said...

to dayat, abang izinkan.

Anonymous said...

Melampau sungguh geng samseng KJ ni azli.

C.H.E Dayat said...

Jemput semua ke blog www.kisahsebuahbangsa.blogspot.com

dan berilah komen terhadap tulisan saya agar dapat saya memperbaiki lagi dari masa ke semasa dan juga demi kepentingan bangsa kita.

dahirisaini said...

salam prsahabatan jauh dari kota samarahan, sdr azli tkasih kerana melawat blog saya yg trlalu nipis maknanya bila blog ni penuh dgn sasar ekonomi. apapun teruskan usaha semoga sdr berjuang demi memartabatkan bangsa dan negara kita. salam

Muhammad Azli Shukri said...

saya menasihat kepada para penyokong KJ bahawa jika anda masih menggunakan kata2 lucah dalam blog saya, maka komen anda tidak akan disiarkan. Tolong kalau nak berkempen pun, kempen dengan cara baik.

PeminatJutawanMalaysia said...

guna bahasa tak kena tempat,inikah pejuang melayu kalau asyik guna perkataan ikut barat..kita ada acuan sendiri,buadaya sendiri,dan diingatkan melayu bukan bangsa malas!!!

Mak Su said...

ada org kata beli emas dan tanah, iya ker?

Halim Azr said...

hmm.. susah bile semua benda hendak dipolitikkan... apa akan terjadi Malaysia nie lagi 10 thn? hmmm

ijad said...

jauhkan diri dari sistem riba

datoadil said...

KENYATAAN UMUM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saudara Azli dan saudara-saudari bloger yang mudah-mudahan di rahmati Allah.

Saya amat terkejut apabila ada blogger yang mempertikaikan tindakan saya memberitahu saya ke Sabah dan mungkin tidak dapat melawati blog saudara Azli.
Saya terkejut kerana saya merasakan individu ini bersikap biadap ( blogger budak kampung ). Apa hak beliau sebenarnya untuk berkata demikian sedangkan saya tujukan perkara itu kepada saudara Azli. Nampaknya ada juga manusia yang masih berdendam kepada saya hanya semata mata saya pernah menasihati orang ini tentang isu makan dalam mesyuarat. Rupanya beliau tidak dapat menerima hakikat teguran saya tentang makan, maka beliau terus-terusan tidak berpuas hati kepada saya.

Ini satu tindakan tidak matang. Sedangkan apa yang saya katakan betul.
Budak kampung ini mengatakan dia penjawat awam, maka dia tidak boleh dikritik soal makan ini.
Saya tidak berminat melayan telatah kebudak-budakan budak kampung yang hidup dalam dunianya. Biarlah beliau terus dengan sikapnya membenci saya.
Duduklah di belakang dalam satu-satu majlis agar cepat sampai ke tempat makanan dihidangkan dalan satu-satu majlis atau ceramah. Orang seperti ini datang ke majlis hanya sibuk tentang makanan sahaja.



STATUS

Siapa Dato Adil?. Adakah jika saya memberitahu status dan syarikat saya maka apa yang saya katakan selama ini tidak dipolitikkan? Setiap kenyataan saya akan menjadi isu sekiranya saya mendedahkan identiti sebenar. Saya tidak merasa rugi apa-apa jika saudara asyik dengan sikap ragu. Saya juga tidak memerlukan saudara-saudari untuk kembangkan perniagaan saya dan saudara-saudari juga bukan pelanggan atau rakan kongsi saya. Maka itu terpulanglah, kerana niat saya adalah untuk berkongsi dengan saudara Azli apa-apa yang saya fikirkan berkenaan ekonomi kerana saya kenal saudara Azli dan saya amat mengenali beliau, sejak zaman Tun Mahathir lagi.

Dato' Adil
Bangsar, Kuala Lumpur

datoadil said...

KEBODOHAN BERTERUSAN

Comment deleted
This post has been removed by a blog administrator.

Kenapa terlalu banyak perkara seperti di atas? Komen terpaksa di padamkan? Pada saya kerana kebodohan manusia yang pandai dalam teknologi.

Apa sebenarnya komen yang mereka letak sehingga terpaksa dipadam, hanya Allah yang tahu kerana saya tidak sempat membaca komen tersebut.

Namun seperti kata saudara Azli, menggunakan perkataan lucah adalah tidak patut oleh penyokong khairy. Khairy perlulah menasihati penyokongnya, dia kena sedar isterinya kini mengandung (Nori), maka kenalah berkelakuan sopan, takut nanti anak mengikut tabiat samseng bapanya.

Khairy dan penyokongnya perlu insaf dan lihatlah sajak kematian.

datoadil said...

EKONOMI

Membeli emas memang baik, tetapi siapa yang mampu membeli emas? Membeli emas pada jumlah banyak ada juga risiko fizikal seperti rompakan dan sebagainya. Jadi patutkah kita membeli emas sebagai pelaburan jangka panjang? Saya berpendapat adalah menguntungkan sekiranya :

1. Menyertai Skim Insuran berbentuk Tabungan seperti yang ditawarkan beberapa pengendali insuran berdaftar.

2. Mengusahakan tanah dengan Pertanian, Penternakan atau apa-apa yang berkaitan dengan makanan. Bagi mereka yang punyai tanah.

3. Tidak membeli rumah yang hanya pada kertas sahaja. Kita membeli rumah sekurang-kurangnya sudah 60 peratus siap dan syarikat juga adalah daripada mereka yang punyai rekod baik.

4. Pada masa ini tidak sesuai berbelanja secara berhutang (kredit). Juga tidak sesuai membuat pinjaman 100% (full loan).

Anonymous said...

minyak turun.. seronok...

hans said...

Kata2 Tun Mahathir boleh kata semuanya betul tapi atas ego orang2 tertentu di atas sana....kesannya kita dapat lihat skrg...

donribwan said...

salam ziarah

datoadil said...

Salam Hormat Buat Saudara Azli. Apa Khabar Saudara?

Peralihan kuasa dalam UMNO nampaknya ada sedikit kekecohan iaitu yang melibatkan wanita.

Saya amat mengetahui bahawa saudara amat rapat dengan Tan Sri Rafidah Aziz.

Bolehkah saudara menulis tentang perkara ini, iaitu yang kami tidak ketahui tentang hasrat Tan Sri Rafidah itu yang ingin berbuat demikian (3 bulan) memegang jawatan ketua wanita.

Mungkin ada sesuatu yang tersembunyi dan ini hanya saudara sahaja yang mengetahuinya kerana hubungan saudara dengan Tan Sri Rafidah ini sangat akrab.

Dato Adil
Bangsar, KL.

datoadil said...

APA KATA TUN DR. MAHATHIR


Kenyataan terbaru Tun mengatakan bahawa peralihan kuasa hanya sia-sia jika Najib meneruskan dasar Pak Lah!!!!


Pada pandangan saudara Azli, patutkah Tun (saudara juga rapat dengan Tun dan akan menemui beliau dalam masa terdekat) berbuat demikian.

Saudara, jika saudara menemui Tun nanti, mungkin boleh tanya sedikit berkenaan hal ini, iaitu tidak perlunya dasar pak lah diteruskan, Tun Merujuk kepada Islam Hadhari.

..............

ISLAM HADHARI TELAH GAGAL.. MENGAPA PULA NAJIB BERIA-IA NAK TERUSKAN ISLAM HADHARI, TIDAKKAH BELIAU SEDAR IMEJ BELIAU KINI SEDIKIT TERCEMAR?

PAK LAH YANG DAHULU PUN dengan imej "Mr Clean" gagal dalam hal ini.

Terima kasih.

nadzri said...

Islam sudah cukup sempurna.

Tidak perlu ditambah kosmetik Hadari kepada yang sudah sedia sempurna.

add said...

Sdr Muhamad Azli Shukri (MAS).

Bila lagi nak post bahagian seterusnya KJ pencacai ni...

add said...

Kalau boleh cepat dan berterusan kita pakat ramai-ramai berhujanh secara baik pasal Kj Cacai ni.

Anonymous said...

www.prokhairy.com

kepada add.. lawatilah blog prokhairy dan anda akan dapat tahu kebenaran khairy.



Hala tuju Pemuda UMNO akan datang di bawah KJ


Tajuk ini cukup menarik kerana ia berkait rapat dengan visi dan kepimpinan baru pada Pemuda UMNO. Dengan semua calon telah melepasi 39 pencalonan ,masing-masing yakin mempunyai kelebihan masing-masing termasuk YB KJ yang menjadi pilihan saya .
Saya cuma agak musykil kerana pada mulanya Muhkriz menganggap dirinya favourite setelah menjadi calon pertama melepasi pencalonan tetapi kini beliau menganggap dirinya pulak underdog .Hal ini kerana pada minggu 3 dan ke 4 ,graf pencalonan muhkriz telah turun dan 90% pencalonan pergi kepada KJ dan KT. Adakah benar seperti yang Muhkriz cakap dalam The Star mengatakan bahawa di mendapat sokongan seluruh akar umbi.

Di sini saya sertakan soal jawab kepada YB KJ oleh Wawancara Sinar Harian pada 12 Nov 2008 yang menarik dan beliau berjaya mengemukakan visi dan misi untuk membawa Pemuda ke mana ?

SOAL : ADAKAH ANAK DAN MENANTU INI MENJADI FAKTOR PENCALONAN KALI INI ?

KJ: Saya tidak pasti apakah menjadi menantu PM ada kelebihan dalam meraih pencalonan.Saya sendiri tidak suka dikaitkan dengan mertua. Dia orang kata sebab saya menantu PM,orang calonkan saya. Boleh jadi betulnya.Saya tidak salahkan orang yang ada anggapan demikian. Tetapi ,ada baiknya juga Pak Lah akan melepaskan jawatan MAC depan. Orang yang calonkan saya sekarang sedar saya bukan menantu PM ketika pemilihan tahun depan .

Kalau tengok kepada peringkat permulaan ,saya tidak dapat banyak pencalonan.Tetapi sejak awal saya yakin dapat melepasi kuota,bukan kerana menantu PM,tetapi saya ada kekuatan sendiri. SAYA MAHU ORANG CALONKAN SAYA SEBAB KEKUATAN SAYA SENDIRI. Tetapi kalau ada persepsi bahawa saya dicalonkan sebab saya menantu PM ,saya tidak boleh buat apa.

Sebenarnya saya sudah lama dalam keadaan serba salah.Dia orang tuduh saya jadi BUDAK TINGKAT 4 ,ada kuasa yang cukup besar yang boleh menentukan semuanya. Ini satu tuduhan tidak adil. Bukan sahaja tidak adil pada saya tetapi tidak adil pada Pak lah juga.

SOAL: Sekiranya dilihat jumlah pencalonan,boleh dikatakan semua calon kuat.Sejauh mana pencalonan sekarang akan diterjemahkan dalam bentuk undi nanti pada Mac 2009 ?

KJ : Saya yakin saya dicalonkan kerana kekuatan dan keupayaan saya.Saya percaya bahagian -bahagian yang mencalonkan saya telah memahami saya. Mereka melihat apa yang saya telah lakukan semasa menjadi Naib Ketua Pemuda. Dia orang kata sepanjang menjadi Naib Ketua saya lebih menonjol daripada Ketua dan ada yang merasa tidak senang .Pada hal apa yang saya lakukan selama ini adalah benda-benda yang patut saya lakukan untuk Pemuda. Apakah dia orang lebih suka saya diam sahaja sepanjang menjawat tugas Naib.

Suara dan tindakan saya selama ini adalah atas rasa tangungjawab .Bagi saya orang yang diberi amanah menjawat satu-satu jawatan mesti melaksanakan amanah tersebut.Say telah buat apa yang patut saya lakukan . Walaubagaimanapun, masa masih panjang ,apa-apa pun boleh terjadi dari sekarang hingga Mac depan .Pencalonan telah dibuat,saya serahkan kepada kebijaksanaan perwakilan untuk membuat penentuan pada pemilihan nanti .Saya percaya mereka semua sudah matang.

SOAL: Sekiranya dipilih nanti menjadi Ketua,apakah yang akan dilakukan untuk memperbaiki parti khasnya Pemuda.Apakah visi dan misi ?

KJ : Selama menjadi Orang No 2 dalam Pemuda,saya bercampur dengan semua orang dari pemimpin hingga ke peringkat akar umbi.Menerusi lawatan-lawatan tersebut saya boleh buat kesimpulan bahawa semua mahukan perubahan dalam kepimpinan dan tindakan.Orang muda hari ini berbeza sangat dengan orang muda dulu. Saya memahami ini sebab saya masih muda dari segi usia.

Pada hemat saya apa yang terjadi pada Mac tahun depan bukan sahaja peralihan kepimpinan tetapi juga peralihan generasi . Kita harus melihat ke mana generasi ini 10 tahun akan datang ? Apa keperluan mereka , dan apa yang mereka boleh sumbangkan kepada negara ?

Sekiranya saya diberi peluang untuk memimpin Pemuda, saya akan merealisasikan apa sebenarnya yang dikehendaki oleh golongan muda. Saya tahu apa yang mereka kehendaki ,saya memahami apa inspirasi golongan ini.

Mereka ada idea yang baik ,tetapi mereka perlukan bimbingan .Mereka boleh memberi sumbangan besar kepada parti ,tetapi mereka perlu diberitahu apa yang patut dilakukan. Saya akan bersama mereka.

sumber :wawancara sinar harian

Pada hemat saya ,dengan pengunguman Pak lah tidak mempertahankan jawatan ,YB KJ akan masuk ke gelanggang tanpa bayangan PM. Beliau akan bertanding di atas kekuatan sendiri berlainan dengan muhkriz dengan pengaruh bapanya. Kepada perwakilan , masa depan Pemuda di tangan anda , pilih la calon yang boleh memimpin dan berkualiti seperti kata rakan saya Saudara blogger SUKJ .

Anonymous said...

www.prokhairy.com

kepada add.. lawatilah blog prokhairy dan anda akan dapat tahu kebenaran khairy.

Rentetan "Siapa Kata"


Baru-baru beberapa artikel keluaran blog ini telah di palam oleh few bloggers, termasuklah Piggy Singh. Beliau dengan sinisnya menghentam dan membuat characterisation yang begitu cynical, maliciously developed dan penuh Suul Dzon.

Terdapat tiga artikel yang diserang, pertama adalah my SWOT analysis on KJ, the second one adalah berkenaan Siapa Kata, and the last part was on Facebook group. Blog Padedoh pula ada menyiarkan tindakan Piggy Singh ini. I will handle the second part of the attacks kali ini.


Manakala Bro Jinggo ada menjawab serangan Piggy Singh itu and to Bro Jinggo – I say thank you. But to Piggy Singh, who continued with his attacks and, who labelled me as a lower grade lieutenant who had to seek a general to defend what I said or wrote – to him I say: I decide to defend or otherwise, and I personally observe the merits and demerits of doing so!



Nevertheless, saya patut berterima kasih pada Piggy Singh kerana telah mencermin dan menonjolkan pencapaian objektif gambar-gambar yang dipaparkan dalam artikel Siapa Kata.


The four photos tu sebenarnya dipilih, beserta tema ”Siapa Kata” bagi menzahir dan mencetus pemikiran tentang jurang antara personaliti persepsi dan personaliti realiti KJ. Sebagai mangsa fitnah dan tohmahan berterusan, KJ sekarang ini mengalami defisit dalam persepsi awam. Beliau dianggap dan dikatakan tidak peka terhadap persekitaran dan masyarakat, tidak perihatin dan bersama orang ramai dan elitis. Namun, berdasarkan gambar-gambar yang dipaparkan, kita tanya balik samaada apa yang ditohmahkan itu benar atau tidak? Kenapa Piggy tak ambil juga gambar KJ makan bawah pondok – mungkin kerana gambar itu begitu halus dan dalam maksudnya…


Apabila gambar-gambar dan tema itu dipaparkan, pastinya ada pihak yang kurang senang kerana bagi mereka personaliti KJ harus kekal stationary di dalam kotak dan belenggu negatif atas insentif dan keuntungan daripada kedudukan ini dalam bentuk sokongan relatif, samaada benefisiari nya saingan politik KJ, yang tak suka KJ, atau dari parti pembangkang. Jadi apabila melihat adanya gambar-gambar seperti ini pastinya mereka akan melatah, memperkecil, melondeh dan mengejek gambar itu sebagai lakonan atau drama politik murahan semata-mata.


Kenapa? Kerana:


[1] Mereka sedar bahawa memang terdapat jurang antara personaliti persepsi dan personaliti realiti KJ; di mana KJ ni sebenarnya tidaklah sepertimana yang diwar-war atau digambarkan oleh penyerang-penyerang peribadi beliau



[2] Usaha penjelasan dan pendedahan ini bakal menggugat keuntungan atau kepentingan mereka samaada dari segi politik atau dari utiliti kepuasan peribadi sebagai seorang yang tak sukakan KJ



[3] Serangan balas hendaklah di buat kerana jika tidak, pastinya penjelasan tadi boleh atau mampu, kalaupun tidak membuat konversi sokongan, tetapi, sekurang-kurangnya, menimbulkan tanda soal dan menjadi katalis kepada penilaian kritikal terhadap serangan yang dilontar ke atas KJ


Maka, atas sebab di atas, in a way, I was happy when I read the responses from Piggy Singh. Sebab ia menunjukkan bahawa memang ada impak gambar ini, sehingga terpaksa di buat respon.


Saudara pembaca lihatlah sendiri bagaimana gambar-gambar itu disusun aturannya dan diselitkan gambar KJ mengusap muka dengan lontaran ayat yang begitu sarcastic – apa makna dan nawaitunya? Ia adalah supaya pandangan persepsi positif mengenai KJ ditarik dan dirantai kembali menjadi negatif.


Itulah gambaran betapa rendah dan busuk hatinya manhaj penulis blog itu; atas kepuasan melihat dan menjana keburukan.

Anonymous said...

www.prokhairy.com


FAM sasar kedudukan lebih baik


KUALA LUMPUR - Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) menyasarkan untuk memperoleh kedudukan 130 dunia atau kedudukan yang lebih baik pada tahun depan, lapor HISYAMUDDIN AYUB.

Timbalan Presiden FAM, Khairy Jamaluddin berkata, bagi merealisasikan hasrat itu, FAM akan memastikan jadual kejohanan bola sepak negara ini disusun dengan baik, termasuk jadual skuad bola sepak kebangsaan.


"Penyusunan jadual yang sempurna mampu untuk membolehkan FAM memberi tumpuan khusus dalam pembentukkan skuad negara dan melakukan lebih banyak perlawanan persahabatan tahun depan.


"Dua perkara utama yang berjaya membantu Malaysia mencapai kedudukan baik tahun ini kerana mempunyai banyak perlawanan persahabatan dan menyertai empat atau lima kejohanan antarabangsa.


"Namun begitu, penyertaan dan perlawanan yang banyak sahaja masih belum mampu untuk membantu Malaysia mencapai kedudukan baik dunia jika tidak memperoleh keputusan yang bagus daripada pertemuan tersebut," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


Beliau berkata demikian selepas majlis pelancaran dan undian Liga Futsal Kebangsaan Felda 2008/2009 yang dirasmikan oleh Pengerusi Felda, Tan Sri Dr. Mohd. Yusuf Noor.


Tumpuan


Kata Khairy, tempoh rehat lama yang dilakukan oleh FAM pada tahun ini dilihat telah membuahkan hasil apabila FAM dapat memberi tumpuan khusus kepada skuad kebangsaan negara dan telah mencapai beberapa keputusan baik.


Katanya, mutu permainan dan prestasi skuad kebangsaan juga telah menunjukkan peningkatan, sekali gus telah membantu Malaysia menduduki tangga ke-151 dunia di bawah kepimpinan baru.


Menurut beliau, kedudukan terakhir skuad bola sepak Malaysia adalah ke-172 dunia.


Sehubungan itu katanya, FAM tidak mahu pemain berasa bangga dengan keputusan tersebut, sebaliknya perlu berusaha lebih keras untuk terus memperbaiki kedudukan sedia ada.


"Kita tidak boleh mendabik dada dengan pencapaian tersebut, sebaliknya harus berkerja dengan lebih keras.


"Saya berharap sukan bola sepak Malaysia akan terus mencatat peningkatan dan perubahan pada masa depan, selain dapat memecah masuk untuk berada pada kedudukan ke-100 atau lebih baik dalam tempoh dua atau tiga tahun lagi," katanya.


Mengulas mengenai kedudukan dan nasib jurulatih skuad bola sepak negara, B. Sathianathan, Khairy berkata, prestasi jurulatih itu diukur pada persembahan skuad kebangsaan.


Katanya, penyambungan kontrak Sathianathan juga dilihat banyak bergantung kepada keupayaannya membawa Malaysia mengharungi persaingan Piala Suzuki AFF Disember ini.

Anonymous said...

www.prokhairy.com


siapa nak sertai prokhairy macam add.. lawatilah prokhairy.

Senapang Patah said...

Tun menyanyi lagi- Lekaslah besar si manja ku sayang
Tun berkempen lagi melalui blog beliau bagi memastikan kemenangan anak manjanya Mukhriz yang kini kian terhakis sokongan Pemuda UMNO terhadap anak manjanya ini. Walaupun Mukhriz mendapat pencalonan yang tertinggi namun stamina Mukhriz tidak kesampaian dan telah kelihatan termengah-mengah dan diakhir-akhir ini terserlah banyak kebodohan Mukhriz dan terserlah kelemahan beliau seorang pemimpin yang bergantung 100% kepada ayahnya.

Dalam tulisan Tun kali ini beliau menyerang Khairy Jamaluddin secara terus terang dan cuba menghakiskan sokongan yang diperolehi oleh Khairy Jamaluddin. Inialah politik yang paling jijik dimainkan oleh Tun untuk memenangkan anak beliau. Dalam tulisan itu Tun berkata ,”Pada 2008 pengundi termasuk ahli dan penyokong setia Umno telah tolak Umno hanya kerana pucuk pimpinan Umno yang tak mampu memimpin, yang tunduk kepada Singapura, yang tak tahu kenang budi, yang utamakan anak menantu lebih daripada rakyat dan bermacam lagi. Kerana orang ini seorang, pengundi telah dengan berat hati undi parti lawan.
Orang ini hanya seorang sahaja tetapi Umno dan BN yang menjadi mangsa,” katanya. Ini adalah merupakan tuduhan peribadi Tun kerana ini sebenarnya tidak berlaku dan rakyat bukan bodoh untuk menilaikan apa yang Tun cakapkan. Tun sepatutnya menyalahkan dirinya apabila rakyat menolak UMNO adalah kerana campur tangan beliau yang meracuni minda rakyat kerana dendam peribadi beliau untuk kepentingan kroni perniagaan beliau yang gagal mendapatkan projek dari kerajaan Abdullah Ahmad Badawi. Serangan dan pergolakan kemelut Tun yang berleluasa sehinggakan Tun sendiri sanggup bekerjasama dengan pembangkang hanya kerana mahu menjatuhkan Perdana Menteri yang sebenarnya dipilih oleh beliau.

Tun bukan sayang kepada UMNO, Tun tidak peduli sama ada UMNO akan hancur atau tidak, yang penting bagi beliau, kekuasaan negara perlu ditangan beliau walaupun beliau telah bersara. Tun terlalu banyak mencampuri urusan kerajaan kerana mahu semangat Mahathirisma terus hidup. Pergolakan dalaman UMNO yang berpunca dari Tun yang membuat UMNO lemah. Hari ini Tun bukan lagi ahli UMNO. Jika beliau sayangkan UMNO mengapa beliau tinggalkan UMNO? Apakah seorang Kapten kapal sanggup terjun dari kapal apabila melihat kapal kini condong dan mahu karam.

Tun juga bercerita mengenai Politik wang dalam UMNO. Ini seolah-olah Tun mahu membersihkan Politik wang yang diamalkan oleh Mukhriz secara besar-besaran sewaktu pencalonan yang dahulu. Bukti telah banyak kita terima, mulut tempayan boleh kita tutup, mungkin Tun lupa mulut orang sukar ditutup. Yang terima wang akan bercerita, Mukhriz juga dengan cara bodoh menafikan berhawa beliau terlibat dengan politik wang apabila berkata, jika ada ejen yang memberikan wang atas nama beliau itu adalah satu sabotaj yang mahu memburukkan beliau.

Apakah orang percaya Anaz mesin ATM Mukhriz itu adalah ejen yang mahu memburukkan Mukhriz ? Apakah orang akan percaya beberapa nama yang begitu rapat memberikan wang atas nama Mukhriz juga adalah ejen yang mahu memburukkan Mukhriz. Rakyat bukan bodoh. Mukhriz telah pun memberikan wang dan tidak perlu menutup bangkai busuk ini dengan menyatakan bahawa ejen mahu memburukkan beliau. Tun tak perlu cuci mangkuk untuk Mukhriz dengan menyerang orang lain. Tun sepatutnya menerangkan kepada pemuda dan rakyat betapa bijaknya anak beliau dan Mukhrizlah orang yang paling layak untuk jadi Ketua Pemuda UMNO.

Dedahan keistimewaan Mukhriz, jika ada. Kami hanya tahu Mukhriz ini hanyalah silembik yang masih menyusu di bawah ketiak Tun.

Kata beliau lagi, sementara itu, Bernama melaporkan, ketika sesi soal jawab dalam majlis dialog bersama beliau di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya hari ini, Dr Mahathir berkata, semua laporan yang diterimanya berhubung amalan politik wang dalam Umno akan dipanjangkan kepada Jawatankuasa Disiplin parti itu untuk tindakan lanjut. Beliau menegaskan laporan tersebut juga akan diserahkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR).

“Jika kedua-dua cara itu tidak berhasil, saya akan siarkan senarai nama mereka yang terlibat itu beserta laporan didalam blog saya,” katanya.

Ini mengesahkan bahawa Tun mahu menyatakan anak beliau adalah orang yang paling bersih sekali dalam pemilihan UMNO ini, malangnya Tun mungkin tidak tahu atau sengaja buat tidak tahu. Ramai dikalangan pemuda yang mencabar Tun untuk mendedahkan siapakah mereka yang main wang dalam pemilihan UMNO kali ini. Kami berharap Tun telus dalam pembongkaran ini, tapi kami akan jangka, nama yang akan dikaitkan adalah Dr Khir Toyo dan Khairy Jamalluddin dalam Pemuda UMNO. Mukhriz bersih dari senarai ini. Inilah lazimnya cara Tun, mula -mula menyiarkan artikel yang ringan dan kemudian terus menyerang. Tun perlu gentelman, yang bertanding adalah Mukhriz bukan Tun. Berikan peluang untuk Mukhriz bertanding dan tak perlu dipimpin anak manja Tun dan sentiasa melindungi Mukhriz di bawah ketiak sentiasa kerana dia mahu menjadi Ketua Pemuda UMNO. Ketua Pemuda UMNO perlu kuat berani dan juga bijak, bukannya penakut, bingung dan lembik seperti yang Mukhriz tunjukkan sekarang. Ketua Pemuda UMNO tidak boleh bergantung pada ayah semata-mata.

Hari ini Tun cerita pasal politik wang, hari ini Tun bercerita pasal UMNO, hari ini Tun bercerita pasal bangsa. Siapakah yang memulakan politik wang 22 tahun yang lalu ? Siapakah yang sering menghentam dan membuka ruang untuk pembangkang bermaharajalela dan siapakah yang memberikan muka kepada bangsa asing sehingga kita kini tertekan dengan bangsa asing. Pernahkah Tun memikirkan mengenai parti apabila menghentam Perdana Menteri, pemimpin UMNO dahulu sehingga rakyat benci dengan UMNO. Siapa yang mengajar pemimpin UMNO biadab kepada Presiden UMNO, siapa yang mengajar anak mereka biadab kepada Presiden UMNO, siapa yang memburukkan Presiden UMNO selama ini, Siapa yang suka memburukkan keluarga dan juga Presiden UMNO ? Apakah ini bukan faktor yang membuat rakyat benci kepada UMNO? Jika presiden diletakan disudut yang sentiasa di kritik ini akan mengakibatkan kelemahan UMNO.

Kerja siapakah ini? Eloklah Tun jangan memburukkan lagi pemimpin UMNO lagi kerana ini mengakibatkan parti ini akan berpecah dan terus menjadi lemah. Jika Tun mahu paksa pemuda memilih Mukhriz, keluarkan

sahaja kenyataan dan seru agar pemuda memilih Mukhriz. Mukhriz juga sepatutnya malu menggunakan pengaruh ayahnya untuk menang dalam pemilihan Pemuda ini. Pemuda adalah sayap yang terdiri dari ahli yang kuat teguh bijak dan berani. Mereka tidak mahu pemimpin yang lemah lembab dan penakut yang hanya pandai memburukkan orang lain menggunakan kuasa ayah untuk menang.

Cepat lah besar , cepat lah besar si manja ku sayang…..

Anonymous said...

senapang patah ni ada peluru ke?

Anonymous said...

Hoi senapang patah.. jangan dok mengata Tun...

Mohd Norizzuan said...

salam saudara azli,

terima kasih kerana sudi utk meluangkan masa melayari blog sy.

berkenaan krisis ekonomi yg kita hadapi skrg sememangnya tidak dpt dinafikan ia kn membawa pelbagai implikasi negatif dr segi eko seperti pengganguran,inflasi dll.

kerajaan juga sewajarnya serius dlm menangani mslh ni drpd terus membelenggu rakyat dengan memberi pelbgai insiatif utk meneroka sesuatu yg boleh menjadi asset berguna kpd negara.Contohnya menggalakn dan kembang industri pertanian ke tahap dunia.

Selain itu kerajaan perlu juga memberi pinjaman mudah alih kpd bakal usahawan terutamanya lepasan universiti agar mereka dpt menjalankan usaha niaga mereka sendiri

Disini sy merasa bdn2 bwh kerajaan seperti mara,uda,dll perlu sama2 membimbing dan memberi galakn kpd usahawan muda dlm menjalan usaha niaga itu nanti.

Harap kita boleh bertukar link blog

wslm

Panglima Perang Cyber said...

Salam Jemputan

Seruan untuk sertai Team Blogger Negara Malaysia ( TBNM )!

Saya baru sahaja meletakkan komen di beberapa blog untuk mengajak dibuat team blogger barisan hadapan negara.

Ia satu inisiatif saya bagi merapatkan saf dan hubungan sesama blogger yang tidak senang dengan blogger yang menggunakan sumber palsu fitnah dan gosip di dalam penulisan mereka.

Cara berhubung dimaksudkan dengan mengguna Yahoo Messenger.

Senarai mereka yang menyertai team ini akan diletakkan di dalam blog masing masing.

Nama team ini mungkin boleh diletak Blogger Malaysia atau apa shj yg sesuai nanti

Setiap ahli akan menziarahi blog ahli lain dan saling bekerjasama memberi komen dan pendapat tentang sesuatu isu atau masalah dan pandangan yang berlaku atau disentuh oleh team kita.

Begitu juga jika ada blog yang dilihat tidak mengamalkan etika sebagai blogger terhormat maka kita akan gerakkan team ini bagi menegur beramai ramai tindakannya demi mengelakkan kesan yang buruk terhadap negara kita.

Objektif utama :

1. Mengumpulkan blogger2 pembela negara
2. Mempromosi blog blog team di blog ahli team.
3. Memberi komen pandangan setiap artikel yang ditulis oleh team blogger.
4. Melawan pandangan songsang terhadap usaha murni kerajaan serta mengkritik tindakan yang dirasakan tidak sesuai dibuat oleh kerajaan dengan berhikmah dan mauizah hasanah.
5. Mengeratkan hubungan antara blogger utk pengaliran info maklumat terkini.
6. Memastikan agama bangsa dan negara dikuatkan dengan team blogger harapan negara Malaysia ini..


Di harap dapatlah kiranya add email saya untuk Yahoo Messenger bagi memulakan gerakan membina rangkaian blogger negara Malaysia ini.

Email : panglimaperangcyber@yahoo.com

Dijadualkan malam ni Khamis Malam Jumaat, Bertarikh 20 Nov 2008 bersamaan 22 Zulkaedah 1429 tepat jam 9 malam satu pertemuan maya kali pertama akan dibuat.

Moga ramai blogger akan datang dan juga peminat blogger turut hadir sama..

Demi untuk Agama Bangsa dan Negara!


Yang Berblog :

Panglima Perang Cyber
Http://penembak-tepat.blogspot.com